Кога едно дете трябва да се запознае с парите ( и как)

  • 2 661
  • 45
  •   1
Отговори
  • Мнения: 6 167
Това е въпросът.
Как и кога обяснявате не децата си концепцията за парите - печелене, харчене, бариери при харчене.
Имат ли децата ви касичка, какво събират в нея и какви са правилата при харчене. Касичката неприкосновена тяхна собственост ли е? От колко годишно едно дете трябва да има джобни пари и в какъв размер?

Темата ми е интересна поради 2 случки:
моя приятелка, която е взела касичката на детето , което е искало да си купи скейт ( 3г и половина), казала му е, че взима парите и той няма право на скейт, защото е непослушен. моя коментар е крайно критичен в случая.

другият случай е на друга моя приятелка, която заведе 7г си син в банката, за да му извадят дебитна карта.
детето си изсипва прасето на гишето и му направиха карта, така той вече е на друго ниво на събиране на пари.
моето мнение е доста положително

Какво е вашето?

# 1
  • Мнения: 332
много интересна тема  Hug
 за съжаление не мога да помогна, още бебо е малък бебо. Но ще следя с голям интерес.

# 2
  • София
  • Мнения: 7 097
Ща не ща я вдъвеждам в темата пари, защото от едно известно време всеки втори въпрос е "Това колко стлува?" 
Обясних й и за касичката и тя е доста въодушевена, та скоро ще купим  Grinning

# 3
  • Мнения: 7 362
                 Май не се налага да се обяснява много. Mr. Green Те , дечицата , още докато почнат да ходят и да говорят  Mr. Green все слушат разговори кое колко струва,каква марка е,ток ,вода и бла,бла още сто неща.Така ,че около 2 годишни почват да си искат "Паи" за да си купят нещичко.Не познават стойността на парите и изобщо нищо не знаят НО знаят със сигурност,че ВСИЧКО се купува с "паички". Виж за касичката въпроса е по-труден.Лесно е да събират,но много често я намират празна - къде каки и батковци я опразнили  Laughing къде мама и тати  Mr. Green Та се питам дали е най-добре да ги уча да спестяват,то май и аз съм доста редкопръста. Embarassed Що получа - все изтича. Rolling Eyes
                  Хич не ми се ще децата ми да бъдат много пресметливи и все да пестят.Повече ми харесва варианта да имат и да харчат.  Peace  bouquet

# 4
  • Мнения: 3 456
Темата за парите въведох , когато Лорена се тръшкаше, че не иска да ходим на работа с баща й, а да си стоим при нея. Така започнах да обяснявам за първи път ролята на парите- мама и тати ходят на работа, за да изкарват пари, за да можем да купуваме сладолед, когато сме на разходка, за да можем на отидем на море...
Лорена има касичка.От време на време , като идва с мен до кварталния магазин й давам по някоя стотинка и тя си я слага в касичката. касичката пее различни мелодийки. Иначе не познава стойността на парите- скъпо-евтино. Например ония ден: "Искам сладолед, имам си пари " и ми показва една монета от една стотинка... Joy

# 5
  • Мнения: 677
Не мислите ли че е правилно да се запознае първо как се изкарват парите и едва тогава да го учите на спестовност или как да ги управлява?
Т.е детето да участва в изкарването на тези пари, които ще постави в касичката си. Не харесвам идеята със изсипания буркан в банката и откриването на сметка. Това е нормална практика в Щатите, кадето по-голямата част от населението така и не знаят как да си управляват парите за да не затъват в кредити ( нещо от което ще си патим в следващите години и ние в БГ ).
Не знам ... на мен не ми се ще парите и боравенето с тях да стават неусетно и етапно в ежедневието, а не като "нарочни уроци" касички, продаване на лимонада и т.н ...

# 6
  • София
  • Мнения: 888
Ми моята дъщеря вече си има джобни - 50 стотинки на ден. Като излизаме от яслата й ги давам и тя си решава какво да ги  прави - дали да си купи бонбонки, дали да се  вози на онези играчки дето се слагат пари или нещо друго. Наложи се да й давам джобни,защото по едно време ми беше писнало само да иска това,онова. А сега вече като й свършат паричките знае,че  утре пак ще има и не се тръшка. Още е малка за спестяване, но скоро ще  говорим за касичка;)

