Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Отговори
  • Sofia
  • Мнения: 13 667

1.
Първо, предлагам да се направи смислен разчет колко струва - най - вече колко би следвало да струва, спазвайки всички изисквания - едно дете в ДЗ - като в разчета се заложи и наем за помещения и дворно място - и парите да се дават на семействата за всяко дете в съответната възраст. После то да си прави с тях каквото си иска. Ако отиде в оДЗ, таксата ще бъде в размер на цялата сума. В чДЗ вероятно ще е по - висока - но не много, понеже ще са заложени както заплатите, така и наемът, това,което ще остава, ще бъде само печалбата на фирмата. Съответно при дете в оДЗ разликата между разчета с наем на помещение и без такъв ще се връща обратно в бюджета на общината - понеже все пак тези сгради са вече построени и са собственост на общината. Да кажем, че все едно оДЗ ще се самоиздържат и ще плащат наем на общината за използваните помещения, но ще работят без печалба. (При такова положение за прием в оДЗ биха могли да се предвидят някакви социални критерии - но те скоро ще станат излишни). Разбира се, там, където няма достатъчно желаещи работници - за мед. сестри, за помощен персонал, за възпитатели - ще се наложи да се предложат по - високи заплати, до запълване на "липсите". Съответно, ясно, във въпросните общини ще се окаже, че издръжката на дете в ДЗ е по - висока - което си е нормално, както и да го гледаме, животът не е еднакво скъп навсякъде (Определено цените в София - на живота изобщо - не са каквито са в един малък град или село - най - малкото, на никого не се налага да измине 30 km само за да стигне на работа и още 20 - в друга посока - за да си заведе и вземе детето от ДГ, където е имало места, да плаща за паркинг - понеже няма паркоместа и др. подобни). И парите за издръжка на дете, които се дават на семейство, ще са повече - но, разбира се, и таксите ще са по - високи.

Тази схема би могла да работи. Без проблем (като изключим дупката в бюджета, която ще пробие). Но пък тъкмо последната ще принуди общините да създадат нужния брой места в оДЗ по най - бързия начин - не на думи, а реално - така че в крайна сметка да се стигне до състояние, в което всяко кандидатствало дете бъде прието и "излишните" пари за наем се връщат така или иначе в общината. (Когато местата станат достатъчно, примерно, пари може да започнат да получават само кандидатствалите деца - но те вече всички ще бъдат приети). Същевременно ще е силен стимул за качествена работа на ДЗ - понеже, разбира се, децата ще кандидатстват главно в "добрите" ДЗ, а другите постепенно ... ами, не ще бъдат затворени, просто ще си сменят персонала, започвайки с директорите, докато също започнат да бъдат желано място. Понеже парите ще идват от децата, които ги посещават - директно. Няма да има изобщо допълнителна субсидия.

Патите за наем на собствените (на общината) помещения могат да влизат обратно в общината по специални сметки, предвидени само и единствено за изграждане на нови сгради за ДЗ.

Както споменах, като изключим факта, че тази схема ще бръкне на ББ в... бюджета, не виждам какъвто и да било друг проблем с нея. Еднакво справедлива е за всички и при това по естествен, пазарен механизъм (който е единственото нещо, на което реално може да се разчита) ще доведе до подобряване на състоянието на нещата. Иначе ще продължават да хвърлят прах в очите, разчитайки, че децата ни ще пораснат, а раждаемостта, задушена от неблагоприятната обстановка, в крайна сметка отново ще намалее.



2. Друго предложение:

