Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Отговори
  • Мнения: 4 933
Въпросът е принципен, и предполагам повечето от нас ще се сблъскат с подобна дилема, а е възможно и вече да са се сблъскали, затова и пускам темата - да обменим мнения.

Става въпрос за мой много близък (не е родител, нито мой, нито на мъжа ми) - човек, когото много ценя и уважавам, и чиито чувства не искам да нараня по никакъв начин. Цял живот е шофирал, научил е и мен и половината ми братовчеди да караме... В момента е на 77 години. Наблюдавам го от доста време. Не вижда толкова добре, колкото преди. Реакциите му не са същите, както преди. Нищо не е същото. И няма как да бъде.

Първия ми порив беше, да подходя съвсем директно. Обаче ще се обиди. Дори да не го покаже, ще бъде наранен. И няма да спре да шофира. Напук, за да ми покаже, че не съм права.
Опитах по заобиколен начин: "Недей да идваш с колата, Х ще мине да те вземе, няма смисъл да разкарвате две коли!" или "Хайде да отидем с градския транспорт, хем да се разходим малко!" - отговора винаги е "Знаеш, че аз си ходя с моята кола и не обичам да съм зависим!" Ха сега де!

Много моля темата да не се превръща в критична за възрастните хора, те не са виновни за процесите, които се случват с телата им, това очаква и нас след време.
Въпросът е как безболезнено да им кажем/покажем, че с нежеланието си да променят навиците си, се превръщат в опасност на пътя и за себе си, и за околните. Без да нараняваме личното им достойнство и да не прозвучи като "Вече не ставаш"  Sad
Всеки споделен личен опит ще ми е от полза.

# 1
  • Мнения: 2 894
Първия ми порив беше, да подходя съвсем директно. Обаче ще се обиди.

Аз подходих почти директно. Отговорът беше, че не е толкова стар /75г/ и щом могат да се оправят сами може и да шофира. Освен това нямало да кара на далечни разстояния, никога не карал с повече от 80км/ч. и т.н. в този дух. Кауза пердута.
Ако има някакъв начин, без-конфликтен, ще се радвам да го чуя.

# 2
  • Пловдив
  • Мнения: 2 141
То не е много за казване и е драстична мярка, но понеже питаш за конкретни идеи, та ще кажа. Дядо ми до 85 шофираше. Вярно, накрая рядко и не на дълги разстояния, но отказваше да спре. А вече недовиждаше, имаше проблеми и със слуха. Поне три години леля ми го молеше да спре, той отказваше. И накрая леля ми се принуди да се обади да отесат колата тайно, а на него му казаха, че са я откраднали. Та така, на 86-87 го принудиха да спре да шофира. Слава Богу, той чужди коли не искаше вече да подкарва и така...

# 3
  • Мнения: 7 948
Кажи на близките му. Щом не ти е роднина.

# 4
  • Мнения: 700
Дядо ми си караше колата до последно, но нищо не би могло да го накара да спре. Темата е много деликатна. Така и не измислихме начин да му го кажем, за щастие някой горе го е пазел и не се стигна до инциденти.

Би трябвало според мен от една възраст нататък да има изпити за подновяване на шофьорската книжка, но вероятно би било дискриминационно. Не знам дали се иска медицинско (то не че не ги подпечатват на конвейер, дори без лично присъствие)...

# 5
  • При хората, които обичам
  • Мнения: 3 192
BirdsFlu, вероятно и ние ще сме същите - и нашите близки ще се чудят как да ни накарат да спрем да шофираме...
Поговори с него, попитай го чувства ли се сигурен на пътя и дали би предприел дълго пътуване с внуците си, да речем. Така, издалеко... знам ли...
Сестра ми и зет ми подходиха като dara - просто взеха колата на свекър и. Но той не разбираше от дума. Предполагам, че във вашия случай не е така.

# 6
  • България-Швейцария
  • Мнения: 2 532
Каквото и да му се каже, по какъвто и начин да му се поднесе - няма да се откаже, отсега мога да го предвидя.
Единственият вариант е след някоя по-стресираща случка на пътя сам да си стигне до извода.
Не ми се е налагало да убеждавам роднини (то и нямам толкова възрастни, млади мрем в нашия род) Sad, но пък имам достатъчно познати над 70, вкл. чужденци (европейци най-вече) - всички шофират, никой не е спрял да го прави заради напреднала възраст. В чужбина някак това се приема за нормално, но там и разстояния, и пътища, и пътна обстановка - всичко е различно.
Най-фрапантният случай, за който се сещам е на повече от 80, може би и 85, не знам точно - той от виаграта, секса и обикалянето на баровете не би се отказал, представям си ако някой тръгне да го убеждава да спре да шофира.

