Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Отговори
  • Мнения: 2 405
Ха да  изкоментираме това:  http://www.netinfo.bg/?tid=40&oid=1160216
Вярвате ли го, ако да, къде е проблема, ако не защо?? Аз ще се изкажа лейтър, за да не давам насока евентуално...

# 1
  • Плевен
  • Мнения: 1 738
Много ясно,само като ги гледам в какъв вид са масово 15-16 годишните,как говорят,колко им е беден речника и няма какво да се коментира. Ясно е какви са им семействата и средата в която живеят. Вчера слушах три момичет да си говорят,та те използваха думи от рода на: ма оооо, ква си ти ма, глей я тая и псувни. За какво четене и за какво разбиране става дума? Естествено има и деца,които се интересуват от училище,от книги,но за съжаление са по-малко.

# 2
  • София
  • Мнения: 36 890
Нашенските учебници биха отказали и мен от четенето, а какво остава за децата. Текстовете са толкова неразбираемо написани, че само авторите си ги разбират.

# 3
  • Мнения: 16 277
Текстовете са толкова неразбираемо написани, че само авторите си ги разбират.

Аз лично и в това се съмнявам...  Mr. Green
Така става, когато не се четат книги, а се гледат филми. И то такива с неграмотно написани субтитри. За което 15-годишните все още нямат вина.
Всъщност, като се огледам наоколо, ще е голям късмет, ако бъдещите 15-годишни изобщо могат да четат, съдейки по майките им...  Thinking

# 4
  • София
  • Мнения: 36 890
Не искам да защитавам нечетенето при децата, но предимствата не са на страната на четенето, сравнено с гледането. През очите ни постъпва над 80% от информацията изобщо в сравнение с всичката информация, идваща от сетивата ни и това е така откакто съществуваме като биологичен вид. Писмеността и абстрактните символи са измислени преди по-малко от 4-5 хиляди години и са много по-трудни за обработка. При това положение не само децата, а и възрастните предпочитат нещо да го видят с очите си, отколкото да четат за него. Просто ние като бяхме деца нямахме достъп до всичките тези образователни и необразователни филмчета като сегашните деца.
От друга страна, интерес към четенето не се създава с книги или учебници, които са от всяка гледна точка остаряли и безинтересни за децата или с поставяне на норматив за брой прочетени книги или страници или време за четене. Като пример за привличане към четенето поредицата за Хари Потър, която е близка до мисленето насъвременните деца, а не Емил от Льонеберя при положение, че повечето деца са от град, живеят в друго време и са виждали крава само на картинка.

# 5
  • Мнения: 389
Що за смотан довод е това, четенето е било измислено преди 4-5000 години, не вчера, имало е време да свикнем  Joy

Четенето изисква повече работа на ума - да си представиш сцената, да доизградиш образа, много допълнително усилие, за което дори не си даваме сметка понякога. Иска се речник, за да разбереш и се насладиш на книгата. Децата попадат в омагьосан кръг - нямат речник, защото не четат и не ги влече да четат, защото не могат да оценят книгата. Много по-лесно е да гледаш филм, по-малко време отнема, а като може да се обличаш като чалга-кифла и да висиш по кафета, защо ти е да губиш време с книга?

Норматив имало. Не го четат, то ясно. А извън него чете ли се?

И не става въпрос само за това да четеш за нещо близко. По тази логика нас не трябва да ни вълнуват разкази за далечни времена и места, ами само трябва да четем книга за/от близкото настояще, което можем да разберем. А на мен точно за настоящето хич не ми се чете ...

# 6
  • Мнения: 1 100
Не съм съгласна. И не могат да ме убедят, че ние сме най-тъпото племе в ЕС.

# 7
  • Мнения: 4 559



Аз ще се изкажа лейтър, за да не давам насока евентуално...
Аз също не разбирам, като чета. Какво ще рече лейтър?

# 8
  • Мнения: 3 036
а 40-годишните им родители четат ли?
ако да - колко книги /не списания и вестници/ годишно?

# 9
  • Мнения: 389
лейтър (later) = по-късно, на чист български Crazy Да поговорим и за опазването на езика, а?  Party

# 10
  • Мнения: 674
 То заради това сега се "правят" реформи в образователната ни система като целта е децата да се научат да разбират и да прилагат знанията си, а не да помнят сухи факти. То ще се види докъде ще я докараме.
 Проблем за децата е и ужасно многото информация, която ги залива (цитирам моя преподавателка от преди няколко дни).
 Почти бях очарована като ни показаха новостите например около новия предмет "Свят и личност". Направен е диск с материала, поднесен по страхотен начин и най-хубавото - клипчета по темите, например с лабораторни занятия, които са много интересни.
RadostinaHZ е права за визуалната памет.
 Сега най-новото е въвеждането на игри, дискусии, казуси, семинари и т.н., за да се предизвика интерса на децата. Не знам обаче дали учителите от старата школа, ще възприемат тези нови методи на преподаване! Thinking
 А вина огромна има и в родителите. Които пък виновни ли са, че работят по 12 часа!???

Последна редакция: ср, 13 фев 2008, 00:47 от elina_king

# 11
  • Мнения: 3 479
Много телевизия, много игра на компютър без нужда от разсъждаване и осмисляне, без използване на въображението. Така както писаният текст развива въображението, друго не може да го направи. В училище пък се препуска по материала, научават се фактите, за да се направи тестово изпитване. Липсва разсъжнение върху уроците, анализ на написаното. На децата им е толкова скучно, че няма предизвикателство за тях да намерят допълнителна и интересна информация по различте теми. Аз досега поне не съм чула някой учител на сина ми или пък на познати деца, да е организиал дискусия по някакъв въпрос от учебния материал, в която да се иска да изложиш своята гледна точка и да я защитиш.
И да, и родителите не четат. Заети са с оцеляването в материален аспект, но не и в духовен.

# 12
  • Мнения: 7 837
Ясно е,че предимно четат Космополитен, Лична драма и евентуално Чук чук (ако все още излиза). И висят из форумите. Като своите родители.

# 13
  • Мнения: 2 386
Ok, добре. Неграмотни деца, стари учители, заети родители.
Давайте да решим нещо. Ето, аз имам брат - ученик. Срам ме да кажа, но не чете. Чати. С грешки.
Учи английски и френски. Не ги говори добре, обаче. Слуша рап, диването, а аз му купувах Аморфис наремето.. ( Mr. Green)

Но! Учи в най-престижното училище в града, изкарва отлични оценки, няма забележки към ...знанията/уменията му и има майка и баща, които не заспиват без книга в ръка. ( Сестрата и тя, как иначе. Mr. Green)


Какво се прави в тази ситуация? Мислете да мислим, както се казва.

# 14
  • Мнения: 607
   
   Съгласна съм с почти всичко ,което сте написали.   Мен друго ме вълнува. Да не би западноевропейските деца да са по-интелигентни от нашите? Да не би да четат повече от нашите? Твърдо не.Тогава откъде- накъде  Европейският съюз ще ни критикува, та и изследвания ще прави  върху нас. Ами искат да ни внушат, че сме по-долна нация, така си го обяснявам аз.

     Лично аз имам впечатления ,че българските деца като цяло са много любознателни и  високоинтелигентни. Друг е въпроса ,че сме бедни и нямаме пари за образование. Грешката е в държавната политика, държавата трябва да отпуска повече пари за образованието. А тя не го прави- ето от тук идва  лошото впечатление ,което правим на западноевропейците. Много са ни умни ,и добри, и начетени нашите деца!

# 15
  • Мнения: 2 405
Разбира се, че не са по-умни западнячетата, основния проблем е системата и отношението към  науката изобщо. У нас се обучават фактолози, а не мислещи хора.  И това не е  въпрос на пари.
А мацките, които са се изказали в смисъл, че децата са точно толкова  незаинтересовани и неграмотни колкото своите родители дали имат деца?

# 16
  • Мнения: 16 277
У нас се обучават фактолози, а не мислещи хора. 

Даже не се и държи вече толкова на фактите - да назубрят там нещо колкото да ги изпитаме, пък после какво останало от него, на кой му пука...
Това е целта - тъпи, отвратени от знанието, оскотели нещастници, подходящи само за обслужващ персонал. Мислещи хора не са нужни никому.

# 17
  • Мнения: 99
И аз съм в ситуацията на evanescent - на по-голямата сестра с брат и родители, точно като тези, които тя е описала.
Нямам собствени деца засега (живот и здраве лятос... Heart Eyes), та не мога да се изкажа като майка, но ми се струва все пак, че това, дали децата четат и имат интерес към някакви интелектуални теми и занимания, много зависи от семейството и възпитанието. Както разбира се, и от ситуацията в държавата, макар че никак не обичам да обвинявам държавата за личните проблеми и неуспехи на хората. Но мисля, че колкото и интелектуално да е семейството, ако ценностите му не намират подкрепа в обществото и самото то е подложено на изпитание за оцеляването си (родителите работят на няколко места, работа, за която не са учили - напр. лекарите карат таксита, както беше през 90те), то тогава самото дете израства в изкривена среда и не може да се възползва напълно от това, което семейството му може да му даде в интелектуален план.
Но има и родители, които научават децата си на далеч по-ефектни неща - четох тук по темите една потребителка, която като я дразнят с досадни въпроси за детето й, отговаряла "Що не си зае*еш капаците нанЕкъде" (цитатът е точен)...Е какво да научи детето тогава...???

# 18
  • Ямбол
  • Мнения: 24 115
Ха да  изкоментираме това:  http://www.netinfo.bg/?tid=40&oid=1160216
Вярвате ли го, ако да, къде е проблема, ако не защо?? Аз ще се изкажа лейтър, за да не давам насока евентуално...
Не, не го вярвам, защото знам как си правят проучванията и знам, че резултатите не са каквито трябва да бъдат.
От друга страна е вярно за учебниците и за родителите, особено за тези с изрази като "лейтър".

