Тази вечер, говорейки си с родителки стигнахме до тази тема. Общо взето бяхме 50-50.
Голямата ни дъщеря стана на 7 години, т.е. ще бъде ученичка тази година. И въпроса стигна до: в процеса на обучениие (и образование) аз майка ли трябва да бъда или приятелка?
За мен - майка - родител в смисъл: трябва да се научиш да четеш (например) защото, не е нужно да ти обяснявам, просто трябва. Хората, които четат са .....
или
майката-приятелка: трябвя да четеш, защото ................ (наистина ми е трудно да намеря причината в незаповедна форма), защото е прекрасно да четеш книги, откриваш нови светове (знам, че звучи изтъркно), научаваш неща, които по друг начин не би могла да научиш и пр.
Наистина се затруднявам каква роля да приема. И наистина е роля, защото въпреки първоначалното ми твърдение за по-добрата функция майка - родител, по-скоро съм от типа приятел. В смисъл - споделям с теб защо тряба да направиш нещо и ти обяснявам, а не те карам да го правиш, защото така трябва. Например, защо хората на 7 години обичайно трябва да могат да четат.
Но по отношение на четмото и писмото съм объркана.
Предистория в тесен смисъл: Аз обичам книгите, обичам да чета. Научих се сама, преди да постъпя в 1-ви клас, и оттогава чета непрекъснато.
Дъщеря ни - на 7, бъдеща първоклсничка, срича, т.е. не чете. За нея четенето е: аз да й прочета интересна история, но не и тя да си я прочете и да се опита да вникне в нея. Което всъщност ме притеснява.
Та въпроса общо-взето се сведе до първите родителско-ученически терзания: дали ако я оставя да се оправя сама тя ще се научи, или трябва да й вися над главата, за да се научи? И то от гледна точка на приучване на самостоятелност в живота, а не от безхаберие по въпроса.