Отговори
  • 1
  • 2
  • 3
  • Всички
  • Мнения: 804
Мили мами, предлагам на вашето внимание задачите за 4 -ти клас от областния кръг на националната олимпиада по математика. Причината да ги пиша тук е,че моя син вчера се яви и адски притеснен се върна и каза,че почти нищо не е направил. Седнахме ние с мъжа ми,мислихме,умувахме и накрая ги решихме,но не по начина,който учат в 4 кл.

Задача 1 В ребуса ДВЕ+ДВЕ+ДВЕ=ШЕСТ на различните букви отговарят различни цифри,а на еднаквите букви - еднакви цифри. Намерете това решение на ребуса, за което числото ДЕВЕТ е най - голямо. Отговорът да се обоснове!

Задача 2 В неделния ден всички ученици от 4 "А" кл. излязоха до близката природна забележителност. Към тях се присъединиха и три момичета от 4"Б"кл. Оказало се,че на екскурзията момичетата били три пъти повече от момчетата. В понеделник учителката отбелязала,че 5 момичета от 4 "А" клас отсъстват и така броя на момичетата станал два пъти повече от броя на момчетата. Колко момичета и колко момчета има в 4"А" кл.?

Задача 3 Дадени са пет фигури, съставени от еднакви квадратчета. http://www.picvalley.net/v.php?p=u/17/4140_013.BMP

Използвайте точно четири от тях, за да сглобите правоъгълник. Разгледайте всички възможности! За всеки възможен правоъгълник е достатъчно да посочите едно сглобяване.



Кажете вашето мнение, дали нормално 10-год. дете ще се справи с тези задачи. По-точно първата и третата.
Извинявайте за линка на последната задача,но не можах да се справя да сложа цялата картинка в поста.

Последна редакция: нд, 15 апр 2007, 22:04 от axad

# 1
  • Мнения: 1 347
Благодаря за задачките Simple Smile

# 2
  • Мнения: 3 740
Задачите от областния кръг са за деца с изявени математически способности и засилена подготовка по математика. Часовете в училище не са достатъчно, за да се справят. Подобни задачи се упражняват на курсовете по математика в СМГ - там децата се подготвят за кандидатстване и на изпита им дават задачи с по-висока трудност от тези на олимпиадата.
Разбирам огорчението ти, но олимпиадата има за цел да излъчи най-добрите от най-добрите. Не си слагай на сърце, че детето ти не е решило задачите - това не означава, че не е умно, а просто, че не е подготвено да решава задчи с такава степен на трудност. Ако за теб и за него е важно да бъде подготвено - значи е само въпрос на време и упорит труд.

# 3
Тези задачи са от т.н. логически. Да решават такива задачи се обучават децата, които се подготвят за математическите гимназии. В "Първа математическа читанка" за 3-4 клас са показани няколко типа такива задачи и начините, по които се решават.
 Логически задачи /вкл. и решени/ има също в сборника на Сава Гроздев и Ваня Данова "Математически тестове - помагало за ученици и учители"  - излязъл тази година /при книжарите е известен като Европейско кенгуру/.
Има и един доста голям сборник с такива задачи, който бях купила преди няколко години "Задачи за извънкласна работа по математика" на Антон Моллов - издателство ДИМАНТ - в него има от много лесни до много сложни задачи както и решението на всака една задача.
Вярно е, че в традиционните училища децата ни не са обучавани да решават такива задачи, но като прегледате математическата читанка те вече няма да ви се струват толкова трудни.

# 4
  • В офиса
  • Мнения: 4 007
Задача 1:
Значи ДЕВЕТ трябва да е максимално. Да видим има ли за ДЕВЕТ решение ако Д=9, ако има, търсим това, за което Е е максимално. Д=9 => ШЕ = 27, или 28 (29 не може да е, защото Д=9)
Нека ШЕ = 28, т.е. Е = 8, => Е+Е+Е = 4 и 2 на ум, т.е. Т = 4; В+в+в + 2 на ум = С + 1 на ум. Търсим такова В, че да е максимално (В е трета в девет) В<= 5. При В=6 получаваме 2 на ум. Ако В = 5 => С = 7 Това може => решението е ДВЕ = 958, ШЕСТ = 2874, ДЕВЕТ = 98584.
До тук всяко дете което знае за смятане с многоцифрени може да се справи;

Задача 2: Няма нужда от системи уравнения. Забележете, че като се махнат 5 момичета, то броят им от 3 пъти става 2 пъти по-голям. Значи момчетата са 5. Остава само да се реши у-ето Момич4А + 3(момич. 4Б) = 15 => Момич.4А = 12.

