Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Отговори
  • София
  • Мнения: 5 105
Заповядайте в новата тема. Говорилник.
Частно vs държавно образование.
ЧУ vs ДУ.
АК vs СМГ и т.н.

Коментари, мнения, гледни точки.

Последна редакция: чт, 10 яну 2019, 08:50 от Фран Ческа

# 1
  • София
  • Мнения: 2 638
Така извадено от темата, се губят връзката и контекста. Затова трия като първи пост. По-долу става ясно.

Последна редакция: чт, 10 яну 2019, 01:33 от Prizma

# 2
  • София
  • Мнения: 2 229
Не е смешно, това са пари, изкарани от децата, не от родителите. И са изкарани с труд. Ех, ако беше по-миналата, или миналата година, и моята девойка щеше да взема. Сега отиде в ново училище, където изтърва сроковете за стипендия. А не знам дали за втория срок в новото училище ще й стигне успеха. (Оценка Х по точни науки в колежа колерира с оценка Х-1 в СМГ, уви)

Ще й стигне. В края на срока ще "оправят" по всичко и на всички оценките. За състезателите грижа имат учителите им по математика, а за останалите се намират начини - нещичко се разпечатва от уикипедия, чете се от листа пред класа и срочната оценка става шестица. В крен случай - първи срок 5, втори 6, за годината 6.
И не знам как не ти омръзна ... 4 години опит имам със СМГ . Откровени лъжи пишеш. Все едно там за два часа седмично биология, химия или физика rocket science учат. Сега се готви младежът за олимпиада по физика /за първа година/ - ми пълна мъгла му е материалът по физика от 7 клас в главата му. А беше от най-силните в класа по този предмет, че и със златна значка завръши. Точно заради многото скучни и безполезни часове го преместихме в колежа. Много по-добре и смислени ми се струват тук нещата. И не ми се налага да убеждавам всекиго и постоянно в това. А ти нямаш спирачки.

Prizma, може във вашия випуск да е било така, но в нашия химията, физиката (и географията, че чак прекаляват там) са наистина на високо ниво и оценки не се подаряват, нито се получават с проекти или нещо, прочетено от уики. И по физика, и по химия имат 2 пъти по  2 часа школа допълнително. Толев си прави труда да ги разделя и по нива.

# 3
  • София
  • Мнения: 2 638
Iva_D, не коментирам школите. Те са извънкласни занимания. Става дума за задължителните часове.
По физика бяха при Б. Цял раздел не взеха, за да може да се повишават оценки. По билогия също се четяха проекти с тази цел.
Сега се чува, че  учителката им по биология пише шестица и името си да кажеш правилно.
Въпрос на късмет е при кой учител ще попадне даден випуск. Сигурно и в колежа е така. Но паралелът, който напоследък Тинкърбел постоянно
прави, как в СМГ е много трудно, много се учи, оценки трудно се изкарват и е за по-умни деца, а в колежа е точно обратното - не се учи, даже се оказва, че те заблуждават, че знаеш, оценки лесно се изкарват, домашните са повърхностни (щото онези учебни тетрадки за попълване към учебниците са много дълбоки) и е подходящ за деца с по-посредствени възможности - не е  верен. Оксфорд бил разпознавал СМГ за STEM. Нали има изпит и интервю, искат се и препоръки. Ясно е, че в СМГ има висока концентрация на топ национални състезатели - на випуск разпознаваемите имена са 4-5-математици, 2-3 физици, 3-4 информатици, 2-3 химици, лингвисти или биолози - ето ти 15-тина деца директно за там. Ама това какво общо има с редовия СМГ-еец. Разликата в обучението я виждам в това, че в СМГ в часовете се учи много добре математика, а тя е основа и за физиката и информатиката. Децата от СМГ ходят много на школи - по математика, физика, химия, информатика, също и по езици. В колежа това не е така, но часовете са по-интересни и пълноценни (според моя син), както и домашните задания са по-смислени и полезни (според него и според мен) и са му полезни за формиране на различни умения. Въпрос на преценка за разпределяне на времето за видове и обем извънкласни занимания, за домашни задания като обем и ползи и за полезност на обучението в редовните часове. Хубаво е, че гимназиите са различни и трябва да са ясни разликите, но обобщения и внушаване на собствени нагласи нито е полезно, нито информативно.

