Семейство и сексуалност - родствената/семейната визия на Синтиа Питърс

  • 1 100
  • 13
  •   1
Отговори
Семейство и сексуалност - родствената/семейната визия на Синтиа Питърс

Здравейте, пускам тази статия от един нов проект/сайт (http://www.lifeaftercapitalism.info)за визии и стратегии... Предполагам ще е интересна...

Каква е сферата на родството? Какво се случва в нея?

В сферата на родството:

    * Хората създават семейство и всички обвързвания и анагажименти, продължаващи цял живот, които са част от семейството. Хората създават интимност, която е, до известна степен, отделена от публичната сфера на работа, политика, култура и т.н., въпреки, че в тези сфери също се създават връзки.
    * Хората отглеждат деца и им предоставят първите преживявания на половата идентичност, езика, расовата/етническата идентичност, географската идентичност, религиозната идентичност.
    * Хората правят секс и се учат как да изразяват сексуалността си (дори и тези активности не винаги да са ограничени в семейството; те също така се случват и в общността/културата/обществото; както и в икономическата сфера - както в производстовото на еротична литература, филми, секс играчки, секс труд и т.н. Но не искам да кажа, че сексът и сексуалността са 100% “заучени" поведения. Те също така имат корени и в биологията.
    * Хората се грижат за децата, възрастните, един за друг, адресират специфични нужди.

От  самите думи “икономика на участието", "политика на участието", участието е крайъгълен камък в тези сфери. Може би същото важи и за сферата на родството. Препрочитайки тази чернова за визията за родството, участието на цялото общество все още е нужно за създаването на сигурни, здрави и процъфтяващи семейства. Въпреки че не всеки ще е част от семейство по същия начин както и останалите, а и не всеки ще избере да стане родител, цялото общество има интерес да работи заедно, за да се подсигури, че сферата на родството е вкоренена в, и възпоризвежда, ценности, които се надяваме да насочват нашето общество – свобода, справедливост, солидарност, участие, разнообразие/толерантност.

Семейство – Какво е това? На кого му трябва?

Какво е семейство? Семейството е сбор от хора, отдадени на растежа на останалите членове, както и на тяхното развитие, сигурност, отглеждане, изхранване, щастие и т.н. по начин, който е справедлив, поддържащ индивида, както и семейната единица, толерантен и  подкрепящ.

В един по-хубав свят, където неща като солидарност, справедливост, толерантност, участие и свобода са много широко разпространени, то тогава семейството, каквото го познаваме, просто би могло да изчезне. На кой му трябва “рай в един безсърдечен свят" ако светът въобще не е безсърдечен? На кой ще му трябват защитните връзки на семейната интимност ако на работното му място, в културата, в политическата сфера не нападат постоянно нашата човечност? Кой казва, че задължително има нещо позитивно относно семейната интимност, както толкова често изглежда, че е просто прикритие на семейната дисфукнционалност. В най-добрия случай може да се твърди, че родителите създават семейства в отчаяния си опит да успеят някак си да задоволят незадоволените си нужди от любов и връзка. В най-лошия - родителите гледат на децата си като на пешки в една емоционална игра, която довежда до едно цялостно подтискане на младите хора, както физическо така и емоционално. Сегашните политически и социални структури предоставят малко права на децата, защитават ги само от най-бруталните форми на насилие, а и не го правят ефективно.

Защо да имаме семейства въобще, ако има толкова много опасност от това те да действат като едни затворени пространства за възпроизводство за нездравословни връзки, а може би дори и най-екстремните форми на потистническтво?

Пишейки за визията за родството е трудно, защото (както и при другите сфери), да я направим каквато трябва да бъде е процес. Също така, може би никога няма да е точно както трябва за всички, но би могла да бъде еволюираща постоянно към това, което е най-хубаво за най-много хора. Няма начин, от сегашната гледна точка, да се дадат конкретни предписания относно каква точно трябва да бъде. Когато хората функционират в едно по-добро общество и това продължава с поколения, то със сигурност семейството ще еволюира според тези развития. Съзнанията, освободени от потисническа работа и потисническа култура, ще правят много по-добри избори относно това как да организират семейството. А може би семейството ще изчезне. Хората ще са част от избрани от тях общности и ще задоволяват нуждите си в едни безопасни, прозрачни, интимни и любвеобвилни общностни единици, от един или друг вид, които може да имат или да нямат нищо общо с биологичните връзки. Или може би биологията ще играе същата роля.


