А! И "външно оценяване"?

  • 9 077
  • 68
  •   1
Отговори
  • Мнения: 335
Това отдавна ли го има?
Римейк на "пробни матури"?
Или "социологическо проучване"?
Ама за най-малките - че експериментите там изостават:





Започна голямото детско препитване /13 май 2008
Близо 140 хиляди ученици от четвърти и пети клас от цялата страна се явяват днес на национални изпити. Оценките на децата от т. нар. „външно оценяване” по желание ще бъдат вписвани в бележниците...
...За четвърти клас това означава 40 минути, за петокласниците – 45. Учениците ще решават тестове - за четвърти клас 20 въпроса, а петокласниците – 25.
В периода от 13 май до 20 май по-малките ученици ще се явят на национали изпити по четири предмета, а по-големите – по шест учебни дисциплини...

http://dnes.dir.bg/2008/05/13/news2986772.html

# 1
  • Мнения: 599
Незнам кой ги оценява,но на децата им взеха акъла заради тези тестове.
Сега го чакам да се обади и да каже какви ги е свършил.
Сутринта тръгна доста притеснен.
Кому е нужно това незнам.

# 2
  • Мнения: 335
Аз сериозно питам. Това за първи път ли се прави?

na_ga, подготвяха ли ги специално за тези "национални изпити"?
Как беше при вас?

# 3
  • Мнения: 25 449
Ето повече подробности - прочетете коментарите след статията, особено втория и третия, явно са пуснати от учител, който е вътре в нещата.

http://www.segabg.com/online/article.asp?issueid=2970&sectio … 28&id=0001301

# 4
  • Варна
  • Мнения: 2 268
Не е за пръв път и не виждам какво ви притеснява. Доколкото знам, резултатите не влияят на оценката по предмета, а са само за "ползване" от Министерството. Няма лошо да се знае с какво ниво на подготовка излизат в края на годината. Дъщеря ми пък, изобщо не се трогна от тези тестове. Когато я попитах няма ли да седне да се упражни малко, получих отговор:"Ееее, стига де, нали цяла година все това правим, нищо ново няма!"  Simple Smile Не ги жалете чак толкова децата, нищо свръх силите им не се изисква.

# 5
  • Мнения: 1 712
Не е за пръв път и не виждам какво ви притеснява. Доколкото знам, резултатите не влияят на оценката по предмета, а са само за "ползване" от Министерството. Няма лошо да се знае с какво ниво на подготовка излизат в края на годината. Дъщеря ми пък, изобщо не се трогна от тези тестове. Когато я попитах няма ли да седне да се упражни малко, получих отговор:"Ееее, стига де, нали цяла година все това правим, нищо ново няма!"  Simple Smile Не ги жалете чак толкова децата, нищо свръх силите им не се изисква.
Моят син е в четвърти клас и той ми отговори същото.

# 6
  • Мнения: 599
Не е за пръв път и не виждам какво ви притеснява. Доколкото знам, резултатите не влияят на оценката по предмета, а са само за "ползване" от Министерството. Няма лошо да се знае с какво ниво на подготовка излизат в края на годината. Дъщеря ми пък, изобщо не се трогна от тези тестове. Когато я попитах няма ли да седне да се упражни малко, получих отговор:"Ееее, стига де, нали цяла година все това правим, нищо ново няма!"  Simple Smile Не ги жалете чак толкова децата, нищо свръх силите им не се изисква.

На нашите деца са им казали, че каквато оценка изкарат на теста, такава ще е и годишната им.
Пък незнам как няма да влияе на успеха им.
А ако не е така,неразбирам защо учителите истерясват и стресират децата по този начин.
От две седмици само тестове решават по четирите предмета от специалните книжки с тестовете.

# 7
  • Мнения: 335
А контролна работа и класна работа, демек "контролно" и "класно" от едно време, отменени ли са вече?
Едните - за през годината, другите - в края на всеки срок.

С тях се оценяваха децата какво помнят от целия изучаван материал.

Това "външно оценяване" за кого е - за оценяване на децата (как научават уроците) или на преподавателите (как научават децата да си учат уроците)?



# 8
  • Далечният изток
  • Мнения: 14 673
По-скоро Министерството оценява учителите, доколкото знам аз. Затова и учителите толкова изперкаха.

# 9
  • Варна
  • Мнения: 2 268
По-скоро Министерството оценява учителите, доколкото знам аз. Затова и учителите толкова изперкаха.
Това е! И предполагам, за да покажат по- високи резултати и да вдигнат рейтинга на съответният учител, пресират и плашат децата, че оценката ще влияе на успеха в училище.
Твърдо съм "За" подобни проверки. Трябва да се започне от някъде и да се реши проблема с масовата неграмотност.

# 10
  • Мнения: 599
По-скоро Министерството оценява учителите, доколкото знам аз. Затова и учителите толкова изперкаха.

Да.
Но от миналата година знам, че по същия начин са товарили децата, а накрая са им дали супер лесни тестове,за да излезе,че новата система на обучение е супер.Т.е. министерството си е свършило добре работата.Друг път.

# 11
  • Мнения: 599
Твърдо съм "За" подобни проверки. Трябва да се започне от някъде и да се реши проблема с масовата неграмотност.

Масовата неграмотност не е от това, че децата не учат, а от съдържанието на учебниците и от прекалено многото информация поднасяна им за кратък срок(1 уч. година).

# 12
  • Мнения: 335
И като си правят ведомствените проверки, защо чрез истерии върху децата?

Абсурдите по принцип не са страшни.
Страшна е идеята да се създават абсурди, за да има повод после да се "поправят" с нови абсурди,  до пълната загуба на ориентация.

# 13
  • Мнения: 599
И като си правят ведомствените проверки, защо чрез истерии върху децата?

Абсурдите по принцип не са страшни.
Страшна е идеята да се създават абсурди, за да има повод после да се "поправят" с нови абсурди,  до пълната загуба на ориентация.



Затова някои казват, че живеем в Абсурдистан.
То да беше само образованието.
Навсякъде във всички сфери са абсурди до абсурди.
Ето последния за глобата за мръсните автомобили в другата тема.

# 14
  • Мнения: 24 467
Защо ви притеснява външното оценяване?
Запознати ли сте със съдържанието на тестовете /поне от предходната година за ІV клас/ и с какво то не ви допада?
Защо смятате, че изходящите нива или тези тестове ще се отразяват на оценката на децата за годината по съответните предмети и то в неблагоприятна насока? Дори при матурите има отделна оценка от зрелостни изпити.
Дори да се взема предвид оценката от тези национални /за мен са такива/ изпити, това какво ви притеснява?

# 15
  • Далечният изток
  • Мнения: 14 673
Цитат
И като си правят ведомствените проверки, защо чрез истерии върху децата?
Именно. Синът ми е трети клас, госпожата още от сега ни "подготви" за тестовете догодина, представете си!

# 16
  • Пловдив / София
  • Мнения: 1 287
Твърдо съм "За" подобни проверки. Трябва да се започне от някъде и да се реши проблема с масовата неграмотност.

Масовата неграмотност не е от това, че децата не учат, а от съдържанието на учебниците и от прекалено многото информация поднасяна им за кратък срок(1 уч. година).


Аз мисля, че масовата неграмотност по-скоро идва от нечетенето на децата.

# 17
  • Варна
  • Мнения: 2 268
Твърдо съм "За" подобни проверки. Трябва да се започне от някъде и да се реши проблема с масовата неграмотност.

Масовата неграмотност не е от това, че децата не учат, а от съдържанието на учебниците и от прекалено многото информация поднасяна им за кратък срок(1 уч. година).


Аз мисля, че масовата неграмотност по-скоро идва от нечетенето на децата.

Те не четат, никой не ги "натиска", кервана си върви......

