Отговори
  • Мнения: 335
Даниел Вълчев разказал подробности за хитовото заглавие "Матури 2008" днес.
Продуценти и режисьори били заложили всичко за успеха, щяло да се наблегне на специални ефекти:

Лист с уникален баркод
Указания как да се задраскват с Х печеливши числа (респ. букви)
Тестови книжки, отпечатани в избрани печатници с охранителни камери
Полицейска охрана за изпитните книжа
Полицейска охрана по училищата на изпита
Полицейска охрана на ученическите писания при откарването им до комисиите
Цветни кодове на вариантите за тестове...

... И още някои екстри представил Вълчев.
http://dnes.dir.bg/2008/05/07/news2967193.html

Аз обаче се питам - къде остана холограмния знак, златната нишка, биометричните данни и толкова други важни неща, без които е невъзможно да се попълни който и да е фиш от тотото - респективно един днешен ученически тест?!

Май искат да минат тънко, а?
Със спестеното само от няколко закрити български училища?!
Или повече?
Моля, който знае бюджета на лентата, нека каже, че да се успокоя.


Последна редакция: чт, 08 май 2008, 13:34 от Холограма

# 1
  • Варна
  • Мнения: 1 790
Не знам какъв е бюджета на лентата, но искрено се смях като чух, че въпросите били секретни. ДАНС ряпа да яде.

# 2
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Вълчев прави отчаяни опити да рекламира матурите.
А като познавам системата съм сигурна, че пак ще е възможно и преписване и подсказване. Трябва да сложи и полицаи за квестори и след това по един в стаята на проверяващите.
Толкова е жалък вече, че няма накъде.

# 3
  • София
  • Мнения: 62 595
Ако не ги оставят поне малко да препишат и да си подсказват ще лъсне ниското качество на обучението.
Зная, че матурата по един предмет е добре за учениците, но по 2 и повече вече е много. Съчувствам на учениците.

# 4
  • Мнения: 3 423
Зная, че матурата по един предмет е добре за учениците, но по 2 и повече вече е много. Съчувствам на учениците.
Да, бе, ужасно много е. Аре, нека
им скъсат гъзовете на тия мързели.
Не може само с чалга, алкохол и КМ.
В Германия никой не се оплаква от
матурите, във Франция са и по доста
повече предмети. Да учат, да сполучат.
Малко са им двата изпита!!!
Всичките тези неграмотници и тъпунгери,
дето бродят из форума, ако бяха с матури,
може би щеше поне малко от малко да са в
час. Преди да си платят висшето, разбира се.

# 5
  • Мнения: 1 072
Лисо,  Grinning пийни едно кафе, шери.
С други изразни средства, но мисля като Лиска.

Всъщност несериозността относно въвеждане на матурите, караше учениците да мислят, че ще им се размине и тази година. Като знаят, че има ей толкова висока летва на изхода, ще се замислят като влизат още.
И май време е да изхвърлят пълнежа от учебната програма. Може да учат 5 неща, но да ги знаят добре.

# 6
  • София
  • Мнения: 62 595
Когато държиш изпит върху нещо, което прилича на боза не можеш да очакваш, че накрая да получиш лимонада или чиста вода.

Колко пъти се мениха учебници, колко се издаваха и какво пише в тях е трагедията. На когото не му пука за ученето все ще върже тройката и на тото да играе. На мен ми е жал за другите ученици, които са кадърни и са се взеле в ръце и учат сериозно. По правило те се готвят за много по-тежки изпити. Каквото и да си говорим, съмнявам се дали в същата тази Германия образователната система, нивото на преподаване и учебниците са такава трагедия като при нас. Че тук чак и клипчета ми въртят. Нямало пари за училищата, но за да се плащат суперскъпите времена за реклама по големите ТV пари има. И за секюрити има, ама на материалите, а не на децата.

# 7
  • Мнения: 1 072
О, сигурна съм, че и на тройкаджиите ще им тупат сърчицата като на сърненца. Душички. Но трябва да свикнат да се сблъскват с препятствия. Лошото е, че родителите засилват въздействието на драматизацията матури и едва ли не поставят нещата на живот и смърт. А учениците наистина не са подготвени и наистина вината не е само тяхна.

Дано само като дойде време мойта да държи изпити, да разсъждавам по същия начин. Дано не съм забравила, че и на мен нещата не ми са се получавали винаги от първия път.

# 8
  • Мнения: 335
Ама за какво
нека им скъсат гъзовете
За каква
За какви пет цента става дума тука?!   Stop

Става въпрос за попълването на тото-фиш (тест) с Х-чета и писането на два-три реда – я за „Две хубави очи”, я за друго (Яворов не са ли го изхвърлили вече?!)

Навремето, на всички, дето завършваха (11 клас в гимназиите, III курс в професионалните училища) и имаха под „Мн. Добър 5” по съответния основен предмет, им казваха накрая:
Ето ти лист и молив. Сядай и напиши всичко, което знаеш”.  Laughing
Прост ученически изпит.

Който искаше да следва, отиваше в някой ВУЗ на определена дата, даваха му листче, вадеше си моливче и пишеше „всичко, което знае”.
Прост кандидат-студентски изпит.

Сега – екшън ТиВи-реклами, полицейски кордони, охранителни камери, избрани печатници за ценни книжа, бар-кодове... Шок и ужас.

35 млн. лева дадоха миналата година, за да закриват училища – щото държавата нямала пари да си ги поддържа.
Малко под 30 млн. дават за тази година.
Миналата - закрили 120-130. Тази се чакат нови 500.

