Проекто-закон за училищното образование

  • 17 265
  • 137
  •   1
Отговори
# 75
  • Мнения: 2 761
Не искам да ме разбирате накриво.Съвсем не смятам,че учителя е виновен за всичко.Родителите носят по-голямата отговорност,но след като на много от тях им се налага да работят и да изкарват пари,за да живеят,то е нормално и учителите да си вършат тяхната работата по най-добрия начин.И именно от личността на учителя зависи дали някой ще ходи с желание в часовете или насила.И учителите трябва да се стараят да подготвят децата за действителния живот,а не да преподават само сухата материя от учебниците. Както по-нагоре някой беше писал,трябва да има комуникация между учител и родител,но тя да не остане записана само в папирките,а да действа реално.
Просто на мен не ми харесват методите,с които се цели да стане това.
Иначе Aмбер,похвално е това,което прави приятелката ти.


# 76
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
...
Интересно ми е само какво ще стане,когато манго или детето на заплеснатата кифла влязат насила в час,понеже са глобили родителите им.Ей,тогава става наистина интересно.
Знаеш ли, Омега, законите не се правят за да се задоволи нечие любопитство какво щяло да стане, ако еди-си-какво се направи. Поне аз смятам, че закони се променят след множество наблюдения и практика, така, че да са ефективни за онези, които пряко ще са под ударите им.
Няма такова понятие насила. Сигурно ти насила плащаш данъци и изобщо спазваш законите. Същото ще стане и с манго и кифлата - ще се научат да спазват този закон, а той е, че образованието е задължително, както е задължително да си плащаш данъците и тока/образно казано/ и който не ги спазва, трябва да има санкция.
Практиката и наблюденията показват, че глобата е ефективна мярка да се задължат родителите да следят за редовното посещение на училище от техните деца.
Практиката също така е показала, че учителят не е пазвантин или клоун за да спечели ученици.
Аз така мисля и имам аргументи и опит за да мисля така.

# 77
  • Мнения: 2 761
Тука уцели десятката.Наистина много ми тежи с тези данъци!Нямам против да плащам,имам против да плащам много и неправомерно...
Законите могат да не се нарушават,но могат да се заобикалят-затова  са измислили адвокатите.
Да, учителят не трябва да e клоун,но трябва да е личност!
Определено говорим на различни езици и не можем да се разберем.Жалко!

# 78
  • Мнения: 910
що се карате бе хора ,нали обсъждаме ,и Омега и Лиляна -кажете нямате ли познати и от двете страни на спора и на двата полюса,аз лично познавам  и отрудената  самотна майка ,която в резултат на това че денонощно работи за да се изхранват с детето й ,не му обръща достатъчно внимание ,не го е възпитала добре и сега  "бере плодовете "на нехайството си ,но познавам и кифлата ,която от МОЛ-а не излиза и смята че е задължение на учителя да" озапти " зверчетата й,имам и други познати ,моя милост също ,които смятаме че процеса на обучение е двустранен и сложен,в него водеща роля трябва да има учителя ,но ние родителите сме тези ,които го  контролираме  по всички показатели : оценки ,поведение,отсъствия  и по този начин улесняваме или ако щете подпомагаме учителя.Трудно ще стане ,ако въобще стане  - да се "прибере духа обратно в бутилката ".Същото е и с учителите -едни са съпричастни и съвсем съвестно си гледат работата,други отсичат "аз не съм длъжна да възпитавам децата ,имам задължение само да ги уча" и си взимат шапката и заминават ...