# 19
  • Мнения: 600
То май не само 15 годишните имат проблем.И министърката не разбрала,че спешния телефон 112 трябвало да заработи още през 2007г.

# 20
  • Мнения: 8 141
Ами и мен ме учудва,че има семейства,в които и двамата родители се заемат да учат уроците на детето по разказвателните предмети и после им ги наливат в главата, но..и да се чудя ,и да не се чудя, започна да се превръща в доста честа практика това. А после,четяли,ма не разбирали...ми как да стане това,без да си се научил малко да си поразмърдваш мозъка.

# 21
  • Мнения: 656
Нека авторите на статията да си кажат какви тестове са провели и въз основа на какво стигат до тези изводи.
Доколкото разбирам проблемът не е в четенето и писането, а във възприемане на прочетеното? Странно как достигат до този извод, след като винаги в българската система за образование се е ценяло повтаряне (възпроизвеждане) на написаното. Не разсъждаване. Има ли общо с термина "преразказ"?
Лично аз срещам повече трудност ако трябва да възпроизведа нещо, прочетено от екрана, отколкото прочетено от бял лист с черни буквички, за предпочитане шрифт  TimesNew Roman, може би е въпрос на навик.

# 22
  • Мнения: 16 277
Ами и мен ме учудва,че има семейства,в които и двамата родители се заемат да учат уроците на детето по разказвателните предмети и после им ги наливат в главата, но...

... когато детето ти тръгне на училище, ще разбереш.  Wink Laughing

# 23
  • Мнения: 8 141
Ами и мен ме учудва,че има семейства,в които и двамата родители се заемат да учат уроците на детето по разказвателните предмети и после им ги наливат в главата, но...

... когато детето ти тръгне на училище, ще разбереш.  Wink Laughing
Ааа,хич не ме интересува....татко му да се оправя.
Ако нещо не е разбрало от даден урок,не бих имала нещо против да погледна за какво става въпрос и да помогна,ако мога. Но системно аз като отче наш да му уча уроците...,няма да я бъде тая.То си е обида за самото дете да го сметнеш за толкоз тъпо,та с едни уроци да не може да се справи.

# 24
  • София
  • Мнения: 36 890
Като каза за разказвателните предмети, ето пресен пример от вчера с едно от моите деца - 3 клас, учебник по ЧиОбщество, частта по история за Кирил и Методий и покръстването. В учебника беше така написано, че се наложи да направя сбит разказ за този период от историята ни на база на това,което аз съм учила в училище и след това като съм се интересувала от история. Те нямат основата, не знаят каква е разликата между езичеството и християнството и други такива фундаментални неща. Детето ми се оправя самичко в 99% от учебния материал, но точно историята е неразбираемо написана. Какъв интерес, според вас ще има това дете към родната си история като още от началото го попарват с неразбираеми текстове? А аз ако не бях достатъчно образована как щях да й обясня нещата? Накрая нямаше да знае как е станало покръстването, защото в урока не пише, че това е било по политически причини.

Бо,
Независимо дали доводът ми ти се струва тъп, много сори, ама еволюцията не мож` я победи. Точно защото всяка система се стреми към запазване на ресурсите си и икономия в разходите за енергия, хората ще предпочитат да отидат да надникнат във вулкана, отколкото да се опитват да си изграждат въображаема картина колко червена е лавата и как мирише сярата. По твоята логика да изхвърлим картинките от книгите, да изхвърлим телевизорите и изобщо да не си помисляме за виртуалната реалност, защото не е достатъчно сложна за мозъците на децата.
Четенето си е четене, зависи от интереса. А за сведение, четенето е процес, за чието техническо усвояване и изпълнение (автоматизиране дори може да се каже), са необходими 2-3 години и варира според възрастта и зрелостта на човека. И е важно човек като се учи да чете да му се представят лесни текстове, със ситуации, които са му познати, а не мъчение.

# 25
  • На верандата, под ореха
  • Мнения: 4 743
Като каза за разказвателните предмети, ето пресен пример от вчера с едно от моите деца - 3 клас, учебник по ЧиОбщество, частта по история за Кирил и Методий и покръстването. В
Учебник по какво???

# 26
  • София
  • Мнения: 36 890
Човек и общество, но го съкращавам, защото имат и Човек и природа. Кой знае още какво ще измислят като заглавия.

# 27
  • На верандата, под ореха
  • Мнения: 4 743
Човек и общество, но го съкращавам, защото имат и Човек и природа. Кой знае още какво ще измислят като заглавия.
Това като нашите Родинознание и Природознание сигурно!  Mr. Green
Човек и общество....малииии!  ooooh!

# 28
  • София
  • Мнения: 337
Ха да  изкоментираме това:  http://www.netinfo.bg/?tid=40&oid=1160216
Вярвате ли го, ако да, къде е проблема, ако не защо?? Аз ще се изкажа лейтър, за да не давам насока евентуално...
Не, не го вярвам, защото знам как си правят проучванията и знам, че резултатите не са каквито трябва да бъдат.
От друга страна е вярно за учебниците и за родителите, особено за тези с изрази като "лейтър".
[/quote/
 Peace
Че имаме проблеми в образованието - имаме , но не вярвам само при нас да е така. Имам познати, чийто деца в България си бяха нормално развиващи се ученици и само няколко месеца след като се преместиха( преди и да са научили свястно местния език) изведнъж се превръщаха едва ли не в гении.  То не бяха хвалби, училищни награди, грамоти. Да беше едно дете - да кажеш недооценено в България , ама те доста .  Hug

# 29
  • Мнения: 16 277
Но системно аз като отче наш да му уча уроците...,няма да я бъде тая.То си е обида за самото дете да го сметнеш за толкоз тъпо,та с едни уроци да не може да се справи.

Споко, бе, няма да ги учиш, само ще ги превеждаш.  Peace От псевдонаучен изсмукан от пръстите висок академичен стил на чист български език, за да разбере хлапето за какво все пак става дума в пустия урок.
Родна реч, омайна, сладка... ама остана само в първата Читанка.  Whistling

# 30
  • Мнения: 7 769
Но системно аз като отче наш да му уча уроците...,няма да я бъде тая.То си е обида за самото дете да го сметнеш за толкоз тъпо,та с едни уроци да не може да се справи.

Споко, бе, няма да ги учиш, само ще ги превеждаш.  Peace От псевдонаучен изсмукан от пръстите висок академичен стил на чист български език, за да разбере хлапето за какво все пак става дума в пустия урок.
Родна реч, омайна, сладка... ама остана само в първата Читанка.  Whistling

тук е проблемът , според мен ...а също и в начина на преподаване, отношението към детето , училищната и семейна среда ( заради нагласата към училище и учене )

# 31
  • Мнения: 389
... хората ще предпочитат да отидат да надникнат във вулкана, отколкото да се опитват да си изграждат въображаема картина колко червена е лавата и как мирише сярата. По твоята логика да изхвърлим картинките от книгите, да изхвърлим телевизорите и изобщо да не си помисляме за виртуалната реалност, защото не е достатъчно сложна за мозъците на децата.

Не казвам това. Казвам, че абстрактно мислене не е от вчера, напълно сме свикнали с него, макар да изисква повече усилия и то се възпитава с редовна практика.

Всъщност казваме почти едно и също с теб ...

Това за вулкана е лош пример. Разсъждаваме и се развиваме, точно, за да не се налага от директен опит да научаваме някои неща. Ти предпочиташ детето да пипне котлона или да си представи, че е горещ?  Wink

# 32
  • София
  • Мнения: 36 890
Разказвала съм им каква е историята на езиците, на писмеността и улесненията, които ни дават - точно, че не винаги е нужно да пипнеш котлона, за да разбереш, че е горещ. Понякога вдяват, понякога не.  Но като цяло изглежда, че ние хората сме си устроени да пипаме котлона.
 LaughingКато се замисля, предпочитам да четат научна литература, за да опознаят света около себе си, защото е по-стегнато написана, с проследяване на логическата връзка между събитията и ако щеш по-полезна. За художествената не съм много ентусиазирана, особено ако става въпрос за отдавна остарялите книги описващи детството от края на 19 и началото на 20 век. Те не се и натискат особено да ги четат.

# 33
  • София
  • Мнения: 2 081
Не знам точно на какви текстове са препитвали 15-годишните, но надали са били откъси от учебниците им ( за които съм съгласна, че са написани сякаш нарочно неразбираеми). За да разбираш текста, който четеш, се налага малко да поработиш с въображението, а това пък е навик, който се придобива с известна практика в четенето. Тоест, трябва от малък да си свикнал с книжките, да са ти интересни и забавни, а не да се възприемат като нещо, наложено като задължение от училището. Така се учи и правопис, не само чрез зубрене на правила... Това е мое мнение, не ми се спори с никого, просто ми се прииска да си кажа... Peace

# 34
  • Бу-у-урга-а-ас
  • Мнения: 2 598
В училищата, в които работя, има мнооооого неграмотни деца, които не познават дори буквите, а са вече в четвърти. Факт, който ме кара да вия от безпомощност и яд.

# 35
  • Мнения: 607
В училищата, в които работя, има мнооооого неграмотни деца, които не познават дори буквите, а са вече в четвърти. Факт, който ме кара да вия от безпомощност и яд.

     Това е проблем на техните безхаберни родители. Не и Ваш, ако си вършите съвестно работата.  Тези родители  ще вият от яд и безпомощност, когото техните порастнали вече деца не могат да си намерят работа.