За ей такива работи става въпрос. За абсурди.
Не за късане на гъзове.

# 9
  • Мнения: 1 072
 Grinning Ох, Холограма....... Знаех, че темата не е просто за филма, в който МОН вкара абитуриентите.

Искам да си призная, че не съм почитател на писането на теми, както едно време. Особено  като способ за оценяване на масата ученически материал. Времето на зубрене на теми отмина. Да не се настройваме критично към всичко ново. Който иска да се занимава с развиване на теми и анализи, да го прави в университета, след като е предпочел свободно литературни или други разказвателни дисциплини.

Заклевам се, че по мое време още, хората отиваха на уроци по литература, история, биология, химия и т.н., където им даваха готови теми и цяла година ги наизустяваха.
Поради слаба памет и ограничен мозъчен капацитет, а може и мързел,  се занимавах с математика и физика и кандидатствах само с математика, щото и по физика имаше за учене на изуст.

# 10
  • Мнения: 3 423
Темата явно е икономическа, не педагогическа.

# 11
  • Мнения: 335
Laughing Бе, то накрая ще лъсне, че дертът ми е как да ми шитнат в мойта печатница изпитната документация - баркодовете, книжките, едно-друго.
(ама това - следващото лято;сега полиграфическия го купи някой си друг, аз останах капо)

Иначе - вярно. За една игра на късмета да се ръсят с по 100 закрити училища на година, вместо с по един лист на калпак? Рисковано е:

Останали са само 3000 незакрити училища в БГ.
Един преход-време да провеждат матури - и те училищата ще попривършат.

За да вмъкна образователен момент пускам тест-анкета.
Колко прави 2+2?
а) по-малко от 4
б) по-вече от 4
в) нещо друго

Указанията за зачертаване на верния отговор с Х ще публикувам в отделна тема.

# 12
  • Мнения: 335
... Че тук чак и клипчета ми въртят...

Че даже и по две:

Официална - романтичен трилър
http://www.zazz.bg/play:01fc7a26

Апокриф - комедиен трилър

"Империята отвръща на удара... с мълчанието на агнетата"






"В интернет... неизвестен тийнейджър пусна от името на Випуск 2008 зловещ контраклип, наречен "Матурите Випуск 2008 Отвръща на удара". Той осмива рекламата на матурите, започнала преди седмица по един от националните телевизонни канали..."
http://www.monitor.bg/main/article?sid=&aid=156241&cid=20&eid=1361

Последна редакция: чт, 08 май 2008, 13:41 от Холограма

# 13
  • Мнения: 2 978
Aз нещо не разбира? newsm78
Ако матурите са задължителни, каква е тази реклама?

Ако не са..ОК..да кажем, че се опитват там нещо да за баламосат родителите..ама сега? Rolling Eyes

# 14
  • Мнения: 14 133
Не знам какъв е бюджета на лентата, но искрено се смях като чух, че въпросите били секретни. ДАНС ряпа да яде.
И аз се заливам от смях, като чуя "рекламата" по радиата.  hahaha Joy
Доколкото знам са задължителни.  newsm78

# 15
  • София
  • Мнения: 62 595
В МОН имат някой, който е чел малко книги по PR, знае сложни думички като "комуникационна политика" и е решил да приложи наученото от университета. На мен този подход ми е много смешен и прилича на нескопосан опит да се съобщи за великото събитие и да се впечатли населението.

# 16
  • Мнения: 335
Предполагам, че рекламите са безплатни.
Затова ги пускат така ударно.

Едва ли е струвало нещо и да се изработят, и да се излъчат.



# 17
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Предполагам, че рекламите са безплатни.
Затова ги пускат така ударно.

Едва ли е струвало нещо и да се изработят, и да се излъчат.

Шегуваш се, нали?

# 18
  • Мнения: 335
 Laughing

Знам тарифите на всички медии, да кажем - от просто любопитство.

# 19
  • Му Кинд Оф Плаце
  • Мнения: 4 033
Аз съм ЗА матурите.
Колкото повече, толкова повече.
Но съм ПРОТИВ елементарните реклами, матурата ще ти постеле пътя в живота и пр.
Не мисля, че ще имат някакъв невероятно образователен ефект върху учениците. По-точно не мисля, че ще имат, какъвто и да е ефект върху нивото им, нещо, което през целия си живот е учено да не мисли и да не знае, няма с вълшебна пръчица да стане грамотно.  Thinking

# 20
  • Мнения: 335
Тук май всички са за матури.

Но такива навремето (преди "реформите") си имаше.
Бяха училищни изпити - само за тези, които имаха от 5 надолу по съответния предмет.

Сядаха си в училище в един ден, даваха им листче, казваха им тема (или задачи) и те си пишеха каквото знаят там.

Това нямаше нищо общо нито с Еврофутбол, нито с "6 от 49", нито с отпечатването на един тир амбалаж по суперсекюрити технологии за стотици хиляди левове.
За екшън-реклами да не говорим.

Сега тази пародия има за цел едно: листовка, някакъв тото-фиш, попълнени в училище (и две-три изречения свободен текст) да ти стане тапия за ВУЗ.
Това е идеята.
Затова вече се премахнаха кандидат-студентски изпити по български език и литература в специалности дори като журналистиката.
Идеята е да се премахнат кандидат-студентските изпити съвсем и всичко да се решава не на неутралната територия на желания ВУЗ, а в училище.
(Оценките от училище и тогава бяха важни - с тях се формираше балът)

Смъква се драстично нивото за влизане във ВУЗ - съвсем в съзвучие с нивото на "реформираното" учебното съдържание.
Но, затова пък, ще се потрошат стотици хиляди левове от държавния бюджет, дето не стигал да се запазят самите сгради на училищата и те се продават за складове и офиси на когото трябва сега.
А децата ни - от 5-годишни може да се тътрузят по маршрутки със суха храна за из път (плащани от същия този "недостатъчен" бюджет) до съседни квартали, градове или села...

