по-рано на училище

  • 3 743
  • 47
  •   1
Отговори
  • Мнения: 33
Мили майки, колебая се дали да запиша голямата ми дъщеря по-рано на училище, т.е. да започне на 6 и половина вместо на 7. Има ли други майки които са постъпили така и как се е справило детето?

# 1
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
А детето изкарало ли е подготвителна група? Защото без нея не би могло да бъде записано в първи клас.
Аз съм привърженик на 7-годишните първокласници. До седем години има повече време за игра, а след това го чакат 12 години училище.

# 2
  • Мнения: 22 846
А детето изкарало ли е подготвителна група? Защото без нея не би могло да бъде записано в първи клас.
Аз съм привърженик на 7-годишните първокласници. До седем години има повече време за игра, а след това го чакат 12 години училище.
Напълно съгласна.Моя син е роден февруари,но ще си го пусна с набора,тоест на 7г и 7 месеца.Защо да му скъсявам детството.Мои наблздения са,че на тези години на децата и няколко месеца разлика във възрастта ли личат и на детето ще му е по-трудно.

# 3
  • Мнения: 342
Напълно съм съгласна че и няколко месеца разлика си личат при децата.Но и аз съм пред такава дилема тъй като моята дъщеря е родена на 20 декември и мисля че трябва да я пусна на училище на 6 и 9 месеца,но имам приятелка чието дете е родено същата година но  януари месец и тя ще бъде на 7 и 8 месеца , а пък разликата при децата е една година и е много видима а пък ще бъдат съученици.

# 4
  • Карлово
  • Мнения: 4 640
Моята дъщеря е родена на 1 януари и тръгна с набора си на училище. Реших, че така ще има повече време за извънкласни занимания. За да не скучае миналата година в подготвителната, я записах на каквито ми дойдоха на ума занимания. Детето е щастливо и не си губи времето.

# 5
  • Мнения: 22 846
Напълно съм съгласна че и няколко месеца разлика си личат при децата.Но и аз съм пред такава дилема тъй като моята дъщеря е родена на 20 декември и мисля че трябва да я пусна на училище на 6 и 9 месеца,но имам приятелка чието дете е родено същата година но  януари месец и тя ще бъде на 7 и 8 месеца , а пък разликата при децата е една година и е много видима а пък ще бъдат съученици.
Точно това мисля и аз,затова реших да си тръгне с набора.

# 6
  • Добрич
  • Мнения: 1 720
Нямам все още тази дилема, но майка ми е начален учител и ми е казвала, че определено си личи кое е на 7 и кое дете на 6, обаче..."Всичко зависи от самото дете.", ми казва тя. Ако е по-дейно, по-дисциплинирано, по-усърдно, по-самостоятелно, не е проблем да се запише на 6 на училище и обратно, макар, че аз не бих го направила, ако имах възможност.  Laughing

# 7
  • Мнения: 5 183
Родена съм на 27 декември, следователно съм била на 6 години и 8 месеца, като съм започнала училище.
Бях най-малката в класа и така до 7 клас, когато отидох в гимназия.
Определено ми беше много трудно. Не толкова ученето, колкото адаптацията. Но може би причината е в това, че си ме гледаха мама и баба на смени и почти не бях ходила на градина.
Племенникът ми, който подобно на мен, е роден в края на годината - 28 Декември, за разлика от леля си, не е така. Уж и той най-малък, ама много му е гот. Учи, старае се, първенец на класа е, а има и много приятели. Но той си ходеше на детска градина с години, а това определено има значение.

# 8
  • Мнения: 3 367
аз съм за,с 2 ръце,ако детето е минало предучилищна и се справя;
започнах у-ще на 6 без 2 месеца,винаги съм била най-малка и това имаше редица +,вкл.че в уни взех една година да пътувам до Щатите и пак завърших на години по-малки от редица колеги..никога не ми е било по-трудно,ходех на език и спорт,не бих се замислила ако тук ми дадат подобен избор за децата ни..

# 9
  • София
  • Мнения: 62 595
Най-добре е да си тръгне с набора. Вярно, дори в един и същи клас има деца, родени в началото на годината, а други в края.
Ако детето остане в следващия набор, може да има подигравки. А в по-ранния ще го мислят за по-малко и пак може да е кофти.

