Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Отговори

Анкета

Одобрявате ли въвеждането на задължителен час 'Религия' от 1-ви клас:

Опции:

* Гласуването приключено: ср, 25 апр 2007, 13:54

# 45
  • Майничка
  • Мнения: 6 438
Против, ама много. Бих одобрила идеята в часовете по роден край или вариантите им след първи клас да залегне запознаване с традициите и празниците на основните етнически и религиозни групи в страната (а защо не и в ЕС  Wink), но съм против да има отделни часове по религия. И без това хайванчетата са пренатоварени, къде ще ги вместят тези часове - ще ги компенсират за сметка на българския език. А в горните класове повечето ученици просто ще "манкират" тези часове.

# 46
  • Мнения: 1 134
Бу, въвежда се изучаване на религиите, не предмет по източноправославие, именно да не вменява никой и нищо насила у децата.
Добре - ако съм атеист и държа детето ми да НЕ бъде възпитавано в религиозност?!

В интерес на истината, аз съм много против въвеждането точно на този предмет в училище. Според мен е редно да има избор между няколко вероизповенания, които децата наистина да могат да избират.
Всичко останало е някъв буламач, който по - скоро ще им обърка главите.
Нооо, това е положението. В крайна сметка всичко опира пак до семейството.

# 47
  • Мнения: 656
Ма те си сега си учат религиозните празници като Коледа и Великден - по литература. Учат ги като част от културното наследство. Само че учат само християнските празници. Ако се обърнем назад във времето - бих искала да учат и тракийските и славянските празници. Или приемането на ИЗточноправославната религия от Борис 1, обединявайки държавата чрез религиите според историята, която се учи в училищата е пак акт на задължително налагане на вяра.
Аз бих искала да учат тракийските празници - пак е културно наследтво - нали тракийски селища откриват историците по нашите земи? Искам и славянските празници да учат - те са се натресли на траките, после пък прабългарите - така и не разбрах защо под "корени" разбират прабългарските а не тракийските - и техните празници да се празнуват, пак по избор.

# 48
  • Мнения: 1 630
Според Конституцията:
Чл. 3. Официалният език в републиката е българският.

Защо има задължително изучаване на чужд език, тогава?!

Защото обучението по език или математика е част от публичната сфера,
обучението по религия от личната

# 49
  • Мнения: 1 134
Според Конституцията:
Чл. 3. Официалният език в републиката е българският.

Защо има задължително изучаване на чужд език, тогава?!

Защото обучението по език или математика е част от публичната сфера,
обучението по религия от личната


И смяташ ли, че не се отразява на публичната сфера? Наистина ли? Дори и при членовете на Ал Кайда?
Хайде, да не изместваме темата. Ако имаме добра връзка с децата си, не виждам как липсата или наличието на някаква форма би ни притеснила чак толкова.

# 50
  • Мнения: 4 935
Не одобрявам и не ми се обяснява защо.

И аз така

# 51
  • Мнения: 5 877
Бу, въвежда се изучаване на религиите, не предмет по източноправославие, именно да не вменява никой и нищо насила у децата.
Добре - ако съм атеист и държа детето ми да НЕ бъде възпитавано в религиозност?!
Мхм. Освен това силно се съмнявам, че за едно мюсюлманче например ще има практическа полза от изучаване на исляма в училище, нито пък е вероятно дете в началния курс изведнъж да реши на базата на тези часове да се присламчи към зороастризма.

По-вероятно е подобни часове да придобият характера на замаскирано вероучение.
Определено не ща детето ми да каканиже молитви.

Ако е сравнително изучаване на религиите с цел обща култура, това въобще няма място в основното училище. То предполага детето поне да е влязло в пубертета.

