Образователните системи по света

  • 12 810
  • 119
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 179
         Наскоро имах възможност да бъда по време на няколко учебни часа в немски училища - става въпрос за 8-10кл, Гимназия. Класовете бяха с ученици на брой между 29 и 33 ученика. Със съжаление установих, че наистина учителите( а те бяха различни за различните класове), абсолютно всеки един от тях, не беше в състояние за 45 мин да обхване целия клас.И не знам, какви бяха тези учители,а наистина "извадката" си е напълно случайна,  като че ли , умишлено даваха предимство на немските си ученици, ученичките със забрадки например, случайно се вредяваха да отговорят,а бяха си написали правилно, а пък за тези от другите раси да не говорим...  Confused

# 46
  • Мнения: 994
Аз пък нямам нищо против комунистическото си образование. Явно съм доста по-стара от вас и смея да твърдя, че с моите връстници сме получили добро такова. Виж за сегашното ниво на образованието в България имам доста забележки, нещо което доста ме възпира от евентуално връщане и образоването на децата ми в България. Ако обаче приемат домашното обучение за легално, сериозно се бих замислила.

Като сме заговорили за образователни системи, ето  да научим нещо ново Simple Smile - (на руски е)

Последна редакция: сб, 03 май 2008, 06:56 от КТВ

# 47
  • Мнения: 3 034
аз също съм много доволна от образованието си, получено по социалистическо време (до комунизъм не стигнахме). завършила съм добро училище с отлични оценки. влязох без никаква допълнителна подготовка в Софийския университет и изобщо не съм съгласна, че оттам нататък си се завършвало просто ей така! който е учил само за изпити - негов проблем. ние нямаше как да го направим, защото постоянно имаше упражнения и курсови работи. де факто изпита беше още едно повторение на вече направеното. така че, Chrisimommy , нито оценките ти от училище, нито нивото на университета, който си завършила е показател за нивото на образованието в България. изглежда ми малко странно да базираш мнението си за системата на това, че ти не си имала добри оценки в училище   ooooh! репликите ти за учителите пък изобщо не ми се връзват с действителността, която си спомням! напротив, учителките ми бяха прекрасни жени и ни обичаха много, занимаваха се с нас и никога не са отказвали да обяснят нещо. а за дисциплината - ами да, имаше я. ни най-малко не мисля, че са били кобри. определено предпочитам тогавашната дисциплина пред западната разхайтеност замаскиранапод надслов "творческа свобода за развиващия се мозък"  Shocked струва ми се, че в училището ти ще да е бил проблемът  Crazy

и съвсем между другото, нивото което постигат български ученици и студенти на приемни изпити за чужди университети се дава за пример на местните! ние сме университетско и преподавателско семейство и имам мноооого преки наблюдения от студенти - и западно-европейски, и северно-американски. и... тактично ще си замълча за 85% от тях. останалите 15% се разпределят в бъдеще като СЕО-та, топ мениджъри, учени, изследователи и едни почти задължителни 3-4% има, които успяват някак си от топ студенти да се сринат до професионални наркомани и пияници. подобен разрез на българските студенти, дори само онези, които заминават да продължат в чужди университети е повод за гордост. една голяма част влизат направо със стипендия, а останалите обикновено се преборват за такава още на втората година  Peace