# 18
  • Мнения: 335
...никой не ги "натиска"...
Лошото е, че са не само "натиснати", а буквално размазани под развалините на разрушената насила образователна система.

А тя е разрушена напълно.
Заради всекидневния икономически интерес да има непрекъснат повод за някакви си  "реформи".
Нещо като да ти сменят 5 пъти номера на колата. Или - 10 пъти паспорта.
Може и "стратегически" интерес да има - от повсеместната неграмотност. Но той е друга тема.

Собственото ми дете е далеч още от 4 клас.
Но откакто разгледах "учебниците" (и всякакъв вид друга учебникарска книжнина) на мои близки деца, съм един тъжен човек. Изумлението ми вече се разсейва някак си.
Просто има родители, които има с какво да сравняват (заради ЕГН-то, не за друго   Sad).

Други са виждали само днешния батак и искрено вярват на всяка "нова" "реформа", която прилича на загриженост.
И така, наистина...

# 19
  • Мнения: 335
Ще се включа в темата отново след 2 години.

# 20
  • Мнения: 24 467
Моля някой от притеснените родители да отговори на въпросите ми. Малко на брой са, кратки са, не отнема много време.

# 21
  • София
  • Мнения: 2 019
Твърдо съм "За" подобни проверки. Трябва да се започне от някъде и да се реши проблема с масовата неграмотност.

Масовата неграмотност не е от това, че децата не учат, а от съдържанието на учебниците и от прекалено многото информация поднасяна им за кратък срок(1 уч. година).


Напълно съм съгласна. Сравнете учебния материал от преди 20-25 години и сегашния и проверете кой е по-грамотен - 30 или 20 годишните.

# 22
  • Мнения: 24 467
Със същия успех можете да сравните количеството време, което днес децата отделят за ТВ и комп, в сравнение с връстниците си от преди 10 и 20 години, количеството прочетени книги.  Wink 
Дали днес те се ограмотяват така добре, преследвайки и стрелайки по илюзорни врагове или зяпайки реклами, сериали, екшъни, наслаждавайки се на ХХХ /за любителите на кеча- специални поздрави/, слушайки идейните текстове на голяма част от съвременното "творчество" и др. подобни "образователни" предавания и занимания?

Моля, отговорете ми на въпросите, моля за трети път.

# 23
  • Мнения: 24 467
Колегата ми купува редовно в-к "Стандарт", там има приложения- пробни тестове. Цяла година събирах такива и ги давах на сина /сега е ІІ клас/. Повечето от тези, предназначени за ІV клас решава сносно. Не е гений, средностатически ученик е, на който обаче възлагам задачи и следя за изпълнението им ежедневно, обяснявам и обръщам внимание. Решаването им не изисква никаква допълнителна подготовка. Те съдържат изцяло и само изучаван материал.
Какво считате, че би затруднило едно дете, което е с приключен ІV клас да ги реши, макар и не задължително на 100 %?

# 24
  • Варна
  • Мнения: 2 268
Нищо няма да го затрудни, ако през учебната година е учило. Ако се мотало и се е занимавало повече с комп-а, отколкото с уроците, ще му се види нанагорно.

П.С. Моето дете също е средно-статистически ученик, при това натоварен всекидневно с по 3- часови тренировки.  Peace Значи може, стига желание да има! Simple Smile

# 25
  • Мнения: 24 467
Ето гледам, че и тук, във форума, са публикували днешните теми- кое им е трудното? Диктовката е като за моя син /вече писах- ІІ клас е/, на половината от въпросите може да отговори с второкласните си знания без специално да се готви.

# 26
  • София
  • Мнения: 62 595
Защо ви притеснява външното оценяване?
Запознати ли сте със съдържанието на тестовете /поне от предходната година за ІV клас/ и с какво то не ви допада?
Защо смятате, че изходящите нива или тези тестове ще се отразяват на оценката на децата за годината по съответните предмети и то в неблагоприятна насока? Дори при матурите има отделна оценка от зрелостни изпити.
Дори да се взема предвид оценката от тези национални /за мен са такива/ изпити, това какво ви притеснява?

Притеснява ме отсега, защото щерката догодина ще се пече на този огън. И най-голямото ми притеснение е по-скоро възмущение точно, защото никой не знае какво става и всеки си казва каквото реши. Никой дори не знае тестовете, които се издават на книжки или по вестниците колко общо имат с истинските, как ще се оценяват и изобщо какво става.
Директорите могат да решат да понатиснат учителите заради новите бюджети и мерака за ученици да се изкарат високи резултати само заради това. Учителите могат да решат да впишат или не тази оценка в дневника или както тук някои написаха дори оценките от тези изпити да са годишни.
С две думи е пълна мъгла. Ти си юрист (доколкото си спомням) и знаеш колко е важно да имаш общите правила и процедури, за да знаеш какво да правиш и как да си вършиш работата. Все едно да няма закони и правилници, а съдът да работи както му дойде наум. Така не става никъде по света. И накрая децата стават заложници.

# 27
  • Мнения: 24 467
http://www.minedu.government.bg/opencms/opencms/documents/frontp … javane_4-5kl.html


От линка: "Анализът на резултатите от външното оценяване ще бъде полезен на учителите за диагностика на пропуските в знанията на отделните ученици и за набелязване на мерки за преодоляването им, на директорите и на РИО - за съпоставка на постиженията между отделните паралелки и училища, на МОН – за установяване на постижимостта на държавните образователни изисквания и на учебните програми по съответния учебен предмет.
...Оценките от писмените изпитвания не заместват срочните или годишните оценки, но може по желание на ученика да бъдат вписани като текуща оценка."



Сравнявам така дадените от днес теми с тези, които вече съм виждала, не са различни.
Аз не виждам защо да се притесняваме- било ние, било децата ни, ако темите са от такъв характер. Такива изпити могат да се положат "в крачка". Писмените работи на децата, които правят през седмицата, са аналогични. Имат диктовка често с поставяне на подобни задачи или преразказ.
Общото правило са правилата, относими към материалът /по вид и обем/, който следва да се изучи през годината, а тях ги има. Ако е изучен не следва да има проблеми с такива изпити.
Винаги съм била "за" външното оценяване- на състезания или такива изпити, поне мога да си сверя часовника. Ако е нещо "неточен" има проблеми и бих ги търсила- у нас или у конкретния учител.
Виждам много повече ползи, отколкото вреди. Както и за пореден път се убеждавам, че на нашенецът всичко му е криво и неприложимо.

# 28
  • Мнения: 599
Не е въпроса в това дали децата ще се справят.
Моето дете отиде на пробните тестове по свое желание.И си плати 5 лв.за това.
Изкара максималния брой точки-25(това за бълг.език)
Но днес се притесни.Познайте защо.

# 29
  • Мнения: 24 467
Честно казано и аз това се питам: "Защо?", защо се притеснява, особено като се има предвид линкът от официалния сайт на МОН. Или винаги държи да има максимална оценка? Това би било наистина за притеснение. В нашето училище не са се организирали "пробни тестове", няма смисъл. Е, който желае може и да ходи и да си плаща, но това не е задължително.

# 30
  • София
  • Мнения: 2 019
Със същия успех можете да сравните количеството време, което днес децата отделят за ТВ и комп, в сравнение с връстниците си от преди 10 и 20 години, количеството прочетени книги.  Wink 
Дали днес те се ограмотяват така добре, преследвайки и стрелайки по илюзорни врагове или зяпайки реклами, сериали, екшъни, наслаждавайки се на ХХХ /за любителите на кеча- специални поздрави/, слушайки идейните текстове на голяма част от съвременното "творчество" и др. подобни "образователни" предавания и занимания?