Обвързвания, анагажименти и интимност, продължаващи цял живот

Ако се допусне, че семейството ще бъде вечно еволюираща сфера, каквато със сигурност е била и до сега в човекшата история (виж The Myths of Motherhood: How Culture Reinvents the Good Mother на Шари Л. Турер), все още може да идентифицираме това, което може да кажем, че са важни компоненти на семейния живот. Един от тях, бих казала, е обвързването и интимността, продължаващи цял живот.

В семействата хората имат потенциала да изпитват и усещат една безусловна любов. Това ми се струва, че е едно изначално добро, което би трябвало да защитаваме и отглеждаме в едно по-добро общество. Не трябва да спечелваш любовта; само чрез раждането си добиваш директен контакт с нея. А тази първа любов, която изпитваш, би трябвало да създаде обвързване за цял живот, което задоволява множество емоционални нужди, но също те прави и отговорна страна в уравнението.

С други думи да кажем, че говорим за любов и връзка между родител и дете. Родителите може да се почустват завладяни от любовта, която изпитват към децата си, но това не означава, че те просто се наслаждават от връзката и това, което тя ги кара да изпитват, оставяйки нещата до там. Вместо това, те също правят нещата, които децата трябва да правят. Хранят ги посреднощ, сменят им пелените, слушат историите им. В този процес те правят жертви, които повечето пъти са възнаградени чрез по-задълбочени връзки, но все пак са си жертви.

През това време, децата попиват любовта и вниманието, научават нещо за отговорността, която идва чрез любовта и връзката. Те виждат, че понякога саможертвата довежда до по-голямо добро, а и че въпреки че любовта е безусловно право, тя не е нещо, което се случва автоматично. Те имат интимни модели за подражание за деликатното действие на наслаждаването от правата и поемането на отговорност за тях – едно балансиращо действие, ключово за успеха във всяка сфера в едно по-добро общество – а и нещо, което само по себе си е добро. Да бъдеш обичан и да обичаш, понякога жервайки себе си в този процес, те позиционира в човешката общност. Това е първият ти опит от връзка с другите. А ако всеки имаше любвеобвилни и сигурни първи връзки, щеше да е невероятно по-лесно да управляваме нещата в останалите сфери.

Всъщност една инструкция за всяка друга сфера би могла да бъде: организираме ли системите в тази сфера по начини, които са най-продуктивни за отглеждането на семейната способност за поддържане на любящи, не-подтистнически, сигурни връзки, които спомагат на всичките им членове по начин, който спомага за великото човешко право да бъде обичан, заедно с равното му велико човешко задължение – да обича?

Ако не, помисли пак.


Изучаването на половата идентичност, езика, расовата/етническата идентичност, етнографската идентичност, религиозната идентичност

Ясно е, че децата нямат никакъв избор относно това в какво семейство се раждат, какъв език ще говорят, какво име ще получат, в какви духовни практики ще бъдат включени, в какъв град или село ще живеят. Всички тези неща ще се отразят сериозно на детето, но то няма да може да ги избере, следователно обществото трябва да действа като допълнителен слой, защитаващ детето. Емоционалното развитие на детето може да бъде центрирано в семейството, но не трябва да бъде ограничавано до там, а обществото ще трябва да поеме отговорност за това.

Да кажем например родителите често излагат детето си на дадена религиозна практика. Тези деца ще участват в ритуалите, ще бъдат научени на определена система от вярвания, както и да приемат дадена комунална идентификация – като католическа, православна или еврейска. По дефиниция, струва ми се, децата не могат да избират религиозните практики. Те се раждат в тях, ако техните родители имат такива. Но (виж Джъстин Подур относно поликултурализма) обществото поема дадена отговорност относно това какво се случва в тези общности или културни практики. Въпреки че има уважение към разнообразието на културните практики, потисничеството не е позволено. Намесата в дадена общностна културна практика ще трябва да се подичнява на определени насоки и трябва да се базира на нивото на потенциалната несправедливост.

