Ето ви една паркетна история, не толкова за да споделя всички неудобства и перипетии през които трябваше да премина, а по скоро за да споделя отношението което получих от фирмата поела да ми достави и монтира естествен паркет в новоремонтираното ми жилище.
Също така търся отговор на 2 въпроса: На къде да продължа иначе така вежливата си комуникация със служителите на „Полекс”?
Каква е причината за появяващата се влага?
Ще започна с това че при вземането на решение да сложа естествен паркет в спалнята и хола се осведомих за плюсовете и минусите, различните фасони на редене, лепила, грундове, лакове. Както и за условията които трябва да са спазени при монтажа, а именно – поне 2 месеца съхнене на замазката преди редене, влажност на замазката под 30%, аклиматизация на паркета в помещението в което ще се реди, оставяне на фуга до стената поне 1см (да има накъде да се надува) и други подобни. Съответно и по стечение на обстоятелствата всички условия за които знам бяха изпълнени (замазката на пода – май месец, доставката на паркета – септември, монтажа – декември 2008г.). За да не станат грешки при самия монтаж, не го възложих на случайни майстори, а на най рекламираната във Варна фирма – „Полекс паркет” , които се явяват и производител на паркета – Масивен паркет Ясен с размери 40х8 см дебелина 16мм, като при поръчването говорих с момичето в офиса че имам желание паркета да бъде нареден на квадрати, затова и искам този специфичен размер (за да може 5 паркетинки подредени една до друга да образуват квадрат). И също така искам не триъгълни, а високи первази. При доставката на паркета техен специалист измери влажност на замазката около 17-18%
Първата проява на некоректност от фирмата беше ноември 2008, когато при започване на монтажа ми се обадиха по телефона да ми обяснят че не могат да го направят на квадрати, тъй като за този тип трябвало половината паркетинки да са леви, половината десни, а те са ми доставили само леви. Вариантите били да чакам да доставят десни, което можело да стане след евентуално месец-два, или да ги редят по дължина, което щяло да изглежда много хубаво. Вече уморена от чакане и с надежда за по скорошно приключване на ремонта им дадох картбланш да го правят както са решили, само да имам паркет по скоро. Бяха донесли и триъгълни первази, но за тях не направих компромис, взеха си ги обратно и след като няколко седмици ме мотаха, им казах че могат да го оставят без первази и сама ще си намеря.
През м. Май 2009 разместихме т.нар. легло (всъщност дюшек на земята) за да поставим и первазите, когато открихме планина от паркет – съвсем буквално.
http://cchakarova.snimka.bg/daily/parketni.469078.17205367
Наричаме този момент първото надуване на паркета. Обадихме се веднага на „Полекс” и след сравнително бърза реакция (около седмица) дойдоха, поразкъртиха надулия се паркет и измериха влажност на замазката – 40%.
http://cchakarova.snimka.bg/daily/parketni.469078.17205379
Разпитвахме от къде се е появила влага там, според тяхното мнение на специалисти, но всичко което получихме беше „уфф, много гадно се е надул този паркет”. Тук може би е мястото да спомена че става дума за 2 стаи. Спалнята има една външна стена, хола има 2, останалите стени са 1 обща и останалите към коридори или съседи - от никъде няма тръби (за скрити течове) - общо са към 37кв.м., блока е над 50 годишен, със 40см. тухлени външни стени, нова 5кам. ПВС дограма със проходими отвори за изтичане на конденза навън. Изключвам възможността за наводняване от горе, всъщност от никъде, тъй като в такива случаи има видимо петно, а при мен нямаше.
