Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

  • 3 фев. 2012, 08:45 ч.

Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 18

  • 70 666
  • 754
  •   1
Отговори
  • Sofia
  • Мнения: 7 178


Стъпка за невидимите деца на България.  Сайт.
Страницата на майките във фейсбук.

Предните ни теми:

Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 17
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 16
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 15
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 14
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 13
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 12
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 11
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 10
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 9
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 8
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 7
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 6
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 5
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 4
Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 3
Аутистичен спектър - обединена тема 2
Аутистичен спектър - обединена тема  

Клиника по детско - юношеска психиатрия „ Св. Никола”

СБАЛ Св. Наум - IV км

Час за ЕЕГ - СБАЛ "Св.Наум" -  02/97 02 149

Скенер СБАЛ "Св.Наум" - 02/97 02 300, 02/971 14 08



Диагностични критерии
На амер.психиатрична асоциация:

•   Критерии  DSM ІV.
А. Анормално или нарушено развитие, наблюдавано преди 3-годишна възраст, в поне една от следните области:
1)   Рецептивна или експресивна реч, използвана при социално взаимодействие.
2)   Развитие на селективни социални привързаности или реципрочни социални взаимодействия.
3)   Функционална или символична игра.
В. Трябва да бъдат представени поне шест симптома от (1), (2) и (3), като поне два са от (1) и поне по един от (2) или (3):
1) Качествено нарушение на социалното взаимодействие в поне две от следните области:
а) Липса на адекватно използване на очен контакт, изражения на лицето, пози на тялото и жестове за регулиране на социалното взаимодействие.
б) Липса на изграждане (съответно за умственото развитие и независимо от широките възможности) на взаимоотношения с близки и приятели, които включват взаимно споделяне на интереси, дейности и чувства.
в) Липса на социално-емоционална реципрочност, проявяваща се като нарушен или отклонен отговор на чувствата на другите хора, или липса на моделиране на поведението в съответствие със социалното обкръжение, или слаба интеграция на социалното, емоционално и комуникативно поведение.
г) Липса на спонтанно желание за споделяне на радост, интерес или постижение с другите хора (напр. липса на показване, даване или посочване на другите хора на предмети, които интересуват индивида).
2) Качествени аномалии в комуникациите, показани в поне една от следните области:
а) Намалено или пълна липса на социален език, който не се съпровожда от опит да се компенсира посредством използването на жестове или мимики като алтернатива на комуникацията (често предхождана от липса на комуникативно бъбрене).
б) Съответна липса на инициатива или поддържане на разговор (комуникативно разменяне) (на кавото и ниво да е развита речта), при който се отговаря реципрочно на комуникациите на другия човек.
в) Стереотипно или идиосинкретично използване на речта или идиосинкретично използване на думи или фрази.
г) Липса на варираща, спонтанна волева игра или (в по-малка възраст) на социална въображаема игра.
3) Ограничени, повтарящи се и стереотипни шаблони на поведение, интереси и дейности, показани в поне едно от следните:
а) Всеобхватна заетост с един или повече стереотипни шаблони на интерес, който е аномален по контекст или фокусиране, или един или повече интереси са аномални по тяхната интензивност и определено естество, или не са в тяхното съдържание или фокус.
б) Очевидно натрапчиво придържане към специфични нефункционални рутинни дейности или ритуали.
в) Стереотипни и повтарящи се моторни маниеризми, които включват пляскане с ръце или пръсти, или въртене или движения на цялото тяло.
г) Прекалена заетост с части от предмети или нефункционални елементи на материали за игра (като техния мирис, излъчван от повърхността им, или звука или вибрациите , които те предизвикват).
ICD-10.

