МОН - промените продължават

  • 130 286
  • 1 526
  •   1
Отговори
# 255
  • София
  • Мнения: 7 277
Аз не разбрах от горните постове защо, ако децата се приемат в ПУК в училище по основен критерий на местоживеене, да трябва да се прекласират децата в 3-та и 4-та група в детската градина.

И пак определено смятам, че ако с въвеждането на местоживеенето като критерий за прием в първи клас се цели по-равномерно разпределяне на учениците сред училищата, как това ще се постигне, ако в същите училища в ПУК се влиза след приемен изпит или всичко друго, но не и по местоживеене.

# 256
  • Мнения: 11 969
Да, и това може да е удобство. За това и трябва да има допълнителни бройки. Проблемът идва, когато деца живеещи до някое силно желано училище не са приети в него, изместени от деца от други квартали. Това също не е редно. Макар че аз не виждам как това закрепостяване на децата да учат в кварталното училище ще го направи привлекателно, ако базата е занемарена и непривлекателна, нивото ниско, преобладаващият процент ученици е от малцинствен произход...

# 257
  • Мнения: X
Някой сеща ли се, че училищата  се финансират с общински пари и няма как да плащаш данък или наем за жилище в краен квартал, а да се ползваш от училищата на центъра примерно? Неправилно е по всички възможни начини, но правилността до такава степен изгуби смисъл по нашите ширини, че сума ти народ най-спокойно заявява, че им е удобно да запишат детето си в училището до местоработата или където там си иска и МОН трябва да се съобразява с тях.

# 258
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Финансирането на общините за училищата едва ли е само от местните данъци, даже не съм сигурна дали изобщо се заделят пари от тях.

# 259
  • Мнения: 21 455
И пак определено смятам, че ако с въвеждането на местоживеенето като критерий за прием в първи клас се цели по-равномерно разпределяне на учениците сред училищата, как това ще се постигне, ако в същите училища в ПУК се влиза след приемен изпит или всичко друго, но не и по местоживеене.
Опитах се да бъда деликатна в предходното си мнение.
Чл. 145. (1) Освен в случаите, определени в този закон, приемането на учениците в I клас не може да се извършва въз основа на проверка на способностите им.
 Общинските училища не са от изключенията предвидени в закона. За приема в детските градини също има някакъв текст. За ПУК обаче законът мълчи.
Заинтересованите могат да пишат на мейлите от първа страница с предложения по въпроса. Не би било зле приемът в предучилищни класове също да става по определени критерии при наличие на повече кандидати от местата.

# 260
  • Мнения: X
Финансирането на общините за училищата едва ли е само от местните данъци, даже не съм сигурна дали изобщо се заделят пари от тях.

Естествено че технически не е, защото в България всички пари от местни данъци отиват в републиканския бюджет и после държавата превежда суми за отделните общини, гласуване със Закона за държавния бюджет. Което не променя нищо от това, което написах по-горе.

# 261
  • София
  • Мнения: 7 277
И пак определено смятам, че ако с въвеждането на местоживеенето като критерий за прием в първи клас се цели по-равномерно разпределяне на учениците сред училищата, как това ще се постигне, ако в същите училища в ПУК се влиза след приемен изпит или всичко друго, но не и по местоживеене.
Опитах се да бъда деликатна в предходното си мнение.
Чл. 145. (1) Освен в случаите, определени в този закон, приемането на учениците в I клас не може да се извършва въз основа на проверка на способностите им.
 Общинските училища не са от изключенията предвидени в закона. За приема в детските градини също има някакъв текст. За ПУК обаче законът мълчи.
Заинтересованите могат да пишат на мейлите от първа страница с предложения по въпроса. Не би било зле приемът в предучилищни класове също да става по определени критерии при наличие на повече кандидати от местата.



Именно, чл. 145(1)/ЗПУО забранява прием в първи клас в общинските училища чрез проверка на способностите на децата, но те влизат през ПУК чрез изпит. А така трудно ще се постигне желаното изравняване между нивата на училищата; напротив ножицата между добрите и по-непривлекателните ще се разтваря още повече за съжаление.

# 262
  • Мнения: X
Цитат
Аз не разбрах от горните постове защо, ако децата се приемат в ПУК в училище по основен критерий на местоживеене, да трябва да се прекласират децата в 3-та и 4-та група в детската градина.
За да няма дискриминирани Simple Smile защото са на задължително обучение в определена степен - предучилищна - без значение дали са в ДГ или в училище. Ако са единни критериите за прием, детето би трябвало да участва и в класилане в ДГ. Но ако събере повече точки от записаните там и те бъдат изместени, едва ли родителите им ще поддържат тезата, че не е редно да имат предимство пред новопостъпващите заради това, че са посещавали втора група в градината.

# 263
  • Мнения: 21 455
За да няма дискриминирани Simple Smile защото са на задължително обучение в определена степен - предучилищна - без значение дали са в ДГ или в училище. Ако са единни критериите за прием, детето би трябвало да участва и в класилане в ДГ. Но ако събере повече точки от записаните там и те бъдат изместени, едва ли родителите им ще поддържат тезата, че не е редно да имат предимство пред новопостъпващите заради това, че са посещавали втора група в градината.
Ами тогава да прекласират и всички деца, завършили начална степен на образование, които не кандидатстват в училища със специални условия на прием.

# 264
  • София
  • Мнения: 7 277
Datura_inermis, в София, където основно е съсредоточен проблемът с приема в първи клас, за детска градина също се кандидатства с точки, като един от водещите критерии е свързан с района на местоживеене. В това отношение кандидатстващите за ПУК в училище не са ощетени. За всички се гледа да принадлежат на съответния район/квартал.

