Точно сега се бях замислила за home-schooling,че нали ме тресат училищни мисли покрай баткото (ей,зор си е с това училище ).Всъщност те имат ужасно интересни материали,които аз си ползвам с голям успех в училище за децата,обаче - съм против идеята за учене у дома.Първо и основно защото ужасно ограничава социализирането на детето - а поне в училищна възраст този процес трябва да започне,едно дете не живее само в семейството си,а и в обществото и рано или късно се сблъсква с гадната страна от това да живееш сред хора,а не само у дома.А с този модел учене вкъщо този сблъсък става точно в напъпилия пубертет,когато всяко нещо се изживява много драматично и съвсем не съм уверена колко добре се отразява на едно дете детронирането му точно в този момент от център на внимание в семейството в господин никой от 4Г клас (вярно,че техните семейства са от повече от 3 деца,така че малко или много има борба за надмощие и внимание,но в джунглата на един клас деца,които идват от семейства със съвсем различни порядки и разбирания е съвсем различно).И на второ място - все пак съм учител и не мога да се оправя да обучавам аз лично сина ми,така че съм мнооого скептична какво точно образование ще получи детето у дома от мама,която си няма идея как се правят нещата (наистина става въпрос само за началната училищна степен,когато основно се учат да четат,пишат и натрупват знания за света,което не е особено трудно за организация,но пак си има специфични неща и един неправилен подход може да повлияе сериозно интереса на детето).Трето – не ми допада въобще такова прекалено централизиране на ролята на майката,става вече прекалено голям товар.
Иначе разбирам защо го правят и защо взимат такова решение - ако и аз живеех в страна,където през ден има по новините как еди кой си грабнал пушката на дядо си и изпозастрелял съучениците си,а дилърите на дрога седят на четирите ъгъла на училищния двор,да не говорим за престъпността и всякаквите гадости,които ежедневно се случват - тогава сигурно и аз поне бих се замислила за домашното школуване като опит да си предпазя детето поне в невръстната му възраст от тази грозота.Изобщо процесът полека настъпва и у нас по мои наблюдения - неслучайно често има теми,в които с носталгия се отбелязва как едно време ние играехме по улиците до среднощ,ходехме на алианс самички от първи клас,като взимахме градския транспорт за няколко спирки и т.н. – неща,които са абсолютно немислими в момента за повечето родители. Някак си като че ли като реакция срещу прекалената глобализация на света хората започват повече да се свиват в семейството и да ограничават нахлуването на обществото само до телевизионния екран вкъщи. Само че едно време е било различно – там индивидът е имал определена роля в малките общности като селото и рода – а днешния човек няма малка общност и много неща са сериозно повредени,което се отразява на всичко и особено на психиката. Така че тези опити за връщане към затворения модел са нормални и естествени, макар че до нас още не е стигнало в такава степен и затова ни се виждат пресилени.Отделно момента,че европейската култура е принципно доста по-различна от американската – като чета тези кратки описания на теоретичния модел на ПР, все ми липсва и още нещо – участието на майката в кръжец тип Women Bible Study и редовното посещение на неделното училище (което за тях е толкова естествено и подразбиращо се,че затова не е включено). За европееца тези неща са смеховати и действително звучат пресилено.
Но все пак теорията за това е теория – тя дава един общо модел,а вече кой как и в каква степен ще си го прилага в реалността на собственото си семейство, си е въпрос на личен избор и разумно отделяне на полезното от неприложимото за отделното семейство. Важното е,че моделът е естествено и пасва на усещането на много мами за това как се отглежда и възпитава дете.И като се преведат и вече съвсем практичните статии със съвети за преодоляване на обичайните проблеми при отглеждането с нежна дисциплина,ще има още повече полза