Новият закон за училищно образование

  • 5 850
  • 64
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 186
Кабо Алма, много ме впечатли с тези инициативи!   bouquet Ако можеш, разкажи или кажи къде да прочета повече за това, което правите. Възхищавам се винаги на родители, които се опитват да правят нещо за системата, а не само да плюят по учителите и МОН.

Колкото за свободните часове, щом в частните училища успяват да се справят така, че да няма свободен час, значи е възможно - а и там работят хора все пак.  Mr. Green

Като дете на учители и учителствала известно време знам, че това дали класният ръководител си върши работата за създаване на колектив, или само отбива номера, зависи преди всичко от човека - някои наистина правят чудеса. Вярно е, че заплащането за водене на клас е много малко, а задълженията са огромни. Затова е чудесно, че им помагате. И наистина, 5 и 6 клас са много удачен период за целта. Поздравления!   bouquet

# 46
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Аз само да вметна за свободните часове. И в двете училища, в които съм работила, проблем с такива часове не е имало. Как става номерът - ето как: когато на някой учител му се наложи да отсъства, той трябва да уведоми ръководството поне ден преди това. Тогава някой колега по същия предмет поема часовете му като лекторски, ако има желание естествено, само не знам с тези бюджети доколко училището ще може да си позволява такова заместване. Ако все пак няма начин или желание друг колега да замества или отсъствието е ненадейно, тогава програмата бива пренареждана и свободният час остава последен. В краен случай се вика учител отвън, ако отсъствието ще е за повече време. Винаги сме намирали решение и поне за това правех евала на бившата ми директорка, че винаги намираше начин да няма свободни ученици или може би по-скоро на помощниците й и на организацията на колегите.
С повечето доводи на кокона съм съгласна, но аз не съм толкова емоционална и винаги търся хубавото или поне се опитвам да се приспособявам. Обаче не успях да свикна с компромисите да държа и търпя ученици с неприлично поведение, които нямам право да накажа, не можах да свикна и да не оставям двойки, не можах да се науча да навеждам глава и затова излязох от системата, надявам се временно.

# 47
  • Мнения: 87
по повод свободните часове има и друг вариант /при възможност на сградния фонд, де/:
разпределение на смените - при 6 /или повече/ паралелски във випуск - първите три от всички класове в една смяна, вторите три - в обратната. Така беше предишните 2 години в училището на малкия. Свободни часове нямаше - все един преподавател е на линия и покрива и другата смяна. Доколкото зная и самите учители бяха доволни. Тази година обаче, родители на първокласници се оплакали, че били с големите в една смяна  newsm78 и практиката спря.

# 48
  • Мнения: 13 512
Взех го от една друга тема на чужбинските мами.
Цитат
Илейн Макдауъл се тревожи за 6-годишния си син Хари. "Все му се карат в училище - разказва тя. - А той не е палав. Просто е момче. Буен е, но това не означава непременно, че е лош. Учителите му искат да пази тишина, да седи мирно и да се концентрира за дълги периоди от време. Струва ми се, че всички учители искат момчетата да са като момичетата, и това отблъсква сина ми от училище."

Независимо дали са на 6 или на 16, за момчетата училището е голяма мъка, пише лондонският "Таймс". И ситуацията, изглежда, се влошава. В Америка се изключват 4 пъти повече момчета, отколкото момичета. Основно за тях се изписват медикаменти за съсредоточаване. На тях се пада лъвският пай от тройките и четворките. Най-често те отпадат от училище. И понастоящем само 43% от студентите в САЩ са мъже. Подобно е положението и във Великобритания - 53% от момичетата имат само оценки между 4 и 6 по всички предмети, докато при момчетата този дял е 44%. В Топ 20 на училищата по успех 14 са девически. Други изследвания показват, че при момичетата има по-голяма вероятност да продължат в университет от момчетата (7% разлика, която се очаква да се увеличи). Момчетата имат неоспоримо предимство в една статистика на Острова - представляват 79% от децата, изхвърлени от училище.

Къде са корените на този срив, се питат образователни експерти от двете страни на океана, отраснали в други времена, когато нужда от подкрепа и побутване напред имаше противоположният пол. Проблемите започват още от предучилищните групи - мъжете преподаватели почти липсват, на децата не е разрешено да тичат насам натам, игрите са тотално изместени от уроците.

