Първата лъжица
Олежка вече е на 6 месеца, и всички познати на майка му Света се безпокоят, че той все още е само на кърма. Педиатърът вече 2 месеца повтаря, че е време да се дават на бебето ябълков сок, жълтъче, също така зеленчукови пюрета и каши. Естествено, и свекърва й, и майка й не пропускат случая да натякват същото, което казва лекарят. Света засега удържа фронта, тя някъде е чела за това, че захранването трябва да започне тъкмо след навършени 6 месеца. Единственото, което я притеснява, е това, как точно да го започне. Рекомендациите на педиатъра и на бабите не и звучат убедително, има нещо противоестествено в тях... И постоянно изниква въпроса - а как са се справяли жените преди 100-200 години с тези проблеми? Да не би да и те да са давали на бебета си сок от ябълка по капка и каша от специално шише с накрайник-лъжичка? Едва ли...
Точно по това време аз се запознах със Света. Тя ми разказа, защо се съмнява в традиционната система на захранване - сестра й така е захранвала сина си. И на Света и останаха ярки спомени, как сестра й седи пред малкия и ту почука със лъжичка, ту прокукурига, ту набута вестник на детето в ръцете - само и само то да се залиса и да отваря устата за поредната лъжичка. Само да намалее вниманието, и племенника веднага спира да отваря устичката, даже се извръща, и тогава тя пак започва да измисля нещо ново. Дали е правилно така?
Съвременен начин на въвеждане на твърди храни
Сегашната система на захранване за съжаление не взима предвид много фактори, като: възрастта, от която да се въведат твърди храни; възрастови особености на психиката на бебетата; неголемият им апетит; интересът им към разнообразна храна. На детето му въвеждат определени храни в определен възрастов период в строго определени количества. Съществува цяла таблица: кога, какво и колко детето е длъжно да изяжда. Ако дребосъкът се протяга към храна, коята още не му се полага по възрастта (например майката яде кюфте, а 7-месечно детенце, гледайки нея, също иска да пробва това ново ядене) - няма да му я дадат. На детето му дават само идеално пасирани храни - за да му е полезно да гълта. За деца измислена и специална храна - зеленчуци в бурканчета, риба в бурканчета и други подобни работи. "Вкусотийки"-те от буркана са с блудкав цвят, мирис и вкус.
Дадената система е продукт на нашето време, тя е била изобретена в лаборатории от учени-медици във опит да подобрят природата и е необходимост за деца, хранени със адаптирано мляко.
Да се върнем към първоосновите...
За съжаление нашите майки не се доверяват на инстинктите си, те повече вярват на авторитета на лекари, които според тях по-добре осведомени, какво е необходимо и полезно за нов член на семейство. Майките ни са забравили традициите на нашите баби и прабаби, а те са знаели, как да запознават бебето с нова за него храна.
Да си представим едно семейство, живяло преди 200 години: семейство от 10-12 човека, и майка, стояща до печка на дърва, та нали тя и да поиска, няма да може да сготви нещо специално за своето бебе. Те са въвеждали новата храна така: поискало е мъниче хлябче - ето ти трохичка, пробвай, ако е свило от чинията на майка му зеленце - заповядай, на здраве!
Ние се опитваме да възродим стария "бабин" метод на захранване, който се е формирал векове наред и се е основавал на наблюденията на много поколения майки. Сега го наричат естествено захранване, и все повече млади майки започват да използват тази тактика при запознаване на кърмачета си с нова храна.
Този метод се отличава от традиционната "бурконава" схема с това, че интересът на детето към храната се поддържа на общата маса. Това ще позволи в бъдеще, когато детето навърши годинка и повече, родителите му да са спокойни, че чедото им ще яде със удоволствие заедно с възрастните. Той вече ще умее сам да си служи с лъжица, да пие от чаша, няма да има място за притеснения, че детето не е яло, няма да има нужда да го гонят и да се чудят, какви ли още хитринки да измислят, за да набутат храна в него.
Естественото захранване
Дадената схема има предвид, че до 1 годинка детето не се наяжда с нови храни - то само ги пробва, създава за себе си един вид банка с нови вкусове на тези храни, които е прието да се ядат в неговото семейство, а основната му храна пак остава кърма. Тази схема е основана на природния интерес на детето към нова храна, на стремежа му да подражава на възрастните (детето иска да взима с ръчичка и да слага в устата си същата храна като майка му или татко му); на постепенната адаптация на организма на детето към нова храна.
Ако детето вече е навършило 6 месеца и активно проявява интерес към това, което се намира в чинията на мама, значи е дошло време да го запознаете с менюто на семейството ви, ала само ако се храните здравословно. Тоест ако в семейството ви се ядат много зеленчуци, плодове, зърнени храни, също така млечни продукти, месо (умерено, и не е задължително всеки ден), риба. Колкото може по-малко мазни и пържени храни, минимум или изобщо без всякакви кренвирши, салами, сладки, бонбони, газирано...