Международна класификация на болестите:

•   Критерии ICD 10.
А. Общо шест от точки (1), (2) и (3), като поне две от (1) и по една от (2) и (3).
1.   Качествено нарушение в социалното взаимодействие, показано в поне две от следните:
а) забележимо нарушение в използването на множество невербални поведения, като очен контакт, изражения на лицето, пози на тялото и жестове при регулиране на общуването.
б) липса на изграждане на приятелски връзки, съответни за възрастта.
в) значително нарушено изразяване на удоволствие от щастието на другите.
г) липса на социална или емоционална реципрочност.
2.   Качествено нарушение в комуникирането, показано в поне едно от следните:
а) Забавено или напълно липсващо развитие на социална реч (без да се съпровожда от компенсиране с помощта на алтернативни начини за комуникиране, като жестове и мимики).
б) При индивидите с адекватна реч, значително нарушение във възможността да се започне и поддържа разговор с другите хора.
в) Стереотипно или повтаряемо използване на речта.
д) липса на различни спонтанни волеви игри или обществено-имитационни игри, съответни за възрастта.
3.   Повтарящи се и ограничени и стереотипни шаблони на поведение, интереси и дейности, показани в поне един от следните критерии:
а) непреодолима прекалена заетост с един или повече стереотипни и ограничени шаблони на интерес, които са аномални по интанзивност или по фокус.
б) очевидно натрапчива привързаност кам специфични рутини или ритуали.
в) стереотипни и повтарящи се двигателни маниеризми (напр. пляскане или извиване на пръсти или ръце, или сложни движения на цялото тяло).
г) натрапчива прекалена заетос с части от обекти.
Б. Отклонение или анормално функциониране в поне една от следните области, проявени преди навършване на 3-гоодишна възраст:
(1)   Социално взаимодействие.
(2)   Реч при изпозване при общуване.
(3)   Символична или въображаема игра.
Критериите са взети директно от ICD-10 /16/ справка тук


ЦЕНТРОВЕ ЗА РАБОТА С ДЕЦА АУТИСТИ:

Пумпелина

Център за приобщаващо образование

Логопедичен център "Логос"

Клуб "Слънчогледи"

Център за социална рехабилитация и интеграция на лица с проблеми … тистичния спектър - държавен

Холиста клиник

Карин дом

Дневен център за деца с аутизъм и специални образователни потреб … uot;Тацитус"

Стъпка за невидимите деца на България
Логопедичен сайт със справка на голяма част от логопедите

Полезни материали за деца от спектъра - блог с материали от всички майки Hug
СИД - Сензорно интегративна дисфункция. Сензорна интеграция.
Енциклопедия Аутизъм.ново
РАБОТА С ДЕЦА С АУТИЗЪМ.О. И. Ловаасново
Методът на Ловас.От майки за майки.ново
АУТИЗЪМ.КРАТКА ЕНЦИКЛОПЕДИЯново
Стивън Оливър.РАЗБИРАНЕ НА АУТИЗМАново
Игри с аутистични децаново

Тестът "Погрешно вярване" (false belief test)ново
Чек-лист за нарушена комуникация в ранно детство ново


Други теми свързани с аутизма
   
аутизма проблем на 21 век

Специалисти по аутизъм в България  
деца с генерализирани разстройства
Тема за методите на Роберто Моралес

Диагноза аутизъм
Атипичен аутизъм
Аутизъм и разстройства в развитието
Защо се прави скенер при аутизъм?  
Творчески заложби /рисуване, ..../ при децата с ГРР, атипичен аутизъм
Деца с аутизъм
АУТИЗЪМ - ето една интересна статия и една книга
относно диагноза ГЕНЕРАЛИЗИРАНО РАЗСТРОЙСТВО НА РАЗВИТИЕТО
за майчетата на деца с аутизъм
   
autizum

Аутизъм,синдром на Аспергер
Аутизъм при малките деца
Аутизъм
Деца с аутизъм
Диета без глутен и казеин-мисия възможна
Диета без глутен и казеин - Трудния път към успеха
Диета без глутен и казеин - Трудния път към успехa 2
Правилната диета при аутизма - събрано  от двете теми
Биохимичен подход, диети
КЛУБ на майките с ДЕЦА с ГРР и АУТИЗЪМ има вече собствена интернет-страница

Теми, които имат връзка с аутизма

Какво можем да направим без пари за детето си
За страничните ефекти от ваксините...има ли пострадали дечица...  
Обучение с картинки в Ресурсния център
Специалната майка
   
Писмо на едно дете с увреждания до неговата майка


Благодарности на  Констанца за предоставянето и превода на следните материали:

Оценка, диагноза и третиране на стомашночревните нарушения при индивиди с ASD: консенсусен доклад.
Семантико-прагматично нарушение
Какво е ехолалията?  
"Предложение на амер.психиатрична асоциация за DSM V" :1. , 2. , 3.