# 79
  • Мнения: 3
Впечатли ме казаното от майката на петокласничката. Напълно съм съгласна с нея. Да, трябва да говорим за "качество на обучението". Реагирах остро срещу възможността да се учи по един единствен учебник. Защото ми напомня за отминалото време на моите родители! Намирисва ми на уравниловка, на остаряла схема. Гледам моя син как скучае над учебника, разсеян и оттегчен. Вместо да мисли образователното министерство колко да са учебниците, не е ли по добре да наблегне въру съдържанието, метода на учене. Как да научим децата ни да са креативни? Това няма да стане с изучаване на огромен обем от понятия, факти, които утре ще се променят! Казах, че условията на децата от скъпия столичен квартал и тези в отдалеченото населено място са различни, не за да обидя госпожата от Русе (Самата аз съм от провинцията и не страдам от това), а заради това, че повечето от децата в скъпите квартали имат по всеки предмет и учител. Мисля, че за тях въобще не е проблем един или по два учебника да учат.

# 80
  • Русе
  • Мнения: 11 918
  ellie1 , не съм се обидила изобщо. Но наистина не разбирам аргументите ти. Първо защото е факт, че интелигентността не е привилегия на материално обезпечения. Примери много, всеки може да посочи. А за учебниците, ако се опиташ да защитиш тезата си, без да цитираш въпросните софийски квартали, а с по конкретен пример от учебна програма, може и да се разбере нещо.

# 81
  • Мнения: 2 898
В чл.112 се определят наказанията за учениците. Започва се от забележка. Но малко по-надолу пише, че на учениците от НЕ не се налагат наказания. Категорично не съм съгласна с това. Щом има нарушение - да има и наказание. Какво като са по-малки? Ами те не стават "непослушни" автоматично от 5 клас! Нима вкъщи не ги наказваме, защото са малки?

# 82
  • София
  • Мнения: 2 361
Относно спора за ходене на у-ще - тук се обсъждат мерките срещу не ходене на у-ще.  И като има провинение има и наказание. А при учителите е подобно (вярно не е честа практика) - ако не си изпълняват задълженията се наказват, а при добро представяне (СИП, изявени ученици по олимпиади) доколкото знам се стимулират материално(повишение на заплати заради ценз). Но относно възнаграждението на учителите съм малко боса. Така че системета е моркова и тоягата.
Относно учебниците - системата е за средностатистическите деца, а не само за елита. А който иска и има възможности да си праща децата на частно у-ще. Там доколкото знам имат възможност да варират в учебните помагала, дори и частично в учебния план.
И за по-малките би трябвало да има наказания, но не драстични. Все още е трудно да се адаптират към системата.

# 83
  • Мнения: 2 898
И за по-малките би трябвало да има наказания, но не драстични. Все още е трудно да се адаптират към системата.

 Разбира се, че става въпрос за по-леки наказания, но да ги има. Една "забележка" доста често върши работа.

# 84
  • София
  • Мнения: 2 361
Аз съм любопитна по какъв начи смятат да подсигурят?

Чл. 6. Системата на училищното образование има за цел да осигури равен достъп до качествено образование с оглед развиване в максимална степен на потенциала на всяко дете и ученик и постигане на ключовите компетентности за пълноценна личностна и социална реализация.Глава втора ПРИНЦИПИ НА ДЪРЖАВНАТА ПОЛИТИКА В ОБЛАСТТА НА УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Чл. 7. (1) Основна ценност в системата на училищното образование са децата и учениците. Системата на училищното образование е ориентирана в най-голяма степен към интересите на децата и учениците при зачитане и на интересите на останалите участници в образователно-възпитателния процес.

За мен на този етап обучението на децата е доста уеднаквено и няма индивидуален подход и съобразяване с личностните им качества и интереси.
А според мен е добре, когато децата имат някакви заложби,  да бъдат развивани в учил. среда. А не да бъдат мъкнати непрекъснато от амбициозните си родители (и аз влизам в това число) по разни курсове. не винаги могат да имат талант за нещо, но родителят заслепен не може да прецени. А пък школите си прибират парите и не казват, че е бездарно. Това важи най-вече за изкуствата.
По-лесно би било и за самите деца да има подобни занимания в у-ще.
Изниква проблемът с финансирането. По-удобно би било да плащаме някаква такса в у-ще за страничните занимания и да има подходящ преподавател, а не да се прави обиколка на целия град.