Последна редакция: чт, 08 май 2008, 20:26 от Холограма

# 21
  • Мнения: 4 585
Не ми е ясно какво става, ако освен завършилите 2008г един младеж,
завършир 2007г, реши да кандидатства във ВУЗ, а не е държал матура.
На изпит във ВУЗа ли ще ходи, или на матури?
Матури държахме по физика, химия, литература и математика ако средния ти успех
по съответния предмет няма поне 5.00.
По математика беше и на теория, т.е писмен и устен.
И пак си имаше кандидатстудентски изпити.
Относно рекламки, брошурки, държавните пари винаги са били лесни и бързи.

# 22
  • Мнения: 335
... Матури държахме по физика, химия, литература и математика ако средния ти успех
по съответния предмет няма поне 5.00...

Така е (за оценката, за предметите - не помня).
Редактирам си грешката в предишното писмо.

# 23
  • София
  • Мнения: 62 595
Вярно е чудно как ще стане това с кандидатстването. Предполагам, че ще се удвоява оценката от кандидат-студентските изпити, за да се натъкми максималният бал.
Завърших училище малко преди демокрацията. Ние карахме задължителна матура по български, независимо от оценките и отделно имахме държавен изпит (теория и практика) от УПК-то, което беше задължително. Така че на нас също ни се е налагало да държим поне 2 изпита за дипломиране. Но ние поне знаехме за какво става въпрос. Още като започнехме осми клас учителите ни 4 години ни подготвяха по литература и си казваха кой материал трябва задължително да се знае и да се напишат темите и кой не влиза. За държавните изпити пак се знаеше още в началото на УПК-то (а техникумите с 4 години от осми клас) какво трябва да се знае за изпита. Ние така нямахме чудене и маене какво ще става, не ни променяха материала и учителите ни си знаеха работата. Взела съм си матурата с шестица без да ходя на уроци и не съм учила чужди разработени теми. Но ни задължаваха да развием в училище определено количество заглавия.
Сега е пълна лудница. Не съм сигурна дали ако трябва сега да се явя на точно тази матура бих изкарала. Като приказват, че било достатъчно учениците да са учили съвестно нещо не им вярвам. Ученето за тест или за какъвто и да е изпит и резултатите са тясно свързани с формата на изпита, който предполага и специфична подготовка. Хората като се готвят за SАТ, TOEFL или други изпити прекарват поне 1 години в учене на една дебела книга, в която са разработени само стратегии, а не самият материал. Кога учениците са имали време и материали, че да тренират стратегии?

# 24
  • Мнения: 25 597
Идеята е да се премахнат кандидат-студентските изпити съвсем

Прекрасна идея, но за жалост, няма хляб (пари!) в нея.
Крайно време е входът за висшите учебни заведения да стане свободен, но изходът - в пъти по-труден от сега.
А не обратното, както е в момента.
За един професионалист няма значение дали е играл на тото или е зубрил теми, при положение, че си е купил дипломната работа и хал-хабер си няма от това, което би трябвало да е учил 5-6 години във вишуту.
Друг е въпросът колко това, което се учи в университета ще му е от полза...

# 25
  • Мнения: 335
Идеята е да се премахнат кандидат-студентските изпити съвсем

Прекрасна идея, но за жалост, няма хляб (пари!) в нея...

Трудно се "зубри" как да разсъждаваш, за да решиш задача.
Дали е трудно да попълниш фиш "1 от 4" или "1 от 5" е очевидно.

Тестовете са най-тъпото нещо (според мен), с което може да се доказва способност за разсъждение.
Не знам някой, който го напира да "зубри теми" да не го напира да прави същото с листовки за КАТ или други фишове.

(Единствената причина да бъдат измислени тестовете поначало е, за да не се губи време за разсъждения.
Те са подходящи за демонстриране на познания от рода на пол, социална група, професионална област и пр. данни за формуляри, с които няма да загубиш много време в мислене на някое гише, летище, въпросник за регистрация в сайт...)

Последна редакция: чт, 08 май 2008, 22:37 от Холограма

# 26
  • Мнения: 335
... Крайно време е входът за висшите учебни заведения да стане свободен, но изходът - в пъти по-труден от сега...

За платените висши училища може да е така.
Но за държавното образование си е изключително скъпа поза.

Колко ще струва да установиш след 4-5 години обучение на 1000 кандидати за дипломи, че няма и 50 от тях с възможности да завършат, вместо да разбереш от самото начало това.

Цифрите за издръжка ме интересуват от едното ми любопитство да ги обръщам в бройки закрити училища (поради "бедност" на държавата по отношение на образованието).

# 27
  • Мнения: 620
А направи ли ви впечатление една вметната реплика на г-на Даниела Вълчева, че критериите за оценяване на работите ще бъдат формулирани след първоначалната диагностика на средното ниво на усвоените знания. Сиреч ако скудоумието е масово, то бариерата ще се валя в прахта. Защо ли?! Ами защото образователната стратегия , апологетите и, де,не носят на критика.

# 28
  • Мнения: 335
А направи ли ви впечатление една вметната реплика на г-на Даниела Вълчева, че критериите за оценяване...

