Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

  • 30 ноем. 2007, 19:02 ч.

Духовната маргинализация за единадесетокласници

  • 2 258
  • 38
  •   1
Отговори
  • 1
  • 2
  • 3
  • Всички
  • София
  • Мнения: 1 941
Съзнанието на читателя се подготвя в шест фрагмента, които разчленяват епизодите от историята на Ненко до послесловието, което нееднородно удвоява дискретния до този момент авторски коментар като просторен нравствено-политически анализ на времето.

Експозицията въвежда в социалната ситуация на Ненковото семейство.

Вазов психологизира портретните детайли едновременно уедрено и тънко, ваятелно.

обрисовка


духовната маргинализация


Случайно попаднах на литературни разработки за кандидат-студенти и гимназисти и на учебник по литература за 11 клас. Пълно е с подобни чудесии.

Моля, обяснете ми, има ли смисъл от такива тежки и претенциозни изречения?  newsm78 Все пак става въпрос за ученици, не за филолози трети курс.

Интересно ми е какво е мнението на учителите по литература. Ако има такива, предварително им благодаря.

# 1
  • Мнения: 14
. естествено, че има. Представяш ли си колко са горди със себе си писарушките, упражяващи това словоблудство? А тези, дето проверяват? А? Те знаят какво значат думичките, а 11-класниците - не.

# 2
  • Мнения: 6 234
Ахаха, аз понеже писах простичко и кратичко, 3,38 на КСК по литература Laughing
Прочетох го, не разбрах какво точно искат да ми кажат, може би защото завършвам френска филология.
Ще пробвам пак докато схвана. Иначе духовна маргинализация знам какво е, и в 11 клас знаех, друг е въпрост дали бих се сетила да го напиша. Crazy
Пак го прочетх първото, не го схващам, според мен няма особено ясна идея в това изречение newsm78

# 3
  • София
  • Мнения: 1 941
Не знам, освен да се отвратят учениците от литературния анализ, друг вариант не виждам. Те и без това са доста разглезени напоследък (с такова впечатление съм останала), пък да четат по два път и по три пъти...
Айде, има ли учителки?

# 4
  • Мнения: 282
Искам да ви кажа, че дори и дипломирани филолози трудно ще го разберат!
Подобни анализи на класиците на българската литература винаги са ме изумявали - защо трябва да се отдалечават толкова от езика на автора?

# 5
  • Мнения: 3 405
Не смятам, че е нужно. Хубаво е човек да има богата словесна култура, но за единадесетокласник не е нужно да притежава чак толкова тежък изказ.
Не съм учител по литература.

# 6
  • Мнения: 268
...приложението на кича в литературата,пример:..."нееднородния...дискретния..."сиреч многопластовия,но нежно прилепващ...за ежедневното му веднъж месечно използане в мес...цик....мик Mr. Green

# 7
  • Мнения: 1 616
Ако съм благосклонна и реша да търся мотивите за написването на подобна словесна перверзия, бих казала, че целта на автора е да убеди учениците, че е желателно в анализите си да не използват булевардния език, чрез който общуват в ежедневието си (т.е. да им се даде пример за изискан академичен изказ). Ако не съм толкова благосклонна, бих казала, че някой (някои) си е напълнил всички възможни дупки с пари, без да го интересува стойността и приложимостта на написаното.

# 8
  • Мнения: 6 234
Ето, Нимфетка чаках да каже съм ли или не съм глупава, че не схващам. Явно не съм Laughing

# 9
  • София
  • Мнения: 1 941
Уф, всички сме на едно мнение, не е интересно. Друго беше някой да напише, че при проблеми с артикулацията се препоръчва четене на глас на въпросния учебник.

# 10
  • Мнения: 750

Експозицията въвежда в социалната ситуация на Ненковото семейство.



