15-годишните у нас и да четат, не разбират

  • 7 354
  • 159
  •   1
Отговори
# 75
  • София
  • Мнения: 62 595
ОК. Няма да споря.
Вие си карайте по вашия подход с вашите деца, аз си карам по моя подход с моите деца.
Според мен е по-полезно децата ми да четат това, което им е интересно, пък ако ще да е инструкцията за миялната машина. Важното е да го правят с желание, защото така е по-сигурно, че ще им остане нещо в главите и ще могат да се възползват от знанието, което са придобили по свое желание, а не насила.

# 76
  • Мнения: 8 999
Защо не оставите на хората от министерството да определят нивото на учебниците ? Не са трудни те, скучни са часовете и методите на преподаване, които изискват почти назубряне на материала...освен това липсват практически занимания, посещения на музеи , кина , театри, литературни четения, балети, лаборатории и каквото се сетите

Зубренето е вследствие непознаването на езика - не разбираш нещо - учиш го наизуст и готово. Та, мисълта ми е, че децата трябва да научават непознатите за тях думи, а това става с преразкази и съчинения /както при учене на чужд език, най-лесно се запомня дума, когато съставиш изречение с нея/.
Вчера в училище учителката на дъщеря ми им преподала звука "дз" и като пример за употребата му в учебника имало няколко думи, една от които била "дзифт". Питам аз детето какво означава това, а то, милото се пули. Питам дали госпожата е обяснила значението на думата, оказва се, че не я е обяснила. Ама и детето е малко, дори и не се е усетило, че не разбира.

# 77
  • Мнения: 11 747
И какво означава 'дзифт'?? Blush


п.п. намерих какво означава - черна смола за спойка на асфалт. Сефте я чувам таз думичка и съм преживяла до днес, да не вярваш... Crazy

# 78
  • София
  • Мнения: 62 595
И какво означава 'дзифт'?? Blush


п.п. намерих какво означава - черна смола за спойка на асфалт. Сефте я чувам таз думичка и съм преживяла до днес, да не вярваш... Crazy

Да знаеш, това е от жизненоважно значение за децата. Без тази дума няма да могат да се дипломират.

# 79
  • соросоиден либераст и умнокрасива евроатлантическа подлога
  • Мнения: 13 650
Защо не оставите на хората от министерството да определят нивото на учебниците ? Не са трудни те, скучни са часовете и методите на преподаване, които изискват почти назубряне на материала...освен това липсват практически занимания, посещения на музеи , кина , театри, литературни четения, балети, лаборатории и каквото се сетите

Зубренето е вследствие непознаването на езика - не разбираш нещо - учиш го наизуст и готово. Та, мисълта ми е, че децата трябва да научават непознатите за тях думи, а това става с преразкази и съчинения /както при учене на чужд език, най-лесно се запомня дума, когато съставиш изречение с нея/.
Вчера в училище учителката на дъщеря ми им преподала звука "дз" и като пример за употребата му в учебника имало няколко думи, една от които била "дзифт". Питам аз детето какво означава това, а то, милото се пули. Питам дали госпожата е обяснила значението на думата, оказва се, че не я е обяснила. Ама и детето е малко, дори и не се е усетило, че не разбира.

Не винаги ...нас ни караха да учим наизуст разни определения , на които ни изпитваха ... Според мен трябва да се даде повече свобода на преподаване и поведение на преподавателя в час ... ...

# 80
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Защо не оставите на хората от министерството да определят нивото на учебниците ? Не са трудни те, скучни са часовете и методите на преподаване, които изискват почти назубряне на материала...освен това липсват практически занимания, посещения на музеи , кина , театри, литературни четения, балети, лаборатории и каквото се сетите
Тъй, тъй, ама не е съвсем тъй.
Утре ще преподавам обем на пирамида и ще сравняваме с обем на призма. За целта ще имаме практическо занимание да си изрежат и залепят сами призма и пирамида. Ще мерим обемите им със захар и ориз. Та, казах им да си носят необходимите материали. Никакъв интерес. Единият нямал ножичка, другият нямал тиксо, третият нямало да може да я начертае. Аз им казвам да не се притесняват, ще помагам, по-интересно ще е сравнението на двата обема, което ще им покажа на практика и формулата ще я изведем не на сухо, а ще я видят и сами ще се потрудят за това. Никакъв ентусиазъм, май сбърках деня, защото днес си мислеха само за "Валентинки".

# 81
  • Мнения: 8 999
И какво означава 'дзифт'?? Blush


п.п. намерих какво означава - черна смола за спойка на асфалт. Сефте я чувам таз думичка и съм преживяла до днес, да не вярваш... Crazy

Да знаеш, това е от жизненоважно значение за децата. Без тази дума няма да могат да се дипломират.

Да, без думата "дзифт" със сигурност ще оживеят, а и ще се дипломират. Но не е в това въпроса, а, че след като са срещнали непозната дума, нито децата са се сетили да попитат, нито госпожата се е сетила да обясни. Така след 10-12  години в училище може да излязат със същата лексикална култура, с която са постъпили в първи клас. И тогава със сигурност няма да разбират онова, което четат, дори и да се отнася до тяхното съвремие и заобикалящата ги действителност.