Уменията за четене и писане са ключ към всички житейски умения, но момчетата сериозно изостават тук. Това донякъде се обяснява с факта, че те започват да четат по-късно от момичетата и така и не наваксват този ранен дефицит. Според ресорния журналист на "Нюзуик" и автор на книгата "Проблемът с момчетата" Пег Тайър обаче има и друга причина - на момчетата просто им дават погрешните книги за четене.

"Ако не четеш добре, не можеш да се представиш успешно в училище - обяснява журналистката. - Учителите трябва да са наясно с различните видове книжки и да не считат, че момчетата и момичетата се интересуват от едни и същи неща." Във Великобритания този спор е добре трениран. Скорошни изследвания показват, че почти 50% от 9-годишните момчета четат само по принуда. "На момчетата трябва да се даде причина да четат, те трябва да знаят, че ще получат нещо от това", казва Софи Куотърман от университетското издателство на Оксфорд, което пусна на пазара нова читателска поредица, целяща да привлече момчетата към книгите.

На същото мнение е и Джони Закър, автор на поредицата Max Flash, чиито читатели в 90% са от силния пол. "Момичетата разполагат с огромен брой проверени и изпитани писатели - казва той. - За момчетата няма достатъчно такива книги". Според Закър обаче проблемът не е само в четенето, а и в училищата. "До една възраст училището е абсолютно сбъркано за момчетата - казва писателят, който е и бивш начален учител и баща на трима синове. - Поради изискванията на учебните програми децата прекарват твърде дълго време в седене, докато момчетата имат нужда от движение." Важно е също така учителят да застане на нивото на момчетата. Те могат да бъдат доста голям дразнител в клас.

Обичат да говорят глупости,

да разсмиват приятелчетата си, лесно се уморяват и по-трудно се обучават. Затова им е необходимо да изпуснат парата. В противен случай проблемите могат да имат неочаквано големи последици. "В американските университети има 2.5 млн. повече момичета, отколкото момчета. А жените обикновено създават семейство с мъже на тяхното образователно ниво", казва Тайър.

Експертите изглеждат единодушни, че нещо трябва да се направи, но усилията не дават големи резултати. Сега училищните програми са в непрекъсната надпревара да подготвят децата за външното оценяване и са нагъчкани с какви ли не предмети и уроци. Това обаче често означава по-малко време за физическа подготовка и творчески занимания, както и за игри. Усилията във Великобритания да се привлекат мъже за учителската професия пък не дават видими резултати - половината от всички деца между 5 и 11 г. нямат досег с мъже преподаватели. Във времена, когато в цели предградия основният тип домакинство е самотната майка, това е особено тревожно.

Училищните програми не са съобразени с нуждите на момчетата, казва д-р Тони Сюъл, шеф на благотворителната организация Generating Genius, която помага на момчета от рискови групи да открият света на науката. "Ако погледнем точните науки например, сега тези уроци са твърде теоретични и ги отблъскват. Те имат нужда от много повече практичност - да пипнат всичко с ръце", обяснява той.

Идеите за справяне с тези проблеми понякога граничат със скандалното. Психологът Ан Моар например смята, че

децата трябва да се оставят да се бият

"Всички смятат, че това е лошо - казва Моар. - Но ако ограничаваш игрите и безобидните схватки в ранна възраст, е много вероятно децата да проявят агресия, като пораснат. Момчетата обичат да се състезават." В едно училище, включено в нейната програма, вече има часове за боеве в псевдосумо стил. Извън тези спорни практики обаче Моар въвежда и различни техники на обучение за момчета и момичета в един и същи час. Момчетата например сядат на първите чинове, а в междучасията ги занимават с допълнителни физически упражнения, за да изразходят излишната енергия.

За други пък решението вече съществува - еднополовите училища. Греъм Ейбъл е директор на едно такова училище във Великобритания с 1460 палави възпитаници и, разбира се, горещо подкрепя разделението. "Момичетата съзряват много по-рано от момчетата, а колкото по-голяма е разликата във възможностите и зрелостта на децата в една класна стая, толкова по-трудно е да ги учиш качествено", казва Ейбъл. Според него има и съществени разлики в самия начин на усвояване на информация - момчетата мислят много по-визуално, имат нужда от движение. "Идете на която и да е детска площадка и ще заварите момиченцата скупчени заедно над нещо, докато момченцата търчат наоколо с висока скорост. Изглежда, в мозъка на мъжете има нещо, което привлича към движението", обяснява директорът.