# 48
  • Мнения: 4 138
темата се превърна в образователна, ама лошо няма. засега детето ми е малко. като начало ще съм пред дилемата за детската градина. валдорф, монтесори или редова. има какви ли не алтернативи.
за основното образование - пак има частни училища, както и за средното. е, не са евтини, но когато човек иска за детето си най-доброто и индивидуален подход, би трябвало да се насочи към тях.
от друга страна, детето може да се окаже тъпичко Mr. Green или пък да не му се учи. не всички деца се раждат генийчета, независимо от убеждението на родителите си, че задължително трябва да са такива. особено в българия това убеждение е направо масово. куцо, кьораво и сакато решава, че детето задължително трябва да отиде в уни, независимо от това дали има подобни заложби или не.
предпочитам да виждам дъщеря си здрава и щастлива, да може да си играе на чисти детски площадки, да общува с любезни и усмихнати хора и да яде качестена храна, да се учи на нормални човешки ценности, да не се страхувам всяка минута за живота и, пък като дойде време да учи, ше му мисля.
по-добре да получи по-некачествено образование, което може донякъде да се компенсира със занимания вкъщи и частни учители, отколкото да знам, че вероятноста да я прегази някоя пияна мутреса с як джип е със 100 процента по-голяма в българия, отколкото тук.
да не говорим, че когато правех сметки да жиявеем в българия, това щеше да е в едно село, в което в основното училище учат 9 деца, защото просто повече няма. и те са на горските работници от ромски произход. произходът в случая не е релевантен, даже предпочитам детето ми да учи с такива деца, отколкото с потомството на новобогаташи, но го споменавам като факт.
за мен засега други неща са важни. хората се променят, светът също. докато порасне ситната - има време.
та, на всяка цена корени и закрепостяване не са ми по вкуса.
другата малка подробност е, че незнайно защо, повечето деца, получили средното си образование в българия на всяка цена искат да отидат после да следват извън българия.
университетът в хайделберг ме устройва повече от СУ Mr. Greenако детето ми иска и е способно да учи там, даже ще ни е по-близо Wink
пък ако реши да пасе крави, вместо да става атомен физик, ще го преживея, не страдам от болни амбиции. поне кравите тук са доказано по-качествени от българските.

Последна редакция: сб, 03 май 2008, 11:31 от matakosmata

# 49
  • Мнения: 11 307

университетът в хайделберг ме устройва повече от СУ Mr. Green
Ама не знаеш какво да искаш, а? hahaha

Подкрепям КТВ и simplyaven в мнението им за добрата социалистическа образователна система. Вярно, че ни караха много рано да четем класиците, но пък другите неща, които учихме са на много високо ниво. Аз лично съм доволна от това, което учих навремето, а като гледам каква каша е в Германия и направо изпадам в див ужас какво учене ги чака децата.
Май ще е редно да си отворим нова тема за образователните системи по света, какво ще кажете мили дами? Thinking

# 50
  • Мнения: 3 804
СИРИЯ
тук децата запо4ват у4илище на 6 години,или в годината в която ще навършат 6,у4и се до 12 клас вклю4ително.
 с първия 4ужд език-английски ,децата запо4ват още от първи клас,а 2ри-френски в 7ми клас,заедно с информатиката,като сега се говори,4е и 2та предмета ще се местят в 3ти клас.Униформите са задължителни,у4илищата са  съобразени с броя на децата и в по-голямата си 4аст децата у4ат само първа смяна-което според мен е плюс.
У4ебната система според мен е малко недообмислена-устни изпитавания няма-оценката за срока се определя от оценките на контролните ,по една на всеки месец и класните+оценката за у4астие в 4асовете и домашните.На края на всеки срок имат класно по вси4ко-събират в една стая деца от разли4ни класове  за да не могат да преписват едно от друго.Имат 2 матури-след 9 клас-която е определяща ,за следващата-т.е какъв профил на обу4ение ще у4и детето през последната си година в у4илище и каква матура ще държи след 12 клас.Матурите след 12 клас са вратата към университетите-понеже тук за прием в университета се приема оценката от матурите,приемни изпити няма.Матурите са няколко вида но най важните са 2-обща която позволява на издържалия подаде документи във вси4ки факултети,и литературна-която не дава право да се кандидатства в медицински и  техни4ески факултети,другите видове матури-само удостоверяват завършването на средно образование-без да дават право да се кандидатства във ВУЗ
Общо взето системата е добра-но  и  досега  се ядосвам когато оценките по музика или рисуване или физи4еско смъкнат по някоя единица от успеха на децата-по музика-изу4ават солфеж-което според мен е излишно
От първи до 5ти клас се оценяват по 10 балната система ,в 6 клас 100 бална,в 7ми -290,а нагоре по 360 единици