Например родителите кръщават тяхното едногодишно дете. Това става като свещеника маже челото на детето с вода, а родителите участват в ритуала на приемането на детето в църковната общност. Явно е, че детето няма избор по този въпрос, но обществото може да реши, че няма нищо насилствено в тази процедура. Докато дъщеря им расте, тя придобива способността да прави все повече и повече избори относно религизните си практики и живее в общество, което подкрепя нейната способност  и свобода да прави промени. Но какво ако тя е измъчвана психологически от покварните идеи за рай и ад през целия си съзнателен живот? Или какво ако видът на Исус, висящ на кръста е постоянен източник на кошмарна вина и вечен страх, втъплен на младото съзнание? Ами това е проблем. Проблемът е, че няма начин да се върне начина по който тя е възпитана (а ние ще трябва да отбележим, че родителите имат значителна власт върху децата си). Все пак, обществото ще трябва да намали потенциалната опасност за насилствени практики и трябва да търси начини да подкрепя разнообразни културни/религиозни практики, които да се развиват флуидно и открито.

Например религиозната практика на обрязването. Бебето няма избор относно този въпрос, но трябва цял живот да живее с този необратим избор, който друг е взел вместо него. Може би обществото трябва да прецени, че обрязването е нещо, което трябва да бъде избирано доброволно от момчето, когато е достатъчно голямо, че да е способно да направи избор, с който ще трябва да живее цял живот. Някои евреи влагат огромна емоционална важност в този ритуал, което предполага, че ще е доста трудно да се дебатира тази тема, както и подобните й. Налагането на забрана върху образването може да накара хората да го практикуват нелегално, по някакъв нездравословен начин, а може и да изолира цяла общност от обществото, което се опитва да контролира практиките ѝ. А и в крайна сметка кой е казал, че обрязването на бебето не е нещо по-лесно за приемане от кървавите образи на Исус отпечатъни в мозъка?

Докато отркиваме как да фунционираме в едно по-добро общество, винаги ще има постоянен баланс на толерантност, справедливост и т.н., както и знанието, че се случват и несправедливости.

Повечето хора например ще кажат, че обрязването на жените е в края на скалата на несправедливостта и че не трябва да се позволява. Много по ужасен и сериозно осакатяващ обичай от този на обрязването на мъжа. Но дори и при това остават някои въпроси. Дали трябва да се позволява на пораснали жени да го избират? Трябва ли да се позволява в някаква по-малко крайна форма? Въобще приемливи ли са ритуали, изпълнявани чрез белязване и рязане? Зависи ли от вида на рязането? Възрастта, в която се прави?

Сещам се за текста на една песен от  Бернис Джонсън Риагон,

    "Your children are not your children.
    They are the sons and daughters of
    Life's longing for itself.
    They come through you
    but they are not from you,
    and though they are with you
    yet they belong not to you."

На кой принадлежат децата тогава, ако не на техните родители? Чувството на “принадлежност" вероятно е най-фундаменталната човешка нужда. Следователно, ако общесвтото трябва да даде на децата свобода от репресивни практики, обществото също трябва да подсигури, че децата имат достъп до културни практики, общности, религии, семейства и т.н., от които те да се чувстват интегрална част.

За да се постигне това, обществото трябва да балансира личното и видимото, от гледна точка на семейството. Както религиите, семействата имат право да изберат практиките си, но трябва да има много възможности за семействтото да споделят вътрешните си проблеми.

Например една хетеросескуална двойка иска да започне “традиционно" нуклеарно семейство. Някои членове на обществото могат да кажат, че такава семейна стрктура ще доведе до сексистка полова динамика, която е несправедлива и не трябва да бъде толерирана. Или например една комуна от възрастни може да реши да осинови дете, но някои членове на обществото могат да преценят, че това няма да даде възможност на детето да развие необходимите връзки с хората, които са отговорни за нея/него.

В опит да уважава различните семейни избори, обществото би трябвало да позволява сценарии като горния (въпреки потенциалния риск за децата), но трява да има готова подкрепа за семействата да еволюират, функционират добре и непрестанно да избират най-здравословните пътища напред. Хетеросексуалното, нуклеарно семейство може да се окаже възобновяващо сексистките практики. Вместо да разтрогва съюза си или да връща обратно своите решения, семейството трябва да има възможността да подобри ситуацията си, да премисли предположенията, да промени моделите, да предостави на децата алтернативи и т.н. Логично и елементарно, обществото би трябвало да осигури на родителите ресурси непрестанно да премислят какво правят. В потиснически общества, нашите умове са толкова не-свободни да вземат добри решения. В едно по-добро общество ние няма толкова да налагаме правилно или грешно, колкото ще намираме начини да подкрепяме по-освободените умове на всеки да продължават да мислят, да решават проблеми, да еволюират.

По-конкретно, обществото би трябвало да подкрепя доброволни групи за подпомагане на двойки – мрежи, които дават възможност на деца и възрастни да разсъждават над семейните практики, да придобият опит от други и да намерят начини за промемо, ако такива са нужни.

