Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Отговори
  • Мнения: 18
Здравейте, не успях да намеря конкретна тема относно този въпрос и затова пускам нова.
На мен ми предстои отдаване на жилище под наем , но не съм много запозната как точно стои въпроса с декларирането и облагането. Доколкото знам данъка е 10% върху печалбата т.е ако например наемът е 400 лв./месец се плаща 480 лв данък. Някой който се занимавал с това моля да сподели повече информация как точно става и как се доказва , какъв месечен наем си получавал ( ако например получаваш парите на ръка) . Става въпрос за отдаване на жилище от физ. лице  на физ. лице.

# 1
  • Мнения: 2 265
И мен ме интересува това ....

# 2
  • Бургас/София
  • Мнения: 159
Shelli77, погледни Приложение 4 към Годишната данъчна декларация по чл.50 ЗДДФЛ. Има го на сайта на НАП.
Имаш 10% законово признати разходи т.е облагаемия ти годишен доход от наема ще бъде 4320 лв.  и съответно дължимия данък - 432 лв.

# 3
  • София
  • Мнения: 456
Данък върху доходи от наем дължат собствениците или съсобствениците, съобразно частта, която притежават, независимо на чие име е имотът. Например, ако имотът е СИО, но е записан на името само на един от съпрузите и двамата дължат данък поравно. Няма нужда да доказваш какъв точно наем получаваш, просто в данъчната си декларация декларираш сумата. Всъщност, тази сума се записва в договора с наемателя, подписвате се и тя се приема за достоверна. Хубаво е да имате договор, който може и да не е нотариално заверен.
Данъчна декларация се подава следващата календарна година, до около 15-30 април - от НАП уточняват крайния срок. Например за доходи от наем за 2011 г. декларация се подава през 2012 г.
Ако трябва да сме стриктни, за тези доходи се дължи и авансов данък, който се плаща до 15 число на месеца след тримесечието за което плащаме. Напр. до 15 октомври се дължи данък за ІІІ тримесечие. За ІV тримесечие авансов данък не се плаща, а се прави изравняване с годишната данъчна декларация.
Ако имаш въпроси, питай конкретно. В НАП също дават такива консултации, каквото не ти е ясно, просто отиваш и питаш.
И от първия наем да почерпиш  Laughingcheers

# 4
  • Мнения: 1 093
Щом става въпрос за наем плащан от физ. лице на физ. лице е доста опростено.
Сключвате договор за наем, подписан от двете страни, няма нжда да заверявате нотариално.
Всеки месец на теб ти се плащат 400лв. наем. Ти издаваш разписка за платения наем. Има готови такива кочани в книжарниците. Това е документа, с който наемателя доказв, че е платил, при нужда.
Като плати наема за 3 месеца - примерно януари, февруари и март, до 15 април ти трябва да внесеш сумата на данъка в НАП. Трябва да видиш коя е сметката за твоя град и в коя банка да отидеш. Можеш да видиш ето тук - републикански данъци ти трябва:
http://www.nap.bg/page?id=21
Код за плащане: 111213
И се смята така: 3 месеца х 400 лв = 1200 лв. Приспадаш 10% от сумата /НПР/ 1200 - 120 = 1080 лв. и на тази сума смяташ 10% = 108 лв. данък имаш да плащаш за тримесечието. Това го правиш 3 пъти за една календарна година, на 4-тия път направо в декларацията си изчисляваш последната вноска и след подаването на декларацията, внасяш данъка.
Тук е описана процедурата по - точно, а по - отдолу има и примерна попълнена вноска бележка за данък върху доходи от наем:

Виж тук: http://www.nap.bg/page?id=269

Попълването на декларацията също не е сложно. Ще я подаваш през първото тримесечие на 2012г. Ако отдаваш под наем на фирма е различно, има още документи, които фирмата издава на теб и фирмата си удържа данъка преди да ти плати наема, от теб се иска само декларация да подадеш накрая, нищо не плащаш.

# 5
  • София
  • Мнения: 3 684
Обръщам внимание, че ако някой от собствениците на имота получава доходи, подлежащи на регистрация по ДДС, то тогава трябва да се начислява и ДДС върху наема (или пропорционално спрямо идеалните части). Това е за случаите, в които на година, напр. от граждански договори,  се получават суми, по-големи от 50 000 лв. и тогава физическото лице е длъжно да се регистрира по ДДС. Трудовите и приравнението на трудови не подлежат на регистрация по ДДС.

# 6
  • Мнения: 2 700
Вие ме хвърлихте в оркестъра ooooh!
А ако не е внесен този авансов данък какви са последствията? Аз досега съм плащала данък накуп в края на годината (видях в данъчната декларация графата за авансово внесен данък, но не зацепих за какво става дума) и поне до този момент никой нищо не ми е казал.