ДеВ, аз за себе си отсега съм наясно, че ще съм много проклета бабичка, но с тоя ритъм на живот силно се съмнявам, че ще изкарам и до 60.

# 7
  • При хората, които обичам
  • Мнения: 3 192
В случай, че доживея до пенсия, мисля да си пенсионирам и книжката. Обаче... има още 20 години до този момент и знам, че поне 20 акъла ще ми дойдат Laughing

# 8
  • София, център
  • Мнения: 3 450
Баща ми е на 71 и определено на момента ми се стува рисков, макар че и той кара с 60 кв/час по магистралата. Самия той обаче, ако има друг транспорт, предпочита да не застава зад волана. А иначе книжката му я преиздадоха преди 2 месаца за още 10 години без никакъв проблем от страна на КАТ.
Той кара до вилата, която е на 140 км. Мисля, че почти се е кандърдисал да си остави колата там за шофиране в селото, а от София и обратно да ползва нас или маршрутка.
Та, мисълта ми е, че моят баща не се натиска да шофира. Сам съзнава, че реакциите му зад волана не са каквито са били преди, уморява се лесно и се разконцентрира и тези 140 км. магистрала, които е шофирал му се струват сякаш е карал 1 400 км. Спира на всяка бензиностанция за кратка почивка и общо взето пътуването го товари. Но го е осъзнал, за което търсим и намираме алтернативни варианти.

# 9
  • Мнения: 3 371
свекърва ми е на 93 и кара, при това мога да кажа, че направо не слиза от колата. за мен е чудо, ама в холандия виждам такива непрекъснато. мен един 80- годишен преди няколко години ме блъсна, аз бях със скутер. според мен, минат ли 70 трябва да им се взимат книжките. не знам, то хора всякакви, може би има и със запазени реакции и рефлекси, отработени движения, всъщност не съм наясно.

не мога да дам съвет, аз ако бях сигурно щях деликатно да подходя, но как точно, зависи от чувствителността на човека, характера му и колко ми е близък.

# 10
  • Sofia
  • Мнения: 6 225
Баба ми е на 80 гоини и още шофира и между другото е много добър шофьор. Тези дни ще си купува и нова кола. 

# 11
  • Мнения: 3 308
О това е кошмарно.Никак не е лесно да се говори с човек особено когато е твърдо решен да не се отказва да кара колата си както пише авторката.
Дядо ми някъде на 70 беше когато се разхождаше до село с колело на 15 км, повече от 20 г не се е качвал на колата,баща ми го кара навсякъде,та тогава с колелото му беше последното далечно пътуване,близките се събраха и буквално му забраниха ,но те възрастните  са като децата на моменти се правят че не се говори на тях и се правят на обидени та още един или два пъти го хванах да излиза с колелото но наблизо- километър два но все пак е опасно главен път слънце.Е от една година насам вече не смее но и вече е на 81 г .

# 12
  • Мнения: 7 948
Баба ми е на 80 гоини и още шофира и между другото е много добър шофьор. Тези дни ще си купува и нова кола. 

 Joy
Усмихна ме   bouquet

# 13
  • София
  • Мнения: 3 588
Мисля, че директният подход, дори и с риск да се обиди, е най-добрият. Казва му се, че реакциите не са като на 20-годишен и това е.
Баща ми е на 67, кара, но е ужасяващ шофьор. Вярно, че живее в чужбина, където са по-толерантни на пътя, но не решава проблема. Казах му в прав текст, че не е желателно да се качва, защото представлява риск на пътя. Не ме послуша, но поне ограничи броя на придвижванията с кола.  

# 14
  • София
  • Мнения: 918
Директно е най-добре. По-добре обиден, вместо убил някой...

# 15
  • с/у ОколоМръсТното
  • Мнения: 19 023
... А иначе книжката му я преиздадоха преди 2 месаца за още 10 години без никакъв проблем от страна на КАТ.

ей тук е проблемът.
Кога ще има закон, който ще забранява след определена възраст (може би 70г.) и преди 21г. (искам аз, а не както сега обмислят още на 16г.) да не могат да шофират людете. Много важно, кой в каква кондиция е бил. Дай Боже всеки да е здрав, но нека не се заблуждаваме... реакциите на един възрастен са вече съвсем други, отколкото са били.
Много пъти и аз съм говорила с баща ми по въпроса с шофирането и той хич не слуша... Внимателне е, да... Но нали му виждам реакциите и преценките за дадени ситуации.

BirdsFlu, интересна тема. Ще я следя, белким намеря начин да принудя и аз моя татко да спре да шофира...