Аз плащам данъци и очаквам да се възползвам от преимуществата на живот в общество наравно с останалите му членове. Добре, няма достатъчно места в ДЗ. Лошо, но... факт. В такъв случай мога да предложа за родителите на всички деца, които са кандидатствали в О...(общинско, не непременно "обединено"... как да ги съкращавам? Да речем, че от тук нататък ще са оДЗ) оДЗ и не са били приети в КСО да се направят промени, така че да бъдат освободени от ДОД до размера на сумата, платена (доказано по касови бележки, фактури, договори) на чДЗ или детегледач/ка. Но да се намали сумата на окончателния данък с този размер, не на данъчната основа.    По такъв начин, освен другото, всички плащания към ДЗ, както и всички детегледачи/ки, вземащи пари на ръка, ще излязат на открито - и, съответно, ще започнат да плащат осигуровки и данъци върху доходите си. И същевременно няма да се получава абсурда едни родители да плащат по принуда чДЗ за своите деца и оДЗ - за нечии чужди. Като същевременно не се намаляват местата в оДЗ. И ако някой иска да попита от къде ще се вземат пари за издръжката на оДЗ, като се намалят данъците на "балъците", да отговоря предварително: Не знам. И не ме интересува. Това не е моя работа, не ми плащат, за да се занимавам с проблемът. (Ако някой ми плати, ще измисля подходящо перо от ОБ, което има нужда от намаляване или съкращаване. За момента обаче - да се оправят сами). И... хм... Може би в тази връзка ще се принудят да поискат "пазарния" наем за използваните площи - предвидени за ДЗ - от община Слатина, например, както и НАП Младост, Соц. Грижи Младост и какво ли не - поделения на държавни институции, заемащи пространството, предвидено за нашите деца, платено и построено за целта с парите на нашите родители - с нашите пари, с нашите шоколади, въртележки, кукли.





3. Частично решение.

 Проблемът с местата в ДЗ е в мястото и персонала, нали така, не в кухните. А главният проблем в ЧДЗ е цената - не малка част от която се формира от храната. В повечето случаи ЧДЗ си нямат собствена кухня, а и да имат, имат по - малко деца и, съответно, цените на продуктите не са цени на едро...

На кратко казано, ДЗ могат да б бъдат задължени да приготвят и доставят храна и за ЧДЗ в района - така, както го правят за децата до 2 години, като порциите са еднакви с тези за дечицата в общинските заведения. За това те няма да получават никакво заплащане от ЧДЗ, а само допълнителни държавни субсидии, които ще са коригирани и допълнени от Общинския (или Републикански, ама май са само общински) бюджет със сумата, която иначе се заплаща от родителите на децата в общинските ДЗ. Така кухните няма да са ощетени, а родителите, чиито деца не са успели да се класират за общинско ДЗ ще получат поне някаква компенсация срещу данъците си. Съответно ЧДЗ няма да имат право да залагат в изчисленията за такси (както и във финансовите си отчети) разходи за храна. (Освен, ако някой родител не държи храната за детето му да бъде поръчана, примерно, от Ози или другаде - ама малко се съмнявам, че ще е често срещано явление).


Всяка от тези идеи - при добро желание и съответните действия за "принуда" на общината за въвеждането им - има време да бъдат приложени още за следващата "вълна" кандидатстващи - понеже ще се отнасят за деца, влизащи следващата есен, финансовата част може да бъде предварително заложена в бюджетите на РБ и СГО за 2009.

Последна редакция: ср, 16 юли 2008, 09:38 от katiABV

# 1
  • София/Варна/Стокхолм
  • Мнения: 1 896
Предложение 1 е така наречената система "парите следват детето", тя се прилага в доста страни, тук в Швеция например. В България също активно се обсъждаше напоследък, но не съм в час докъде е стигнала тази дискусия. Единственото различно от описаното е, че за децата които ходят на градина, парите се дават директно на градината, а не на родителите. Родителите вземат пари само ако сами си гледат детето или ползват бавачка. Частните градини, родителски кооперативи или частни домове, в които родител гледа своите и няколко чужди деца, получават обществено финансиране, като за някои частни градини се доплаща. Кандидатства се за всичките по единна система, като се посочват три желания. Но има и частни градини, които по свое желание са извън тази система.
Тук този принцип работи супер, родителите имат гъвкавост при избора, защото има различни видове обществено финансирана грижа за деца и те се конкурират.
Между другото има и частни училища на този принцип - получават пари от държавата според броя ученици, но нямат право да вземат допълнителни такси от децата, тоест за учениците е безплатно, но има конкуренция между училищата.

Като цяло мисля, че идеите са много добри и биха могли да работят в България. Катя, пиши на бате Бойко.

# 2
  • Sofia
  • Мнения: 13 667
Няма да му пиша, спрях да се занимавам активно с политика. Надявам се, че няма да бъда принудена отново да се насоча лично към тази дейност. Но... По непонятни за мен причини май идеите не са особено популярни дори сред четящите и оплакващите се тук родители. Ама наистина не разбирам защо...  newsm78

# 3
  • София
  • Мнения: 7 263
katiABV доста от предложенията ти са интересни и според мен има "хляб" в тях.
Като начало стига дори и наличните сгради предназначени за ДГ да бъдат използвани по предназначение - само в Младост те са поне 3 /виждам, че и ти си ги описала/. Съгласете се че още цели 3 градини в един само комплекс /а аз съм сигурна, че и в другите има такива/ може и да не решат проблема, но ще го облекчат в голяма степен.