# 265
  • Мнения: X
Ashia, и тук е така. Но при ситуация - дете, което постъпва чак в ПГ (3та), от района на градината, трябва ли да има право да измести дете, което вече посещава градината, но е с по-малко точки? Защото деца, прекарали година в ПУК, според мен, при желание трябва да могат да продължат в същото училище, с децата от досегашния си клас, и е напълно оправдано да имат допълнителна точка.

# 266
  • Мнения: 11 969
Ами той и малкият влезе в ДГ с предимство район по местоживеене. Но не съм съгласна на общо класиране в ДГ и училище. Който иска да си праща детето предучилищна в училище и сега го прави. Аз, а и много други родители не можем да си позволим да изведем децата от ДГ и да ги пратим на 5г в училище. А и да се мести детето от една градина в друга? Градината на дъщеря ми беше в друг квартал, но максимално близката до работата ми, за да мога като свърши в 18ч да си я прибера. Но първата и основна причина беше, че от кварталната градина я разпределиха в смесена група (2-ра и 3-та по половин група), събрана в последния момент и настанена в апартамент при лоши условия и без достъп до допълнителни дейности. През същата година в квартала откриха филиал в новопостроена  сграда. А учителката ми заяви, че обучението във 2-ра група не било задължително, затова те ще работят с трета група, докато останалите си играят в другата стая под надзора на лелята). Три дена мъчих детето и себе си и я отписах, но можех да си го позволя, тъй като бях по майчинство с второто дете. За малкият предпочетох най-близките градина, за да не се налага да го влача при лоши условия надалеч. Но сме вече в друг квартал и нормална градина.

Аиша, ние не сме голям град, но проблем има в половината училища приемащи в първи клас. Само две от тях са на една смяна, останалите 4 СУ и едно ОУ са на двусменен режим.

Последна редакция: ср, 02 авг 2017, 23:58 от Mama Ru

# 267
  • София
  • Мнения: 7 277
Ashia, и тук е така. Но при ситуация - дете, което постъпва чак в ПГ (3та), от района на градината, трябва ли да има право да измести дете, което вече посещава градината, но е с по-малко точки? Защото деца, прекарали година в ПУК, според мен, при желание трябва да могат да продължат в същото училище, с децата от досегашния си клас, и е напълно оправдано да имат допълнителна точка.

По отношение на училището - за мен е естествено детето от ПУК в училище да има възможност да продължи в първи клас в същото училище, без дори да участва в класирането за първи клас.

# 268
  • Мнения: X
Аз споменах общ прием единствено заради мнението, че не е справедливо да има допълнителна точка за ПУК. За да се наложат критерии за прием в предучилищното, трябва да се съобрази, че се осъществява и в ДГ. Вероятно заради това не е законово обосновано, ако се засегнат единствено тези в училищата, ще е уязвимо на оспорване. А на този етап няма толкова голям наплив, може би ще се наложи след години и това да се обсъжда.

Докато не тръгнат от училищата да издирват по адреси и домови книги (както направиха някои), трудно ще се нормализират нещата, особено в София. В чужбина сякаш хората си избират жилище според близостта на градини и училища, средата в квартала. Местоработата не е от значение, защото не е важно колко бързо ще стигне родител до училище, а колко време ще отнеме на детето да се прибере у дома. В гимназията вече е ОК да е далеч, ако ще и в друг град, в селата без училище нямат избор, но не го разбирам това да живееш в единия край на голям град и да запишеш малко дете на час път.

# 269
  • Мнения: 3 882

Докато не тръгнат от училищата да издирват по адреси и домови книги (както направиха някои), трудно ще се нормализират нещата, особено в София. В чужбина сякаш хората си избират жилище според близостта на градини и училища, средата в квартала. Местоработата не е от значение, защото не е важно колко бързо ще стигне родител до училище, а колко време ще отнеме на детето да се прибере у дома. В гимназията вече е ОК да е далеч, ако ще и в друг град, в селата без училище нямат избор, но не го разбирам това да живееш в единия край на голям град и да запишеш малко дете на час път.

1. И да издирват, докато има прием с писмо от руо или министерство, пак ще има деца, приети по различен от общоприетия и регламентиран за масата начин. Това е приложим похват основно за прием в 1 клас и прием след 7 клас.
2. В чужбина този модел го има, факт, аз лично го приложих тук и все повече хора се опитват да го прилагат, да имат визия какво предстои с момента на раждане (трябват ти в близост градина, лекар, пазар, транспорт, училище, прилична среда)
3. Местоработата и не би трябвало да е от значение. Иначе се получава противоречие-да има уседналост за училищата, ама да си крепостен и в работата. Работа се сменя, понякога по-често от предвиденото и независимо от желанията. При мен например се смени мястото на местоработата и без да съм сменяла конкретната работа-офисът се премести на коренно различно място. Факт е, че в днешно време е от огромно значение детето да може бързо и безпроблемно да се прибере, така че близостта на училището е повече плюс, отколкото минус.
4. В гимназията също не е ОК да си далече и да пътуваш. Обемът материал, ако е съвестен ученик и си учи е такъв, че ако изядеш час, час и кусур в транспорт, означава да се лиши от малкото "сладости в ежедневието" в една възраст като тийн години, което често преобръща колата. Вместо да си на спорт, вместо да подхванеш да почетеш книга, ти висиш по спирки (сам, защото нали вече си голям), мръзнеш си, буташ се и едва се прибираш, лашкал си се час, час и кусур и трябва да седнеш да учиш за следващия ден, че то време не останало. Обикновено тогава правят рязък завой, казват си-абе яяяяяя, що не си гледате работата, и вместо да се лашка и учи, завива до близкия мол да се помотае.
Правилно подбраната с малко мисъл и малко късмет локация е от огромно значение.

Общи условия

Активация на акаунт