Забравена парола?
или
Регистрирай се Активация на акаунт


Ел. поща с която се опитвате да се регистрирате не съвпада
с тази използвана в BG-Mammma

Да Попълнете формата за регистрация Не Продължете с Facebook регистрацията

Деца с увреждания и хронични заболявания
0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Пловдив

Мнения: 630
    През 40-те години американският лекар Глен Доман започва да се занимава с лечение и рехабилитация на деца с тежки увреждания на централната нервна система. За 15 години той достига потресаващи резултати и прави ред изненадващи открития. Той въздейства на децата с дълбоки и средни поражения на мозъка, чрез един от достъпните ни канали за придобиване на информация - зрение, слух, осезание.  Оказало се, че процеса на развитие на мозъка може да се ускори. На деца изоставащи в умственото и физическото си развитие с определена периодичност им показвали картинки, написани на карти думи, едновременно озвучавайки ги, учили ги да пълзят, да висят на лоста, при положение, че те изобщо не можели да се движат. Занятията на Доман подпомогнали частично или напълно да се възстанови двигателната активност на малките пациенти, помогнали на деца с нарушени мислителни способности да получат образование и в отделни случаи да превъзхождат здравите си връстници.
     През 1955 неврофизиолога Глен Доман заедно с група учени основава Институт за развитие на човешкия потенциал в Филаделфия. Разработвайки система за рехабилитация на деца с тежки поражения на централната нервна система той стига до извода, че най-ефективно може да се влияе на развитието на мозъка в периода на активния растеж - до 6-7 години. "Най-лесно се приобщават към знанията деца на възраст до една година" - смята Доман. Така възникнала идеята да се използва опитът от стимулациите на умствените процеси за работа с нормални деца.
 
   Целта на занятието е да се запознаят децата с хиляди ясни, точни и интересни факти. И тези факти, подобно на компютърна програма, трябва да бъдат систематезирани по раздели от знания, категории и битове. Например раздел "Биология", категория "насекоми", битове "снимки на насекоми", или раздел "Литература", категория "детски писатели", битове "портрети на писателите". Изображенията на различните битове информация трябва да са залепени върху картонени карти с размер 28 х 28 см. На обратната страна се надписва наименованието на бита, напр. "това насекомо е калинка". Доман подчертава, че на детето трябва да се съобщава само факт, а не мнение. Т.е. ако кажем "колко красиво насекомо е калинката" вече няма да бъде правилното название на бита информация.

Как протичат занятията?
  Няколко пъти на ден на детето му се показват (не му ги дават, а показват на разстояние на по-малко от 45см. от лицето) и се назовават картите, представляващи битове знания от различни категории. Показват се много бързо, 1сек. да се показва, 5 сек. за да се изговори названието. Доман препоръчва да се започне с показването на 5 различни категории, всяка от които съдържа 5 карти (общо 25 карти) и да се показват не по-малко от 3 пъти на ден, постепенно увеличавайки количеството на предлаганите категории и темпото с което се показват. Вече усвоената от децата информация може и трябва да бъде подменяна с нова (по една карта на ден) използваните карти се прибират в картотеката и се използват при необходимост. Детето усвоява един факт-карта за 30 показвания.
  Авторът смята за приоритетни, сред различните области от знания, четенето и математиката. Според него те оказват най-голямо влияние върху интелектуалното развитие на детето.

Четене
 При поданасянето на общите енциклопедически занания на детето се демонстрират карти със снимки, рисунки и т.н., а обучението по четене се състои в показването на карти с думи, написани с големи червени букви. Като резултат, детето "прескача" буквено-звуковия етап и се научава да чете направо цели думи.

 Математика
 На занятията по математика Доман предлага да се избяга от абстрактните числа. Вместо тях на детето се показват карти с определено количество точки (от една до безкрайност), като се казва колко кръгчета са изобразени. Картите се показват последователно, регулярно и бързо. Постепено детето развива способност да преценява количеството видяни точки без да ги брои. Тук може да прочетете как да се подготвят материали по математика и как точно да се показват  http://www.danilova.ru/publication/math_13.htm

Физическо развитие
На Глен Доман  принадлежи също така и система за физическото развитие на детето.Основният и принцип е - пълна свобода на физическите манипулации от раждането на детето. Доман утвърждава, че физическото развитие стимулира умственото, затова в методиката му двата фактора вървят заедно.

ljuboznatelna   е давала линк към книгата на Доман "Хармонично развитие на детето"
www.kid.ru/rebenok/doman001.php - 15k


Глен Доман призовава родителите да уважават детето, да се занимават с развитието му, да му дадат възможност да постигне най-доброто на което е способно. Според него най-добрите учители са майките. "Каквото и да е нивото на развитие на майката, тя може и трябва да развива интелекта на детето си" - смята Доман. Задачата на майката е да осъзнае, че информацията чута от нейните уста ще стигне до детето по-бързо от всяка друга и ще бъде възприета от него по най-добрият начин.

