Новият закон за училищно образование

  • 5 847
  • 64
  •   1
Отговори
  • Мнения: 3 740
Говори ли ви се за новия проект за закон за училищното образование?

Аз съм доста раздвоена.
От една страна, направо съм изумена колко много от нашите предложения, за които настоявахме, повтаряхме, дори се карахме с министерството - са влезли под една или друга форма в проекта.
От друга страна, точно вкарването им "под друга форма" ме притеснява - дали полвинчатите мерки няма да са по-скоро вредни. Или може би това е начинът да се върви към промяна - малко по малко, без революции. Чувствам се малко объркана.

При всички положения има неща, за които настоявахме и бяхме чути (поне донякъде)
- обвързване на националните образователни стандарти (бившите ДОИ) с 8-те ключови компетентности според Лисабонската стратегия
- външно оценяване
- нови функции на класния ръководител, свързани с личностното развитие на детето и изграждането на класа като общност
- премахване на практиката на свободните часове
- постепенно преминаване към целодневно обучение по желание на родителите
- равнопоставеност при финансирането на общинските, държавните и частните училища и детски градини - по единни стандарти ("парите следват детето")
- развитие на училището като самостоятелно юридическо лице със собствена стопанска дейност
- включване на родителите (макар и плахо засега) при вземане на решения, засягащи училището (избор на учебници, ръководство, извънкласни дейности) и процедури за уведомяването и включването им при проблеми с детето

Това се сещам на първо четене. Направо не ми се вярва.
Друг е въпросът, че има още какво да се желае.
И трети е въпросът, как ще се случва на практика.
Но сякаш има признаци за промяна.

На вас как ви струва?

# 1
Хубав, хубав та чак неприложим и доста позакъснял. Mr. Green Да видим приложението!

А с тази оценка за поведение поне 70% на поправка ще има ако е възможно.  Crazy Whistling Mr. Green

# 2
  • София
  • Мнения: 62 595
Гледах те тази вечер в ББТ.
Не мога да кажа кой знае какво, защото нямам информация от извора (от проектозакона) и не ми е ясно точно как са разписани тези мерки. На мен на пръв поглед ми изглежда твърде хубаво, за да е истина. Да не би в годината преди изборите да направят нещо свястно след разтурването на седенката?! В главата ми възникват много въпроси. Например, къде и кой ще е този учител, който ще се занимава с изгонените от клас, а съм почти сигурна, че ще има доста изгонени. Не виждам кой учител би се съгласил да се занимава точно с проблемните ученици, когато няма час, вместо да проверява писмени работи или да си подготви някакви материали. КОй и как ще определя каква е допустимата общественополезна дейност в училище. За повтарящите - как така няма да има повтарящи до четвърти клас? В класовете на децата ми още отсега има деца, които са пред повтаряне на класа, защото са много зле с материала, нямат желание да учат, наредили са двойка след двойка и дори родителите им не могат да се оправят. Няма ли да се създаде опасност ей така да се пускат неграмотни и неуки ученици до следващата образователна степен?

# 3
  • Мнения: 186
Не ми се иска да се впускам в дебрите на политиката, но все пак, не е за първи път - това правителство и Народно събрание се опъват дълго за някои неща и после изведнъж ги представят за свои идеи. Важното обаче е друго - принципно идеите са добри, отдавна трябваше да се наложат тези неща. Всички виждаме как липсата на контрол върху дисциплината се отразява върху резултатите в училище.

Не съм чела целия проектозакон, над 100 стр. е. Попрехвърлих го, четох някои обобщения, но ми се струва, че пак ще има неясноти - като тези с изгонените от час ученици и автоматичното преминаване в по-горен клас в началния курс. Ще я има и инерцията дълго време, докато започнат да се прилагат новите промени.  Нещата около финансирането на ЧУ също не са много изчистени, доколкото видях, но там юристи ще се изказват.

Струва ми се обаче, че докато нещата тръгнат що-годе добре, в българските училища няма да има вече читави учители. Не знам, не съм голям оптимист, ако щете, заради състоянието на обществото като цяло - в крайна сметка учениците са преди всичко плод на възпитанието, което са получили вкъщи.

# 4
  • Мнения: 3 740
къде и кой ще е този учител, който ще се занимава с изгонените от клас,
КОй и как ще определя каква е допустимата общественополезна дейност в училище.
как така няма да има повтарящи до четвърти клас?

И аз имам доста въпросителни по приложението на мерките. Подозирам, че и в министерството са на този хал.  Mr. Green

това правителство и Народно събрание се опъват дълго за някои неща и после изведнъж ги представят за свои идеи.

Честно да ти кажа, хич не ми пука за чии идеи ще ги представят. Само нещата да се случват - за авторство няма да се борим.

Нещата около финансирането на ЧУ също не са много изчистени, доколкото видях, но там юристи ще се изказват.

Да, но все пак направиха принципната стъпка. Това ме учудва.

