МОН - промените продължават

  • 130 247
  • 1 526
  •   1
Отговори
# 465
  • София
  • Мнения: 62 595
не, аз не твърдя такова нещо. Дори така да се изразя, за мен като провинциалистка, сметката беше просто - в София зная за обичайните езикови и математически гимназии, още от моето време, които са най-добрите. Затова не ми се искаше да рискувам с училища, за които нищо не зная и приех стратегията за подготовка за влизане в някоя от известните гимназии. Смятах ги местата - бяха около 500 места момичета и 500 момчета. Нататък ми се губеха кои са добри и кои не са. То е малко като с купуването на скъпа техника или луксозни стоки - като не познаваш всички марки, накрая избираш някоя от най-известните.

Точно това казвам, че дванайстокласниците пак трябва да си ходят на училище, те си имат часове и колкото и в един момент да отсъстват, пак ще е малко. Отлична диплома не се изкарва с неходене, най-малкото учителите са там и искат присъствие в часовете си, от РИО също могат да направят проверка.

# 466
  • Луната ни пази
  • Мнения: 3 008
Нас специално РУО никога не ни пропускат с проверките! През учебната година поне 10-12 пъти ни посещават по различни поводи, предмети и етапи на образование. Не пропускат да проверят посещаемост. Не помня година (винаги преподавам в 12 клас), в която да не са дошли през априлската ваканция да проверят 12токласниците дали са на училище. А дори не сме в областния град.

# 467
  • София
  • Мнения: 62 595
затова се чудя какви са тези приказки за неходене на училище на дванайстокласниците. Няма как РИо да пропуснат да проверятт точно тях, включително в добрите училища.

# 468
  • European Union
  • Мнения: 1 382
Само че в училищата, в които учениците ходят редовно на училище, тези проверки са изненадващи. В останалите училища се знае за тях от предния ден, за да могат да си извикат учениците.

# 469
  • Луната ни пази
  • Мнения: 3 008
Само че в училищата, в които учениците ходят редовно на училище, тези проверки са изненадващи. В останалите училища се знае за тях от предния ден, за да могат да си извикат учениците.
И как се разбира това, ако РУО поне веднъж не е констатирало липса?
Имам близка (наистина близка) приятелка, експерт в РУО. Миналата година тя лично дойде да ни провери. Пристигна в осем часа сутринта и влезе директно в час. Толкова сме близки, че ако искаше и можеше да ме предупреди, щеше!

# 470
  • European Union
  • Мнения: 1 382
Shagya, всички знаят кои са училищата, в които се държи на присъствие и в кои можеш да завършиш без да стъпиш на училище по цели седмици. И това се знае и от учениците, и от родителите, и от РУО. А твоята приятелка не те е предупредила, точно защото работиш в училище, за което се знае, че учениците си ходят.

# 471
  • Мнения: 47 963
Shagya, не искаме да обидим теб, или който и да е учител, който си върши работата професионално. Не приемай спора така. Напротив, казваме че е нечестно и нередно системата да допуска това, в едни училища, класове и дори часове да е по един начин, а в други -по друг
Но някои нередни практики наистина ги има.  И аз не вярвах, но с очите си видях и хубаво, и лошо, и вече вярвам на всичко написано. Като различни реалности са, трудно е да се повярва, да

# 472
  • Мнения: 3 878
Децата с космически бал обикновено нямат затруднения да си научат и останалите уроци, включително теорията по Изобразително. След елитните езикови, по мои наблюдения, филологията не е толкова популярно продължение - децата избират да учат за инженери, икономисти, архитекти, лекари. Та поначало не са им само езиците силна страна.

Ела го кажи на моето дете това. Пак говорите на едро.
Теорията по изобразително, ако е поднесена сухо и скучно-ще я зазубри (за теста) и след два дена нищо няма да знае. Това не е качество. Най-често обаче, теорията въобще не е преподадена. Казва им се-вадите лист и рисувате еди-си-какво. Толкова за изобразителното. Иди чети вкъщи учебник за тест после.
Езикът е ключ към ученето после на други неща. Не влизат, за да стават филолози точно, защо се намесва това въобще. Знаейки език, независимо после какъв си-продавач, заварчик или инженер - трябва ти език, за да живееш. Езикът е средство за комуникация.
Има също така една ниша с химия и биология. Съчетани с немски. Който се е запътил на там знае добре. Езикът му трябва заради химията и биологията. Но уроците по химия и биология си остават.

# 473
  • Мнения: 3 878
1. Скъсани ученици на ДЗИ нямаме (успеха ни от около стотина зрелостника на година винаги се движи над 4, 50) и 2. Около 90% от зрелостниците ни стават студенти. В различни университети у нас и в чужбина. И всяка година мининмум 10- 15 човека са приети медицина.