Направи ми впечатление това:

Тъй като държавните зрелостни изпити се провеждат за първи път у нас, никой не може да гарантира стопроцентовото качественото оценяване на тестовите резултати, призна вчера министър Даниел Вълчев. Той обясни, че критериите за това кой ще получи "Слаб 2" и кой "Среден 3" ще бъдат изяснени едва след провеждането на изпита.

В коридора пред кабинета си министър Даниел Вълчев каза, че ще уволни преподавателя от Националната природоматематическа гимназия, който преди седмица обяви пред "Монитор", че тестовете за матурата по математика са некачествени.

# 29
  • Мнения: 183

За да вмъкна образователен момент пускам тест-анкета.
Колко прави 2+2?
а) по-малко от 4
б) по-вече от 4
в) нещо друго

Указанията за зачертаване на верния отговор с Х ще публикувам в отделна тема.

ами зависи,не винаги прави 4,но в училище май ги учат ,че е 4,освен ако не математическа паралелка newsm78следователно е в/нещо друго Peace

# 30
  • Мнения: 4 585
В коридора пред кабинета си министър Даниел Вълчев каза, че ще уволни преподавателя от Националната природоматематическа гимназия, който преди седмица обяви пред "Монитор", че тестовете за матурата по математика са некачествени.[/i]
Точно математичетата ни се представят блестящо на международни олимпиади,
ама да не е пикал срещу вятъра даскалът.

# 31
  • Мнения: 4 392
Цитат
Лист с уникален баркод
Указания как да се задраскват с Х печеливши числа (респ. букви)
Тестови книжки, отпечатани в избрани печатници с охранителни камери
Полицейска охрана за изпитните книжа
Полицейска охрана по училищата на изпита
Полицейска охрана на ученическите писания при откарването им до комисиите

Напред, напред..към Новия Световен Ред!
На нашите управници им трябват блеещи овце, а не образовани хора.
Свиквайте!

# 32
  • Мнения: 7 837
България - страната на пенсионерите и висшистите.
В последните години, бълването на тъпунгери от вузовете е повсеместно.
Дори тук наскоро имаше тема-анкета от типа "Каква специалност да запиша?" Тийнове без въображение и мисъл, но с амбиция някаква, висша...

# 33
  • Мнения: 25 597
Дори тук наскоро имаше тема-анкета от типа "Каква специалност да запиша?" Тийнове без въображение и мисъл, но с амбиция някаква, висша...

Е, как да нямат висши амбиции, когато вече и за продавачка, и за обикновен работник ти искат висше образование (няма значение какво)?
Та всяка крушка си има опашка...

# 34
  • София
  • Мнения: 62 595
За критериите за оценяване не бях чула.

Последна редакция: сб, 10 май 2008, 00:00 от RadostinaHZ

# 35
  • Стара Загора
  • Мнения: 72
....
Но такива навремето (преди "реформите") си имаше.
Бяха училищни изпити - само за тези, които имаха от 5 надолу по съответния предмет.
..

А замисляла ли си се, че критериите за оценка "5" по български език или математика, примерно, в строителен техникум и в езикова гимназия са коренно различни?
За писането каквото знаят там - за зубренето на цели теми вече стана въпрос. А и царските пищови далеч не са от вчера.
За сравнение на тестовете с тотофиш - TOEFL и САТ примерно са тестове - но това не им пречи да ги признават по цял свят, най малкото защото си строго ограничен във времето. А и се замисли колко хора пускат тото и колко тотомилионера има, пак примерно  Twisted Evil

Колкото за "неутралната зона на ВУЗ-а" - от време оно се кандидатсва по успех или оценка от кандидатстудентски изпит.

Ето ти един примерен тест по математика. С тото няма да изкараш кой знае колко

Последна редакция: пт, 09 май 2008, 13:02 от Tisho_P

# 36
  • Мнения: 4 841
В едно телевизионно предаване преди около месец министърът обясняваше, че критериите ще отразяват общото състояние на випуска; тоест - ако най-високото постижение е 50 точки, то това ще е оценката за шестица; на следващата година може да се 70, или 100... Даже намекна, че ако всички ученици се наговорят да достигнат примерно 30 точки, и нито една повече, то всички ще имат шестици  Crazy
Не съм убедена, но едва ли има някъде такова чудо - критериите да се нагаждат по кандидатите, а не кандидатите да покриват критериите  ooooh!

Принципно не съм против матурите, но това чудо с "плаващите" критерии чисто и просто ги обезсмисля.

# 37
  • Мнения: 335
....
Но такива навремето (преди "реформите") си имаше.
Бяха училищни изпити - само за тези, които имаха от 5 надолу по съответния предмет.
..

А замисляла ли си се, че критериите за оценка "5" по български език или математика, примерно, в строителен техникум и в езикова гимназия са коренно различни?...

Разбрах за какво се бориш, но не ти разбрах аргументите.

# 38
  • Мнения: 656
С тези матури - направо е смешно.
Те би трябвало да са нещо като оценка на образователната ни система. Да ама какво се прави, като оценката е лоша? Естествено се променят критериите за оценяване. Mr. Green
С тези матури изобщо няма да се подобри качеството на образованието.