Предложение 1 е така наречената система "парите следват детето", тя се прилага в доста страни, тук в Швеция например. В България също активно се обсъждаше напоследък, но не съм в час докъде е стигнала тази дискусия.
Тук този принцип работи супер, родителите имат гъвкавост при избора, защото има различни видове обществено финансирана грижа за деца и те се конкурират.
Между другото има и частни училища на този принцип - получават пари от държавата според броя ученици, но нямат право да вземат допълнителни такси от децата, тоест за учениците е безплатно, но има конкуренция между училищата.
Като цяло мисля, че идеите са много добри и биха могли да работят в България. Катя, пиши на бате Бойко.

basilisk да много си говорим по темата, но засега е само в сферата на приказките за съжаление.... За шведите какво да кажа и да тръгнат да тичат срещу нас пак ще ни трябват поне 5 петилетки за да се срещнем що се отнася до държавната им политика относно отглеждането на децата, образованието и здравеопазването им!

Защо си мислите, че Бате Бойко не ги знае тези проблеми? За жалост те не са толкова доходоносни и именно това е причината да останат нерешени май. Иначе точно той е подходящия човек, който би могъл да ги реши, ако си го постави за цел.

# 4
  • Sofia
  • Мнения: 13 667
Проблемът е, че в настоящия момент неговата - като представител на Общината - цел е проблемът ДА НЕ БЪДЕ решен. Изобщо. 2000 деца извън системата за Общината са огромно количество спестени пари. А ако - о, ужас! - по някакъв начин се намерят места за тези деца, ще трябва да предвидят пари и за тях. Колко по - удобно е да се правят на вземащи мерки, да хвърлят прах в очите и... да продължават да ни прибират парите. нашите. И вашите. Да ограбват нас и нашите деца. А по моя начин проблемът ще се разреши - веднъж и завинаги - от раз, за всички.

# 5
  • Мнения: 3 229
Много работа отваряш на законодателя или който това трябва да го реши! LaughingТова в кръга на шегата!
Иначе звучи страхотно, но наистина не виждам как ли пък ще се впрегнат да свършат толкова работа, да се следят толкова нещо...ужас...трябва да се работиииии!

Ох, Швеция!

# 6
  • Варна
  • Мнения: 984
Има един сериозен проблем с делегираните бюджети /т.1/ - общините ще се опитат да определят "издръжката на дете" на 50% от стойността й. В момента в повечето общински училища във Варна на дете се плаща по 650-700 лв. на година, което около 50-60% от реалната издръжка. Директорите се принудиха да съкратят персонал, който Е необходим /примерно хигиенисти и охрана/, за да съберат още някой стотинка и да задържат учителите си по химия,физика примерно и езици, които са кът.
Същото ще стане и с градините. Реално издръжката на едно дете в ОДЗ струва около 400 лв. месечно, а общината отпуска не повече от 180лв. Откъде ще се намерят останалите пари ще е задължение на директора на ОДЗ-то и той, ще не ще, ще започне вече официално да приема подкупи и спонсорства от този и онзи, за да върже месечния бюджет. Омагьосан кръг е това.
По принцип идеята е отлична, работеща, справедлива, но в нашите условия на противопоставяне на общини с/у родители е невъзможна.

По т.2 - добра идея. Би било справедливо таксите за ЧДЗ да се  включат в разходите, за да се формира по-ниска данъчна основа.

По т.3 - за изхранването на децата. Наистина е добра идея. Храненето на децата от ЧДЗ може да бъде поето от общинските бюджени и така "балъците" ще плащат такса, включваща само образователно-вазпитателния процес.

Проблемът е, че в настоящия момент неговата - като представител на Общината - цел е проблемът ДА НЕ БЪДЕ решен.
Точно така е! Съгласна съм. И причините са ми ясни. Confused

# 7
  • Sofia
  • Мнения: 13 667
По т.2 - добра идея. Би било справедливо таксите за ЧДЗ да се  включат в разходите, за да се формира по-ниска данъчна основа.