# 36
  • Мнения: 2 719
Нашенските учебници биха отказали и мен от четенето, а какво остава за децата. Текстовете са толкова неразбираемо написани, че само авторите си ги разбират.
Потвърждавам думите ти Peace
" В повестта "Мамино детенце" възрожденския писател Любен Каравелов разкрива паразитния експлоататорски начин на живот на българската чорбаджийска класа в последните години преди освобождението и как това съсловие от двигател на обществото се превръща в спирачка за културното му и духовно развитие. Авторът отразява пътя на моралната деградация на "маминото детенце" и причините за пропадането му."
 "Отвъд метафората, най-очевидният референт на Вазовия стих от заглавието е старобългарският език. Римуваният ред допълващо гласи: “език на тая, дето ни роди". С други думи, тук се говори за традиция, за непрекъсваемост на езиковия развой - езикът на дедите и езикът на майката не се нуждаят от превод, от речник и граматика. Фигурализацията на историята (на езика) в кръвнородствени персонажи и тази немаловажна липса на бащата, дават простор за взирания в тропите за (рода/пола на) писмото, за психоаналитични тълкувания, за мащабни, макар и предсказуеми, сюжети, първият от които е посветен на “андрогинната” прозопопея езика-майка."

До четвърти клас децата се учат да четат гладко ,да разказват и преразказват.
От пети до седми- осми клас те би трябваро да се научат да  разсъждават върху произведенията ,които изучават ...
Какво става обаче- започва се едно наизустяване на готови разсъждения, които децата не разбират.
Липсва тяхната мисъл ,защото изискванията са такива ,колкото по -сложни думи и изрази има в едно съчинение -разсъждение ,толкова по висока е оценката.
Няма значение детето какво мисли по въпроса.

# 37
  • Мнения: 11 500
aleks, това подчертаното в учебник за кой клас го пише??  #Crazy
че и аз много, много не го разбрах... Blush

# 38
  • Мнения: 2 719
Не в учебник, а в помагало за седми клас.
Има и по- фрапиращи, но.... няма смисъл . Peace

# 39
  • Мнения: 2 902
Веднъж учебниците са написани неразбираемо и второ - няма последователност т.е. още не чете като хората, но трябва да разказва, че и да разсъждава.

Липсва тяхната мисъл ,защото изискванията са такива ,колкото по -сложни думи и изрази има в едно съчинение -разсъждение ,толкова по висока е оценката.
Няма значение детето какво мисли по въпроса.

А това никога не съм го разбирала и преди доста години назад го имаше. Тогава също се налагаше просто да се назубри и възпроизведе.

# 40
  • София
  • Мнения: 36 890
Как се казваше онзи критик, дето трябваше да му четем книгите като пишем теми по литература? Направо беше кошмарен. Беше написал критика за всяко литературно произведение, изучавано по програма.

# 41
  • Мнения: 3 805
Ами и мен ме учудва,че има семейства,в които и двамата родители се заемат да учат уроците на детето по разказвателните предмети и после им ги наливат в главата....
Мен ако питате- не знам как се налива в глава... newsm78

И аз се съмнявам как точно са стигнали до този извод. До скоро изводите бяха, че българчетата са много умни.

# 42
  • Мнения: 589
Прави сте и за вялите учители, и за агресивната визуална среда. Добавям само още едно наблюдение - като цяло ние сме една много малко четяща нация, така че не е чак толкова изненадващо, че и подрастващите нямат засилен интерес към книгите.

И още нещо, погледнете на какъв език пишат масмедиите. Някой беше казал, че са мерило за културата на нацията. За някои са мерило, но за подрастващите според мен играят и формираща роля. Защо да искат да имат хубав изказ и защо да си блъскат главите над завъртяни сложни съставни изречения, като непрекъснато пред очите им са примери на разговорна, при това понякога грубо-натуралистична или жаргонна реч.

# 43
  • София
  • Мнения: 36 890
Така виждаме какви журналисти "вади" журналистическият факултет на СУ. Толкова си могат хората, какво да направим? Като ги слушам и гледам с това "на кой сте дали подкуп; ще напишеме" и подобни, косата ми настръхва. На какво ги учат там 5 години?

# 44
  • Мнения: 589
Поради тази и някои други причини, най-добрите журналисти са тези, завършили нещо различно от Журналистика. Социолози, историци се справят значително по-добре.

Монетата има и друга страна - защо ги купуваме тези неграмотни вестници? И защо има поне пет достатъчно печеливши издания от типа на Шок? Публиката ги иска. Омагьосаният кръг се затваря.

# 45
  • Мнения: 2 902

И още нещо, погледнете на какъв език пишат масмедиите. Някой беше казал, че са мерило за културата на нацията. За някои са мерило, но за подрастващите според мен играят и формираща роля. Защо да искат да имат хубав изказ и защо да си блъскат главите над завъртяни сложни съставни изречения, като непрекъснато пред очите им са примери на разговорна, при това понякога грубо-натуралистична или жаргонна реч.

Наистина е така. Прави ми впечатление, че подрастващите копират това, защото е модерно и дори да имат добър речников запас не го ползват, а предпочитат жаргона.

# 46
  • Мнения: 4 583
Как се казваше онзи критик, дето трябваше да му четем книгите като пишем теми по литература? Направо беше кошмарен. Беше написал критика за всяко литературно произведение, изучавано по програма.

Тончо Жечев?  Mr. Green

# 47
  • София
  • Мнения: 36 890
Сетих се, беше  Пантелей Зарев!

# 48
  • Мнения: 4 583
Сетих се, беше  Пантелей Зарев!

Да и той беше другия хитов изпълнител в жанра литературна критика.

И да малко беше дразнещо да знаеш, че трябва да разсъждаваш както някой от големите БГ критици го е направил. Но не беше това идеята на цялата работа, а да формираш стил на писане, да умееш да изложиш грамотно теза и т.н. А си спомням, че моята учителка по литература винаги даваше избор при писмено изпитване - есе или "отговор на литературен въпрос"

По темата - не бих се учудила изобщо, ако е вярно.

Последна редакция: ср, 13 фев 2008, 21:55 от f(x)

# 49
  • Кацнала на едно дърво.
  • Мнения: 3 186
Истинската фамилия на Пантелей не е Зарев. Това е псевдоним. Идва от "За революцията".  Joy Joy Joy
По въпроса за децата, които не четат. Аз съм сменила няколко (някои от тях елитни)училища, няколко класа и съответно, съм имала куп познати и от други класове. Ами аз бях единственото дете, което четеше. Познавам много хора, които са по-интелигентни от мен, по-успели в занаята и професията си, пък не обичат да четат.
И моите учебници бяха тъпо написани. Не съм имала учител по литература, който да говори с жар и любов за предмета си. Родителите ми четяха, но не бяха запалени читатели. Имахме голяма библиотека, но в един момент и тя свърши и открих обществените библиотеки. А, имам и две сестри. Едната се разчете чак като студентка. Другата предпочита кратко и ясно поднесената информция, без "Ох!" и "Ах", както сама казва.  Laughing
Тоест, няма защо да търсите кой да хване за ръчица тийна и да му завре носа в Достоевски.

# 50
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 5 880
Подобен проблем има и тук. Най-страшното не е, че децата не четат, а че дори и да четат не разбират за какво става въпрос. Моите ученици са на 14-15 години и ако им дадеш дадена задача с текст какво трябва да направят, 80 % не знаят и го правят грешно. Това поколение знае да работи с мишката на компютъра, но не и да прочете едно упътване как да сглоби просто нещо. Търсенето на информация в Интернет също е повърхностно, защото не разбират как / къде могат да открият нещо ( пак от не разбиране). 

# 51
  • Мнения: 7 769

" В повестта "Мамино детенце" възрожденския писател Любен Каравелов разкрива паразитния експлоататорски начин на живот на българската чорбаджийска класа в последните години преди освобождението и как това съсловие от двигател на обществото се превръща в спирачка за културното му и духовно развитие. Авторът отразява пътя на моралната деградация на "маминото детенце" и причините за пропадането му."
 "Отвъд метафората, най-очевидният референт на Вазовия стих от заглавието е старобългарският език. Римуваният ред допълващо гласи: “език на тая, дето ни роди". С други думи, тук се говори за традиция, за непрекъсваемост на езиковия развой - езикът на дедите и езикът на майката не се нуждаят от превод, от речник и граматика. Фигурализацията на историята (на езика) в кръвнородствени персонажи и тази немаловажна липса на бащата, дават простор за взирания в тропите за (рода/пола на) писмото, за психоаналитични тълкувания, за мащабни, макар и предсказуеми, сюжети, първият от които е посветен на “андрогинната” прозопопея езика-майка."



Това е нормално ниво за 7 - ми клас ... нищо толкова сложно не виждам...

# 52
Като цяло политиката в България си е чиста порнография, да не говорим как промиват мозъците на децата с телевизията и по специално някой канали, който няма да споменавам ,за да не стане реклама.В парламента трябва да направят една чистка  #2gunfire .Децата не са виновни ,че никой не ги е научил да искат да знаят !

# 53
  • Sf
  • Мнения: 978
Че какво да й се коментира на статията, освен че е бездарно написана? Нищо конкретно не се казва - кой текст, кои деца и т.н. Не ми разправяйте, че в останалия Евросъюз децата са генийчета.

# 54
  • Мнения: 11 500

" В повестта "Мамино детенце" възрожденския писател Любен Каравелов разкрива паразитния експлоататорски начин на живот на българската чорбаджийска класа в последните години преди освобождението и как това съсловие от двигател на обществото се превръща в спирачка за културното му и духовно развитие. Авторът отразява пътя на моралната деградация на "маминото детенце" и причините за пропадането му."
 "Отвъд метафората, най-очевидният референт на Вазовия стих от заглавието е старобългарският език. Римуваният ред допълващо гласи: “език на тая, дето ни роди". С други думи, тук се говори за традиция, за непрекъсваемост на езиковия развой - езикът на дедите и езикът на майката не се нуждаят от превод, от речник и граматика. Фигурализацията на историята (на езика) в кръвнородствени персонажи и тази немаловажна липса на бащата, дават простор за взирания в тропите за (рода/пола на) писмото, за психоаналитични тълкувания, за мащабни, макар и предсказуеми, сюжети, първият от които е посветен на “андрогинната” прозопопея езика-майка."