Последна редакция: ср, 09 яну 2019, 19:36 от Prizma

# 4
  • В офиса
  • Мнения: 2 378
Ох, какъв ми е мотивът да лъжа. Изумявам се. През цялото време на писането си тук съм била консистентна. Който се върне назад и прочете мненията ми за АК преди 1 година, или половин година, ще види, че разлика с мнението ми сега няма. Винаги съм се оплаквала от едно и също нещо - чеклистовете в заданията и това, че за някои деца, като моето, което е с ниво над средното, като дадени от Господ способности, но не самомотивиращо се, нито с особено желание за изяви, летвата на АК е ниска. Нито е било предизвикателство, или стимул за развитие. За разлика от твоето дете, което никога не е имало нужда от външна мотивация, моето скача не повече от летвата. Минималното необходимо услилие за целта. В момента си мисля, че мога доста точно да позная за кого е добре да учи в АК. Не, не са само "деца с по-посредствени възможности", боже мой. Но да, за такива летвата ще е точно толкова високо, че да дадат най-доброто от себе си, без да ги потопи. Те ще спечелят много. Също и: деца, обичащи разнородни изяви; такива със силен стремеж към себеусъвършенстване; амбициозни и целеустремени; проактивни, а не реактивни; Ей сега си мисля за 2 деца от нашия випуск в АК, идващи и двете от ПЧМГ, и двете деца - прекрасни математици. Е АК е точно като за едното и изобщо не е за другото. И постовете ми изобщо не таргетират родителите на първото дете от моя пример, то ще е успешно, а са насочени точно към родители като тези на второто. Ако такива родители прочетат, разберат и вземат различно решение, има смисъл да пиша. Може изобщо да не съм права, естествено.
И пак да се върна на физиката, че хич не ме кефи някой да обяснява как лъжа. Забележи, даже не математиката ми е дерта, защото там празнините, които е имало, са запълнени неусетно, само една геометрия остава слабо място и чакам К. да започне да преподава и геометрия, за да се случи още една магия Simple Smile... Та за физиката... И Илчев, и Чакърова са прекрасни преподаватели. Но нивото на изисквания е според масата. И 105% не са достатъчни за 6. Само си задай въпроса защо СМГ има отделни задачи на олимпиадата по физика? Дали не е щото ако се дадат в АК, или друга ЕГ, броят на класираните за втори кръг ще е доста малък? По химия, която точно онова, което учат сега, не е интересно на моята дъщеря, оценки между 5 и 6 са равни на 4-ки. Т.е. без учене по доста сериозен предмет, на едното място изкарва високи 5-ици, на другото 4. При това даже вече видях отворен учебник по химия, т.е. даже в случая не е съвсем без учене.
Харесва ми, когато имаме съвпадение в ценностите и целите с училището. Такова е Света София, такова не бе Колежа, но сега отново го намирам другаде. Усещането е като правилно наместен пъзел. Представи си, че може да има и други като мен, които търсят това, което аз търся, но са повлияни от медии, слухове, реклама, усещане за престиж, или кой знае какво.
И хич, ама хич не ме кефи някой да ми обяснява, че лъжа. Учудена и изненадана съм, да. Може да греша, може да съм заблудена, но да лъжа????.
ПП опитах се да пиша само за АК, за да съм съвсем по темата.

# 5
  • София
  • Мнения: 2 638
Не знам СМГ да има отделни задачи на олимпиадата по физика. Това за кой кръг е и за всички класове ли е така? Чувала съм за специална тема, по която се готвят и на която се явяват състезателите по физика, но не мисля,  че тя е специално за ученици от СМГ. Ами НПМГ, другите МГ и ПМГ на какво се явяват? В националния отбор по физика влизат ученици и от други училища, вкл. и от езикови гимназии мисля, че съм виждала. Те къде се подготвят? Предполагам, че тази специална тема е за всеки, който се готви по специална състезателна програма. Вероятно това става и в школата на Теодоси, и в тази на Каравасилев във физическия факултет, може и други да има. Също предполагам, че не всички ученици от СМГ се явяват на тази тема, а се явяват на нормалната тема и се състезават с всички други (вкл. и с децата от езиковите гимназии). Поне на есенния турнир по физика това разбрах от протоколите. Ще се радвам да отговориш.
Мисля, че пак се смесват нещата - подготовка на школа по зададен формат с това как протича учебния час (добре ли се преподава, има ли дисциплина, за да има чуваемост в часа, какви домашни се дават, как се проверяват). Школите и самподготовката са нещо отделно и различно. Защото в един клас не всички ходят на школа по физика, и не всички се справят еднакво добре и се следва учебния план.

