Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

  • 6 септ. 2011, 23:17 ч.

Интеграция в масова детска градина

  • 6 231
  • 26
  •   1
Отговори
  • София
  • Мнения: 731
Пускам тази тема с надеждата да обменим повече практически опит за реалната интеграция, не толкова от гледна точка законова процедура за обучение на деца със СОП. Затова горещо моля модераторите да не я местят в подфорум „Обучение на деца със СОП". Освен това, той е един от най-непосещаваните (нямам обяснение защо е така  newsm78), особено когато се отнася за деца с увреждания, които не са в училищна възраст.
Синът ми е с лека форма на ДЦП и имам следните въпроси, най-вече за родители от София (надявам се да се включат родители на деца с различни проблеми, не само с нашия):
1.   Има ли деца, които са тръгнали на градина със следващия набор, но в първа група и ако да, как точно процедирахте това да се случи? Питам, защото синът ми е роден недоносен в края на 2009 и бих искала да го дам на ДГ с набор 2010. Парадоксът е, че ако се беше родил здраво дете около термин през март 2010, щеше да бъде именно с този набор, а сега с всичките му проблеми вследствие на недоносеността трябва да го дам цяла година по-рано.
2.   Има ли деца, които посещават частни градини и ако да – кои? Какво е отношението към тях там? Как се развиват? Специално ме интересуват Монтесори градините, но като знам колко е ограничен достъпът до тях, точно  нас едва ли ще ни приемат  Confused.
3.   Има ли деца, които са започнали да ходят на градина директно във 2-ра група? Как се адаптираха към вече изградената среда?
4.   Как се определя нуждата от ресурсен учител  - само по документи или наистина се прави задълбочено обследване от Комисията към РИО? Независимо, че имаме физически проблем, мисля, че интелектуално детето ми е добре и няма да се наложи, ако тръгнем с набора по коригирана възраст.
5.   Как стои въпросът с липсата на умения за самообслужване, не съм сигурна, че детето ми ще е в състояние само да се облича, да ходи до тоалетна, да се храни съвсем само и т.н., а това са изисквания поставени в правилника на повечето ДГ. Още една причина да искам детето ми да тръгне  на ДГ по-късно.
6.   Моля споделете по-подробно личните си впечатления и положителни и отрицателни за градината и персонала, в която е детето ви. Също и за тези, в които сте кандидатствали, но или директно са ви отказали прием, или сами сте се отказали, заради лошото отношение.
7.   Как се отнасят другите деца и родители към вашето дете?
8.   Бихте ли споделили мнение и за логопедичните градини. Лично мен ме интересува ЛДГ 56 в Лозенец.

Надявам се темата да е полезна за много други родители  Peace.

# 1
  • София
  • Мнения: 272
annie13, много точно си формулирала въпросите и все едно прочетох собствените си мисли. И аз се чудя дали има вариант с тръгване на градина в първа група, но със следващият набор и има ли възможност детето един вид да се отложи още в първа група или оставаме на вариант с предучилищна в детска и след това в училище с отлагане направо от първи клас?
За съжаление обаче с нищо не мога да ти бъда полезна и за това и аз ще чакам да се включи някой, който е минал по този път.

# 2
  • София
  • Мнения: 731
За съжаление все още не се е включил нито един родител с опит. Доколкото разбрах, официално отлагане по медицински причини в детската градина, а и в предучилищната няма. За мен това е парадокс и едва ли е в най-добър интерес на децата. Но наистина дано пишат и родители минали по пътя.

# 3
  • Пловдив
  • Мнения: 630
annie13 , аз не съм от София, но мога да отговора на някои от въпросите.
Дъщеря ми тръгна на детска градина, когато беше на 4 год. Аз исках да я приемат в първа група с децата на 3 год., защото се притеснявах, че в горната група децата вече се познават и няма да я приемат добре. Пуснахме я пробно в групата с връстниците и. На нея много и хареса, но директорката се страхуваше, че в тази група има доста буйни момчета и реши да я запише все пак в първа група с децата на 3 год. На следващата година ние се преместихме в друг квартал и се наложи да сменим и детската градина. Там записаха Лиза директно в 3 група при набора и. Тя се чувстваше страхотно там. Децата вече бяха по-големи и по-разумни. Помагаха и да се облича и да се обува, когато излизаха вънка, придружаваха я дори до тоалетната. Интересно, че най-много се грижеха за нея най-палавите деца и родителите им също бяха доволни. Много по-добре беше за нея, че постъпи в групата на станалите вече доста самостоятелни нейни връстници.
В ресурсния център не помня вече как мина комисията, доколкото си спомням караха я да рисува, да нарежда прости пъзели - нещо такова. Първата година беше назнчена ресурсна учителка, която идваше 2 пъти да се занимава с нея. В другата градина вече с нея се занимаваше ресурсен учител, логопед и психолог.