Подобни примери днес за подобни мерци са групите на анонимните алкохолици, La Leche League (международна мрежа за ваимопомощ между майки-кърмачки), групи за засилване на съзнанието, социални клубове и други. Тези групи имат своеобразни ясни мисии, движени са от доброволци, участваш доброволно, разнообразни са по отношение на идеологиите и нормите, отворени към всеки, лесни за напускане. В едно по-добро общество те могат да бъдат подпомагани от публични пари и/или ресурси – решения, вземани чрез вземане на репени на пареконски принцип (виж Стивън Шалом).

Секс и сексуалност

Сексът и сексуалността са фундаментални за нашата същност. Въпреки че това са сфери на живота, в които хората са изпитвали огромна болка и често са превръщани в жертви, в тях са открити и много силни и красиви изрази и чувства. За разлика от икономическите и политическите структури, които е по-трудно да си представим, всъщност е много лесно да придобием прилична идея за сексуалността само като се огледаме, като видим какво харесваме, като забележим собствените си желания и предпочитанията на другите, както и като сме достатъчно загрижени, за да си представим какво би ни коствало да дадем възможност на всичко това да избуи по начин, който ни кара да се забавляваме, да се чувстваме свободни, възнаградени и не ни потиска.

В следващите части се идентифицират признаците на здравословната сексуалност и след това се обсъжда от какъв тип общество се нуждаем, за да се предизвикат и постоянно да се поддържат такива условия. Очевидно целта не е да се постигне изчерпателност и причините за това са две: 1) Задълбоченият анализ на темата ще отнеме многобойни томове и 2) Просто не смятам, че такъв анализ може да бъде направен така или иначе без участието на много хора, обратна връзка, обработка и преосмисляне – и без всичко това да се развива с времето, докато научаваме неща, които преди не сме знаели.

1. Здравословната сексуалност е мощна и необходима форма на изразяване, в която действията ни са независими и взаимосвързани, и която е фундаментална за всяко човешко същество.

Сексът и сексуалността могат да водят към завършек – тоест към репродукция (поне що се отнася до хетеросексуалните), но при съществуващите технологии, сексът е излишен за оплождането на яйцеклетка и няма нужда от биологични родители, за да се създаде семейство. Затова, въпреки че много хора използват секса поне отчасти за правене на бебета, по-полезно е сексът и сексуалността да се възприемат като средство за удоволствие, за задълбочаване на познанието за самите себе си и създаване на интимност. И точно това превръща секса в радикално начинание.

Сексът е едновременно и нужда и желание и затова има нещо общо с други наши желания и нужди – като солидарност, разнообразие, справедливост, артистична изява, вкусна храна, интересна работа. Сексът не прави никого богат или беден, не създава собственост и не отнема владение. Вместо това, той е място, където отиваш само за да си или за да експериментираш със себе си, или да опиташ какво означава да си близо до друго същество. Често пъти това е по-скоро процес, отколкото отделен случай, но може би понякога е просто отделен случай. Във всеки случай, в секса човек заявява нуждите/желанията си или сам или с други хора. В този процес се разкрива някаква част от най-дълбоката човешка същност – не защото трябва, а защото искаме и заявяването на това желание дава сила и утвърждава живота.

2. Здравостловната сексуалност понякога е променлива и включва много видове поведение и чувства – от генитални сексуални актове до други дейности, които са еротични, чувствени или сексуални, като танцуване, пеене, докосване и игра.

Ако в секса и сексуалността търсим удоволствие, усещане за същност и чувство за принадлежност и връзка с другите, то трябва да положим много грижи за форумите, където той се осъществява и се учи. Това е ценна част от нас самите и неделима част от това да си човек, затова заслужава най-голяма грижа и внимание.

Родителите и семействата трябва да получат огромни количества подкрепа, за да могат да предадат огромни количества на децата си, които имат нужда от това, за да могат да получат безрезервна любов, телата им да са съхранени и предпазени, умовете им да могат да бродят, но също да търсят и насока, желанията им да са утвърдени, обмислени и никога да не предизвикват срам. Ако родителите са също така и сексуални партньори, трябва да запазят сексуалния си живот за себе си, но когато излъчват сексуалната си енергия, което със сигурност ще се случи и което всяко дете ще улови даже с половината от типичния детски радар, трябва да излъчват и уважение, грижа, както и уместните нива похот. Нали така? Защо не? Ако родителите не са сексуални партньори, ако правят секс с различни партньори или в друга конфигурация, също ще трябва да помислят как да предадат на децата си съобщенията за интимната част от живота си.