# 51
  • Мнения: 2 093
Да си продьлжа темата за училищата. Може би не се изразих много добре в предишното си мнение, но след като прочетох вашите постове си мисля следното. За мен б-г социалистическа учебна система беше като кон с капаци, преподава се по един метод и се очаква че всички ще разберат материала еднакво. Изкарваш 6-ци и вьрвиш напред, ако не, много ти здраве. Все пак не всички могат да са еднакво талантливи по математика, литература, физика, история. Всеки е различен и е нормално един предмет да ти се отдава повече от другия. Проблема беше че в гимназията се набляга на всички предмети еднакво и всички оценки образуват бала, който ти се взима на изпитите в университета. Няма никакво разграничаване между различните ученици и способностите им. В този смисьл matakosmata , мога да се сьглася с теб че не ми се е отдавало, защото явно не сьм влизала в рамките на "кальпа", който родната ни учебна система беше изградила. Не си спомням в училищата, в който сьм учила да са ни насьрчавали, или да са гледали на нас като хора с различни способноти и да са oценявали че всеки се развива различно. 
simplyaven аз нямам предвид че дисциплината беше лошо нещо. Аз винаги бях от дисциплинираните ученици. Когато казах че тези две учителки са кобри, имах предвид цялостното им отношение, студенината кьм нас, начина на общуване. Учителите трябва да имат подход кьм учениците, а не само да си предават материала.

Прави ми впечетление, че някой хора, които се изказват отрицателно за страната в която са, винаги говорят много положително за живота в Бьлгария. Понякога дори се учудвам на това което чета и си мисля дали изобщо сме живяли в една и сьща Бьлгария. Може би факта че тези хора са се чуствали много добре в Бьлгария им пречи да свикнат в страната в която са и са настроени толкова негативно. 

matakosmata явно си общувала само с бьлгария които са недоволни от Канада, но това не означава че всички са на това мнени.Определено мога да кажа че сьществува групи бьлгари тук, които само се оплакват и са вечно недоволни от всичко. Дори не зная защо седят тук, все пак никой не ги е вьрзал насила. Например тук има наши сьграждани, които работят на черно и сьщевременно взимат от дьржавата помощи, защото се водят безработни и с ниски доходи. Тези хора се интерсуват предимно от материалните придобивки и как да изтискат дьржавата повече за тяхна облага. Много жалко ако подобен човек е сьздавал в теб такава отрицателна представа за Канада, защото мога да те уверя че действителноста е сьвсем друга.

Последна редакция: сб, 03 май 2008, 18:39 от Chrisimommy

# 52
  • Мнения: 523
Не мога да коментирам чуждите училища, тъй като нямам опит. Според мен, твърденията за "високо качество на образование в България" са силно пресилени. Май си лежим на някакви стари постижения, от преди 10-15-20 години. Даже смятаните за "тъпи" американци, понастоящем са по-напред от нас в класациите Embarassed
По-добре вижте резултатите от международните изследвания за постижения в образованието по страни. Цифрите говорят.....
TIMSS 2003 - постижения по математика и природни науки.
Забележете, че 1995 сме били някъде на 5-то място по постижения, преди САЩ и някой западноевропейски страни, докато 2003 нивото направо рухва.

http://nces.ed.gov/timss/TIMSS03Tables.asp?figure=7&Quest=1
http://nces.ed.gov/timss/TIMSS03Tables.asp?figure=8&Quest=1
http://nces.ed.gov/timss/index.asp

Българчетата са паднали от 5-о до 25-о място в списъка на най-добре подготвените по математика, въпреки че печелят национални олимпиади. Класацията е на базата на средното учебно ниво при тестване на децата по световната скала TIMSS. Съгласно другата тестова класация PISA като цялостно образователно ниво сме изпаднали до 33-о ниво зад страни като Полша и Чехия.