Задача 3:
Броя квадратчетата, от които са съставени. (1) - 4 кв.; (2) - 5 кв., (3) - 6 кв. (4) - 6 кв. (5) - 8 кв. => Макс. лице на прав. може да е (8 + 6 + 6+ 5 = 25)
Да видим всички правоъг., с .лице < 25, в които може да участва (5): 6х3, 6х4, 7х3, 8х3
6х3 = 18. 18 - 8 = 10 Има ли 3 фигури, чийто сбор на кв. да е 10 - не.
6х4 = 24. 24 - 8 = 16 6+6+4=16. Прави се правоъг. от (5), (4), (3) и (1)
7х3 = 21. 21 - 8 = 13. Няма 3 такива, чийто сбор да е 13.
8х3 = 24. 24-8=16. пак фиг. 3, 4 и 1 ни вършат работа. Намира се такъв правоъг.

Сега (5) отпада, остават останалите. Сумата от квадратчетата им е 21. => Търсим правоъг. 7х3. Има такъв.
Това е.

Сега да си кажа мнението. Не съм нито даскалка, нито имам дете ученик. С първата нормално 10г.  дете може да се справи. С третата по-трудно. Но за решаване на задачите не се искат кой знае какви знания, по-скоро опит в мисленето. Приемливи са даже за дете 2-ри клас, но трябва да е с доста добра мат. мисъл.

Последна редакция: пн, 16 апр 2007, 09:00 от Тинкърбел

# 5
  • Мнения: 143
След като синът ти е минал първата олимпиада, значи има някакво математическо мислене все пак. Нормално е тези задачи да са по-сложни, все пак това е олимпиада по нещо. Истината е, че те в училище не учат достатъчно подобни задачи, а само правят бакалски сметки, което си е вина на тъпанарите в министердтвото на образованието и твърде дълга тема за впускане.

# 6
Ще си позволя и аз да дам моите решения на задачите, защото те се различават от тези на Тинкърбел .
За първата задача - ограничението "Намерете това решение на ребуса, за което числото ДЕВЕТ е най - голямо" означава, че буквите трябва да бъдат заменени от подходящи едноцифрени числа. После с опитване и прости пресмятания намирам, че
      ДВЕ                                                       731
    +ДВЕ       могат да се заменят със:      + 731
      ДВЕ                                              731  
     ШЕСТ                                                   2193

Втората задача: /от типа на "Да върнем лентата назад" - с визуализиране /онагледяване/
  O уч. от 4а + 3 ж от 4б=O                                            O
                                          O/общо 3 части ж  - 5ж  =    O/общо 2ч.ж
                                          O
                                          O/ 1 част м/                            O/1ч м/
От тук виждаме, че една част деца / вслучая жени/ се равнява на 5 деца, зящото съотношението се променя от 3:1 на 2:1. Връщайки се назад изчисляваме, че в неделя всички деца са били 3.5 =15 жени и 1.5=5 мъже. Понеже в групата на жените има 3 от 4 б, то в 4 а жените са 15-3=12.

Третата задача - от посочените конфигурации успях да сглобя само един правоъгълник без конфигурация №2 от пет квадратчета, но ми се наложи да "захлупя" конфигурация №5, което май не трябва да се случва - незнам до колко авторката на темата правилно е качила посочените в задачата конфигурации, а може аз просто да не виждам правилното решение.
Този тип задачи се "решават" с наблюдателност и соъбразяване - трябва да се сглобят точно посочените детайли без прекрояване.