# 5
  • Мнения: 186
Добре де, ти може би си чела по-внимателно от мен и си по-наясно. Това, което видях аз, е, че частните училища ще получават финансиране, ако е изпълнен чл. 4. А въпросният чл. 4 е за осигуряване на безплатно обучение. ЧУ обаче не виждам как ще осигуряват безплатно обучение, освен ако не става дума за стипендии.  Тогава пък идеята се обезсмисля... ooooh!

# 6
  • Мнения: 3 740
Според мен става дума да е безплатна общообразователната подготовка, т.е в тази част да се справят с държавното финансиране. А всички останали екстри (спорт, допълнителен език, изкуства, занималня и т.н.) могат да са си платени. Така го тълкувам.

# 7
  • Мнения: 186
Според мен става дума да е безплатна общообразователната подготовка, т.е в тази част да се справят с държавното финансиране. А всички останали екстри (спорт, допълнителен език, изкуства, занималня и т.н.) могат да са си платени. Така го тълкувам.

Това, честно казано, ми е някак трудно да си го представя, но от друга страна, ако така ще получат финансиране, ЧУ ще си разделят услугите, предполагам.

А ти какво имаш предвид под половинчати мерки, които може да се окажат вредни?

П.П. Благодаря, че ми отговаряш!  bouquet Темата определено ми е интересна.  Иска ми се нещата в българското училище да тръгнат към по-добро.

# 8
  • Мнения: 3 740
А ти какво имаш предвид под половинчати мерки, които може да се окажат вредни?

Ами например за ролята на класния ръководител. Ние бяхме разработили доста подробна концепция за функциите му като човек, който има отговорността за индивидуалното личностно развитие на всеки ученик и за развитието на класа като общност. При съответната квалификация и със съответното заплащане, естествено. Частично нещата за залегнали сега в проекта, но в по-общопожелателен план и не става ясно дали ще се заплаща адекватно и дали няма да се сведе само до формално писанане на характеристики на децата.

И други неща са доста пожелателно формулирани: родителите "може" да се включват в различни решения, целодневното обучение "може" да се въвежда и други такива - което те навежда на мисълта че може да може, ама може и да не може. И се опасявам да не си останем само с пожеланията и после да кажат, че това са неработещи мерки.

# 9
  • Мнения: 186
Разбрах. Много си права, за жалост!

Още повече, че от тези неща, които описваш, в крайна сметка в медиите писаха само за характеристиките. А те малко или много ще бъдат клиширани и формални, особено при по-големите ученици - при тях класният ръководител може да влиза само веднъж седмично, в часа на класа, и реално да не познава децата.

Последна редакция: ср, 25 фев 2009, 00:08 от touchstone

# 10
  • София
  • Мнения: 4 020
Чух нещо по БТВ, но не цялото. Къде може да се прочете този закон? Всъщност не разбрах приет ли е вече?

От нещата, които чух, ми стана много странно как няма да има повтарящи ученици. Вместо да го остави да повтаря, учителят трябва да се занимава с него извънкласно. Това някак не го разбирам. кой и под каква форма ще плати за това допълнително занимание? Щото ако е безплатно, много ще предпочетат да пишат 3, отколкото да си губят времето след работа.
Като изгонят учениците от час-кой и как ще ги контролира?
Глобите за родители и обществено полезния труд ги адмирирам, но как ще се приложат?
Как ще глобят родител, който не пуска детето си на училище? Знаете за какво говоря... Какво точно ще му вземат?

Наистина, като цяло звучаха добре нещата, но би ми било интересно да прочета подробно закона.  Peace

# 11
  • Мнения: 186
http://www.minedu.government.bg/opencms/opencms/ - ето тук има линк, откъдето да си го дръпнеш. На мен не ми стигна търпението да го прочета целия, над 100 стр. е. И още е проект, не знам дали изобщо ще го приеме това Народно събрание, може да чакаме до следващото, а тогава сигурно проектът ще е нов.

Все си мисля, че в момента отчитат дейност и проверяват обществените настроения. Thinking

# 12
  • София
  • Мнения: 4 020
Благодаря. Simple Smile Ще се опитам да го прегледам.

# 13
  • Мнения: 2 716
Как ще глобят родител, който не пуска детето си на училище? Знаете за какво говоря... Какво точно ще му вземат?
Благодарение на точно това условие, 90% от ромите се простиха с детските.

Хареса ми решението основното образование да приключва в 7-ми клас.
Така или иначе  8-ми клас  вече е част от по-горен курс.

# 14
  • Мнения: 186
Чета си сега старите мнения - звуча доста негативно и наистина съм изпълнена със съмнения. Но пък всъщност промените са положителни, макар и малко плахи. Simple Smile

Та ако се върна пак на въпроса на Кабо Алма от първия й пост, тревожи ми най-вече прилагането на промените на практика - иначе тенденцията е положителна. Peace

Общи условия

Активация на акаунт