Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

  • 15 окт. 2011, 09:02 ч.

По-различният поглед

  • 9 129
  • 152
  •   1
Отговори
  • Мнения: 13
След като завърших университета работих около година и половина като учител. Намерих друга, по-добре заплатена работа. Наскоро с колежките от студентските години имахме среща. Почти всички от години работят като учители. От дума на дума, наслушах се на доста неприятни неща, които ме накараха да се замисля.
Маркирам някои неща: Родители на първокласници не могат да бъдат накарани да подвържат и надпишат тетрадки, учебници и помагала; вземане на децата от колата, с "помощта" на клаксона и редовно закъснение на едни и същи родители; неявяване на родителите при искане на класен ръководител и директор; арогантно отношение от страна на родители и ученици; демонстративно идване на училище с ненаучени уроци и защита по този повод от страна на родителите; категоричен отказ на родителите да отделят вкъщи време за занимания с децата си; намеса в работата на учителя; агресия при малки ученици, подплатена с родителски одобрение ит.н и т.н.
 От години нямам  досег с училището. Наистина ли толкова толкова зле стоят нещата? Изрично искам да подчертая, че болшинството от колегите ми са с отлична подготовка и доста стаж. Хора широко скроени, интелигентни, владеещи езици и компютърни технологии. И докъде би било нормално да се простират родителските претенции. За вас нормално ли е родител да се меси в работата на учител? Позволявате ли си го с друга професия, примерно намеса в работата на служител в кметството или банката?
Нека тази тема не се превърне в тема срещу учителите. Нека погледнем от тяхна страна. как ни виждат те .

# 1
# 2
  • Мнения: 442

     
     Като гледам- нещо не ти върви темата...  Grinning Аз така и очаквах, като я видях сутринта...
   
     И все пак ще напиша мнението си.
     На днешно време стана много трудно да живееш добре. Хората имат малки заплати, а много отговорности и проблеми. Работиш от сутрин до вечер, занимаваш се с домакинството, имаш и други задължения към семейството, а и към себе си, разбира се. На хората сили и хъс не им останаха вече, за да се справят и затова всеки гледа себе си. Много е трудно да се спреш и да се замислиш за чуждата гледна точка.
     Образователната ни система се нуждае от промяна, защото образованието, което получават децата, не е на ниво. Не по вина на учителите ( има и такива, които не си вършат работата), а по вина на системата. А би могло да е толкова по-добре... Малко хора се замислят, че учител няма как да не се постави на мястото на родителите, тъй като и самите те са такива и децата им ползват услугите на същата система.
      Но да се поставиш на мястото на учителя се оказва много, много трудно... Какви абсурдни мнения съм чувала... За работното време, не била кой знае каква работата, някои дори са ми казвали, че според тях не била кой знае каква отговорността (а става въпрос и за техните деца...???)и още много други...
      Ще дам един пример: по време на стачката на шофьорите (градския транспорт) стоя на една спирка, а до мен един мъж и една жена чакат с едно момче (около 14-15 год). Започват да си говорят за стачката, при което детето възкликва: '' Те защо ще стачкуват, какво толкова правят- само си седят и въртят волана...'' Става въпрос за момче, а не за зрели мъж и жена, но много хора се изказват за работата на учителите по същия наивен/детински начин. Чак да се чудиш наистина ли не виждат нищо нередно да се изказват за чуждата работа така ''компетентно'', все едно са наясно със същността й...
      Проблемите са двустранни. Няма как да се отричат некадърността и липсата на желание на някои учители, а когато попаднеш на такива.... Лошото е, че (поради някаква причина) дори не се правят опити за контрол и санкциониране.
      От друга страна и липсата на интерес и сътрудничество от повечето родители, липсата на уважение от обществото, както и ниското заплащане отблъскват добрите, способни хора от професията.
      Аз все пак се радвам, че все още има хора, които уважават професията, уважават учителите, полагат усилия да сътрудничат ( защото е много важно да има взаимовръзка между учители и родители), независимо от ограниченото време, с което разполагат и така нещата се получават. Но защо трябва да разчитаме на това, че ще попаднем на добър учител? Би трябвало тези, които не са за професията, да не се допускат. А ако можеше да се упражнява и контрол над задълженията на родители....
       Малко объркан е коментара, но темата е с много размити граници и може да се пише много по нея.  Peace

# 3
  • Мнения: 2 866
В голямата си част аз разсъждавам като Нес. Не е трудно е да погледнеш от чуждата страна. Трудно е да признаеш какво виждаш. Трябва да си много толерантен, искрен, за да дадеш коректно мнение. Учителят по-лесно се поставя на мястото на родителя, защото и той е родител. Родителите много често обаче мислят, че знаят всичко за учителската професия, но не е така.

