Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

  • 7 ноем. 2018, 11:12 ч.

След шест вече е късно

  • 2 807
  • 9
  •   1
Отговори
  • Мнения: 1
"След шест вече е късно". Това е едно от изреченията в книгите на Монтесори, които карат всяка майка да се замисли: “Kакво всъщност изпуснах?”
А обяснението продължава  – ако си свършим работата преди 6-годишнината на детето, ще си спестим голяма част от проблемите на тийнейджърската възраст – разхвърлената стая, липсата на мотивация, апатията и т.н.
Преди шест детето е  попиващо и жадно да бъде научено – на ред, на отношение, на удоволствие от свършената работа. То чака възрастния да му даде пример и да го остави да се научи. Това е възрастта, в която лесно може да научим детето на ред – да си вдига и поставя играчките, да се облича само, да се храни, да си прибира чиниите, да ги мие, да мете пода, да бърше прах, да пере. То иска да  играе, без да бъде прекъсвано, за да получи удовлетворение от резултата и процеса.

В този период имат огромно значение обкръжаващата го среда и учителят наставник – неговата личност и умение да стимулира детето да бъде самостоятелно и да иска „само“. Нещо, което после ще се перифразира така: „Мога да се справям сам... с живота си.“

Инвестицията в първите 6 е дългосрочна – няма да видите резултатите веднага, но ще ги усещате година след година. Детето, което е гледано спокойно и с уважение, проявява такова и към другите, и към себе си. Дете, което е изпитвало удоволствие от играта и процеса, ще развие знание за вътрешната си мотивация. Дете, което е научено на ред и правила в първите си години, ще развие потребност да живее в подреден свят – и външен, и вътрешен.



Заслужава си да се мисли за това къде попадат нашите деца в този така сензитивен период на развитие, в каква среда ще растат и кой ще бъде техен наставник в света извън семейството.
Ето малко интересна информация за реда при децата – те го обичат, дори имат вътрешна потребност от него. Създава им усещане за спокойствие, сигурност и комфорт. Редът се усвоява на възраст между 3 – 3,5 години. Кратък е периодът, в който може да научите детето на ред.

Ето какво можем да направим:
-   Да поставяме предметите на точно определено място – неговите дрехи, обувки, метличката, кофата.
-   Да го научим какво е предназначението на предметите.
-   Да слагаме  предметите, играчките и книгите на детето на едно и също място, достъпно за него.
-   Да му създадем дневен режим – особено последователността в действията -  ставаме, закусваме, отиваме на разходка, обядваме, спим.
-   И, не на последно място, редът във взаимоотношенията – нека всички възрастни да имаме еднакви изисквания  към детето. Ако има правило, че трябва да си прибира играчките след игра, то нека всички изискваме това от него.


„Къща на приятелите“ е къща за децата, чиито основатели харесват Монтесори и нейните разбирания. Създадохме място, където децата да могат да пресъздават реалния живот, да играят с играчки от естествени материали и да бъдат уважавани. Програмата, която следваме, развива интелекта на децата, техните социални умения и емоционален свят.
Децата могат да ни посещават целодневно, полудневно или почасово. Подходяща възраст – преди предучилищния период.
Екипът ни се състои от психолог, класически педагог и обучен асистент-учител по метода на Монтесори.

Ако приемем, че една от големите цели на възпитанието е създаването на самостоятелна и балансирана личност, то кои са вашите подходи в изграждането на самостоятелност при детето? Имате ли конкретни методи, които следвате?
Споделете отговора си до 13.11.2018 г. в настоящата тема и трима от вас ще получат безплатен двуседмичен престой за децата си в „Къща на приятелите“.




Текстът е подготвен от екипa на „Къща на приятелите“ – детска занималня за деца от 2 до 5-годишна възраст.  


Моля, запознайте се с общите условия на нашата активация ТУК.

Последна редакция: ср, 07 ное 2018, 11:13 от Pедактop

# 1
  • Мнения: 12 511
Здравейте, едва ли ще сме от тези, които ще се възползват от награда, но да споделя.
Живеем на село. Децата тичат на двора, докато ние работим в градината и те сами поемат инициатива да помагат /това се случва постепенно, защото още са на 2 и на 3 г./. Проявяват интерес към копаене, скубане на трева, сеене, както и всякакви дейности, които се вършат в една селска къща. По дух не мога да ги сравня с градските деца. Понякога ме изумяват с уменията си, които научават от копиране на нашето поведение. Смятам, че това е безотказен метод за възпитание.

