Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

  • 11 фев. 2018, 12:33 ч.

Проблеми с ученето в начален етап

  • 20 421
  • 115
  •   1
Отговори
# 30
  • София
  • Мнения: 36 890
Автоматизиране е нужно за всяка дейност, но трябва автоматизиране с разбиране. С четенето е същото - трябва автоматизиране, също в математиката трябва автоматизиране. но не да се рецитира без грам мисъл. При четенето си правим собствен речник на думи и цели изрази, които разпознаваме с поглед, дори ни ни се струва, че е несъзнателно, а това означава, че е без целенасочено усилие. Това е резултат от автоматизиране - една и съща дума сме я срещали много пъти и в един момент сме я запомнили като картинка, а не я четем всеки път буква по буква или сричка по сричка.
За пример т.нар. Струп ефект - трябва да кажеш цвета на шрифта на думата. Обаче като си автоматизирал четенето не можеш да не прочетеш думата и казваш какво пише. Струва ти усилие да потиснаш четенето.



Един вариант при плоблеми с четенето е, че всеки път се връщат и четат вече четена дума така, все едно я виждат за пръв път. Та, автоматизирането е много важно, но като естествен процес за придобиване на умение, а не като самоцел. Не и като се каже да прочетат текста сто пъти, докато запонат да го четат гладко. Всъщност наакрая не го научават да го четат, а го запомнят наизуст.

# 31
  • Мнения: 36 956
Човече, съжалявам, че във вашето училище е толкова скучно. Не се ли разнообразявате с някой проект или практическа задача? Какви увлечения има твоето дете?
Не говоря за едно училище, а за впечатления на много родители от училищата на децата си. При това не само в един град, а от различни краища на България. Начинът на работа е приблизително еднакъв по отношение на сухотата.
На останалите въпроси, ако желаеш, може да говорим на ЛС, няма нужда да спамим темата.

# 32
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 3 981
Да, изобилие от сборници, предлагащи сходни упражнения за затвърждаване на наученото и за самооценка. Класни стаи с мултимедии и връзка с интернет, електронни учебници, презентации, образователни филми по различните учебни дисциплини, мисловни карти, формиращо оценяване, проекти, образователни приложения (е, те не са особено на почит тук, защото крадат от така ограниченото време, а и не винаги са забавни за децата, които предпочитат своя игра или социалните мрежи пред задачи на телефона). Едно от приложенията обещава чрез пресмятане да бъде построена ракета, с която да достигнеш звездите WOW. От подобна игра не биха се трогнали децата в детската градина. Наистина е голяма скука в българското училище.

# 33
  • Мнения: 11 871
Чудесна тема! Дано не се превърне в бойно поле.
Моето дете няма затруднения засега, но разказвателните предмети са й много скучни в 4-ти клас.

# 34
  • Мнения: 986
Много хубава тема! Но и аз като Пролетен дъждец се надявам да не се превърне в бойно поле.
Моето дете (първи клас) има огромни проблеми с ученето. Основно по БЕЛ, но също и по мат. Не се справя с четене, диктовки на текстове, каквито в момента правят. Голямо е препускането по материала. Имам буквара на същото издателство по старата програма. В новия има много повече думи, а и е наблегнато на струпаните съгласни.
Забелязвам, че с повторение, при нея не се подобряват уменията. Т.е. няма смисъл от 5- кратно прочитане на текст. Напоследък и давам да чете приказки от типа "Маша и Мечока" , е има желание да чете ( не може, но опитва да срича). Може да разкаже, какво е прочела.
Навремето аз сама съм се научила да чета на 5 год. Нямах никакви проблеми в училище.
За нея, отсега съм в безизходица.

# 35
  • Мнения: 197
В нашата класна стая госпожата разполага с принтер, всеки ден дава на децата различни задачи по математика. Оцветяват, режат, рисуват по БЕЛ също. Всеки си носи книжка от вкъщи и четат не само буквара. Тази седмица носим Лукчо 😊.
Миналата седмица правиха опит с кълнове на леща и боб. Вкъщи правихме същото. Интересно му беше много.
Отделно всяко дете от класа си е занесло по една настолна игра за класната стая и всички играят заедно. Не пишат по цял ден, забавляват се.
Но и аз виждам, че материалът е много, но детето за сега се справя.
От догодина ще го запиша на школа по БЕЛ и математика, за да не открием, че препускането по учебниците ни е изиграло лоша шега в четвърти клас.

