А! И "външно оценяване"?

  • 9 086
  • 68
  •   1
Отговори
# 30
  • София
  • Мнения: 2 019
Със същия успех можете да сравните количеството време, което днес децата отделят за ТВ и комп, в сравнение с връстниците си от преди 10 и 20 години, количеството прочетени книги.  Wink 
Дали днес те се ограмотяват така добре, преследвайки и стрелайки по илюзорни врагове или зяпайки реклами, сериали, екшъни, наслаждавайки се на ХХХ /за любителите на кеча- специални поздрави/, слушайки идейните текстове на голяма част от съвременното "творчество" и др. подобни "образователни" предавания и занимания?

Моля, отговорете ми на въпросите, моля за трети път.
Сравнението е неуместно. Да не би ние като не сме гледали сериали и екшъни и не сме имали компютри да сме залягали нон стоп над учебниците или да сме занимавали с кой знае какви полезни и образователни дейности в свободното си време. Скачахме на ластик, на въже, играехме на дама, на стражари и апаши и на един куп други игри, от които не сме станали по-грамотни. Въпроса е, че имахме качествени учители и качествена образователна система.
Що се отнася до тестовете, хич не ме притесняват.

# 31
  • Мнения: 24 467
Радвам се, че вече тестовете не ви притесняват толкова. Нали темата е за тях? Е, като имате предвид информацията от линка се надявам децата ви поне да не ходят там притеснени. Освен ако не са максималисти, но тогава където и да са, все няма да се чувстват добре.

Сравнението си е съвсем наред- днес децата масово не четат книги, а зяпат с часове ТВ-то и компа, без да правят друго, дори без да играят навън. Но това е малко в страни от темата ни, както и по принцип тезата за вечно виновните външни хора и тоталната липса на адекватни учители, програми, учебници и т.н.,  като единствените причини за неграмотността на нашите деца. /Която теза не споделям./

# 32
  • Мнения: 599
Честно казано и аз това се питам: "Защо?", защо се притеснява, особено като се има предвид линкът от официалния сайт на МОН. Или винаги държи да има максимална оценка? Това би било наистина за притеснение. В нашето училище не са се организирали "пробни тестове", няма смисъл. Е, който желае може и да ходи и да си плаща, но това не е задължително.

Притеснил се е, защото не стига, че цяла година говорят за тези тестове,ами последните дни ги побъркаха направо.
И с това, че това щяло да им бъде годишната оценка още повече ошашавиха децата.
Съгласна съм, че и ние сме правили контролни и класни, но това си беше съвсем в реда на нещата.Нямаше такава истерия като сега.
Със същия успех можете да сравните количеството време, което днес децата отделят за ТВ и комп, в сравнение с връстниците си от преди 10 и 20 години, количеството прочетени книги.  Wink 
Дали днес те се ограмотяват така добре, преследвайки и стрелайки по илюзорни врагове или зяпайки реклами, сериали, екшъни, наслаждавайки се на ХХХ /за любителите на кеча- специални поздрави/, слушайки идейните текстове на голяма част от съвременното "творчество" и др. подобни "образователни" предавания и занимания?

Моля, отговорете ми на въпросите, моля за трети път.

Съгласна съм със shoshi по този въпрос.

# 33
  • Мнения: 24 467
Истерията си я създаваме повече ние. Вечно мърморим по новото, без да погледнем положителните му страни. Специфична черта, което не значе, че ни носи полза.
Такова нещо за годишна оценка никога не съм чувала /единият от приятелите на сина ми е ІV клас и знаеше горенаписаното, което съм цитирала/, а ето, че се оказва и крайно невярно. Гледам- децата са спокойни, играят си, даже се радват, че ще ходят на изпит, а няма да учат по 5 часа, примерно.
На вас кой ви е давал такава информация? Да не би специално във вашето училище да не са ви казали какво се цели с тестовете и какви ще са последиците от тях?