# 10
  • Мнения: 2 567
Може би ти сама трябва да прецениш доколко детето ти е готово да е ученик.
В класа на дъщеря ми имаше момченце родено в самия край на декември. Значи е било на 6 години и 9 месеца. Родителите му го бяха пуснали с набора си, вместо да го задържат да е със следващия, както има също практика. Ами то беше физически най-голямото. С една глава стърчеше над другите, но беше едно от най мудните и бавно възприемащи материала.
Твоето дете ще е с още няколко месеца по малко от това дете. Значи може да му е още по- трудно. Наистина това си е до детето и точно затова е най-добре ти сама да прецениш твоето.
Каквото и да ти кажем. Каквито и доводи За и Против да ти дадем, ще говорим от личен опит, без познаване на детето ти и мненията ни няма да са ти от голяма полза.

# 11
  • с/у ОколоМръсТното
  • Мнения: 19 148
Племенникът ми е роден януари и брат ми го прати на уч-ще 1г. по-рано. За мен ТОВА е тотална грешка, която и до сега не може да се компенсира.

# 12
  • Мнения: 302
Моите момичета са родени на 12 декември, така че тръгнаха на училище на 6 години и 9 месеца, с набора си. Не са имали никакви проблеми, нито нещо ги е затруднявало в първи клас. Не съм забелязала родените през ноември и декември да се справят по-трудно в училище от родените през януари или февруари същата година newsm78. Моите са средни на ръст и сред най-добрите и по български и по математика. В класа им има 6-7 деца родени през декември и никоя от майките не се е оплакала, че детето й има някакви проблеми или че е "по-малко" от другите. Все пак всичко зависи от детето и от твоята преценка доколко е готово за първи клас. Поне можеш да избираш, но моето мнение е - да си върви с връстниците.

# 13
  • Мнения: 342
мама на Ани и Ники Благодаря ти,може да се каже че ми помогна тъй като моята дъщеря е родена на 20 декември и аз съм пред дилема ,но си мислехче по-удачният вариант е да я пусна с набора си въпреки че ще е на 6 и 9 месеца

# 14
  • Мнения: 3 622
Синът ми е роден през месец март и започна училище на 7 и половина. Вече сме трети клас и не съжалявам, че съм го пуснала по рано.
Училището няма да избяга, но детството му никога няма да се върне

# 15
  • София
  • Мнения: 2 079
Детето съзрява за училищната дейност на 7 години, плюс - минус  месец - два. Затова децата тръгват на училище на 7 години, а не на 6.
Физически те може да са пораснали, но съзряването за училище включва ред умствени, психически, психологически, физически, психо-моторни и т. н. процеси, които са невидими за хората, които не ги познават.
Всеки родител смята, че детето му е много подготвено за училище на 6 години, след като може да чете, да пише букви и да смята.
И детето не среща трудности до 4 клас, но в 5-6 разликата във възрастта с връстниците се усеща осезаемо и се оказва, че не може да се справя с всичко толкова добре, колкото съучениците му. Проблемите се задълбочават и с появата на пубертета и .... понякога ситуациите излизат извън контрола на родителите.
Написах всичко това, за да се разбере, че всяка възраст си иска своето и всяко дете трябва да върви наравно с връстниците си, за да се развива заедно с тях, а не преждевременно да се предизвиква порастването му.
А ако детето ти, MJG, тръгне на 6 години на училище кога ще му върнеш тази една година игра? newsm78 Когато завърши учението си ли, на 18-19 години?  newsm78
Всяко дете е индивидуалност. Има и деца, които се развиват по-рано, които изпреварват връстниците си и в мислене, и във психика, и във физика.
Затова е добре да се допитате до педагогът или учителката, който се занимава с вашето дете, MJG, преди да вземете окончателното си решение.

# 16
  • Варна
  • Мнения: 506
Аз съм тръгнала на 6г. и 5 мес. В класа ми бяхме една четвърт някъде шестгодишните. И не е вярно (за всички класове , в които съм била), че тръгналите на 6 години се справят по-зле, даже по-скоро беше обратното!! Аз специално съм обръщала внимание на това, беше ми  интересно. А като емоция, за мен е било винаги приятно, че съм по-малка, демек "с едни гърди напред" Wink

Но - за да съм честна - майка ме е дала, защото не имала избор и според нея първата година съм била психически неподготвена (един вид не съм била наясно защо ходя на училище и какви са ми задълженията.... Rolling Eyes

Така че - има две страни. Но 6г. и 9 мес. сякаш е О.К.