Повече няма смисъл да пиша по темата. Не е вярно, че в СМГ оценки се изкарват по-трудно. Нито е вярно, че в колежа високи проценти /особено над 100/ лесно се изкарват, дори и заради общите проекти, които често намаляват оценката. И на тест от 50 въпроса не можеш да разчиташ, че поне 1-2 няма да сгрешиш и ще изкараш 100%. И да стане, я някой общ проект или лабораторно занятие, я друг тест ще ти я смъкне. Не че е важно, но в друга тема писа как ей така се изкарвали над 100 %. Ако те дразнят думите ми, ще ги сменя - пишеш неистини. Колко деца с общ успех 100 % познаваш? Домашните били повърхностни. Неистина. Как изобщо можеш да определиш това - способностите и характерите на децата ли сравняваш?
Няма клас, нито дете, нито учител, които да могат да се съпоставят по формални критерии.
Дано да разберем дали отделната за СМГ тема на олимпиадите по физика ще се окаже истина. По математика поне засега няма, но специално заради теб може и да направят.


Последна редакция: ср, 09 яну 2019, 23:12 от Prizma

# 6
  • В офиса
  • Мнения: 2 378
Ти добре ли си? Агресивна си, какво те притеснява? Олимпиадата по физика в СМГ мина. В АК е тази седмица. Или АК ще даде същите задачи? Има ли някой, който иска да му ги пратя? К’во трябваше да отговоря, дълго пишеш, не прочетох всичко, имам къс атеншън спан - съвременна болест на днешния начин на комуникация. И съм супер благодарна на бюрократите от файненшъл офиса, че ми спестиха 35К и ми помогнаха за стъпка, на която можех да не се реша. Иначе, извън иронията, въпреки че онези от фин.отдел са калинки и надменни бюрократи, учителите в АК не са такива. Те са на мястото си и наистина ще дадат много на децата. Срещу никой учител, освен В. по мат., не мога да кажа нищо. Нито ще кажа, че АК е лошо училище.

Последна редакция: пт, 11 яну 2019, 08:47 от Фран Ческа

# 7
  • Мнения: 14 381
Тази година темите и критериите за общинския кръг на олимпиадата по физика се разработват от учителите по физика и астрономия във всяко училище. Допуска се разработването им от екип от учители за група училища.  Затова и общинският кръг на олимпиадата може да се проведе на различни дати в различните училища, стига това да стане до 14. януари. Тоест СМГ не е единственото училище с различни задачи от тези на останалите училища.

# 8
  • София
  • Мнения: 2 638
И на областния и националния кръг ли са различни задачите по физика - СМГ и останалите? На общински кръг се различават задачите в отделните градове, би могло и по училища да има разлика.

Къде видя агресия? Започна да се повтаряш, в темата за ЧУ реших да не споря, но ти и тук пренесе намеците си за неуместно високите оценки в колежа, зад които не стоят знания. А в това няма нищо вярно. Каква информация даваш с това дали и защо ще вземе или не твоето дете стипендия?


# 9
  • Мнения: 3 404
Искаш да каже, че СМГ има отделен "специален кръг" на национална олимпиада? По физика не НПМГ или друга ПМГ с профил физика, а СМГ с отделен кръг!?! А информацията от ЕЖК ли е или от ЕДК (едно дете ми каза)?
За физиката е променена датата за цялата страна (естествено, защото задачите са еднакви!)
http://www.prirodninauki.bg/wp-content/uploads/2019/01/izm-zap40 … 218-olimpiadi.pdf

На националните състезания по физика има "Специална тема", за която учениците, които се запишат не могат да се явят на общото състезание и да участват в класирането с отбора си... А и там (често) се случва челни места да заемат точно обучавани от школата на авторите на задачата... Та специалната тема е "специална". И (често) не е турнир за учениците, а "надцакване" на школи (20тина деца от цялата страна не само от ПМГ, а от езикови гимназии участват, включвам и АК).