Подобни задачи /т.н. логически/ децата сравнително бързо се научават да ги решават, но все пак трябва да бъдат научени. Моят син е третокласник и от скоро учителката им започна да им показва такива задачи. За първи път се сблъскахме с тях на Европейско кенгуру във втори клас. Опитвмам се да го науча да визуализира /онагледява/ задачите с четежи и записване и тогава решението идва много лесно. Както и по-горе писах, има подходящи сборници с такива задачи. Надявам се и други майки да се включат с още подходяща литература.

# 7
  • Мнения: 3 740
На първата задача не получаваш възможно най-голяма стойност за ДЕВЕТ. Тинкърбел е дала по-добро решение. И аз стигнах до него  bowuu от простата предпоставка, че за най-голямо ДЕВЕТ ми трябва най-голямо Д, т.е. 9. Оттам нататък нещата се навързват по същата логика и чрез поетапно заместване на буквите с цифри.

# 8
Кабо Алма, права си, но аз съм все още в трети клас и съм учила действията до 1000, догодина като стана четвърти клас ще се постарая повече  bouquet

# 9
  • Мнения: 804
Благодаря ви ,мили мами,за отзивчивостта и най-вече за търпението да опишете целите решения.

Аз като погледнах листчето със задачите,останах втрещена и ми трябваше известно време да дойда на себе си и да почна да ги решавам. После и мъжа ми се заинтригува и довършихме заедно. Но децата сами трябва да се справят,а не групово,нали?  Grinning При това само за два астрономически часа...

# 10
  • Мнения: 4 406
дааа, и аз погледах втрещено известно време... като се има  предвид, че това е материал, упражняван ежедневно, а аз съм го учила преди 20 години... и синът ти ще се замисли, ако му покажеш зазачите след 10 години, а го грабнат други интереси дотогава  Laughing

# 11
  • В офиса
  • Мнения: 4 007
Всъщност най-интересното (а може би най-срамното) е, че втора и трета задача са некоректно зададени. Замислих се за това чак когато ги пратих на мъжа ми и той ми даде различни решения. На втора аз предположих, че четирите момичета от Б клас втория ден са отново с А клас. А според него втория ден вече се разиграва в училище и съотношението се отнася само за децата от А клас (т.е. без тези 4 момичета). И получихме 2 различни решения, разбира се.
И по третата задача. Аз най своеволно допуснах, че фигурите могат да се обръщат огледално, т.е. представих си, че са направени от хартия, а хартията можем да я обръщаме и с лице и наопаки. Така и ми се получи решението 7х3. Той пък обратното, беше решавал равнинна задача, в която фигурите не се обръщат. Просто в условието не е казано точно какви действия са позволени с фигурите.

# 12
  • Мнения: 4 406
Просто в условието не е казано точно какви действия са позволени с фигурите.

най- вероятно такива, които са преподавани до този момент в 4-ти клас... Laughing

# 13
  • Мнения: 804
Държа да отбележа,че не съм спестила нищо от условията.Преписах го едно към едно от листчето,което са дали на децата.

Тинкърбел, мъжа ти е прав за втората задача.Момичетата от Б клас в понеделник са си в техния клас.Въпроса е за А кл.

# 14
  • ново
  • Мнения: 5 945
Честно казано и аз се втрещих като видях задачите Shocked
Според мен обаче newsm78, решението на втората задача не е така. Прочетох я няколко пъти внимателно.
По мои изчисления /без уравнение/ броя на момЧетата е 8, а на момИчетата 21.
Първия ден - 8 момЧета, 21 момИчета от 4 а + 3 момИчета от 4 б = 24 момИчета, т.е 3 пъти повече от момЧетата.
Втория ден 21 момИчета от 4 а - 5 отсъстващи = 16 момИчета, т.е 2 пъти повече от момЧетата.