# 85
  • Мнения: 8 999
По-удобно би било да плащаме някаква такса в у-ще за страничните занимания и да има подходящ преподавател, а не да се прави обиколка на целия град.

С това съм абсолютно съгласна, но за жалост е неизпълнимо.
Първо - как всяко едно училище би могло да подсигури допълнителна подготовка /това включва и допълнително ангажирани преподаватели/ в абсолютно всички области на науката, изкуството и спорта, към които може да имат афинитет учениците от конкретното училище? Второ - проблемът с недостига на класни стаи. Извънкласните занимания, ако се провеждат в училище, ще трябва да са в часовете или преди 8 ч. сутрин, или след 19 ч. вечер, защото тогава класните стаи не са заети.

# 86
  • София
  • Мнения: 2 361
Трябва и да се помисли за организацията в у-щата. Да не се пръскат по шевовете от класове, а да останат няколко стаи 2-3 за извънкласни занимания. Нали имаме демографски срив и децата във випуск вече не са толкова много.
А относно часовете - ако има повече от 5 желаещи деца и да се организира съответното обучение. По изкуствата не е необходимо да са на една и съща възраст. Сетих се, че преди в училището ми  имаше кръжок по Худож. слово и бяха ученици от 8-ми до 11-ти клас.
Ако се помисли по въпроса винаги биха могли да се намерят решения. Достатъчно е да бъде заложено в реформата и у-щата ще почнат да търсят начини.

# 87
  • ifbrs
  • Мнения: 31
Може би учителите по изкуства също могат да се включат в това  поне да насочат дете,в което видят потенциал.А защо и да не водят те част от курсовете.За това обаче трябва наистина да са по съответната спец.А не случайно дошли.

# 88
  • Мнения: 9
Виждам, че дискусията се е завъртяла около няколко доста интересни теми. Ще ми се обаче, да коментирам още един аспект от проектозакона, а именно частта с държавните зрелостни изпити. За мен е положително допълването на учебните предметите, от които може да се избира втори задължителен зрелолостен изпит с информатика и информационни технологии. Особено информационните технологии са област, която е абсолютно необходима във всеки аспект от нашето съвремие и за мен беше абсолютно нелогична липсата им до момента.
Притеснява ме обаче нещо друго - чл.99 т. 5 лишава младежите от професионалните гимназии от правото им на избор, тъй като при тях задължително се вписва средноаритметичната оценка от оценките по теория и по практика на държавния изпит за придобиване на професионална квалификация. Не оспорвам необходимостта от полагане на държавни изпити по  професионална подготовка, но те все пак са част от усвояване на професия. Смятам, че тази опция трябва да бъде достъпна при желание на зрелостника, но той да има право да избира и от останалите възможни учебни предмети.

# 89
  • Мнения: 413
За съжаление темата не е от най-актуалните. Sad
Аз съм против оценка за поведение. Това е поредният начин да кажем на децата "лоши сте" и "трябва да се поправите". Кабо Алма го е казала много хубаво. За характеристиките също. Няма да повтарям казаното от нея, но съм на абсолютно на същото мнение.
Във връзка с оценяването мисля, че трябва да отпаднат оценките по физкултура, музика, рисуване и трудово (или както се казва, че в различните класове е с различно наименование). Това са предмети, които изискват умения, а не знания. Те създават неудобства в част от децата, които не се справят. Както казваше една близка, трябва да има наказание за учител по музика, който накара младеж в пубертета (когато гласът му мутира) да пее?  Grinning Това е унижение.  Naughty Както и по физкултура - по-пълните и тромавички деца стават обект на подигравки от страна на съучениците си. В училищата със съответните профили, нека да ги има. Но там отиват деца с точно такива умения, за да ги доразвият. 

Общи условия

Активация на акаунт