# 16
  • Мнения: 4 933
Директния подход би проработил при някои хора, при други - не. Възрастните хора са точно толкова различни, колкото и по-младите, така че ми е ясно, че генерална рецепта няма. Исках споделен опит, за да се подсетя за нещо, което на мен не ми е хрумвало... От отговорите до тук не съм обнадеждена  Confused

Човекът, за когото говоря, е все още активен (в смисъл работи, изкарва пари, има работни и социални ангажименти), енергичен и ... също така опърничав и убеден в собствената си правота по всички въпроси.
Уморява се, но не си признава; когато усети, че му отслабва зрението, си смени фаровете на колата  ooooh!

Не кара безразсъдно, че да убие някого, но както казва Шани - реакциите и преценките му не са същите...

# 17
  • Мнения: 4 302
Деликатна тема. Аз бих казала на близките.

Баща ми е на средата между 60 и 70, кара много, добър шофьор е. Преди 2-3 дни ме вози и за първи път ми направи впечатление, че се озърта насам натам като кара. Направих му забележка да гледа в пътя, а не какво са построили наоколо, макар че може би не бях права. Но неминуемо и този момент ще дойде и се надявам сам да го осъзнае. Възрастта сама по себе си не е критерий за нищо и съм сигурна, че ПТПтата, предизвикани от възрастни водачи, в никакъв случай не са повече от тези на каквато и да е друга възраст.

Като се замисля има и други неща, в които хората остарявайки губят реалния си поглед и преценка, но може би не са толкова опасни за околните.

пп да допиша след Бърдсфлу. Реакциите и те като всичко останало са мнгоо индивидуални, има хора на средна възраст, които са по зле и от 60 годишен, та и от някои на 70. Има и такива ( като мъжът ми например), които като седнат зад волана трябва чистачките да чистят пефектно, фаровете да светят перфектно, да са регулирани перфектно, огледалото му да има поне 3 степени на наклон, та да не го заслепяват и изобщо всичко да им е по конец. Иначе не виждал, блестяло му и не знам какво . Голяма досада е за околните, да не ви казвам колко често се сменят чистачките, но не знам дали не е по добрият вариант отколкото такива като мен, дето грам внимание не обръщат и колкото ми светят фаровете толкова виждам Thinking

# 18
  • Мнения: 4 933
Деликатна тема. Аз бих казала на близките.

Не ми е родител, но ми е достатъчно близък сродник, за да имам всички тези наблюдения над реакциите му, и да ме е грижа физическото му и духовно състояние. Други достатъчно близки хора няма. Не и такива, чието мнение да го интересува по какъвто и да е начин.

Собственият ми баща, макар и доста по-млад (на 64 е), спря да шофира активно преди две-три години, сам достигна до решението "То в тоя град вече не става за каране", и сега я изкарва колата един път на два-три месеца, я не...
Темата е за хората, които НЕ се осъзнават сами.

# 19
  • Мнения: 102
Според мен извода, че  е време да се откажат от сядането зад волана, трябва да им дойде от само себе си. Възрастните в определен момент се превръщат в деца, инатят се и даже нарочно правят обратното на това, което си ги посъветвал.Разбирам ги...
На свекър ми в един момент, открито започнах да му заявявам, че ме е страх, като вози децата и че вече е опасен шофьор/което си беше истина/. Той, обаче  намали шофирането няколко години по-късно, защото сам стигна до извода, че е време.Сега шофира изключително рядко и то основно извън града на кратки разстояния, в София вече не смее под предлог, че няма къде да паркира и кара сина си да го закара до някъде.

По-между другото за инвалидите/какъвто е свекър ми/, книжката се издава мисля за 3 години и след изтичането им, преиздаването и е обвързано с минаване на определени медицински прегледи, които обаче се извършват в точно определено здравно заведение, поне в София.Ако например офталмолога напише, че не ставаш, книжката ти гори.

# 20
  • Мнения: 4 302
Ами щом няма трябва или да се примириш и да мълчиш, или да действаш. Аз бих издебнала някакъв удобен момент, например ако промърмори за фаровете, или ако попадне в опасна ситуация или дори във връзка с някакъв коментиран инцидент и бих го попитала не му ли е вече трудно да кара, или сигурен ли се чувства, добре ли вижда и т.н. Може пък да му достигне до съзнанието.
Друго не виждам какво може да се направи.

# 21
  • София
  • Мнения: 3 588
Рокси, то това с неосъзнаването май идва с възрастта. Мислят си, че са още на по 20-30 години.
Както написах в предния си пост, баща ми е ужасен шофьор. Ужасен е, защото вече недовижда, недочува. А е лекар, не е като да не може да прецени физическото си състояние. Продължава да работи, активен е и годините му не личат, но не си дава сметка, че вече не е това, което е бил.