# 39
  • Мнения: 673
  Критериите са плаващи ,защото не са изработени ДОИ/ Държавни образователни изисквания/. Матури трябва да има и мисля ,че всички сме на това мнение. Но! Всичко в нашата образователна система с хваща първо за краката ,вместо за главата. Матурата според мен би трябвало да е показател за усвоена обща култура, което пък би следвало да е изконната цел на средното ни образование. За целта беше необходимо до сега да са изработени ДОИ , за да се знае какви изисквания трябва да се има към зрелостниците. И понеже те такова животно още нема, министърът беше решил да отмени онзи текст от ЗНП, за да не се оспорят матурите. Слава Богу , опомниха се/.http://www.dnes.bg/article.php?id=51231/.
  Не искам да коментирам направените излишни разходи за тези безумия.  А полицията от кого ще охранява зрелостниците по време на матурите?
   За кандидат-студентските изпити и аз смятам ,че е време да се премахнат. Не може входа във ВУЗ да е по-голамо препятствие от изхода.

# 40
  • Мнения: 656
Защо вместо да затегнем изхода да отваряме по-широко входа? Виж, ако като условие  се постави да излизат не повече от 300 висшиста годишно, щеше да има някакъв вид конкуренция между студентите, поне да се напънат малко повече да учат, а не да пускат теми във форума "напишете ми курсовата задача"...

Но това, както някой написа ще е голям разход на време и средства за обучаващите, а ако е частно образованието, кой би си хвърлил така парите на вяртъра...

# 41
  • София
  • Мнения: 62 595
На Кронки,
Нещо не разбрах първото изречение от поста ти. Според мен е по-добре при ВУЗ-овете да е като при фунията - да влизат много  и да излизат малко. Това означава точнода се отвори входът и да се стесни изходът. Така няма да излизат от випуск по 300 човека, а ще излизат максимум 100. А нека си влязат в началото 500. При високи критерии и изисквания при обучението голямата част от студентите ще се откажат сами още след втори курс, защото ще видят, че не е за тях.

Последна редакция: пт, 09 май 2008, 23:59 от RadostinaHZ

# 42
  • Мнения: 656
Някъде в средата на това "едно време" тези, които не отпадаха първи-втори курс стигаха до дипломиране. ОЩе по мое време не късаха на дипломна работа.

Сега за фунията. В тази фуния има някакъв механизъм, наречен обучение. И проблема не е нито във входа, нито в изхода, а точно в този "механизъм". И ако подадеш повече суровина този механизъм не само че няма да работи по-добре, а дори ще се задъха още повече.

# 43
  • София
  • Мнения: 62 595
Принципно е така. Лошото е, че сега се дават луди пари за частни уроци и е очевадно, че веднъж като стане студент и магаре може да завърши.

# 44
  • Мнения: 673
  Мисля ,че все повече нашенски ВУЗ-ове ще се молят за студенти в най-скоро време. Българинът се отвори към света и знае ,че навън ще получи образование ,с което ще може достойно да практикува професия и ще е търсен специалист. Нашето вишо ще девалвира все повече и повече ,защото методиката е остаряла , принципите са отпреди 50 години. Факт е , че българският вишист е претъпкан с информация , но не е научен какво точно да прави с нея. Така че смятам , че входовете сами ще се отворят и то скоро.

# 45
  • Мнения: 656
Да не забравяме, че по време на тези частни уроци се научава нещо, което после улеснява работата на преподавателите във ВУЗа. А че преподавателите във този ВУЗ имат повече сметка от повече на брой продукция няма спор, количествените натрупвания водят до качествени изменения... почти винаги.

Ради, нашено Вишу е толкова по-евтино от другите европейски, че много чуждестранни студенти идват и си купуват диплома от български ВУЗ.

Пак отплеснах много. Е, да са живи и здрави матурите, и на спечелилите покрай тях!

# 46
  • Мнения: 25 597
Сега за фунията. В тази фуния има някакъв механизъм, наречен обучение. И проблема не е нито във входа, нито в изхода, а точно в този "механизъм". И ако подадеш повече суровина този механизъм не само че няма да работи по-добре, а дори ще се задъха още повече.

Аз пък що си мисля, че целта на обучението е да дава знания, а не да отваря или не работа на преподавателите? Ако пребиваването в един университет е свързано с получаването на знания, а не само на гола диплома накрая, всяка една година, всеки един семестър, прекарани в него ще са от полза. Един човек с изкарани 1-2 години във вуз ще знае повече, отколкото такъв, който изобщо не е бил там. А и всяко знание отваря нови хоризонти.
Странно ми е за обучението да се говори като за бизнес, а не като за трупане на знание. Още по-странно ми е достъпът до образование да е финансово ограничен.

# 47
  • София
  • Мнения: 62 595
За мен работата с матурите и ефектите от нея е много проста. Правя сравнение между  грамотността и знания от гимназията на хора от моето поколение (което тъкмо завърши училище и дойде демокрацията) и тези на хора на по 20-тина години. И да ви кажа най-субективно, сравнението е във вреда на днешните младежи.  Не помнят неща, които са учили преди 2 години нито по физика, нито по математика.

Последна редакция: пт, 09 май 2008, 23:59 от RadostinaHZ

# 48
  • Мнения: 656
Сега за фунията. В тази фуния има някакъв механизъм, наречен обучение. И проблема не е нито във входа, нито в изхода, а точно в този "механизъм". И ако подадеш повече суровина този механизъм не само че няма да работи по-добре, а дори ще се задъха още повече.

Аз пък що си мисля, че целта на обучението е да дава знания, а не да отваря или не работа на преподавателите? Ако пребиваването в един университет е свързано с получаването на знания, а не само на гола диплома накрая, всяка една година, всеки един семестър, прекарани в него ще са от полза. Един човек с изкарани 1-2 години във вуз ще знае повече, отколкото такъв, който изобщо не е бил там. А и всяко знание отваря нови хоризонти.
Странно ми е за обучението да се говори като за бизнес, а не като за трупане на знание. Още по-странно ми е достъпът до образование да е финансово ограничен.