# 17
  • Мнения: 1 100
Аз тръгнах на 7г. и 9 месеца.  Laughing
Другият вариант беше да тръгна на 6г. и 9м. Аз умолявах майка ми да тръгна на училище още тогава, но тя не искаше. Знаех да чета и смятам отдавна, но тя просто не искаше... Сега се радвам, че не съм го направила, защото като се замисля ... първи клас беше голям стрес за мен, въпреки че материала се знаеше. Някак си средата беше ... друга.

# 18
  • Мнения: 1 163
Аз ги пуснах и двете заедно и няма никакви проблеми

Последна редакция: нд, 14 окт 2007, 09:25 от vivi75

# 19
  • Мнения: 195
Детето съзрява за училищната дейност на 7 години, плюс - минус  месец - два. Затова децата тръгват на училище на 7 години, а не на 6.

Това явно важи само за нас защото в почти цяла Европа и Северна Америка децата тръгват на училище доста по-рано от 7г.   newsm78.

За готовността не детето за училище се съди и по много други признаци, освен по възрастта   Thinking .
 Разбира се, че всеки може да даде примери от живота в подкрепа и на двете тези, но всяко дете си има своите особености, качества и индивидуален темп на развитие.
В класа на дъщеря ми  (сега е 4-ти) има деца започнали на 6г 7м.  и на 7г.9м. , нито по ръст, нито по "справяне с материала" могат да се различат. Ако трябва да ги подредя по предполагаема възраст със сигурност ще сбъркам.  

За такова решение трябва да се прецени самото дете

# 20
  • Мнения: 1 163
малката на 15.09.06г-започна първи клас точно на 5г.и 10м,сега е втори клас Simple Smile

# 21
  • Мнения: 33
Благодаря ви мили майки, не очаквах че ще има толкова отзиви! Колебанието ми е голямо защото дъщеря ми се научи сравнително рано да чете (на 5г свободен текст), както и има много голямо влечение и желание да учи нещо. Постоянно чете енциклопедиите за деца. Сега е на 5 и половина, и трябва да реша дали да продължи 3 група в дг или направо предучилищна. Тя има и желание да е с по-големи деца. Мисля че с материала за предучилищна няма да има проблеми, но психически дали няма да я тормозят по-големите от нея, не зная. За това се колебая. Нейните учителки от дг много я обичат и ми дават съвет усилено да не прескачаме една година. Поради стачката все още има време да реша защото не са започнали сериозно да учат. Хм....не е лесно, ама никак!

# 22
  • София
  • Мнения: 62 595
Детето съзрява за училищната дейност на 7 години, плюс - минус  месец - два. Затова децата тръгват на училище на 7 години, а не на 6.

Това явно важи само за нас защото в почти цяла Европа и Северна Америка децата тръгват на училище доста по-рано от 7г.   newsm78.

За готовността не детето за училище се съди и по много други признаци, освен по възрастта   Thinking .
 Разбира се, че всеки може да даде примери от живота в подкрепа и на двете тези, но всяко дете си има своите особености, качества и индивидуален темп на развитие.
В класа на дъщеря ми  (сега е 4-ти) има деца започнали на 6г 7м.  и на 7г.9м. , нито по ръст, нито по "справяне с материала" могат да се различат. Ако трябва да ги подредя по предполагаема възраст със сигурност ще сбъркам.  

За такова решение трябва да се прецени самото дете

А интересувала ли си се какво учат децата на запад като тръгнат от такава възраст? Това е като изтегляне на времето от детските градини. Не покриват материал за първи клас, както е тук, а предимно играят.