# 34
  • София
  • Мнения: 62 595
Джуди,

И по "наше" време много от децата не четяха книги. Но тогава в събота и неделя много семейства не ходеха на екскурзии и т.н., а на село да копаят, защото родителите им са от село и трудът краси човека. Не сме стояли пред компютрите просто, защото нямахме такива, а програмите по ТV бяха по правило доста скучни. В момента, в който се приберяхме от училище хвърляхме чантите, навличахме дрехите за игра и излизахме пред блока като дори родителите ни не знаеха къде сме до вечерта. Дори допълнителните занимания бяха лукс, защото не всички деца имаха достъп до спортните зали или езиковите курсове и музикалните школи просто, защото местата бяха малко, а учителите се бореха за високо спортно майсторство и световни таланти. Помня го много добре това време. Оставаха кръжоците в училище и поне тях ги имаше.
Мисля, че в момента идеализираш ученолюбието на нашето поколение. Възможно е да си израснала в различна от масовата среда. Моите съученици и деца от блока по цяло лято и събота и неделя ходеха на село и бяха обикновени хора. Имахме само 2-3 деца в класа, които ходеха на курсове по английски, а на мен и един съученик ни се подиграваха, че свирим на цигулка. После в гимназията се промениха някак нещата, но и там си имаше такива, които едва скърпваха няколко реда.

Сега децата усещат същата несигурност, каквато е навсякъде - всяка заповед е предпоследна и никой не знае какво става, няма план и подготовка, няма нищо друго, освен слухове. Видях теста за четвърти клас по български. Не е въпросът в него, но никой не знае кой въпрос с колко точки се оценява и други подробности, които трябва да се знаят. Ако има изобщо някаква система, то тя е хаос.

# 35
  • Мнения: 24 467
Ох, далеч съм от мисълта да идеализирам когото и да било. Въобще не аз поставям въпроса за какъвто и да било паралел между поколенията /отговорих само в такъв стил/, още повече, че при тях няма ясно различима граница. Въобще не е моя идея, че видиш ли "нашето", "на тати" или "на дядо" поколение били по- ученолюбиви, по- знаещи, по- грамотни или въобще по...
Не смятам и че сега децата са по...., каквото и да било, като цяло.
И по мое време беше всяка година- нов късмет /т.е. по "нова програма" искам да кажа  Laughing/. Учи се в събота- не се учи в събота, спи се на обяд в училище- не се спи, задължително се ходи след обяд- не се ходи, по еди кои си учебници сме- не сме по еди кои си учебници и т.н. Това мен лично хич не ме е притеснявало. Приятелите ми също- честно казано все ни беше тая. Изкласихме, всеки научил каквото можал, станал какъвто успял. Сега е пак така- нищо ново под слънцето не виждам.

Тук конкретно си говорихме за тестовете. Дадох информация, тъй като смятам, че би била полезна, да не се притесняват излишно хората. Болдвах успокоителното, взимайте го както ви харесва- наведнъж или на дози, все ще свърши работа.
Когато на децата им се дава контролно всеки божи ден или биват изпитвани- устно или писмено, никой не започва с това как се формира оценката. Тя винаги е била субективна. И това не е повод за притеснения от страна на едно нормално дете, чиито родители не го влудяват с високи претенции. Запознах се също с претенциите на информатора от статията /губи ми се в кой вестник беше, не ми се ровичка из темите/ от днес, дето пищи, че не му било ясно, цялата я изчетох. Статия, като статия. Поредната плакачка за мен, отдавна не им се връзвам.
ППЗНП от 1999 си е един и същ:
"Чл. 106. (1) Знанията и уменията на учениците при училищното обучение се оценяват чрез текущи и периодични проверки, както и чрез изпити.
(2) Формите за проверка и оценка са устни, тестови и други писмени и практически форми.
Чл. 107. (1) Текущата проверка се осъществява от учителите, системно през първия и втория учебен срок, чрез избрани от тях форми за проверка и оценка.
(2) Периодичната проверка се осъществява от учителите по график, утвърден от директора на училището.
(3) Знанията и уменията на учениците могат да се проверяват от упълномощени длъжностни лица от регионалните инспекторати по образованието и от Министерството на образованието и науката.
(4) Проверката и оценката на знанията и уменията на учениците чрез изпити се осъществява от училищни изпитни комисии, назначени със заповед на директора на училището."

Някога си спомням и при нас са идвали "инспектори"- кога за открит урок пред тях, кога са гледали контролни. Честно казано това никога не ми е било проблем- все ми е едно дали ще ме изпитва моя си учител или някой друг. Ако си знам- знам си, ако не- не знам и толкова. Нагласа.

# 36
  • Мнения: 599
Истерията си я създаваме повече ние. Вечно мърморим по новото, без да погледнем положителните му страни. Специфична черта, което не значе, че ни носи полза.
Такова нещо за годишна оценка никога не съм чувала /единият от приятелите на сина ми е ІV клас и знаеше горенаписаното, което съм цитирала/, а ето, че се оказва и крайно невярно. Гледам- децата са спокойни, играят си, даже се радват, че ще ходят на изпит, а няма да учат по 5 часа, примерно.
На вас кой ви е давал такава информация? Да не би специално във вашето училище да не са ви казали какво се цели с тестовете и какви ще са последиците от тях?