Извинете, по- голяма глупост не бях чела. Като ученичка четях много критика. Това на кой критик е ми е любопитно. Разбрах го какво казва, ама " социалната ситуация" много бие на смях.  И винаги съм се чудила на това, как критиците решават, че авторът пишейки/ съчинявайки си, творейки/ аджеба за съзнанието на читателя мисли.

# 11
  • Мнения: 5 373
Ако не съм толкова благосклонна, бих казала, че някой (някои) си е напълнил всички възможни дупки с пари, без да го интересува стойността и приложимостта на написаното.
А за трафаретите на Радев в учебника по Възрожденска спомняш ли си? Laughing Laughing
За горепосочените цитати просто нямам лексеми, какво друго да кажа. Laughing

# 12
  • Мнения: 15 117
Да има някой, който още да се чуди защо днешната младеж е неграмотна?  Mr. Green
Нали, ако въпросните анализи бяха написани на чист български език, нямаше да има нужда от частни уроци, следователно, цели гилдии от преподаватели, критици и издатели щяха да мизерстват само на едни заплати?  Mr. Green
Бедни ми, бедни Огнянов, добре, че си само литеретурен герой!  Tired

# 13
  • София
  • Мнения: 1 941
Вера Котева, konche, го е мъдрила точно това. Но и другите критици в това помагало имат същия стил.

# 14
  • Кацнала на едно дърво.
  • Мнения: 3 186
Днешната младеж, трънки. Преди сто години, когато кандидатствах в СУ, искаха да пишем точно такива глупости. Даже имаше едни точно таквиз теми, които се купуваха на черно. Назубриш ги и си в СУ с двата крака.  Mr. Green
П.П. Скоро ми попадна тетрадка по литература на ученичка от елитна езикова гимназия. Випуск 1988. Отличничка, приета на първо място в два ВУЗ-а. Е, по-смешно нещо не бях чела.  Joy Joy Joy

# 15
  • София
  • Мнения: 36 893
Съзнанието на читателя се подготвя в шест фрагмента, които разчленяват епизодите от историята на Ненко до послесловието, което нееднородно удвоява дискретния до този момент авторски коментар като просторен нравствено-политически анализ на времето.
Експозицията въвежда в социалната ситуация на Ненковото семейство.
Вазов психологизира портретните детайли едновременно уедрено и тънко, ваятелно.
обрисовка
духовната маргинализация


Невероятен пример за екзестенциален нарцисизъм на автора, показващ невъзможност да изрази по разбираем начин отношението си към света. Изявлението му може да породи у читателите въпросите за духовна пренаситеност от объркани образи, принадлежащи към фрагментарни спомени, които от своя страна най-вероятно са плод на почти шизофренична смесица от фонтазни напъни и бедна откъм положителни стимули реалност. А може би се касае за несигурност вследствие родителско отхвърляне по време на ранното детство, което е убило у автора желанието да живее в реалния свят и затова се опитва да компенсира дефицитите в самочувствието си (най-вероятно и сексуално)  чрез причиняване на духовно насилие върху околните. Но тъй като другите възрастни са олицетворение на родителите, отхвърлили детската му душа, то той се насочва към непредубеденото любопитство на подрастващите.

Ето, и аз мога да пиша по този начин! hahaha
(да ме прощава дядо Фройд)

Последна редакция: пт, 30 ное 2007, 20:42 от RadostinaHZ

# 16
  • Мнения: 8 480
 От личен опит в СУ приемат с много по-простички изрази, но грамотно написани и най-вече адекватни. Аз лично: 5.25 на КСК. Това, че някой е написал книжка с глупости не означава, че трябва да му я четем.

# 17
  • Кацнала на едно дърво.
  • Мнения: 3 186
От личен опит в СУ приемат с много по-простички изрази, но грамотно написани и най-вече адекватни. Аз лично: 5.25 на КСК. Това, че някой е написал книжка с глупости не означава, че трябва да му я четем.
  bouquet
Радвам се, че нещата са се променили! Има надежда. Grinning

# 18
  • Мнения: 1 938
Уф, всички сме на едно мнение, не е интересно. Друго беше някой да напише, че при проблеми с артикулацията се препоръчва четене на глас на въпросния учебник.