# 23
  • Мнения: 196
Моята дъщеря е родена през януари и тръгна с набора си тази година на училище. И аз се двоумих, дали да я пусна миналата година, но сега като гледам как стоят нещата в първи клас, много се радвам, че изчакахме. Според мен, не справянето с материала би било проблемно, когато и да тръгне детето, ще се научи да чете, пише и смята, дали по - лесно, или по - бавно, зависи от възприемчивостта му. Наблюденията ми са, че за децата е по - трудна самата адаптация, свикването с обстановката в училище, многото задължения, промяната на досегашния режим и т. н. А иначе, със сигурност има много примери, които могат да подкрепят положително и по - ранното и по - късното тръгване, въпрос на лична преценка на родителите, все пак няма начин всички деца да се раждат в средата на годината   Joy

Последна редакция: нд, 14 окт 2007, 22:00 от eliza

# 24
  • Мнения: 184
Моите деца пък са родени в средата на годината (и голямата дъщеря, и близнаците) - юни и юли. Сметнах си ги на пръстчетата, за да на се чудя кога да ги пращам на училище. Laughing
Както по-горе са отбелязали другите майки, степента на готовност за училище не се отчита само по способността да се овладява учебния материал. Именно за проверката на тази готовност има разработени тестове - към ХЕИ има специалисти, които на базата на тези тестове, могат да кажат дали детето може да започне училище по-рано. Така, че ако искаш специализирано мнение можеш да се обърнеш към тях.

# 25
  • София
  • Мнения: 62 595
Зная, че може да се дадат достатъчно примери в едната или другата крайност, но това е съвсем реален случай от класовете на моите деца. Имат един съученик, който е много напред, може би дори е гениален в някои отношения. Много лесно помни, чете много, изобщо, откъм учебната част равен няма. Но по поведението му си личи, че е започнало училище по-рано. В много моменти и ситуации се държи точно като по-малък, сякаш някой го е изтръгнал от игрите и го е пратил на училище. В един друг клас имаше също дете, което е пратено по-р ано на училище - то пък има сериозни проблеми както с дисциплината, така и с учебния материал. Не му е ясно защо трябва да е на училище и защо трябвада пише домашни. Разбра се, че в семейството са много деца и са го пратили по-рано на училище, защото няма кой да го гледа, а за детска градина е нямало места.
 Така че, има си значение психическата зрялост на детето.

# 26
  • Мнения: 2 197
Aз съм тръгнала на 6 години на училище. Винаги съм била най-малката (чак в 10-ти клас имаше две момичета родени след мен). Завърших на 17 години и на 23 бях инженер с диплома. Не мога да кажа, че ми е пречело по някакъв начин. Доволна съм, че съм започнала живота си по-рано. Да не говорим, че в първи клас изобщо нямаше нужда да ходя, защото четях, смятах и умножавах.

# 27
  • Кори Селести
  • Мнения: 5 538
Именно за проверката на тази готовност има разработени тестове - към ХЕИ има специалисти, които на базата на тези тестове, могат да кажат дали детето може да започне училище по-рано.

Стана ми интересно.
Какво общо имат ХЕИ с училищната готовност на едно дете?
Не се заяждам, наистина не знам и не съм чувала.

Знам за тестова батерия, разработена от логопеди, която отчита степента на готовност на децата за започване на първи клас.

# 28
  • София
  • Мнения: 62 595
А каква е тази тестова батерия?

# 29
  • Кори Селести
  • Мнения: 5 538
Книжка с тестове, с много картинки, които отчитат знанията на детето, къде има трудности...и т.н.

# 30
  • София
  • Мнения: 62 595
Книжка с тестове, с много картинки, които отчитат знанията на детето, къде има трудности...и т.н.

Май се сещам. Ако става въпрос за едно и също нещо, прави се в първи клас от психолога на училището. Не зная дали се използва за тестване на училищна готовност, обаче.

# 31
  • Кори Селести
  • Мнения: 5 538
Не знам за какво се сещаш.
Книжката, за която говоря се казва "Тестове за училищна готовност", синя корица и е тазгодишно издание.

# 32
  • София
  • Мнения: 62 595
Ясно.

# 33
  • по пътеката
  • Мнения: 3 149
има такива като мене, на 5г се нау4и да 4ете каката ми, родена е на края на декемеври и нямаше смисъл да я задържам, тя беше дале4 пред другите по 4етене, но по писане имахме проблем, много тежка нощ изкарахме на 4енгел4етата, но до 3 през нощта пиш?ш? и аз късах, може оттам да дойде и все да ми е опонент, но поне пиш? добре! малкта по принуда на системата тръгва на 5г и 10 м 1 кл. направо не знам , май на мене много рано ми се вижда, но системата тука е така!