Преводите на юл4е Heart Eyes систематизирани от [desi]   bouquet

Аутизмът – поглед отвътре
Темпъл Грандин,
д-р на науките, асистент – преподавател, Университет на Колорадо


Въведение
Липса на реч
Ритъм и музика
Сензорни проблеми
Близост-Отбягване
Машина за притискане
Мъчително безпокойство през пубертета
Лекарства
Бавно подобрение
Семейна история
Симптоми на сензорна депривиация
Директни идеи фикс
Визуализация
Визуализация-продължение
Изключителни умения

Недостатъци и умения

Как се научих да чета
Наставник
Кой ми помогна да се възстановя

ДЕСЕТ НЕЩА, КОИТО ВСЯКО ДЕТЕ С АУТИЗЪМ БИ ИСКАЛО ДА ЗНАЕТЕ

Част I-ва
Част II-ра

Митове за аутизма

Странна случка с куче през нощта – от Марк Хадън
Ерик Чен

Част I-ва
Част II-ра
Част III-та
Част IV-та
Част V-та

Бърз тест за деца на 18 месеца

КАКВО Е АУТИЗМЪТ?
НЕРАЗБИРАНЕ НА АУТИЗМА

ПРИЗНАЦИ НА АУТИЗЪМ
ПРИЧИНИ ЗА АУТИЗМАОБУЧЕНИЕ НА АУТИСТИТЕКАКВО ДА НАПРАВЯ, АКО СЪМ АУТИСТ

МИТОВЕ ЗА АУТИЗМА – ТЕОРИЯ НА УМА
Ерик Чен

Част I-ва
Част II-ра

100 лечения и терапии за Аутизъм Спектър нарушения

Информация за стволовите клетки

Линк 1 , втори, трети, четвърти има още много подобни - справка Гугъл

Аутизмът. Oтговори на най-важните въпроси -  Книга
Сензорен сайт
Как самостоятельно изготовить Flash Cards и тук, и тук, и тук

Деца индиго

The ABA Program Companion

Писане контур и тук и още идеи

Сайт за англоразбиращите
Donna Williams' Personal Space

Сайт за компютърни игри
 
Психично здравен сайт

Son-rise

програмата Son-rise http://www.autismtreatmentcenter.org/

Терапия с музика и животни
Холдинг терапия
Мама терапия
Аудио-Психо-Фонология.Д-р Томатис.

Обучителни игри:
Образователни игри за изтегляне
Мини игри
Още много игри за изтегляне

Писмо от Жени Попова - програмен асистент на деца с аутизъм  към специализирано училище в Канада.

Предавания:

Едни от нас - с участието на Calathea /15.01.2010г.
На Кафе с участие на Влади Цолова,Мина Ламбовска и др..06.02.2012 г.
Ирена Соколова: Децата с аутизъм са 10% от всички деца.ТВ Нова,с участието на Влади Цолова.



Последна редакция: ср, 29 фев 2012, 16:11 от Селма

# 1
  • в моя свят
  • Мнения: 842
Благодаря за темата   bouquet

# 2
  • Мнения: 1 434
  bouquet

# 3
  • София
  • Мнения: 3 244
Селма,   bouquet Констанца, благодаря и на теб за времето, коеото отделяш за да превеждаш   bouquet

# 4
  • Мнения: 1 738
Селма,
Мисля, че сега е времето да коригираш нещо, което вероятно никой от нас не е забелязал допреди да започнем да обсъждаме промените, предлагани от Армериканската психиатрична асоциация. Става дума за критериите в началото на темата. Написаво е “Европейските критерии и под него DSM IV”, които са всъщност сега действащите критерии на Американската психиатрична асоциация. Другите пък в ICD са на СЗО и би трябвало да са валидни за всички страни на света, но страните имат право да ги приемат или не. Доколкото знам, те са официално приети засега от 25 страни.