Еднополовите училища обаче се възприемат като отживелица дори в общества, свикнали с тази традиция. "Няма данни, че момчетата се справят по-лошо в смесени училища - казва Алис Съливан от Института по образованието. - Много е модно да се твърди, че те имат различни мозъци и се нуждаят от различни похвати на обучение, но съществуват крайно откъслечни доказателства за това". Какво казват самите родители? Повечето нямат нищо против да изпратят дъщеря си в девическо училище, но не са никак склонни да изпратят сина си в мъжка гимназия. "Момчетата имат нужда от момичета, за да ги цивилизоват", казва една майка с трима синове.

В САЩ съществува по-мек вариант на това разделение -

еднополовите паралелки в смесени училища,

пише "Ню Йорк Таймс". Така, докато учителят Майкъл Наполитано звучи като треньор по баскетбол пред своите петокласници в едно училище на Бронкс, то колежката му Ларита Хъдсън в съседната класна стая напява като психотерапевт. И разликата между двамата не е въпрос на характер. 32-годишната Ларита преподава на пълна стая с 11-годишни момиченца, докато 50-годишният Наполитано е изправен пред 23 момчета. По-надолу по коридора има и редови паралелки.

Като разделените класове в това нюйоркско школо, въведени преди година заради сриващия се успех и проблемите с дисциплината, има още най-малко 445 в цялата страна. Повечето от тях са създадени след решение от 2004 г., което позволи на държавните училища да разделят момчетата от момичетата. В САЩ има и 95 еднополови държавни училища, включително 12 в Ню Йорк, които често са обект на критики. Когато обаче децата са разделени само от един коридор, социалните и политическите последици са по-лесни за преглъщане. А и не е за пренебрегване, че за разлика от куп други инициативи за подобряване на училищната система тази е напълно безплатна.

"По-рано момчетата все се перчеха пред момичетата, все се правеха на много cool - казва Самел Литъл, чийто син Гевин е в момчешка паралелка. - Сега не чувам и дума от учителите за лоша дисциплина, а самият Гевин вече не говори само за междучасията, а и за самите уроци". Феминистите обаче не спят. Според Ким Ганди, президент на Националната организация за жените в САЩ, разделението засилва половите стереотипи. "Момче, което никога не е било бито от момиче на тест по алгебра, ще има сериозни проблеми при началник жена", казва Ганди.

Подобряването на дисциплината засега си остава единственият безспорен успех на тези отживели методи. По въпроса за академичния ефект няма достатъчно задълбочени анализи. Някои експерти твърдят, че момичетата вземат повече участие в час в отсъствието на момчета, а момчетата - особено тези от по-бедни семейства, се съсредоточават по-добре без момичетата. Калифорния обаче вече е извървяла този път, за да се върне на изходна позиция. Още през 90-те там бяха разделени децата в 6 гимназии и средни училища, но след няколко години експериментът приключи безславно, а малцина показаха съществено подобрение в успеха си. В Бронкс също смесените паралелки продължават да се представят по-добре от разделените (тук обаче трябва да се има предвид, че в еднополовите паралелки се изпращат основно проблемните деца).

За много хора пък социалните предимства на съвместното обучение на момчета и момичета не подлежат на оспорване и далеч надхвърлят евентуалните му академични недостатъци. Не са малко и тези, които смятат, че проблемът е измислен и просто подхранва индустрията, която вече съществува около разликите между момчета и момичета.

КЪДЕ СМЕ НИЕ

В международните изследвания, където има участие на наши ученици, България не е по-различна от останалите страни - момчетата се представят по-зле от момичетата. В PISA например, което се провежда на 3 години и оценява компетентности, формирани в обучението по природни науки, българските момчета са постигнали среден резултат от 426 т., а момичетата - 443 точки. В България обаче няма практика резултатите от значими изпити, в които се оценяват компетентностите на голяма част от съответния випуск, да се делят на "момичета" и "момчета". Или поне няма публични данни за това. Например оценките от матурите, от кандидатстването за гимназиите след VII клас и от т.нар. външно оценяване в IV и V клас се сравняват и анализират по региони и видове училища, а не по пол.