# 34
  • Мнения: 934
... дъщеря ми се научи сравнително рано да чете (на 5г свободен текст), както и има много голямо влечение и желание да учи нещо. Постоянно чете енциклопедиите за деца.

Според мен детето си е за предучилищна. Ако има желание - мисля, че това е най-важното. Догодина сигурно вече ще и е скучно.

# 35
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Именно за проверката на тази готовност има разработени тестове - към ХЕИ има специалисти, които на базата на тези тестове, могат да кажат дали детето може да започне училище по-рано.

Стана ми интересно.
Какво общо имат ХЕИ с училищната готовност на едно дете?
Не се заяждам, наистина не знам и не съм чувала.
Аз също не знам, но откривам да има логика ХЕИ да се занимава с това и ще ти кажа защо. Когато бъдат направени програмите с разпределението на учебните часове, задължително след това, те трябва да минат през одобрението на тази институция. Така че напълно е възможно, пак те да се занимават с тези тестове.

# 36
  • Мнения: 184
В сайта на столична РИОКОЗ има раздел "Децата и училището" и там има информация относно диагностицирането на училищната зрялост на 6-7 год. деца. (РИОКОЗ е новото име на ХЕИ)

# 37
  • Мнения: 683
А детето изкарало ли е подготвителна група? Защото без нея не би могло да бъде записано в първи клас.
Аз съм привърженик на 7-годишните първокласници. До седем години има повече време за игра, а след това го чакат 12 години училище.
Напълно съгласна.Моя син е роден февруари,но ще си го пусна с набора,тоест на 7г и 7 месеца.Защо да му скъсявам детството.Мои наблздения са,че на тези години на децата и няколко месеца разлика във възрастта ли личат и на детето ще му е по-трудно.
Абсолютно съм съгласна! И аз ще постъпя така с втората си дъщеря, която е февруари. Голямата е октомври и е в група с деца родени през чнуари същата година. Разликата е СТРАХОТНА. Разликата е почти година и е много за детето, на малките деца /които тръгват на 6г/ им е трудно както в началото, така и по нататък в училище. Имам наблюдения, защото съм учителка - по-трудно им е и по-лошо се справят... Не е задъ;лжително да стане така, но това е общият случай.
В края на краищата всеки сам решава  Peace

# 38
  • Мнения: 24 467
Синът ми е роден през януари, в ДГ тръгна с предходния набор, завърши с него и започна първи клас с него. Нито за миг не сме съжалявали за избора си. Детето беше готово за училище, можеше да чете и да смята, винаги си е играло с по- големи от него деца. Дори в първи клас, миналата година, ми сподели, че ако сега трябвало да бъде в ІV група щяло да е "много гадно"- да го карат да се храни и да спи, когато му кажат и да играе "с малките".
Голяма заблуда е свързването на свободата с предучилищния период. За мен самата и за сина ми е било точно обратното. Когато детето тръгне на училище, то има повече време и е по- самостоятелно, чувства се по- голямо и отговорно, тъй като е ангажирано само до обяд, а след обед, поне в къщи е така, домашните се написват в рамките на един час, след което са игрите навън, без родители и учители, само с деца. В училище също се чувства определено по- добре, режимът е по- свободен- в междучасията няма постоянен надзор, освен това се запозна с нови деца, беше му много интересно и тази година все още се чувства така.
Аз също не съм имала навършени 7 години, когато съм тръгнала на училище и когато бях малка никога не съм страдала по детско- градинския си период. Напротив, в училище се чувствах по- добре. Също започнах да уча във ВУЗ на 17 г. и се дипломирах на 22. Спечелих време и никогато не съм била затруднена поради този факт.

# 39
  • Мнения: 967
Аз съм тръгнала на 6г и 2м, дъщеря ми на 6г и 9м. Не сме имали проблеми.

Казват, че ако детето проявява интерес и има голямо желание да тръгне на училище, не е проблем, а даже положително, защото може да му е скучно иначе и да загуби интерес към ученето, защото тъпче на едно място.

Друг е въпроса, че предучилищната май е вече задължителна. Ако дъщеря ти е минала предучилищната група, може да чете и даже непрекъснато чете енциклопедии!!! значи няма какво много да се колебаеш - пускай я. Обаче ако не е минала предучилищна, може би е добре да я запишеш в училище да я кара.