Edit: Четейки ви, имам усещането, че ако едно дете не учи в езикова, математическа или някаква друга от този сорт гимназия в столицата или минимум в някой областен град (по възможност Пловдив или Варна), животът му е безвъзвратно погубен и от него нищо няма да стане. Успокойте се, не е така. И между другото, имено общообразователните предмети са по- необходими, ако няма намерение детето да се занимава професионално с математика. А загуби ли основата в 5, 6 и 7ми клас, наваксването е много трудно.

1. То никъде няма скъсани. Всички изкарват. И почти всички "стават студенти", да. Аз самата учих наскоро с такива студенти. В днешно време не си поискал-не си записал някъде, а повечето все пак записват, защото си удължават сладкия ученически живот на издръжка при родителите. Аз съм потресена от неграмотността на студентите около мен.

Edit: за това си права вече, и аз смятам, че има училища, които макар и не в топ-а, са си съвсем прилични училища, където ако ти се учи, никой не ти пречи, и можеш да изкараш едни прилични и спокойни 5 години, после да си кандидатстваш и така.
Не съм съгласна за основата в общообразователните предмети. 5,6 и 7 клас не я дават просто. На места не дават нищо, на места минават проформа, тук-там да ги впрегнат да учат (зазубрят). Не знам дали си наясно, че постоянно текат промени в точно тези класове, разменят се програми, една голяма каша е и не знам за днешните 5,6 и 7 класове какви точно знания и основи се дадоха. Тази година например, 5 и 7 клас учиха едно и също по история, само че децата в 5 клас нямаха учебници. Тези в 7 клас пък имаха едни "притурки", със свален материал от 8 клас, които не бяха раздадени на много места и не бяха взети.

Допълвам, че попаднах и на още интересни факти, взето е от друга тема и не знам как да го копирам тук с авторът му, за което се извинявам:
"Девети са си по старата програма, осми ще учат обаче  произведения , които ще съвпадат  частично с изучаваното от деветокласници, частично и с това от десетокласници.

И в математиката има промени, зайците ще учат например теория на вероятностите, която ще учат и 10 клас. Но за сметка на това няма да учат системи уравнения и неравенства и функции, които по старата програма се учеха именно в 8 клас. "

Последна редакция: ср, 09 авг 2017, 11:13 от smetanapalata

# 474
  • Мнения: 3 048
Позволявам си да пусна тук линка, които потребител mready е постнал в темата за приема на първолаците.
Става въпрос за образованието във Финландия.
http://zenom.pro/index.php/statii/94-finland

Звучи доста идеализирано, но и наполовина да стоят точно така нещата, пак си е много депресиращо сравнението с положението при нас.

Обърнете внимание на частта, с избягването на истерясването с тестове в стандартни формати, които при нас са фокуса на цяла учебна година за 7 клас, че има и залитания и с четвъртокласниците.

# 475
  • София
  • Мнения: 62 595
Според мен се получава една порочна логика през последните айсет години - колкото по-зле са нещата, толкова повече изпити.

# 476
  • Мнения: 3 878
Позволявам си да пусна тук линка, които потребител mready е постнал в темата за приема на първолаците.
Става въпрос за образованието във Финландия.
http://zenom.pro/index.php/statii/94-finland

Звучи доста идеализирано, но и наполовина да стоят точно така нещата, пак си е много депресиращо сравнението с положението при нас.

Обърнете внимание на частта, с избягването на истерясването с тестове в стандартни формати, които при нас са фокуса на цяла учебна година за 7 клас, че има и залитания и с четвъртокласниците.

Аз съм запозната с тяхната система отдавна, имам приятел, който живее там, отделно, че имах допир по друга линия. Личното ми мнение е, че не бива да заимстваме и да слагаме тук и там на парче неща, които ни се струват някак готини, дори и цялостно не бива да копираме чужд модел.

# 477
  • Мнения: 3 048
Ами ние тук си бла-бла-каме, то това е идеята. Не мисля, че някой като си каже тук мнението или покаже нещо си мисли, че  открива топлата вода, или финландското образование,  ама си повтаряме, защото при открита топла вода, ние не просто не я ползваме, ами направо сме спрели да се къпем (така да продължа приказката в същия стил...)

# 478
  • София
  • Мнения: 62 595
като си представя българин във финладската система, веднага се сещам за филма Особености на руския национален лов.

# 479
  • Мнения: 3 048
Българин във финландска система може, финландската система не може в България...Simple Smile

Не съм давала идеи за реформи, просто ми прозвуча като приказка. Даже не ми се вярва да е 100 % толкова розово.

Общи условия

Активация на акаунт