         Какви абсурдни мнения съм чувала... За работното време, не била кой знае каква работата, някои дори са ми казвали, че според тях не била кой знае каква отговорността (а става въпрос и за техните деца...???)и още много други...
     

За съжаление всички сме чували подобни безумия. Как може да се говори така?! Най-малкото, дори да не научиш детето на нищо / както често учителите биват обвинявани /, само да го върнеш живо и здраво на родителите е огромна отговорност.
Хората са различни, нормално е. Нормално е учителят да не се хареса на всички. Едва ли и той харесва всички родители. Но има морални норми,  които предполагат цивилизовано  общуване. Реплики от сорта - "мани я тая даскалица", особено пред детето са меко казано липса на възпитание. Е, какво да очакваме от детето на такъв човек? Явно същото. Затова учениците си позволяват арогантно държание - имат личен пример.
В същото време  има страхотни родители. Без дума да е казана идват, питат с какво и как могат да помогнат. Някои от тях правят по своя инициатива подобрения  в класната стая и доста други неща. Радвам се,че все още ги има. Има и прекрасни учители, но не е тайна, те си отиват. Или идва ред за пенсия, или намират по-атрактивна работа / макар и след 25г. в училище / и за чужбина заминават... Спасяват се. Не издържат на обидното отношение / включително и материално /.

# 4
  • Мнения: 13
Прочетох темата, към която води линка. Там нещата са малко по-различни от това, което на мен ми се иска да се коментира. Там акцентът е изместен към некадърността на учителите. Аз искам да погледнем те как ни виждат. Но наистина май няма желаещи да погледнат от другата страна. Всеки си гледа от своята камбанария.

# 5
  • Мнения: 5 780
Виновна е системата, м?
Контрол над задълженията на родителите?

Понеже авторката е дала примери, ще си послужа и аз с такива.
Ученичка бях през 70-те и 80-те години на миналия век.
Ако някой от нас нарушаваше дисциплината биваше изгонен от час и му се пишеше неизвинено отсъствие.
Ако някой беше с облекло, неотговарящо на правилника на училището не се допускаше в сградата на училището и му се пишеха неизвинени отсъствия за деня.
Ако някой системно нарушаваше реда се минаваше по стълбичката за провинения - учител, класен ръководител, зам.директор и накрая директор.
След n броя явяване пред директор често си търсеше ново училище.
В училище първокласници тръгваха най-различни, с най-различни родители. Едни завършваха основно, други средно, някои си доучваха в трета сменна и разни вечерни училища.
Не всички сме били непременно супер примерни ученици, но ни е било страх да не ни изловят, защото в училище следваха наказания.
Какъв респект да има днес един ученик от въпросната институция, като тя е безпомощна да съблюдава реда, който сама си е определила.
То вече става смешно.

Ами като не искат да подвързват учебници - да не го правят. Тези, които са като парцал накрая на годината се заплащат.
Като си без домашно три пъти ти пишат двойка.
Като си в неприличен вид - не те пускат в училище.
Като се държиш арогантно - те гонят от час, ако ти стане навик те предупреждават няколко пъти, ако не - гонят те от училище.

Какво толкова сложно има в това?
Защо преди 20 години е можело, пък сега не може?
Защо родител трябва да седи на глават ана пубертета и да го кара да си пише домашното, вместо да му напишат 1-2 двойки и да се научи?

Хич не ми  е ясно точно какво се изисква от днешния родител, само пишете навсякъде как искате нещо, но така и не ми е ясно какво?
Какво да направя аз, като някой от класа се държи невъзпитано и пречи не само на учителя, той е един, пречи и на още 29 деца да се образоват?
Ами той може да е сирак, може баща му да е пияница, майка му-проститутка, какво общо имам аз и моето дете с проблемите, които възникват във вашата институция и това, че не може да се оправяте с хулиганите?
Какво очаква училището от родителите на останалите деца?