Другия вариант е наистина да я запишеш на някакви курсове по танци, език.... и да й запълваш времето да не й е скучно.

# 40
  • Мнения: 934
Голяма заблуда е свързването на свободата с предучилищния период. За мен самата и за сина ми е било точно обратното. Когато детето тръгне на училище, то има повече време и е по- самостоятелно, чувства се по- голямо и отговорно, тъй като е ангажирано само до обяд, а след обед, поне в къщи е така, домашните се написват в рамките на един час, след което са игрите навън, без родители и учители, само с деца.
И аз така си мисля.
Не си спомням да ми е свършило детството като тръгнах на училище, напротив - свързвам го с това, че имах повече свобода. И аз съм тръгнала на 6 и нещо, родена съм в края на декември.

# 41
  • София
  • Мнения: 62 595
Ако детето е ходило на градина, наистина не е имало много свобода. Сега пък, повечето деца са на занималня и пак излиза, че не са свободни, защото са по цял ден на училище

# 42
  • Мнения: 361
дъщеря ми е родена на 25 май 1999г. тръгна на училище с година по-рано, на 6, аедин ден след края на първи клас навърши 7. пропуснахме подготвителната група, но тук, в нашия град, няма проблем с местата в училище- записах я на 14 септември и нямаше проблем, не казаха че сме закъснели. сега е в трети клас. всички от класа са с година по-големи, но не си личи да има някаква разлика...справя се много добре и няма никакви проблеми. сега искрено страда, че не ходи на училище заради стачката но това е друга тема. тя сама ме измоли да я запиша на училище, а не в 4-та група /подготвителна/ на детската градина, защото й беше омръзнало там- можеше да чете и да смята още в 3-та група...и за един миг не съм съжалила, че я записах. както казва баща й- ще има една година по-малко в губене на време в училище:-)- той беше най-горещият привърженик на идеята за първи клас. аз също съм тръгнала на 6 и половина- родена съм през декември. естествено, всичко си зависи от детето. имаме познати, които записаха сина си в първи клас на 8 години /без 1 месец/. обаче ако виждате, че ще се справи, не мисля, че е лошо нещо да тръгне на 6 на училище...

# 43
  • Мнения: 3 611
Аz сьм привьрженичка на по_ кьсното zапочване на училище. Бях почти на 8 в 1ви клас, zа сметка на това така ме привлича учението, че ако има кой да ме иzдьржа, цял живот ще уча, работата, особено ако всеки ден е едно и сьщо някак не ми се нрави като идея. Мраzя да ми е скучно... Ама като трябва да се яде...  Confused

Синьт ми е роден ан 29ти дек. 2002.
И догодина е ЗАДЬЛЖЕН да трьгне в 1ви клас...
А ще бьде само на 5 и половина.  Sad

# 44
  • usa
  • Мнения: 2 113
не мога да разбера какъв такъв стрес е започването на училище  newsm78? ако ще е чак такава промяна, то ще е промяна и стрес и както на 6, така и на 7, че и на 8 години. ако детето е било на градина, училището не е голяма промяна, а ако не, каква е разликата дали ще е на стояло в къщи 6 години или 7 освен една по-малко година скука newsm78? аз съм за по-ранното започване на училище.

Последна редакция: ср, 17 окт 2007, 08:21 от миз

# 45
  • Мнения: 2 700
Дъщеря ми тръгна на училище на 6 г. и 8 м., след като беше изкарала подготвителен клас в детската градина. Справи се перфектно, при това без мой надзор - от първия учебен ден ходеше и на стол, и на занималня. Единствената разлика, която може да се забележи спрямо по-големите й съученички е ръста (което лично за мен няма никакво значение).
Има съученичка, която е тръгнала на 7 г. и нещо. Спрямо другите деца разликата, освен в ръста, е в краснописа - сякаш ръката й е по-обиграна и по-стабилна. Но това може и да е до характер.
Прецени си детето, гласувай му доверие и сигурно всичко ще мине нормално.

# 46
  • Мнения: 3 886
Твърдо против.Предпочитам да си е с набора Peace

# 47
  • Мнения: 186
Твърдо против.Предпочитам да си е с набора Peace
newsm10

Общи условия

Активация на акаунт