В линка, който сте дали пише, че се внасял до 10-то число на месеца следващ тримесечието. Ако днес реша да внеса данък за 2 тримесечия назад има ли последствия за просрочието?
Ще съм много благодарна за всякакво инфо

# 7
  • Мнения: 1 093
Значи, ако искаш да си изрядна, трябва да внасяш авансов данък на всяко тримесечие, но и накуп в края на годината да го внесеш, не е фатално.
Не съм 100% сигурна, но мисля, че последствия няма.
Сега, защо не се обадиш в НАП имат телефон за въпроси: 0700 18 700
Там можеш да попиташ - излагаш си случая, няма нужда да даваш лична информация. Обясняваш - така и така, давам под наем имот. Не съм внасяла авансов данък, мисля да го внеса сега, има ли глоба някаква и т.н.
Но щом вече си подавала декларация и е нямало последствия, сама си направи изводите дали има проблем  Wink
Изрядни са фирмите, защото там им глоби, за физически лица ако тръгнат да търсят нередности, няма да им стигнат служителите  Wink

# 8
  • в моя свят на мир и любов
  • Мнения: 1 996
За невнесеният навреме данък може да начислят лихва, в случай, че ти направят проверка преди да е изтекъл давностния срок.
Аз искам да ви обърна внимание на нещо друго. Вече се дължат здравни осигуровки върху доходите от наем, но само ако лицето не се осигурява на каквото и да е друго основание.
Значи, ако единствения ти доход, който си декларирал за годината е от наем, то трябва да се внесат здравните осигуровки. Това не важи за лицата по майчинство, безработните, студенти и т.н.

# 9
  • Мнения: 2 700
Така, обадих се вчера на телефона и откровеното ми мнение е, че трябва да бъде закрит. Абсолютно никаква файда от него. От автоматичната информация няма никаква полза, освен, че ти казват да си пазиш бележките пет години, а ефектът от свързване със сътрудник беше препоръка да съм отишла на място Shocked, за да ми обяснили там ooooh!
Отидох днес на място и след като ме препратиха в абсолютно всички стаи, включително и в счетоводния им отдел (така и не разбрах защо), никой не можа да ми каже има ли неустойки за невнесен навреме данък и ако да какви са те. Платих за двете тримесечия назад НО с две нареждания (по едно за всеки съсобственик). Пиша го изрично, защото в сайта пише, че уж можело при съпружеска съсобственост само единият съпруг да внесе данъка. Да, ама не - всеки поотделно. Питах и за осигуровките -  при хора с трудови доходи осигуровки не се плащат.

# 10
  • Мнения: 1 093
Така, обадих се вчера на телефона и откровеното ми мнение е, че трябва да бъде закрит. Абсолютно никаква файда от него. От автоматичната информация няма никаква полза, освен, че ти казват да си пазиш бележките пет години, а ефектът от свързване със сътрудник беше препоръка да съм отишла на място Shocked, за да ми обяснили там ooooh!
Отидох днес на място и след като ме препратиха в абсолютно всички стаи, включително и в счетоводния им отдел (така и не разбрах защо), никой не можа да ми каже има ли неустойки за невнесен навреме данък и ако да какви са те. Платих за двете тримесечия назад НО с две нареждания (по едно за всеки съсобственик). Пиша го изрично, защото в сайта пише, че уж можело при съпружеска съсобственост само единият съпруг да внесе данъка. Да, ама не - всеки поотделно. Питах и за осигуровките -  при хора с трудови доходи осигуровки не се плащат.

Честито кръщение в битката с държавния служител  Mr. Green Laughing
Попаднала си на някой некадърник на телефона за информация.
Сега за платежните, наистина няма нужда да са 2, за всеки един от съсобствениците, ако договорът за наем е между физически лица наемодатели и фирма наемател. 
Виж тук:

"7. Ако получателите на дохода от наем са повече от едно лица, може ли удържаният данък да бъде преведен в едно платежно нареждане?

Да. Не е необходимо в платежното нареждане да се посочват идентификационни данни за получателя на доходите от наем. Това на практика се извършва в годишен аспект - при подаването от платеца на справката за изплатени доходи на физическите лица по чл. 73 от ЗДДФЛ.  "


Тук се говори за вариант, при който фирма плаща наем на физическо лице. Фирмата не посочва в платежното нареждане данните на лицето, на което плаща наема. Например име и ЕГН. Затова и 5 човека съсобственици да има, посочва общата сума. Ако трябваше и данните - 5 нареждания с отделните имане и ЕГН-та. В края на годината подава една справка за доходи, изплатени на физически лица и там ще посочи всички 5 наемодателя. Те съответно ще подадат декларации за доходите си и нещата ще се засекат.
Вие обаче сте физически лица, предполагам са ви казали, че трябва да посочите имената и ЕГН-тата на всеки в платежното. Затова плащате с две нареждания.

# 11
  • София
  • Мнения: 1 475
Аз искам да ви обърна внимание на нещо друго. Вече се дължат здравни осигуровки върху доходите от наем, но само ако лицето не се осигурява на каквото и да е друго основание.

Ако наистина е така, трябва да може да се осигуряваш и за другите неща и да ти тече стаж. Обаче едва ли, тия само гледат да взимат, но не и да дават #Cussing out

# 12
  • в моя свят на мир и любов
  • Мнения: 1 996
Става въпрос само за здравни осигуровки, и само ако няма никакви други доходи

# 13
  • София
  • Мнения: 1 475
Разбрах те, но смятам, че е нечестно. Просто гадовете искат да прибират повече пари за осигуровки.

# 14
  • Мнения: 249
Аз съм самоосигуряващо се лице, управител на ЕООД. Нямам договор за управление и контрол. Плащам си всички възможни осигуровки. Трябва ли допълнително да се осигурявам здравно върху сумата, която получавам от наем. Смятам, е е абсолютно ненормално да се осигурявам два пъти.

Общи условия

Активация на акаунт