Забравена парола?
или
Регистрирай се Активация на акаунт


Ел. поща с която се опитвате да се регистрирате не съвпада
с тази използвана в BG-Mammma

Да Попълнете формата за регистрация Не Продължете с Facebook регистрацията

Живеещи в чужбина
0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
1-14 от 383 отговора

Bristol

Мнения: 6 651
Идеята за тази тема се роди преди известно време в една друга дискусия. Малко закъснявам с реализацията й, за което се надявам не се сърдите, но по-добре късно от колкото никога  Flutter
Аз например непрекъснато се тръшкам, че не постигам целите, които си поставям при големия, а дали пък не искам прекалено много или методите ми на обучение не са достатъчно атрактивни Thinking След някоя и друга година и малката ще бъде на възраст за четене и писане  ooooh! Затова ми е много любопитно, как другите българи, живеещи в чужбина и нямащи български училища под ръка, учат децата си да четата и пишат на български, как ги запознават с българската история и география, какви цели са си поставили?!
Мисля, че ще е интересно и полезно да обменим информация за използваните методи и помагала при различните възрасти, както и да уточним с какъв успех са се ползвали при нашите деца, защо са ни харесали или обратното, защо не са ни допаднали.

Темата е както за родителите със сериозен опит в домашното обучение на децата си, така и за начинаещите, да споделят свои планове и идеи. Много ще се радвам, ако се включат и професионалисти, педагози  bouquet
Цитирай

в средата на мъглата

Мнения: 3 804
аз запо4нах да ги занимавам първо с буквите когато бяха на около 4 години,след това постепенно към 6тата година запо4нах да ги у4а да сри4ат и им диктувах думи4ки-така лека полека стигнахме и до 4етенето и писането като постепенно увели4авяах и усложнявах думите
сега ги занимавам по е4ебник за 4уждестранни студенти/на баща им/ и то най ве4е като тренинг за да не забравят
помага и детските книжки с приказки-от тези с големите картинки и малко писано-но най ве4е при по малките,така им се привли4а вниманието
на историята не съм наблягала особенно Embarassed,но те сами запо4наха да питат-много ми помогна песента на Румънеца и Ен4ев-шатрата/колкото и да е куриозно/ после гледаха и сериала по бтв-бтв документите.за географията ами водили сме ги на доста места из БГ
каква цел съм си поставила ли-ами поне да знаят да 4етът и пишат и да говорят езика правилно
Цитирай

България - Франция- България

Мнения: 85
Моят син първо се научи да чете и пише на френски, и на следващата година го научих на български по букварчето за 1-ви клас. Сега се справя добре, но чете по-бързо на чуждия език и му е по-лесно, отколкото на български... Гледам да го занимавам редовно през ваканциите доколкото мога, от България всяко лято купуваме книжки, христоматии по родинознание и история, но време трябва и постоянство ooooh!
Цитирай

България

Мнения: 1 090
Моят "метод" може да  ви прозвучи като екстремна мярка и неприложим за повечето от вас...
 Синът ми ( на 12 в момента)знаеше 2,3 думи на  български, на 7 години Embarassed ( това е отделна история).И друг път съм го казвала,от чист инат го записах на българско училище ,в България .За две години проговори и прописа перфектен български.А сега има такъв богат речник,който ме изумява.Книги чете на 3 езика,зависи какво му е интересно в момента.Но не говори на български Sad,само с баба,леля и братовчедки по телефона.Тогава единствено го чувам как  говори. Tired
Има и  акцент ,уви.
Единствено и благодарение на българската среда,български деца,учителка и образователни методи от доброто старо време се научи на български,писмено и говоримо,както и от много четене на списания,гледане на телевизия.Аз нямам голяма заслуга. Embarassed
Амбицията ми е да го запозная и с историята и литературата на България,но признавам,че ми се струва засега mission impossible. Thinking
Давам си сметка,че ако не го направя, един ден няма да има за какво да разговарям с детето си,тук образованието е под всякаква критика и ако го оставя на самотек,не знам какво би станало от него,като личност.
И ние използваме ваканциите ,за да наваксаме пропуснатото,както и да се запознае повече с културата на България.
Много интересна и актуална тема за мен.  bouquet
Дано да чуем мнения и от професионалисти и хора,минали успешно по този път!
Цитирай

На село (близо до Лондон)

Мнения: 952
И аз се интересувам Smile.