# 49
  • Мнения: 1 470
Какво се чудите и маете...Сега под въздействието на натиск,започнаха да приемат закони,без да са обмислени реално,и обезпечени както с пари,така и със реални възможности за изпълнението им...То е от ясно по ясно че се опитват да замажат положението,или четирите години на управление през което не са свършили нищо реално...
Хайде да ми кажат как ще реализират едносменното образование в София,без да са предприели каквито и да било мерки по редактирането на новият градоустройствен план,или по текстовете и законовите уредби свързани с него...Ами много просто,нищо няма да направят защото целта не им е била такава...Гласуват си някакво законченце,като и това за децата до 12 години да не остават сами,но...Алтернатива за работещите родители?!...Няма...Организация за събирането на ромчетата,и глобяването на родителите им?!...Няма...Гласуваха пари за близнаците...Но се оказа че няма такива...Въобще не им вярвам на тези...И не бих се надявала на нищо...Нямат и време вече да свършат нещо реално...Но и не знаят как да го направят...
Кабо Алма,защо не им обрисуваш на хората тук как протичат срещите със народните ни представители...Смешно...

# 50
  • Мнения: 222
Взех го от една друга тема на чужбинските мами.

Благодаря за хубавия текст.
Беше ми много интересно и познахчаст от въпросите, които ме терзаят от години.

Формулира допълнителни проблеми, които чакат решение.Т.е.  и не спами темата...

# 51
  • София
  • Мнения: 4 039
Monda, много интересно, благодаря! Аз лично смятам,че нещата са малко пресилени(за статията говоря). Отдавна е ясно,че момчетата и момичетата мислят по различен начин. Момичетата са по-прилежни и това води до по-високите резултати в училище като цяло. Момчетата проявяват много повече въображение и са много по-добри в нестандартните задачи. Вземете отборите по различните състезания-преобладават момчетата. И при възрастните е така-обикновено гении, изобретатели и дори водещите специалисти в един бранш са мъже. Просто жените са по-склонни да следват правилата, а мъжете-да ги заобикалят. Чела съм,че Айнщайн не е бил отличник по математика, за физиката не се споменаваше.  Wink Може и да е вярно, с оглед на това,че е обърнал с главата надолу законите, преподавани в училище. Затова като цяло подкрепям разделението на местата 50:50 в гимназии и ВУЗ. За дисциплината предполагам са прави, обикновено момчетата са по-зле. Те имат по-голяма нужда от физическо доказване. Не знам как е в момента в нашите у-ща, синът ми още не е ученик. Но от телевизии, преса и т.н. оставам с впечатление,че вече и момичетата са много агресивни. Това как би се обяснило?

Червена шапчице, права си за някои неща. Има недомислици в закона, неща, които не могат да бъдат приложени. Има и неща, които могат и не виждам защо да не се направят. Закъснели са, много са закъснели, какво от това? Да вдигнем ръце и да зарежем всичко? Не им вярваш, аз още по-малко сигурно, но не мога да отрека,че се предвиждат промени в правилна посока. А че няма да смогнат да ги осъществят, щото не са се сетили по-рано, е друг въпрос.

Кабо Алма, какво представлява тази инициатива :
Цитат
. Засега мога само с гордост да кажа, че в 10 училища в София вече сме осигурили поемането на свободните часове от хора, които работят за подобряване на социалните умения на децата. Отзивите и от учителите, и от децата са много добри. Предстои да разширим тази дейност в няколко общини извън София. Интересът към програмата е много голям - явно, че има нужда от нещо такова. И от МОН отпуснаха средства на училищата, за да си решат проблема със свободните часове така, както намерят за добре - вече става въпрос на добро управление да се реши проблемът.