# 52
  • София
  • Мнения: 4 813
Вероизповеданието не се учи в училище. Дори не му е мястото да се предлага там. Вярата не е въпрос на научаване и за нея не могат да ти напишат обективна оценка. Дори и да те запознаят с различните вероизповедания, пак не е редно да те изпитват и да оценяват отношението ти към тях.
Искам часове по история на изкуството, на цивилизациите и на религиите. Искам часове, в които децата да обсъждат последствията от неспазването на правилата - за движение по пътищата, за обществен ред, за безопасен секс... Искам онези часове, в които някой родител или баба/дядо споделя с децата вълнуващи преживявания от професионалния и/или личния си живот - не е задължително да са свързани с партизанското движение. Искам децата ми да виждат в училището И вдъхновение.

Между другото, докато си обсъждаме, някой има ли идея какво евентуално би влязло в учебния план по религия? Да знаем за какво говорим все пак...

# 53
  • До хладилника, който обичам
  • Мнения: 22 046
И смяташ ли, че не се отразява на публичната сфера? Наистина ли? Дори и при членовете на Ал Кайда?
Хайде, да не изместваме темата. Ако имаме добра връзка с децата си, не виждам как липсата или наличието на някаква форма би ни притеснила чак толкова.

Ъъъ. Добре, ти си представи как си да речем, да речем... мюсюлманка или будистка. Но детето ти живее в източноправославна държава, заобиколено от църкви и на това отгоре в часовете по религия - разбираемо - се набляга на християнството. Каква връзка точно ще поддържаш и как ще му обясниш нещата? И защо трябва изобщо да се налага това? И същия сценарий изиграй, ако си представиш, че си атеист.

# 54
  • При хората, които обичам
  • Мнения: 3 192
Янита е права. Училището има твърде много кусури, за да се хванем точно пък за часовете по религия. По-скоро трябва да са по общуване.

# 55
  • Мнения: 5 877
Или - по-добре - представи си, че си християнка в Иран и детето ти задължително трябва да изучава религиите в училище, като естествено се набляга на исляма (учи се първо, има най-много часове, учителят е арабин и си личат предпочитанията му и т.н.)

# 56
  • Мнения: 656
Между другото, докато си обсъждаме, някой има ли идея какво евентуално би влязло в учебния план по религия? Да знаем за какво говорим все пак...
По НТВ миналия месец бяха поканили Директора на дирекция "Вероизповедания", един източноправославен поп и за съжаление не помня кой беше третия. Но определено нямаше представител на исляма, на будизма, на мюсулманството, и на другите, различни от Християнство религии.

# 57
  • Мнения: 2 700
Ма те си сега си учат религиозните празници като Коледа и Великден - по литература. Учат ги като част от културното наследство. Само че учат само християнските празници. Ако се обърнем назад във времето - бих искала да учат и тракийските и славянските празници.

Но защо говорите само за празниците. Празниците са само върхът на пирамидата. Ако изучаваш една религия, първо опознаваш историята на съответния народ(и) и общност(и), след което можеш да извлечеш практически ползи за бъдещето. Знаете ли защо, например, са тези нескончаеми тълпи поклоници в Мека и Медина. Ами наскоро четох, че при мюсюлманите има нещо като таблица за опрощаване на греховете. Ако си посетил Мека - 1000 точки, Медина - 500, Йерусалим - 100 (може да бъркам в цифрите). Освен, че тези неща са интересни сами по себе си, могат и да помогнат практически в комуникацията с представители на съответните общности (в бъдеще).

# 58
  • Мнения: 6 358
В училище трябва да се учат науки.
Ако някой има интерес към балет, фигурно пързаляне, художествена гимнастика, на всички ли трябва да наложат индивидуалните интереси?


# 59
  • Мнения: 656
Но защо говорите само за празниците. Празниците са само върхът на пирамидата. Ако изучаваш една религия, първо опознаваш историята на съответния народ(и) и общност(и), след което можеш да извлечеш практически ползи за бъдещето....
Защото ДеВаня спомена какво се учи по избираемото вероучение в предучилищната. Наблегна, че основно се изучават празниците.

Редакция на ключовите думи на тема



Общи условия

Активация на акаунт