МОН - промените продължават

  • 130 224
  • 1 526
  •   1
Отговори
# 285
  • Мнения: X
Учебната година да започва на 15.09. и да свършва на 30.05./учениците до 4 клас/, 15 юни/учениците до 8 клас /, 30 юни за учениците до 12 клас. Ваканциите: 1-15 януари; 1-10 април.
Да се намали учебното съдържание! Езикът, на който се пишат учебниците, да бъде разбираем от ученика!
Да се направи така, че учениците с желание да идват в училището!
Многото изпитвания няма да доведат до по-високи знания!
Да се преподава малък по обем материал, който да се повтаря в няколко часа!
В специализираните паралелки да се наблегне на специалните предмети, за сметка на останалите!

Абсолютно съм съгласна. Изключително точно, според мен мнение.

# 286
  • Мнения: 21 455
Учебната година да започва на 15.09. и да свършва на 30.05./учениците до 4 клас/, 15 юни/учениците до 8 клас /, 30 юни за учениците до 12 клас. Ваканциите: 1-15 януари; 1-10 април.
Към момента законът определя началото на учебната година, а министърът - края на втория учебен срок, тъй като трябва да бъде изпълнено условието за определен брой учебни седмици ( съответно дни) за всеки клас.
По наредба ( пак въз основа на ЗПУО) ваканциите са - есенна, коледна, междусрочна и пролетна.
За да се реализира това предложение ще се наложат промени в поне три нормативни документа.
Не знам колко и какви отзиви са получили в МОН, когато на обществено обсъждане бяха подложени ключовите наредби за учебния план, оценяването и организацията на дейностите. Но е факт, че увеличеният брой учебни седмици за някои класове беше утвърден още през 2015, а броят на ваканциите и техният вид - през 2016.

# 287
  • European Union
  • Мнения: 1 382
Говорите за сложни термини и учебници. От години се чудя, защо целта е да покажем на учениците колко велико нещо е науката. И да започнем с предметите, които учат, не с учебниците. Защо не учат история, биология, география, а учат "История и цивилизация", "Биология и здравно образование", "География и икономика" и т.н. Ако може още със заглавието да покажем на учениците колко незначителни са техните знания. А какво остава за великия предмет "Технологии и предприемачество" учен още от първи клас. Какво очакват първокласниците, когато имат такъв час? Колко седемгодишни деца знаят значението на тези две думи. Или колко родители знаят какво значи ФКРУ учено във втори клас?
Като сме тръгнали да олекотяваме учебното съдържание, да започнем от началото.

# 288
  • Мнения: 21 455
Бяха обещали, че ще има промяна в начина на финансиране. Има ли някакви проекти в тази посока?
Появиха се проекти, относно финансирането. Още не съм ги разглеждала.

Проект на Постановление на Министерския съвет
Проект на Наредба за финансирането на институциите в системата н … щното образование
Мотиви
Становище на дирекция „Модернизация на администрацията“
Формуляр за частична предварителна оценка на въздействието

Бележки, становища и предложения по проекта на постановление да бъдат изпращани до дирекция „Финанси“ на e-mail: k.yordanov@mon.bg до 01.09.2017 г. включително.

Чл. 1. С тази наредба се определя държавният образователен стандарт за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование, както и:
1. условията и редът за определяне на броя на паралелките и групите и на броя на учениците и на децата в тях, както и за организиране на индивидуално обучение наученик от паралелка;
2. условията и редът за осигуряване на обучението по български език по чл. 17, ал. 1 и 3 от Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО).
3. редът за включване на частните детски градини и училища в системата на държавно финансиране;
4. приемането на деца и ученици за безплатно обучение в частните детски градини и училища, включени в системата на държавно финансиране;
5. методиката за определяне на максималния размер за събираните средства от родителите на деца и ученици от частните детски градини и училища
6. условията и редът за възстановяване на неизразходваните средства от държавната субсидия от частните детски градини и училища, включени в системата на държавно финансиране;
7. условията и редът за преустановяване предоставянето на средства от държавния бюджет на частните детски градини училища, включени в системата на държавно финансиране.


При мен класовете не се виждат като числа, а като празни квадратчета, поне в началото на наредбата. Не съм стигнала още до края.

Последна редакция: чт, 03 авг 2017, 13:23 от министър Дидева

# 289
  • София
  • Мнения: 571
Едносменният режим някак влиза в противоречие със системата на делегираните бюджети. Някои училища записват огромен брой ученици и "базата" ествествено не позволява едносменен режим. Ако това би отпаднало, за доста деца би била възможна само първата смяна.
В моя квартал има училища, които приемат по 7 паралелки първокласници и такива, които сформират 1, 2 паралелки. Това са неспециализирани училища, които нямат и много ученици-гимназисти (0,1, максимум 2 паралелки за випуск). Някои от тях са отдали част от помещенията си на външни институции (колеж, частна гимназия). Ако имаше някакъв лимит, пустеещите училища щяха да се запълнят с учениците, незаписани в многолюдните училища. Така при 3, 4 паралелки може да се осъществи учене в една смяна. Но това означава многолюдните училища да загубят от бюджетите си.
Има и още едно противоречие - при работа в една смяна, при отсъствие на учител става невъзможно да бъде заместен от колега от училището. Трудно е от днес за утре да се намери външен заместник. Имаше една система за заместващи учители преди години, не зная дали още функционира.

