Смятате ли,че образователната система в България е добра?

  • 5 561
  • 73
  •   1
Отговори
  • Мнения: 2
Имам две деца в 3ти и 6 клас честно казано съм се хванала за главата.НЕЗНАМ ДРУГИТЕ РОДИТЕЛИ КАК СЕ СПРАВЯТ.Аз вече се отчайвам.Според мен материалът в училище въобще не е съобразен с възрастта на децата.Малкият ми син , който се справя почти самостоятелно с домашните ,не може да разбере ,защо на брат му помагам толкова много.Ужасът за мен настъпва ,когато децата се приберат от училище и ми кажат, че имат домашно.Започва едно писане, едно обясняване на материала в 3ти и 6клас .Ще ви дам за пример някои от абсурди с който се сблъсквам ще започна от 5 клас.Не знам за вас но миналата година се запознах с трансформиращия преразказ .В учебника по литература беше даден пример "Червената шапчица и извънземните" накратко действието се развива в гората и Червената шапчица попада на извънземни кацнали на Земята с цел да отвличат хора.Един от тях избързва и отива при бабата и там я харесва за заложник ,междувременно и Червената шапчица стигнала до бабината къща , виждайки вратата отворена тя се хванала за детския пистолет, който носела................УЧЕБНИК ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИЯ 5КЛАС мюсюлманството и 5те стълба на правата вяра.Устройство на османската империя-султана живее в дворец заедно със своето семейство състоящо се от няколко законни жени,харем и наложници(те нямали брак с него).Математика 6 клас Декартова координатна система,Призма,Пирамида,Цилиндър,Конус,Сфера,Кълбо,Едночлен,Многочлен и т .н.Човек и природата 6 клас-Физика,електротехника,магнетизъм, химия,биология с две думи манджа с грозде.Не мога да разбера кой и по какъв начин преценява материала за отделните класове .Защо искат да побъркат децата ни? Учебниците се пишат не от преподаватели в съответното ниво и психолози,които да преценят психологическото развитие,а от "експерти". 

# 1
  • Мнения: 24 467
Ако трябва действително да се обобщава бих обобщила така:
-образованието се изразява в преподаване на определена по вид и количество информация, като целта е тя да се наизусти и възпроизведе възможно най- близко до първоизточника- учител, учебник;
-ако трябва да говорим за "системност", то това липсва и за "образователна система" лично аз не мога да говоря;
-абе учене с разбиране- че кой го цели това нещо?! То за него работа трябва, ама не става само с работа...Требе и акъл, ама първо у организиращата страна;

Последна редакция: пт, 04 дек 2009, 08:52 от Judy

# 2
  • Мнения: 174
 Наистина българското образование е истинско блато! И материалът, и системата на преподаване, и материалната база, и... Мисля, че най- малко са виновни учителите, те са само едни изпълнители, на които непрекъснато "отгоре" се налагат разни нови разпоредби, изисквания, закони и т.н.
 Истински се притеснявам за децата ни! Изобщо накъде отиват нещата в тая държава?!?

# 3
  • Мнения: 2
Въпросът е в това какво ние, като родители можем да направим.

# 4
  • Мнения: 24 467
Зависи кои сте вие.  Laughing По конкретни въпроси има много теми тук.

# 5
  • Мнения: 2 556
Не знам, но на моя приятелка в 8 клас дъщерята имаше най-безумния учебник по английски, не знам кой, къде и дали го е одобрил. Имаше да се прави съчинение по картинки в следната хронология: Първа сцена: Баща и дъщеря погребват майката под една дърво. Втора: Бащата довежда мащеха вкъщи. Трета: Мащехата бута детето по стълбите, то пада и се пребива. Последна сцена: Бащата и мащехата заравят детето на същото място, където е погребана майката Shocked Ужасена бях от всичко това, не знам няма ли друг начин да бъде поднесен материала?

# 6
  • Мнения: 463
Не знам, но на моя приятелка в 8 клас дъщерята имаше най-безумния учебник по английски, не знам кой, къде и дали го е одобрил. Имаше да се прави съчинение по картинки в следната хронология: Първа сцена: Баща и дъщеря погребват майката под една дърво. Втора: Бащата довежда мащеха вкъщи. Трета: Мащехата бута детето по стълбите, то пада и се пребива. Последна сцена: Бащата и мащехата заравят детето на същото място, където е погребана майката Shocked Ужасена бях от всичко това, не знам няма ли друг начин да бъде поднесен материала?
Shocked, боже това вярно ли е?