# 7
  • Мнения: 22 341
Все още нямам свое дете, но скоро очаквам и него.
По темата с парите - занимавам се с различни обучения на възрастни. Едно от тях включва интегрирането на начални икономически знания сред учениците в начален курс.
Има специален урок за парите, който е изключително интересен и полезен. Ако някой прояви интерес евентуално мога да му го изпратя - макар че трябват доста разяснения. )))

# 8
  • Мнения: 5 468
Ми моята дъщеря вече си има джобни - 50 стотинки на ден.
Laughing
И моето като дъщерята на Нати, все пита, това колко струва и онова, колко струва. Вече знае, че всичко струва пари и не може да влезе в магазина, да награби, каквото й душа поиска и да си тръгне Laughing. Когато иска да й купя нещо, идва и иска пари. Като й дам, казвам, че ще й върнат парички. И тя стои и чака Simple Smile..., когато съм й давала точни пари, пак стои и чака, чака, докато се врътне, дойде при мен притеснена и казва: "Не ми върнаха парички!".
Та мога да кажа, че е запозната с парите, доста време ми трябваше, за да я запозная с тях и да разбере за тези хартийки, които ги искат навсякъде.
За касичка е добра идея, но не мисля, че сега ще й е особено полезна. Защото ще пуска вътре и след 5 мин. ще реве да й я отворим. Сигурна съм в това.
Може би, като тръгне на ДГ и й просветне още малко мозъчето...

моя приятелка, която е взела касичката на детето , което е искало да си купи скейт ( 3г и половина), казала му е, че взима парите и той няма право на скейт, защото е непослушен.
Приятелката ти е постъпила гадно, спрямо детето си. Все пак, той си е събирал тези пари. Сега няма да има мотивация да го прави. И ще е разочарован.
Взела му парите.... Еее..., много гадно.

# 9
# 10
  • София
  • Мнения: 7 242
Не одобрявам твърде ранното даване на пари на детето. Не виждам какво му е положителното и възпитателното, дори напротив... AG е права - детето първо трябва да се научи как се изкарват парите /дори и само на теория/, да разбере, че те не са даденост и да започне да ги уважава и цени /както и тези, които ги печелят/ и чак след това самостоятелно да решаваш как и за какво да ги харчи. За мен е абсурдно деца под 5 - 6 г да разполагат със "собствени" пари, освен в случаите, когато те са им били подарени /което също не одобрявам/. Когато тръгнат на училище, тогава могат да разполагат с известна сума за закуска. Ако си заделят от нея, евент. могат и да си купят нещо по свой избор.
Дъщеря ми е почти на 7 г. Няма джобни. Каквото иска и преценя, че е подходящо, купувам /или й давам пари да купи сама, като й обяснявам колко струва, какво ресто ще получи и т.н/. Общо взето е доста задоволено дате и най-вероятно това е причината да не се впечетлява много от парите. Периодично има свои спестявания /дадени пари от роднини, ресто/, но най-често ги забравя. Понякога аз трябва да я подсещам да ги похарчи. Никога не съм си позволявала да взимам от тях без да я питам, а тя винаги ги е давала с готовност. Предлагала съм да ги върна, но тя не държи на това. Общо взето съзнава, че те не са изкарани от нея и съответно не държи на тях. Съвсем друго беше с наградата й от един конкурс по рисуване - 1 кг. шоколадови изделия. Тях й оставих когато и както иска да яде/раздава. Определено беше много горда - черпеше, хапваше в продължение на седмици по малко, все си ги разглеждаше. А 20-те лв. дадени й от дядо й, бяха забравени почти веднага.

# 11
  • Мнения: 1 220
 В първия случай майката е постъпила доста необмислено, а във втория доста правилно, според мен.
Сина ми получава 3Е на месец (8 годишен е) , тези пари може да управлява както иска.
Те не са за храна и дрехи, това е наше задължение.

# 12
  • Мнения: 6 167
Мерси за линка, позволявам си да копирам първия постинг, за да го прочетат повече хора, може да е полезен:

Девет начина да въведете своите деца в света на парите
Много родители забравят да дадат на своите деца финансово „образование”. Тук са изложени няколко идеи целящи да създадат правилните навици в подрастващото поколение.
Първото нещо, което трябва да имате предвид е, че финансовото възпитание на децата се отнася повече до спестяването (за това колко важно е да спестяваме и да градим добри навици), отколкото до това те да знаят разликата между ЕТ и ООД.