О не, аз категорично съм против финансовото ограничаване! Но не съм против кандидат-студентските изпити. Вероятно грешно съм се изразила.

Но обучението си е бизнес, дотолкова докато дава заплати на преподавателите, които по някакъв начин са обвързани с бройката студенти.

И моля, дайте ми смислен отговор на "о, кой в днешно време учи" за шестокласник!

# 49
  • Мнения: 2 386
Силно подкрепям Лисицата!


Освен това.. и с матури, и без матури - все същата стока са. Брат ми учи в елитната гимназия в града ни. Като гледам какво се случва там - не искам да си представям какво става в другите училища.

А за поредното разхищение, не се изненадвам вече. Здравеопазването ми е далеч по-болна тема.  Confused

# 50
  • Мнения: 9 990
Вълчев прави отчаяни опити да рекламира матурите.
А като познавам системата съм сигурна, че пак ще е възможно и преписване и подсказване. Трябва да сложи и полицаи за квестори и след това по един в стаята на проверяващите.
Толкова е жалък вече, че няма накъде.

Заради това не е редно с оценка от матура да се кандидатства във ВУЗ.

# 51
  • Мнения: 9 990
За мен работата с матурите и ефектите от нея е много проста. Правя сравнение между  грамотността и знания от гимназията на хора от моето поколение (което тъкмо завърши училище и дойде демокрацията) и тези на хора на по 20-тина години. И да ви кажа най-субективно, сравнението е във вреда на днешните младежи. Неграмотността е повсеместна. Не помнят неща, които са учили преди 2 години нито по физика, нито по математика.

Ако така ще продължава и в бъдеще като нищо ще гледам да помогна на децата да учат в чужбина или в някой от чуждите университети в БГ. Имах възможност да видя материали за подготовка по български език за кандидатстване в СУ. Да ви кажа, там има неща от правописа и граматиката, които се учат в начална степен. И това беше голяма част от секцията за българския (а отделно е литературата). Ако един човек не е усвоил граматиката и правописа на родния си книжовен език направо не зная накъде е тръгнал. Като видя на витрината на някой магазин нещо с правописни грешки изобщо не влизам, ако ще и без пари да ми дават. А журналистите с такива сериозни пропуски просто не ги чета и не ги слушам.

Радостина, в момента преглеждам справочника на УНСС.Модул-Математика и Български език и литература.На примависта с висока успеваемост глътнах българския, математиката ме затрудни, защото не съм решавала задачи от преди 15, че и повече години вече.Но за току-що завършил е елементарно....ако с това се влиза вече.... ooooh!То, че последните 10 години е пародия и във много от ВУЗ-овете е ясно, ама...

# 52
  • Мнения: 673
  И все пак си мисля ,че изхода е по-важен. Сегашното вишо  го направиха като взимане на шофьорска книжка де !
   Защо матурите да не са вход? Да не би на кандидат-студентски изпит да не се преписва?
   Сегашните кандидат-студентси изпити  са си чиста далавера. Изискванията за тях изобщо не са стиковани с учебните програми от средното, така че частните уроци са неизбежни. Аз съм била учител по география и смея да твърдя ,че един ученик и на изуст да научи учебниците по география  от средното пак не може да покрие критериите за влизане. А с география се кандидатства на доста места. Ето това е порочното , че в нашето образование няма последователност.

# 53
  • Мнения: 25 597
   Сегашните кандидат-студентси изпити  са си чиста далавера. Изискванията за тях изобщо не са стиковани с учебните програми от средното, така че частните уроци са неизбежни.

Именно. В този си вид те, ако изобщо играят роля на сито, то е само финансово. Ако родителите имат пари да плащат за уроци и курсове, чедото ще влезе в хубава специалност. Ако нямат - няма да влезе или поне ще е в някоя непривлекателна. Естествено, има и генийчета, които влизат чрез олимпиади, но те са изключения, все пак.
Затова по-добре изобщо без изпити, отколкото с предизвестени такива.

# 54
  • Мнения: 335
... Ето това е порочното , че в нашето образование няма последователност.

Имаше си последователност, и критерии, и учебници, и всичко, което правеше от всеки, завършил образованието си в България, по-добре образован от много негови връстници в чужбина.
По какъв начин иначе български ученици се оказваха победители във всякакви международни конкурси и олимпиади. С преписване?

А как стотици българи се оказаха далеч по-квалифицирани специалисти в чуждестранни компании от специалистите там - с преписване по "интервютата" за работа в чужбина?

Това, че образованието беше съсипано по план - и като организация, и като съдържание - не значи, че с цел "последователност" трябва и висшето образование да се дотътри до същата разсипия.

Всъщност цялата система на основно и средно образование в България винаги е била на по-високо ниво от тази във висшето. Това, което виждаме днес е драстично раздрънкване именно на основната и средната образователна степен.
 

# 55
  • Мнения: 335
   Сегашните кандидат-студентси изпити  са си чиста далавера. Изискванията за тях изобщо не са стиковани с учебните програми от средното...

Именно...
...Затова по-добре изобщо без изпити, отколкото с предизвестени такива.

Ако рИформата вземе да се задълбочи още, скоро ще стигнем и до финала на съвсем преднамерената й цел:
"... По-добре изобщо без училища".