С моята дъщеря се занимавах по тази методика, но само от 5 до10 месеца. Занимавахме се основно с математика, другите карти ми беше по-трудно да ги изработя в достатъчно количетво. Статиите, които прочетох на тази тема и мненията на родители, които са се занимавали по тази методика, наистина ме вдъхновиха. Порчетох за деца, които на 5 години могат да четат, знаят чужди езици, смятат с три-четири цифрени числа. Но методдиката не се оказа особено подходяща за мен. Трябваше да намирам поне 6 пъти на ден по пет минути, в които тя да е бодра и в добро настроение, между занятията трябваше да има прекъсване от най-малко 20 мин., а Лизито тогава спинкаше и сутрин, и следобяд, когато не спешеили ядеше и правих масажчета и гимнастики. Другото, което се оказа не много подходящо за мен е, че  трябваше да не проверявам какво е научила, а за да продължа да се занимавам с нея аз също имах нужда от стимул, от ЛФК-то например резултатите се виждаха веднага. Надявам се все пак да са и били от полза тези наши кратки занятия, може пък тези червени точки да са и помогнали да напредва физически, пък и на прощъпулника си избра сметало, а имаше толкова по-привлекателни неща. Може въпреки синдрома да стане матиматичка, като мама.
Цитирай

В подножието на Витоша

Мнения: 2 232
Много интересна статия както винаги  си ни извадила,  bouquet аз смятам да пробвам с този метод, дано има резултат наистина.
Цитирай

густо майна Филибето

Мнения: 6 487

Преди време попаднах на информацията, честно казано стори ми се доста манияшка. Опитах някои неща,на детето му беше интересно, но до време. За да се прилага се иска много голяма ангажираност. Методиката среща и доста противници, заради това, че децата като компютри заучават, а не се развиват емоционално.
Повече ми допадна програмата за физическото развитие, правих част от динамическата гимнастика на Наталия, мисля че имаше някакъв ефект за вистибуларния й апарат.
С малкия също опитах дотолкова, доколкото му дадох пълна свобода да се движи по пода и стимулирах желанието му да се движи. Аз понеже вече бях психясала заради проблема с кака му, реших, че щом на 4м не се обръща изначи нещо не е наред и на 5м го паркирах на земята, той се обърна, а на 6м пълзеше. Не знам до каква степен аз съм го форсирала, но след като започна да ходи сам с опора , го оставих на мира и в края на деветия месец проходи.
Могат да се открият и приложими и много полезни неща, ако имаше такива специалисти щяхме да знаем до колко помага това и да можем да им поверим децата си, но засега в къщи това е неприложимо.
Цитирай

Пловдив

Мнения: 630

 Методиката среща и доста противници, заради това, че децата като компютри заучават, а не се развиват емоционално.
.................................................................................................
Могат да се открият и приложими и много полезни неща, ако имаше такива специалисти щяхме да знаем до колко помага това и да можем да им поверим децата си, но засега в къщи това е неприложимо.
Аз също четох всички "за" и "против" тази методика. Но трябва да се има предвид, че тя е създадена за деца с мозъчни увреждания, а основно се прилага върху нормални деца. Аз изобщо не бих я прилагала върху Тамара, не виждам защо трябва да се форсират развитието на дете което си се развива номално, но когато детето изостава и умствено и физически мисля, че всяка стимулация на мозъчето е само от полза. Не виждам и защо да не е проложима в къщи, напротив Доман смята, че най-добрия учител е майката, и специално картите трябва да се показват в спокойна домашна обстановка и само за физическото развитие може да има нужда от специални условия, но в първите месеци и това не е необходимо. Още първите дни след раждането Доман предлага да се закрепи рефлексът за пълзене, да се премята и подхвърля бебчо, да се полюшва и подрусва. Всичко това спокойно може да се прави у дома.
Цитирай

густо майна Филибето

Мнения: 6 487
Имах в предвид Цялата методика. Отделни неща - да. Физическата част наистина може да се прилага, но специално при моето болно дете много от нещата нямаше как да се получат, защото тя нямаше стимули да се развива - околния свят почти не я интересуваше, интереса се появи надоста по-късен етап и все още е слаб. Аз опитах с буквите тогава,но на компютъра, защото на лист не им обръщаше внимание. Действително запомни някои думички, но аз не проявих постоянство и естествено тя ги забрави. А за да има ефект се иска освен постоянство и точно следване на методиката,и много време за подготовка на материалите. На мен самото четене и осмисляне ми отне доста време.
Сега като те чета и нещо пак се запалих Wink
Аз имам желание да оборудвам малко дома с приспособления за физическото развитие, но таткото не е запален като мен ,а той ще е майстора Smile Сина и той трябва да порасте още малко,защото ще се възползва,а още не е достатъчно умел и ще направим беля.
Другото неудобство идва от това, че програмата не е съобразена с особеностите на децата с увреждания, а всяко от тях се развива по много индивидуален начин. Или може би си е съобразена, но няма качени материали за това.