# 82
  • соросоиден либераст и умнокрасива евроатлантическа подлога
  • Мнения: 13 650
Lilqna, за да се проведе нормално часа, набавете необходимото от училището ..какво пречи да има 20 ножички, малко листа и тиксо ..нали се събират някакви пари от родителите ...съобразете ги с намеренията си ...в крайна сметка и при добро желание, някой може да забрави....

...  аз не бих разрешила на детето ми да носи ножица, в междучасието може да се сбият и наръгат ...най- логично е учителят да раздава и след това да събира ножиците

# 83
  • София
  • Мнения: 62 595
Разберете, хора, днешното време е съвсем различно. Ако децата започнат за всяка непозната дума, която са чули или прочели да вадят речници, то ще прекарат целия си живот само в учене на думи. Това не е ефективно от никоя гледна точка. Еволюцията така ни е направила, че първо учим нещата, които са жизненоважни за оцеляването ни, тези, които веднага ще ни влязат в употреба или са провокирали по някакъв начин вниманието ни. При положение, че сега информацията е в невъобразимо количество, получава се ефектът bottle-neck - колкото е капацитетът (дебитът) на канала, толкова информация минава оттам. Колкото и да тъпчеш от другата страна, постигаш само задръстване. Като при тунела на магистралата за Ботевград. И точно затова сме си измислили начини да отсяваме важната от неважната информация. Най-лесно и бързо минава под ножа информацията, която не е свързана с непосредственото оцеляване или изисква прекалено много ресурси за разбиране и усвояване. А ресурсите са ценни за тялото ни и затова ги пестим.
Въпросът е на децата да се дава информация, която да им е полезна и да бъде представена в достъпен за тях вид, че да я разберат.

Последна редакция: чт, 14 фев 2008, 16:21 от RadostinaHZ

# 84
  • София
  • Мнения: 62 595
Lilqna, за да се проведе нормално часа, набавете необходимото от училището ..какво пречи да има 20 ножички, малко листа и тиксо ..нали се събират някакви пари от родителите ...съобразете ги с намеренията си ...в крайна сметка и при добро желание, някой може да забрави....

...  аз не бих разрешила на детето ми да носи ножица, в междучасието може да се сбият и наръгат ...най- логично е учителят да раздава и след това да събира ножиците

А, стига! Моите си носят ножиците всеки ден откакто са стъпили в първи клас. Това дори е задължително, заедно с лепилото и тиксото.

# 85
  • Мнения: 11 747
едно време ние си носехме ножичките в час, още в началното училище, не е имало инциденти! То и захар и ориз да купи учителката, за смях ще стане. Всички ще закоментират как след часа ще си ги носи в къщи да сготви...

# 86
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Сикрет, мен не ми е за материалите. Аз ще се подготвя, защото знам, че ще има забравили. Поне на чин по един комплект ще гледам да осигуря. Мен ме изуми факта, че не проявиха интерес към предстоящото практическо занимание, а започнаха да мислят кой какво може или не може да вземе.
А си мислех, че ще ги заинтересувам с подобно занимание.

# 87
  • Мнения: 8 999
Ако децата започнат за всяка непозната дума, която са чули или прочели да вадят речници, то ще прекарат целия си живот само в учене на думи.

Ако не вадят речници, няма да разберат онова, което са прочели. И после ще цъкаме на статии, които уличават нашите деца в неграмотност. Защото непознаването на родния език си е чиста неграмотност.
Когато чета текст на чужд език, задължително ползвам речник. Понякога ми се налага и  за български текстове. И не го смятам за унизително. Нито за смешно. По-смешно е, ако употребявам думи, чието значение не знам. Или прочитам нещо, но не го разбирам и решавам, че не е важно, щом не мога да го проумея.
Колкото до броя на думите, които са потребни, за да оцелееш, то стигат и 30. Доказват го Илф и Петров с образа на Елочка Шчукина - Людоедката. А според мен и три са достатъчни - таковам, таковано и такова. Имам колеги, които влязоха в Университета, а и излязоха с точно толкова богата лексика - както е видно и висше може да се завърши.

# 88
  • София
  • Мнения: 62 595
В такъв случай защо не знаеш наизуст да рецитираш Шекспир? Дори и в превод на български. Знаеш ли колко много думи ще научиш?

В момента разсъждаваш като възрастен човек, а не като дете. Постави се на мястото на едно дете на 7; 10; 13 или 16 години и с всяка възраст светът ще ти изглежда различен. Няма смисъл да обуваш на едно дете прекалено голям панталон, защото то само ще се спъва в прекалено дългите крачоли.

# 89
  • Мнения: 8 999
RadostinaHZ , права си - каквото са научили докато тръгнат на детска градина, е напълно достатъчно, за да се оправят цял живот.
А после учебниците са криви, защото са написани неразбираемо.

Общи условия

Активация на акаунт