Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Отговори
  • Мнения: 1 997
http://consult.pumpelina.eu/docs/glava%20F80-F89.pdf

Здравейте,
Дъщеря ми е на 7г, първокласничка. Подозирах, че е с дефицит на вниманието и хиперактивна и точно такава диагноза й поставиха в нашия град. Но след диагностика в детска психиатрия "Св. Никола" в Александровска болница диагнозата й бе променена на "Смесено специфично разстройство на развитието", IQ - 68. Според детската психиатърка детето не е с умствена изостаналост, тъй като кривата на показателите не е равна и ще навакса и влезе в норма.

Има ли и други като Лъчито? Как се справяте? Как се развиват децата ви? Да обменим опит.

# 1
  • Мнения: 11
Здравейте,
И на нас ни поставиха тази диагноза преди няколко месеца и ни отмениха тръгването за 1 клас до година. При нас в градината им ресурсен екип от специалисти, които работят с децата с подобни проблеми. Вас какво точно Ви интересува?

# 2
  • Мнения: 1 997
Здравейте. При нас диагностиката много закъсня. Все ми казваха, че нищо му няма на детето, да й дам време - ще навакса. Вероятно пропуснахме много поради тази причина. Не знам дали щяха да ме убедят да я отложа с една година от първи клас, може би има смисъл ако се работи активно с детето. Но щеше да се наложи да смени градината, после пък в училище... Не знам. Диагнозата я поставиха миналия месец, вече е първи клас. Сега й е много трудно. Започнах на своя глава да давам Брейн бустер, не знам още ще има ли ефект. Тези дни получих и епикризата, най-зле е с математическото мислене, но има споменати и зрително-перцептивни нарушения, дефиците на фината моторика и зрително-моторната координация. Включиха я в екип за обща подкрепа (един ден седмично работа с пед. съветник), класната й определи два дена за консултации (индивидуални) по БЕЛ и математика. От втория срок ще решават дали да я предложат и за ресурсно подпомагане.
При вас в какво се изразява най-вече и какво препоръчват?

# 3
  • Мнения: 11
Здравейте, отново. За брейн бустера и аз чух наскоро от позната, тя го дава на детето си и е доволна, но доколкото знам трябва да мине поне 1-2 мес., за да има ефект (пишете и вие след време, дали е дал ефект), освен това е полезно да се пият и омега мастни киселини за деца с подобен род проблеми. При моето дете има изоставане на речта (с около 1,6 г. спрямо връстниците), при Вас има ли подобен проблем? Според обследването IQ-то за говор  е 85, а несловесното е IQ 99. С детето работят в градината логопед и психолог и ресурсен от около 5 год. възраст, а сега е на 7 г. Като цяло има и поведенчески проблеми, от сорта на инатливост и противопоставяне, неувереност по отношение на знания.  Аз също се занимавам с него, научих го да чете и смята със сметало до 20, брои до 100 и.., но определено ученето не е любимо занимание, предпочита рисуването и игрите, защото е доста подвижен. Според мен, ако детето има обучителни затруднения, задължително трябва да има помощ от логопед, психолог и ресурсен учител. От това, което аз намерих децата с тази диагноза имат разстройство в когнитивните функции (и психологът е важен за тях). А Вашето дете как се чувства в училище, има ли си приятелчета, мен това най-много ме притеснява за догодина, защото децата винаги странят от по-различните от тях?

# 4
  • Мнения: 1 997
Здравей, Лъчито на практикапима един - двама приятели (осиновени като нея и малко по-малки). Не умее да общува нормално. Виждала съм я да се заиграва с абсолютно непознати деца и да отблъсква деца, които искат да играят с нея. На рождения й ден бяхме поканили и едно приятелче от ДГ, което не беше виодала три седмици (през юни) и най-добрият й приятел, с когото се виждаме редовно. Загърби всички останали и игра само и единствено с момченцето от ДГ. Инатливостта и избухливостта й определено пречат на децата да я възприемат. За съжаление и аз съм доста затворена в това отношение и ен мога да й помогна. Тъй като е осиновена се сблъсках със стена - всички "специалисти" ми повтаряха как ще навакса, да й дам време. И докато я включа на ресурсно, работи ресурсния един месецри напусна. Нейната логопедка също прекрати практиката си и на практика точно в предучилщната детето остана без адекватна помощ. Миналият месец мина обследване в Св. Никола - словесно IQ 79, когнитивното - 65, средно - 68. Според Бистриан ще се развие и ще влезе в нормата, макар и под средното. От декември започва работа с пед.съветник и консултации с класната. Ако успея да получа ТЕЛК ще й наема позната ресурсна и няма да чакам на училището. От друга страна и според Бистриан не е за звездички, макар да е с обеучителни затруднения, най-вероятно ще я диагностицират с дислексия. Този петък ще се опитам да я заведа в асоциация Дислексия. Тредно ми е, защото съм единствен родител и се налага да работя.