# 5
  • Мнения: 319
Констанца, и аз благодаря за преводите - изключително полезни са за мен   bouquet
Относно новите критерии - не намирам голяма разлика с изключение на това, че се обобщават в две групи.
Не видях обаче къде е Атипичния аутизъм  newsm78

Новите критерии няма да ни изведат от спектъра, важното е да вървим напред и нагоре. При нас ниво на тежест 1 (ако съм успяла обективно да категоризирам детето Mr. Green)

# 6
  • Мнения: 1 738
Renate_R
Няма никакви подгрупи. Само "Нарушение от аутистичния спектър", а за да се сложи такава диагноза, детето трябва да има всички критерии от т. А и поне 2 от т.В, т.е. не може да се сложи тази диагноза, ако няма съчетание от да кажем СИД + ритуално, репетитивно поведение, стериотипии + ограничени интереси и т.н. Четох коментари на организации на родители, че с новите критерии ще отпаднат около 45% от високо функциониращите, което означава, че няма да получават услуги, които са ползвали досега. Казват, че ще бъдат други, но какви, не се знае. Четох и една майка която казво: "Най-после. Писна ми от това срамежливи деца да се диагностират като аутистични и да получават услуги и социални облаги." Нейното дете било първоначално диагностицирано с умствена изостаналост и въпреки, че имало всички характерни белези за спектъра, не можела да пробие.

# 7
  • Мнения: 319
Констанца, благодаря за разясненията!
Снощи четох доста набързо и явно между редовете Mr. Green
Връщам се да прочета внимателно.

# 8
  • Мнения: 11
Благодаря за темата!  bouquet

Констанца, благодаря за преводите и разясненията!  bouquet

# 9
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 7 244
Дали знаете диетата без глутен и казеин може ли да навреди на дете с аортна стеноза?

Нямам представа какво точно е това, но ако прочетеш каква е диетата може би сама ще се ориентираш? В най-опростения си вариант, изключвайки единствено глутена, казеина и бялата захар, не би трябвало по никакъв начин да повлияе на нещо друго. А и ще разбереш до месец - два най-много дали действа.

# 10
  • София
  • Мнения: 2 316
Ако може да допълня Любознателна - бих препоръчала всяко едно дете да избягва да яде консерванти, оцветители и стабилизатори в готовите храни. Те се намират в безалкохолните, снаксове, зрънчовци, кубети, чипсове, миникексчета, кроасани, дъвки, дори натуралните сокове, бозата.......дори да не минете на диета е добре да избягвате тези храни в които има добавки и химия.
Забравих да напиша и "Маги малки тайни", бульони на кубчета, полуготови храни, полуготови спагети, подобрители на храната.

# 11
  • Мнения: 6 739
Честита нова тема
Все сядам да напиша своят коментар по повод клипчето чийто линк даде Констанца и все така и не изпращам нищо. Страшно е. И филмчето не ме кара да се чувствам по добре. Само при 10% може да става въпрост за някаква  реализация а останалите са в канала. Какво правим снашите деца ?! Опитваме се да наваксваме със много терапии ( все пак много от децата спроблеми не са високофункционални ) но дали всъщност ги подготвяме към реалния живот. доколко можем ли да ги подготвим към него. Готови ли сме да им дадем шанс да опитат, а те имат ли шанс да се справят ...

Беше ми страшно и от нещо друго. момчето изглежда доста по адекватно от филмчетата в детските си години, отколкото като "възрастен". Това ли чака и моето дете - сега ми се струва на една крачка от адекватността обаче дали тази крачка няма да се уголемява ей така, ден след ден, незабележимо , докато децата си растат ... и така разтояниетомежду другите деца и моето ще стане ... дори не мога да подбера точната дума .... непреодолимо. Тук веднага изниква въпосът - Дали въобще някога е било възможно да бъде преодолимо?