Моля, отговорете ми на въпросите, моля за трети път.
Сравнението е неуместно. Да не би ние като не сме гледали сериали и екшъни и не сме имали компютри да сме залягали нон стоп над учебниците или да сме занимавали с кой знае какви полезни и образователни дейности в свободното си време. Скачахме на ластик, на въже, играехме на дама, на стражари и апаши и на един куп други игри, от които не сме станали по-грамотни. Въпроса е, че имахме качествени учители и качествена образователна система.
Що се отнася до тестовете, хич не ме притесняват.

# 31
  • Мнения: 24 467
Радвам се, че вече тестовете не ви притесняват толкова. Нали темата е за тях? Е, като имате предвид информацията от линка се надявам децата ви поне да не ходят там притеснени. Освен ако не са максималисти, но тогава където и да са, все няма да се чувстват добре.

Сравнението си е съвсем наред- днес децата масово не четат книги, а зяпат с часове ТВ-то и компа, без да правят друго, дори без да играят навън. Но това е малко в страни от темата ни, както и по принцип тезата за вечно виновните външни хора и тоталната липса на адекватни учители, програми, учебници и т.н.,  като единствените причини за неграмотността на нашите деца. /Която теза не споделям./

# 32
  • Мнения: 599
Честно казано и аз това се питам: "Защо?", защо се притеснява, особено като се има предвид линкът от официалния сайт на МОН. Или винаги държи да има максимална оценка? Това би било наистина за притеснение. В нашето училище не са се организирали "пробни тестове", няма смисъл. Е, който желае може и да ходи и да си плаща, но това не е задължително.

Притеснил се е, защото не стига, че цяла година говорят за тези тестове,ами последните дни ги побъркаха направо.
И с това, че това щяло да им бъде годишната оценка още повече ошашавиха децата.
Съгласна съм, че и ние сме правили контролни и класни, но това си беше съвсем в реда на нещата.Нямаше такава истерия като сега.
Със същия успех можете да сравните количеството време, което днес децата отделят за ТВ и комп, в сравнение с връстниците си от преди 10 и 20 години, количеството прочетени книги.  Wink 
Дали днес те се ограмотяват така добре, преследвайки и стрелайки по илюзорни врагове или зяпайки реклами, сериали, екшъни, наслаждавайки се на ХХХ /за любителите на кеча- специални поздрави/, слушайки идейните текстове на голяма част от съвременното "творчество" и др. подобни "образователни" предавания и занимания?

Моля, отговорете ми на въпросите, моля за трети път.

Съгласна съм със shoshi по този въпрос.

# 33
  • Мнения: 24 467
Истерията си я създаваме повече ние. Вечно мърморим по новото, без да погледнем положителните му страни. Специфична черта, което не значе, че ни носи полза.
Такова нещо за годишна оценка никога не съм чувала /единият от приятелите на сина ми е ІV клас и знаеше горенаписаното, което съм цитирала/, а ето, че се оказва и крайно невярно. Гледам- децата са спокойни, играят си, даже се радват, че ще ходят на изпит, а няма да учат по 5 часа, примерно.
На вас кой ви е давал такава информация? Да не би специално във вашето училище да не са ви казали какво се цели с тестовете и какви ще са последиците от тях?

# 34
  • София
  • Мнения: 62 595
Джуди,

И по "наше" време много от децата не четяха книги. Но тогава в събота и неделя много семейства не ходеха на екскурзии и т.н., а на село да копаят, защото родителите им са от село и трудът краси човека. Не сме стояли пред компютрите просто, защото нямахме такива, а програмите по ТV бяха по правило доста скучни. В момента, в който се приберяхме от училище хвърляхме чантите, навличахме дрехите за игра и излизахме пред блока като дори родителите ни не знаеха къде сме до вечерта. Дори допълнителните занимания бяха лукс, защото не всички деца имаха достъп до спортните зали или езиковите курсове и музикалните школи просто, защото местата бяха малко, а учителите се бореха за високо спортно майсторство и световни таланти. Помня го много добре това време. Оставаха кръжоците в училище и поне тях ги имаше.
Мисля, че в момента идеализираш ученолюбието на нашето поколение. Възможно е да си израснала в различна от масовата среда. Моите съученици и деца от блока по цяло лято и събота и неделя ходеха на село и бяха обикновени хора. Имахме само 2-3 деца в класа, които ходеха на курсове по английски, а на мен и един съученик ни се подиграваха, че свирим на цигулка. После в гимназията се промениха някак нещата, но и там си имаше такива, които едва скърпваха няколко реда.

Сега децата усещат същата несигурност, каквато е навсякъде - всяка заповед е предпоследна и никой не знае какво става, няма план и подготовка, няма нищо друго, освен слухове. Видях теста за четвърти клас по български. Не е въпросът в него, но никой не знае кой въпрос с колко точки се оценява и други подробности, които трябва да се знаят. Ако има изобщо някаква система, то тя е хаос.

# 35
  • Мнения: 24 467
Ох, далеч съм от мисълта да идеализирам когото и да било. Въобще не аз поставям въпроса за какъвто и да било паралел между поколенията /отговорих само в такъв стил/, още повече, че при тях няма ясно различима граница. Въобще не е моя идея, че видиш ли "нашето", "на тати" или "на дядо" поколение били по- ученолюбиви, по- знаещи, по- грамотни или въобще по...
Не смятам и че сега децата са по...., каквото и да било, като цяло.
И по мое време беше всяка година- нов късмет /т.е. по "нова програма" искам да кажа  Laughing/. Учи се в събота- не се учи в събота, спи се на обяд в училище- не се спи, задължително се ходи след обяд- не се ходи, по еди кои си учебници сме- не сме по еди кои си учебници и т.н. Това мен лично хич не ме е притеснявало. Приятелите ми също- честно казано все ни беше тая. Изкласихме, всеки научил каквото можал, станал какъвто успял. Сега е пак така- нищо ново под слънцето не виждам.

Тук конкретно си говорихме за тестовете. Дадох информация, тъй като смятам, че би била полезна, да не се притесняват излишно хората. Болдвах успокоителното, взимайте го както ви харесва- наведнъж или на дози, все ще свърши работа.
Когато на децата им се дава контролно всеки божи ден или биват изпитвани- устно или писмено, никой не започва с това как се формира оценката. Тя винаги е била субективна. И това не е повод за притеснения от страна на едно нормално дете, чиито родители не го влудяват с високи претенции. Запознах се също с претенциите на информатора от статията /губи ми се в кой вестник беше, не ми се ровичка из темите/ от днес, дето пищи, че не му било ясно, цялата я изчетох. Статия, като статия. Поредната плакачка за мен, отдавна не им се връзвам.
ППЗНП от 1999 си е един и същ:
"Чл. 106. (1) Знанията и уменията на учениците при училищното обучение се оценяват чрез текущи и периодични проверки, както и чрез изпити.
(2) Формите за проверка и оценка са устни, тестови и други писмени и практически форми.
Чл. 107. (1) Текущата проверка се осъществява от учителите, системно през първия и втория учебен срок, чрез избрани от тях форми за проверка и оценка.
(2) Периодичната проверка се осъществява от учителите по график, утвърден от директора на училището.
(3) Знанията и уменията на учениците могат да се проверяват от упълномощени длъжностни лица от регионалните инспекторати по образованието и от Министерството на образованието и науката.
(4) Проверката и оценката на знанията и уменията на учениците чрез изпити се осъществява от училищни изпитни комисии, назначени със заповед на директора на училището."

Някога си спомням и при нас са идвали "инспектори"- кога за открит урок пред тях, кога са гледали контролни. Честно казано това никога не ми е било проблем- все ми е едно дали ще ме изпитва моя си учител или някой друг. Ако си знам- знам си, ако не- не знам и толкова. Нагласа.