Другото международно признато изследване PISA

    * С най-добри постижения са учениците от Финландия (среден резултат от 563 точки). На втора и трета позиция са съответно Хонконг – Китай с 542 точки и Канада с 534 точки.
    * Сред 57-те държави в PISA 2006 България е на 42 позиция със средна стойност 434 точки. По този показател тя попада в една група с Чили, Сърбия, Уругвай, Турция, Йордания, Тайланд и Румъния. Момчетата са постигнали среден резултат от 426 точки, а момичетата – 443 точки.
    * Резултатите на българските ученици в област познание по природни науки са по-високи с 15 точки от резултатите в област познание за природни науки. По този показател България попада в една група с Чехия, Унгария, Словакия, Естония, Сърбия и Литва.

http://www.pisa.oecd.org/document/2/0,3343,en_32252351_32236191_ … 0_1_1_1_1,00.html
http://www.diploma.bg/?p=view&aid=1277

# 53
  • Bristol
  • Мнения: 9 358
Тъй като аз не претендирам да съм всестранно развита личност, системата на обучение в България не ми допадаше още като бях ученичка. Учила съм в НЕГ София, там се влизаше с изпит, а като завършихме, нито един ученик в класа нямаше диплома под 5.50  Crazy Няма лошо в това, но защо по всички предмети трябва да имаш 6, за да си наистина добър ученик ooooh! Винаги съм страдала от този натиск, голям проблем ми бяха предмети като история, литература, философия, там повече от 5, колкото и да се напъвах не можех да вържа. Хубавото в тази гимназия беше, че класовете бяха по-малки, а имахме и доста учители с по-нестандартни методи на преподаване, в това число и немците. Винаги с удоволствие съм ходела в техните часове. Интересно, дали в източна Германия тогава са ползвали различни методи на обучение от нашите  Thinking

От тази гледна точка сега системата тук ми допада, няма натиск върху учениците, оставени са да дърпат със собствено темпо. Има едно средно ниво, което е желателно да се покрие, за него е достатъчно да ходиш редовно на училище и да си концентриран в часовете, не са необходими допълнителни занятия, нито да си гении. Над средното ниво са или по-надарени деца или такива, с които се работи допълнително. В по-горните класове децата сами избират на кои предмети да започнат да се обучават на по-високо ниво, според способностите и интересите им.

Училище тук се започва на 5 години. Темповете на обучение са по-бавни и съответно с много повторения, спираловидна система. В резултат на това, въпреки че в БГ започват на 7 години, те бързо се изравняват с тукашните ученици. Следя темата за 4-то класниците във форума, коментираме кой, къде, какво учи. За сега, синът ми завършва начално училище, мога да кажа, че са на едно ниво. Разлика има по математика, в България наблягат на едно, тук на друго. Ако на сина му дам български тест, той няма да се справи изцяло с него, тъй като не е учил този материал, същото важи и за БГ деца, ако им бъде даден тукашния тест  Crazy

За мен недостатък е това, че не дават редовно домашни, нито пък се ползват учебници или учебни тетрадки в училище. Това не ми позволява да видя, какво учат в момента, дали синът ми го разбира например. Аз сама се снабдявам с различни учебни помагала от книжарницата, но проблемът е, че материалът в различните помагала е подреден по различен начин и не съвпада с последователността, по която преподават учителите. Периодично трябва да ходя и да говоря с тях, за да съм в час какво са учили. Това тук не е много прието и учители и родители ме гледат малко странно, като засегна тази тема. Има си и израз за такива родители, pushy parent  Embarassed