 А линка към книгата е по-скоро този http://www.kid.ru/rebenok/index.php , правя поправката, за за се ориентират останалите по-лесно.
« Последна редакция: пт, 26 май 2006, 08:49 от ljuboznatelna »
Цитирай

София

Мнения: 998
 Прочетох темата внимателно, за да я схвана напълно, може би трябва да я прочета още няколко пъти...и да я осмисля. Цялостната концепция ми допадна много. Боби също не проявява кой знае какъв интерес към околния свят, но ще си позволя да дам един съвсем битов пример. По дефиниция се приема, че децата с левкодистрофия имат сериозен проблем с храненето. Боби на практика имаше и има все още проблем с храненето с лъжичка. По дефиниция не би трябвало изобщо да може. Но аз не го знаех, когато започнах да го захранвам. Не мога да ви опиша какъв ад изживяхме докато се научим. Но понеже, не знаех, аз упорствах - смятах, че е просто бебешки инат Embarassed. И резултатът е, че макар не съвсем правилно, Боби се храни с лъжичка. Но не съм предполагала, че това е цяла развита теория за работа с деца.
Цитирай
Разбирам че тази тема е вече много стара, но аз сега я се заинтересувах, тъй като детето ми е на 4 мес. и половина и искам дфа се занимавам с него. методът на Глен Доман е много интересен. А има ли книга издадена в България? Работя в депозитна библиотека, но не открих негова книга, за жалост.
Цитирай

густо майна Филибето

Мнения: 6 487
Няма на български, за съжаление. Потърси и на Никитини,  метода е подобен.
Цитирай

густо майна Филибето

Мнения: 6 487
В Русия тази тема е доста разработена вече, предлагат се книги, комплекти за работа и т.н. Вижте какво още открих в интернет :
Института на Доман http://www.iahp.org/View-Us-On-FO.380.0.html
По-нагледно за картичките http://www.wunderkind.kiev.ua/index.htm
Откъде можете да изтеглите картинки по теми (но надписите са на руски) http://www.artbevza.kiev.ua/?cat=5 (изисква регистрация за да теглиш)
Предполагам , че на английски има много повече по въпроса.
Цитирай


Мнения: 392
запис
Цитирай

густо майна Филибето

Мнения: 6 487
От 24.08.2007г е пусната в продажба на руски книгата на Глен Доман " Что делать, если у вашего ребенка повреждение мозга "
http://doman.all-shop.ru/
Цитирай

София, "Младост 3"

Мнения: 9 046
интересно...но за мен тук идва въпроса една майка - особено отчаяна и изнервена - знае ли къде е границата да настоява да учи детето и и да има резултати и къде я преминава и става вече терор
аз съм се хващала да тормозя децата с ядене когато не искат...
дано сте ме разбрали
Цитирай

густо майна Филибето

Мнения: 6 487
catnadeen, правилата тук са други http://www.kid.ru/rebenok/doman316.php#P3403 .

Оптимальная продолжительность занятий

Обучение должно занимать очень короткое время. .Для начала занимайтесь этим достаточно редко и каждый раз на протяжении буквально нескольких секунд. Что же касается того, когда именно следует закончить, то вам следует полагаться на свою интуицию.
Всегда останавливайтесь прежде, чем ваш ребенок сам этого захочет

Родители должны понимать, чего хочет их ребенок, чуть раньше того момента, когда он сам это осознает.


Демонстрируйте ему меньше учебного материала, чем он хотел бы видеть. Пусть он думает, что вы немного жадничаете в этом отношении. Испытывая легкий недостаток информации, он всегда будет стремиться получить ее больше.

Все дети, если им это позволить, стремятся к пресыщению. Вот почему вы наверняка услышите крики: "Хочу еще!" Это будет верным признаком того, что вы на правильном пути. И вы закрепите достигнутые успехи, если не поддадитесь на эти требования (во всяком случае, не сразу). Здесь особенно наглядно проявляется детская тирания. Помните о том, что учитель именно вы, поэтому не позволяйте ребенку сбивать выполнение вашей программы с заданного ритма. Он еще не обладает мудростью - зато вы ею обладаете. Да, он лучший в мире ученик, но вы для него лучший в мире учитель.

Пообещайте возобновить занятия через пять минут. Попросите его сделать что-то необходимое, а затем можете вновь вернутся к вашим занятиям.

Если вы всегда будете останавливаться раньше, чем этого захочет ваш ребенок, то он сам будет упрашивать вас начать занятия, и вы не только не разрушите, но даже усилите его врожденную тягу к знаниям.


Ако не става - не става, никой никого не тормози.
От опит мога да кажа, че тези правила са успешни и за други неща. Ако искаш например да направиш някоя играчка любима за детето, качи я на най-горния рафт Wink
Цитирай


Мнения: 146
Скъпи майчета, може би не Ви е известно, но в София има център за изучаване на чужди езици по метода на Хелен Дорон, намира се на ул.Страцин 8. В основата на методиката са теориите на Глен Доман, преподава се на бебета от 3 месечна възраст и на всички деца до 14 годишна възраст. Методът е за здрави и болни деца(с изключение на деца със слухови увреждания, защото се слушат дискове), но не е стриктно с карти като на Доман. По време на спокойна игра вкъщи децата слушат специални записи, а на срещата с преподавателя също играят и разбират какво означават думичките, които са им до болка познати.
Цитирай
0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.