# 36
  • Мнения: 599
Истерията си я създаваме повече ние. Вечно мърморим по новото, без да погледнем положителните му страни. Специфична черта, което не значе, че ни носи полза.
Такова нещо за годишна оценка никога не съм чувала /единият от приятелите на сина ми е ІV клас и знаеше горенаписаното, което съм цитирала/, а ето, че се оказва и крайно невярно. Гледам- децата са спокойни, играят си, даже се радват, че ще ходят на изпит, а няма да учат по 5 часа, примерно.
На вас кой ви е давал такава информация? Да не би специално във вашето училище да не са ви казали какво се цели с тестовете и какви ще са последиците от тях?

Информацията си я получавам от детето, това, което им казват учителите.
Нашите деца си бяха на у-ще,решиха си теста и си продължиха с другите часове.
Незнам при вас защо си играят и чакат да отидат само на изпит.
Не казваш за кой град става въпрос,защото и това има голямо значение.
Аз познавам доста от по-малките градове,които даже незнаят, че децата трябва да имат тетрадки за дом.работа.
Затова и явно не разбираш за каква натовареност говоря.
Понякога след тренировка учи до 22,00ч.Като е учил и преди нея.

И никой не се притеснява от тестовете,а от това за какво са аджеба тези тестове и защо побъркват децата заради тях.
Никой не е казал, че няма да ги решат.Ще ги решат, но догодина или след две няма да помнят нищо от този материал, защото в главите им е каша.

# 37
  • Мнения: 24 467
Натовареността на децата, ако говоря само за училище, не е голяма. Ако детето се товари прекомерно извън задължителната програма- това е въпрос на лично решение.
Ако някой е писал, че децата само си "играят", това не съм аз. Споменах само за дните на изпита, който започва в 10.00 часа  Laughing.
А външното оценяване е затова полезно, защото е едно за всички градове, училища и класове. Затова харесвам както него, така и националните състезания.
Целта на тестовете също  съм копирала, има я в линка, ясно дадена е. А какво и колко ще си спомни детето от материала е нещо субективно и невалидно за масата. Едни разбират от малко и помнят за дълго, други- не чак дотам. Това няма нищо общо с тестовете. Изпитът е проверка, а не преподаване на материята. Последната се усвоява в час.
Дадох информация, от възможно най- достоверен източник. Това е полезно, плюенето срещу вятъра определено не е. Ако имате друга- споделете я.

# 38
  • Мнения: 151
Честно казано и аз това се питам: "Защо?", защо се притеснява, особено като се има предвид линкът от официалния сайт на МОН. Или винаги държи да има максимална оценка?
Както казаха много от родителите на четвъртокласниците, тази година МОН заложи капан, като даде на диктовката текст само с начално новоредие. Децата цяла година /а и в трети клас/ правиха многобройни  диктовки, за да се научат да "усещат" новорението в диктовката и естествено масово са допуснали грешка. Не е болка за умиране, но как да научат нещо, за което няма правило - това просто ги демотивира, да не кажа отвращава, защото всяко сгрешено новоредие се наказва с 0,5 точка.
Една специалистка НО от Инспектората ми обясти, че новоредие има когато има нова мисъл - ами не е ли всяко изречение от текста нова мисъл?
 Колкото до значимостта на резултата от теста - зависи от конкретния учител, в нашия случай очаквам да й бъде придадено голямо значение.
А що за "външно" е оценяването между учителите от същото чилище - нямам думи!

# 39
  • Мнения: 599
Гледам- децата са спокойни, играят си, даже се радват, че ще ходят на изпит, а няма да учат по 5 часа, примерно.
Ако някой е писал, че децата само си "играят", това не съм аз. Споменах само за дните на изпита, който започва в 10.00 часа  Laughing.


Ами аз това казвам, че вашите си играят, а нашите бяха на у-ще и преди изпита, и след него.

Ще последвам примера на Холограма.То с професори не се спори.Говорим на различни езици.

# 40
  • Мнения: 836
В къщи въобще не се впечатляваме на поредната псевдо-заинтересованост към знанията на днешните ученици.
От МОН не могат да изискват ниво (!), след като те самите не го притежават.
Учебниците са повече от абсурдни - ясно е какви са последствията.

Дано да интерпретират резултатите правилно.
(Като показател за качеството на образованието в България)

Последна редакция: ср, 14 май 2008, 00:30 от Силви_

# 41
  • Мнения: 151
В къщи въобще не се впечатляваме на поредната псевдо-заинтересованост към знанията на днешните ученици.
От МОН не могат да изискват ниво (!), след като те самите не го притежават.
Учебниците са повече от абсурдни - ясно е какви са последствията.

Дано да интерпретират резултатите правилно.
(Като показател за качеството на образованието в България)

Потвърждавам написаното и ще го илюстрирам със следния пример:

    първото правило е от учебника за 4 клас, а второто е от книгата "Готови ли сме за изпит" на Весела Кръстева /за 7 и 12 клас/.
Те определили мястото и разстоянието и се разделили. - цитат от текста на диктовката, която дадоха на четвъртокластиците вчера. Учениците трябваше да се справят с правило, което не са учили. На всички, на които текстът им се виждаше като за първокласници, ще кажат - една запетайка, какво толкова, но в учениците устава усещането, че не са се справили. Ще ми се още много неща да кажа, но просто ще се въздържа.

# 42
  • Варна
  • Мнения: 2 268

Ами аз това казвам, че вашите си играят, а нашите бяха на у-ще и преди изпита, и след него.

Така се получава, защото тези, които са първа смяна си правят тестовете в учебно време, а тези от втората отиват сутринта, решават теста и следобед пак са на училище.
И двете сте прави. Simple Smile

# 43
  • Мнения: 599

Ами аз това казвам, че вашите си играят, а нашите бяха на у-ще и преди изпита, и след него.

Така се получава, защото тези, които са първа смяна си правят тестовете в учебно време, а тези от втората отиват сутринта, решават теста и следобед пак са на училище.
И двете сте прави. Simple Smile

Моят син е първа смяна  Peace

# 44
  • Мнения: 24 467
Добре би било да се върнем на темата- тестовете, а не образованието, по принцип,
Апелирах няколко пъти към това.
Тези изпити не са с нищо по- различни от останалите, които се провеждат в училище. Вчера синът ми се върна напр. С положено изходно ниво по "Околен свят" /20 въпроса/ и изрично заяви, че това е една от оценките, които ще се взема предвид при оформянето на годишната. Децата в нашия клас знаят кога за какво ще ги изпитват, в тази връзка не мога въобще да имам каквито и да било претенции към нашата класна. Приятелят на сина ми също знаеше за тези изпити, за формата им, за целта, не беше и не е притеснен. Снощи играха със сина баскетбол до тъмно, за удоволствие.
Затова въпросите ми бяха свързани конкретно с тестовете. Информацията, която дадох- също. Не аз се притеснявам от национални тестове и състезания, напротив, подкрепям ги. Не парадирам с лични свои познания, нито с тези на децата ми, въобще не пиша по тези въпроси в темата, тъй като това няма отношение към въпроса.
Сега следва математиката, до колкото знам  Laughing, нека да видим по какво тестът днес ще се отличава от изучаваното през годините до ІV клас и даваните примерни тестове, които, вече упоменах, имам, макар и да не сме още в ІV клас. Ще изчакам, ще видя, ще анализирам и ще се включа тогава отново по същество.
Лично аз не споря дори, мотивирам становището си, а именно: тестовете не са сложни за средностатистическия ученик, същите са като останалите изпити, предвидени като форма за оценяване знанията на учениците по цитирания вече ППЗНП от 1999 г. Не обичам емоционалните нереалистични изблици с постоянна цел- търсене на виновни.