Поне на този фронт правителството има успехи и набира още скорост - Остават още 3000 незакрити училища (миналата година успяха с 120-130, тази година се гласят още 500, "защитени" щели да бъдат 100...
Тъй че, споко - скоро ще ги стигнем тези 100 и за по сигурно - ще избием вратите на вузовете, в случай, че и те пречат на широкото на входа.

Последна редакция: пт, 09 май 2008, 18:59 от Холограма

# 56
  • Мнения: 656
Може и да звучи наивно, но моето желание е средното образование да дава достатъчно, че  6ца по даден предмет за годината (или годините) да е знак за достатъчно добре овладян материал, и кандидатстването във ВУЗ да не изисква допълнителна подготовка във вид на уроци. Ако някой е спал през годините и държи да учи за Вишу, ръси допълнително за частни уроци и се подготвя (или сяда на дупето си и чете здраво).

АЗ поне имах един преподавател по математика, завършил спортно (нищо лично към спортистите, човека изобщо не вдяваше от математика), който на първото класно написа масово двойки, имаше само двама с тройки. Отмъкна ми тетрадката заради една решена от урока задача, която той нито можа да реши, нито проумя моето решение. Добре че го смениха още втория срок. Но заради такива като него учениците от средния курс няма да са на равни начала никога. Освен ако нямат упорит родител като мен  Wink. Вярно е че ходих на уроци преди да вляза във ВУЗ, но с наученото от тях после помогнах на половинката ми да се подготви и на свой ред да влезе във ВУЗ. Сега вися над главата на отрочето, а то не иска да приеме тази ценност, която имам Sad

Против съм оценката от матурата да е освовен фактор при кандидатстването във ВУЗ, или просто матурите трябва да се подготвят не от средношколски  преподаватели, а от такива във ВУЗ.

# 57
  • Мнения: 335
Може и да звучи наивно, но моето желание е средното образование да дава достатъчно, че  6ца по даден предмет за годината (или годините) да е знак за достатъчно добре овладян материал, и кандидатстването във ВУЗ да не изисква допълнителна подготовка...

Това значи управляващите да се върнат назад л...йно по л...йно и да изметат една по една всяка, осребрена с милиони държавни пари,  "реформа" и "реформичка" от началото на 90-те досега.
И така да стигнат до оригиналния вид на образователната ни система.
Ще трябва да се напишат само два нови учебника - по история и по география.
За останалите науки е достатъчно по едно приложение с новите открития през последните 20-ина години.

# 58
  • Мнения: 25 597
Това, че образованието беше съсипано по план - и като организация, и като съдържание - не значи, че с цел "последователност" трябва и висшето образование да се дотътри до същата разсипия.
 

О, спокойно, то отдавна е съсипано. Ако не ми вярваш, огледай се наоколо...
Няма такова чудо на света, пирамида само с връх, но без основа.
А за миналото време, с което говориш... Топлата вода беше отдавна открита, преди нея даже е била и гореща, ама...
Да са живи и здрави чуждите образователни системи и децата, които ще имат щастието да учат в чужди училища и университети! Аз за тукашните никаква надежда вече нямам.

# 59
  • Мнения: 483
Не съм съгласна с абсолютизирането на това, че университетите бълвали само "тъпунгери". Интересува ме кой го казва това, някой завършил университет с лични впечатления или някой на който му се иска да беше завършил висше образование.
Според мен това важи с пълна сила за частните университети, в които всеки знае как се влиза и излиза (с пари). И може би важи за някои не дотам реномирани университети. Но да се твърди, че примерно от Софийския университет излизали само "тъпанари" е безумно. Казвам го от лични впечатления, уча там и съдя не само по себе си, но и по колегите ми - с малки изключения (признавам), всички останали са изключително амбициозни и интелигентни млади хора. Преподавателите също са на ниво и определено има какво да се научи от тях! Така че искам само да призова към по - внимателно изполване на квалификации.

# 60
  • Мнения: 673
  Не го приемай толкова лично Grinning. Аз също съм завършила СУ преди 10 години. Споделям голяма част от това което си написала , но с многото си знания  не знам какво да правя.  Специалностите в повечето университети, както  и учебните им програми не са съобразени с пазара на труда и в крайна сметка се оказваш с вишо ,но продавачка в хипермаркет или в най-добрия случай учителка с мизерна заплата ,но поне работиш по специалността си.  Mr. Green

# 61
  • Мнения: 483
Да, съгласна съм , че го има и този момент. И за себе си знам, че няма веднага да си намеря работа и всичко да е на 6.Все повече се замислям за реализация извън БГ или следдипломна в чужбина. Наистина тук притежаването на образование не винаги е гаранция за успех, но си мисля, че именно след завършването на университета идва истинското разграничение сред  т.нар. висшисти. Защото да знаеш и да можеш да приложиш знанията си на практика са две различни неща. А и значение вече придобиват други качества. Една гола дипломна, която не е подплатена с находчивост и ред други неща, не струва.  Peace

# 62
  • Мнения: 335
... Специалностите в повечето университети, както  и учебните им програми не са съобразени с пазара на труда и в крайна сметка се оказваш с вишо ,но продавачка в хипермаркет ...

Това, че научни сътрудници от БАН (завършили преди началото на образователните рИформи) са принудени да стават "бакшиши" (таксиметрови шофьори) в България или преподаватели в Американски университети с публикации в Science или Nature, не е поради "несъвършенства" на предишната образователна система.

Даже не е по вина на сегашното МОН  Laughing.
Но пък последното (МОН) прави всичко по силите си сегашните български образоващи се да считат за успех тройка от тотото (и от ученическите "матури"), нежели авторство в споменатите по-горе издания, считани открай време за авторитетни.