# 7
  • Мнения: 8 803
Може често да има и трудни, и излишни неща в уроците, обаче...... ако превеха цял срок хвърчило, вместо да решават задачи, да речем, както е в някои класове в Америка? Или започват на 5г, учат букви и цифри до към 4 кл и изведнъж в 7-ми, на около 12-13 минават в гимназия и трябва да избират дали ще учат или ще хващат професия, както е във Великобритания? И защо български деца, учили тук в 4 клас, като се преместят в чужбина ги слагат в 5 или 6-ти клас и това въобще не ги затруднява?... Rolling Eyes Наистина запада образованието, както и всичко друго, но все още държи някакво ниво.Само че целта е хората да бъдат убедени,че не струва изобщо, за да бъдат привлечени българските студенти. Не иде да се каже, че до средно, образованието става, а само висшето - не Laughing Материалната база е съвсем друг въпрос..... ooooh!

# 8
  • Мнения: 25 589
Образователната система сега е толкова безумна, че никой не може да ме убеди, че не е резултат на умишлени действия и бездействия, а не просто на некомпетентност, мързел и корупция в МОН. Или греша?

ПП Пардон, вече е МОМН.

# 9
  • Мнения: 339
Онзи ден срещам една позната, учителка. Ходила на екскурзия в Исландия и ми показа снимка от учебника на децата в шести клас, направена лично от нея. Учат събиране на трицифрени числа с преминаване. Пък на нашите деца в 6-ти клас им пълнят главите с доста ненужна на този етап информация.
От тук следва, че децата ни би трябвало да много по-умни от връстниците си в повечето европейски държави (защото подобни неща съм чувала и за Германия например). Пък статистическите данни показват друго. И аз се чудя какво й куца на образователната система, която безспорно плаче за промяна.

Може би трябва да се заложи на повече практически упражнения, а не да товарят мозъците на децата със суха материя.

Последна редакция: чт, 03 дек 2009, 19:49 от MeryLu

# 10
  • Bristol
  • Мнения: 9 363
Може често да има и трудни, и излишни неща в уроците, обаче...... ако превеха цял срок хвърчило, вместо да решават задачи, да речем, както е в някои класове в Америка? Или започват на 5г, учат букви и цифри до към 4 кл и изведнъж в 7-ми, на около 12-13 минават в гимназия и трябва да избират дали ще учат или ще хващат професия, както е във Великобритания? И защо български деца, учили тук в 4 клас, като се преместят в чужбина ги слагат в 5 или 6-ти клас и това въобще не ги затруднява?... Rolling Eyes Наистина запада образованието, както и всичко друго, но все още държи някакво ниво.Само че целта е хората да бъдат убедени,че не струва изобщо, за да бъдат привлечени българските студенти. Не иде да се каже, че до средно, образованието става, а само висшето - не Laughing Материалната база е съвсем друг въпрос..... ooooh!
Много ми е смешно, когато някой чул недочул, разбрал недоразбрал и се изказва компетентно  Crazy Децата ми учат в английски училища. Синът ми е на почти 13, далеч е от момента на избиране на професия, а щерка ми е на 4 и вече знае буквите и цифрите Twisted Evil Целта на английската образователна система до 16 години е различна от тази на българската, както и подходът, не бих посмяла да ги сравнявам  Peace Това обаче не прави едната по-лоша, а другата по-добра. Хвърчила не правят по математика, английски , науки и тн предмети, а по трудово обучение  Laughing И ако са били в 4ти клас в България тук ги слагат в по-голям клас, за да си вървят с наборите, защото тук 1ви клас го започват на 5 годинки, не на 6 или 7 Wink Училищата в Англия издъхват, заради големия наплив на емигранти, въобще и не искат нови с деца в училищна възраст. Не знам защо реши, че това им е мерака. А техните университети са популярни не само сред българите  Laughing
ирида, извинявай,  че толкова се отклоних от темата  Peace

