Жилища за младите семейства на България

  • 6 714
  • 59
  •   1
Отговори
  • Мнения: 25
Реших да създам нова тема тук понеже смятам, че всяка майка била тя настояща или бъдеща, както и важния човек до нея са искали или искат да създадат семейство на място, което могат да го нарекат „свое”.

Преди няколко месеца слушайки обсъжданията за построяването на къщи на социално слабите (в частност ромите) стартирах инициатива за това, че младите семейства също имат права и трябва да им се помогне точно в момента когато правят първите големи крачки в своя живот – женитба, необходимост от достъпно жилище, наследници.

С течение на времето заедно със съмишленици успяхме да изясним стъпките, с които могат да се постигнат поставените цели.

Тук ще поставя декларацията, която описва основните направления и която смятаме да изпратим до държавни структури.

Нека да я обсъдим!!! И нека намерим съмишленици във Ваше лице.

# 1
  • Мнения: 25
Д Е К Л А Р А Ц И Я

В съответствие с:
- Конституцията на Република България (чл. 14, чл. 19, ал. 4, чл. 45, чл. 47, ал. 1);
- Лайпцигска харта за устойчиви европейски градове (раздел I);
- Националната стратегия за демографско развитие на Република България 2006 г. – 2020 г. (Направления 4.1, 4.1.1, 4.3);
- Национална жилищна стратегия на Република България (програми А-1, А-2, Б-4).

Отбелязваме необходимостта от държавна жилищна политика, насочена към младите семейства чрез оказване на финансово-данъчна подкрепа при кредитирането им и осигуряване на общински имоти за построяване на еднофамилни къщи;

Насърчени от повишената обществена и политическа загриженост по въпросите, свързани с демографското развитие на България;

Напомняме, че Европа се нуждае от силни градове и региони, в които е приятно да се живее, а България – от балансирана, съразмерно развиваща се и устойчива жилищна система чрез осигуряване на условия за достъп до качествени жилища, които да задоволяват нуждите на българските граждани;

1. Предлагаме държавата да приеме законодателни разпоредби и да инициира законодателни промени за изграждане на система за кредитиране на млади семейства, в която определени отговорности да поемат и общините в Република България;

2. Предлагаме към министъра на регионалното развитие и благоустройство да се създаде „Национален съвет за кредитиране на млади семейства”, съставен от представители на министерства и граждански организации, в който да се обсъждат въпросите, свързани с държавна финансова подкрепа и нейното усъвършенстване;

3. Смятаме, че системата за кредитиране на млади семейства трябва да се основава на държавна финансова подкрепа за млади семейства чрез гарантиране на кредити пред банките;

4. Предлагаме банки, които са сключили с държавата типов договор за жилищно кредитиране, да отпускат стандартизирани кредити за покупка на първо жилище от млади семейства;

5. Силно препоръчваме цената на кредита, която се дължи на банката, да не надхвърля 3,5%;

6. Призоваваме държавните и местни власти, чрез съответните институции, да освобождават младите семейства от данъци и такси във връзка с покупка на имот за жилищни нужди;

7. Препоръчваме, при изплащане на задължението от държавата към банката, тя (държавата) да има право да придобие всичко, което вече е платено по кредита;
8. Считаме, че ползваните преференциални условия следва да се прекратят, преди изтичане срока на договора за кредит, в случай на развод;

9. Смятаме, че за да бъде държавната политика в подкрепа на жилищните нужди на младите семейства ефективна и пълноценна, в нея трябва да участват общините чрез продажба на преференциални цени на поземлени имоти, в които да бъдат построени еднофамилни къщи.

10. Призоваваме Министерството на отбраната и Министерството на вътрешните работи предоставянето на общини на поземлени имоти с отпаднала необходимост, да се осъществява със задължение за местните власти да отредят половината от площта им за жилищни нужди на млади семейства;

11. Предлагаме продажбата на поземлените имоти от държавните и местни власти, за жилищни нужди на млади семейства, да се извършва на преференциална цена – 50% от пазарна цена;

12. Считаме, че младите семейства имащи право да придобият имот по т.10 и т.11, трябва да имат постоянен адрес в съответната община от най-малко 3 г. и одобрение на кредит за жилищни нужди;

13. Препоръчваме характеристиките на еднофамилните къщи да бъдат предмет на договаряне между държавата, сдруженията на общините и банките, като следва да се одобрят от Националния съвет по т.2.