# 36
  • Мнения: 15
Здравейте, много ми допадна идеята за Франция и начина на работа там. Макар че и той си има своите недостатъци. Представяте ли си ги нашенчетата как ще се обиждат помежду си и подиграват, че виждаш ли някой си е в грубата на слабаците, а друг е ,,зубър" и му дават ,,зубърски " задачи. Може би, ако бяха в отделни паралелки тези деца, щеше да им е по- леко. но наистина винаги ще има недоволни с това уеднаквено ниво. за добрите деца е поносимо, но какъв процент са те от масата? А какво да кажат средно справящите се или изоставащите? За тях училището е тежко бреме или скука.
Помислете само за безумието в 1-ви клас!!! Да решават задачи до 100! И освен да четат и пишат по БЕЛ, да размишляват върху рими, сравнения и т. н. За какъв процент от българските деца това ще е не само постижимо, но и интересно?

Gossips, имам въпрос към теб? какво ще кажеш за сайта ,,Уча се", в който по лесен и забавен начин представят информацията  на ученици от всякакви възрасти. Мислиш ли, че обучението през интернет би било ефективно и полезно за твоето дете. Освен това, със сигурност ще ти излезе по- евтино, ще спестиш време за водене, изчакване и прибиране вкъщи. детето ти ще си стои на топличко у дома по домашни дрехи и ще учи приятно и без притеснения от срещи с непознати хора.
Какво смятате за това, скъпи майки, намирате ли го за добра идея?
Интересно ми е да чуя и други мнения!...

Laurentin, чудесно е, че детето разбира прочетеното, техниката на четене е по- малкото зло.
Консултирала ли си се със специалист по въпроса? Например логопед!

Пролетен дъждец, винаги има начин как да се направят по- интересни нещата. По ЧО много информация е наблъскана в доста малки по обем текстове, затова запомнянето е трудно и досадно. Работата на учителя е да отсее най- важното от урока и да го предаде с картинков материал, филми, презентации, под формата на различни игри. Ако това не се прави в клас, естествено, че ще ѝ е скучно. Препоръчвам вкъщи да ѝ търсиш допълнителна информация през интернет, която да я заинтригува, или да ѝ разкажеш за местата, на които ти самата си ходила, твоите впечатления. За историческата част аз на моята дъщеря ѝ разказвах урока като приказка, но с емоционално- оценъчно отношение от моя страна. Като видят и чуят емоцията ти, децата много лесно се зарибяват и те слушат в захлас.

Последна редакция: вт, 13 фев 2018, 09:59 от Фран Ческа

# 37
  • Мнения: 197
Харесвам сайта и той го гледа, но все по-рядко. Но сайтът не може да замести добрата школа и помощта на учителя.

# 38
  • Мнения: 15
Gossips, rскаш да кажеш, живото общуване и възможността да се задават конкретни въпроси?

# 39
  • Мнения: 197
Просто няма как да разчитам на , който и да било сайт да образова детето ми. Аз честно си признавам нямам нужното време да се занимавам с него допълнително. Така, за нас школата е решение.

# 40
  • Мнения: 8 276
      Моето дете не е имало проблеми с усвояване на материала в начален етап, проблемите му са с огромната досада и нежелание да учи. Което си е личностен проблем. Но покрай това, започнах да си задавам въпросите защо едно иначе любознателно дете, което се интересува от толкова много неща, няма желание да седне и да учи?

Извън личния проблем- установих, че много малко се прави, ученето да е увлекателно/Да не се бърка със забавно, защото и по тази тема е писано/ . Например, по ЧО / история/ не помня какъв точно беше учебникът, но детето въобще не можеше да научи нещо."За улеснение", учителката беше събрала в три листа само дати , факти, имена.И трябваше да се научат. Ами, не става така. Тогава извадих един стар учебник по история на България, показах му доста по-семплии разбираеми карти, прочетох му коментар на събития с емоционален заряд/Например- Никифоровите войници как са казали и на птици да се обърнем, пак няма да прехвръкнем през прохода и т.н./

Не е много материалът, не е труден, лошо се поднася и изискванията да зубриш дати и имена не е най-доброто за децата. Датите и имена трябва да се учат естествено, като се включи и  отношението към събитието. А не като телефонен указател.


Друго- не хваля някогашната система, но това, към което ни подканяха учителите в начален етап е да обясним "със свои думички".Без да се очаква точното фиксирано определение. Отворете учебниците по история в раздела с "речниците"- ако не го "изплюеш " до запетая- не ти се признава на тест.А не става въпрос за чак толкова императивно фиксирани понятия.

