Kак се справят многоезичните ви деца с проговарянето

  • 8 098
  • 69
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 11 306
Ами аз си държа да знаят български и затова така карам. И съм чула, че така е най-добре за децата
Детето няма да забрави българския. Не се притеснявай да пробваш.
Дадох ти пример с дъщеря ми, защото беше сполучлив. Ако ти самата имаш затруднения да говориш толкова време на датски, мога да се съглася, но ако знаеш добре езика, не ти пречи да пробваш.
Тя тогава беше на 3 1/2 г. Сега е на 8 и пише и чете на български, а като почне да говори - няма млъкване.

# 31
  • Мнения: 402
Сега е на 8 и пише и чете на български, а като почне да говори - няма млъкване.

Аз само се включвам да изразя голямото си възхищение за по- горе споделеното. И аз само български говоря, но с такива успехи не мога да се похваля.

# 32
  • Мнения: 1 783
Тя тогава беше на 3 1/2 г. Сега е на 8 и пише и чете на български, а като почне да говори - няма млъкване.

Кажи, как го постигна или ако си писала в другата тема, кажи да потърся. Помага ли това, че не работиш извън къщи според теб? На мен малко ми се вижда кауза пердута говоренето след градина/училище, когато работиш, не че ще се откажа де.

# 33
  • Мнения: 11 306
Тя тогава беше на 3 1/2 г. Сега е на 8 и пише и чете на български, а като почне да говори - няма млъкване.

Кажи, как го постигна или ако си писала в другата тема, кажи да потърся. Помага ли това, че не работиш извън къщи според теб? На мен малко ми се вижда кауза пердута говоренето след градина/училище, когато работиш, не че ще се откажа де.
Аз работя от къщи и прекарвам половин ден с нея, защото градините при нас са до обяд, а и училището също. Тя сега е в 3 клас. За четенето - след първи клас сама пожела да научи буквите и започна да срича от детските книжки, като постепенно стана гладко. По-късно поиска да научи да пише буквите, първоначално печатно, но това лято покрай идеята на Блажка за размяна на писма, научи и ръкописно. Чете и пише бавно, но го прави с удоволствие. Не съм я карала за нищо. Сама прояви интерес. Пада си книжен плъх и може би това и помага много.
За обогатяване на речника ползвам и детски филмчета с българско аудио.

# 34
  • Мнения: 871
Тя тогава беше на 3 1/2 г. Сега е на 8 и пише и чете на български, а като почне да говори - няма млъкване.

Кажи, как го постигна или ако си писала в другата тема, кажи да потърся. Помага ли това, че не работиш извън къщи според теб? На мен малко ми се вижда кауза пердута говоренето след градина/училище, когато работиш, не че ще се откажа де.
Аз работя от къщи и прекарвам половин ден с нея, защото градините при нас са до обяд, а и училището също. Тя сега е в 3 клас. За четенето - след първи клас сама пожела да научи буквите и започна да срича от детските книжки, като постепенно стана гладко. По-късно поиска да научи да пише буквите, първоначално печатно, но това лято покрай идеята на Блажка за размяна на писма, научи и ръкописно. Чете и пише бавно, но го прави с удоволствие. Не съм я карала за нищо. Сама прояви интерес. Пада си книжен плъх и може би това и помага много.
За обогатяване на речника ползвам и детски филмчета с българско аудио.

бам, и ние в кюпа  Grinning Да се похваля  Wink Въпреки говорните затруднения, 8 годишното ми момче, дошло на 2 години в Канада чете прекрасно на български, пише красиво с ръкописни букви и рядко прави правописни грешки при диктовка. Също подехме инциативата на Блажка и си пише с 3 деца от България  Hug Това лято чете трета книга: досега е прочел Пипи и Карлсон, сега чете Емил/. Карам го да ми чете на глас всяка вечер по 15 - 30 мин., за да мога да му обяснявам думите, които не знае. Не знам как ще я караме по време на учебната година, но засега върви много добре и се съчетава идеално с логопедичните упражнения   bouquet

# 35
  • Мнения: 1 783
Мерси Вечерница и Грийндрийм, сигурно е и до дете значи, да се надяваме и моят син ще иска да чете и пише Simple Smile И дано инициативата за писмата да продължи и по-нататък, когато той порасне Simple Smile. Въпреки, че аз го уча на букви - проявява интерес, макар че е малък, надявам се нещо да влезе в главичката. Но догодина се връщаме в САЩ и ще видим, как ще бъде там, защото на тази възраст (4) се очаква да знае английската азбука, а аз не искам сега да го уча на английската, предпочитам да използвам, че сме в българска среда и да учи българската.

# 36
  • Мнения: 871
greendream Интересува ме много как работите с българския логопед и дали може да ми дадеШ координати, ако има естествено желание от негова страна.

Не съм говорила с логопедката, но я намерих чрез бг-мамма, писах й на сайта и тя се ангажира с нас. Свързваме се чрез МСН или Скайп веднъж седмично за един час, а плащането става чрез ПейПал. Предполагам че упражненията за различните случаи са различни, но при нас действието е очевидно /ушеслушно  Simple Smile/. Това е сайта й

http://logopedia.dir.bg/_wm/contacts/?df=221564

# 37
  • Мнения: 7 837
защото на тази възраст (4) се очаква да знае английската азбука

На 4 няма да му изискват това. Пожелателно е, но не задължително. Азбуката се учи в киндергардън.