# 5
  • Мнения: 11
Разбирам Ви много добре, но смятате ли, че ще Ви дадат ТЕЛК, защото не мисля, че детенцето е за него (какво ще рече за звездички - ТЕЛК или е нещо друго?) И нас ни обследва др. Бистрян, попитахте ли я каква може да е причината за диагнозата на детенцето или не сте? На нас тя ни препоръча усилена логопедична работа с детето. Детенцето на каква възраст сте го осиновили и кога проговори, питам Ви, защото ако е било по-късно е възможно да е прекарало някакво заболяване, което да доведе до сегашното състояние, макар че при нас не е този случая. На нас ни казаха, че е генетично, но аз след четене къде ли не, оставам с впечатление, че деца като нашите, от спектъра и др. подробни проблеми имат биохимичен дисбаланс и претоварване с тежки метали, което им пречи на правилното развитие на по-късен етап. 

# 6
  • Мнения: 11
А и защо мислите, че ще я диагностицират с дислексия, при условие, че диагнозата е Смесено специфично разстройство на развитието, това не го разбрах?

# 7
  • Мнения: 1 997
Тази диагноза дава право на ТЕЛК (20-90%). При Лъчезара има и втора диагноза - Смесени емоционални и поведенчески проблеми в контекста на нарушената привързаност.
Детето вече е в първи клас и проблемите се виждат отчетливо. На тестовете най-зле е представено математическото мислене, но бърка сходни звуци М/ Н, Р/ Л, не различава слято изписани букви със сходни елементи при ръкописен текст, съответно не може да пише ръкописно, не може да опредеря звуците, които чува, т.е не може да пише диктовка на срички и думи, има трудности при сливане на звуците в сричка (четене)... Това са все симптоми на дислексия във всички области - четене, писане и математика. В математиката е най-трагично - разместване, неизвестно, по-голямо/ по-малко, пространствено ориентиране, координация, определяне на разстояние, невъзможност/ затруднение  да открие конкретен предмет сред други предмети, разбиране на инструкции и условия...
Оценките със звездички са за деца с образователни проблеми, които не могат да бъдат обучавани по общата програма и не покриват държавния образователен стандарт. (Деца с интелектуални затруднения). Ако в свидетелството оценките са със звездички детето не може да продължи за средно образование, а се насочва към специализирани паралелки за професионално обучение.

# 8
  • Мнения: 11
Сега разбирам, не бях запозната с въпросните звездички... А кога е проговорила Лъчи и казаха ли Ви каква е причината за смесеното разстройство?

# 9
  • Мнения: 1 997
Взех я на три години и четири месеца, проговори пет-шест месеца по-късно. За причината никой нищо не казва. Всъщност детето имаше диагноза алкохолна енцефалопатия, вероятно е от това. Но кой знае? Доста пропуснахме, защото всички казваха, че нищо й няма - трябвало време и щяла да навакса. Само аз и учителките в градината виждахме, че нещо не е съвсем така, но глас в пустиня. А там, за да я включат на ресурсно трябваше диагноза и направление, каквото за трета група ми отказаха. Логопедката не идваше в градината, ние заведохме нашата, за да не се налага да излизам от работа, за да я водя на логопед и покрай Лъчито жената пое и другите деца от градината, но напусна преяди четвърта група. Психолог нямаха, само ресурсен, но и той напусна. Накрая назначиха нов човек, но тя пък само се оплакваше от детето.
Защо отложихте детето от първи клас? Като му гледам изследванията с IQ- тата всичко е в норма. В какво се изразява при вас разстройството?

# 10
  • Мнения: 11
Здравейте, отново, да определено енцефалопатията може да даде доста поражения върху нервната система, но при нас не е имало подобни неща. Отложихме го по препоръка на ресурсния екип в градината, защото за малко не покривал теста изпратен от МОН за училищна готовност за първи клас, както и по-препоръка на др. Бистрян. Казаха ми, че е по-чувствителен, както и че е роден в края на годината и няма да има още 7 г. кагато ще трябва да тръгне на училище и да му дадем година време, за да догони другите деца тръгващи в 1ви клас...