 Joy Joy Joy

# 19
  • Мнения: 517
Изреченията, така поднесени, са извън контекста.
По принцип съм съгласна с мнозинството. Чела съм достатъчно претенциозни анализи, които казват само " виж, колко сложни думички знам". От друга страна, няма нищо лошо да се навлезе в литературната терминология. Един ученик на 17 години може данаучи думичките маргинализация и експозиция например.

# 20
  • Мнения: 1 671
Затруднявам се във възприемането на смисъла, пък съм дипломиран филолог. Ама и доцент по възрожденска литература да бях, сигур пак бих се затруднила.
Първото изречение е направо абсурдно. Ми то си иска преводач. Кому е нужно това? Не и на учениците във всеки случай.

Цитат
Съзнанието на читателя се подготвя в шест фрагмента, които разчленяват епизодите от историята на Ненко до послесловието, което нееднородно удвоява дискретния до този момент авторски коментар като просторен нравствено-политически анализ на времето.
[/i]

Съзнанието на читателя се подготвя в шест фрагмента, -                           Читателят добива най-ярките си впечатления
                                                                                                                          за героя в шест сцени,

които разчленяват епизодите от историята на Ненко до послесловието - в които са представени основните му
                                                                                                                         качества, хактеристики. , В послесловието

което
нееднородно удвоява дискретния до този момент авторски коментар -      по няколко различни начина се повтаря и
                                                                                                                         затвърждава загатнатото, внушеното вече авторово
                                                                                                                         отношение,

като просторен нравствено-политически анализ на времето -                   към героя. Въз основа на това авторът обобщава
                                                                                                                        нравствените и политическите устои на епохата.


В дясно е моето разбиране на първото изречение.

Опитайте и вие. Сигурна съм, че ще има различни тълкования.

# 21
  • Мнения: 281
Много ти благодаря.
 Simple Smile

# 22
  • Мнения: 1 671

То си беше живо предизвикателство Laughing
Опитай и ти, става интересно.

# 23
  • Мнения: 281
Предпочитам да мълча, кимайки одобрително с глава. Все едно ви разбирам.
 Grinning

Последна редакция: сб, 01 дек 2007, 00:36 от Мария Лу

# 24
  • Мнения: 5 462
Да има някой, който още да се чуди защо днешната младеж е неграмотна?  Mr. Green
Нали, ако въпросните анализи бяха написани на чист български език, нямаше да има нужда от частни уроци, следователно, цели гилдии от преподаватели, критици и издатели щяха да мизерстват само на едни заплати?  Mr. Green
Бедни ми, бедни Огнянов, добре, че си само литеретурен герой!  Tired
newsm10

# 25
  • Мнения: 4 356
ей заради тези безумия намразих едно време литературата и писането
чак сега тук преоткрих колко хубаво е да пишеш своите собствени мисли
даже ми предложиха да опитам журналистическа професия  Mr. Green

мразя клишетата, властващи все още в БГ образователната система, специално хуманитарните дисциплини
промиват мозъка
не оставят свобода на мислене

# 26
  • Мнения: 6 234
Моли, какво да ти кажа, моето КСК творение звучеше по твоя начин, ама... Mr. Green

# 27
  • София
  • Мнения: 36 893
Имам една позната, която едно време (преди демокрацията) учеше наизуст темите по български и история (познайте откъде се е сдобила с тях), и твърдеше, че трябва да ги знае наизуст и да напише каквото е там, за да изкара висока оценка. Успя да влезе с висок бал, но не защото сама си е развила темите. Няма причина и сега да не е така.