На 3 години, Самуил говореше, но в повечето случаи неразбираемо. Ние също почти напълно спряхме с българския и сега на 3г. и 7 мес. вече ситуацияте е много различна.
Каквото и да ми обясняват, факт е че при някои деца, двата езика едновременно не помагат.

# 38
  • Мнения: 1 783
Благодаря Кейси, аз се бях шашнала от изискванията дето някой ги беше пуснал и затова се зачудих.

# 39
  • Мнения: 11 306
При нас тръгват при навършени 6 г на училище и няма изисквания да знаят буквите. Учат ги през първия срок. Като разбрах, че е такава работата, хич не съм я тормозила да помни предварително цялата азбука. Знаеше обаче да си пише името и ме беше притеснила за дислексия, че пишеше буквите огледално. Но се оказа фалшива тревога. Дислексията била рядко срещано явление при дву- и многоезичните деца.

# 40
  • Мнения: 868
защото на тази възраст (4) се очаква да знае английската азбука

На 4 няма да му изискват това. Пожелателно е, но не задължително. Азбуката се учи в киндергардън.

На 3 години, Самуил говореше, но в повечето случаи неразбираемо. Ние също почти напълно спряхме с българския и сега на 3г. и 7 мес. вече ситуацияте е много различна.
Каквото и да ми обясняват, факт е че при някои деца, двата езика едновременно не помагат.


Да, изискват да се знае азбуката на 4 и да се пишат букви. На 4.5--5 години се говори за reading readiness и дори дават тестове на децата.  В нашия прискуул на 3 преподават азбуката + азбуката на френски + азбуката на sign language. Аз  не съм съгласна с начина на преподаване и изисквания, но това е... Всъщност даже не искам да учат другите азбуки, защото какъв е смисълът да се повтаря азбука на френски като папагал без да може да се говори на езика?!  С другите мами като говоря в квартала, същото казват, за други училища на тази възраст.  (Когато се събера с други мами на площадката, само за училища се приказва!)


А да питам другите майки: във вашата среда, имате ли добри специалисти по двуезичие или специалисти по проблема с говора? Те работят ли в екипи ако някое от децата има проблем?

# 41
  • Мнения: 7 837
5 години си е вече киндергардън. Със сигурност има разлика из щатите, обаче имайки предвид, че доста деца си стоят вкъщи до 5-годишна възраст, затова и азбуката не е задължителна или поне не навсякъде.
А в много случаи, просто фигурира като изискване в разните му списъци. реално нещата са други и е съвсем нормално. Все пак говорим за 4-годишни деца.

# 42
  • Мнения: 868
Разбира се, дори училищата в един и същ  град са различни.

Поне от каквото аз виждам, много рядко родителите си държат децата в къщи до 5 години. Дори майките, които не работят и тези със средства за гледачки на 3 години ги изпращат на прискуул поне за половин ден или за 2-3 дни на седмицата. Не само заради азбуката (която в къщи се научава също), но и заради развиване на социални умения с други деца.

Познавам и майки, които са решили да учат децата си в къщи, но те имат големи нетуърки с други жени и планират заедно излизания с деца, уроци, домашни и т.н. Това си е постоянна и трудна работа! Повечето са били учителки преди да родят и решават да учат децата си в къщи и след киндъргартен защото не харесват училищната система.

# 43
  • Мнения: 3 367
Справят се добре за моите разбирания и изсисквания.
*
Ния проговори късно (след 2.6),объркано, смесено. До 3.5 когато започна да дели 2та езика и сега се опрая добре.
Брат и проговори на няма 2 години със сложни изречения с думи от по 4 срички на англ.,така и не разбрахме как. Бг не говори освен спорадични думи.
*
При нас искат за знаят буквите преди 1ви клас,т.е на  навършени 6 години.
Познавам поне 3 деца в квартала к не ходят на прискул (не е и съвсем евтино,понеже не е задължително ; ние за един бая неугледен плащаме 100$/месец за общо 9 часа/седмица)
*
Кирилица не смятат да въвеждам у дома,по ред причини,засега.

# 44
  • Мнения: 1 199
Посъветваха ме да отида на частен, веднъж на две седмици /пълна безумица!/ и упражненията да си ги правим в къщи. Това нещо, логопедите, са много кът в Квебек. Въпреки, че ми прибираха по 50 долара на половин час, никаква реална работа не свършиха  Money Чак като започнахме с българския логопед разбрах, че имало упражнения за езика и постановка на звука. Тукашните, както обикновено правят, най-обичат да играят и да раздават лепенки и всичко е прекрасно ...


Че за половин час абсолютно нищо не може да се направи, дори една евалюация не може да се направи, два пъти по половин час е пак такова нищо. Моето дете беше със заекване и сравнението което направих между български и канадски логопед е много силно в полза на канадския. Тъй като ако не си на частно трябва да се чака към 2-2години и половина за логопед, аз си намерих бг логопедка в Монреал с бг диплома, но без лиценз да упражнява професията в Канада. Направи му евалюация и му обясни че за да се справим със заекването трябва да минат години. Добре че тукашните логопеди се срещнаха с мен в началото на периода за чакане и ми обясниха какво следва и взех много правилното решение да оставя българката и да си чакам реда за канадските логопеди. Казаха ми че се справят със заекването за 6 месеца, като следващите 6 месеца има само поддържане на постигнатото ниво и упражненията постепенно се разреждат, за да не се върне отново заекването. Точно така и стана. Синът ми сега ходи само веднъж месечно на логопед за да поддържа нивото, но от няколко месеца вече не заеква. Започна в края на септември.

Общи условия

Активация на акаунт