# 11
  • Мнения: 11
За това решихме през тази година да наблегнем на логопедичното обучение повече, защото той също късно проговори към 3 г. Така, че е важно ако не може да комуникира да й вземете логопед, а ако е логопед-психолог, мисля че ще й е от голяма полза. Предполагам, че ако и с моето дете не бяха работили специалистите от градината щеше да е доста по-зле сега. Мисля си, че в училището й задължително следва да се назначи ресурсен учител поне. Разгледайте и този блог, не знам дали може да Ви е полза: https://1hapchezaprogovaryane.wordpress.com/2016/02/02/%D0%BA%D0 … %B5-%D0%B1%D0%B0/

# 12
  • Мнения: 1 997
Интересно, но на нея не й назначават никакви изследвания. На своя глава изследвах минилата година щитовидна жлеза и В12, но бяха в норма, както и за ревматоиден артрит (известно време се оплаква от болки в колената, а и бяха подути леко, както и ръцете). Тогава май се оказа студова алергия. Тя е изключително слаба, леко изостава и в ръста - под средния, но в норма. Притеснителното за мен е, че се храни, а почти не наддава - 117см и 15кг, което е доста малко за възрастта и ръста. Лекарите само го отбелязват, че е поднормена и с редуцирана мастна тъкан, но никой не назначи изследвания, да се види защо не наддава детето. А сме много далеч от София. С говора е добре. Говори ясно, има проблем само с Ш, и то в началото на думите и съска вм. Шест казва Сест. Изпитва известни трудности когато трябва да обясни или да изкаже някоя по-сложна мисъл - трудно намира подходящите думи и формулира, но се старае. Или просто избягва да отговаря. Може би за това в София остави впечатление за беден речник. Тя има доста богат пасивен речник, говори много, разбира, а когато не разбира нещо пита. Но е бъбрива само с някои хора, предимно в семейна среда. Навън често е пестелива в думите си, често е "дръпната", особено с непознати. Не знае как да привлича положително внимание, затова в стремежа си да й обърнат внимание го прави по неправилен начин и постига обратен ефект като отбръсква с поведението си. Често ставаме обект на критики и подмятания от типа " невъзпитано дете" и коментари как аз не се справям и как те навремето ....и техните деца и внуци, които никога, ама никога не са се държали...
Иначе в училище децата вече са й свикнали и не й обръщат внимание (по думите на пед. съветник). Определено никога не е било лесно за деца, които не са в нормата, които са по-стеснителни или имат проблеми с общуването. Но и те си намират среда, ако не в клас, то навън. Лъчезара много страда за едно-две деца, с които се разделиха в края на градината, въпреки че в нейния клас има две момиченца от нейната група, които я приемат нормално. Но и навън, а и сега в класа сякаш се сдушва с деца, които като нея се различават от другите. При нас отлагането не беше вариант, нямаше да го приеме добре, а и нямах още диагноза, на която да стъпя. Сега й е трудно, но нямаме голям избор, ще трябва да се справи. Според доктор Бистриан най-трудни ще са първите две години. Все й повтарям, че щом усвои нещата ще й стане много по-лесно, но сякаш още не може да си повярва. Записах я на народни танци (нейна мечта и се справя), напролет ще я запиша и на лека атлетика. Това са две нейни силни страни, които да развиваме, за да започне да си изгражда и самочувствие. Каквото зависи от мен и е в рамките на възможностите ми ще го направя, за да е добре. Останлото зависи от нея.

# 13
  • Мнения: 11
Много е важно, че има мечти, които да следва и върху, които да работи. При нас говорът също е разбираем, даже няма проблем с изговаряне на букви, но се наблюдава подмяна на предлози (или тяхната грешна употреба), сложните изречения с повече от 5 думички също го затрудняват, трудно му е да прави преразказ по картинки и не обича много да споделя за неща, които са се случили (често казва, че не ги помни, което не всеки път е вярно). Стеснява се да говори с непознати, но сравнително бързо се отпуска, може би осъзнава, че има лек дефицит в говора и се притеснява да говори в началото. Той също е неуверен според психоложката в градината, но аз започнах да го поощрявам, когато се упражняваме в къщи, от което има ефект....
Не се впечатлявайте от мнението на хората, че е невъзпитана, на мен също са ми правили подобен род коментари (особено когато беше по-малък и по-трудно управляем, поради факта, че не ме е разбирал). Даже се скарах с една баба, която ми обясни как не съм могла да се справя със един 4 годишен и прочее.... Изобщо хората, които лепят етикети и си правят прибързани мнения, придружени с неуместни коментари се старайте да не ги отбелязвате. Най-важното е че сте майка, която търси и помага на детето, с каквото и колкото може.

# 14
  • Мнения: 11
Здравейте Мама Ру, от колко време вече приемате брейн бустера и има ли поне минимален ефект от него, за сега? Аз намерих и друг пуснат на пазара продукт Есприко и едни витамини, които се внасят от Америка и съдържат почти цялата менделеева таблица...

Редакция на ключовите думи на тема





Ел. поща с която се опитвате да се регистрирате не съвпада
с тази използвана в BG-Mammma

Да Попълнете формата за регистрация Не Продължете с Facebook регистрацията

Активация на акаунт