idra, нека обърнем внимания на въпросната запетаята. В първия текст, който си дала /вероятно преснет от учебник/, пише, че пред "и" такава се поставя тогава, когато се изброява /правило от моите детски години, пример: "В двора бяха всички: и децата, и родителите, и учителите..."/.
Във втория текст, който си преснела пише точно същото във второто изречение, преди подчертаното, но с по- различен словоред. В следващите изречения от втория даден текст е упоменато другото изучавано и от нас навремето правило- а именно, че пред "и" не се пише запетая, когато се употребява като съюз между две изречения. Втората разработка е по- пълна, сравнява двата начина на използване на въпросното "и" и дава по- точно правилото кога пред него има и кога няма запетая. Но двата преснети текста не са в колизия. Напротив. Първия съвпада изцяло като смисъл с второто изречение от втория текст.
В цитата "Те определили мястото и разстоянието и се разделили." "и" е съюз, не мисля, че в случая е налице изброяване, а по- скоро е връзка между отделни изречения /всяко със собственото си сказуемо/. В дадения от мен по- горе пример изброяването е очевидно. За съжаление не разполагаме с цялата страница от въпросния учебник, за да видя техният пример за "и" и запетая при изброяване. Може да има такъв добър пример, може да няма. Не знам.
Да добавя: и днес тази разлика не се прави от голяма част от възрастното население, както има и ученици с сдобра подготовка, които я правят и в момента. Лично аз не съм филолог. Тук конкретно вероятно по- биха били полезни специалисти. Изразявам само мнение. Не нападам, за разлика от други участници, напротив, призовавам към ползотворна дискусия.

# 45
Judy
Ако оценката от тест "изходно ниво" се взима при оформянето на годишната оценка, какво тогава прави тест" Входно ниво"?
Не бяха ли и тези тестове за оценка на преподавателите?

Защо трябва все нови и нови оценявания да се правят, да се търси мерило според което ще излезе, че учебната система е задоволителна, после пак да се кахърим (ние по родителски а не в министерството) че децата са неграмотни и да искаме промяна, и те пак да търсят нови методи и т.н. и кервана да си върви, и кучетата да си лаем...?

# 46
  • София
  • Мнения: 62 595
И аз така си спомням, че се говореше миналата година - тези "матури" са оценка за системата, а не за децата. А снощи по ТV някаква директорка (или учителка) обясняваше точно обратното - оценявали се знанията на децата, а не на преподаването.

А входните нива се правят в началото на учебната година, за да се види какво е останало в главите на децата за цяло лято. Според мен те са полезни. Съчетани с обикновените изходни нива се вижда колко е напреднало детето. Но това е различно от малките матури.

# 47
Не виждам защо когато ще оценяват учител трябва да поставят оценка на децата персонално. Така се вменява вина у децата, за мен не е правилно. Правилното е тестовете да са напълно анонимни, т.е. да няма значение кое точно дете е изкарало 2ка и кое - 6ца, а оценката за преподавателя да е някакво средно аритметично.

Колкото до усвояването на целия материал - Джуди, още по мое време има някакви нормативи - не можеше повече от 1 класно на седмица. Беше преди 25-30години, системата си беше желязна.

# 48
  • Мнения: 335
Правя огромно изключение от принципа си да не влизам отново в тема, в която се подменят понятията.
Включително чрез преместването й в друг форум.

Драга, Judy!
Когато отворих темата във форума, за където си мислех, че е, аз всъщност попитах:
Докога хора, които имат за цел да разбият окончателно образователната система заради свой икономически интерес (макар в изпълнение на вероятен чужд стратегически такъв), ще издевателстват над децата ни?

Въпросът ми беше принципен, щото детето ми не е 4 клас, нито дори първи.
А защото съм гражданин на страната си.
При това имам спомени от периода преди всички изстъпления в образованието ни, когато високото му ниво се знаеше в целия свят заради българските деца с по-добра училищна подготовка от масата свои връстници из планетата .
Те печелеха първи места във всички международни ученически олимпиади.
А как се е преподавало в масовите училища, се вижда по броя на българите по света, работещи за чужди компании и печелещи с лекота конкурсите за назначение именно заради квалификацията си, придобита в „предреформаторския период”  в МОН.

И така. Ти питаш, подменяйки смисъла на темата ми, какво толкова децата да ги изпитат с някакви лесни тестчета, дето не трябвало да ги затрудняват - точно както твоите въпроси към нас:
Моля някой от притеснените родители да отговори на въпросите ми. Малко на брой са, кратки са, не отнема много време.

На високо интелигентния стил да кажеш, че "котката е повече черна, отколкото гладна", ще ти задам ясен въпрос:
Какво би те притеснило теб, ако аз те попитам:
„Искаш ли да те из...кам. Само 5 пъти, бързо свършвам, няма да боли?”

Какво ще направиш ти – ще ми предложиш да дам доказателства, че наистина ще е само 5 пъти, както твърдя и че наистина бързо свършвам?
Или ще се възмутиш и ще скочиш да се защитиш?

Е, аз се възмущавам, когато ме питат "Какво толкова, ако си направим още един експеримент с децата ви?!".
Това лошо ли е?

За това беше моята тема. Че продължават да пре...ват образователната система.
А ти искаш да обсъждаме дали това е толкова неприятно и какво толкова, ако се изтърпи.

Дано моята перифраза на твоите въпроси не възмути някого.
Но пък тъй и тъй преместиха темата от Клюкарника (място за дискусии, актуални събития и проблеми, несвързани с бременността и майчинството ) тук – в „Деца в училищна възраст”
Може и да я делнат - не боли.
Писанието ми стана дълго, но пък наистина е последно тук.
Който го иска още по дълго може да види и тук: http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=279888.msg7257786#msg7257786

Последна редакция: ср, 14 май 2008, 11:53 от Холограма

# 49
  • Мнения: 24 467
Видях задачите за ІV клас, съжалявам, но ако на някого са му сложни детето му просто не е усвоило това, което е следвало да научи в училище. Деца, неусвоили материалът винаги е имало и ще има. На състезанията за ІІ клас дори са по- сложни. Личен поглед.
Влизам винаги с ника си, с който съм регистрирана. Така, както се представям винаги, когато разговарям.
Радвам се, когато се обсъждат конкретни проблеми и се предлагат конкретни решения, а не се чоплят семки на общ лаф.
Също така не си играя на "Еди си - ела си."- "Днес съм обидена- няма вече да пиша в тема- утре не съм обидена, ще пиша.". Нека всеки пише и мотивира становището си. Лично аз не ограничавам никого, стига да е по темата.
"Входящото ниво" при нас бе оценявано и оценките бяха вписаи в бележниците както всяка друга оценка. Дали ще е "вх. ниво", "изх. ниво", контролно или устно препитване- оценката има за цел да даде що- годе обективна представа за познанията на ученика в дадената област. Дори имам отбелязано в бележника на сима напр. "БЕЛ- вх.н.". Проблем не виждам. Полезни са за мен и изходните и входните нива.
Няма как да се оцени "системата", без да се направи преглед на знанията на учениците. Не се страхувам от този преглед. Резултатите могат да ми бъдат полезни и да установя къде какви пропуски имаме. Целта ми не е децата ми да са "на 6", а да знаят, а дали знаят мога да установя само посредством обективно оценяване /личната ми оценка не е такова/. Най- обективно е именно външното оценяване. Все някога и у нас е редно такова да се въведе. Приветствам идеята.
Синът ми има много повече оценки в бележника си от мен някога, факт е. Не намирам това за обезпокоително обаче. На него не му тежи, на мен- също. Дали оценката ще е от устен или писмен, текущ или друг изпит, съобразно правилата на ППЗНП, дадени по- горе, е без значение, ако детето не ходи на училище само за оценките и ако родителите му не са максималисти. Последните неща нямат много общо със системата и са съществували винаги в определени семейства. Проблем е на семействата и децата.
Ако намирам, че учителите на моето дете не са се постарали да му обяснят ще взема също мерки- има други класове, други училища. Това обаче аз няма как да преценя, ако ги няма тези общи изпити или национални състезания.

