Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Отговори
# 30
  • София
  • Мнения: 739
Яслата, особено държавна, няма да има съществен принос за проговарянето. Слушането на “говора” на още 25 почти бебета в повечето случаи не води до напредък по мои наблюдения, даже може да има и негативен ефект.

Така е. При сина ми яслата се отрази много зле на проговарянето. Тъкмо имаше някакъв напредък, но го пуснахме на ясла и се върна в изходна позиция. Даже сякаш стана по-затворен и някак стреснат, мълчеше като партизанин по цяла вечер. Спрях го от ясла, но чак след месеци започна пак да опитва да говори. После стана на 3, поумня, пак започна да бърбори полуразбираемо, тръгнахме и на логопед и до момента има огромен напредък. Бях започнала да се притеснявам, но вече съм спокойна.
Твърдо никакво стоене пред екран. Ако бабата не може без телевизор, да го държи на Канал 1. Едва ли ще му е интересно да го гледа, а междувременно поне ще слуша някакво жужене на книжовен български. Детски филмчета, ако много иска - само на български език, по половин час на ден и задължително с възрастен, който също гледа, коментира, смее се където трябва, обяснява, изобщо осигурява някакво активно гледане. Да оставиш детето само да се зомбира пред екрана не трябва в никакъв случай.

# 31
  • София - Варна
  • Мнения: 4 116
Флип, аз наблюдавах регрес в говора и при двете си деца малко след започване на проговаряне, като нито едно от двете не е посещавало ясла. Дъщеря ми дори проговори в норма или леко по-рано, синът ми - малко по-късно от средната норма.
Не знам на какво се дължеше този регрес, не съм се интересувала, за да си дам някакво научно обяснение за това.
Факт е, обаче, че беше осезаем, коригира се от само себе си в рамките на месец-два може би. Все пак бързо.

За телевизията съм съгласна, че трябва най-малкото да се намали.


# 32
  • София
  • Мнения: 739
О да, регресът е нещо нормално. Голямата ми дъщеря не е имала никакви проблеми с проговарянето и същевременно мина през всякакви етапи - регрес, засилване, даже по едно време заекваше. Това си е нормално, стига да говори. Кофти е, като не го прави и изостава видимо. Синът ми например на 2 г. и 2 м., когато тръгна на ясла, не казваше нито една разбираема дума освен "мама" и другите основни членове на фамилията. Имаше още разни кодови думи за "вода" и подобни основни понятия, които само ние му разбирахме. Но се опитваше да мели някакви неща, макар и неразбираеми. В яслата падението стана тотално, той просто млъкна, а уж се чувстваше добре, не плачеше сутрин... В крайна сметка го отписах след няколко месеца и започнахме отначало. Да уточня, че при него проблемите са артикулативни, няма други изоставания, но невъзможността за общуване води до вторични изоставания неминуемо, ако не се действа бързо. Факт, че след 3 дръпна рязко от само себе си. Просто децата се променят интелектуално след 3. Сега е на 3 и половина, от два месеца ходи и на логопед и положението е много по-добре, изразява се с цели изречения, макар и прости, все още обаче не прознася много звуци. Често при късно проговарящите деца причината е тази - "мозъчно" са готови да говорят, но не могат да произнесат думата и просто се отказват, защото никой не ги разбира. Родителят и логопедът се напъват да разберат, за да му покажат подкрепа, но една възпитателка в ясла с група от 30 подобни изобщо не се напъва толкова. То няма и как. Проблемите искат задължително индивидуална грижа.

# 33
  • София - Варна
  • Мнения: 4 116
Да, разбирам, при вас явно е било нещо като "мутизъм" вследствие яслата.

Моят син на тия години беше със сходен речников запас - 7-8 "човешки" думи и около 30! кодови, които единствено аз знаех до една. Истински говор се появи 3-4 месеца, преди да навърши 3 години.
Да ти кажа, и той беше зле с артикулацията, но с времето изчиства повечето звуци.

Лично аз не бих се притеснявала за липсата на реч при двегодишно дете, ако всичко останало е в норма (уточнявам - по-близко до 2 години, както е детето на авторката). А и тя казва, че все пак детето ѝ има някакъв речников запас.
Личните ми наблюдения са, че повечето деца проговарят около и малко след 2. По-рядко срещани са проговорилите преди 2 и около 18-месечни. Проговорилите пък между 12 и 18 месеца са май съвсем голяма рядкост.

Да, на теория задръжката на говора води след себе си и други проблеми, но не винаги е така. В никакъв случай не отричам търсенето на професионална помощ, просто излагам своята гледна точка.

Навремето и аз се притеснявах за сина си. Консултирала се бях и със специалисти.
Толкова съм обяснявала, говорила, описвала всяко действие, явление, с цел да разширявам пасивния речник и да стимулирам експресивната реч. Ефект - точно нула...
С дъщеря си нямах време да правя подобни неща, но появата на реч не закъсня.