# 4
  • Мнения: 146
  Определено много интерсна тема и мен ме вълнуват тези въпроси. Моето дете е със сърдечна операция, предстоят още с течение на порастването му  Sad.  Той е на 1г2м. кандидатствахме за градина и бяхме приети, но се отказах да го запиша. Посетих яслата на място и не ми хареса. Предстои ни операция затова мисля живот и здраве да  кандидатстваме догодина.

# 5
  • Бургас
  • Мнения: 652
Ани, мога само за Бургас да споделя опит.
Аз лично познавам детенце, което е тръгнало с по-малката група, не би следвало да ти откажат.
Моята дъщеря се води в логопедична група, но всъщност през повечете време е в масова. Познават я децата, помагат и, тя също ги харесва. Директорката ме попита дали искам за тази година да я оставя с връстниците, или да бъде с по-малките, защото така или иначе ще я отлагам догодина. Но решихме да останем с връстниците, според нея при по-малките ще е по-трудно, защото самите те се нуждаят от повечко помощ.
За назначаването на ресурсен - не смятам, че много много се задълбочават на самата комисия, пишат си разни ощи приказки. От 5 минутно познанство с детето не виждам как биха му определили нуждите. Вече след това ще се запознаеш с ресурсната, може да предложиш насоки за работа и т.н.
В нашата ДГ имат сериозен и дългогодише опит при деца с работа със СОП, затова и персоналът не се стряска, има подход. Хранят, обличат, помагат за тоалетна и т.н
Много е важно как самите учителки ще представят детето - да не го делят от другите, но да обяснят все пак, че поради разни причини има дефицити. Ако те самите разделят децата, по-трудно ще стане аклиматизирането.
А иначе агресивен ли е? Това е основното, поради което би имала проблем с други родители и деца?

# 6
  • София
  • Мнения: 731
Мilenavita, алина, много ви благодаря за отговорите  Hug. Искрено се радвам, че вашите деца са намерили добро отношение в детската градина. Напълно съм съгласна, че ролята на учителите е ключова детето да не бъде изолирано.  В София, уви, ситуацията е по-трудна, заради недостига на ДГ въобще. Въпреки, че ТЕЛК-а ни дава предимство, предполагам, че често ще чуя "няма свободни места".
За агресивността - със сигурност не е от най-кротките деца, но се надявам да не е и агресивен. Сега е само на 1 г. и 9м. , а коригираната му възраст е 1 г. и 6 м. Сравнително малко съм го събирала с други деца и той все още не проявява особен интерес към тях, а само към играчките. Иначе вкъщи се случва да хвърля, да хапе, но не е постоянно поведение. Стараем се да ги овладяваме тези неща. Получава много внимание, постоянно се занимаваме с него и това евентуално може да е проблем.

# 7
  • София
  • Мнения: 1 588
Първата година беше назнчена ресурсна учителка, която идваше 2 пъти да се занимава с нея. В другата градина вече с нея се занимаваше ресурсен учител, логопед и психолог.

Миленавита, искам да те питам за втората градина. Колко пъти седмично се занимаваха с Лизи тези учител, логопед и психолог?

# 8
  • Пловдив
  • Мнения: 630
Мария, 2 пъти седмично.

# 9
  • София
  • Мнения: 4 465
Мilenavita, алина, много ви благодаря за отговорите  Hug. Искрено се радвам, че вашите деца са намерили добро отношение в детската градина. Напълно съм съгласна, че ролята на учителите е ключова детето да не бъде изолирано.  В София, уви, ситуацията е по-трудна, заради недостига на ДГ въобще. Въпреки, че ТЕЛК-а ни дава предимство, предполагам, че често ще чуя "няма свободни места".