Това е нормално ниво за 7 - ми клас ... нищо толкова сложно не виждам...

за мен не е нормално... Embarassed
Три думи не знам какво означават. Две то тях мога да рзчленя на съставните им и съдейки по тях да разбера на къде отива смисъла, но не успявам да го направя моментално, мигновено, без да се запъна. Третата изобщо нямам идея какво означава.
Стила е тежък и тромав, трябва ми да се спирам и замислям, та да го осмисля, а съм много повече от 7-ми клас.
Учебниците в университета звучаха по-достъпно, поне терминологията се изучаваше. На децата дали им обясняват коя дума какво означава, щото на нас едно време - не!

Последна редакция: чт, 14 фев 2008, 12:21 от pina

# 55
  • София
  • Мнения: 36 890
secretgarden ,

Да не си авторът на въпросния цитат?  Laughing

Поне за мене глупаво да се пише учебник по такъв начин, особено като човек прочете един от постовете тук, в който се съдържа граматическата конструкция "някой канали, който няма да споменавам". Контрастът е направо очеваден.



# 56
  • Мнения: 189
“андрогинната” прозопопея  -това не знам какво е. Моля, някой да ми го обясни.

Имаше една Милена Цанева, май, чийто разсъждения искаха от нас да наизустяваме в училище.

Родителите ми четат умерено, аз-много, брат ми-хич. Няма формула.

# 57
  • Мнения: 656
Според мен има формула и тя е не повече четене, а повече писане. Прочетеш нещо и после - хоп писмен преразказ или анализ.

Малиий, добре че не съм учителка... Mr. Green

# 58
  • София
  • Мнения: 36 890
Според мен има формула и тя е не повече четене, а повече писане. Прочетеш нещо и после - хоп писмен преразказ или анализ.

Малиий, добре че не съм учителка... Mr. Green

Не, че те гоня изтемите, ама така се получава  Laughing. Като бях ученичка най-много мразех читателския дневник в начална степен. Писах го само във втори клас и оттогава мразя книгите от онзи списък. В трети клас категорично заявих на майка си, че ако искат да ме изгонят от училище, но повече няма да пиша. Добре, че учителката се отказа.
 Ако сега някой спретне такова нещо на моите деца, ще го сменям.

# 59
  • Мнения: 589

" В повестта "Мамино детенце" възрожденския писател Любен Каравелов разкрива паразитния експлоататорски начин на живот на българската чорбаджийска класа в последните години преди освобождението и как това съсловие от двигател на обществото се превръща в спирачка за културното му и духовно развитие. Авторът отразява пътя на моралната деградация на "маминото детенце" и причините за пропадането му."
 "Отвъд метафората, най-очевидният референт на Вазовия стих от заглавието е старобългарският език. Римуваният ред допълващо гласи: “език на тая, дето ни роди". С други думи, тук се говори за традиция, за непрекъсваемост на езиковия развой - езикът на дедите и езикът на майката не се нуждаят от превод, от речник и граматика. Фигурализацията на историята (на езика) в кръвнородствени персонажи и тази немаловажна липса на бащата, дават простор за взирания в тропите за (рода/пола на) писмото, за психоаналитични тълкувания, за мащабни, макар и предсказуеми, сюжети, първият от които е посветен на “андрогинната” прозопопея езика-майка."



Това е нормално ниво за 7 - ми клас ... нищо толкова сложно не виждам...

за мен не е нормално... Embarassed
Три думи не знам какво означават. Две то тях мога да рзчленя на съставните им и съдейки по тях да разбера на къде отива смисъла, но не успявам да го направя моментално, мигновено, без да се запъна. Третата изобщо нямам идея какво означава.
Стила е тежък и тромав, трябва ми да се спирам и замислям, та да го осмисля, а съм много повече от 7-ми клас.
Учебниците в университета звучаха по-достъпно, поне терминологията се изучаваше. На децата дали им обясняват коя дума какво означава, щото на нас едно време - не!

Много тежко е написано, наистина. Ама нека, само от такива текстове човек може да научи думите, на които сега Пина се запъва и по-добре да го направи в по-младите си години.

# 60
  • Мнения: 656
 newsm78
Какво е "читателски дневник"? Прилича ми малко на надникване в личното пространство на човек, не ми допада.
Под "преразказ" имам предвид "деца, чели ли сте произведението, я да направим един писмен преразказ на трета глава за ме убедите".

# 61
  • София
  • Мнения: 36 890
Точно за това говоря, но нас ни караха да го правим през лятото по определен списък с книги.
И като спомен от онова време не понасям "Ян Бибиян", "Чернишка", а "Ние, врабчетата" я разбрах на стари години, защото стилът е странен за дете.

# 62
  • София
  • Мнения: 5 321
Като пример за привличане към четенето поредицата за Хари Потър, която е близка до мисленето насъвременните деца, а не Емил от Льонеберя при положение, че повечето деца са от град, живеят в друго време и са виждали крава само на картинка.

да бе, щото магьосници и вълшебни пръчки виждат всеки ден по улиците... 

# 63
  • София
  • Мнения: 36 890
Децата играят компютърни игри с фентъзи, но никой не играе на това как се дои крава или как семейството е толкова бедно, че децата ходят голи и боси.

# 64
  • Мнения: 11 500
Абе, и аз едно време не четях! Точно на 15г. имах една приятелка, с която на шега започнахме да си говорим на 'ма' и стигнахме до невъобразими висоти в изпростяването, после голям труд беше да проговорим пак нормално... Laughing  Ама ей ме на! Станах и аз човек...

Радвам се, че не четох Толстой и Достоевски като ученичка, защото нищо нямаше да разбера, а втори шанс едва ли бих им дала на по-късен етап, в следствие на първите си впечатления, а сега взех че ги прочетох, че ги и харесах... Grinning

Когато аз бях 15 годишна, ей така се говореше и за нашето поколение, сега пък ние сме зацъкали с език да жалим днешните 'млади'. Един анекдот съм чувала:  Две свекърви си говорили - 'Ц, ц, ц! Едно време свекървите бяха лоши...., сега снахите станаха...'  Mr. Green

# 65
  • София
  • Мнения: 5 321
Децата играят компютърни игри с фентъзи, но никой не играе на това как се дои крава или как семейството е толкова бедно, че децата ходят голи и боси.

Радостина, ти май не си чела "Емил от Льонеберя". децата играят на това, което им попадне в ръцете. аз лично възнамерявам и "Емил от Льонеберя" да попадне в ръцете на сина ми един ден. прекрасна, готина и свежа книга, смяла съм се на глас в автобуса, когато я четох за първи път.

тезата ти малко издиша.

# 66
  • Мнения: 589
Тц, не й издиша тезата за съжаление. Пробвай да дадеш на сина си "Тимур и неговата команда" и сама виж дали ще се припознае в героя. Времената се менят, сменят се и изразните средства, толкова е нормално.

# 67
  • София
  • Мнения: 4 813
Четат и разбират - поне моите две деца. Но те пък още не са станали на 15.
И странно, голямата дори и учебниците си разбира.  Shocked

# 68
  • Мнения: 636
.
От друга страна, интерес към четенето не се създава с книги или учебници, които са от всяка гледна точка остаряли и безинтересни за децата или с поставяне на норматив за брой прочетени книги или страници или време за четене. Като пример за привличане към четенето поредицата за Хари Потър, която е близка до мисленето насъвременните деца, а не Емил от Льонеберя при положение, че повечето деца са от град, живеят в друго време и са виждали крава само на картинка.
Мдаааа Thinking Може би съвременните деца се движат на метли и правят магии та затова Хари им е по-близък от Емил.
Страшен довод Rolling Eyes
Според мен ситуацията е такава защото в България масово се толерира простотията. Вина имат и родителите. Аз като гледам правописа на много от дамите тук лошо ми става ooooh! Е на какво да научат децата си. Самите те дали са чели някога?

# 69
  • София
  • Мнения: 36 890
Да, съвременните деца се чувстват по-близо до Хари Потър (не съм  фен) най-малкото, защото книгата е писана в днешно време, от човек, който има днешното мислене. Може да не е връх на литературното майсторство, но поне предизвика интерес у децата не само с рекламната си кампания.
Емил от Льонеберя, героите на Дикенс  и тези от селско-работническото ежедневие са писани преди повече от един век, нямат нищо общо с начина на мислене и живот на днешните деца. Разликата е като между небето и земята. Със същия успех в гимназията тийновете разбират Записки по българските възстания.

Последна редакция: чт, 14 фев 2008, 14:42 от RadostinaHZ

# 70
  • София
  • Мнения: 2 081
А не е ли това начин да се поразчупи мисленето, да се открият нови светове, да научим как са живели хората на друго място и по друго време? Трябва ли всичко да е "тук и сега"? На мен лично много ми допада да чета, да кажем, Чудомир - с езика му, с историите му отпреди близо век... А Иван Вазов и Ботев? Трябва ли такива автори да се зачеркнат?