Моето предложение беше да се намали окончателния данък, а не данъчната основа. Ако намалите данъчната основа с 400 лв., примерно, данъкът ще се намали с 40 - което ама изобщо не помага особено. Но ако плащате 500 лв. данък месечно (едва ли, ама да си представим, че е така) и 400 лв. - такса за ДЗ и се намалява окончателния данък, накрая ще платите 100 лв. Т.е., държавата ефективно ще се е погрижила и за вашето детенце - така, както е оказано в Конституцията, не само за някои от децата.


По въпроса за намалената стойност на издръжката и рекета за доплащане - ами и това има как да се оправи. Може, примерно, ДЗ да имат право да получават дарения само от дружества с идеална цел. Не и от физически лица, не и от търговски дружества. И когато оДЗ започнат да съкращават групи и да масово да затварят врати, щат не щат, ще преосмислят оценката на цената на едно дете. И още нещо. Бих предложила както образуването на тази оценка, така и счетоводния баланс на ДЗ - и на специалните сметки от ДЗ в общината - да са обществено достояние. Разбирайте, да се публикуват е общодостъпен сайт в интернет. Така ще бъде доста явно колко точно ябълки е са заложени в плана. И ако в плана е заложено кг ябълки да струват 0.5 лв., пък ние виждаме, че на борсите са по 4 лв. (примерно), общината ще бъде длъжна да доставя ежедневно ябълки за всички ДЗ - като да доплаща разликата със собствени средства, както си иска, стига да спазва качеството. Тогава смятам, че няма да има такива издънки в заложените бюджети.

# 8
  • БГ - София
  • Мнения: 7 818
Кати, хубави предложения, но не вярвам нито едно от тях да се реализира.
Първо бюджета на София е много натоварен. Никой не е длъжен да ни гледа децата, а детската градина изобщо не е задължителна. Проблеми с градините има навсякъде в Европа (а и не само) както като налични места, така и като заплащане. Всъщност в България в тази насока е много по-добро положението отколкото навсякъде другаде. много голям процент децата посещават почти безплатни градини и ясли, в които въпреки непрестанното ни мрънкане са гледани много добре, условията напоследък се подобриха и аз смятам, че са добри.
А предложението за приспадане на нещо от данъците пък изобщо не го виждам. Защото в Швеция може и да го правят, но там не плащат 10% данък. Данъка върху дохода ни е достатъчно нисък и никой няма да прави някакви отстъпки и правилно според мен.
Колкото до "парите следват детето" много хубаво, но пак ще кажа градините не са задължителни и няма и да станат.
Това което държавата може и най-вероятно ще направи е да смъкне възрастта за влизане в училищата, но ние сме против това (аз също). Тогава би могло да се приказва за субсидии за частните такива, но това е друга тема.
 Peace

# 9
  • София
  • Мнения: 7 263
Кати, хубави предложения, но не вярвам нито едно от тях да се реализира....
Това което държавата може и най-вероятно ще направи е да смъкне възрастта за влизане в училищата, но ние сме против това (аз също). Тогава би могло да се приказва за субсидии за частните такива, но това е друга тема.
 Peace
За първото съм съгласна - няма как да се реализира, ако не се вдигне наистина страхотен шум - ако не направим почти революция - а за жалост толкова единни не можем да бъдем Sad

За второто - смятам че предложението не е много лошо. Веднага превеждам като образец - Образованието в Англия.
Започва от 4 годишна възраст в т.нар - Прескул / или иначе казано предучилищни групи/ Децата постепенно се въвеждат и привикват към обстановката и реда в училище - а не супер стресово като тук.
Постепенно се преподава и материала.
Изобщо системата има доста плюсове - въпроса е как ще бъде приложена, ако изобщо някой вземе да се занимава с това.

# 10
  • Мнения: 3 697
Кати, какво предлагаш да се направи, за да се реализира някое от предложенията ти?

# 11
  • Мнения: 4 776
Така, в една част от европейските държави наистина също има проблеми с детските градини. Но там майките си стоят вкъщи и си гледат децата, а не се чудят къде да ги пробутат. Мойто е малко, налага се да ходи на детска ясла, понеже съм самотен родител, но мисля, че подходът е погрешен. Следва да се направи така, че майките повече време да си гледат децата. Оттам и с детските градини няма да има проблем. Там, където аз бях наскоро, имат т.нар. spielgruppe, където се ходи 2 пъти седмично за по няколко часа... до предучилищната, чак тогава се търси 8-часова грижа и занимания за детето. Като инициативи, не е ли по-добре да се мисли по тези варианти. Много малко са жените, които с охота си пускат децата по градини.