ТЕЛК-а дава предимство за групите от 3 г. нататък. ЗНП не предвижда предимство за яслени групи въпреки че директорите масово записват деца на това основание, но реално без някакви проблеми. Но го правят за да заобиколят правилата за прием основно. Ако ти откажат прием, пускаш молба до Столична община, дирекция Образование за съдействие. Прилагаш и всички медицински документи за доказателство.

Не знам как стои въпросът с тръгване със следващия набор. Сигурно може, защото имам информация че в първи клас, в паралелката на познато дете има записано 10-годишно дете със СОП. Т.е. няма да е нещо, което по изключение не се прави.

# 10
  • София
  • Мнения: 1 588
Мария, 2 пъти седмично.


Миленавита, не разбрах. Всеки от тях 2 пъти седмично, или детето имаше общо 2 пъти седмично такива занимания с ресурсен?

При Хриси в градината сега ходи ресурсен учител 2 пъти седмично по един астрономически час (2 занятия по 30 минути). Доколкото разбрах, логопед и психолог изобщо няма да работят с нея, и дори няма да се вястнат, макар че в документа от комисията, на която бяхме през май, пише, че Хриси има нужда и от тримата специалисти. Изобщо много съм объркана и не знам какво трябва да стане, за да получи Хриси съдействието, което й се полага.

Последна редакция: пн, 10 окт 2011, 22:03 от Мария

# 11
  • Пловдив
  • Мнения: 630
Мария , два пъти седмично с нея се занимаваха по половин ден. Всеки от тях се занимаваше с Лиза.
При нас първата година също нямаше логопед и психолог. Само на края на учебната година дойдоха да оценят развитието на детето. На следващата година вече в градината имаше още 4-5 други деца със СОП и може би това е причината да идват логопеда и психолога. Иначе първата година ни бяха казали, че ако искаме, можем да посещаваме тези специалисти в ресурсния център.

# 12
  • София
  • Мнения: 764
Дъщеря ми беше на 5 години,когато я приеха в 59 ОДЗ.Тогава разбрах за тази градина,приемат деца със СОП.Тръгна във втора група с 4 годишни и до сега е там,вече са предучилищна.Децата свикнаха много бързо с нея и тя с тях.Всяка сутрин като влизаме тичат да я прегръщат и се карат до кой да седне.
В градината има психолог,логопед и специален педагог,които работят всеки ден с децата.Отношението на директорката,учителките и целия персонал е страхотно.С родителите нямам никакви проблеми,разбираме се много добре.
Това е най-малкото,което мога да напиша за нашата градина.Много съм доволна и щастлива,че дъщеря ми ходи с голямо желание там.

# 13
  • София
  • Мнения: 272
Тра-ла-ла , много се радвам за това което споделяш. Това е градината към която и аз съм се насочила за малкия. Ноооо шансовете за прием май са никакви. Не че съм ходила на място, но за тази година той не е и готов още за градина, надявам се като проходи да кандидатстваме и за прием. Би ли споделила как ви приеха и какви са процедурите за  групите за деца със СОП.Отделни групи ли са или децата са в общите? Чета, че имали някаква комисия, но какво оценяват там и как правят подбора  newsm78  И другата градина която ме интересува е 17 ЦДГ в Младост 1, ако някой има впечатления и от там  Praynig

# 14
  • София
  • Мнения: 731
Тра-ла-ла, много се радвам, че така добре се чувства детето ти в градината. И аз имам същите въпроси като Надя, но мен ме интересуват по-скоро общите групи. Мисля, че синът ми няма нужда да минава първо през специална. Градината ни е далече, но като дойде време това няма да е най-важното.

Ели Х, опасенията ми за отказ са свъразни и с това, че не може да има повече от 2 деца със СОП в масова група. А за съжаление доста деца се сдобиха с ТЕЛК именно за по-лесен прием в градините. Иначе въпросът за яслена група въобще не стои пред мен. За тръгването с по-малка група, явно засега нещата са по решение на директора на ДГ, лошото е, че няма ясни правила.

Редакция на ключовите думи на тема





Ел. поща с която се опитвате да се регистрирате не съвпада
с тази използвана в BG-Mammma

Да Попълнете формата за регистрация Не Продължете с Facebook регистрацията

Активация на акаунт