# 71
  • Мнения: 9 006
RadostinaHZ, в дълбока заблуда си! Та, когато аз бях дете и прочетох "Том Сойер" и "Чичотомовата колиба", дали са били чак толкова близки на ежедневието ми - може би през 70те години робството е било в епохата на своя епогей?
Книги трябва да се четат, при това - всякакви /освен пошли булевардни романчета/, това е единственият начин, по който човек може да се докосне до дадена епоха, защото, въпреки твоето убеждение, че по-добре е да видим с очите си нещо, вместо да си го представим, е почти невъзможно да станем свидетели на миналото /освен ако не разполагаме с машина на времето/.
Относно литературните критици - колкото и да не ви се вярва, но Тончо Жечев и Пантелей Зарев са доста добри, ерудирани и интелигентни литератори. Големият скудоумец беше Петър Пондев.
А колкото до непознатите думи в текст - мен татко ми ме запозна с "Речник на чуждите думи" и "Тълковен речник" съвсем скоро, след като ме научи да чета. Може би е добре и другите родители да се снабдят с тези две безценни издания. Ако никога не търсим смисъла на една непозната дума, то вероятността да я научим и използваме правилно е направо минимална.

# 72
  • София
  • Мнения: 36 890
Пантелей Зарев и другите може да са много ерудирани, но не стават за четене от ученици. Мога да дам дълъг списък с хора с подобни качества, написали трудове по математика, физика, химия и география, но едва ли ще бъдат разбрани от деца на по 15 години. И ти можеш да се въоръжиш с всички възможни речници, но пак няма да ти е много добре да четеш химия, защото голяма част от нещата няма да ги разбереш.

Няма смисъл да споменаваш булевардните романчета, те са изобщо извън класацията. И сега има достатъчно много жени от моето поколение, за които най-ценните четива са женските списания и вестници.

Ако искаш да научиш някого да заобича четенето и да научи колкото е възможно повече за света и да си разчупи мирогледа, дай му нещо, което е близо до ежедневието, времето, в което живее и до съвременния начин на мислене. После, като му се услади четенето, като се почувства по-сигурен в себе си, тогава му давай нещо по-сложно.

# 73
  • Мнения: 9 006
Няма такова правило - по-близо до действителността, която те заобикаля - по-близо до сърцето. Обикновено децата се "зарибяват" чрез приказки - е, те най-близки ли са до техния начин на живот?
Добрата литература винаги тежи на мястото си, независимо колко е голям читателят, нито какво е ежедневието му.
А тези критици съм ги чела в 7ми и 8ми клас, и съм ги разбирала чудесно. Дори можех и да преценя кой е по-добър. Не се хваля. Това е просто констатация.
А това за речниците пък е препоръка.

# 74
  • Мнения: 7 769
Защо не оставите на хората от министерството да определят нивото на учебниците ? Не са трудни те, скучни са часовете и методите на преподаване, които изискват почти назубряне на материала...освен това липсват практически занимания, посещения на музеи , кина , театри, литературни четения, балети, лаборатории и каквото се сетите

# 75
  • София
  • Мнения: 36 890
ОК. Няма да споря.
Вие си карайте по вашия подход с вашите деца, аз си карам по моя подход с моите деца.
Според мен е по-полезно децата ми да четат това, което им е интересно, пък ако ще да е инструкцията за миялната машина. Важното е да го правят с желание, защото така е по-сигурно, че ще им остане нещо в главите и ще могат да се възползват от знанието, което са придобили по свое желание, а не насила.

# 76
  • Мнения: 9 006
Защо не оставите на хората от министерството да определят нивото на учебниците ? Не са трудни те, скучни са часовете и методите на преподаване, които изискват почти назубряне на материала...освен това липсват практически занимания, посещения на музеи , кина , театри, литературни четения, балети, лаборатории и каквото се сетите

Зубренето е вследствие непознаването на езика - не разбираш нещо - учиш го наизуст и готово. Та, мисълта ми е, че децата трябва да научават непознатите за тях думи, а това става с преразкази и съчинения /както при учене на чужд език, най-лесно се запомня дума, когато съставиш изречение с нея/.
Вчера в училище учителката на дъщеря ми им преподала звука "дз" и като пример за употребата му в учебника имало няколко думи, една от които била "дзифт". Питам аз детето какво означава това, а то, милото се пули. Питам дали госпожата е обяснила значението на думата, оказва се, че не я е обяснила. Ама и детето е малко, дори и не се е усетило, че не разбира.

# 77
  • Мнения: 11 500
И какво означава 'дзифт'?? Blush


п.п. намерих какво означава - черна смола за спойка на асфалт. Сефте я чувам таз думичка и съм преживяла до днес, да не вярваш... Crazy

# 78
  • София
  • Мнения: 36 890
И какво означава 'дзифт'?? Blush


п.п. намерих какво означава - черна смола за спойка на асфалт. Сефте я чувам таз думичка и съм преживяла до днес, да не вярваш... Crazy

Да знаеш, това е от жизненоважно значение за децата. Без тази дума няма да могат да се дипломират.

# 79
  • Мнения: 7 769
Защо не оставите на хората от министерството да определят нивото на учебниците ? Не са трудни те, скучни са часовете и методите на преподаване, които изискват почти назубряне на материала...освен това липсват практически занимания, посещения на музеи , кина , театри, литературни четения, балети, лаборатории и каквото се сетите

Зубренето е вследствие непознаването на езика - не разбираш нещо - учиш го наизуст и готово. Та, мисълта ми е, че децата трябва да научават непознатите за тях думи, а това става с преразкази и съчинения /както при учене на чужд език, най-лесно се запомня дума, когато съставиш изречение с нея/.
Вчера в училище учителката на дъщеря ми им преподала звука "дз" и като пример за употребата му в учебника имало няколко думи, една от които била "дзифт". Питам аз детето какво означава това, а то, милото се пули. Питам дали госпожата е обяснила значението на думата, оказва се, че не я е обяснила. Ама и детето е малко, дори и не се е усетило, че не разбира.

Не винаги ...нас ни караха да учим наизуст разни определения , на които ни изпитваха ... Според мен трябва да се даде повече свобода на преподаване и поведение на преподавателя в час ... ...

# 80
  • Ямбол
  • Мнения: 24 115
Защо не оставите на хората от министерството да определят нивото на учебниците ? Не са трудни те, скучни са часовете и методите на преподаване, които изискват почти назубряне на материала...освен това липсват практически занимания, посещения на музеи , кина , театри, литературни четения, балети, лаборатории и каквото се сетите
Тъй, тъй, ама не е съвсем тъй.
Утре ще преподавам обем на пирамида и ще сравняваме с обем на призма. За целта ще имаме практическо занимание да си изрежат и залепят сами призма и пирамида. Ще мерим обемите им със захар и ориз. Та, казах им да си носят необходимите материали. Никакъв интерес. Единият нямал ножичка, другият нямал тиксо, третият нямало да може да я начертае. Аз им казвам да не се притесняват, ще помагам, по-интересно ще е сравнението на двата обема, което ще им покажа на практика и формулата ще я изведем не на сухо, а ще я видят и сами ще се потрудят за това. Никакъв ентусиазъм, май сбърках деня, защото днес си мислеха само за "Валентинки".

# 81
  • Мнения: 9 006
И какво означава 'дзифт'?? Blush


п.п. намерих какво означава - черна смола за спойка на асфалт. Сефте я чувам таз думичка и съм преживяла до днес, да не вярваш... Crazy

Да знаеш, това е от жизненоважно значение за децата. Без тази дума няма да могат да се дипломират.

Да, без думата "дзифт" със сигурност ще оживеят, а и ще се дипломират. Но не е в това въпроса, а, че след като са срещнали непозната дума, нито децата са се сетили да попитат, нито госпожата се е сетила да обясни. Така след 10-12  години в училище може да излязат със същата лексикална култура, с която са постъпили в първи клас. И тогава със сигурност няма да разбират онова, което четат, дори и да се отнася до тяхното съвремие и заобикалящата ги действителност.

# 82
  • Мнения: 7 769
Lilqna, за да се проведе нормално часа, набавете необходимото от училището ..какво пречи да има 20 ножички, малко листа и тиксо ..нали се събират някакви пари от родителите ...съобразете ги с намеренията си ...в крайна сметка и при добро желание, някой може да забрави....

...  аз не бих разрешила на детето ми да носи ножица, в междучасието може да се сбият и наръгат ...най- логично е учителят да раздава и след това да събира ножиците

# 83
  • София
  • Мнения: 36 890
Разберете, хора, днешното време е съвсем различно. Ако децата започнат за всяка непозната дума, която са чули или прочели да вадят речници, то ще прекарат целия си живот само в учене на думи. Това не е ефективно от никоя гледна точка. Еволюцията така ни е направила, че първо учим нещата, които са жизненоважни за оцеляването ни, тези, които веднага ще ни влязат в употреба или са провокирали по някакъв начин вниманието ни. При положение, че сега информацията е в невъобразимо количество, получава се ефектът bottle-neck - колкото е капацитетът (дебитът) на канала, толкова информация минава оттам. Колкото и да тъпчеш от другата страна, постигаш само задръстване. Като при тунела на магистралата за Ботевград. И точно затова сме си измислили начини да отсяваме важната от неважната информация. Най-лесно и бързо минава под ножа информацията, която не е свързана с непосредственото оцеляване или изисква прекалено много ресурси за разбиране и усвояване. А ресурсите са ценни за тялото ни и затова ги пестим.
Въпросът е на децата да се дава информация, която да им е полезна и да бъде представена в достъпен за тях вид, че да я разберат.

Последна редакция: чт, 14 фев 2008, 16:21 от RadostinaHZ

# 84
  • София
  • Мнения: 36 890
Lilqna, за да се проведе нормално часа, набавете необходимото от училището ..какво пречи да има 20 ножички, малко листа и тиксо ..нали се събират някакви пари от родителите ...съобразете ги с намеренията си ...в крайна сметка и при добро желание, някой може да забрави....

...  аз не бих разрешила на детето ми да носи ножица, в междучасието може да се сбият и наръгат ...най- логично е учителят да раздава и след това да събира ножиците

А, стига! Моите си носят ножиците всеки ден откакто са стъпили в първи клас. Това дори е задължително, заедно с лепилото и тиксото.