# 12
  • Sofia
  • Мнения: 13 667
Ellypr, оДЗ са осъществяване и изпълнение на идеите и духа на чл. 14, 1л. 16 , последните думи на ал. (1) и последното изречение на ал. (2) на чл. 47  на КРБ. А съществуването на ограничен брой места, по - малко от желаещите да бъдат включени, и изобретяването на "критерии", по които да бъдат заемани, е нарушение на чл. 6.

В европейските държави, които визираш, с 1 асистентска заплата (например) могат да се наемат 2 - 3 детегледачки. Които пък, от своя страна, със заплатата, получавана от това семейство, спокойно може да отгледа 2 - 3 свои деца, без да се притеснява особено от цената на горивата - е, няма да е доволна от покачването на цените, но далеч няма да се чуди дали да купи на децата сирене.

У нас със една аспирантска заплата може да се наеме около 1/3 детегледачка. И липсата на място в оДЗ за тази майка е директно нарушаване на правото й на труд. Така че сравнението не е особено удачно.


Освен това - да се закрият изцяло спонсорираните от Държавата (под формата на РБ или ОБ, все едно) може би е до нейде законно действие. Бих искала да видя съдбата на правителството, позволило си тази мярка... А сегашното положение е нещо, което категорично нарушава правата ни - и тези на децата ни - но е създадено така, че да отпушва по малко общественото напрежение. И тъй, като все пак за малко над половината деца, имащи нужда от място в оДЗ, е осигурено такова, просто не се акумулира достатъчно силен обществен натиск, за да бъде направено нещо и за останалите.

Което е пълно безобразие - а освен това и беззаконие.

Но, както казваше акад. Малиновски, "Никой не е получил повече, от колкото е поискал".

И докато ние - и организациите, създадени, поне по идея, за да защитават нас - майките - и нашите права - не направим стъпки в посока принуждаване на държавата - СГО в това число - да разрешат проблема, до подобряване на обстановката няма да се стигне. Е, поне докато жените не спрат отново да раждат - какъвто рязък спад в раждаемостта имаше в последните 15на години - това също е форма на решение.

# 13
  • Мнения: 17 894
Мисля че тези промени трябва да се направят законово- от държавата, а не от общината
само предложение 3 има връзка с общината

иначе аз виждам проблема в общината като:
 1.не достатъчно пари за издръжка на децата- абсурдно малко пари за децата
2.не достатъчно пари за заплати(имат право да дават бонус към минималната заплата за учителите, демек да им доплащат от своя бюджет, но само ако искат)
3.липса на желание да се реши проблема с Дг: на първо място трябваше да се инвестира в освобождаването на помещения, които са си били ДГ, после в разширение на съществуващия капацитет, и накрая да се строи(защото е ясно че терени и толкова пари, персонал и т н е най- трудното)
4. липса на желание да се реши проблема с персонала
5. липса на желание да се реши проблема с лятните отпуски, конкретно да се плаща на заместници или да се приеме промяна в закона и неползваните отпуски на учителите да се заплащат
6. смехотворно изпълнение на сайта за кандидатсване, както технически, така и като замисъл- имаше много промени в крачка
7. насъскване на родители и учители, макар че и двете групи са потърпевши от проблемите, но така се отклонява вниманието от общината

парите следват детето е супер, само дето не е насочено към общината
за кухните- екстра, подкрепям,само дето аз предлагам и обединение на ясли и цдг не само защото ще приемат децата директно, а защото е по- изгодно икономически: ще има една кухня и пералня, един счетоводител, един директор и един домакин и т. н.
така ще станат повече одз-та, което е по- добре


# 14
  • Sofia
  • Мнения: 13 667
Ами аз и не мисля, че решаването на този проблем е изключителен прерогатив на общината. Напротив, смятам, че е крайно време държавата като цяло да се ангажира с въпросите за раждаемостта, майчинството и децата. Защото, знаете ли, когато НИЕ остареем ще имаме нужда от население, което да създава продукти - за да изживеем старините си...

Редакция на ключовите думи на тема





Ел. поща с която се опитвате да се регистрирате не съвпада
с тази използвана в BG-Mammma

Да Попълнете формата за регистрация Не Продължете с Facebook регистрацията

Активация на акаунт