Възрастта на детето трябва да се има предвид при различните подходи: за една възраст част от съветите ще са по-сполучливи в сравнение с друга възраст. В основата са семейните ценности и отношението към парите, които трябва да са ви пътеводител към това как ще образовате финансово вашите деца.

„The Halifax”, чието проучване показа, че много родители не учат своите деца на спестовност, предлага 9 съвета към родители, които желаят да въведат успешно своите деца в света на парите:

1.   Отделете седмичен джобен бюджет за всяко едно от вашите деца, дори ако можете да си позволите скромна сума, и им го предоставяйте на точно определен ден всяка седмица. Говорете с вашите деца за какво те възнамеряват да похарчат парите си. Отделете време да обясните ценноста на парите с примери, които те ще разберат. Например: „Парите ти за една седмица ще са достатъчни за новия брой на списанието с комикси, но ако искаш нова играчка, тогава ще ти трябват 3 седмични бюджета”.

2.   Ако джобните пари надвишават реалните нужди на вашите деца, окуражете ги да спестяват „излишъка” в касичка и им обяснете, че тези спестени сега пари ще им помогнат да си купят в бъдеще играчка, дрешка или друга любима вещ.

3.   Ако ваши роднини или приятели дадат на вашето дете значителна сума, отидете с него до банка и му открийте спестовна сметка на негово име. Със спестовна сметка на тяхно име децата се чувстват по-независими и развиват чувство за постижение всеки път когато правят депозит.

4.   Създайте игри и развийте цели със спестяванията на вашите деца. Ако те успеят да спестят този месец, окуражете ги да спестят повече следващия. Ако те наистина успеят да го направят, ги поощрете като им дадете малка сума, която да добавят към заделените им пари.

5.   С порастването на децата, можете да ги накарате да отделят точно определена част от джобните им пари за изпълнението на определени къщни мероприятия. Например: пари за харчене през уикенда или ваканциите, или за покупката на нова видео-игра или по-скъпи вещи.

6.   Взимайте децата с вас на пазар и им показвайте цените на това, което купувате като ги сравнявате с размера на техните джобни пари. Също тъка изтъквайте разликата в цените на един и същ продукт в различните магазини и им обяснете как като спестят тази разлика, те ще могат да си позволят друга покупка в бъдеще.

7.   Тинейджърите все повече се сравняват със своите връстници, което както повечето родители знаят от опит може да бъде много скъпо. Това, обаче, е възможност родителите да наблегнат на спестяването като начин тяхното дете-тинейджър да има „като” маратонките или плейстейшъна на своите приятели. Затова насърчавайте вашия тинейджър редовно да спестява.

8.   „Заемите” също са много добра възможност да научите своите деца на спестовност. Ако те искат сега „онези” маратонки, то вие им ги купете, но им ограничете или дори отрежете джобните пари с цел „погасяване” на заема. Друга възможност е да им искате определена част от парите, които те изкарват от почасови ангажименти през ваканциите. Този съвет не е към всички родители, а идеята да избягат от връщане на заема лесно се придобива от младежите. Така че тук се изисква силна воля.

9.   Децата се учат чрез своя опит. Затова ги включвайте в разговорите за или в изпълнението на големи покупки като скъпа ваканция за цялото семейство или кола. По такъв начин децата ще се уверят, че финансовите идеи, които им поднасяте са реални и важат в света на възрастните. Ако те видят, че това което ги карате да правят е същото, което вие правите, тогава те ше осъзнаят, че това не са онези правила, които родителите налагат само защото са родители и срещу които децата обичат да въстават!

Превод на bobimame от Forbes.com

# 13
  • Мнения: 6 167
Харесат ми Форбс, споделям написаното в голяма степен.
Иначе, аз не мисля, че децата трябва да се запознават с това ' как се изкарват парите" преди да спестяват.
подозирам риск от изнудване. ( " дай ми 2 лева и ще направя еди какво си")

# 14
  • София
  • Мнения: 7 242
Иначе, аз не мисля, че децата трябва да се запознават с това ' как се изкарват парите" преди да спестяват.
подозирам риск от изнудване. ( " дай ми 2 лева и ще направя еди какво си")
Нямах предвид това. Не бих дала пари на детето си защото е направило нещо. По-скоро смятам, че детето трябва да знае, че пари не растат в протомонетата на мама и татко, че за да ги има те трябва да ходят на работа, където правят това и това за което им плащат и респ. тези парички трябва да стигнат за всичко - храна, ток, вода, дрехи и т.н

Общи условия

Активация на акаунт