Добавям ужасно грозните учебници по английски език на  Blue sky.

Добавям тъпотията на се пише преразказ или съчинение в точно фиксирано поле-ами те децата тепърва оформят почерк , ще обработва по- нататък. Дай му една празна тетрадка, а не графички, дай му възможност да обмисля изреченията си, а не да се старае дали ще ги събере или пък няма да запълни листа.

Освен това, добре, обща култура, но учебници по ТП и по рисуване ми идват в повече. Особено по-нататък, когато и там се "минава материал" и се правят тестове.

Липсата на часове за упражнения и затвърждаване, липсата на време за "смилане" на материала под други форми, също оказва негативно влияние върху усвояването му.Вярно, че училището не е ДГ, но рецитали, тържества, драматизации ако щете ще ги доближат много повече до познанието по родния език, история и др. области, отколкото време за минаване на тестове от типа:

Кой е написал "Отечество любезно?
А/Ив. Вазов
б/Л. Каравелов
б/ Хр. Ботев ......................

какъвто вид тестове ми се струват освен дълбоко непочтителни, но и абсолютно зорлем оглупяващи децата.





# 41
  • Мнения: 36 956
За френския метод - не е нужно да им се казва, че едните са на по-високо ниво, просто се уточнява, че за да е по-интересно се раздават различни неща за четене Simple Smile

Съгласна съм с другото, въпреки че не е толкова страшно точно до коя цифра ще стигнат, а как ще им бъде поднесено. Но като цяло не схващам защо е нужно това бързане. 1 клас както и да е, горе долу е ок според мен. Но 2-ри, особено по БЕЛ е струпано огромно количество информация, която касае основите на правописа и т.н.

Вие учителите защо не протестирате, гледам сега е модерно Simple Smile все пак сте хората, които са най-близо до децата и виждат ефекта от програмата. Ако се обедините може пък да ви чуят.
 
Светкавица, много добре се сети за тестовата система. За мен тя цели да покаже какво НЕ знаят или какво НЕ могат да се сетят в момента децата, а не какво знаят. Често има такива въпроси, че да се чуди човек какво питат. И не на последно място, ученето за тест е някак по-накъсано, по-назубрящо, отколкото отговор на отворени въпроси.
По Математика помня, че при нас даваха на контролно примерно 2 текстови и няколко примера, сега тестовете са по 20+ задачи за същото време, съответно бързането води до разконцентриране, грешки, ниска оценка и загуба на интерес към предмета.

Не визирам моето дете, говоря по принцип.

# 42
  • Мнения: 15
Как да протестираме, Не се сърди, човече? Нали уж като започнаха да правят новия закон, пътуваха мобилни групи от МОН навсякъде из страната, за да проучат как стоят нещата. И какво? Идваха, ние говорихме, говорихме и накрая какво? Пак си направиха каквото си знаят... Тук играта се играе на много по- високо ниво и всичко е тенденциозно; тоест направено е така, защото така ТРЯБВА да бъде. Надявам се, че разбирате какво искам да кажа.
Нашето мнение е последното, което има значение в случая.

За мен тестовете се абсолютен насилствен вариант за оглупяване. дори и нищо да не си чел, ще оградиш там няколко отговора и все ще улучиш нещо. Затова и ученици със СОП, които почти не могат да четат, пък какво остава да осмислят нещо, на НВО се справят не по- зле от останалите съученици. Не че имам нещо против децата със СОП, но, моите извинения, такъв метод на проверка е напълно нереалистичен.

Последна редакция: пн, 12 фев 2018, 23:01 от Не се сърди, човече

# 43
  • Мнения: 36 956
Никакъв шанс за уцелване няма на тестовете, то е все едно да победиш казиното. А резултатите са добри, където може да се преписва.

За другото имам предвид, че все отнякъде трябва да се тръгне, и мисля, че най-голям ще има, ако учителите надигнат глава. Но наистина не вярвам да стане. Прекалено много хора вярват, че това е начинът, да се наблъска много материал, да се стиснат децата за ушите и ще сме номер 1 в света...

# 44
  • Мнения: 14 138
Niniku, мисля че някой вече те помоли да не пускаш последователни мнения, а да използваш възможността за редактиране, която форумът предоставя.
Опитвам се да следя темата, а подобна " верижка" от мнения на един потребител, освен че е натоварваща, е в разрез с правилата на форума, с които си се съгласила при регистрацията.

Редакция на ключовите думи на тема



Общи условия

Активация на акаунт