Не мога да го сложа в скрит текст от телефона, но утре ще го "прибера" от комп.
ПП: дописвам се
До скоро и на общинския кръг по физика и химия бяха общи задачите за цялата страна и преди две години авторите се бяха поулели с трудността, бяха доста по-тежки от предишната година областен кръг! Та явно са го променили. Май и за някои еьици го имаше това Thinking

# 10
  • В офиса
  • Мнения: 2 378
Това, което ми липсва в последния разговор тук, е конструктивност. Няма значение съгласен-несъгласен, мога да чуя и да уважавам различно мнение, не мога да уважавам, обаче, агресивни постове, изпъстрени с ирония, епитети и препинателни знаци. Ежко, колкото и досаден да е понякога, никога не пише по този начин: персонално-агресивно, и неговоте постове аз поне ги чета и осмислям, докато на такива като тези, се плъзгам по повърхността и даже и да има нещо смислено, не го виждам.

Последна редакция: чт, 10 яну 2019, 13:39 от Фран Ческа

# 11
  • София
  • Мнения: 10 386
Скрит текст:
Дидева е напълно права, цитирала  е извадки от писмото на Кастрева до столичните директори на училища. И явно в СМГ общинският по физика е минал, до14-ти ще мине и по другите училища. На места, ако е изготвян вариантът съвеместно от учители в различни гимназии, може и да се дублират задачи, другаде може да са съвсем различни. Но дори и така да е,  с по-мирен тон може да се обясни, че нещата не изглеждат  баш както ги е представила Тинкърбел, тоест без квалификации лъжкиня, отстрани изглеждат грозно, поне на мен така ми изглеждат. Къде първият кръг ще е по-труден, в СМГ, в Колежа , в НПМГ или другаде - можем само да гадаем.

Тинкърбел,  доказателство  е написаното от теб  за това колко различни сме ние, хората.. Ежко за мен, а  и едва ли за мен само, е единица мярка за нападателна комуникация - неспособен да се вслуша в аргументацията на другите, вменяващ от последна инстанция единственост и незаменимост на две училища в страната. И най-лошото за мен лично - позволяващ си да окачествява деца, да  подлага на съмнение способностите им, без да има реални наблюдения над тях.

Последна редакция: чт, 10 яну 2019, 00:57 от пенсионирана русалка

# 12
  • София
  • Мнения: 2 638

Само си задай въпроса защо СМГ има отделни задачи на олимпиадата по физика? Дали не е щото ако се дадат в АК, или друга ЕГ, броят на класираните за втори кръг ще е доста малък?


Добре, това вярно ли е?  Случва се за първа година, не само в СМГ, а във всички училища в София, не заради СМГ и езиковите гимназии, и касае само общинския кръг. Може и НПМГ да си кажат, че понеже имат профил физика, то техните задачи са такива, че на всички други ще се опънат.
И ако това е логиката, тогава наистина трябва да чакаме промени и по математика, защото там СМГ класира най-много ученици за областен кръг. Но защо да класираш с лесни задачи и после да ги съсипеш децата на втори кръг с непосилни за тях задачи?

Та и другите внушения са едни такива ... да не ги квалифицирам тогава.

Последна редакция: чт, 10 яну 2019, 01:41 от Prizma

# 13
  • София
  • Мнения: 2 638

Винаги съм се оплаквала от едно и също нещо - чеклистовете в заданията и ...

 

Какво им е на чеклистовете. Според мен са много положителни нещо:
- вид указание за това какво да направиш в даденото задание;
- учат те да се вместиш в зададен формат, да не си излишно многословен например, или да се напрегнеш и да потърсиш с какво да се допълниш, да ползваш разнообразни средства;
- намалява се субективизма при оценяването - ученикът знае какво се иска от него и как се формира оценката, учителят оценява по зададените критерии. По-добре ли е някой да ти зашие ниска оценка и да не ти каже защо или да ти каже, че е искал нещо повече или по-различно, без ти да знаеш какво е то? Ако е тест е ясно, но при задание в свободен текст /есе, рапорт, анализ/, каквито в колежа често има, с чеклист субективният елемент при оценяването се свежда до минимум.

# 14
  • София
  • Мнения: 3 202
В СМГ са направили олимпиадата по  физика, предполагам и нпмг, защото най- добрите хлапета заминаха на жаутиковската олимпиада.
Специалната тема по физика - най-добрите ползват като тест за международната олимпиада. Обикновено са едни и същи деца.

Последна редакция: чт, 10 яну 2019, 05:12 от EliG

Общи условия

Активация на акаунт