Информацията си я получавам от детето, това, което им казват учителите.
Нашите деца си бяха на у-ще,решиха си теста и си продължиха с другите часове.
Незнам при вас защо си играят и чакат да отидат само на изпит.
Не казваш за кой град става въпрос,защото и това има голямо значение.
Аз познавам доста от по-малките градове,които даже незнаят, че децата трябва да имат тетрадки за дом.работа.
Затова и явно не разбираш за каква натовареност говоря.
Понякога след тренировка учи до 22,00ч.Като е учил и преди нея.

И никой не се притеснява от тестовете,а от това за какво са аджеба тези тестове и защо побъркват децата заради тях.
Никой не е казал, че няма да ги решат.Ще ги решат, но догодина или след две няма да помнят нищо от този материал, защото в главите им е каша.

# 37
  • Мнения: 24 467
Натовареността на децата, ако говоря само за училище, не е голяма. Ако детето се товари прекомерно извън задължителната програма- това е въпрос на лично решение.
Ако някой е писал, че децата само си "играят", това не съм аз. Споменах само за дните на изпита, който започва в 10.00 часа  Laughing.
А външното оценяване е затова полезно, защото е едно за всички градове, училища и класове. Затова харесвам както него, така и националните състезания.
Целта на тестовете също  съм копирала, има я в линка, ясно дадена е. А какво и колко ще си спомни детето от материала е нещо субективно и невалидно за масата. Едни разбират от малко и помнят за дълго, други- не чак дотам. Това няма нищо общо с тестовете. Изпитът е проверка, а не преподаване на материята. Последната се усвоява в час.
Дадох информация, от възможно най- достоверен източник. Това е полезно, плюенето срещу вятъра определено не е. Ако имате друга- споделете я.

# 38
  • Мнения: 151
Честно казано и аз това се питам: "Защо?", защо се притеснява, особено като се има предвид линкът от официалния сайт на МОН. Или винаги държи да има максимална оценка?
Както казаха много от родителите на четвъртокласниците, тази година МОН заложи капан, като даде на диктовката текст само с начално новоредие. Децата цяла година /а и в трети клас/ правиха многобройни  диктовки, за да се научат да "усещат" новорението в диктовката и естествено масово са допуснали грешка. Не е болка за умиране, но как да научат нещо, за което няма правило - това просто ги демотивира, да не кажа отвращава, защото всяко сгрешено новоредие се наказва с 0,5 точка.
Една специалистка НО от Инспектората ми обясти, че новоредие има когато има нова мисъл - ами не е ли всяко изречение от текста нова мисъл?
 Колкото до значимостта на резултата от теста - зависи от конкретния учител, в нашия случай очаквам да й бъде придадено голямо значение.
А що за "външно" е оценяването между учителите от същото чилище - нямам думи!

# 39
  • Мнения: 599
Гледам- децата са спокойни, играят си, даже се радват, че ще ходят на изпит, а няма да учат по 5 часа, примерно.
Ако някой е писал, че децата само си "играят", това не съм аз. Споменах само за дните на изпита, който започва в 10.00 часа  Laughing.


Ами аз това казвам, че вашите си играят, а нашите бяха на у-ще и преди изпита, и след него.

Ще последвам примера на Холограма.То с професори не се спори.Говорим на различни езици.

# 40
  • Мнения: 836
В къщи въобще не се впечатляваме на поредната псевдо-заинтересованост към знанията на днешните ученици.
От МОН не могат да изискват ниво (!), след като те самите не го притежават.
Учебниците са повече от абсурдни - ясно е какви са последствията.

Дано да интерпретират резултатите правилно.
(Като показател за качеството на образованието в България)

Последна редакция: ср, 14 май 2008, 00:30 от Силви_

# 41
  • Мнения: 151
В къщи въобще не се впечатляваме на поредната псевдо-заинтересованост към знанията на днешните ученици.
От МОН не могат да изискват ниво (!), след като те самите не го притежават.
Учебниците са повече от абсурдни - ясно е какви са последствията.