В случай, ако детето започне да се интересува от храната на мама преди да навърши половин годинка - няма нужда да избързвате. По-добре да започнете захранване 2 седмици по-късно, отколкото преди навършени 6 месеца. Храносмилателната му система може още да не бъде готова за смилане на нова храна, и започвайки захранването по-рано вие можете да нарушите нейното естествено узряване.
Описаният метод за захранване може да бъде прилаган само ако детето е кърмено по естествен начин: кърми се на поискване, не му се дава вода или други течности, не смуче залъгалка. В случай на неправилно организирано кърмене, например когато детето се кърми по режим през определени часове, преди въвеждане на захранването е необходимо първо да се промени начина на кърмене на естествен.
Практическото приложение
Даден метод за захранване е доста лесен и може да бъде използван от всяка майка, но преди да се започне желателно е да се консултира със специалист, който владее този метод за да се уточнят детайлите.
Както разбирате, този вид захранване няма много уловки. Най-важното е да усещате детето си, да не настоявате, да се вслушвате в неговите потребности, интереси и желания. Не забравяйте, че въвеждане на естественото и педагогическото захранване върви заедно с кърменето. Детето продължава да получава гърда както преди, когато поиска. Кърмачетата на 6-8 месеца не се нуждаят от основни храненията, които да заместват кърменето. Майчиното мляко напълно им стига, защото в него се съдържат всичките необходими за тях витамини, минерали, антитела и друго. Захранването може да стане енергетически значимо към 9-10 месечна възраст, а понякога и по-късно. До преди това кърмата е основната храна на детето.
Мама не бива де се притеснява и да възприема активния интерес на кърмачето към новата храна като сигнал за това, че кърмата вече не му стига: даже при голям хранителен интерес любовта към майчино мляко не изчезва и бебето продължава да иска да суче.
Та, как става запознаването с нова храна? Например, ако мама се кани да закусва, тя взима и детето си със себе си на масата. Пред нея е чинията с храната, например, палачинки с извара, ябълки, чай и бисквити. Мама слага детето на коленете си, а пред него на масата поставя чайна лъжичка (пригответе няколко резервни лъжички, в случай, че детето ги изпусне). И така, детенцето се занимава с лъжичката - взима я, върти я в ръчичките си, чука, облизва я, изучава я - с две думи. В този момент мама започва да се храни, взима палачинката и я яде с апетит. Ако мъничето прояви интерес към това, което прави майка му - започва да се протяга към храната, опитва се да я стигне и да я вземе от чинията. За да не прави детето поразии в чинията на майка му, то трябва да бъде ограничавано. Детето трябва да седи на лявото коляно на майка му, ако тя е десничарка и яде с дясната си ръка, а нейната чиния да стои така, че детето да не може да свие храна оттам. Поведението на детето, когато то активно се старае да се добере да храна се нарича хранителен интерес. Как да реагирате? Дайте на детенцето да опита това, което ядете вие, откъснете много малко парченце от палачинка и сложете в устичката му. Детето може да подъвче това парченце и да го глътне, а може и да го изплюе, това е нормална реакция в началото.
Детето получава микродоза от заинтересувалата го храна. Микродоза е минималното количество храна, което се побира между възглавничките на палеца и показалеца (парченце с размер на кибритена главичка)
- За закуска детето може да получи 3 микродози от всяка харесана от него храна, след което запознаването с даден продукт приключва,то ще може да продължи на обед или на вечеря.
- Ако детето проявява устойчив интерес към определена храна в течение на 3-5 дена, то размера на микродозата се увеличава до една чаена лъжица.
- Не прехранвайте детето с една много харесвана от него храна за да не загуби интерес към нея. Ако детето настойчиво иска да пробва определен продукт, предложете му нещо друго.
- Когато детето не реагира на това, че майка му яде нещо, а се занимава само с лъжичката - това означава, че у него още няма интерес към храна на възрастните, и му е още рано за захранване. Не бързайте, само се старайте по-често да се храните пред него с апетит.
Какво да се прави, ако детето, опитайки едно парченце, вече не се протяга за още? Трябва ли да се дава същата храна още веднъж, за да я разпробва? Не, мама в никакъв случай не трябва да настоява. Та нали вашата задача е да поддържате интересът на детето към новата храна, а не да го нахраните с палачинка.
И ето, мама продължава да яде. Сега тя взима сочна ябълка и отхапва парченце, дребосъче е привлечено от апетитно хрускане и ярък цвят, то се протяга към ябълката. Предложете му микродоза за проба, ако му хареса, и той продължава да се протяга - добре, дайте му още два пъти, а след това скрийте ябълката, за да не преяде. На бебето му е нужно съвсем малко като за начало. То само се запознава с новата храна, се адаптира към нея и още не се стреми да се наяде даже с най-вкусната според него храна.