# 63
  • Мнения: 7 837
Не съм съгласна с абсолютизирането на това, че университетите бълвали само "тъпунгери". Интересува ме кой го казва това, някой завършил университет с лични впечатления или някой на който му се иска да беше завършил висше образование.

Наташа, Наташа...
Пак ще си говорим след десетина години, когато те завърти колелото на живота  Simple Smile

# 64
  • Мнения: 483
Кейси, не хвърча в облаците Wink ето - самоцитирам се
И за себе си знам, че няма веднага да си намеря работа и всичко да е на 6

Дразнят ме единствено прекалено крайните мнения в някои постинги, иначе съм съгласна с доста от написаното в темата.  Peace

# 65
  • Мнения: 220
Ето,че матурите минаха,та искам да попитам тези,които имат дечица в 4 и 5 клас -какви бяха отзивите на децата ви .Да ви кажа министъра и респективно МОН не ми се вярва  ,че ще получат обективна оценка относно степента на  подготвеност в нашите училища.Дъщеря ми е в 5 клас и след всяка матура ми разправяше как единия учител стои на вратата, а другия казва верните отговори на учениците.Беше ми хем смешно,хем жалко.Никакви баркодове и незнам си какви други щуротии не успяха да спрат даскалите ни.На кого правят услуга в случая?Май не е на децата ни,нали.

Последна редакция: чт, 22 май 2008, 07:48 от vivitoo

# 66
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
.........Дъщеря ми е в 5 клас и след всяка матура ми разправяше как единия учител стои на вратата, а другия казва верните отговори на учениците.Беше ми хем смешно,хем жалко.Никакви баркодове и незнам си какви други щуротии не успяха да узаптят даскалите ни.На кого правят услуга в случая?Май не е на децата ни,нали.

Мислят си, че правят услуга на себе си. А може и да имат нареждане от директора. Утре от МОН ще кажат - тия училища с по-високите резултати ще получат повече пари за диференцираното заплащане.
Не ги защитавам, аз затова се махнах, писна ми да изпълнявам подобни директорски нареждания.
А ти като разбра за измамата, съобщи ли някъде?

П.П. не знам, озаптят

# 67
  • Мнения: 656
Лиляна, опасявам се, че ако майката направи това, то детето и няма да получи награда, а наказание. Кой иска да бъде наказван, най-малкото защото е направил нещо правилно?

Не знаех, че си се махнала. Жалко е, защото хората, които имат желанието да се справят с нещата не могат да се обединят и обикновено те отстъпват вместо лицемерните незаинтересувани псевдоучители и директори.

# 68
  • Мнения: 335
Ето,че матурите минаха... какви бяха отзивите...

Виждам, че друго питаш.
Но моят "отзив" ще си остане един - тестовете СА ВРЕДНИ!
Най-ЗАТЪПЯВАЩАТА форма на "обучение".

Тестът наистина би могъл да се прилага от време на време за бързо леко препитване. Много рядко.
Но това, което правят в момента е въвеждането на тази неимоверна глупост като форма на ОБУЧЕНИЕ.
Тестът сам по себе си създава объркващ, стресиращ фон, хаотична, напрегната, объркваща среда в съзнанието, в която трябва да се търси някакво си правилно решение.

Като му формулират и въпроса с една-две "академични" чуждици за по-"интелигентно" звучене и смърдящото мазало върху листчето, на което викат "тест" е пълно.
Дори самата дума е чуждица.

Идеята е една - да се превърне образованието в купчина руини, за да има вечни проблеми за вечно решаване. Вечна нужда от вечни реформи. Вечен повод за вечни фондове (и бюджети) за усвояване.
Да се превърнат хората в страната ни от образован народ в изнервена неука тълпа.

# 69
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Лиляна, опасявам се, че ако майката направи това, то детето и няма да получи награда, а наказание. Кой иска да бъде наказван, най-малкото защото е направил нещо правилно?
.........
Много пъти съм апелирала, че така не трябва да се разсъждава. Днес ще се осмели един родител, утре ще са пет и колкото повече стават оплакванията, толкова това от което се притеснявате ще става невъзможно.


.......
Но моят "отзив" ще си остане един - тестовете СА ВРЕДНИ!
Най-ЗАТЪПЯВАЩАТА форма на "обучение".
........
Но това, което правят в момента е въвеждането на тази неимоверна глупост като форма на ОБУЧЕНИЕ.
.........
Само леко уточнение - тестът не обучава, той проверява и е форма на проверка на знания. Много любима на сегашния министър.
Иначе съм съгласна с останалите ти разсъждения за тестовете(на български може би е въпросник)

# 70
  • Мнения: 335
...тестовете СА ВРЕДНИ!
Най-ЗАТЪПЯВАЩАТА форма на "обучение"...
Само леко уточнение - тестът не обучава, той проверява и е форма на проверка на знания...

Точно така. Затова е в кавички.

В момента обаче налагат тази форма буквално като булдозер върху мозъчетата на децата с прекомерната й употреба в училище.
С нея са претъпкани тоновете книжа, които децата са длъжни освен да мъкнат на гърбовете си, но и да ги четат, да ги попълват всекидневно и да ги мислят нон-стоп - и вкъщи, и във всеки учебен час.

... Иначе съм съгласна с останалите ти разсъждения за тестовете(на български може би е въпросник)

Историята с произхода на думата "тест" е доста интересна.
Сега са я набутали в училище единствено в значението и на въпрос, съпроводен с няколко предложения за отговор, един от които - верен (поне според автора на теста).




Общи условия

Активация на акаунт