# 290
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Аз не виждам противоречия. Първо се съобразяват със закона, след това си правят разчет на броя на паралелките така, че да могат да се съберат в една смяна. Бюджетът ще е по-малък, но за по-малко ученици и учители.
За заместването - в една смяна сме нашата гимназия - никога не е имало проблем със заместването, не е изключено и отвън да се вземе заместник.

Дидева, благодаря, сега ще ги прегледам.

# 291
  • Мнения: 3 878
Едносменни училища съществуват и в момента и в София.
За мен е безумно смяната на смяна около ДЗИ и малките матури в 4 клас. Тогава една или две седмици местят смяната на гимназисти и прогимназисти. Това пряко бие по седмокласниците, които са на финална права точно и кипи работа по подготовка за НВО, с което кандидатстват за гимназия после. Отпадат уроци, пропуска се материал, неглижира се много факта, че целия май месец минава под мотото празник-изпит-празник-изпит, заради които има неучебни дни и смяна на смени. А този точно период е много важен и за тези ученици. Сякаш 7 клас са най-неоправдани в този период и пряко бие според мен на подготовката им.
При малките се получава следното-въпреки, че се пише, че учат до 24 май, реално ходят на училище първата седмица на май. След това официално не, но неофициално са си ваканция, почти никой не ходи. 7-класниците не могат да си позволят това.

# 292
  • Мнения: 3 048
Имам питане във връзка с т. нар. иновативни училища.
Според сайта на МОН:

Иновативните училища ще бъдат модел на модерното училище, в което учениците ще подобрят резултатите си и критичното си мислене чрез иновативни образователни процеси, методи на преподаване, училищно лидерство и учебни програми.

Има ли възможност някъде да се провери за училище X, с какво си е извоювало включването в списъка на иновативните училища.

# 293
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Кандидатстването за иновативно училище включва план, по който това училище ще предложи иновации в някое от трите дадени направления. В този смисъл думата "извоювало" не е много на място. Училището, което е определено като иновативно, тепърва ще следва плана си. Е, може да е започнало вече отчасти да прилага някои неща.
Училището, в което преподавам, ще е иновативно. Иновациите в ще са в управлението и постепенно ще се въвежда в някои класове и по някои предмети.

# 294
  • Мнения: 3 048
Кандидатстването за иновативно училище включва план, по който това училище ще предложи иновации в някое от трите дадени направления. В този смисъл думата "извоювало" не е много на място. Училището, което е определено като иновативно, тепърва ще следва плана си. Е, може да е започнало вече отчасти да прилага някои неща.
Училището, в което преподавам, ще е иновативно. Иновациите в ще са в управлението и постепенно ще се въвежда в някои класове и по някои предмети.

Е, определянето на училище за иновативно все пак е следствие на одобрение на този план и това си е "извоюван"  успех. И точно това ми беше питането, има ли къде да видим какво са предложили училищата.

Ако имате възможност, споделете, какво предвижда Вашето училище, ще бъде интересно.

Например, моето дете ще учи в ново училище, което се похвали, че е включено в списъка и се чудех дали мога да разбера какво предвиждат и дали ни засяга (ще ми се да напиша облагодетелства).

# 295
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Директорът ни се занимава с документацията. Естествено учителите сме запознати по какво ще бъдат иновациите, но за това смятам да не давам много гласност.
Щом ви засяга, вероятно ще ви запознаят на родителска среща.

# 296
  • Мнения: 3 048
Ако промените не се прилагат за випуска ни или изучавани от нас предмети, няма да ни засяга.
Живот и здраве ще разберем септември.

Може пък да се изненадаме приятно.

Вие, лично, одобрявате ли предвижданите при Вас новости? (не знаем кое е училището и какви са промените, но е интересно - мнението на един български учител за тази инициатива).

# 297
  • София
  • Мнения: 1 082
Един добър анализ:

http://m.24chasa.bg/mnenia/article/6367912

Децата се гледат от институции още от 1-2 годишни. Родителите трябва да са "свободни" за да печелят пари и купуват още повече телевизори и коли... икономиката печели от това, децата губят.
Не ми харесва тази схема. Иска ми се да държим повече на семейството.

Последна редакция: пт, 04 авг 2017, 17:55 от aninica

# 298
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
...
Вие, лично, одобрявате ли предвижданите при Вас новости? (не знаем кое е училището и какви са промените, но е интересно - мнението на един български учител за тази инициатива).
По принцип одобрявам и съм за, но някои неща не ми допадат и за да ги обясня, трябва да навляза в подробности. Тези неща обаче няма да засегнат учениците и родителите, те са вътрешни и административни за училището. Само ще спомена, че работата ни ще се удвои, а заплащане за иновативност не е предвидено. В хуманитарна гимназия съм.

# 299
  • Мнения: 548
...
Вие, лично, одобрявате ли предвижданите при Вас новости? (не знаем кое е училището и какви са промените, но е интересно - мнението на един български учител за тази инициатива).
По принцип одобрявам и съм за, но някои неща не ми допадат и за да ги обясня, трябва да навляза в подробности. Тези неща обаче няма да засегнат учениците и родителите, те са вътрешни и административни за училището. Само ще спомена, че работата ни ще се удвои, а заплащане за иновативност не е предвидено. В хуманитарна гимназия съм.







Това сигурно ли е ? Аз пък чух, че в  иновативните училища ще се вдигне стандарта за един ученик и така се завишава бюджета на училището. А това води до вдигане и на заплатите.

Общи условия

Активация на акаунт