14. Силно препоръчваме, държавата да поема изплащането на:
•   Непогасената част от общия размер на задължението (главница и лихви) по договора за кредит, в случай на смърт на кредитополучателя и настъпване на трайна неработоспособност 70% или над 70% за срок, по-дълъг от три години от датата на инвалидизиране;
•   30% от непогасената част от общия размер на задължението (главница и лихви) при раждане или пълно осиновяване на първо дете в рамките на 3 години от датата на сключване на договора за кредит;
•   30% от оставащата непогасената част от общия размер на задължението (главница и лихви) при раждане или пълно осиновяване на второ дете в рамките на 6 години от датата на сключване на договора за кредит;
•   оставащата непогасената част от общия размер на задължението (главница и лихви) при раждане или пълно осиновяване на трето дете в рамките на 9 години от датата на сключване на договора за кредит.

15. Считаме, че право на участие в държавното подпомагане за придобиване на жилище, трябва да има младо семейство, при което:
•   съпрузите имат завършено средно образование;
•   съпрузите са до 35 годишна възраст;
•   имат сключен граждански брак;
•   съпрузите живеят в населеното място по постоянен адрес от най-малко 3 г.;
•   съпруга и/или съпругата не притежават друго жилище.

16. Считаме, че трябва да се ползват от предвидените условия за подпомагане и младите семейства, които отговарят на изискванията на предлаганите законодателни разпоредби, в случаите когато те вече са закупили държавен или общински имот и са сключили договор за кредит за жилищни нужди, преди влизането в сила на новите законодателни разпоредби.

# 2
# 3
  • СОФИЯ
  • Мнения: 11 498
...
Нека да я обсъдим!!! И нека намерим съмишленици във Ваше лице.

Аз като цяло Лично поддържам идеята, но тази Декларация, в този й вид не бих подкрепила. Не ми е ясно напр. пред кого се "декларира" и какви са очакванията за ответна реакция.
Проблемът е сериозен, но е част от т.нар. "жилищна политика", а през последните 20 г. такава в БГ просто липсва.
Не разбирам и искането за получаване на подобни преференции - сключен граждански брак. Фактическото съжителство е масово, уредено е и в мн НА, независимо, че в СК отпадна и много млади семейства живеят и отглеждат деца без брак.

 "5. Силно препоръчваме цената на кредита, която се дължи на банката, да не надхвърля 3,5%;"
Пак казвам, че не разбрах към кого е насочена декларацията, но със сигурност държавните и общински структури няма как да определят политиката на банките точно в тази сфера.

"8. Считаме, че ползваните преференциални условия следва да се прекратят, преди изтичане срока на договора за кредит, в случай на развод;"

Това възприемам като доста назадничаво:
1.Семейство има и без брак;
2.След развод обикновено остават деца;

От декларацията харесвам т.6 и т.9, макар и не с този изказ. 12, 14 и 15 също бих коментирала в положителен аспект.
Не ми харесват т.2, 5, 11 и 13.

Дано и др се вкл.

има правописни - поправете ги



Последна редакция: сб, 09 апр 2011, 19:48 от мама САННЯ

# 4
  • Мнения: 25
Отговарям на всички въпроси. Искам да изкажа благодарността си, че инициативата предизвика интерес и в последствие коментари.

Да поясня каква е логиката за да може да се получи като резултат по-нисък лихвен процент. Банката формира лихвата си отчитайки своите разходи, инфлационния фактор и вероятността един кредитополучател да не е способен да върне своето задължения (рискова компонента). В случай, че държавата каже „Аз гарантирам (държавна гаранция), че вашия кредитополучател ако спре да плаща аз ще плата.” По този начин риска за неплащане (рисковата компонента) се поема от държавата. Това ще позволи банките да кредитират с по-нисък лихвен процент (например 3,5 %).