# 85
  • Мнения: 11 500
едно време ние си носехме ножичките в час, още в началното училище, не е имало инциденти! То и захар и ориз да купи учителката, за смях ще стане. Всички ще закоментират как след часа ще си ги носи в къщи да сготви...

# 86
  • Ямбол
  • Мнения: 24 115
Сикрет, мен не ми е за материалите. Аз ще се подготвя, защото знам, че ще има забравили. Поне на чин по един комплект ще гледам да осигуря. Мен ме изуми факта, че не проявиха интерес към предстоящото практическо занимание, а започнаха да мислят кой какво може или не може да вземе.
А си мислех, че ще ги заинтересувам с подобно занимание.

# 87
  • Мнения: 9 006
Ако децата започнат за всяка непозната дума, която са чули или прочели да вадят речници, то ще прекарат целия си живот само в учене на думи.

Ако не вадят речници, няма да разберат онова, което са прочели. И после ще цъкаме на статии, които уличават нашите деца в неграмотност. Защото непознаването на родния език си е чиста неграмотност.
Когато чета текст на чужд език, задължително ползвам речник. Понякога ми се налага и  за български текстове. И не го смятам за унизително. Нито за смешно. По-смешно е, ако употребявам думи, чието значение не знам. Или прочитам нещо, но не го разбирам и решавам, че не е важно, щом не мога да го проумея.
Колкото до броя на думите, които са потребни, за да оцелееш, то стигат и 30. Доказват го Илф и Петров с образа на Елочка Шчукина - Людоедката. А според мен и три са достатъчни - таковам, таковано и такова. Имам колеги, които влязоха в Университета, а и излязоха с точно толкова богата лексика - както е видно и висше може да се завърши.

# 88
  • София
  • Мнения: 36 890
В такъв случай защо не знаеш наизуст да рецитираш Шекспир? Дори и в превод на български. Знаеш ли колко много думи ще научиш?

В момента разсъждаваш като възрастен човек, а не като дете. Постави се на мястото на едно дете на 7; 10; 13 или 16 години и с всяка възраст светът ще ти изглежда различен. Няма смисъл да обуваш на едно дете прекалено голям панталон, защото то само ще се спъва в прекалено дългите крачоли.

# 89
  • Мнения: 9 006
RadostinaHZ , права си - каквото са научили докато тръгнат на детска градина, е напълно достатъчно, за да се оправят цял живот.
А после учебниците са криви, защото са написани неразбираемо.

# 90
  • София
  • Мнения: 36 890
RadostinaHZ , права си - каквото са научили докато тръгнат на детска градина, е напълно достатъчно, за да се оправят цял живот.
А после учебниците са криви, защото са написани неразбираемо.

За да съм точна, според някои изследвания, най-важното се научава до към края на пубертета. И като се замисля, на 16 години вече са полово зряли, а единствената сериозна цел за запазване на вида е размножаването. При положение, че нататък индивидът ще трябва да се грижи предимно за възпроизводството си, защо му е да учи прекалено много?   Laughing

# 91
  • Бургас
  • Мнения: 685
Да, съвременните деца се чувстват по-близо до Хари Потър (не съм  фен) най-малкото, защото книгата е писана в днешно време, от човек, който има днешното мислене. Може да не е връх на литературното майсторство, но поне предизвика интерес у децата не само с рекламната си кампания.
Емил от Льонеберя, героите на Дикенс  и тези от селско-работническото ежедневие са писани преди повече от един век, нямат нищо общо с начина на мислене и живот на днешните деца. Разликата е като между небето и земята. Със същия успех в гимназията тийновете разбират Записки по българските възстания.

Не мога да повярвам на очите си!  Shocked

Предполагам, че и за "Пипи дългото чорапче" мислиш така, имайки предвид кога е написана книгата и кой я е писал.  ooooh!

# 92
  • Мнения: 589
Ммм, може ли да се намеся, като на всяка манджа мерудийка:
Така, както аз я разбрах, Радостина не отрича тези книги, а просто казва, че съвременните такива, като Хари Потър, са по-близко до съвременните деца.
В този смисъл мисля, че е права.

Аз съм ужасен анти-фен на Хари Потър ...

# 93
  • Мнения: 9 006
Ммм, може ли да се намеся, като на всяка манджа мерудийка:
Така, както аз я разбрах, Радостина не отрича тези книги, а просто казва, че съвременните такива, като Хари Потър, са по-близко до съвременните деца.
В този смисъл мисля, че е права.

Аз съм ужасен анти-фен на Хари Потър ...

Да, разбира се! Думи като "снич", "блъджър", "хоркрукс", "скуидич" /"Хари Потър"/ са къде-къде по-познати, близки и разбираеми за днешните деца, както и проблемите на магьосничеството изобщо, отколкото "кон", "ясла", "сено" /"Емил от Льонеберя"/.

# 94
  • София
  • Мнения: 36 890
Като стана въпрос за Пипи - лятото гледаха някъв игрален филм, който в общи линии покрива книгата. Една от първите им реплики беше "Какъв е този баща, който така безотговорно не си е възпитал детето и го оставя да живее самичко и да се къпе с дрехите?"
Хайде, кажете ми сега, децата ми ли са криви или просто времето е различно? Иначе изгледаха филма с интерес, но поне веднъж на серия изказваха недоволство или учудване от неща, които в днешно време са в разрез с обичаите.

# 95
  • Бургас
  • Мнения: 685
Ммм, може ли да се намеся, като на всяка манджа мерудийка:
Така, както аз я разбрах, Радостина не отрича тези книги, а просто казва, че съвременните такива, като Хари Потър, са по-близко до съвременните деца.
.....

Аз пък мисля, че след като ги е определила като "остаряли и безинтересни", направо отрича необходимостта да си губим времето с тях.   

...
От друга страна, интерес към четенето не се създава с книги или учебници, които са от всяка гледна точка остаряли и безинтересни за децата или с поставяне на норматив за брой прочетени книги или страници или време за четене. Като пример за привличане към четенето поредицата за Хари Потър, която е близка до мисленето насъвременните деца, а не Емил от Льонеберя при положение, че повечето деца са от град, живеят в друго време и са виждали крава само на картинка.

# 96
  • София
  • Мнения: 5 321
Емил от Льонеберя, героите на Дикенс  и тези от селско-работническото ежедневие са писани преди повече от един век, нямат нищо общо с начина на мислене и живот на днешните деца. Разликата е като между небето и земята. Със същия успех в гимназията тийновете разбират Записки по българските възстания.

голяма каша ти е в главата по отношение на детската литература, явно! знаех си, че не си чела "Емил от Льонеберя". от небето до земята е разликата между някакви неясни "работническо-селски" литератури, които си имаш предвид, и книгите на Астрид Линдгрен.  тази книга е писана през 1963-та година, как така "преди повече от един век".
имах те за по-начетен човек, честно...

а Аркадий Гайдар има много сладки и напълно неполитизирани разказчета за деца, ама трябва да се чете... явно не само 15-годишните не четат, а и да четат - не разбират.

# 97
  • Мнения: 9 006
Като стана въпрос за Пипи - лятото гледаха някъв игрален филм, който в общи линии покрива книгата. Една от първите им реплики беше "Какъв е този баща, който така безотговорно не си е възпитал детето и го оставя да живее самичко и да се къпе с дрехите?"
Хайде, кажете ми сега, децата ми ли са криви или просто времето е различно? Иначе изгледаха филма с интерес, но поне веднъж на серия изказваха недоволство или учудване от неща, които в днешно време са в разрез с обичаите.

Ох, Радостина, направо ще ме умориш! Мислиш ли, че по времето, когато е написана книгата е било масова практика бащите да изоставят децата си, а те пък да се къпят с дрехите?
Мисли малко, преди да се изкажеш - та Пипи е един почти вълшебен образ, за мен равнозначен на Хари Потър. Тя е дете, което расте в необикновена среда, притежава необикновени умения, тя е всичко онова, което децата биха искали да бъдат.
И баща й не я е изоставил, а е бил отнесен от буря в океана. Когато успява да поправи кораба си, се връща при нея.

# 98
  • Мнения: 589
jam, не четеш, а правиш микс между мнения на различни потребители.

Евгения, според мен тук ключовото е "за децата", което следва "остаряли и безинтересни". Тоест отново не е личното отношение на пишещия към книгите, а гледната точка на децата.

Както и да е, важното е, че всички искаме децата ни да четат, а пък какво точно - всеки сам ще си реши. А и децата ще подскажат.

# 99
  • София
  • Мнения: 36 890
Уморила, неуморила, това е положението. Днешните деца са съвсем друго поколение и всяко следващо поколение изпреварва още повече предишното. Все едно да ги караме да ползват сметало, вместо Ексел. Сегашният век се различава коренно от всичи предишни епохи, защото вече има виртуална реалност, глобализация и други нещица, които определят и мисленето и целите на съвременните деца. Поне на моите им е по-интересно всичко, свързано с фентъзи и фантастика, по-близко им е Междузвездни войни и компютърните игри като Цивилизация и Емпайър Ърт, отколкото написаното за деца дори преди 60-70 години. Виж, енциклопедии и друга достъпна за деца научно-популярна литература четат с удоволствие.

А, да, и още нещо. Когато не знаят нещо, първата им работа е да попитат Гугъла и Уикипедията, правят "копи и пасти", а не преписват на ръка като нас едно време. Преди няколко месеца разчиствахме вкъщи и намерихме една дискета, голяма колкото грамофонна плоча, а те се чудеха как сме живяли без дискове. За тях черно-бялата телевизия и липсата на пералня и миялна машина е изумително, нямото кино е изкопаемо, достойно да е на възрастта на динозаврите, а съществуването на ДОС е като мъчение.