Какъвто и да е сексуалният живот на родителите, децата трябва да получават много физическа любов и внимание, което поставя много специално разграничение между явното изоставяне и тесните граници. Как се постигат тези подвеждащи, предизвикателни цели, които имат толкова нюанси? Единственият начин, който аз знам е чрез опит, гледайки как се справят останалите, осъзнавайки как се е случило при теб, учейки се от другите. Този тип учене се случва, когато общностите и семействата отделят време да говорят и да споделят.

Училищата и обществените центрове трябва да предлагат ангажиращо, окриляващо образование по въпросите на секса и сексуалността. Познанията за репродуктивната система и подробностите около контрола на раждаемостта и сексуалното здраве са жизненоважни, но са само малка част от сексуалното обучение. Чрез насочване, креативно писане, артистични проекти, ръководени от деца, групи за подкрепа, децата трябва да имат възможност да изследват сексуалността. През цялото време те трябва да получават силни послания, че телата им (както и телата на всички останали) са ценни и споделеният сексуален опит трябва да бъде почтителен, взаимен, сигурен, забавен. И винаги трябва да има по-големи деца, връстници или възрастни, които да са на разположение на децата, за каквото и да поискат да разговарят.

Чрез реорганизация на работата и намаляване на грижите, полагани скришом у дома, обществото трябва да се отърве от строгите полови роли и дефиниции на сексуалността, за да могат хората свободно да търсят идентичност и интимност както намерят за добре. Културата трябва да подкрепя изкуството и музиката, за да се използват тези канали от всички за изразяване и подкрепа на различната сексуалност. Работата не може да бъде толкова натоварваща, отдалечаваща или изискваща, че да е невъзможно да се чувстваме желани или да изпитваме желание след дълъг ден. Всъщност, не трябва да има дълги работни дни. Може би един от принципите, около които трябва да бъде организирана работата е: остава ли достатъчно време и енергия на хората, за да се приберат и да правят секс?

И накрая, трябва да се разбере и да се затвърди по различни начини в културата и обществото, че сексуалната идентичност на човека може да се променя с времето – отваряйки и затваряйки вратата на разнообразни практики и подходи. Или пък един човек може да приеме "полиаморен" подход към секса и сексуалността за целия си живот и да се придържа към много различни идентичности и форми на изразяване едновременно. Възможно е също така човек да остане щастливо моногамен и всички тези избори могат да бъдат утвърждаващи изрази на сексуалност.

3. Здравословната сексуалност е силна, но не създава/причинява жертви. Тя винаги е безопасна, дори ако понякога причинява болка.

Докато бях в колежа, моите политически коректни приятелки лесбийки се шегуваха как се опитват да правят политически коректен секс. Сменяли се като всяка получавала пет минути да бъде "отгоре". Но сексът не е като политическа среща, където всеки трябва да има равен шанс да говори или като балансиран работен комплекс, при който всеки върши еднакво количество работа с власт и без власт. На мен ми се струва, че сексът е място, където отиваме да излеем дълбоки, приятни и дори болезнени чувства на уязвимост, власт, усещането да държим всичко под контрол или пък не. Може би вие сте човек, който/която обича да е винаги отдолу и сте намерили някого/някоя, който/която обича да е отгоре и отдавна сте спрели да използвате хронометър. Може би колебанията по границата между удоволствие и болка са точно това, което ви възбужда най-много и заедно с партньора си сте се разбрали добре и така понякога чувствате болка (болезнено), но не сте жертва.

Без значение какво общество ще създадем един ден, ще съществуват емоционални и физически травми, които може да поискаме да лекуваме чрез сексуалност.

Имам приятелка, която преживя ужасна автомобилна катастрофа като дете. Брат ѝ загина, а тя пострада от жестоки изгаряния в по-голяма част от тялото си. Емоционалната и физическа болка от това преживяване има важна роля роля в живота ѝ. Веднъж тя ми каза, че е сложила обеца на срамните си устни (или пък беше клитора?). Аз се сгърчих. "Не боли ли това?", попитах. Тя не отговори просто с да или не, а с история за продължителните и сложни опити да се справи с болката и загубата в живота си и с всичките намеси и операции, и различни процедури, на които е подложено тялото ѝ. И точно сега тя използва сексуалността си, и по-точно слагането на обеца на вулвата си, за да изразходи тази своя връзка с болката. Не се преструвам, че разбирам напълно, но подкрепям избора ѝ на изразни средства.