Благодаря на Констранца за положения труд при превода на "новите" критерии.
  bouquet

# 12
  • Мнения: 1 738
re_ge,
Ти просто изрече на глас страховете на всички ни. Никой от нас не знае какво ще стане вбъдеще с нашите деца, ще ги приемат ли по-далечните, обществото, как ще е, когато останат сами в живота. Малко по-различно е за тези от тях, които имат братя или сестри. Разбира се, братята и сестрите не трябва да бъдат натоварвани с комплекси израствайки, нито да стават жертва като възрастни, но няма кой друг да обича истински и да не изостави различните, когато родителите им си отидат.
Звучи доста песимистично, но все пак си мисля, че децата имат шанс, ако ги жалим по-малко и ги принуждаваме да общуват и осмислят живота такъв, какъвто е. Не е невъзможно, но е трудно и болезнено за нас повече, отколкото за тях самите.Повечето майки, включително и аз, имаме свръхсилен закрилнически инстинкт към различните си деца и сме готови да скочим пред тях и да ги предпазим от всичко – от шамари, от присмех, от обиди. Може би трябва ние да се променим, ако не в душите си, в действията си, ако бащите не могат или не искат, или са се дистанцирали. А когато бащите имат желание и сили да участват, да не им пречим, особено, когато детето е момче. Нашите деца са само наполовина различни. Казвала съм подобни неща и друг път и го мисля, че едната им половина е извънземна, но другата може да бъде принудена да ги “приземи”.

# 13
  • Пловдив
  • Мнения: 740
   Момичета, бъдещето на децата ми е най-големият ми страх.Пубертета ме плаши ужасно.Не искам един ден да натоваря дъщеря си с грижи за брат й, не искам и след 10 години да осъзная, че детето ми няма шанс в тази държава.Иска ми се да вярвам, че за това време ще развием по-добра социална политика, но честно казано не го вярвам.
  За това след много драматични дни в семейството ни, решихме съпруга ми да замине за Германия с перспектива след година и половина всички да заминем. Това може да се окаже най-голямата грешка в живота ми, може и да е шанса за детето ми, не знам, но трябва да опитаме.
  Мога да продължавам да живея така, да давам всичко от себе си, да го водя по терапии, да учим всяка свободна минута, той ще завърши 4 клас, може би дори и 7 и после какво?Не знам вие как сте психически и физически, но този стрес лично на мен ми докара доста проблеми.Трябва да направя нещо и за себе си и за другото си дете, както и за цялото си семейство.
   Дано не съм ви натоварила много в тази неделна сутрин.Толкова много мисли ми се въртят в главата и имам чувството , че всичко това не се случва на мен.
   

# 14
  • Мнения: 319
  Чета постовете ви и сякаш чета собствените си мисли.
  Страхът от бъдещето е най-големият ни страх, включително и моят. За съжаление всички ние го виждаме в черни краски. Дали родителите на така наречените "деца в норма" се замислят колкото нас за бъдещето? Най-вероятно виждат децата си самостоятелни, успели в живота ...
  Аз също изпадам в депресии и само работата и ежедневните грижи ми помагат да се откъсна от лошите мисли. Не се реших да имам второ дете. Въпреки, че братята и сестрите са най-близките ни хора след родителите, не мисля, че те трябва да се нагърбят с тежката задача да се грижат за аутистичният си брат/сестра. Стахът, че и второто ми дете може да има такива проблеми се оказа по-голям.
  За съжаление все по-често виждам случаи в които братя и сестри не искат дори да се видят, а камо ли да се грижат един за друг.
  Споделете как вие се борите и преодолявате негавните мисли за бъдещето на децата ни.
  Старая се психически и физически да издържа, защото детето ми има само мен и баща си.

Редакция на ключовите думи на тема



Общи условия

Активация на акаунт