Последна редакция: пт, 15 фев 2008, 15:38 от RadostinaHZ

# 100
  • София
  • Мнения: 5 321
jam, не четеш, а правиш микс между мнения на различни потребители.

отричам Simple Smile

цитирала съм конкретно мнение на конкретен потребител и си го коментирам него.  написаното барем се вижда ясно.

# 101
  • Бургас
  • Мнения: 685
Евгения, според мен тук ключовото е "за децата", което следва "остаряли и безинтересни". Тоест отново не е личното отношение на пишещия към книгите, а гледната точка на децата.

Както и да е, важното е, че всички искаме децата ни да четат, а пък какво точно - всеки сам ще си реши. А и децата ще подскажат.

Имам проблем. Чета, но не разбирам  Rolling Eyes

Очаквам да поясниш какво искаш да кажеш, а аз ще спомена, че попаднах на "Емил от Льонеберя", преди майка ми да реши да ми я предложи и я изчетох на един дъх. Остана една от любимите ми детски книги.
На дъщеря ми аз й я дадох, но това не попречи също да й хареса много и няколко поредни лета да я препрочита отново. За справка: родена е през 1995г. Фен е и на Хари Потър.

# 102
  • Мнения: 589
Ами върни се и виж. Радостина пише, че Е. от Л., Дикенс и забравих още какво са писани преди век, после Евгения вкарва в интригата Пипи, а ти взе да обясняваш на Радостина, че Астрид Лидгрен не е писала преди повече от век, при все, че Радостина изобщо не е твърдяла такова нещо. Видя ли сега какъв миш-маш стана?

# 103
  • Бургас
  • Мнения: 685
Емил от Льонеберя, героите на Дикенс  и тези от селско-работническото ежедневие са писани преди повече от един век,...........

Ами ето, казала го е.  А А.Линдгрен пише първата книга за Емил през 1963, а третата - през 1970.

# 104
  • Мнения: 589
Евгения, според мен тук ключовото е "за децата", което следва "остаряли и безинтересни". Тоест отново не е личното отношение на пишещия към книгите, а гледната точка на децата.

Както и да е, важното е, че всички искаме децата ни да четат, а пък какво точно - всеки сам ще си реши. А и децата ще подскажат.

Имам проблем. Чета, но не разбирам  Rolling Eyes

Очаквам да поясниш какво искаш да кажеш, а аз ще спомена, че попаднах на "Емил от Льонеберя", преди майка ми да реши да ми я предложи и я изчетох на един дъх. Остана една от любимите ми детски книги.
На дъщеря ми аз й я дадох, но това не попречи също да й хареса много и няколко поредни лета да я препрочита отново. За справка: родена е през 1995г. Фен е и на Хари Потър.

Ох, много изкривено нещо е интернет пространството, разговорите от лесни стават сложни.

Пояснявам \не се заяждам, наясно съм, че явно не съм се изразила добре\:

Всичко тръгна от постинга ми, в който казах, че според мен Р. не отрича тези книги, а смята, че съвременните са по-близко до съвременните деца.
После в твоя постинг ти изрази мнението, че явно Р. отрича тези книги, тъй като ги е окачествила като "остаряли и кво беше".
В следващия си постинг ти обърнах внимание, че епитетите "остаряли и .." са поставени пред "за децата" - тоест не Р. смята, че са "остаряли", а децата ги смятат за такива. А това потвърждава твърдението от първия ми постинг, че не Р. отрича книгите, а ги смята за по-далечни от съвременните деца.


Леле, звучи все едно съм написала роман за Радостина в стил Набоков. Нещо като Истинският живот на Радостина от Форума.

# 105
  • София
  • Мнения: 36 890
Ок, объркала съм годините. Така или иначе, 60-та година ми е далечна на мен, че съм родена през 70-те, пък какво остава за едно дете, родено в края на 90-те и едни от първите неща, които е видяло са телезизора, компютъра, телефона и пералнята.

Неслучайно дадох примера за реакцията на децата ми към Пипи. Същото е и с другите книги от същия вид. Много малко връстници, поне от техния клас четат въпросните класики, защото им се струват далечни и непонятни. Техният начин на живот е съвсем различен.
И двете книги ми се струват морално остаряли като компютър 286 с черно-бял монитор и с флопи за дискети 360К и който, ако случайно има твърд диск, то той не събира повече, отколкото сега събира едно СД

Последна редакция: пт, 15 фев 2008, 16:06 от RadostinaHZ

# 106
  • Мнения: 589
Хахха, и аз съв в грешка значи.
Извинения и почитания

Няма да влизам повече в тази тема, изложих се

# 107
  • Бургас
  • Мнения: 685
Пак казвам, че въпросните книги се сториха свръхинтересни на моето дете.
Какво да очакваме от учениците, след като родителите, вместо да ги насърчават към определени занимания, вече са налепили етикетите: "остаряло", "скучно", "безполезно", "безинтересно" и т.н.
Направо да не си на мястото на учителите!

# 108
  • София
  • Мнения: 36 890
Какво разбираш под "определени занимания"?
Подозирам, че по-скоро имаш предвид "четенето на определени книги".

# 109
  • Бургас
  • Мнения: 685
И това.

Най-общо: някои от нещата нямат нужда от "реклама", така да се каже. Към тях децата се стремят и без да ги караш. А към други неща е необходимо вниманието на детето да бъде заострено от някой по-голям.
Не казвам, че трябва да бъде насилвано (защото подозирам как ще реагираш)

# 110
  • София
  • Мнения: 337
Ок, объркала съм годините. Така или иначе, 60-та година ми е далечна на мен, че съм родена през 70-те, пък какво остава за едно дете, родено в края на 90-те и едни от първите неща, които е видяло са телезизора, компютъра, телефона и пералнята.

Неслучайно дадох примера за реакцията на децата ми към Пипи. Същото е и с другите книги от същия вид. Много малко връстници, поне от техния клас четат въпросните класики, защото им се струват далечни и непонятни. Техният начин на живот е съвсем различен.
И двете книги ми се струват морално остаряли като компютър 286 с черно-бял монитор и с флопи за дискети 360К и който, ако случайно има твърд диск, то той не събира повече, отколкото сега събира едно СД
Shocked
Моите деца едновременно с TV, PC, телефони и пералня , разглеждаха и книжки . И не само че нямаха проблеми с Пипи и Емил, ами ги изчетоха с удоволствие. Освен това мисля , че след 1970 година са написани много хубави произведения , но на фона на написаното преди това .........

# 111
  • София
  • Мнения: 36 890
И кое им е необходимото на въпросните книги? Коя е тази безкрайна мъдрост, която се съдържа в тях, че не може да не ги прочетат? Човек спокойно може да се образова и да живее добре и без да познава героите от тези книги.

# 112
  • Бургас
  • Мнения: 685
 #Shocked

Нямам думи. Наистина.

# 113
  • Мнения: 8 141
"Въпросните книги" са безценни заради това,защото поощряват детското в децата- без вълшебни пръчици,без удобствата на модерния живот. Не бих ги спестила на децата си Naughty в никакъв случай,защото искам моите деца да са едни обикновени и спокойни деца,не бързащи да стават възрастни. Искам да знаят,че не всичко става с вълшебна пръчица или с едно кликване на мишката,че важно е не това,което имаш,а това което правиш...итн.итн.......

# 114
  • Мнения: 588
Човек спокойно може да се образова и да живее добре и без да познава героите от тези книги.

Така е, може да живееш и без тях, но защо трябва да се лишаваш от забавлението да четеш за Емил и за Пипи. И до сега /над 30 г. съм/ се разтоварвам с тези детски книжки.

# 115
  • София
  • Мнения: 337
И кое им е необходимото на въпросните книги? Коя е тази безкрайна мъдрост, която се съдържа в тях, че не може да не ги прочетат? Човек спокойно може да се образова и да живее добре и без да познава героите от тези книги.
Въпросните книги са пример, но ако и българските народни приказки,  писани доста преди 70 г затрудняват децата ти , явно имате проблеми.

# 116
  • София
  • Мнения: 36 890
Някъде да съм казала, че ги затрудняват? Не ми слагай думи в постовете, които не съм писала. Не става въпрос за затрудняване, а за това доколко написаното във въпросните книги им е интересно. При положение, че не им е интересно това, а научно-популярна литература, та дори до известна степен и техническа, не виждам никакви проблеми. Те са готови да прочетат цялата книжка с инструкции на всички електроуреди вкъщи, да ги обикалят и да гледат кое какво е, да питат баща си какво е електрическа верига и други подобни. Не зная колко от вас са имали търпението да разучат какво е устройството на миялната  (че стана въпрос за нея), какво има в различните модели телефони и прочее устройства, но на моите деца им е интересно и ако щете и полезно, защото така не са едни прости юзъри. Като допълнение - много днешни деца предпочитат да са творци, независимо дали използват за това обикновен лист или сложни софтуерни продукти.

# 117
  • Мнения: 274
Интересно...тъкмо щях да врякна възмутено как може да се омаловажават Пипи и Емил, и последният постинг на Радостина ме накара да се замисля наистина. Децата ни растат в коренно различни условия от нас самите. Говоря като родител на 13 и 8 годишни деца. Синът ми расте предимно пред компютъра и вече има знания, които аз няма да имам никога. Просто това го влече...А дъщеря ми чете, но се заглежда по книги от сорта на "Тайната градина" и едно детско фентъзи, мисля, че беше нещо със "Спайдъруик" в заглавието.....та всичко това го "изприказвах", размишлявайки кой наистина е определил Астрид Линдгрен като задължителна? Аз пък никога не съм чела български народни приказки /освен по задължение/ - е не ми харесват! За справка - на 35 съм и чета от 5 - годишна.