# 22
  • близо до Кресненското дефиле
  • Мнения: 886
Баба ми е на 80 гоини и още шофира и между другото е много добър шофьор. Тези дни ще си купува и нова кола. 
БРАВО НА ТВМОЕТО БАБЧЕ! Laughing PartyАмин дай Боже и ние да стигнем тези години и да шофираме! Hug Praynig Peace Laughing

# 23
  • Мнения: 62
И защо посягате на кефа на старите хора?
Аз чета главно за катастрофи, причинени от млади и неопитни водачи.
80 годишен насмукан дедо с ауди скоро не е премазвал никой с 300.

Така че или му казваш директно 'сори че си вра носа в твоите дела, но ме е страх да шофираш, защото съм граждански активна майка и моето дете пресича навън', или си траеш.

Няма измислен тактичен начин за казване на "стар си, недовиждаш вече, ще се утрепаш някъде".

# 24
  • Майничка
  • Мнения: 6 635
Ломбардо, с 300 може и никой да не премаже, но беля ще направи.

Преди месец наш познат, на 82, работил от 20-годишен като професионален шофьор, направи катастрофа, навлизайки рязко в насрещното платно на път с неособено натоварено движение и удряйки се челно в микробусче. Той самият почина на място, съпругата му е с пукнати ребра и счупена ръка, от двете внучета, които били с бабата отзад (естествено, без столчета, колата е 30-годишна лада), едното е с гипсова яка, а другото - със счупена ръка, охлузванията не ги броим. Хората в бусчето са с леки травми, скоростта и на двата автомобила не е била висока, под 80, свидетели има достатъчно, но ПТП-то и смъртта са факт.
Причината за пътуването (според бабата) - децата били на вилата при баба и дядо, малкото се размрънкало за мама и тате, ама те били на работа и дядото решил, че няма какво да им звъни и да ги притеснява да се разкарват, колко му е той да запали колата за 60км...

# 25
  • Мнения: 56
Имам същия проблем с дядо  ми , но знам , че кой каквото и да му каже няма да спре да шофира.Също сме обмисляли много варианти как да му кажем или намекнем да не кара , но знаем , че  ще се обиди и затова си мълчим.Той цял живот е  бил инструктор и така да се каже колата е целия му живот. Simple SmileНадявам се само да  е жив и здрав. Praynig

# 26
  • Мнения: 348
Деликатна тема. Аз бих казала на близките.

Не ми е родител, но ми е достатъчно близък сродник... Други достатъчно близки хора няма.

Собственият ми баща, макар и доста по-млад (на 64 е), спря да шофира...
Може би баща ти ще може да поговори с него, от едно поколение са и след въздишките "вече не сме като едно време" може да се стигне и до темата.

# 27
# 28
  • София
  • Мнения: 7 549
Каквото и да му кажете, не знам как ще го накарате да спре...

Дядо ми на село си караше колелото до последно, макар че не виждаше с едното око, не чуваше добре, караше без фар, по тъмно се връщаше от нивата... Каквото и да му говорехме, нямаше полза.

# 29
  • София
  • Мнения: 10 859
   Баща ми спря ,като му откраднаха три коли подред! Отказа се да купува четвърта.

# 30
  • Мнения: 16 430
Е аз пък се чудя какво сложно има, ако е близък роднина (баща, дядо) просто да му се вземат ключовете от колата и книжката и да се приключи до там.
Естествено първо разговора е най-добрият вариант, но в повечето случаи тези хора не слушат и отказват да разберат, че е възможно да са опасни.

# 31
  • България-Швейцария
  • Мнения: 2 532
Това вече е крайна мярка, нали идеята е да се подходи деликатно...

# 32
  • При хората, които обичам
  • Мнения: 3 192
Е, не, не може да му вземе ключовете - та този човек има достойнство. Явно трябва да го осъзнае сам.

# 33
  • където ми харесва
  • Мнения: 3 690
Не изчетох всички отговори, нито първото мнение докрай.
Но искам да кажа, че за мен лично трябва да се въведе закон с горна граница за шофиране.
Онзи ден, един дядка направо щеше да ме помете, благодарение на неадекватните си реакции.
Не искам нищо лошо да кажа за възрастните хора. Искам да кажа, че са потенциални убийци и жертви на пътя, поради напреднлата си възраст. Нито виждат добре, нито мислят адекватно на 100%, наистина е мъка Crossing Arms

# 34
  • Мнения: 16 430
При деликатния подход, в повечето случаи няма резултат.
Но ако човека наистина е с нарушена координация, реакции и т.н. е добре хубаво да му се обясни, че не е добре да шофира повече.
Движението отдавна не е такова, каквото те го помнят и са шофирали.
Сега всеки почти е с кола, независимо може, не може да кара или има книжка.