Дано да интерпретират резултатите правилно.
(Като показател за качеството на образованието в България)

Потвърждавам написаното и ще го илюстрирам със следния пример:

    първото правило е от учебника за 4 клас, а второто е от книгата "Готови ли сме за изпит" на Весела Кръстева /за 7 и 12 клас/.
Те определили мястото и разстоянието и се разделили. - цитат от текста на диктовката, която дадоха на четвъртокластиците вчера. Учениците трябваше да се справят с правило, което не са учили. На всички, на които текстът им се виждаше като за първокласници, ще кажат - една запетайка, какво толкова, но в учениците устава усещането, че не са се справили. Ще ми се още много неща да кажа, но просто ще се въздържа.

# 42
  • Варна
  • Мнения: 2 268

Ами аз това казвам, че вашите си играят, а нашите бяха на у-ще и преди изпита, и след него.

Така се получава, защото тези, които са първа смяна си правят тестовете в учебно време, а тези от втората отиват сутринта, решават теста и следобед пак са на училище.
И двете сте прави. Simple Smile

# 43
  • Мнения: 599

Ами аз това казвам, че вашите си играят, а нашите бяха на у-ще и преди изпита, и след него.

Така се получава, защото тези, които са първа смяна си правят тестовете в учебно време, а тези от втората отиват сутринта, решават теста и следобед пак са на училище.
И двете сте прави. Simple Smile

Моят син е първа смяна  Peace

# 44
  • Мнения: 24 467
Добре би било да се върнем на темата- тестовете, а не образованието, по принцип,
Апелирах няколко пъти към това.
Тези изпити не са с нищо по- различни от останалите, които се провеждат в училище. Вчера синът ми се върна напр. С положено изходно ниво по "Околен свят" /20 въпроса/ и изрично заяви, че това е една от оценките, които ще се взема предвид при оформянето на годишната. Децата в нашия клас знаят кога за какво ще ги изпитват, в тази връзка не мога въобще да имам каквито и да било претенции към нашата класна. Приятелят на сина ми също знаеше за тези изпити, за формата им, за целта, не беше и не е притеснен. Снощи играха със сина баскетбол до тъмно, за удоволствие.
Затова въпросите ми бяха свързани конкретно с тестовете. Информацията, която дадох- също. Не аз се притеснявам от национални тестове и състезания, напротив, подкрепям ги. Не парадирам с лични свои познания, нито с тези на децата ми, въобще не пиша по тези въпроси в темата, тъй като това няма отношение към въпроса.
Сега следва математиката, до колкото знам  Laughing, нека да видим по какво тестът днес ще се отличава от изучаваното през годините до ІV клас и даваните примерни тестове, които, вече упоменах, имам, макар и да не сме още в ІV клас. Ще изчакам, ще видя, ще анализирам и ще се включа тогава отново по същество.
Лично аз не споря дори, мотивирам становището си, а именно: тестовете не са сложни за средностатистическия ученик, същите са като останалите изпити, предвидени като форма за оценяване знанията на учениците по цитирания вече ППЗНП от 1999 г. Не обичам емоционалните нереалистични изблици с постоянна цел- търсене на виновни.

idra, нека обърнем внимания на въпросната запетаята. В първия текст, който си дала /вероятно преснет от учебник/, пише, че пред "и" такава се поставя тогава, когато се изброява /правило от моите детски години, пример: "В двора бяха всички: и децата, и родителите, и учителите..."/.
Във втория текст, който си преснела пише точно същото във второто изречение, преди подчертаното, но с по- различен словоред. В следващите изречения от втория даден текст е упоменато другото изучавано и от нас навремето правило- а именно, че пред "и" не се пише запетая, когато се употребява като съюз между две изречения. Втората разработка е по- пълна, сравнява двата начина на използване на въпросното "и" и дава по- точно правилото кога пред него има и кога няма запетая. Но двата преснети текста не са в колизия. Напротив. Първия съвпада изцяло като смисъл с второто изречение от втория текст.
В цитата "Те определили мястото и разстоянието и се разделили." "и" е съюз, не мисля, че в случая е налице изброяване, а по- скоро е връзка между отделни изречения /всяко със собственото си сказуемо/. В дадения от мен по- горе пример изброяването е очевидно. За съжаление не разполагаме с цялата страница от въпросния учебник, за да видя техният пример за "и" и запетая при изброяване. Може да има такъв добър пример, може да няма. Не знам.
Да добавя: и днес тази разлика не се прави от голяма част от възрастното население, както има и ученици с сдобра подготовка, които я правят и в момента. Лично аз не съм филолог. Тук конкретно вероятно по- биха били полезни специалисти. Изразявам само мнение. Не нападам, за разлика от други участници, напротив, призовавам към ползотворна дискусия.

Общи условия

Активация на акаунт