# 15
  • Мнения: 143
Весела 77 е права за 2-ра задача, това е решението.

# 16
  • Му Кинд Оф Плаце
  • Мнения: 4 033
не виждам нищо невероятно в задачите. Все пак са за втори кръг на олимпиада по математика, който въпреки пълния набор точки от първия кръг, никога не успях да преборя.
Но никога не бих тръгнала да се втрещявам пред детето си, че нещо е много сложно за него.  Stop

# 17
  • Мнения: 2 577
Весела 77 е права за 2-ра задача, това е решението.

Подкрепям  Peace

Колкото до задачите, наистина все пак те са за втори кръг и нормално да са по-настандартни.
Във всички курсове и школи за по-изявени и кандидатстващи четвъртокласници се решават логически задачи от този тип. Ако някой се интересува мога да му дам заглавия на няколко сборника и помагала с подобни задачи

А имате ли представа по колко точки се дават на задача, тъй като на нашето листче няма отбелязано? Знаете ли до кога трябва да излязат резултатите? Мисля, че на 14.05 в София е третия кръг или се бъркам  Rolling Eyes

# 18
  • В офиса
  • Мнения: 4 007
Аз сама си признах (понеже не обичам да решавам грешно задачи  Sunglasses), че 2-ра има друго решение. Но наистина трябваше да е казано 'момичетата от 4Б вече не били с тях', аз чета буквално бе... Rolling Eyes
А трета е много добра. Но наистина има различни решения, ако си изрежем фигурите от хартия и ако си ги представим като компютърна игра с drag and drop.

# 19
Аз също съм категорична, че третата задача е некоректно зададена и няма решение за така формулираното условие. Но защо пишете само по форумите в интернет а не към съответните инстанции. Аз вече го направих. И дори получавам отговори.
Убедете се сами:

Уважаема госпожо Христова,

Благодария Ви за въпросите.

 

          Въпросите  ги поставих на Националната комисия по математика (назначена от МОН за провеждане на състезания и олимпиади).

След заседание на комисията ще бъдете уведомени за поставените въпроси.

Николай Райков – държавен експерт в МОН


--------------------------------------------------------------------------------

From: Mariana Hristova [mailto:mari@varna.heros-bg.net]
Sent: Friday, April 20, 2007 4:14 PM
To: Nikolay Raikov
Subject: олимпиада по математика

 

Здравейте г-н Райков!

Пише Ви майката на четвъртокласник, участвал в областния кръг на олимпиадата по математика, проведен на 14.04.2007г.

Имам някои съмнения относно коректността на условието на задача № 3 от темата за четвърти клас. Според мен и моето семейство тази задача няма решение, така, както е формулирано условието.

Затова Ви моля за две неща:

   1. Как бихте решили Вие тази задача, съгласно така формулираното условие, без да се влияете от решенията и критериите, спуснати от МОН?

    2. Да ми отговорите на следният въпрос: Дали огледалният образ на една фигура е самата тази фигура?

 
Може и други да ме последват!!!

# 20
  • Мнения: 2 270
НАЙ ПРАВИЛНИЯ НАЧИН ЗА РЕШЕНИЕ НА 2 ЗАДАЧА И ТАКИВА КАТО НЕЯ Е:
отбелязваме момичетата  от 4а клас -като А
                      момчетата като В
                       децата от 4а кл като Х
                      оттук А+В=Х
в неделния ден:
                       /А+3/+В=/Х+3/.........към момичетата прибавяме трите от другия клас и към всичките деца също прибавяме 3

понеже знаем ,че момичетата са станали три пъти повече-значи ,че/А+3/=3В

в понеделник
                       /А-5/+В=/Х-5/
                       /А-5/=2В

ЗАМЕСТВАМЕ  /А-5/=2В  в  /А-5/+В=/Х-5/
и получаваме,че В=8
и оттам ,че А=21

Това е най правилното и обширно решение,което би дало най много точки/всичко в задачата е изуавано в извънкласните занимания/СИП/и се предполага,че дете което се е класирало за втория кръг на олимпиадата би се справило и със задачата

# 21
  • Мнения: 2 865
Аз пък реших втората задача така: Момичета-X, Момчета-Y

Система уравнения:
X+3=3Y
X-5=2Y

Отговора е X=21,  Y=8

# 22
  • Мнения: 2 270
Аз пък реших втората задача така: Момичета-X, Момчета-Y

Система уравнения:
X+3=3Y
X-5=2Y

Отговора е X=21,  Y=8
да така може да се реши ,но не и в 4 клас.Система уравнения се учи в по горни класове