# 54
  • Мнения: 361
това, което ми харесва в тукашната образователна система /в тасманийско държавно начално училище/ е, че имат всеки ден часове за спорт. моята дъщеря бързо стопи излишните си килограми и вече я включиха и в отбора по бягане. на физическата активност в българските училища, за съжаление, не се обръща никакво внимание. друго хубаво нещо е, че децата не са агресивни едно към друго, дисциплината им е на по-високо ниво и не им е разрешено да крещят, да тичат, да се блъскат по коридорите в училище. дъщеря ми също постепенно свикна да не вика /в българия имах чувството, че децата се надвикват в училище и тя не можеше да говори с нормален глас- постоянно викаше/. иначе, недостатъци си има доста- писането с молив, ниското ниво на изучавания материал /ако изобщо учат нещо, в което почваме да се съмняваме/, имат само тетрадки, без учебници и други помагала. тетрадките си остават в училище през цялата година. аз все още настоявам всяка седмица в петък мария да си взема тетрадките, за да можем да видим какво са правили в училище- много малко неща учат през седмицата. хубаво е, че децата, които не знаят английски, имат специални часове при отделна учителка само по езика. учат от 9 до 15 часа, тръгват на училище на 6г., така че нямахме проблеми да запишем мария пак в трети клас, както си беше и в българия. лошото е, че въпреки че в бг учеше много бързо и с голямо желание, тук започна да проявява мързел /добре, че вкъщи я караме да се занимава малко и с математика и български език, освен с английския/, тъй като вижда, че дори и да не се старае много, пак получава похвали, награди и т.н. аз бях много учудена миналия петък, когато й бяха дали сертификат- награда за най-добро съчинение в класа... /все пак английският й език все още е доста ограничен, но беше написала няколко реда:-)/. та засега това са ми впечатленията от тукашната система на образование. не мога да кажа нищо за частните училища, защото те са католически, а нашето семейство не си пада много по религията.
в българия системата по наше време според мен не беше лоша. лично аз съм много доволна от всичко, което получих от училищата, в които учих /може би просто съм попаднала в добри училища/- и по социалистическо време, и след това. университетското ми образование също беше на ниво, така че не мога да кажа, че българската система е била лоша. лошото е, че напоследък започнаха да измислят различни безумия, да ги прилагат на практика и да изнервят децата. другото лошо нещо е недостигът на добри и мотивирани учители, както и фактът, че не се обръща никакво внимание на спорта...

# 55
  • Мнения: 393
benissimma  все едно, че аз съм го писала  bouquet.

# 56
  • Ispania
  • Мнения: 4 483
Аз мога да ви кажа ,4е според последните проу4вания ,които бяха януари месец,Испания е на последно място в Европа по образователната система Thinking.
Тук у4илиЩето запо4ва от 3 годинки и задьлжителното обу4ение е до 16 години(за сьжаление мнооооооооооооооого от децата спират да у4ат на тази вьраст).
Ами аз като доскороШна(за сьжаление ве4е не толкова скороШна) бьлгарска у4ени4ка определено предпо4итам испанската система за у4ене,поне виждам 4е децата нау4ават неЩо, не както беШе при нас ,все едно бяхме на сьстезание Confused,след като  минеха изпитите два дни след това ве4е не знаеШ ниЩо от това което си у4ил и пак наново за следваЩият изпит Confused.
Разбира се за мен най_ужасното неЩо е 4е децата след 16 години не искат да у4ат Sick