# 35
  • Мнения: 11 326
У нас е свекъра....вече е на 84.
Миналата година мъжа ми и девер ми му прибраха ключовете на колата,свалиха акумулатора .
Това е.
Няма друг начин.
Не разбират ,че са опасни на пътя....и за себе си , и за другите .

# 36
  • Мнения: 448
Момичетата са дали доста предложения. Дано успееш с някой от вариантите.  Но аз си мисля, че е редно въпросът да се реши законодателно. Щом има минимална начална възраст, защо да няма и крайна. Не знам как са уредени нещата в другите страни.

# 37
  • Мнения: 201
Но аз си мисля, че е редно въпросът да се реши законодателно. Щом има минимална начална възраст, защо да няма и крайна. Не знам как са уредени нещата в другите страни.

Това е и според мен единственото решение, редовни контролни медицински прегледи да речем след 60г и лекар ти казва годен ли си още за шофьор, такава е практиката в Швейцария например, няма шикалкавене със сигурността.  Когато този начин не съществува, наистина е изключително деликатно да отнемеш правото на някого да бъде самостоятелен, освен подмолно и сюблиминално, с надеждата сам да стигне до извода. А че има опасни възрастни зад волана, има, особено из Европа, където често без кола си жив умрял.
Но не би било редно да е за всички на една възраст, не мога да си представя някой да беше накарал моя свекър на 75 г да спре да шофира, здрав мъж, който и сега на 92 е перфектен шофьор, за първи път бе глобен миналия месец за превишена скорост, карал с 53км/ч на градско Laughing.

# 38
  • Мнения: 5 720
В Италия няма макс. възраст за шофиране ( или поне 80 процента съм сигурна в това), хората карат, докато минават тестовете. При възрасните хора се правят по-чести тестове и това е.

# 39
  • Враца
  • Мнения: 1 097
Нас ни помете един дядо. На магистралата.  Shocked
Излезе от второстепенен път без да намалява дори.
Не бил ни видял.  ooooh!
На 77 години.
Единственото добро от тази работа е, че се размина без жертви и особени наранявания,
само потрошени ламарини...

# 40
  • София
  • Мнения: 918
Мене пък много неприятно ме засече един на Цариградско около Окръжна, и добре че имах време да реагирам и слава Богу се размина белята. Тръгна да се престроява в лявата лента без да се огледа, че и мигач не беше дал. Викам си тия мутри не се съобразяват с никой... Интересното беше, че от голямата черна Q7-ца гледам побелял човек на пределна възраст, което рядко се среща. Той самият доста се стресна и се извиняваше после с жестове. Но за малко да се натреса, че и доста коли наоколо, трафика си беше натоварен. И това не е единственият случай, но е запомнящ се. Иначе възрастните шофьори най-вече дразнят с бавното си каране и изобщо бавни реакции, но по-добре така, вместо да летят с 200. Като цяло трябва да има пределна възраст и не виждам за каква дискриминация става дума, при положение, че това не е някакъв майтап. Нека се обиждат ако трябва.

Наскоро разбрах, че инвалиди имат правомощия да влизат в насрещно, да минават непрекъснати линии и да карат с превишена скорост, без колан. Не знам точно коя степен инвалиди, защото не съм запозната. Но лично ми се хвалеше един в работата с 3 инфаркта и с 2 инсулта как бил карал с колкото можел и като го спирали полицаите той гордо развявал документите си от ТЕЛК за доказателство...това нормално ли е според вас  Shocked

# 41
  • Мнения: 4 594
На възрастния господин бих му скрила книжката и бих го оставила сам да си вади нова в КАТ. Като повиси един ден в тълпата и види че е единствения стар дано се сети че такива като него не карат.

И аз съм ЗА закон с горна граница за шофиране.


Наскоро разбрах, че инвалиди имат правомощия да влизат в насрещно, да минават непрекъснати линии и да карат с превишена скорост, без колан. Не знам точно коя степен инвалиди, защото не съм запозната. Но лично ми се хвалеше един в работата с 3 инфаркта и с 2 инсулта как бил карал с колкото можел и като го спирали полицаите той гордо развявал документите си от ТЕЛК за доказателство...това нормално ли е според вас  Shocked
Истина ли е това? Shocked

# 42
  • Варна
  • Мнения: 2 600
Това е и според мен единственото решение,
редовни контролни медицински прегледи да речем след 60г и лекар ти казва годен ли си още за шофьор,
такава е практиката в Швейцария например, няма шикалкавене със сигурността.
Когато този начин не съществува, наистина е изключително деликатно да отнемеш правото на някого да бъде самостоятелен,
освен подмолно и сюблиминално, с надеждата сам да стигне до извода.