# 118
  • София
  • Мнения: 36 890
"Въпросните книги" са безценни заради това,защото поощряват детското в децата- без вълшебни пръчици,без удобствата на модерния живот. Не бих ги спестила на децата си Naughty в никакъв случай,защото искам моите деца да са едни обикновени и спокойни деца,не бързащи да стават възрастни. Искам да знаят,че не всичко става с вълшебна пръчица или с едно кликване на мишката,че важно е не това,което имаш,а това което правиш...итн.итн.......

Това означава ли, че приказките с вълшебници не си заслужават вниманието? Или, че едно дете е дете само ако се откаже от удобствата на модерния свят? Да приема ли по подразбиране, че моите деца не са спокойни или  че са вечно бързащи да станатт възрастни? Трябва да се рови в калта и да дои крави ли, че да е дете?  Децата така или иначе знаят, че нещата не стават с вълшебна пръчица още преди да са започнали училище.

# 119
  • Sf
  • Мнения: 978
Радостина е права - какво сте я нападнали всички. Това, че някои книги са ценност за вас, не ги прави автоматично ценни за децата ви. Може би Пипи и Емил все още се възприемат добре от сегашното поколение деца, но вече ще са остарели за следващото. Както са остарели приказките на Джани Родари, романите на Ерих Кестнер и пр.

И моля, майките на 2-3 годишни деца да не подскачат много, защото още не ви е огряло.

# 120
  • Мнения: 2 405
Мдааа интересна тема сте подхванали. Не можах да прочета всичко само ще споделя опит. Преди няколко годинки и аз бих скочила, как така някой ще твърди, че любимите ми книжки и герои  днес са глупост и отживелица? Ще ги четат децата ми и това е. Да, ама не. Към нито една от тях не е проявен интерес, хлапето го вълнуват много ама много по-различни неща.   Първата му книжка беше Планетата на съкровищата,  подобна на острова, само, че  с междугалактически пътешествия.. В първи клас младежа се интересува основно от авиация и корабоплаване.  Играе Диабло и Уор  Крафт   #Crazy
А що се отнася до българските народни приказки, в интерес на истината и аз сега като чета някои  изпитвам странни чувства..

# 121
  • Мнения: 4 302
Е, все пак децата ( а и големите хора) са различни. Нормално е на едно дете да му е интересно едно, на друго- съвсем друго. И това не е свързано с времето, в което живеем.
Аз и съпругът ми имаме 12 години разлика. Той чете Хари Потър, фентъзи поредици, Кен Киси, Толкин и т.н. Аз харесвам Димитър Димов, Артър Хейли, Хайтов, книги Астрид Линдгрен са на купчинка на спалнята откъм моята страна и т.н.  Сигурно единствените общи книги са  баш детските- Карл Май, Р.Сабатини. Явно теорията за годините издиша. Сестра ми ( с 6 години по малка от мен, с 18 от мъжа ми) харесва същите книги като него, обсъждат си ги двамата. Въпреки че беше отличничка подозирам че така и не прочете някои от задължително изучаваните произведения в 11 клас- Талев, Димов. Просто не са й интересни.

А на въпроса какво съм научила от Приключенията на капитан Блъд например не бих искала да отговарям.

Наскоро един досадник, десетина години по стар от мен, се опита да ми обясни че моето "компютърно" поколение не познавало романтиката и трепета да пазиш писма от гадже и да ги прелистваш с треперещи пръсти. Усмихнах му се и не му казах, че пазя дискове с ел.кореспонденция от преди 10-11 години.

# 122
  • Мнения: 8 141
"Въпросните книги" са безценни заради това,защото поощряват детското в децата- без вълшебни пръчици,без удобствата на модерния живот. Не бих ги спестила на децата си Naughty в никакъв случай,защото искам моите деца да са едни обикновени и спокойни деца,не бързащи да стават възрастни. Искам да знаят,че не всичко става с вълшебна пръчица или с едно кликване на мишката,че важно е не това,което имаш,а това което правиш...итн.итн.......

Това означава ли, че приказките с вълшебници не си заслужават вниманието? Или, че едно дете е дете само ако се откаже от удобствата на модерния свят? Да приема ли по подразбиране, че моите деца не са спокойни или  че са вечно бързащи да станатт възрастни? Трябва да се рови в калта и да дои крави ли, че да е дете?  Децата така или иначе знаят, че нещата не стават с вълшебна пръчица още преди да са започнали училище.

Не,не означава.Просто разбрах,че не разбираш смисъла от въпросните книги и реших да ти обясня какъв е той за мен.Колкото повече те чета,толкова повече си мсиля,че май не си ги чела. Ако някой ден намеиш време и търпение да ги проетеш,може би ще ти стане ясно за какво говоря.Апропо, Хари Потър и аз го харесвам,но напоследък стана твърде досаден,малко ми замирисва на сапунка вече с тия 1,2,3,4,5...n-та част.

# 123
  • София
  • Мнения: 36 890
Когато съм била дете съм чела това, което ми е харесвало и няма сега да си променям навиците за избирателност на четивото. Прочела съм една част от тях, колкото да разбера, че моите възгледи не са близки до възгледите на героите във въпросните книги. Начинът ми на мислене и интересите ми са били  други. Чела съм други неща.
Прави ми впечатление, че жените, които не си падат по сочените от вас "култови" и "безценни" книги са малко. Може би има връзка между четенето точно на тези книги (и останалите от вида) и гледането на сапунени сериали - и в двата случая е художествена измислица и то доста лигава за моя вкус.
Жалко, че не са се включили повечко от мъжкия състав на форума, че да разберем те кои книги са чели като деца.

Последна редакция: сб, 16 фев 2008, 19:26 от RadostinaHZ

# 124
  • София
  • Мнения: 5 321
... художествена измислица и то доста лигава за моя вкус....
Жалко, че не са се включили повечко от мъжкия състав на форума, че да разберем те кои книги са чели като деца.

едва ли са чели реалистична и сериозна литература от рода на "Работническо дело" Simple Smile

и Карл Май да са чели, и Пиратът Шарки, и Приказките на братя Грим, и Властелинът на пръстените, и Извънземно срещу Хищника - все е художествена измислица. а последното е и доста лигаво.
Радостина, разбирам, че вече е въпрос на кръв и чест да си отстояваш тезата докрай, но по твоята логика не трябва да се чете нищо, освен ежедневната преса и учебници по точни науки, егати. то всичко друго за деца попада в цитираното твое определение.

а че не си чела Астрид Линдгрен, щом я определяш за "лигава литература", разбрахме отдавна всички. не е добре да даваш оценки за неща, които не познаваш. една препоръка - прочети "Роня, дъщерята на разбойника" или "Братята с лъвски сърца" и ела пак да говорим.



# 125
  • София
  • Мнения: 36 890
Няма, защото са загуба на време.
А "Властелинът на пръстените" изобщо не го слагай в кюпа с Пипи, защото авторът е сериозен.
Без да е въпрос на кръв и чест, защо веднага цопна Работническо дело или ежедневната преса в блатото? И двете не струват. Да, научната литература, включително и историческата си заслужават вниманието.

# 126
  • Мнения: 4 302
Няма, защото са загуба на време.
А "Властелинът на пръстените" изобщо не го слагай в кюпа с Пипи, защото авторът е сериозен.
Без да е въпрос на кръв и чест, защо веднага цопна Работническо дело или ежедневната преса в блатото? И двете не струват. Да, научната литература, включително и историческата си заслужават вниманието.
И после що били сложно написани учебниците Laughing Щото от ранна детска възраст вниманието трябва да се ангажира със сложни нАучни проблеми. А за шареният свят на Карлсон и мястото на г-ца Рог в него на никой ни дума.

# 127
  • София
  • Мнения: 36 890
Карлсон, пък е направо светъл пример за децата - мъж на средна възраст с инфантилно поведение, стиснат, хитър на дребно и използвач.  Laughing

Не разбирам защо свързваш науката и историята с трудносмилаеми термини. Тя е като компютърна игра или приказка, но с повечко реални герои. При подходяща трансформация, съобразена с възрастта на детето, всичко може да бъде обяснено.

# 128
  • Мнения: 4 302
Научната литература я свързвам с термини, да. Останалото не ми се коментира.

# 129
  • Мнения: 5 877
Каква е концепцията на държавата за българското образование?
Никаква.
Т.е. държавата няма ясна визия на какво иска да научи децата, пращайки ги в училище, и защо. Получава се насипна информация по различните предмети, поднесена често неадекватно поради грандомания.

Каква е концепцията на държавата за подпомагане на детската книга?
Никаква. Качествен критерий в издаването на детска книжнина няма. Огромният процент е бълвоч. Пак няма половин мисъл за адекватност и някакво развитие на децата.
Не ми казвайте, че децата не обичат книжките да им казват какви да бъдат. Франклин, забелязвам, се продава в огромнейши размери.

Може би читалищата правят нещо? Да бе, да. Когато бях малка, в читалището имаше музикална школа, две големи библиотеки и школа за рисуване. В сегашното ми квартално читалище има само офис на кабелна телевизия. Понеже подозирах, че сигурно има и библиотека, на която исках да даря разни книги, се опитах да издиря библиотекарката. След известни мъки я открих, тя само дето не ме напсува, че очаквам от нея да ходи на работа.
Може би църквата ? Може би корпорациите? Може би медиите? На какво учи децата "Улица Сезам" и на какво ги учи "По-по-най"?

Може би тогава имаме здрави семейства, в които родителите да се занимават с възпитанието? Ама вече е демоде човек да "пази поведение" пред детето си, да не псува, да не пуши в същото помещение, да не се държи кофти с другите хора, да показва интерес към света и да уважава детето си заради неговата любознателност, умение да слуша (което означава да млъкнеш за малко, за да можеш да разбереш какво е искал да каже авторът, говорещият насреща ти и т.н.), прилежност.

Откъде, извинявайте, да се появи това четящо, умно поколение? Че ние го вдебиляваме всеки ден.