# 57
  • Мнения: 11 307
Ще помоля модераторите, ако е възможно разбира се, да преместят постингите по темата от другата - Връщане в България (стига да не се накъсва там коментара).
Засега сблъсъка ми с немската образователна система ми носи много проблеми, но от лично естество.
Германия не се нарежда сред първенците по образование според студията в Пиза. Доста тромава и необразователна система имат за съжаление.
Училище се започва при навършени 6 г. Учи се най-напред в начални училища до 4 клас включително. След това децата могат да учат в гимназии или в реални (или общи) училища. Системата включва 12 или 13 класа като в последните 2(3) класа се прави матура. Само завършилите матура имат право да кандидатстват във висше учебно заведение. Напоследък разрешиха да се взема матура в реалните училища, а допреди няколко години това можеше да стане само в гимназиите. Те са строго профилирани.
Реалните (главните) училища предполагат възможност след 10 клас да избират дали да продължат за матура или да продължат в професионално училище, които са обикновено 3 г.
В професионалните училища се вземат занаятчийски професии или такива, които в България се учеха едно време в полувисши институти, техникуми или СПТУ. За да учиш някаква професия обаче задължително трябва да си намериш стажантско място във фирма, кабинет, работилница или магазин, които да упражняват избраната от теб професия. Обичайната практика е да се учи сутрин, а следобед се ходи на стаж във фирмата. Съответно се плаща по специални тарифи на обучаващите се. Тъй като последните 5/6 г имаше голям проблем с тези места, в провинциите решават на местно ниво как да поощрят фирмите да вземат обучаващи се.
В началните училища програмата е много натоварена. В първи клас учат буквите и да пишат най-напред печатно. Като вземат цялата азбука, тогава започват да учат ръкописния шрифт. Имат задължително религия, музика и изобразително изкуство. Спорт имат само 2 пъти в седмицата по 1 час.
Дъщеря ми сега е във втори клас. Тази година решиха първия срок да съберат часовете по спорт в един ден и ги водеха на плувен басейн. Но беше само веднъж в седмицата, което е изключително малко.
Намирам за безобразие на тукашната система, когато учителя нещо не му допада в поведението на детето и го гони от час, като най-често страдат часовете по спорт. Много пъти са били задрасквани от програмата за деня.

Ще ми се да разкажете и какви наказания се прилагат при вас.

# 58
  • Мнения: 3 098
Не ми харесва образователната система в Испания.Преди години се обсъждаше в парламента им,4е има крещяща нужда от реформи,но нещата останаха на ниво дебати.
Запо4ват от 3 годишна възраст,т.н.детско обу4ение,което не е задължително.От 6 год.възраст оба4е ве4е е.
Самото записване и класиране на 3 год.деца е един абсурд,защото играят лотария.Детето влиза там,за където са му стигнали то4ките,а не там където живее,където трябва да е според умственият си багаж.Така много кадърни деца попадат в у4илища с никаква дисциплина,лоши у4ители и никакви стимули за развитието им и губят вси4ко.Затова Вал е писала,4е малко деца продължават образованието си след 16 година.
Хора с пари и амбиции предпо4итат децата им да у4ат в 4астни у4илища,а след това извън Испания.
В държавните у4ебният план е много разбъркан,хаос някакъв,един от най_големите кошмари е,4е непрекъснато ги карат да смятат на пръсти и 4е така и не прописват ръкописно.
Спорт няма по4ти,който иска да се развива посещава академии,спортни зали,след 17.30 като свърши у4илище.
Дисциплината е нулева,напоследък слу4аите на агресии и побой валят всеки ден.
Лишават децата от индивидуалност,т.е.моята дъщеря се интересува от определени неща,но в у4илище й налагат да бъде в "кюпа",не може да има интереси,мнение и амбиции извън драснатите в у4илищният правилник.Дори най_лошото е,4е "възпитават" у4ениците в нулев респект към родителите.Вси4ко,на което даден родител е нау4ил детето си,с постъпването на у4илище се оспорва,има натиск от страна на у4ителите да се взема само и едиствено тяхната страна за правилна и логи4на,без оспорване.
Предвид вси4ко това,което видях със собствените си о4и и ипитахме на гърбовете си,нямаше никаква логика да си оставим детето в тъй наре4ените у4илища.

# 59
  • Мнения: 871
едно от нещата, които ме карат да мисля, че образователната система в Канада е в пъти по-добра от българската е липсата на частни уроци ... Тази порочна практика в България докарва през последните години родители до фалит и безобразна работа на учителите в училище ... Това е една от новите характеристики на българското общество - всичко живо ходи на допълнителни уроци, защото без такива не може #Crazy

Общи условия

Активация на акаунт