Холограма, надявам се, че когато се поставя тема авторът не разчита в нея да участват само мислещите еднакво, в случая само негативисти, желаещи да оплюват една "система" в цялост. Лично аз не намирам, че е реално да се генерализират негативите или позитивите на която и да било голяма структура или система. Това е крайно погрешен подход. Предпочитам по- конкретните проблеми. В случая ставаше въпрос за тези изпити. Въпросите, които зададох, касаеха само и единствено изпитите. Умишлено се ограничавам да обсъждам само тях. За това апелирах многократно, в противен случай общото плюене размазва проблемите, ако ги има, води до пълна липса на конструктивност, в резултат- напълно безсмислено е. Също толкова колкото да плюем по "политиците", "полицаите", "здравеопазването", "учителите", "съдебната система", "поколението", "бабите", "свекървите" и т.н.
Моята позиция е също принципна, моето дете нито сега, нито следващата година ще ходи на точно тези изпити, но ходи на редица други и знам, че представянето му там не е свръх човешките усилия и не нанася вреди на едно дете. С резерва- нормално дете, на не много амбициозни родители, което отделя време и за игри и за учене, но на което все пак се обръща внимание и в къщи и в училище.
Как се представял българинът по света и у нас е нещо различно- едни са добре, други- не чак толкова, едни са добри в едно, други- в друго. Дори по този въпрос не обобщавам- желязно правило.
Не аз подменям смисъла на темата. Напротив пиша точно за "външното оценяване", не размотавам дъвки, не плюя по общи структури, не нападам хората, не обобщавам голословно, не сипя обвинения. Пиша за изпитите- точно за тях, дали са допустими, колко са сложни, какъв е смисълът им. Явяването на поредният изпит си е пореден изпит, не "изпитание" за децата, което следва да ги торзоми, ако този изпит е съобразен със силите и възможностите им.
До момента в двата дни не видях нещо, което би могло да е особен проблем за тях.
Целият живот е система от изпити и те следва да са готови за постоянна проверка на знания и умения от всякакъв вид, без този факт  да ги стресира.
За мен не е доказано твърдението, че системата е куца, сляпа и болна като цяло. Но не пиша за това. Сама виж заглавието. Как то доказва такова едно твърдение? За мен не го доказва. На хората, на които светът бездруго винаги им е крив, пък не са нужни доказателства, а само постулати.
Та на въпроса- като как виждате една добра система за външно оценяване?

Последна редакция: ср, 14 май 2008, 12:23 от Judy

# 50
  • Мнения: 656
Добре Джуди,
сега се логнах, анонимните мнения са мои. Вече ми виждаш очичките и можем да говорим "очи в очи".

Тест "входно ниво" обикновено отчита резултата от предходната година, за 5ти клас това е оценка на преподавателя в 4ти (говоря за предишни години, сиреч - старата нова система). По думи на преподаватели, била точно да се оценят колегите им.
Възможно е твоето дете да има повече оценки от теб, при моето дете по някои предмети практикуват следното - ако на контролно има оценка 5, според настроението и скимването на преподавателя карат едно дете да напише в бележника си 4,5 и 6, друго - само 5, трето - 4 и 6. Това е за едно и също контролно, не е по повод че примерно теста бил на 3 раздела.

Най-голямата трагедия според мен е, че за грамотността на нашите деца милеем най-много родителите, но не и министерството. Иначе нямаше да разрешат да се учи по 2 различни учебника по един предмет, като съдържанието на двата не се покрива напълно. Нямаше да разрешат в СУ да се влиза "Журналистика" без изпит по български език.
Просто мерките, които се взимат всяка година в отговор на родителското "защо нещата се влошават" щяха да са ефективни.

# 51
  • София
  • Мнения: 478
 Дано не се изказвам "неподготвена" поради факта, че ученичката ми е едва втори клас. Но ми се струва, че макар и да не са перфектния метод на оценяване, матурите са стъпка към нещо положително в тази насока.  Опит да се въведе някакъв обективен критерий. Самият факт, че са повод за оживени родителски дискусии по качеството на началното  и не само началното образование, допринася за идентифициране и формулиране на проблемите, на конкретните "издънки" в учебните програми, в методиката на преподаване и оценяване, в системата изобщо,  които е абсолютно наложително, за да бъдат отстранени. Освен това въвеждането на матурите накара много родители да се вгледатат доста по-отблизо в това дали, какво, как и доколко ефективно учат децата. А за някои от тях ( естествено, това опрелено не са пишещите тук) това е нещо ново Wink.
 Толкова години се караше без това-в едни училища обучението си върви на едно ниво, в други на друго. И затова, че има проблем се замисляме  епизодично по повод стряскащия правопис по ученическите форуми или резултатите от някое проучване на нивото на грамотност. А за да се промени нещо е полезно да се стряскаме поне въднъж годишно Crazy. И ако може да се постреснат тези, на които им се плаща, за да решават проблемите Twisted Evil(дано не съм прекален оптимист за последното).
 Мисля, че е нещо положително за  децата да са наясно, че несистемното учене носи последици и не може да се минава "между капките" на базата на отделни, понякога случайни добри  оценки, положително мнение на преподавателя и пр. Наблюдавам как е при дъщеря ми- от първи клас започнаха честите контролни и от един момент нататък децата просто ги считат за нещо нормално, не им носят някакъв стрес с всички негативни последици от него, а съответно считат за нормално винаги да са подготвени. А едно време какво беше? Има ли класно-шок и ужас. Спомням си в седми клас получих единствена четворка по математика, която имаше реална опасност да ми развали годишната оценка и да ми провали бала за кандидатстване по простата причина, че имахме общо три срочни оценки и учителката отказваше да изпитва повече и смяташе строго средно аритметично за оформяне на срочната оценка.Това не може да се случи при перманентна проверка и оценка на знанията, било чрез контролни, матури, тестове, участия в състезания.

# 52
  • Мнения: 656
Може би ще се изразя по-ясно ако напиша, че има много други неща, които трябва да се направят освен матурите. Такива половинчати мерки се взимат периодично, без някоя от тях да доведе до конкретен резултат.
Това все едно Тати или Мама да се опитат да направят оценка на форума, да излязат някакви резултати, да вземат тези резултати така че да излезе обща оценка 5, и на база този среден резултат 5 да напишат оценки на всички потребители във форума. После всички си ръкопляскаме за добрия общ резултат на форума.
Нещо такова според мен представляват тези матури.

Някъде се изгубва смисъла на образователните изисквания, или поне остават с пожелателен характер.

# 53
  • София
  • Мнения: 62 595
Аз съм "за" да има външно оценяване, но да се прави по всички правила, които са въведени като добра практика по света. Или хайде, поне в Европа.
За съжаление в момента имаме някакво жалко подобие на външно оценяване, защото няма разписано черно на бяло кое как се оценява. На мен дори това не ми прилича на външно оценяване, а на вътрешно, защото МОН оценява сама себе си, но както си иска.
Има си методики за разработване на външно оценяване и те са известни в цял свят. Има специалисти, които могат да помогнат.