Сега като сравнявам сина си с момчета на неговата възраст, за които знам, че са проговорили около 2-годишни, не намирам съществени разлики. Повечето все още грешат разни неща, например формирането на неправилно множествено число, също така артикулацията не им е отлична.
Забравих да уточня, че говоря за възрастта около 5, плюс-минус малко.

# 34
  • Мнения: 1 696
Моите в момента са на 2 години и 11 месеца рожденни и 2 години и 9 месеца коригирани (родиха се преждевременно 2 месеца преди термин). Говорят с цели изречения с по много думи вече и всичко повтарят като най-много повтарят един от друг. Единият ако каже някаква дума, другият веднага я повтаря по същия начин, случвало се е дъщеря ми да повтаря измислени думи от брат си, въпреки че много добре знае как е правилно. Речта им все още не е съвсем чиста, но колкото повече време минава, толкова по-ясно и разбираемо започват да говорят. Както всяко нещо, колкото повече тренираш, толкова по-добър ставаш.

В яслата са ми казвали, че те най-много говорят и най-много разбират от цялата група. Там дечицата са между почти 2 и почти 3 години, моите са от по-големите, въпреки че не са най-големите. В яслата по принцип имат езикови занимания, доколкото разбрах едно от нещата е било някаква кошница с плодове и зеленчуци и мед. сестра ми каза "ама те абсолютно всичките ги назоваха" така че това за деца, които тепърва проговарят сигурно е добро, но за такива, които вече говорят не е много стимулиращо. Също пеят и песни, дъщеря ми оня ден я чух да пее песен, която не сме пяли вкъщи.

Иначе за другите неща познават и могат да назоват числата до 10, синът ми даже до 12. При броенето синът ми се справя по-добре, дъщеря ми може да изброи около 3-4 предмета, а синът ми до 6, без да се обърка. Познават и някои букви напр. "О" и "А". Познават и цветовете и рядко ги бъркат и много често ги използват и казват напр. "червената блуза", "сините чорапи", " искам лилавата кутия" и т.н.

Телевизия доколкото са гледали е било все песни или образователни клипове все с числа и цветовете, а и имат много играчки с числата и цветовете и много сме ги повтаряли, затова толкова добре ги знаят.

Моето мнение за телевизията е, че не самата телевизия е вредна, а липсата на човешки контакт, т.е. ако детето по цял ден гледа телевизия и не контактува с никого, това е вредно, но ако изключиш телевизията и го оставиш в някой ъгъл да тропа цял ден с някоя играчка, без да му говориш, то е абсолютно същото, няма как тогава да очакваш магически да се научи да говори.

# 35
  • Мнения: 23
Здравейте,
благодаря на всички, които са се включили. Понеже получавах мейл като имам отговор по темата, а такъв не съм получавала скоро и си мислех,че никой не пише и заради това не съм влизала.
Иначе се опитвам да огранича и телефона и телевизията. След работа съм постоянно с него, както и през уикенда. Играем си, лепим стикери, разказвам му приказки и т.н. Просто исках най-вече мнение за яслата, дали би му повлияла добре. В понеделник ще го водя на преглед за къса юздичка на езика, защото личната беше споменала още на първия преглед,че му е малко къса и до сега не съм обръщала внимание.Искам да го прегледат за всеки случай, макар че ми се струва, че няма проблем.

# 36
  • Мнения: 23
Искам и да отбележа, че телевизорът постоянно е пуснат, но той не го гледа постоянно, а и свекърва ми е доста приказлива и се опитва да се занимава с него и  през деня, но има моменти когато иска да гледа клипчета и му позволява и това ме вбесява, но правя всичко възможно да го ограничавам да гледа.

# 37
  • Soft kitty, warm kitty, little ball of fur, happy kitty, sleepy kitty, purr, purr, purr!
  • Мнения: 963
Въпреки, че не гледа съсредоточено му вреди този фонов шум от излишна инфжрмация, музичка която се сменя на 30сек. и се научава самият му слух да маскира отделните думи и изрази в общ шум. Това, че бабата е приказлива и супер, но ще научи и словореда и интонацията й. Мен това много ме дразни - да чуя прекрасното ми момиченце да се лигави с тона на майка ми....
Опитайте да поговорите с бабата и да спира ТВ, когато не го гледа. Да си гледа докато спи детето... Пред другото време, да правят неща заедно. Или да си пуска предаванията, които я вълнуват, но да не е нонстоп.
Мир!

# 38
  • Мнения: 23
Да, разбирам, при вас явно е било нещо като "мутизъм" вследствие яслата.

Моят син на тия години беше със сходен речников запас - 7-8 "човешки" думи и около 30! кодови, които единствено аз знаех до една. Истински говор се появи 3-4 месеца, преди да навърши 3 години.
Да ти кажа, и той беше зле с артикулацията, но с времето изчиства повечето звуци.