# 11
  • Мнения: 1 879
И аз тази седмица съм се размислила какво учат децата и даже започнах да си задавам детския въпрос - защо го учат? Поводът беше поредният тест за седмокласници във в. Стандарт. Там някаква госпожа от школа "Веди" предлага въпроси от сорта на 

Изречението "Дълго време е тренирал баскетбол, но не е треньор в тази дисциплина" съдържа:
а) една сложна глаголна форма и едно съставно сказуемо
б) две прости сказуеми
в) две сложни глаголни форми
г) две съставни сказуеми

Някой ако може да ми обясни защо му е на едно 13-годишно дете да знае да различава тези форми и с какво това ще му помогне да пише и да се изразява добре, ще съм искрено благодарна.

По-нататък тестът ме шашна още повече с въпросите за "На прощаване".

Посочете НЕВЯРНОТО ТВЪРДЕНИЕ

Нравственото послание на лирическия говорител в "На прощаване" ще бъде предадено чрез:
а) всенародното ликуване в деня на победата
б) помненето и търсенето като символични действия
в) разказа на майката
г) юнашката песен

(Някой да е чувал за "лирически говорител" - досега не бях и не се чувствам никак ощетена)

Или пък този въпрос за "Немили-недраги"

Коя опозиция НЕ присъства в творбата?
а) минало - настояще
б) слава - позор
в) родина - чужбина
г) измислица - реалност

Прочетох теста и ме хвана неистов яд - занимават децата с неща, които предизвикват само досада и отвращение, а понеже са и без никаква практическа стойност се забравят за месец-два. Но ЗАЩО? Каква е целта на цялото безумно хабене на усилия, време, емоционална енергия? И какво искат да докажат на горките ни дечица - че колкото и да се стараят, никога няма да усвоят измислиците на някакви си глаголици, ли?

Погнусата ми от всички тези измишльотини е още по-голяма, защото се разпространяват от национален всекидневник и така се насажда нормата - "ето това трябва да знаят децата, за да се справят добре с теста за кандидатстване".

Междувременно разгледах учебник по литература за 8 клас в САЩ и ми се доплака. Вярно, учебникът е над 1000 страници, но толкова ясно и разбираемо е обяснена и теорията, и как и защо всъщност четем литература... Сравнението с българския подход към литературата и учебниците тук, е много тъжно за българската действителност - сякаш не сме излезли не от пещерите, а не сме слезли от дърветата.

Някой ако е любопитен за учебника, може да го свали от ето този линк http://www.mediafire.com/?gy2zzjumojv Форматът е pdf и мисля, че няма да иска регистрация при сваляне само на един файл.

Снощи пък се борих с учебника по химия - оказа се, че толкова години, откакто съм учила за валентност и изравняване на химически уравнения, мога по-ясно да обясня на детето си кое какво е и как се прави. Просто е срамота!

# 12
  • Мнения: 25 589
Така е, Белмекенска. Минах вече по този път - през почудата, възмущението и отвращението, за да стигна до безразличието и примирението - вече нито знам, нито ми пука какво учи синът ми. Изморих се да блъскам с глава в непробиваемия зид, който отделя децата ни от същинското знание, разбирането му и прилагането му в практиката. Това, което учат и начинът на поднасянето му са толкова абсурдни, че аз отдавна вдигнах ръце и се предадох...
Имам поглед върху писмени работи на студенти и мога да кажа, че положението е просто отчайващо. Не знам доколко са в час с "лирическите говорители", но определено не могат да напишат имената си без правописна грешка, камо ли пък да си съставят СВ, молба за нещо си или някое друго крайно елементарно, но пък особено нужно умение. Повечето са и отчайващо компютърно неграмотни, напук на общественото мнение, което живее с вярата, че отглеждаме гении в тази област. Да, да, ама не!
Даже копи/пейста не владеят като хората, добре, че и преподавателите им са се примирили и мижат с двете очи...
Това "мижане" на учители и университетски преподаватели някой ден ще ни излезе през носа.