 Отговора на въпроса „Не ми е ясно напр. пред кого се "декларира" и какви са очакванията за ответна реакция?” е държавни и общински институции. Държавата казва „Аз гарантирам...”. Тази гаранция трябва да се „уреди” в нормативен акт, т.е. ние трябва да се съобразим със съществуващите дефиниции в нормативната уредба.

По въпроса, че липсва жилищна политика в България може да се каже, че има официални документи, в които е залегнало провеждане на подобна политика. Тези документи са посочени в настоящата декларация. Ще добавя връзки към тях за да има яснота.

Причината да се поставят изисквания за сключване на граждански брак и последващ развод е необходимостта да се поставят точни и ясни граници за лицата попадащи в целевата група. Ние потърсихме дефиниция на понятието съжителство, но ясно изразено не беше открито. Както спомена в Семейния кодекс такова не беше открито.

Завършвам по твоя начин „Дано и другите да се включат.” . Колкото повече хора говорят за това, толкова по-бързо този проблем ще бъде решен.

# 5
  • Мнения: 25
Цитат от „Конституцията на Република България”:

„...Чл. 14. Семейството, майчинството и децата са под закрила на държавата и обществото...”

# 6
  • Мнения: 25
Цитат от „Лайпцигска харта за устойчиви европейски градове”:

„...Европа се нуждае от силни градове и региони, в които е приятно да се живее....”

http://www.bgregio.eu/Content.aspx?menu=left&pid=103

# 7
  • Мнения: 25
Цитат от „Националната стратегия за демографско развитие на Република България 2006 г. – 2020 г.”:

„...Насърчаване на раждаемостта чрез създаване на среда, благоприятна за отглеждането и възпитанието на деца - … увеличаване на раждаемостта в краткосрочен план ще се търси в реализирането на отложените раждания, както и в повишаване на плодовитостта на жените и намаляване на стерилитета на жените и мъжете. В средносрочен и дългосрочен план … създаването и развитието на среда, благоприятна за раждането и отглеждането на деца.
Изграждането на среда…(семейно планиране, безопасна бременност и раждане, отглеждане, образование, здравеопазване, социално развитие на децата, съчетаване на майчинство и труд, жилищни условия и т.н.) … Конкретните задачи…:
... • Финансови стимули за раждане и отглеждане на дете, особено за раждане и отглеждане на второ дете; - “…Въвеждане на данъчни облекчения за семействата с деца;, Кредитни преференции за млади семейства;, Разширяване на подходите за осигуряване на нуждаещите се млади семейства с жилища (закупуване на жилища при облекчени финансови условия, социален пазар на жилища и др.)...”
...• Услуги в подкрепа на отглеждането, възпитанието и развитието на децата в семейна среда;
...• Жилищни условия, жизнена среда и инфраструктура;...
...• Утвърждаването на семейството като базов компонент на обществото чрез подкрепа и подпомагане на родителите за отглеждане на деца в семейна среда чрез адекватни промени в законодателството;
• Култивиране на двудетен семеен модел...
...Значително намаляване на броя на емигриращите млади хора в репродуктивна възраст... - Предотвратяването ... комплексен подход, насочен към подобряване на качеството на живота на младите хора във всички аспекти - образование и квалификация, трудова и професионална реализация, семейство и деца, жилищни условия и жизнена среда, личностно развитие и участие в гражданското общество и т.н...”

