Не разбрах какви действия сте обсъдили и предприели, с помощта на психоложката, за изграждане на вътрешна мотивация у самото дете. Такава не се появява с натиск отвън и с режим, наложен от друг, напротив, натискът кара човекът да отреагира точно в обратната му посока. Има личности, които са особено чувствителни и реагират бурно и емоционално на такъв натиск. Аз бих се разбунтувала, например, почти веднага.
Ще ти кажа откровено- не ви познавам, но по въпроса за работата на детето и на човека, въобще, мисля, че ако няма вътрешна нагласа, усещане, интерес към дейността, външният натиск само би влошил нещата. Може би това е изпитание за теб- да се научиш да приемаш, че нещата не стават винаги според нашите желания и нагласи, че успехът на детето в училище не е индиция за бъдещето му въобще. То, бъдещето му, може да няма нищо общо с академичните знания, получавани в училище. Те са само един вид знания- нито единствен, нито най- важен. Много родители се изправят пред този проблем /не всеки го осъзнава като такъв, обаче/. И аз често се боря с личните си амбиции и ми е трудно да си кажа "до тук", но опитвам.
Можеш и двама и трима души да ангажираш с човека, ако той вътрешно сам не е убеден, че нещото му трябва и му е интересно да се занимава с него, че това е неговото призвание, ефектът на подобни занимания до откат ще е обратен на очакваното. Това е не само лично мое мнение, а и проверено на практика. Много хора искат отличен успех и смятат, че децата им са умни, а успехът им не съответства. Да, ама не отчитат съществени моменти. Успехът не измерва интелигентността на детето, а това трудно се приема от родителя, т.к. той често няма друга опора, мерило.
Винаги съм била за честния разговор, това правя и сега. От фалшиви успокоения никой не е спечелил.
Детето чувства ли се добре в този си клас и в това училище? Това ли е изборът му? Неговият? А учили му се френски точно или точно с тази интензивност? Ако не- не можеш го научи ти, вместо него, ако ще и да се скъсаш. И да качите оценките, то ще е временно и благодарение на теб. Веднага, щом се обърнеш, детето ще се върне в стартова позиция. До кога ще е така? И какъв е смисълът? Не можеш да управляваш и вниманието му. То пряко зависи от вътрешната му нагласа.
Аз бях две години в техникум. Не ме влечеше, освен няколко предмета, направлението му, съответно си ходех само да се забавлявам. Успех не гонех /винаги ми е било все тая за него/. Добре, че ми рязнаха стипендията от една фабрика, орязаха я на всички, настъпиха 90-те и безработиците и съкращенията. Седнах си на д-то и реших да се преместя в хуманитарна гимназия, да се занимавам с литература и история и реших какво ще кандидатствам. Сама, моите родители нямат никакъв пръст в решенията ми, нищо, че бях на 15 години. Баща ми само дойде да подпише документите, като родител. Нямаш представа как поради вътрешната ми мотивация, която хич я нямаше до тогава, си седнах и си четох, подготвих се сама и всичко си стана според моите желания. Обаче го исках аз. Никой не ми е висял над главата предходни години да ми гледа математиката, електротехниката и машинните елементи, да речем, да ми смята успеха. Електротехниката, като ми е противна, и 100 пъти да я чета- нищо не ми влиза в главата, да речем. Родителите ми ме оставиха да уча и сама да си намеря моето си място.
За всяко дете този момент идва, но то трябва да се остави на мира, да си го открие само.
Така ще луднете- и ти, и той, а имаш и друго дете /нали?/, което, повярвай, има нужда от също толкова внимание. А вниманието не се изразява само в учене с детето. У нас работим и с малкия, по неговите книжки. Не мога да си позволя /не се и каня/ да ставам частен учител на големия и да полагаме и двамата извънреден труд. Няма да ни се плати, а увредите са сигурни. Права си- абсурдна е подобна клоунада.