Лично аз не бих се притеснявала за липсата на реч при двегодишно дете, ако всичко останало е в норма (уточнявам - по-близко до 2 години, както е детето на авторката). А и тя казва, че все пак детето ѝ има някакъв речников запас.
Личните ми наблюдения са, че повечето деца проговарят около и малко след 2. По-рядко срещани са проговорилите преди 2 и около 18-месечни. Проговорилите пък между 12 и 18 месеца са май съвсем голяма рядкост.

Да, на теория задръжката на говора води след себе си и други проблеми, но не винаги е така. В никакъв случай не отричам търсенето на професионална помощ, просто излагам своята гледна точка.

Навремето и аз се притеснявах за сина си. Консултирала се бях и със специалисти.
Толкова съм обяснявала, говорила, описвала всяко действие, явление, с цел да разширявам пасивния речник и да стимулирам експресивната реч. Ефект - точно нула...
С дъщеря си нямах време да правя подобни неща, но появата на реч не закъсня.

Сега като сравнявам сина си с момчета на неговата възраст, за които знам, че са проговорили около 2-годишни, не намирам съществени разлики. Повечето все още грешат разни неща, например формирането на неправилно множествено число, също така артикулацията не им е отлична.
Забравих да уточня, че говоря за възрастта около 5, плюс-минус малко.

Здравейте,
да има някакъв запас, но е много малък. Използва около 25 думи постоянно, с тези които съм го карала да повтаря стават около 50. Може би напразно се притеснявам, но до сега винаги се е развивал много добре, винаги в норма и очаквах и рано да проговори, но с говора напредва бавно.Аз също като Вас постоянно обяснявам, говоря и т.н. и като си играем казвам думата и го карам да повтаря, но не винаги иска.

# 39
  • Мнения: 23
Въпреки, че не гледа съсредоточено му вреди този фонов шум от излишна инфжрмация, музичка която се сменя на 30сек. и се научава самият му слух да маскира отделните думи и изрази в общ шум. Това, че бабата е приказлива и супер, но ще научи и словореда и интонацията й. Мен това много ме дразни - да чуя прекрасното ми момиченце да се лигави с тона на майка ми....
Опитайте да поговорите с бабата и да спира ТВ, когато не го гледа. Да си гледа докато спи детето... Пред другото време, да правят неща заедно. Или да си пуска предаванията, които я вълнуват, но да не е нонстоп.
Мир!
Тя нейни неща не може да гледа и да иска, просто моето се тръшка като не е на baby.tv.

# 40
  • София - Варна
  • Мнения: 4 116
Ренета, 25 думи за двегодишно не е толкова малко. За 50 да не говорим.
Дъщеря ми, за която считам, че е проговорила в норма, беше с подобно количество речников запас, когато беше на 1.10-2.



# 41
  • Мнения: 23
Здравейте отново!
Заведох малкия на стоматолог. Оказа се, че има къса юздичка на горната устна както предполагахме. Лекарката каза, че трябва да се среже.Долната на езика уж е добре.
Та ако някой се е сблъсквал с това нека сподели как става. За сега търся добри специалисти в по-големите градове за да го прегледат отново и евентуално да се махне. Моля ако някой има добри впечатления от ортодонти или стоматолог-хирурзи в градовете Русе и Шумен нека сподели за имена. Благодаря!

# 42
  • до едно тепе
  • Мнения: 6 246
Късата юздичка не му пречи да говори. Евентуално да изговаря някои звуци- да. Но едва ли не иска да говори точно заради това. Моята дъщеря също е с къса юздичка, УНГ ни предупреди, че може да има проблем, но тя проговори много рано и звуците си ги изговаря без проблем.
Щом толкова ви притеснява, че не иска да говори го заведете на логопед. Не го стресирайте с рязането на юздичката преди да е станало ясно дали изобщо му пречи.

# 43
  • София - Варна
  • Мнения: 4 116
Не смея да се изказвам категорично, но и аз съм чувала това, което Поспаланчо споделя.

Ако искаш, сподели примери как изговаря някои думи.

# 44
  • Мнения: 23
Да, и аз знам, че на горната устна няма да му пречи на говора, но ще му пречи на зъбите занапред. Те и сега са малко разделени, а като порасне ако са по същия начин трябва да се резне пак юздичката, да се слагат брекети и т.н.Самата аз съм с криви зъби и ми е голям комплекс. Разбира се ще го водим и на ортодонт преди да предприемем нещо. Ще направим консултация с още няколко лекари.
Между другото детето ми от няколко дни взе да се поотпуска. Повтаря това, което чува и вече рядко казва "НЕ" когато аз го карам да каже нещо. Не всичко изговаря правилно, но поне се опитва. Сега съм малко по-спокойна, че бях много притеснена.

Общи условия

Активация на акаунт