# 52
  • София
  • Мнения: 62 595
Не съм съгласна да има заложено съотношение на момичета:момчета в училищата или ВУЗ-овете, защото така се нарушава правото на равен достъп до образование. Навремето си спомням как първата година не успях да вляза в СУ с 5.50 на двата изпита, а имаше льольовци, които влязоха с тройки. В живота никой не се събразява с това да прави отстъпки в полза на единия пол само заради това, че се развивал по-различно в главата. И без това и сега на жените се плаща по-малко в сравнение с мъжете за една и съща работа. Изобщо, за мен това е сексистко и не може да се връщаме назад. Имам момче и момиче и мога да кажа, че момчетата просто трябва да се нагодят към ситуацията както и момичетата и да си опичат акъла. Това че вятър ги вее на бял кон не е оправдание да се правят отстъпки за момчетата. Ако момчетата толкова изостават от момичетата защо не започнат да ходят на училище с една година по-късно? Ама едва ли някоя майка на момче ще се съгласи. Laughing

# 53
  • Мнения: 24 467
И за мен това предварително разпределение по полове е неправилно и несправедливо- който успял и отговорил на критерии, той ще да учи.
По- скоро би следвало да се измени системата по приема и по оценяване в самото училище или ВУЗ. Да не се залага на зубрашки изпълнения и заучени отговори по тестове. Жените са си по- добри в зубрашките насоки, аз съм също жена, просто съм обективна.
Цедката на входа следва да не е ситна, но да се сгъстява в продължение на самото обучение, при което да се заляга повече на новаторството, творчеството /и аз не харесвам терминът "креативност"/, способността да се мисли и изразяват лични разсъждения, а не на запаметяването и възпроизвеждането на информация. Последното е по- лесно оценяемо, но по- погрешно отразява знания и умения.

Последна редакция: ср, 01 апр 2009, 13:44 от Judy

# 54
  • София
  • Мнения: 4 039
Andariel, тези с тройки не са влезли в същата специалност, за която ти не си могла с 5.50, хайде сега!  Simple Smile Обикновено разликата в най-ниските балове е малка.

Ако говорим за ВУЗ-аз съм за почти фиктивен кандидат-студентски изпит и сериозно намаление на бройката още от първите сесии. Не като сега-с много малки изключения, който влезе, ще завърши.
Цитат
който успял и отговорил на критерии, той ще да учи
-Ето това-въвеждане на мин. критерий и пресяване по-късно. И аз съм жена, и аз не съм сексистка  Wink , но това, че мъже и жени мислят различно , не мога да го отрека.
От друга страна , средното/основното образование дава някакъв минимум от знания и няма кой-знае колко място за творчество. А и не трябва да се бърка разсеяността с немърливост. Щом не си е научил нещата, не може да има оправдание! Но поне по мое време, масово момчетата получаваха по-ниски оценки за недобре описана задача, която е съвсем вярна. Или безумното зазубряне на теми, а и цели учебници-за ВУЗ-а, за което дори не искам да си спомням.  ooooh! Ми не мога да се съглася,че това може да е реален критерий!

# 55
  • София
  • Мнения: 62 595
Напротив, точно в същата. Нали гледах списъците! Просто местата бяха разделени по пол наполовина и конкуренцията при момчетата беше малка, а при момичетата ужасна.

# 56
  • София
  • Мнения: 4 039
Добре, не споря, може да не е била много желана от момчетата. Има други, които не са желани от момичетата. Като цяло разликите са малки, в гимназиите е същото.  Peace

# 57
  • Мнения: 222
И аз мисля, че  е разумно да има разделяне на момичета -момчета, поне докато не се измени системата на образованието  ни  , която наистина залага на заучаването, а не на научаването как да учиш, откъде да вземаш информация и как да надграждаш един минимум от знания по всеки предмет.
Така ще се отчетат чисто психологически различия, за които никой вече не спори.

Да не говорим за тоталното феминизиране на кадрите с висше образование.

Пък нищо, че на пръв поглед е дискриминационно.

Хайде сега, за да не сме сексисти да изравним нормативите за 6-ца  за момичета и момчета по физическо възпитание например, или да въведем най-различни абсурдни уравновиловки.

# 58
  • София
  • Мнения: 62 595
И как ще диференцираш оценките по български или математика? По физическо е лесно, защото разликите при двата пола са очевидни. Но няма как да направиш разликата между знанията на едно момче и на едно момиче. Задаците по математика са си задачи по математика - или ги решаваш, или не. Може момчетата като цяло да узряват малко по-късно, но това не ги прави неспособни да учат наравно с момичетата. А системата, независимо дали в България или някъде другаде скоро няма да се диференцира според половите особености.

# 59
  • Мнения: 24 467
По мои виждания резултатите по език и математика не са тотално различни във връзка с пола.

Общи условия

Активация на акаунт