А ето и последователно решенията на фирмата – първо обещаха че ще го оправят, само да спадне влажността на замазката. И така се започна едно мерене на влажност през 2 седмици, а аз през лятото пусках печки, държах отворени прозорци и продължавах да спя на пода и да държа дрехите си в кашони. В крайна сметка през август измериха влажност под необходимите 30% - около 25 и започна поправката. Дойде майстор „за да измери какво количество паркет ще е необходимо” и заяви че ще сменят само паркета там където се е надигнал (в средата на стаята). Попитахме как точно ще го направи и предвид че след надуването дупката е станала с различен размер от точния размер на 4 или 5 паркетини. След като явно разбра че няма да приемем никакво решение, след което да си личи че по новия ни паркет са правени кръпки, каза че ще разкърти до близкия край на стаята и ще го сложи наново. Стиснахме си ръцете в очакване да дойде следващия път с паркета и да реди. След няколко дни ми се обади отново момичето от офиса (Светла) с обяснения че паркет от нашия размер нямат и няма скоро да имат (предвид че са производители ми се струва че просто не искат да си настроят машините за такова малко количество, но не смея да ги обвинявам в такава откровена лъжа) Варианта който ми предложиха беше да донесат паркет 80х8 и да го режат наполовина, при което ще се запази вида му в стаята. Съгласихме се. И ето след още около седмица идва пак „майстора” с пакетите паркет и лепилата, цяла сутрин реже, по някое време следобед ми замирисва на лепило и отивам в съседната стая да проверя как вървят нещата – и гледам залепил той 2-3 реда паркетини, но пак не ми изглеждат като естествено продължение на неразкъртения паркет. Вглеждам се по внимателно да проверя от къде идва проблема, въобразявам ли си, взимам рулетката – дължината на паркетините се оказа 37.5 вместо 40см. Той милия наистина ги рязал на две, ама донесъл паркет 75 вместо 80. Според него така му били казали от офиса. Не искахме разправии, не искахме да търсим виновни, пратихме го да се разбере с момичето от офиса и след няколко дни дойде, разкърти, наряза правилно още малко паркет и го залепи. Понеже не си направи труда да махне лепилото от пода там където разкърти втория път се получи неравност, която връщахме да доизцикли, но в крайна сметка накрая дори первази ни сложи.
Щастливи че проблемите с пода са приключили започнахме да планираме мебелите за спалнята и след като събрахме пари за тях в края на ноември ги поръчахме и бяха готови за монтаж в края на декември. Около седмица преди уречения ден за монтаж, отново поразместихме т.нар. легло (вече дюшек с матрак отгоре), заедно с другите куфари и кашони из стаята, да освободим място за монтажа на мебелите и ето – отново се оказва че паркета се е надул, не такава планина каквато беше предния път, но за сметка на това на по голяма площ – деформирани паркетини, на места отлепени (но доста места бие на кухо). Веднага звъня на „Полекс” защото не знам какво да кажа на мебелистите, а идват много почивни дни (коледа, нова година), от там ми обещават да дойдат скоро да видят какво е станало, в крайна сметка идва „Експерта” (който идваше да мери влажност) и пак „много гадно се е надул тоя паркет” и „има влага от някъде”. И отново никаква идея защо е станало така. И отново – „Ами аз ще им кажа в офиса, обадете им се там да се разберете кога ще го оправят”. Звъним на офиса, които пак казват че нямат необходимия ни размер паркет и че другата седмица ще ни се обадят да кажат дали могат да намерят, или ще търсят по-големия размер и така след 2 седмици още не са се обадили. Междувременно мебелистите донесоха разглобената спалня и гардероб, които стоят складирани в момента по коридорите, в спалнята и хола и съвсем изтриха беглото чувство за дом което се бе прокраднало последните месеци.
Омръзна ни да ни мотаят, обяснихме на момичето от офиса че е крайно време вече да ни дадат някакво решение, дали ще ни поправят паркета скоро, а не пак след 3 месеца, и то по някакъв визуално приемлив начин, или ако не могат просто да ни върнат парите които сме дали за него и да си прекратим взаимоотношенията. Оставихме и един ден да говори с управителката на магазина и след този разговор миналия четвъртък ми се обади с думите че всъщност гаранцията на паркета е минала и нищо не ни дължат.
След този отговор ние потърсихме правата си в комисията за защита на потребителите, от където получихме съвет да напишем писмена рекламация. В петък приятеля ми им я занесе в офиса, където са отказали да я приемат. Аз днес прочетох че било задължително да имат и книга за рекламации в която са длъжни да записват всички рекламации. Но явно са започнали да се отнасят малко по сериозно с нас и днес се появиха заедно „Майстора” и „Експерта” да оглеждат дали наистина мястото на ремонта и новата повреда са на едно и също място. Защото според ЗЗП (Закон за защита на потребителите) гаранционния срок започва наново с ремонта.
И така историята е незавършена. Утре ни очаква среща с управителката – г-жа Адевия Велиева. Въпреки че от впечатленията ми и досегашната комуникация с фирмата срещата ще се отложи няколко пъти преди да се осъществи.
И така, да се върна към двата въпроса –
От къде може да е дошла влагата? Защото ако не разберем как ще сме сигурни че няма да се надуе пак след поправката, този път с гардероб и спалня отгоре си.
И как да решим въпроса с „Полекс” без да се стига до съд, защото от занимаване с администрация в БГ не знам някой да е спечелил