Електронни екрани - колко време дневно, седмично?

  • 2 567
  • 4
  •   1
Отговори
  • Мнения: 1 107
Здравейте,

имам син на осем. Интересува ме колко време е допустимият престой пред електронни екрани (сборно тв, таблет, електронни игри, телефон, компютър) дневно и/или седмично, ако има научни препоръки? А колко е допустимото според вас това време на теория, с оглед настоящето, извън науката? И колко е на практика за вашите деца, и на каква възраст са?

За нас - аз отказах телевизията около 2007 година и някак си навих мъжа ми, още преди да имаме дете. Нямахме и телевизор, докато девер ми не ни завеща един огромен, че заминаваше в чужбина, това се случи след като се роди детето, може би около 2013 година. Гледахме тв на компютъра, но каквото и когато ни се гледа - директно почти само спорт, а всичко останало на запис, по избор и в удобно време. Аз, например, гледам цели сезони на предавания, докато гладя. След като се сдобихме с телевизор, запазихме навика си да гледаме почти само спорт, мъжът ми обича(ше) и новини, но чат-пат ги гледа(ше). Слагам "ше" в скоби, щото напоследък много го стресират и все по-рядко ги пуска. Теглим си филми и ги гледаме на голям екран, играят с плейстейшън. Не сме от тези, дето тв е нон-стоп включен и нямаме тв във всички стаи, а само в една.

Откакто детето стана на шест се сдоби с таблет, телефон, плейстейшън. Има дни, в които не ми се играе пъдар и го оставям на воля, но то край няма. Редува ги, докато им паднат батериите и отново. Не е всеки ден, но мен пак ми се вижда много. От друга страна, имаше период от няколко месеца, в които бях скрила всичко, даже от себе си и той сякаш беше забравил. Нямаше драма, можеше и без тях.

Да не си помислите, че съм куку от някоя секта Simple Smile Аз самата работя предимно с компютър, гледам сезони (както казах), даже и плейстейшън играя. Но ненавиждам това целодневно и денонощно тв бучене, сърфиране без посока, само и само да сме онлайн и т.н. Наистина виждам как малкият потъва в екрана, както и, че му е все по-трудно сам да бъде креативен, скучно му е да играе с десетките настолни игри, които имаме; предпочита пасивното взиране, пред това сам да измисли, нещо с което да се занимае и т.н.

В момента сме въвели правило, като го взимам по-рано от училище да не гледа екрани, докато не се прибере баща му, след 19 часа, но после се почва. Та, ми се иска някакво по-рационално правило с определено време. Не знам дали не съм наивна, но поне да пробвам.

# 1
  • София
  • Мнения: 964
Моят син /на 8г./ няма проблеми с техниките - телевизия гледа вечер около 1час. Има телефон,таблет,лаптоп,плейстейшън,които ползва по-доста малко време - може би 30 мин.общо на ден игри на телефона.Плейстейшъна не го ползва всеки ден,даже рядко и не за дълго време.
Но цялото това нещо е поради факта,че цялото му време е запълнено с други занимания и просто не му остава време,в което да му доскучае и да вземе електронните игри.

През лятото по-често се случва да е свободен,но той сам предпочита да излиза навън да кара колело или да играе с приятели,отколкото да играе на телефона.Радвам се,за което.  Peace

Последна редакция: пт, 19 яну 2018, 12:41 от SvetliS

# 2
  • Русе, България
  • Мнения: 1 491
Здравей, mimimost, интересна тема си задала. Нямам отговор на въпроса, какво е препоръчителното време за забавления пред екраните, ако мога така да ги нарека. Описанието обаче, което си дала на ежедневната ви връзка с разните технологии, се доближава до случващото се и вкъщи.
Моят син скоро навърши седем, в момента е първокласник. Собствени телефон, таблет или компютър не притежава, телевизорът и у дома е само един и той е във всекидневната. Удоволствието да гледа анимационни сериали по детските канали го има най-вече, когато гостува на бабите си. Вкъщи се старая да ангажирам вниманието му с други дейности.
Освен невъобразимия брой конструктури, с които разполага за игра и аз често-често го подтиквам да се занимава, прави още следните неща: има няколко саксии с посадени семчици, от които никнат тревисти растения; води се дневник с по колко са пораснали за определен период, междувременно залагаме други семки да покълват. Има много и разнообразни карти за игра - карти с въпроси, които се попълват с триещ се маркер, карти за игра с памет, игри с карти, които изискват повече от един играч - тогава се включваме аз и баща му, а някой път и тримата играем. Друго - ходи два пъти седмично на уроци по пиано. Вкъщи го карам да се упражнява също. Това пак отнема от времето, което евентуално би прекарал пред екрана. Често рисува свои си чертежи, схеми за машини на времето и всякакви подобни небивалици. Последно се сещам, че по подобие на един модел от енциклопедия се амбицира и си изработи сам "смартфон" от картон, като надлежно нарисува слой по слой батерия, платка, тъчскрийн и т.н. и после всичко залепи.

Иначе когато все пак играе на таблета или гледа филм, старая се да не е за повече от 45 мин. до 1 час максимум.

Ей такива неща, ако можеш да вкараш просто като друг вид игра или забавление, за да не търси винаги телевизора, таблета и плейстешъна би било добре.

Можете и да ревизирате времето, когато гледа - дали ще се чувства по-добре непосредствено след училище малко да разпусне или пък като награда след всички написани домашни. Избягвайте електронните екрани след 20:30 (или друг условен вечерен час). Светлината и излъчването им пречат на хормона на съня и е много възможно да заспива по-трудно, ако е гледал/цъкал непосредствено преди лягане.

# 3
  • Мнения: 296
Игрите водят към пристрастяване, познавам млади хора, играли като малки, играят и на 30 години.
Въведетре ограничение по няколко часа на ден. Постоянното седене пред компютъра на дете води после и до проблеми в комуникацията по-късно.
Въображението на дете се развива по-добре, ако му се даде да играе с нещо елементарно, напр. един празен кашон. И то да си измисля, че това е ракета, или  къщичка, и да си играе с часове по някаква тема. Колкото е по-съвършена играчката, толкова по-малко развива въображението.

# 4
  • София
  • Мнения: 17 591

Никога не съм си поставяла за цел да меря времето.
А синът ми научи английски благодарение на телевизията (и на лудата си майка, обожаваща анимации).
Под "научи" не визирам "научи цветовете, името си и да брои до 10", а разбира свободно - е, което не би разбрал на български, и на английски няма да разбере, чете без особени затруднения (и разбира прочетеното), пише с безобразни грешки. Щото то писането не се научава от телевизията.  Mr. Green

Общи условия

Активация на акаунт