http://www.strategy.bg/StrategicDocuments/View.aspx?lang=bg-BG&Id=444

# 8
  • Мнения: 25
Цитат от „Национална жилищна стратегия на Република България”:

„Стратегическите цели се осъществяват в три оперативни направления: Оперативно направление ,,А“: Изграждане на рамка на Националната жилищна система...
...Програма А-1 – Изграждане на институционална рамка...
...Програма А-2 – Усъвършенстване на финансово-кредитната и данъчната система за жилищния сектор... - ...Усъвършенстването на финансово-кредитната система се изразява в прилагане на нови механизми, свързани с: ипотечни кредити с по-дълъг срок на погасяване...; гъвкави ипотечни инструменти...; субсидирани (гарантирани) кредити за ремонт и обновяване на жилища (напр.: Насърчителна банка да гарантира жилищни кредити от търговските банки при определени условия до определен таван); създаване на система за държавно субсидиране при строителството и рехабилитацията на жилищния фонд; усъвършенстване на системата на наемните отношения, чрез използване на възможностите на частния наемен жилищен фонд.
Усъвършенстването на данъчната система се изразява в подготовка на предложения за промени в данъчните закони, свързани с: въвеждане на данъчни облекчения при извършване на необходими ремонти и подобрения на жилищните сгради; повишаване на възможностите за провеждане от общините на жилищна политика чрез местните такси....
... Програма Б-4 – Осигуряване достъп до жилища на семейства с ниски доходи...”

http://www.mrrb.government.bg/index.php?do=law&id=220&lang=bg&type=4

# 9
  • Мнения: 2 024
Отговарям на всички въпроси. Искам да изкажа благодарността си, че инициативата предизвика интерес и в последствие коментари.

Да поясня каква е логиката за да може да се получи като резултат по-нисък лихвен процент. Банката формира лихвата си отчитайки своите разходи, инфлационния фактор и вероятността един кредитополучател да не е способен да върне своето задължения (рискова компонента). В случай, че държавата каже „Аз гарантирам (държавна гаранция), че вашия кредитополучател ако спре да плаща аз ще плата.” По този начин риска за неплащане (рисковата компонента) се поема от държавата. Това ще позволи банките да кредитират с по-нисък лихвен процент (например 3,5 %).

 Отговора на въпроса „Не ми е ясно напр. пред кого се "декларира" и какви са очакванията за ответна реакция?” е държавни и общински институции. Държавата казва „Аз гарантирам...”. Тази гаранция трябва да се „уреди” в нормативен акт, т.е. ние трябва да се съобразим със съществуващите дефиниции в нормативната уредба.

По въпроса, че липсва жилищна политика в България може да се каже, че има официални документи, в които е залегнало провеждане на подобна политика. Тези документи са посочени в настоящата декларация. Ще добавя връзки към тях за да има яснота.

Причината да се поставят изисквания за сключване на граждански брак и последващ развод е необходимостта да се поставят точни и ясни граници за лицата попадащи в целевата група. Ние потърсихме дефиниция на понятието съжителство, но ясно изразено не беше открито. Както спомена в Семейния кодекс такова не беше открито.

Завършвам по твоя начин „Дано и другите да се включат.” . Колкото повече хора говорят за това, толкова по-бързо този проблем ще бъде решен.

Като цяло инициативата ми харесва, но декларацията много има да се изкусурява.
Напълно подкрепям мнениетона мама Саня.
От своя страна добавям и следното:
Точка 9: „еднофамилни къщи” да бъде заменено с „жилищни сгради” ... да не нaстояваме държавата да осигуравя имоти от  категория  „лукс”, (независимо от материалите за довършителни работи).
Точка 12: Да отпадне граничението за възраст на лицата – все пак възрастта на едно семейство е редно да се мери откакто то е създадено, а не според възрастта на създателите му... По-възрастните хора ако не могат вече да раждат, то нищо не им пречи да осиновяват. Ако ще да се добадят условия и по подети процедури за осиновяване, които да гарантират смисъла на новото семейство – а именно отглеждане на поколение.
Ограничението на образованието да се съобразява със задължителното минимално образование (ако има такова понастооящем). Средното образование отдавна не е задължително, до колкото знам. Ако желаете под това ограничение да стимулирате повишаване образованието за кандидатите, то нека да е формулирано по по-демократичен начин- например различни проценти за кредитите  за различните степени на завършено образование.

# 10
  • СОФИЯ
  • Мнения: 11 498
Под "жилищна политика" имах предвид, че такава Реално няма. Доколкото разбирам от вашите проучвания за отделните общини няма и нищо на хартия или? То и за "насърчаване на раждаемостта" има много писания, но като се стигне до реални мерки всички виждаме как "насърчават"  Grinning. Проблемът с жилищата е комплексен, не само младите семейства са нуждаещи се. Аз лично не одобрявам ограничаването на кръга лица до "сключили граждански брак".
..Причината да се поставят изисквания за сключване на граждански брак и последващ развод е необходимостта да се поставят точни и ясни граници за лицата попадащи в целевата група. Ние потърсихме дефиниция на понятието съжителство, но ясно изразено не беше открито. Както спомена в Семейния кодекс такова не беше открито.