# 6
  • Мнения: 741
Родителските претенции? Да, има ги. И ако аз самата бях учителка, и бях принудена да търпя неуместните родителски претенции, не знам как бих се справила с тях, защото при всички случаи щеше да се получи сблъсък между моето чувство за справедливост, принципите ми - от една страна, и претенциите на родители, които са изгубили представа за нормалните граници - от друга. Ще споделя мнението си за претенции на родители, които и мен ме дразнят така, както и авторката на темата.
Има такива родители, които имат финансовите възможности за подпомагане на училището - което е благородна проява само на пръв поглед. След това - елате и вижте за какви претенции става въпрос! Идеята на някои от тези родители е "Аз давам - но задължително трябва и да получа", т.е. детето му. Претенциите са за шестици, без значение дали детето ги оправдава със знанията и уменията си в училище, претенциите са и за проявяване на компромиси ако детето създава проблеми с дисциплината.
Да, има и страхотни учители. В последно време май не пишем за тях. Познавам такива (класната на дъщеря ми в гимназията, 2-3-ма учители от предишното й училище) и им се възхищавам. Точно тези учители за мен са достойни да бъдат такива и мечтая всички да са като тях.
Обаче има и друго нещо. Вие лично, бихте ли критикували учители, от които се възхищавате и сте доволни?  Тези учители, които по някаква причина са предизвикали нашето недоволство и критика, значи са дали повод за това. И мнението ми за тях е, че не са достойни да бъдат учители и би трябвало да си потърсят друга работа.
С други думи - има Учители и "учители". Има Родители и "родители"...

# 7
  • София
  • Мнения: 888
Винаги съм смятала учителската професия за особено важна и като родител много съжалявам,че тя не е достатъчно платена и, че не й се отдава нужното уважение. Смятам, че родителят не трябва да се меси в работата на учителя, освен ако не се налага основателно. Пред госпожата казвам на детето,че трябва да изпълнява каквото каже, а на госпожата, че може да я наказва когато и както сметне за добре ако се налага. Не искам да се меся в методите на учителката, защото детето прекарва с нея много време и трябва да разбере, че учителската професия е нещо наистина важно. Съжалявам за тези родители, които си мислят, че знаят повече от учителя. Това се отразява негативно само и единствено на детето.

# 8
  • Мнения: 442
    Нова, стига вече... Нека не превръщаме и тази тема в глупав и безсмислен спор. Виновна е системата. Да! Можеш ли да не се съгласиш с това? Има и учители виновни. Написах и това. Ти също коментираш, че има учители виновни, тогава къде виждаш конфликта? Не мога да разбера... Ако някой е останал с впечатление, че пиша за вината на системата, за да извиня учителите, които не си вършат работата- не е така, нямам такова намерение, а и не виждам да съм го написала. Просто трябва да се приеме, че както учителите, така и родителите ( а и цялото общество) играят огромна роля и трябва да бъдат признати грешките на всяка една страна... Ако всички камъни се хвърлят в градината на учителите, дори и училищата да се напълнят със страхотни професионалисти, проблемите няма да се решат...    
      Контрол над задълженията на родителите..? Ооо, ДА! Трябва. Има примери за такива родители, които въобще не се интересуват от това какво се случва с детето им в училище. А от това страдат децата. Имат претенции само за оценките, но не се сещат да се поинтересуват как се чувстват децата им, трудно ли им е, трябва ли с нещо да сътрудничат и пр.... Не всички родители са такива. Но ги има!  

# 9
  • Мнения: 2 866
Защо преди 20 години е можело, пък сега не може?

И аз съм учила в тия години. И аз много пъти съм се питала защо сега е така. Преди 20г. родителят се срамуваше, ако се случи нещо подобно на описаните случаи, и привикването му в училище беше нещо стресиращо. Аз бях в майчинство точно в годините на прехода, но по-възрастни колеги разказват как тогава криворазбраната демокрация е освободила всички задръжки - отпада оценката за поведение, униформите, родителите, оцелявайки в купонната система, нямат време за децата. И резултатите не закъсняват. Днес има наказания по правилник. Но да накажеш някого никак не е лесно. Всяко наказание се обжалва от родителите. Следва проверка от РИО и цялото училище е в хаос и ужас, защото започват проверки на неща, които нямат касателство по случая. Минава време. Ново наказание - пак обжалване и проверки. Е, дали ще потретиш? Пишеш двойка - идва родител и ти вдига луд скандал. Псува и фамилиарничи. Струва ли си?

# 10
  • Мнения: 7 761
"Аз давам - но задължително трябва и да получа", т.е. детето му. Претенциите са за шестици, без значение дали детето ги оправдава със знанията и уменията си в училище...