Оправдания от типа ,че той кара малко и с ниска скорост са абсурдни.
Ами точно това "каране малко" е загуба на рефлекси,
а и с 40км/ч да те "пометат"  на улицата ,то последствията може да са фатални.
Когато помолих бившият ми мъж да не допуска баща му да шофира и вози синът ни
в МПС-то, понеже смятам , че вече не е безопасно, знаете ли как се реши "проблема" ?
Закупи на баща си джип!  #Cussing out /по безопасно за детето и возещите се/

Мисля си, че като начало обкръжаващите ги такива шофьори трябва да сме отговорни
и предприемаме адекватни действия, както с децата... Hug

# 43
  • Мнения: 5 720
не мисля, че е абсурдно.
биха могли да носят стикер, за повишено внимание, като начинаещите шофьори.
мисля, че не разбирате, че при една култура на пътя възрастните могат да бъдат част от движението.
най-дясната и бавна част. 
повечето от тях използват колата, за да отидат да си напазаруват, не се пускат по трафик и непознати пътища. колата е удобство и необходимост.
и в крайна сметка докато минават тестовете, къде е проблема.

# 44
  • Варна
  • Мнения: 2 600
и в крайна сметка докато минават тестовете, къде е проблема.
 Peace
10 c's,
Именно това имах в предвид - да има изпити, тестове над определена
възраст, статистически обвързана със заболяванията и рефлексите !

В БГ няма такива - книжката се преиздава за следващите 10г
/или май е безсрочна над определена възраст/

# 45
  • Мнения: 5 720
Но не е нужно да е обвързан с нищо този изпит:)
или виждаш , или не виждаш. Или реагираш при тест, или не реагираш.
Аз имам един съсед дон Пиетро, над 90г е, наскоро му отнеха вече патента и камиончето, но в момента тези хора са много зле,няма градски транспорт до супера, а той е на около 2 км. Как ходи тоя човек да пазарува в тия жеги. Караше едно камионче с три колела, никому не пречеше. Ходеше до супера и до печелите. Сега завалията се е качил на едно колело , ами това за него е много по-опасно, едно падане може да му коства живота. Просто има случаи в които и с 20 км. да се движи го прави от нужда, не от любов към шофирането...и трябва да проявяваме разбиране и грижа към такива шофьори, защото един ден като нищо ще сме на тяхно място. Има начини.

# 46
  • Мнения: 201
Точно това ми беше мисълта и на мен, за възрастни хора това е начин да са си самодостатъчни за ежедневни нужди, да не висят на шията на "младите", да не се налага да се молят някой да ги разнася като багаж. А ако теста им покаже, че вече не са способни, не виждат, нямат рефлекси, тогава да мислят друг вариант. Честно, не бих искала някой някой ден да ми каже "Бабе, стана на 70, дай тука книжката, вече ни с приятелки ще се виждаш, ни ще си пазаруваш сама!" тоест, лягаш и чакаш да се мре.  Confused
За всички (спазващи правилата) има място на пътя, не само за самоуверените джигити с големи джипове. На един "засечен " от възрастен шофьор, колко други премазани от млади...

# 47
  • Варна
  • Мнения: 2 600
но в момента тези хора са много зле,няма градски транспорт до супера, а той е на около 2 км. Как ходи тоя човек да пазарува в тия жеги.
10 c's,
Нямате ли социални служби, които да обгрижват такива хора?  newsm78
Да им пазаруват...
Още 1990 г на бабата на бившият ми съпруг и доставяха храна в дома./БГ/
Тепърва и в БГ се опитват по европейски програми да приложат социални грижи.
Имам съученичка /мед.сестра/, която живее в Шотландия и е социален работник.
По нейни думи нещата са урегулирани с възрастните хора.

Моята прабаба е починала на 92. Не е била шофьор.  Mr. Green
Последните 4 месеца са я обгрижвали, понеже е била със счупен крак и се е залежала.