В книга за Борнео, която четох, авторът описва как мъжете имплантират в пенисите си различни твърди шипове или пръчки (или нещо!), за да увеличат сексуалното удоволствие на партньорките си по време на акта. Предполага се, че са се допитали до жените и те са се съгласили, че наистина има полза за тях от това. (Колкото до мен, аз отново получавам гърчове).

Златното правило – "Прави на другите това, което искаш те да правят на теб" не важи, когато става дума за секс. Това, което човек би направил на другите, може да не е това, което те искат за направят на него. И не могат да бъдат накарани. И това е добре. Сексуалността трябва да се осъществява в широки (емоционални) пространства с много малко забрани. Ако нещо в интимния живот на друг човек ви кара да се чувствате неудобно, не го правете във вашия.

Може би си струва обаче да спрем и да *обърнем внимание* на това, което предизвиква гърчове у нас. Може би има какво да се научи от него и може да има какво да предложим един на друг. Това, че не даваме оценки, не означава да си изключим мозъците. Ако ни е грижа за другите, трябва да сме до тях. Мога да съм на разположение на моята приятелка и да изслушам нейните проблеми около болката. Мога да бъда това, което много хора наричат "безпристрастен свидетел" (виж Carnes) – някой, който предлага връзка с реалността, топла прегръдка, желание за внасяне на различна перспектива, ако тя търси това. В едно общество, което подкрепя този тип неформална обмяна, може би дори я окуражава като използва наличните канали за комуникация – училище, медиите и т.н. – може би хората биха били по-малко склонни да копират травмите си в сексуалните актове. Или поне биха имали повече истински избори за това.

4. Здравословната сексуалност се учи в семейства, общества и култури, които приемат различните чувства и изразни средства, но също така постоянно подхранват нуждата от баланс между нужди и отговорности.

Без значение какво общество ще създадем някой ден, може би никога няма да се отървем от изнасилванията, малтретирето на сексуална основа, насилието. Прогресивните хора трябва да подкрепят силната и справедлива съдебна система, която дава правна защита, но бойната линия на защитата срещу тези престъпления трябва да бъде съществуването на институции - като семейството, училището, работното място, гражданската общност - което слага акцент върху механизмите, чрез които хората едновременно получават правата си, но и поемат отговорност за правата на другите. В семейството, в общността, на работа и в политическата сфера хората трябва постоянно да имат възможност да бъдат задоволени желанията/нуждите им и да правят така, че и останалите да получават същото.

И така, ако например научите, че на работа основното правило е решенията да бъдат взимани от хората, които ще бъдат най-много засегнати от тях, ще трябва да свикнете с прилагането на тая идея. Това е честен принцип, който е толкова верен в спалнята, колкото и на работното място. Ако сте започнали сами някакво сексуално приключение, то ще имате 100% власт за вземане на решения. Възползвайте се, както се казва. Ако сте с партньор/ка обаче, който/която ще бъде засегнат/а от вашите желания, ще трябва да приспособите своето приключение като позволите то да бъде променено и повлияно от другия човек. Ако ще ви донесе огромна възбуда да се наперчите голи по улицата с петльово перо в косите, е, все пак вашето приключение ще засегне всички, които ще трябва да ви гледат и по този начин решението не е единствено ваше по този въпрос.

В едно по-добро общество всички начини, по които се постига солидарност, справедливост и разнообразие във всичките различни сфери на живота, ще бъдат и най-голямата спирачка срещу насилствените или просто неуместни прояви свързани със секса и сексуалността. Ние ще бъдем обучени как да се държим в съответствие с тези принципи и ще внесем това знание в личните си взаимоотношения и в ролите си на възпитатели, "безпристрастни свидетели", родители, връстници и членове на обществото.

5. Здравословната сексуалност изисква определена работа (поради липса на по-добра дума). Нека я наречем умишленост.

Смятам, че живеем в известен мит, че сексът и сексуалността произлизат нежелано от дълбоки биологични нужди (най-вече) при мъжете или са свързани с емоционални припадъци (най-вече) при жените. Естествено, сексът има общо с биологията и сексуалното удоволствие има връзка с любовта, но е приемливо да бъдем малко по-*преднамерени* към него. Може би затова и тези митове продължават да съществуват – за да ни *спасят* от преднамереността. Толкова е смущаващо все пак. Много по-лесно е да го отдадем на някаква мрачна част от нас самите, върху която можем да твърдим, че нямаме контрол.