Мамите с опит, как направихте двете азбуки заедно ли въведохте или една след друга? Аз са сега само едната (чуждата за мен, че му е по-лесно)
Цитирай

ENGLAND

Мнения: 2 735
Включвам се като майка, с малко опит и начален учител, с мнооого повече. Работих и малко в частна школа по английски, та си имам представа и за връзката между английския и българския. Като учител не мога да си представя детето ми да не говори, чете и пише на български, но за всяко нещо се иска много търпение и постоянство. Ели на 3 години и 3 месеца, говори много и на двата езика, превежда между мен и баща и ( англичанин дето знае пет български думи). Вече ходи и на училище, дават и книжки да разказва по тях. Баща и разказва с нея на английски, задължително след това аз същото на български. Един път аз  разказах по картинките на български, баща и не успя на английски. В училище тя си превела моя разказ и го разказала пред класа.Тя знае с мен само на български, с баща си на английски. Така е с числата, брои до 20 и на двата езика, познава числата до 10 и ги казва и на двата езика.
Реших, че и двата езика трябва да вървят едновременно. До тук системата действа успешно.
Сега сме в началото на ученето на буквичките. От опита ми в школата, първо се учат буквите, които са еднакви а, е, к .., след това тези, които приличат на българските, но се произнасят по друг начин и накрая несъответстващите си от двете азбуки. Само да вметна, вече и като учител тук, а и на английски и на български си е а, макар английската азбука да започва с ей(а).
След това се започва с малки думички, които си приличат и на двата езика, продължава с четене на по-дълги и различни. Важно е всичко на двата езика да върви едновременно.
Българското букварче вече го имам, лятото ще си донеса и другите учебници за начален курс.
Това е засега. Ако някой има въпроси ще отговарям с удоволствие.  Вече като учител  и тук, виждам огромната разлика между българската и английската система, но това е тема за друг разговор.
Цитирай

ENGLAND

Мнения: 2 735
А за запознаването с историята, географията и всичко българско трябва да използваме всеки удобен момент, непринудено и достъпно да поднесем информацията на момента.
Сега отварям темата за you tube-ски съкровища. Пуснах си Де е България, аз си плача и си спомням как моя клас пееше, а Ели си припява и танцува на песента и показва планините и реките на клипчето.
И друго си мисля. Ако искаме децата ни да говорят български нека никога не чуват от нашата уста нещо негативно, колкото и недобри неща да има в България. За да учат с желание и интерес, не само български, трябва да заредим децата си с позитивна енергия.
Сега ставам, че е време за българските песнички на компа.
Цитирай


Мнения: 8 958
Благодаря на Мери за отварянето на темата, за да можем наистина да пообменим опит.
Щерката е на 7 г. Кара втори клас в немско училище. Още докато беше малка, се снабдих с Буквенка и малко букварче, подарък от баба и. Показвах и буквите, правихме опити да играем на играта, но не проявяваше достатъчен интерес. Оставих нещата в замразено положение.
Тръгна на училище без да знае и латинските букви. Реших, че така е най-добре, което при нея с оказа правилен подход. Много бързо се научи да пише и чете. Завърши първи клас и тогава и разреших да започне да учи кирилицата. Най-напред с малкото букварче, после отворихме детски български книжки и започна да срича. В един момент прояви интерес да пише буквите. Засега може само печатни. Не насилвам, не натискам - чакам да прояви сама интерес. До момента е прочела Небивалици на Доналд Бисет на български и в момента се мъчи с Роня - дъщерята на разбойника на Астрид Линдгрен. Прави паузи и в паузите чете класически приказки. Това е от нещата, които чете на български. Вижда, че има разлики в печатното и ръкописното изписване на буквите и започна да пита.  Чакам да узрее и сама дапоиска и тогава ще и покажа и ръкописното изписване.
Това е засега. Ако имаме напредък, ще споделя.
За малкия, който е на 4 г. в момента, ще използвам същия подход, въпреки че забелязвам как щерката му показва разликите между буквите, разликите между думите на двата езика и го поправя, ако той прави грешки.
Цитирай

България

Мнения: 1 090
Дорет,браво на малката( и на теб най -вече Smile)!  bouquet
Много добре и правилно ми звучи твоят метод. PeaceАз бях много неопитна майка ,с двуезично дете и направих много грешки.Не бях мислила за този проблем сериозно през първите години,та после се наложи да наваксваме с контра методи. Blush
Аз имам един въпрос:има ли случаи , в които говориш с детето на английски,било поради това ,че сте с други хора или поради удобство?На мен , понякога, когато  съм изморена , ми е по -лесно да говоря на другия език(който се състои от доста кратки,едносрични думи)но се чувствам виновна след това. Confused
Много се радвам ,че се включи...
П.С И аз съм съгласна,че запознаването с историята,културата и традициите на България,трябва да става непринудено,не насила,тогава детето започва да се отдръпва.И аз никога не си позволявам да говоря пред детето негативно за България и невероятно ,но факт,той не мисли негативно за нея.Надявам се да е все така. Praynig
« Последна редакция: пн, 24 мар 2008, 13:37 от norah »
Цитирай

usa

Мнения: 3 366
..лелята в нашата педучилищна к питах защото съм учила съвсем за друго Laughing посъветва да се започне занимание с кирилица след като е усвоила напълно латиницата и чете на англ(или почти)..говоримо са изложени на 3 езика и ни казаха така и да си караме..син ни проговаря на англ. като сестра си,но тя вече плямпа сравнително добър (като гръцки студент 2ра година в ИЧСе)бг
*
за историята и географията не тая напразни надежди, мисля че за тях това ще е както за нас историята и географията на бившия руски блок (или почти ; не можем/не искаме да пътуваме всяко лято)..имаме карта на Бг на стената..говорим каквото мислим,и + и -,
не намирам обратното за подходящ модел на възпитание..
*
цели-да говорят бг поносимо и да го правят с кеф ; макар да имам други тайни надежди,реално погледнато, за нашето местоположение и ежедневие, всичко друго е бонус
Цитирай

