Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

  • 9 март 2009, 23:54 ч.

Каква трябва да бъде задължителната литеl

  • 8 325
  • 119
  •   1
Отговори

Анкета

Каква трябва да бъде задължителната литература в училищата?

Опции:

* Може да изберете максимум 2 опции.

# 45
  • Мнения: 186
От посочения списък "Да убиеш присмехулник" ми е една от любимите детски книжки, която прочетох мисля на около 14 години. Първо на български съм я препрочитала n  на брой пъти. И на английски я прочетох като по-голяма. Преводът на български според мен е много добър. Не помня кой е преводача.
Не съм съгласна много че превеждат заглавията неправилно. Все пак е добре да се запази смисловото послание на заглавието.
На Цветан Стоянов е - много добър преводач.
Преводът на заглавия е една много дълга тема, но със сигурност смисловото послание е най-важното. И ако заглавието се разминава с буквалния превод, то обикновено има някакви съображения и едва ли е поради незнание на езика.  Wink

# 46
  • Мнения: 186

Иначе по темата ти - аз съм за разнообразието - класика, съвремие, а защо не и да се въведат и часове по обсъждане на книги по желание  - учениците да споделят пред другарите си какво са чели, какво им е харесало и т.н.

Има опасност да няма много дискусия през тези часове.  hahaha

Аааа, защо?! Все нещо четат децата и ако им харесва, ще споделят много по-охотно, отколкото ако карат само по задължителната програма. Пък и така може и други деца да се запалят по някоя книга или жанр.  Peace

# 47
  • Мнения: 994
Аааа, защо?! Все нещо четат децата и ако им харесва, ще споделят много по-охотно, отколкото ако карат само по задължителната програма. Пък и така може и други деца да се запалят по някоя книга или жанр.  Peace

И аз така си мисля, че като няма задължителен елемент, ще им е интересно да четат и споделят.

# 48
  • Мнения: 241
И все пак ако няма задължителна литература как да сме сигурни че ще се навият да четат милите ученичета?

Макар че аз самата в детството си съм изпитала удоволствие основно от книги които съм чела по собствена инициатива, без някой да ме 'ръчка'. Задължителните ми бяха някак тягостни, самият факт че са от училище ме отблъскваше.

Затова и сега не съм добре запозната с Елин Пелин, Ангел Каралийчев и др.

Виж, ако направят Тери Пратчет задължителен ще е ... забавно  Mr. Green

# 49
  • Мнения: 934
Много обичах да чета като ученичка! И сега обичам, но не е там работата.
Но ако някой си помисли, че училището е успяло да събуди в мен любов към книгата и желание за четене, греши! Училището се опитваше, упорито и системно, да убие в мен всяко желание за четене и да го замени с клишета, заучени фрази, прашни анализи, преразкази с елементи на разсъждение, назубрени обяснения за това какво е искал да каже автора, и отговори на литературни въпроси (също назубрени, естествено).
Никой никога не се е интересувал дали някое дете чете нещо извън Задължителната Програма, ако да - какво, защо му харесва, какво го вълнува и пр. Камо ли пък да каже браво, мойто дете, чети!
А Задължителната Програма се разглеждаше по задължителен начин, така че ако случайно, докато четеш по нея (ако четеш!), ти дойдат мисли, които не фигурират в учебника, забрави!
Не помня да сме имали право на свои мисли, да сме се учили да отстояваме свои тези... най-многото, което се позволяваше, беше да изкажем някоя утвърдена критическа мисъл "със свои думи".

С две думи, пълна отврат!
Дано сега е по-добре, искрено се надявам. Защото в този вид, в който аз я помня, програмата не само няма да накара децата да четат, а тъкмо напротив - ще ги убеди окончателно, че четенето е скука и губене на време.

Затова казах, че не трябва да има задължителна литература. Нямам предвид изобщо да няма - но да не е в този вид. Просто нямаше по-близка до мнението ми опция.

# 50
  • София
  • Мнения: 74
Относно четенето и не-четенето искам да споделя моето впечатление че нашите деца макар и нечетящи са не по-малко информирани в сравнение с нашето поколение. Те гледат много научнопопулярни канали, ползват Интернет и ме удивлява как дори по-малки деца знаят много интересни факти. Времето се мени и нашите очаквания може би трябва да се променят. Правилно ли е да очакваме децата ни да четат колкото нас като се има предвид че в моето детство имаше само една телевизионна програма и детските предавания бяха около 10 и 5 след обяд?

Но четеното пък развива въображението, обогатява речника – просто те кара да мислиш…

# 51
  • Мнения: 994
Според мен няма как да няма поне някакъв задължителен списък. Ако няма такъв, как въобще ще се преподава литература в училище? Въпросът е да се избегнат заучените фрази и анализи. Литература може да се изучава много ползотворно и със задължителен списък.