Моя приятелка, която потъна в майчинство – работа на пълен работен ден – и в задълженията към дома и обществото ми каза наскоро, че сексуалното ѝ желание е нулево. И че ѝ липсва. Предложих ѝ да опита да чете еротична литература и да види дали това няма да възпламени интереса ѝ. Тя изглеждаше шокирана. Мисля, че смяташе, че ако това не се случи от само себе си, няма какво да се направи. Но има доста неща, които можем да направим, за да подсилим сексуалността си и в едно по-добро общество този тип обновление ще бъде очакван и подкрепян.

Ще има широк набор еротична литература, филми и музика. Ще има групи за подкрепа, книги с напътствия, наставници и достатъчно *време* да поддържаме връзка (!) с тази важна част от себе си.

Но когато казвам широк набор, със сигурност трябва да има поставени условия. Какво ако някой/някоя търси сексуално "обновление" по начин, който е потискащ за другите? Това повдига въпроса за порнографията и за дългата и отвратителна история на използването на мъжка сила за сексуално подчинение и обективизиране на жени (и понякога на деца), често пъти с насилие. Може би ПарЕкон ще намери частично решение на това. Няма да има нужда жените да бъдат сексуални робини на съпрузите си по икономически причини; няма да има нужда жените да изкарват прехраната си като секс работници; жените и тяхната сексуалност, както и всички останало около тях, ще бъдат постоянно утвърждавани като автономни и ненарушавани. И даже нещо повече, мъжете ще бъдат освободени от необходимостта да използват женските тела като бойно поле, на което да доказват мъжествеността си.

Но какво ако изнасилванията още съществуват? Какво ако има някакъв стремеж (с който нашето по-добро общество все още не се е справило) в мъжете да приемат жените като "другост", на която искат да въздействат чрез сексуалнен тормоз и/или изнасилване? Няма нужда от уточнение, че секс без съгласието на страните от какъвто и да е вид ще бъде незаконен. Ами порнографията или еротиката, които внушават секс без съгласие или показват такива сцени – с ясната цел да възбуждат. Очевидно е, че може и трябва да има забрани срещу определени действия (като секс без съгласие), но трябва ли да има забрани срещу фантазии, истории, изображения?

Отговорите на тези въпроки изискват открит диалог и търсене на решения в цялото общество. Имаме нужда от положителни хора, утвърждаващи секса и сексуалността, които да обмислят разумните параметри на секс бранша. На сайта си Сузи (сексперта) Брайт разказва за някаква порнография, след която се е чудила дали да плаче или да мастурбира. Ясно е, че цяло общество (дори и по-добро общество) от хора "с преднамереност" по отношение на сексуалността ще трябва да се мъчат в същата тази сива зона, за да осмислят параметрите на утвърждаващата секса преднамереност.

Следва продължение...

Този текст е подготвен за първата Z Сесия за Визии и Стратегии от 1 до 6 юни 2006 в Уудс Хол, Масачузетс. Тази среща събира активисти от цял свят с цел да споделят идеи и опит в областта на социалните визии и стратегии.

http://www.zcommunications.org/znet/viewArticle/3853

Автор: Синтиа Питърс
Превод: Веселка и Георги

# 1
  • В сърцето на живота!
  • Мнения: 3 160
LAC Sf кой ще ти го чете това бе smile3555 smile3560

# 2
  • вкъщи
  • Мнения: 704
направи една редакция много е дълго Mr. Green

# 3
  • Мнения: 87
Хайде ако може без продължението!  Rolling Eyes

# 4
 #Cussing out не мога да разбера защо се регистрирате по форумите след като ви мързи да четете и пишете в тях. Сигурно ако видите книги с повече от 100 страници се отказвате да ги четете, затова нека да има само лъскави женски списания и телевизионни буламачи тип "На Кафе" с Гала. Вижте в речника какво значи думата форум. Темата е сериозна и върху нея трябва да се замисли всяка майка (и всеки баща), да се получи градивна дискусия и обмяна на мнения по въпроса за семейната среда и мястото на семейството в обществото. Вместо да дадете коментар с вашето собствено мнение, стимулирайки подобна дискусия, се получава само безсмислен "flood" с остроумни мнения от прости изречения, завършващи със смешна емотиконка. Разбира се, че интернет форумите са и място за разпускане в свободното време, но ако ще се пишат само коментари с по едно изречение, без уважение към авторите на теми и идеите, които искат да споделят, тогава по-добре вземете да решавате кръстословица във вестника, ще стимулира мисленето в по-голяма степен...