# 23
Във всички курсове и школи за по-изявени и кандидатстващи четвъртокласници се решават логически задачи от този тип. Ако някой се интересува мога да му дам заглавия на няколко сборника и помагала с подобни задачи
Vazpolzvam se ot predlojenieto i molia za info.
Predvaritelno blagodaria!  bouquet

# 24
  • София
  • Мнения: 2 952
да така може да се реши ,но не и в 4 клас.Система уравнения се учи в по горни класове
Ти също правиш заместване - тоест и ти ползваш система, а и при теб неизвестните са 3. Стана ми интересно, защото аз съм научила сина ми да се справя в такива ситуации по начина описан от Аризона - линейна система, в която най-простичката неизвестна величина е първото неизвестно. Моля те, не го схващай като заяждане - наистина ми е интересно, защото понякога ми е трудно да обясня подобни задачи на сина по достъпен начин. Той още е в 3-ти клас, но поне в СМГ материала и за 3 и за 4 клас е един и същ, предполагам, че учителите си знаят как да подходят в тези две години.

# 25
  • В офиса
  • Мнения: 4 007
Несериозно е да се напише с големи букви НАЙ ПРАВИЛНИЯ НАЧИН ЗА РЕШЕНИЕ НА ЗАДАЧА И ТАКИВА КАТО НЕЯ Е: тъ-тъ-тъ...Прилича ми на онези, които обичат да употребяват 'тази задача се решава така' Няма защо, няма ама...Уф, казах си.

Няма най-правилен начин. Има правилен и неправилен. Най-верен е този, който детето ти разбира. Всяко вярно решение, чийто стъпки са описани логично, получава максимален брой точки.

Това не го казвам като учителка, защото не съм, а като бившо дете, което достатъчно често е ходило на състезания и олимпиади. Никога не съм получавала по-малко точки за вярно решена задача. Друг е въпросът, че и тогава, както и сега, не четях условията и много често решавах различни задачи Wink

# 26
  • Мнения: 2 270
да така може да се реши ,но не и в 4 клас.Система уравнения се учи в по горни класове
Ти също правиш заместване - тоест и ти ползваш система, а и при теб неизвестните са 3. Стана ми интересно, защото аз съм научила сина ми да се справя в такива ситуации по начина описан от Аризона - линейна система, в която най-простичката неизвестна величина е първото неизвестно. Моля те, не го схващай като заяждане - наистина ми е интересно, защото понякога ми е трудно да обясня подобни задачи на сина по достъпен начин. Той още е в 3-ти клас, но поне в СМГ материала и за 3 и за 4 клас е един и същ, предполагам, че учителите си знаят как да подходят в тези две години.
аз също бях решила задачата точно като теб/простичко без много излишни редове/но според учителите-логическите задачи,както и задачите от теория на вероятностите си имат едни общи правила за решаване според различните типове задачи/хайде на пазар,отзад-напред-магически квадрати и др/Това се прави с цел да се научи детето да достигне до отговора по по дълъг  път- описвайки всичко в задачата,което в последствие ще помогне за решаването на много по сложни задачи.Естествено ,че една задача може да има много решения,но в случая е  важен не само отговора а и начина по който е получен.
Несериозно е да се напише с големи букви НАЙ ПРАВИЛНИЯ НАЧИН ЗА РЕШЕНИЕ НА ЗАДАЧА И ТАКИВА КАТО НЕЯ Е: тъ-тъ-тъ...Прилича ми на онези, които обичат да употребяват 'тази задача се решава така' Няма защо, няма ама...Уф, казах си.

Няма най-правилен начин. Има правилен и неправилен. Най-верен е този, който детето ти разбира. Всяко вярно решение, чийто стъпки са описани логично, получава максимален брой точки.