 

Да, легална дефиниция за ФС няма, но понятието съществува в много нормативни актове и поражда права и задължения за лицата, които съжителстват фактически, така както и за сключилите граждански брак. За мен изключването на ФС е дискриминация. Ето част от тези НА:
КТ, КСО, ЗДСл, АПК, З-н за гарантиране на влоговете в банките, З-н за защита от дискриминация, З-н за защита от домашно насилие, има и още много.

# 11
  • Мнения: 25
Идеята за построяване на еднофамилни къщи не е да се създадат имоти категория „лукс”, а да се постави началото на изграждането на една „широка” София. Не трябва да се създават гета, а трябва да се създадат квартали, в които ще живее семейство, което ще изгражда „основната частица” на обществото.

Във връзка с възрастта на лицата – мога да кажа следното. Тази декларация определя принципни неща в конкретни стъпки. Конкретният обхват на схемата ще бъде предмет на решение на избраниците на народа – депутатите. Конкретни искания към тях в никакъв случай не трябва да обхващат един огромен кръг от хора. Ние живеем в пазарна икономика, а не комунизъм. ТОЧНО ЗА ТОВА ТРЯБВА ДА НИ ЧУЯТ.

Смятам, че на всички е ясно, че въвеждането на критерии за образование има за цел отделянето на идеята от социално подпомагане към жилищна политика. Тук ти купуваш, ти плащаш и ти придобиваш нещо което можеш да наречеш „свое”. Не всички етнически групи разсъждават по този начин. 

# 12
  • Мнения: 25
Мама Саня ясно е че реална жилищна политика няма.  Simple Smile Ако не определим опитите входовете на блоковите да са юридически лица като такава. ТОЧНО ЗА ТОВА Е ТЕМАТА ТУК. ТОЧНО ЗА ТОВА Е НАШАТА БОРБА. НЕКА ДА СЕ БОРИМ ЗА РЕАЛНА ЖИЛИЩНА ПОЛИТИКА. В МОМЕНТА, В КОЙТО СЕ ГОВОРИ ЗА ВСЯКАКВИ НАЧИНАНИЯ В ТАЗИ ОБЛАСТ ЩЕ ИМА РЕЗУЛТАТ. Нашата инициатива е за младите семейства. 

Както отговорих и на Сисислава -  Тази декларация определя принципни неща в конкретни стъпки. Конкретният обхват на схемата ще бъде предмет на решение на избраниците на народа – депутатите. Конкретни искания към тях в никакъв случай не трябва да обхващат един огромен кръг от хора. Ние живеем в пазарна икономика, а не комунизъм.

# 13
# 14
  • СОФИЯ
  • Мнения: 11 498
..Смятам, че на всички е ясно, че въвеждането на критерии за образование има за цел отделянето на идеята от социално подпомагане към жилищна политика. Тук ти купуваш, ти плащаш и ти придобиваш нещо което можеш да наречеш „свое”. Не всички етнически групи разсъждават по този начин. 

УАУ, A Kushev, направо са потресаващи някои Разсъждения!
АЗ няма да подкрепя тази инициатива а таях известни надежди.
Затова си позволявам да попитам - кои сте?
Направи ми горко впечатление:
1.Граждански брак;
2.Образование - неуточнено или..вероятно тр да се уточни, за да са в "целевата група", на тези с три висши да им се полага повече  Laughing;
3.Млади - до 35 г.
4.Без собствено жилище;
5.Искане - държавата и общините да поемат някакъв ангажимент;

... Ние живеем в пазарна икономика, а не комунизъм. ТОЧНО ЗА ТОВА ТРЯБВА ДА НИ ЧУЯТ.
..


Готова съм и още да коментирам, но за съжаление нищо сериозно не виждам.

Общи условия

Активация на акаунт