# 54
  • Мнения: 24 467
Аз нямам поглед върху това, как се прави конкретно външното оценяване в другите държави. Затова не мога да дам пример. Но не искам да говоря и общо- у нас е зле, навън- добре. Пак поради тази причина. За едно съм сигурна- такова е задължително да се въведе.
Например, според мен е редно, когато едно дете започва съответната степен на обучение, съгласно закона за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план, то да е наясно през съответните години по какъв план ще учи и какви изпити ще полага. За изпитите за мен е достатъчно да са ясни като съдържание и форма и същите да почиват на взетия през съответната учебна година или част от нея учебен материал от общозадължителната програма. Сегашните, гледам, са така, дори ми се чинят доста елементарни, вероятно като за начало.
Начинът на оценяване при писмените изпити, като напр. при сегашните изх. нива- средно аритметична оценка, което ще рече сборът от отделните оценки по шестобалната система /у нас законът в това отношение не е изменен, за състезанията важи друг принцип, но те не почиват на ЗНП, ЗСООМУП и ППЗНП/, разделен на общия брой въпроси. Не виждам друг начин за оценяване, но така се процедира при всеки писмен изпит.
Ако пък е тест само с готови отговори /не от отворен тип/, като тези, които са предмет на дискусията, то има само решил- нерешил. Тогава следва да има предварително оповестяване на това- съобразно броя решени отговори, които съответстват на дадена оценка, отново по шестобалната система. Аз лично не одобрявам такъв тип тестове- абсолютно папагалски са /като изпитващ никога не съм давала на студентите си такива от типа "тото", предпочитам въпрос- разработен отговор, но това си е мое лично виждане/. С А,Б,В... не смятам, че се оценяват обективно знания на ученици, особено пък по БЕЛ. За математиката смятам важи същото- от състезанията, на които ходи синът, се убедих, че често става налучкване и се губи смисълът. Предпочитам задача и разработка на решението. Контролните на сина в тази връзка намирам за по- сполучливи, напр.: да открие глаголите от направената преди това диктовка и да определи време, число, лице или нещо такова.
Гледам при тези контролни /текущи/- има определен брой задачи, независимо по кой предмет, оценка за всяка задача и средно аритметична оценка. Така беше и по мое време, имам спомен от по- горните класове за математика, физика, биология. Не виждам причина да се променя начинът на оценяване и сега.
Да, това изисква повече труд у проверяващите и по- добра квалификация, но резултатите са по- обективни. За мен това е по- важно.
Ако някой има конкретни познания и информация как това се прави в чужбина, моля да сподели. За мен лично би било интересно.

# 55
  • Далечният изток
  • Мнения: 14 673
Забелязвам тази тенденция изпитът да е под формата на тест. Няма го това изпитване на дъската и разказване, поне при сина ми е така.

# 56
  • Мнения: 24 467
Аз лично предпочитам писменото изпитване, но не и от така посочения по- горе от мен вече вариант с готови отговори и ограждане на единствения верен. Дори за самата себе си предпочитам така да ме изпитват- писмено.
За студентите си, напр., съм правила разработки на точно отворени тестове. Пример: "Прилики и разлики между два отделни правни института, които са сходни, но не и еднакви, обяснение на основни понятия, решаване на казус. По- трудоемко е изготвянето и после проверката, но е в пъти по- добро и качествено като резултат.

# 57
  • Далечният изток
  • Мнения: 14 673
Judy, за студенти сигурно си права. Става въпрос за ученици във втори-трети клас, които тепърва развиват умения за учене и запомняне, за речева култура ако щеш и т.н. Инъче в никакъв случай не отричам писменото изпитване.

# 58
  • Мнения: 24 467
Да, съгласна съм, че следва да се отчетат спецификите при децата. Но няма пречки да се разработят сполучливи тестове и за тях. Напр. класната на сина дава контролни по "Околен свят" с такива въпроси: "Сравнение между жива и нежива природа", "Какви са символите на държавата", "Кои са сетивните органи и кой от тях за какво служи". По БЕЛ: диктовка, отделяне на прилагателни, определяне род и чсло, изречения, които детето следва да свърже в смислен текст /не повече от 4-5, лесно е много/. Имат готови книжки с такива варианти, мисля бяха на "Слово" по БЕЛ, стоят в класната, дава ги на децата, когато решават такива, проверява ги, връща ги на родителите за запознаване и подпис и отново ги прибира. Не мисля, че е пряко силите им да ги решат. Дори е полезно да развиват писмената форма на изразяване. В началото им беше трудно- с всяко начало е така, не се изразяваше пълно /имам поглед върху неговите контролни/, правеше пропуски, изразяваше се само с по няколко думи. Сега си пише пълни изречения точно по зададения въпрос.
На състезанията по математика, напр., има такива, при които част от въпросите са със заграждане на готов отговор, но има и задачи, които нямат такъв, искат решение и посочване на верния отговор. На Великденското математическо състезание, напр., опция "друг отговор" се възприемаше само при посочване на верния такъв. Смятам, че така би било по- добре.
Така се развива наистина мисленето, а не научаването. Нали това е една от целите на програмата, която е поместена в сайта на МОН за 2006- 2015 година?

# 59
  • София
  • Мнения: 62 595
Значи, пак се връщаме в изходната точка - каква е целта на един тест (или система от тестове), какво измерват, как го измерват, за каква възраст на оценяваните става въпрос, за какъв предмет  и как се интерпретират резултатите. Нито един от тези показатели не съм чула или видяла да бъдат оповестени публично както за малките матури, така и за големите. Дори обратното се получава - имаме образец за пълна каша и хаос.
Положението е много сериозно, защото става въпрос за външно оценяване на стотици хиляди деца. С матурите на големите какво ще стане? Тази година ще решат, че 10 въпроса са за тройка, а догодина същите тези 10 въпроса може да са за двойка. Така, шестицата от тази матури ще бъде ли със същата тежест като шестицата след една година? Същото важи и за малките матури.

# 60
  • Мнения: 24 467
Да, връщаме се на същността на въпроса. Това е желанието ми. Мисля, че това е важното- как, а не дали следва да се провеждат такива изпити. В тази връзка бяха и първоначалните ми въпроси в темата: кое е притеснителното в тях, а не дали същите са притеснителни.
Затова написах вече и конкретните си виждания как лично аз виждам едно такова външно оценяване, включително обръщам внимание и на това как виждам и поставянето на оценките на учениците. Това е мое лично виждане, подчертах го още в момента, в който го написах.
За да е ползотворна темата е ценно да се обсъждат плюсове и минуси и да се предлагат решения. Плюенето и нападките допринасят само за изнервяне и причиняват вреди.
Моля също и за споделяне на опит, апелирам към тези, които са запознати с тази практика в други държави.

# 61
  • Мнения: 656
ДЖуди, написаното от теб не се различава от писанията на Холограма, само дето тя е  една стъпка пред теб - още няма нормативен документ за държавните образователни изисквания спрямо БЕЛ - просто няма критерии, които да те оценяват "знаеш български за 3" "знанията ти не стигат". Тепърва ще се създават някакви критерии, но което е смешно (по думи министъра от пресата) тези критерии ще се създават на база сегашната подготовка на учиниците, а тя - както всички знаем - е много слаба.
Другото, което би трябвало да се поинтересуваш ако си преподавател е, въвеждането на тестове като система за изпитване за избягване на субективния фактор при оценяване. Това, което ми каза на мен една от учителките на сина ми е, че тестовете стават задължителни като форма на изпитване.

Другото, което исках да добавя е, че освен развиване на мисленето, образованието трябва да създава все пак някаква основа, върху която да ти дава възможност да разсъждаваш. Примерно не може да разсъждаваш върху правилата по математика, но може да научиш някоя теорема и после като развитие на логическото мислене да се опиташ да я докажеш с научените правила. За съжаление не виждам начин как може да се направи доказателство на теорема чрез тест с отговори А-Б-В-Г.