Последна редакция: нд, 07 авг 2011, 12:23 от PAV1

# 48
  • Мнения: 5 720
Не зная дали има. Засега са ОК хората, имат и съседи, племенници, не са опряли до системата, но идеята ми беше/е точно за самодостатъчността, както каза Пинтаде.
Дядо ми сам се отказа, прецени, че е опасен, беше над 60г, за мен твърде рано.
Баща ми беше на 65, караше до вилата, до Метро, страшен шофьор беше, но 'бавеше' юнаците ни не веднъж го псуваха и дори са слизали да го бият....
Свекър ми беше с алцхаймер, и горе долу и той бързо отпадна беше на 70.
Но имам клиентка, страшна мацка, видимо е на поне 80, страшна поддръжка, коси като сняг, радост за окото -наскоро си купи ярко червен ФИАТ500 - страхотно й стои и си джитка самостоятелно, дори ходи да извършва услуги на внуците, които я пращат тук и там:)
В София най-възрастният шофьор, който познавах ( покойница е вече) беше една австрийка , от Драгалевци с едно ТИКО идваше до Борово.
Моите наблюдения са, че в България много рано отпадат, като ненадеждни шофьори, а на запад карат до дълбоки старини ( ако са здрави, разбира се и си минават тестовете)
Това освен с култура по друг начин не мога да си го обясня.
И тук дразнят понякога ( ето вчера една баба направи дълга опашка зад себе си), но като цяло търпимостта към скоростта и дори гафовете им е много по-голяма.

Има разбира се и големи гафове, например преди няколко години си спомням за един възрастен човек , който не излезе правилно на автострадата и се насочи в насрещното движение. Минал 20ина километра (!!!) преди полицията да го засече... в тъмно. Такива случаи са редки обаче, не вярвам да првят разлика в статистиката.

# 49
  • Варна
  • Мнения: 2 600
Моите наблюдения са, че в България много рано отпадат, като ненадеждни шофьори,
а на запад карат до дълбоки старини ( ако са здрави, разбира се и си минават тестовете)
В БГ няма тестове! Книжките се преиздават.
Точно такъв е въпроса на съфорумката :
"Как да кажем на възрастен човек, че е време да спре да шофира?"

# 50
  • Мнения: 5 720
Разбрах, да. Ами да наложат:) Примерно ежегодно м/у 65 и 70г, след 70г. на 6 месеца.
И да си карат и до 100.

Как да кажат е ясно, изразяват съмнения в рефлексите, като компромис се очертава периметър, например до мястото хикс, и категорично всички отказват да се качват, докато е на шоф. място.

# 51
  • Мнения: 2 463
Щом не вижда добре, кажи му да отиде на очен лекар, да започне да кара с очила. Но категорично съм против да му се забранява да шофира. Това си е негово право, пък и не е толкова престарял че да не може да кара. Ако има Алцхаймер е друг въпрос. В такъв случай забрана може да наложи само лекар, иначе си е груба намеса където не ви е работата.

# 52
  • Мнения: 4 933
Благодаря на всички за мненията. Искам само да уточня, че крайни мерки като взимане на ключове, скриване на книжката и т.н. мога да приема само в случай, че става въпрос за човек с трайни и сериозни поражения на здравето, който не може да взима самостоятелни решения поради състоянието си.

Както обясних, в случая човекът е активен, работи, има професионален и социален живот, живее самостоятелно и е малко несериозно просто ей така да му се вземат ключовете като на малко дете.
Държа на достойнството на възрастните хора и не бих си позволила да постъпя грубо или по начин, който да го накърни. Това само за уточнение.

Иначе си набелязах няколко плана за действие, надявам се все някой от тях да успее. Като стане, ще споделя.

# 53
  • Мнения: 201
Щом не вижда добре, кажи му да отиде на очен лекар, да започне да кара с очила. Но категорично съм против да му се забранява да шофира. Това си е негово право, пък и не е толкова престарял че да не може да кара. Ако има Алцхаймер е друг въпрос. В такъв случай забрана може да наложи само лекар, иначе си е груба намеса където не ви е работата.

При болести от рода на Алцхаймер или просто старческа деменция, думата си казва не само лекарят, а и съдията, болният обикновено е поставен под попечителство (така ли е термина на бг?), тоест друг отговаря и се разпорежда на негово място с всичко, няма как да е самостоятелен. Предполагам става дума за възрастни хора без тези проблеми.

# 54
  • Мнения: 1 198
В чужбина някак това се приема за нормално, но там и разстояния, и пътища, и пътна обстановка - всичко е различно.

Не е различно, и тук е проблем. Има много инциденти, причинени от възрастни.

# 55
  • Мнения: 1 198
Но не е нужно да е обвързан с нищо този изпит:)
или виждаш , или не виждаш. Или реагираш при тест, или не реагираш.
Аз имам един съсед дон Пиетро, над 90г е, наскоро му отнеха вече патента и камиончето, но в момента тези хора са много зле,няма градски транспорт до супера, а той е на около 2 км. Как ходи тоя човек да пазарува в тия жеги. Караше едно камионче с три колела, никому не пречеше. Ходеше до супера и до печелите. Сега завалията се е качил на едно колело , ами това за него е много по-опасно, едно падане може да му коства живота. Просто има случаи в които и с 20 км. да се движи го прави от нужда, не от любов към шофирането...и трябва да проявяваме разбиране и грижа към такива шофьори, защото един ден като нищо ще сме на тяхно място. Има начини.