# 5
  • В сърцето на живота!
  • Мнения: 3 160
форумна разбирачка не бери грижа за нас  Wink И не се коси че не е хубво така Mr. Green
Ти да не си авторката случайно? Thinking

# 6
  • Мнения: 87
Хей, форумната, дето всъщност трябва да си форумска!
Ама ти нали много четеш по форумите и си се образовала...

Я се стегни, няма нужда да ни промиват мозъците точно с такъв тип писания!
Това е моето мнение, защото представи си, аз го изчетох цялото след като си реших
кръстословицата! Whistling

# 7
  • Мнения: 194
#Cussing out не мога да разбера защо се регистрирате по форумите след като ви мързи да четете и пишете в тях. Сигурно ако видите книги с повече от 100 страници се отказвате да ги четете, затова нека да има само лъскави женски списания и телевизионни буламачи тип "На Кафе" с Гала. Вижте в речника какво значи думата форум. Темата е сериозна и върху нея трябва да се замисли всяка майка (и всеки баща), да се получи градивна дискусия и обмяна на мнения по въпроса за семейната среда и мястото на семейството в обществото. Вместо да дадете коментар с вашето собствено мнение, стимулирайки подобна дискусия, се получава само безсмислен "flood" с остроумни мнения от прости изречения, завършващи със смешна емотиконка. Разбира се, че интернет форумите са и място за разпускане в свободното време, но ако ще се пишат само коментари с по едно изречение, без уважение към авторите на теми и идеите, които искат да споделят, тогава по-добре вземете да решавате кръстословица във вестника, ще стимулира мисленето в по-голяма степен...

леле какъв назидателен тон , леле.

Сега очаквам да извадиш показалката и да биеш през пръстите.

Виж драга, дето имаш наглоста да поучаваш , без дори да се регнеш.

Темата е отегчителна и не е поднесена по най- добрият начин.

А начинът ти на изказване е  доста простоват.

Подозирам, че ти си авторката де.

# 8
  • Мнения: 7 723
Ееее, ама недейте така, де.
Някой е споделил статия, която му харесва.
Който иска да я чете- чете я, който не ще- ако ще.
Не е нужно, обаче да се демонстрира така неинтереса към темата.
Разбирачката е права.
Форумът не е само спам. Има и сериозни неща тук!

# 9
  • В сърцето на живота!
  • Мнения: 3 160

 Има и сериозни неща тук!
Има,ама тази тема не е от тях.И на всичкото отгоре автора не е регистриран.........и кво да си мисля?

# 10
  • Мнения: 194
Руске, тема не се оформя по този начин.

Обяснява се с няколко изречения за какво иде реч и се дава линк, а не се праскат безумни чаршафи Crazy ooooh!

# 11
  • Мнения: 2 388
Аз пък го прочетох. bowuu

# 12
  • Мнения: 1 567
#Cussing out не мога да разбера защо се регистрирате по форумите след като ви мързи да четете и пишете в тях. Сигурно ако видите книги с повече от 100 страници се отказвате да ги четете, затова нека да има само лъскави женски списания и телевизионни буламачи тип "На Кафе" с Гала. ......

Виж сега, нямаш регистрация и въпреки това доволно скрита зад анонимността ...колиш и бесиш. Тия псевдо интелектуални дискусии ми идват малко в повече. и тоя пример с кръщенето...  Sick
Напомня ми превод на тъпите американски философии....Мерси, но няма нужда....
И кво по този начин искат ми представят колко е нормално хомо да имат деца и да възпитават деца. Не, благодаря. По този въпрос съм ужасна консерва.

И никога не съм била фен на електронната книга. Друго си е да се изтегнеш на дивана с книжка ( а не компа) на дивана.

# 13
  • Мнения: 0
На мен пък ми е интересно!Има интересни идеи.....

И изобщо не съм против хомосексуалните да имат деца!Значи лезбийките могат,гейовете НЕ?
В Калифорния хомосексуални двойки вече си имат деца.....Истината е,че 2ма мъже или един гей може да е много по-добър родител от МНОООООГО  майки!!!!Просто пуританските представи на обществото трябва да се разчупят!Време е!

Общи условия

Активация на акаунт