# 2
  • София
  • Мнения: 7 715
Не мога да кажа,че следвам конкретни методи за възпитание в самостоятелност, но да споделя за моя син (2г4м).
За играчките и това да си ги подрежда сме на приливи и отливи, не винаги е в настроение да си ги прибира, но много обича да чисти и да ми помага Simple Smile
Любимото му е да подрежда измитите съдове от миялната по вид и по големина, както и приборите по вид в съответните отделения на чекмеджето, в което стоят. Помага ми и с ваденето на дрехите от пералнята , простирането (подава ми щипките ) Simple Smile
Обича да мете с метла и да чисти с прихосмукачка, но най-любимо му е чистенето с мокри кърпички на мебели, прозорци, ламинат ...е, понякога така набира инерция, че започва да "чисти" и латексовите стени Simple Smile Голям чистофайник ми е, спор няма Simple Smile
Отдавна си мие зъбки, ръчички и очички сам.
Съблича се сам, особено обича като горнището му е с цип. С обличането все още не е напреднал, но и това ще стане Simple Smile
Сутрин си носи пантофките и дрешки като иска вече да става.
Иска да си носи раничката за ясла сам и да си обува/събува обувките сам.
Има и неща, които не са толкова за гордост - като пускането  на Ютюб на телефона сам, но какво да се прави?

# 3
  • Мнения: 518
По принцип целя детето да бъде самостоятелно . Уча я да казва благодаря ,заповядай ,добро утро. Въпреки че е на 4 г. Уча дъщеря си, но все още без успех , да смята до 10 и да чете малки думички.Стремя се да е самостоятелна в обличане къпане като цяло обслужване но не мога да я оттуча да спи при нас а това е важно да се отдели да спи сама . За нас с баща и е важна културата и добродетеля Simple Smile Много обича да ми помага когато чистя и подреждам . Също обича и да сервира и отсервира масата .помага ми с простирането и сгъването на дрехи. А сега като добра кака се гласи да ми помага много с бъдещото братче Simple Smile

# 4
  • Мнения: 13 958
Моят модел е да давам инициативата и ако се наложи- показвам, помагам или правим заедно. После следва похвала.

# 5
  • Мнения: 112
Важен е личният пример, да показваме кое е правилно, да ги поощряваме, но и да наказваме, когато е необходимо, обяснявайни им причината. Да се научат на отговорност.

# 6
  • Мнения: 533
Нямам конкретни методи, но винаги когато иска му разрешавам да помага-при чистене, простиране на дрехи, бърсане на прах и събиране на паяжини, още не може да се изкъпе сам, но всичко с времето си! По-принцип е общителен, говори много и винаги си намира приятелчета на площадката!

# 7
  • Мнения: 265
Моето дете е малко, но от сега има желание Да пуска пералнята и да си прибира дрехите в шкафа Simple Smile

# 8
  • Мнения: 1 039
Аз имам две деца, които са много различни, те са с голяма разлика и мислех, че нещата са ми "ясни", но когато се роди второто ми дете установих, че нищо от опита с първото, не ми помага. Трябваше да действам много интуитивно, книгите не помогнаха особено.
Аз, лично, установих, че трябва да го оставям да греши. След като сбърка, почва да слуша. Може би, защото по-голямото ми дете слушаше, мислех, че е важно да предупреждавам и да ме чуват. Сега установих, че е просто важно да предупредя. Най-вероятно няма да бъда чута, той ще падне, (не животозастрашавщо), ще си разлее водата, ще си обърне храната, но след това ще внимава вече сам, защото сам е стигнал до някакъв извод.
Да, не ми е лесно, костваше ми доста нерви преди време, но сега гледам по-спокойно на нещата.
Другото е да давам пример. Не изисквам, давам пример. Аз за него съм авторитет. Значи прави като мен, оправя си пижамата сутрин, слага дрехи в пералнята, помага ми да простирам.
Simple Smile

# 9
  • Мнения: 497
Изтеглени са потребителите, които печелят безплатен двуседмичен престой за децата си в „Къща на приятелите“. Това са:

Happy Mijjj ツ
mariat
Beti_7


Честито!


Date Очакваме печелившите да се свържат с нас до 19 ноември на e-mail: igra@bg-mamma.com като упоменат, че са победители в играта на "Къща на приятелите" и напишат потребителското си име, електронната поща, с която са регистрирани във форума и координати за получаване на наградата (име, адрес и телефон).

Общи условия

Активация на акаунт