Ами тук възрастни си джиткат из квартала с едни електрически колички, като инвалидни колички, по тротоара и съвсем безопасно. Аз разбирам да проявяваме разбиране, ама като става въпрос за човешки живот... По-добре да проявяваме грижа като им пазаруваме и ги возим. Знам че искат да доказват че още ги бива, ама да не е с цената на сигурността на другите.

# 56
  • Мнения: 405
 

Защо не си зададеш въпроса - Как да помогна на този човек да се придвижва спокойно от тук нататък, А НЕ да търсиш начин ДЕЛИКАТНО да му кажеш да престане да шофира.

Не стига безумното положение в което се намират нашите майки и бащи и всички пенсионери, ами вместо да се опитаме да им помогнем - ДЕЛИКАТНО се опитваме да ги закопаем съвсем.

Ебати психопатската история  Close

# 57
  • Мнения: 4 933


Защо не си зададеш въпроса - Как да помогна на този човек да се придвижва спокойно от тук нататък, А НЕ да търсиш начин ДЕЛИКАТНО да му кажеш да престане да шофира.

Не стига безумното положение в което се намират нашите майки и бащи и всички пенсионери, ами вместо да се опитаме да им помогнем - ДЕЛИКАТНО се опитваме да ги закопаем съвсем.

Ебати психопатската история  Close

И какво точно предлагаш? Че освен твоя изказ и неясна формулировка, аз друго психопатско в темата не виждам  newsm78

# 58
  • Мнения: 3 695
Интересно нещо ми се случи днес. Тъкмо си чета темата и ми звъни баба ми, на 71. Тя гледа децата ми и днес трябва да ги заведе на рожден ден в същото село. Попита ме дали може да ги закара с моята кола. Тя е карала кола поне 30 години, но сега няма своя. Аз директно й отговорих, че по-добре да не я кара, защото вече не вижда така добре, а и защото из селото карат всякакви диваци. Прие го добре и не се разсърди, въпреки че обикновено е от обидчивите. Селото не е голямо, край София, но на нея самата никога не й идва наум да иска да кара из града. Но пък, както казах, си няма и собствена кола. Rolling Eyes

# 59
  • София
  • Мнения: 2 653
Трябва да се въведе един максимум след който да е забранено,както след 18 в България един млад човек има право да кара автомобил,така трябва да има и горна граница,да речем 70 години,след която това право да се отнема.
  Страх ме хваща като видя възрастен водач,наистина тръпки ме побиват,може много добре да е шофирал,да има много години стаж зад волана,но това не го прави безопасен,след една определена възраст хората започват да недовиждат,освен това рефлексите са им доста забавени.
 

# 60
  • София
  • Мнения: 1 114
Както беше казано по- горе трябва да се въведат законово периодични тестове и прегледи , НО ИСТИНСКИ И РЕАЛНИ  , а не само да се подпечата при джи пи то и по този начин няма да е накърнено ничие достойнство и няма да са отнети шофьорските права на напълно правоспособни и адекватни възрастни .Може и на 80 да си с прекрасно зрение и реакции , а може и на 60 да не си за това най- добре преглед . Когато човекът зад волана вече не вижда , не чува и има забавени реакции той е заплаха не само за себе си а и за околните.
Не мога да забравя как преди 3-4 гдини с баща ми отвахме на село с неговат кола и по едно време ми каза да поглеждам от време на време в огледалото че той не го вижда  newsm78 направо изпаднах в шок.Никога преди това не е давал признаци че не шофира вече адекватно.След този случай майка ми наложи вето на колата и не му даваше да шофира.Е както можете да се досетите в началото се сърдеше , но после свикна .И по - добре сърдит , но жив.

# 61
  • София
  • Мнения: 2 653
di74  ,наистина твоя вариант е по-разумен,но прегледите трябва в действителност да се правят,при съответните специалисти,а не джи пи то да бие 5 печата и готово.

Между другото моят пра дядо лека му пръст на 92 години четеше вестник без очила,направо ме изумяваше и филми само със субтитри гледавше и все казваше "Аз не чувам,но виждам!'

# 62
  • София
  • Мнения: 1 114
[Между другото моят пра дядо лека му пръст на 92 години четеше вестник без очила,направо ме изумяваше и филми само със субтитри гледавше и все казваше "Аз не чувам,но виждам!'

Точно за това мисля че не е разумно да се поставя възрастова граница при която да се забрани шофирането , а да си се правят прегледи и някакви тестове за изследване на реакциите и според тях да се определя може или неможе да продължи да шофира човек без значение на колко е години.

Редакция на ключовите думи на тема



Общи условия

Активация на акаунт