Ми то това е ВСЕОБЩО желание на цялото общество - един дава спонсорство, друг изтъква, че плаща данъци. И може би точно там е коренът на проблема. Изглежда, че на всички - и на родители, и на правителство, и на учители им е по-лесно да си затварят очите и да се радват на шестици без покритие. А ако наистина искаме образованието да се оправи трябва да сме готови оценките в училище да са такива, каквито са оценките за влизане в гимназии след 7 клас например. Т.е. нормално е само десетина процента от децата да са отличници, и поне десетина да имат двойки. Нормално е всеки един отличник по математика да може да се класира за втория кръг на олимпиадата (както беше по наше време и както посочи една мама в друга тема). Нормално е един отличник по БЕЛ да знае да пише грамотно, граматически правилно, ясно построено и на добър език. Колко от децата го могат? Ми нека останалите да имат тройки, четворки, че и двойки. Така поне ще сме наясно от къде тръгваме. Ама на никого не му изнася да види истината в очите. И всичко тръгва от там - щом веднъж се направи компромис, следващият вече не е страшен. И всеки следващ идва все по-лесно и естествено.
Всеки родител ще каже "Искам детето ми да получи добро образование". Но после се оказва, че само десетина процента наистина са готови да посрещнат изискванията на доброто образование. Останалите го искат някакси наготово, като с фалшивите шестици.

Накратко - за да се оправи образованието най-напред трябва да се въведат обективни и трудни изпити, където критериите за шестица не се нагаждат според представянето на децата, а са според нивото на децата в Европа и света. И ако се каже, че успехът на нашите деца е между "е" и "пи" - така да бъде. Поне ще знаем от къде тръгваме. Но не виждам желаещи да се плати тази цена. Затова ще се лъжем и ще мърморим по форумите, а по-способните деца ще се борят със системата с уроци и ще бягат навън.

# 11
  • вече и в други градове
  • Мнения: 145
  Не забравяйте и делегираните бюджети!!! Mr. Green

# 12
  • Мнения: 2 866
На няколко места го срещам това за данъците. Ами всички плащаме данъци. Учителите също, както и всички, работещи в бюджетни организации. Смея да твърдя, че дори плащат повече, защото доходите им са видни, не като в някои частни фирми, където масово се осигуряват на минимална заплата.

# 13
  • Мнения: 5 780
Защо преди 20 години е можело, пък сега не може?

И аз съм учила в тия години. И аз много пъти съм се питала защо сега е така. Преди 20г. родителят се срамуваше, ако се случи нещо подобно на описаните случаи, и привикването му в училище беше нещо стресиращо. Аз бях в майчинство точно в годините на прехода, но по-възрастни колеги разказват как тогава криворазбраната демокрация е освободила всички задръжки - отпада оценката за поведение, униформите, родителите, оцелявайки в купонната система, нямат време за децата. И резултатите не закъсняват. Днес има наказания по правилник. Но да накажеш някого никак не е лесно. Всяко наказание се обжалва от родителите. Следва проверка от РИО и цялото училище е в хаос и ужас, защото започват проверки на неща, които нямат касателство по случая. Минава време. Ново наказание - пак обжалване и проверки. Е, дали ще потретиш? Пишеш двойка - идва родител и ти вдига луд скандал. Псува и фамилиарничи. Струва ли си?

Да, струва си. Друг начин да се управлява каквото и да е аз не знам.
А и този родител, ако знае, че детето му за непристойно поведение може да бъде изключено едва ли ще псува.
Но не, всички знаят, че институцията е слаба и бездейна. Вие сте тези, от които зависи да сложите правилата на масата и да задължите всички да ги спазват, докато са в училището.
Правилата никога не работят за всички само с добри пожелания, за някои трябват наказания.
Какво значи цялото училище да е в хаос и ужас?
И на мен не ми е приятно да ми правят ревизия, но ми я правят.
Защо вас да не могат да ви проверяват, нещо криете ли?

П. И като цяло сте в голяма заблуда относно изискванията на родителите. Много са тези, които искат по-добро образование за децата си. Днес 15 минути въртях с колата около СМГ, за да успея да взема сина си от курс.
Има 11 групи третокласници и 17 групи четвъртокласници, това са 28 класа, едно цяло основно училище, че и отгоре.
Само на тези курсове има между 500 и 800 деца от 3 и 4 клас , които искат да учат математика качествено или чиито родители са наясно какво е положението в други училища в среден курс.

Последна редакция: сб, 15 окт 2011, 23:31 от нова

# 14
  • Мнения: 2 866
Защо вас да не могат да не ви проверяват, нещо криете ли?

П. И като цяло сте в голяма заблуда относно изискванията на родителите.

Какво има за криене в едно училище? Не е въпроса да не ни проверяват, а да проверяват това, за което е жалбата. Иначе ние сме редовно проверявани, често от хора, които не помнят времето, когато са били учители.

Не подценявай толкова учителите. Много добре знаем какво искат родителите. Нямам намерение да превръщам темата в спор с теб, няма да намерим общ език.

Общи условия

Активация на акаунт