Важно е детето да пробва същото, което яде майка му, защото в този период свойствата на кърмата се променят, сега тя помага на кърмачето да усвоява новата храна, доставяйки необходимите за това ферменти. Затова сученето помага на кърмачето да премине по-лесно към нов вид хранене.
А мама междувременно започна да пие чай. И мъничето също иска! Сипете му една глътка да опита. По-добре да купите на детето си отделна чаша от нечуплив материал, за да можете спокойно да му я давате в ръцете. Докато то още се учи да пие от чаша, поддържайте я отдолу за дъното и регулирайте постъпване на течността във устичката му. Между другото, най-вероятно детенцето няма да иска да пробва всичко за един път, а ще се ограничи със една от харесалите му храни. След като на детето вече не му е интересно да пробва, или ако мама сметне, че му стига за сега, тя го спуска на пода, а самата тя продължава да се храни спокойно.
Самостоятелна маса на детето
Освен съвместни закуски, обеди и вечери на общата маса, време е да приучите детето към самостоятелно хранене. Към тази възраст то вече е способно да удържа в ръцете си неголеми предмети, затова вие можете да му предложите да пробва парчета твърди плодове и зеленчуци, такива, от които детето не може да отхапе голямо парче, например морков, тиквичка, ябълка, или сухар. Децата особено обичат пилешки кокали, които трябва да бъдат предварително очистени от месо и хрущяли. С тях и венците могат да си почешат и е много вкусно!
Естествено, по време на самостоятелно хранене мама трябва да е наблизо и да следи процеса. В случай, ако детето отхапе прекалено голямо парче, тя трябва да го извади от устата му с показалеца.
Алергични деца
Въвеждане на захранване при деца, страдащи от хранителни алергии е много тънък въпрос. Трябва да действате много внимателно, да следите процеса много прецизно, на принципа "колкото по-бавно - толкова по-добре".
При такава ситуация и самата майка трябва се придържа към хипоалергенна диета, затова и детето й ще започне да се запознава с храни, непредизвикващи алергии. Например: детето не трябва да яде оранжеви и червени плодове и зеленчуци, засега не трябва да пробва краве мляко, а запознаването с месо трябва да започне от пуйка, след това телешко и така на татък.
За един ден давайте на детето един продукт, след това наблюдавайте 2-3 дни, алергичната реакция може и да не се прояви от първият път, а след второ-трето хранене. Получава се, че следващия продукт може да се даде само след 3-4 дена.
Не забравяйте, че при тези деца опитването на нови храни винаги трябва да завършва със сучене.
Продължаваме да опитваме храната на възрастните
Ако опитването на нови храни е вървяла успешно и детето е било активно в този процес, тогава около 8-10-месечна възраст вече може да се сформират едно или две основни храненията. Например закуска и обед. Те все така могат да започват и да свършват със сучене, защото кърмаче запива твърда храна с кърма като с вода или със сок. Не трябва да го отучвате от това. Потребността да пие нещо друго освен майчино мляко възниква след годинка и нещо, тогава вече може да чуете от детенцето си: "Искам вода!"
След 9-11 месеца може да слагате детето си на отделен стол и да му предлагате персонална чиния (допреди това то е яло от чинията на мама). Мама помага на дребосъка да се справя с лъжица, помага да я пълни с храна, а детенцето само се опитва да я вкара в устата си. Трябва да се запасите с търпение - това е сложен процес както за него, така и за вас - разсипана супа, изпуснатите картофи... Но това е необходим процес, та нали и вие не веднага се научихте да ядете акуратно. Ако детето разсипе нещо, опитайте да забършете веднага, нека свиква да се храни чисто.
Как се храним след 1 годинка
След 1 годинка детето проявява голям интерес към храната на възрастните, то също като тях сяда на масата 3-4 пъти, яде същите неща, като всички останали. Може да яде и първо, и второ ястие, ако поиска.
Ако на детенцето много му харесва това, което му сложите в чинията, но то вече се поизморило да яде само, няма да откаже, ако майка му му помогне да изяде останалото. Иначе по принцип децата не обичат, когато ги хранят, те се стремят да ядат самостоятелно: с ръчичка слагат парчета в лъжица, а след това ги вкарват в устата.
Между храненията детето може да хапне и още нещо - морковче, ябълка, сухарче.
Кърменето също се запазва - преди лягане и на събуждане, и краткотрайните сученията (когато детето взима гърда 1-2 минути заради контакта с мама) в зависимост от състоянието на детето, понякога те могат да бъдат по-малко, понякога повече.
Автори: Ксения Соловей, консултант по кърмене, психолог и Лилия Казакова, педиатър, консултант по кърмене.