ENGLAND

Мнения: 2 735
цели-да говорят бг поносимо и да го правят с кеф ; макар да имам други тайни надежди,реално погледнато, за нашето местоположение и ежедневие, всичко друго е бонус
Мисля, че темата е как да научим децата да четат и пишат на български, а не какви са нашите цели и мечти.

norah аз винаги и говоря на български, английски от мен чува когато говоря с баща и или с други английскоговорящи. Когато сме с други , които не знаят български, извинявам им се и казвам, че дъщеря ми ме приема само като и говоря на български. Хората не само ме разбират, но и се възхищават на това, което сме постигнали двечките. Понякога в бързината и казвам yes, а тя ме поправя на да, с удоволствие, че ме е хванала в крачка. До скоро ми беше добре, не ходех на работа, но сега на английски обяснявам в училище, на български в къщи. Но всичко в името на детето.
Цитирай

Гърция

Мнения: 2 348
Аз още съм доста далеч от този момент, но с интерес ще следя темата Wink. Говоря на Стела само на български, даже ми прави впечатление, че и баща и по-често и говори на български от колкото на гръцки.
В гръцката тема едно от момичетата пусна преди време това Как да науч … 77;да има доста интересни идеи и факти.
Цитирай

usa

Мнения: 3 366
Затова ми е много любопитно, как другите българи, живеещи в чужбина и нямащи български училища под ръка, учат децата си да четата и пишат на български, как ги запознават с българската история и география, какви цели са си поставили?!
Doret,az схванах че се пита за целите (подчертана от мен част от авторското мнение) по отношение писане и четене,може и да не съм разбрала,ако е тъй-простете..
Цитирай

България

Мнения: 1 090
norah аз винаги и говоря на български, английски от мен чува когато говоря с баща и или с други английскоговорящи. Когато сме с други , които не знаят български, извинявам им се и казвам, че дъщеря ми ме приема само като и говоря на български. Хората не само ме разбират, но и се възхищават на това, което сме постигнали двечките. Понякога в бързината и казвам yes, а тя ме поправя на да, с удоволствие, че ме е хванала в крачка. До скоро ми беше добре, не ходех на работа, но сега на английски обяснявам в училище, на български в къщи. Но всичко в името на детето.
  bouquetИменно,така трябва да бъде,аз си мисля,че ако човек е последователен,това не  само,че е добре за изучаване на българския език,но и за самото дете, по принцип.Дано и аз да успея да съм така последователна, от тук нататък! Smile

Teorp,мерси за линка!
Цитирай

Виена

Мнения: 46
 Smile Ето нещо, което открих във форума -  самоучител по бг за деца -   http://www.aba.government.bg/IGRA/index.htm

Аз се занимавам понякога със сина ми със занимателно-образователни бг книжки - детска академия, бърборино..., бг буквар, други книжки за цифри, форми...Но само когато има желание, но все пак се опитвам да му го привлека във вид на игра. Пише само печатни големи букви и на двата езика.

Есента като тръгне на училище ще учи там, иначе ще му е безинтересно ако знае предварително да пише и чете. Тогава мисля да наблегна и по-сериозно на писане и четене на бг. Като си ходим в бг също майка ми се занимава с него - тя е педагог, директор на оу.

Той говори отлично на бг, немски, много добър анлийски за неговата възраст, малко гръцки и малко италиански.

По скайпа си говори с роднини и приятели на бг.

Някъде бях чела, че езика не се предава по ген от майка на дете, а по степен на по-добра възприемчивост.

Ето norah ни даде пример с нейния син, който благодарение на нейната настоятелност, попадайки в бг среда и училище бързо и безпроблемно усъвършенства езика.

Мисля, че всяко нещо поднесено на човечето във вид на игра и позитивизъм бързо и лесно се усвоява.

Въпроса е в забързаното ежедневие и между работа, отлеждане на второ или трето дете, домакинството, мъжа и други - да намираме малко време за обучение в спокойна обстановка.

Аз пускам и съвсем тихичко някаква релаксираща музика, но не много бавна, за да не му се приспи.
Много са полезни методите на самовнушение, автогенен, тренинг - за малки и големи.

Много важно е за мен също и училището, в което ще учи да бъде светло, слънчево, с добронамерени и усмихнати учителки, защото една припряна и изнервена учителка оставя много дълбоки и трайни следи в психиката на едно дете.


  bouquet на всички майки

Цитирай
0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
1-14 от 383 отговора