# 28
  • Мнения: 3 405
Да, ама не трябва да е така Simple Smile Наизустяването не води до трайни знания.

# 29
  • Мнения: 4 356
темата ми се вижда подходяща за пример какво се прави на крайния тест по литература в Швеция - оценката влиза в дипломата и се използва за университета
има и матура, която е нещо като тест с избор на верен отговор

та по темата: раздават се едни книжки с текстове, към 30 на брой, обединени от обща тема
текстовете са от художествена л-ра, преса, научна л-ра, има и стихотворения, и картини
тези текстове се дават 1-2 седмици преди самия тест, за да се четат
тестът: дава се списък с теми, по които да се пише нещо като есе - по избор
в това есе обикновено се използват 2-3 от дадените текстове като основа + собствени разсъждения по темата
може и да има въпроси кои от дадените картини съответстват на зададената тема и защо

та явно има начин да се разчупи шаблона
ако някой иска

# 30
  • София
  • Мнения: 36 893
дааа, но изглежда, че не иска. За съжаление.
май държавата има полза от това да се поддържа паралелна образователна система (частни уроци и курсове), а крайният ефект да е от полза на министерството

# 31
  • Мнения: 14 776
Ужасен стил, неприятен за четене. Жалко, че учебниците по литература са написани точно така, никой нормален ученик няма да седне да ги чете. Съжалявам тези, които наизустяват подобни щуротии.

# 32
  • Мнения: 8 480
Тестовете не са най-добрия критерий да се оценят знания по литература, за творчески умения да не говорим. (Не че сега се оценяват обективно) Аз лично съм против изпитът по литература за уни да бъде тест. Тази година тестовете в УНСС бяха фиаско. А и повечето кандидати не влизат, защото са неграмотни, не свързват авторите с произведенията (не познват добре творчеството) и темата с конкретни произведения (пишат общи приказки), а не защото се изразяват просто...
Освен това не мисля, че днес е като едно време. Може да влезеш и без да зубриш теми (със задължителните цитати на Енгелс, Ленин и другите там вождове) написани предварително.

# 33
  • София
  • Мнения: 36 893
Енгелс и Ленин изобщо не са в сметката още отпреди демокрацията, защото за тях си имаше политически изпит, който беше с "да и не". Имах предвид КСТеми по литература и история.
За българския може част от изпита да е тест, за да се провери колко знаят граматиката, но трябва да има и писане на някакъв текст.

И как се получава така, че в 11 клас са неграмотни и не знаят правописа и граматиката, а искат да стават студенти?! Това не е станало за една година, а поне още след 4-ти клас.

# 34
  • Мнения: 4 356
пропуснах нещо важно, което тук е част от обучението по литература
набляга се на риториката - трябва да се научат да държат информативна реч и аргументирана реч
основите се полагат още в детската градина - децата има да разказват за своя играчка напр

това с цел да се улесни професионалния живот след време - когато трябва колегите да се информират за нещо напр
т.е. обучението има практическа насоченост

# 35
  • Мнения: 88
Много ще ми бъде интересно да чуя как се изразяват устно тези имагинерни личности (които са писали въпросния учебник), разясняващи маргинализацията! Но това е друг въпрос... Ето ви друг повод за дискусия:
 Коя от следните думи не е синоним на отвъден:
 - трансцедентен;
 - хтоничен;
 - иреален;
 - мистичен.
Това е от примерен тест за подготовка за матура.Хтоничен определено ме затруднява.... Thinking Thinking

# 36
  • Мнения: 281
Хтоничен.
 Sunglasses

# 37
  • Мнения: 88
Да , хтоничен е! Което значи култ към земята(не знам какво е буквалното му речниково  значение), свързвам го с религията на траките - соларен и хтоничен култ.Но определено не мисля , че подходящо за зрелостен изпит по литература в средните училища!

# 38
  • Мнения: 281
Обичам Гугъл.
 Simple Smile

Редакция на ключовите думи на тема



Общи условия

Активация на акаунт