# 13
  • Мнения: 24 467
За съжаление у мен безразличието е още от І клас на големия. Подготвям си го сама, т.е. следобед се готви той от сборници с нормални задачи, английски- от курсове, БЕЛ от неща, оставени от мен, литература- книжки, ЧП и ЧО- от книги, които също аз съм закупила. Вечер говорим, питам. Дори оценките не ме вълнуват напоследък, те са еманация на възможността за зазубряне на учебникарски понятия, нищо повече. По- скоро ме интересуват резултатите от писмени работи не като оценка, а като възможност да видя какво се иска и къде са ни пропуските.
Ето от друга тема пример на безумен въпрос от безумен тест, който има претенции да измери нивото на познание на детето в ІV клас:
"Наследството на траките е важно за България, за Европа и за....." /място за отговор, на което можеш да сложиш "света", "човечеството", "историята" и каквото друго ти хрумне, стига да пасва. И каква история ще научиш от това чудо, примерно?
Примерите на Белмекенска са подобни, колкото по- голям става класът, толкова безумието е по- голямо. Само че аз нещо не мога и да се ядосам, може би защото приех предварително чудесата на нашето образование, за което продължавам да твърдя, че притурянето на терминът "система" не подхожда ни най- малко.

Какви компютри, Как'Сийке, като те от компютрите само игрите и чата виждат, нищо повече.

# 14
Не вярвам някой да отрече, че образованието ни има трески за дялане. Гореизложените примери от областта на БЕЛ са показателни. Все пак на 99,9% от хората никога през живота им няма да им потрябва знание от сорта на "Какво е съставно сказуемо".  Дори на писатели и журналисти не им трябва това познание, хем те са "хора на перото". Защо се учи тогава толкова много? Граматиката може перфектно да се научи на приложно ниво с прости примери и правила без толкова засукана теория. От друга страна изследванията на PISA показват, че децата не могат да схващат логиката в текста и да извличат информация. Ми да наблягат на това по дяволите, не на ненужни граматики и литературни анализи. Нека децата се учат да пишат логически обосновани тези, а не да расъждават какво бил искал да каже някой автор. 

Има обаче и друг момент - децата в "елитните"училища не отстъпват по знания на децата от коя да е държава, а децата в масовите училища не могат да покрият и средното ниво. Защо е така? Нали ужким учат по една програма и по еднакви учебници?  Аз съм стигнал до мои изводи защо е така, и те са:

- В повечето случаи родителите оказват натиск върху учителите да не вдигат нивото, защото "децата се претоварвали", а и защото при високо ниво много деца получават не до там добри бележки. Масовият родител предпочита детето му да носи подарени шестици и да се заблуждава, че то е почти генийче, пред това детето да идва със заслужени четворки.

- Децата също нямат мотивация да учат ( а тя се получава в семейството) и като изпуснат влака в 1, 2 или 3 клас, след това им идва нанагорно и наистина се претоварват. Тези обаче, които вървят в крак с материала, не се претвоварват изобщо и даже скучаят докато изчакват другите.

- Пак родителите на средно статистическото дете абдикират от отговорността да мотивират децата си и стоварват задачата на учителите. Последните пък са лошо платени и нямат никакъв мерак да се борят с мелници.

В резултат на всичко това децата, които имат мотивация и амбиции, отиват в елитни училища за да търсят добро образование. Там даскалите също са зле платени, но много често имат мотивация, защото виждат, че "семето пада на добра почва", а и им се налага само да преподават, а не да укротяват и да се борят за нечие внимание. Затова и малкото добри даскали отиват в тези училища - за да бъдат учители, а не пъдари. И да не им вдигат скандали амбициозни родители, ако отрочето не получи шестица.

Или с други думи и при калпавата ни система с всичките и несъвършенства който иска да учи научава. Останалите затъват и причината е най-вече на най-ниското ниво - в семействата. Там, през първите седем години, се възпитават качествата, нужни за успех по-нататък. Който е изпуснал влака среща трудности. Ако всички семейства искат наистина добро образование те ще оказват нужния натиск за да станат промените. Но те не искат, а искат на баницата мекото и заблудите. Пък и не може всички деца да са лауреати на олимпиади и пълни отличници. Трябва да се приеме и този факт - при една добра и взискателна система ще има и отличници, и много добри, и средни и слаби ученици. Но по-добре това да се знае навреме и всяко дете да си търси подходящия път в живота, отколкото изтрезняването да дойде с шок на кандидатските изпити (където 50% двойки са си нормално явление в СУ например).

Общи условия

Активация на акаунт