# 52
  • somewhere near the sea
  • Мнения: 3 066
При Шекспир е лесно-той затова човекът е писал трагедии и комедии,за да бъдат гледани.Знаете ли че в програ мите на учениците в 6-8 клас часовете по литература са два седмично и два по български,като в двата по литература влизат и часовете по писмени упражнения.И като се почнат едни литературни понятия.... ooooh! как ще им се чете.За капак-часовете в 9 клас намаляват на три седмично.
Вижте какво намерих в учебника.Отнася се за разказа"На нивата" от Елин Пелин:

...Нивата е символно най-богатият пласт от хармоничното общуване между човека и природата, където се разрешават проблемите на оцеляването. По този начин редакторската работа (лексикална, строфическа, ритмическа, графична) открива още едно от Яворовите "раздвоения" - между обичайната тема и необичайното поетическо съобщение. Нарастването на смисъла в посока на представите за човешкото битие като повторителна неизбежност, която пригвоздява към пространството, обстоятелствата и отреденото време на съществуването, превръща един "епигонски" в тематично отношение текст в израз на екзистенциална ситуация, в чийто център е човекът-жертва...

...В първата част на произведението лирическият човек се намира в състоянието на слепота, в "дълбока нощ" преди раждането, в уюта на Съня и топлината на Утробата Дом. Принудителният преход от сън към будност детерминира символиката на мрака и светлината, между които израства представата за изначален и несъзнателен автоматизъм. Движението отвътре навън не само определя отправянето на човека от топлия мрак на съня към светлината на съществуването, но акцентира и трагичното тържество на екзистенциалните ситуации: болката на незрящите очи; мъчителното усилие в екстериорното пространство

Последна редакция: чт, 12 мар 2009, 08:05 от marsia

# 53
  • Мнения: 186
marsia, направо не е за вярване!  Joy За кой клас е това? (Не знам по сегашната програма в кой клас се учи Елин Пелин.) И ако може, напиши издателството и авторите на учебника.   bouquet

# 54
  • Мнения: 16 466
И ако може, напиши издателството и авторите на учебника.   bouquet

Няма смисъл. Всички учебници са написани в този стил, всички.

# 55
  • Мнения: 186
Как'Сийке, не ме плаши!  Mr. Green Ами че то по наше време, с всичките комунистически глупости, сякаш беше много по-добре!  ooooh!

# 56
  • София
  • Мнения: 74
Тъжната истина е че цитата на marsia не е изолиран случай – това го има във всеки учебник и във всяко помагало по литература. Това е разбирането за литература на Министерството и на нашите учители.
А Елин Пелин и другите ни класици се учат от 5 до 12 клас, само че в различните класове се учат различни произведения – по-малките учат за Белчо и Сивушка, в 7-ми клас – Ангелинка и така до матурите.

# 57
  • Мнения: 16 466
Ами че то по наше време, с всичките комунистически глупости, сякаш беше много по-добре!  ooooh!

Беше. Аз откога си пея, че ако прочистят старите учебници от марксизма-ленинизма и вкарат последните научни достижения, резултатът ще е с пъти по-добър от сегашния. Ама няма келепир в тази работа - нито печалба за създателите и издателите на учебниците, нито някому са нужни грамотни хора с навици за мисловна дейност.

# 58
  • Мнения: 934
Вижте какво намерих в учебника.Отнася се за разказа"На нивата" от Елин Пелин:
...
Добре ще сторят да го научат наизуст, може да им се наложи да кандидатстват с литература Mr. Green

А за Шекспир си много права, наистина е писан да се гледа! Много по-добре ще е, ако заведат децата на театър, а после да прочетат и обсъждат текста.

# 59
  • София
  • Мнения: 2 959
Marsia, не може да е истина! Вярно ли е цитат от учебник?!  Shocked

 Няма значение за кой клас е. И за 12 да е все тая-нищо не се казва, за сметка на това е натъпкано със странни думи, които да го правят да звучи "умно". Ако се опиташ да вникнеш в смисъла-тц, трудна работа. Наистина не мога да повярвам, че е взето от учебник, а не от "Бисери...".

Аз не съм против езикознанието и литературните термини. Но, с изключение на някои основни(метафора, хипербола..), другите са за горен курс. Тогава има смисъл да се учат. В крайна сметка, приема се,че 9-10кл. вече можеш да разбираш произведенията и е добре да можеш и да пишеш/говориш с по-сериозен език. Това, естествено, при анализ. При есе нещата са други.  Grinning

Общи условия

Активация на акаунт