# 62
  • Мнения: 24 467
Не съм преподавател, писала съм. Преподавала съм. Споделям опит /личен/, не прочетен в поредна книжка.
Когато обсъждаме конкретни въпроси се пише конкретно. Общите постановки са излишни. Заклеймяването по принцип на дадена идея- крайно погрешно.
За да мислиш, разбира се че са нужни познания. Но познанията са основата, а образованието следва да възпитава в мислене, базирано на тази основа. На тази цел се обръща внимание и в програмата, към която препратих за желаещите да четат, разбира се.  За голям кръг хора не е нужно да се изследва чуждата позиция. То си иска усилия, все пак. Ако тя не е плътно като нашата- значи е противоположна, сиреч погрешна. Колко наивен начин на разсъждение е това!
Винаги е имало критерии за оценяване. Как се пишеха при нас оценките? Как се пишат сега? Има система за оценяване, начини за проверка. Дадох препратки към сега действащото ни законодателство. Друг е въпросът дали те не могат да бъдат и по- добри и по- обективни. Винаги може повече, винаги има нужда от по- високо качество. Това не е причина да се иска отпадане на идеята по принцип.
Нека си припомним как са сега нещата. Няма смисъл да плюем колко са лоши, това е най- лесното, но и най- безсмисленото. Общообразователният минимум е основата на общообразователната подготовка. Той включва задължителни знания и умения, необходими за успешната реализация на учениците в следващата степен на образование. Общообразователният минимум за началния и прогимназиалния етап на основното образование е еднакъв и задължителен за всички видове училища. Съдържанието на общообразователния минимум,  може да се актуализира на всеки 4 години. Разпределението на учебното време по учебните предмети за достигане на общообразователния минимум по класове, етапи и степени се определя с наредба на министъра на образованието и науката. Формите и начина на определяне на оценките вече ги цитирахме. Става въпрос за всяко оценяване в системата на народната просвета. Други начини ще има при промяна в законодателството едва.
Специално в нашия клас двете поредни години на първия учебен ден класната ни запознава с изискванията за минималното ниво по отделни предмети, на което следва да отговарят учениците в края на учебната година. Не си пращам децата на училище с цел събиране на оценки, други цели имам. Желая да покрият все пак средните стандарти, тези, с които лично нас ни запознават. Да не се лъжем, но и при нас, когато бяхме деца, не можеше да се говори за пълна обективност. Как ще се постигне такава? Не знам да има начин за пълна обективност в оценяването където и да било. Включително и тестовете за интелигентност.  Laughing Например "гладкото четене с разбиране" как ще бъде оценено? Какъв най- обективен критерий би се сложил там? Как се оценява есе /не става въпрос само за литература, по английски съм държала изпити от такъв характер, има и по други предмети/? Отговор на литературен въпрос? Преразказ? Поради такива причини се възприемат едни общи правила за оценяване. А такива има.
Написах какво КОНКРЕТНО е личното ми виждане по въпроса с оценяването при настоящите изпити. Попитах кой какво конкретно виждане има или какъв опит би споделил. Обръщането на всяка тема в спор е пълна безсмислица. Точно като обобщаването. Нещата не са черни и бели. Никъде по света. Дайте нищо да не се прави от страх да не се сбърка. Тази нашенска черта определено не води до добри резултати.


# 63
  • Мнения: 656
Добре Джуди, като преподавател във ВУЗ ти пишеш някаква програма, която трябва да бъде одобрена он МОН. А включваш ли критерий за оценка в програмата?

Защото аз програма съм писала. Критерии обаче - не. Предполага се че всеки изкарал този курс притежава всички умения, написани по програмата.

Публикувани са държавни образователни изисквания за различните специалности в гимназиите, които един дипломиращ се трябва да ги владее за да получи диплома.  А как е за българският език? Как се доказва "гладко четене"? Примерно "50 думи свързан текст, несъдъжащ специфични научни термини да бъде прочетен за Х минути" или нещо подобно - има ли някъде написан такъв критерий?

Какво значи да разработват критериите за "да" или "не", къде се пропукаха старите изисквания?
Защо сега тепърва ще разработват такива, при това не на някакви логични умозаключения и анализ на необходимите минилани знания за писане на проста молба например, а на база "общите знания на випуска". Оценяваш нещо спрямо него си. Оценяваш движението на координатна система на база самата движеща се система, без да взимаш външни отправни точки (няма общо с външното оценяване). Аз се оценявам спрямо мен си, мога да ти кажа че съм и умна,  икрасива и добричка и изобщо каквато още ми хрумне.

# 64
  • Мнения: 24 467
Критерии за оценки никой не е искал. Нито преди, нито сега, но говорим само за ВУЗ, все пак. Никога не съм била учител. Такъв би било най- полезно да се включи тук и да обясни.
Тръпки ме побиват от изказвания от типа на видените в една друга тема: "Не знам какъв е тестът, не мога да го отворя сайта, но  #Cussing out #2gunfire", без каквито и да било мотиви. Когато питаш субекта поради що се толкова ядосва няма да получиш конкретен отговор, най- много да те навика поради слаби нерви. А аз желаех нормална дискусия, с мотиви и примери, споделен опит.
Истината е, че децата не са чак толкова изплашени. Ето ги и форумските теми. Ето и децата, които лично познавам. Ето и самите тестове- вярно е, че още у нас няма традиции в тази насока, но такива се създават с работа в съответната насока. Не с приказки и то само "против".
Като се върна на дадените от мен примери, които е невъзможно да оцениш посредством тестови изпити от затворен характер, следва да допълня, че ППЗНП не е отменил възможността за поставяне текущи оценки от устно препитване. Дала съм цитата още вчера. Оценката е спрямо критерият за средна норма за дадения клас съобразно изучения материал, а се знае какъв следва да е той.

# 65
Истината е, че децата не са чак толкова изплашени. Ето ги и форумските теми. Ето и децата, които лично познавам. Ето и самите тестове- вярно е, че още у нас няма традиции в тази насока, но такива се създават с работа в съответната насока. Не с приказки и то само "против".

Децата не са чак толкова изплашени, децата са стресирани, отвратени и уморени. Те направиха десетки тестове, те бяха изпитани десетки пъти в името на тези "матури", защото никой не е гарантирал какви и колко "лесни" ще бъдат. Нашата оценка няма нищо общо с действителността, която ще лъсне след обобщаване на резултатите. А за това, че децата се вълнуват много от резултатите може да се види след като излязат от изпита как си  сверяват отговорите. От случайно дочут разговор на петокласничка с нейна близка в парка - момичето почти плачеше и казваше: "Аз всеки ден съсм си учила, искам да имам шестица на тестовете!"
Ясное, че и това ще премине както много други вълнение, до следващия път...


# 66
  • Мнения: 24 467
Жалко ако няма шестица- тези тестове се покриват и без особена трудност от страна на ученици, учещи в съответния клас.  Grinning Справка- виж тестовете, достъпни са. Гаранция за шестици никой не дава. Нито гаранция за това, че е лесно да се трудиш. Четох и темите за четвъртокласниците и петокласниците, имам други впечатления от там. Или в една тема може да се пише едно, а в друга- обратното. Е, вероятно може. За мен проблем такъв няма.
Ако имаш да предложиш конкретно нещо по темата бих го приела по- сериозно.
Аз съм Judy,  Peace!

# 67
Някой може ли да каже какви са критериите за оценяване по точки за 5 клас? Ще съм ви много благодарен!

# 68
  • Мнения: 24 467
Някой може ли да каже какви са критериите за оценяване по точки за 5 клас? Ще съм ви много благодарен!
Виж тук се споменава нещо, лично аз не съм се интересувала от това, че не ми е на дневен ред:
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=399488.0;topicseen
Миналата година попаднах на един учителски сайт, където се обсъждаше този въпрос, но не ми се рови сега, виж в Гугъла. Иначе пише, че има скалата на оценяване в книжките в тази тема. Питай и авторката на последния пост.

Общи условия

Активация на акаунт