Това не го казвам като учителка, защото не съм, а като бившо дете, което достатъчно често е ходило на състезания и олимпиади. Никога не съм получавала по-малко точки за вярно решена задача. Друг е въпросът, че и тогава, както и сега, не четях условията и много често решавах различни задачи Wink
аз съм съгласна с теб-само дето проверяващите учители няма да бъдат,защото когато ти си била дете е било така,но сега не е,затова сега най сложните задачи от състезанията/не всички състезания разбира се/се оценяват с различни точки и изискването е точно това-да опишеш подробно решението си,а под подробно се има впредвид това ,което аз съм дала/не аз а учителите които са дали и оценили задачата/

# 27
  • В офиса
  • Мнения: 4 007
Жалко за децата, ако това е така. повече не ми се спори, ама при това положение става ясно защо вече нямаме толкова добри класирания на межд. олимпиади. тъжно, много тъжно.

# 28
  • София
  • Мнения: 2 952
Жалко за децата, ако това е така. повече не ми се спори, ама при това положение става ясно защо вече нямаме толкова добри класирания на межд. олимпиади. тъжно, много тъжно.
Представят си се добре и сега децата, но просто времето е друго - вече не тормозим децата си като китайци на всяка цена да станат малки гении, каквото и да им струва това, а и новини много - като обявят успехите на поредното състезание, то това е все накрая на новините или вестника.
Относно решенията аз съм на мнение, че всяко вярно решение стига да е описано без пропуски се оценява с макс брой точки. Така беше по мое време, така гледам, че се прави и сега със сина ми. Както казва госпожата му - страшно няма, оценката е винаги в полза на ученика  Simple Smile
А вчерашната ми питанка произлезе от това, че виждам, че детето вдява винаги лесния и къс път за решение, дори за целта да трябва да му обясня нов материал. Усложнените начини на решение не проумява, защо са му нужни и аз го разбирам.
Ани69 логическите задачи си нямат правила - затова се наричат така.
Теория на вероятностите се учи доста по-късно. Това, което правят в 3-4 клас е изчисляване на възможните комбинации чрез рисуване на схемичка с разклонения.

# 29
  • Мнения: 2 270
Simple Smile
Ани69 логическите задачи си нямат правила - затова се наричат така.
Как ще решиш един магически квадрат ако не зняеш правилото за решаването му,или задача с преброяване на възможностите,или задачи при които се използват таблици.Ще ти отнеме доста повече време отколкото ако използваш правилото за решаване на тези задачи.Математиката за това е точна наука и всичко при нея са правила,теореми ,аксиоми и тн.

# 30
  • София
  • Мнения: 2 952
Математиката за това е точна наука и всичко при нея са правила,теореми ,аксиоми и тн.
Права си, че е точна наука. Аз се опитвам да акцентирам върху това, че тя е и абстрактна наука.
Да, ако си учиш уроците и си пишеш домашните - ще получиш шестица. За мен е по-важно мисленето от там насетне.
Като цяло се опитвам сина ми да разбере, че не е важно по колко шестици носи, а това което учи да има полза за него самия. Естествено, той се радва на оценките, радвам се и аз.
Уфф, стана дълъг и абстрактен пост, дано се схваща, каква ми е идеята.

# 31
  • в света на илюзиите
  • Мнения: 636

Скъпи мами, учудвам се, че изпадате в недоумение от задачите.Олимпиадата е за деца, които се занимават извънкласно с математика. Задачите (може би с изключение на трета) са си съвсем за тяхната възраст и възможности, а колкото до втората си е направо елементарна. Разбира се деца, които разчитат само на учебния материал в никакъв случай не биха се справили. Но на математическите състезания (Хитър Петър, Кенгуру, Иван Салабашев, Шуменско, Бургаско, Черноризец Храбър и др.) обикновено се дават задачи доста по-сложни задачи. Има и доста сборници.

# 32
  • Мнения: 143
А готови ли са резултатите и ако не кога?

# 33
  • Мнения: 349
А готови ли са резултатите и ако не кога?

И аз това питам????? newsm78 newsm78 newsm78

# 34
  • Мнения: 2 577
трябва да са готови
за Бургас са публикувани в сайта на РИО Бургас
ако ги няма по вашите РИО-та, питайте госпожите - те трябва да знаят отдавна
все пак ако не се лъжа третия кръг - националния в София е на 12.05.

Успех на всички   Hug

Общи условия

Активация на акаунт