Новини от Предучилищната педагогика в България

  • 7 133
  • 30
  •   1
Отговори
Вярвам,че на всички ви се иска да знаете повече за престоя на децата ви в детската градина.Съдя по себе си.Аз,работещата в тази сфера,когато детето ми тръгна преди четри години на градина загубих и сън и...Споделям и усещането на онези майки,които казват за това първо отделяне на детето как им им се иска да може от някъде да надникнат,да видят какво прави съкровището им.Така е.Майчини тревоги.И в градините като навсякъде.Има ги хора,които отиват на работа и не си задават въпроса защо са там,защото знаят защо са там,в градината,при децата.Ако има други,просто мястото не им е в детската градина.
Ще споделя първо моята представа за детска градина.От двадесет години не се уморих да ходя на работа и да правя всичко възможно да направя престоя на децата от моите групи интересен и приятен.
В детската градина децата трябва да се научат да общуват,да приемат другите,да доусвоят самообслужването/често някои родители чуват:Детето ви няма готовност за детска градина.А ние за какво сме там?/
В детската градина трябва да се дава възможност на децата да играят,да творят,да театрализират,да рисуват,да апликират,моделират,да експериментират,да откривателстват,да се научат да преразказват и разказват приказки и разкази,да съставят свои такива/папката ми с детско творчество е пълна вече/ и докато играят много неща да узнаят.В тези дейности да се вмъкнат всички останали методики,а не обратното,както е в момента.
Не мога да приема от устата на едно малко дете да чувам:Мразя занятията!Не беше от моята група,но зная,че е дете умно и будно.Някой някъде е попрекалил със занятията/тази дума отдавна не се използва,но ето че се среща все още./
До сега действащите национални програми са пет,програмните системи и те толкова,учебните помагала...още повече.До тук нищо лошо?Да,обаче по тези програми децата имат по 5-6 ситуации/занимания/ на ден.Ако всичко се проведе,като прибавим и школите-до обяд я излезли на двора,я не.Едно уточнение-примерно три до обяд,две следобяд.
Да вземем тетрадките по които се работи и които,ние,родителите си плащаме/изключение прави подготвителна група,за нея са безплатни/.По някога се закупуват по 6-7 най-малко тетрадки.От първа група.То,милото,се чуди къде е,попаднало в един съвсем чужд все още свят-молив да държи,да оцветява.Има време за всичко.Казват,не били задължителни.За изборът на програма отговорността била на учителите/?/,а затова,че тормозиме децата да пишат в тях,било заради родителите.Да видите,че нещо се прави.Е,аз като родител не искам детето ми прибирайки се от детска да ми казва,че от писане в тетрадките нямало време да си поиграе.Ако учителят поднесе темата под формата на игра,по един по-интересен начин,ако провокира детското любопитство и любознателност няма ли да е по-добър резултатът?
В момента се обсъжда поредната нова програма,по-точно проектът за нова национална програма,която е с претенции да бъде общонационална.Запознах се в подробности.Имаше обсъждане,коментари,които в момента се пренесоха в медийното пространство.Моето мнение ще ви го кажа.Сега ще се опитам да ви дам линкове за тези,които се интересуват.Мястото на родителите е в този обществен диспут,за вашите и нашите деца става дума все пак.



ProgrammÅ_New_Giurov1.doc,
http://rio.bourgas.org/more_news.php?id=421
preduchilishtnapedagogika@abv.bg
гражданската позиция
отговорите на авторите до тях
Bookmarks Toolbar
Bookmarks Toolbar
daleto-Объркани мисли след прочита на поредната нова програма

 

# 1
  • Мнения: 9 814
Е, новината каква е?
Че ще се прави единна образователна програма, и родителите като никога са поканени да участват в изработването й.

# 2
Да,да приемем,че е така.Има обаче едно огромно НО.И работещите в тази сфера бяхме приканени да коментираме проекта,но когато бяха изпратени коментарите,взеха,че не се харесаха коментарите и май се оказва поредната проформа.Колектива не търпи критики.Няма приканване родителите да участват в изготвянето и,а да се обучават родителите.Мотото на проекта е :Детето-бъдещ възрастен.Аз пък гледам на детето като на дете,докато не порасте.Играта,във всякаквата и форма е пренебрегната за сметка на засилен хорариум от часове.
После,колективът има и други програми и програмни системи,може да се запознаете и с тях.
Всъщност запознайте се с проекта.Дайте мнението си.Може да го пратите и вие до МОН.Нали точно това е целта-публична дискусия за работата в детските градини.Вие като родители имате своето право на глас.Аз лично бих се радвала да се включите и вие.При нас проекта бе сведен до РИО,по надолу не слезе и благодарение на Бургаското РИО,което единствено публикува проекта и ние,учителите,не всички разбрахме за него.
И родители не са поканени в изготвянето и,т.к. проекто-програмата е вече изготвена,дискусията е постфактум.Няма да се учудя,ако и книжките са напечатани вече.
В самата програма,касаещото родителите е това:Да се обучат родителите как да си гледат и възпитават децата.Повече подробности в проекта.

# 3
  • Мнения: 4
Новината е, че би трябвало родителите активно да се интересуват от всички нововъведения, касаещи децата, да ги коментират и обсъждат и да дават своето мнение като родители относно тяхната актуалност и целесъобразност. Да гледат на нововъведенията през призмата на отговорния родител и да имат активна позиция доколко въпросното нововъведение е полезно за техните деца.

# 4
Ако от тук присъстващите има родител,който да е поканен да участва в изготвянето на проекто-програмата с ръководител на екипа проф.Гюров да си каже.Аз не познавам нито колеги,нито родители да са взели участие.Проектът се обсъжда на ниво РИО,с директори.А в самото начало на проекта професорът приканва практиците за мнения и препоръки.
"От името на авторския колектив Ви приканвам да вземете отношение по програмата-като положителни постижения и препоръки за усъвършенстване"-проф.Гюров.Само по себе си горенаписаното не търпи критика.
Миналата събота по радио "Хоризонт"имаше дебат с професора за новия проект.Дебатът продължава.Той прикани и родителите да се включат в този дебат.Самият проект предвижда обучение на самите родители като как да обучават децата си и да поддържат интереса на децата си към ученето.Но като дълго пребиваваща в тази сфера ми звучи не само хипотетично,но и пожелателно.Ако се стигне до там родителите да обучават децата си отпада институцията "Образование".Родителят е част от това дело,разбира се.Преди да се вземе позиция е необходимо запознаване с всички достижения в Предучилищната педагогика до момента,с всички съществуващи до момента програми,програмни системи и помагала.Да се сравнят,съпоставят,да се види с какво новото предложение е по-добро от досега съществуващите или не до там добро.
На мен ми се е случвало да работя по една от програмните системи на професора-"Ръка за ръка".Купихме книжките-тетрадки и...оказа се,че книгата за учителя все още не е излязла от печат.Така една година работихме по книжките на една програмна система,а планирахме по програмата на Русинова.Сега има готов проект,за книжки все още не се говори.Книжките дават една по-ясна представа за конкретното реализиране на която и да е програма.
Това,че се говори,че до края на тази учебна година проекто-програмата щяла да бъде "внедрена",независимо от критики и рецензии дали би заинтригувало някой?
И един практически казус.Ако вашето дете цяла година в детската градина слуша за бедствия и аварии,за земетресения и вулкани,за наводнения и тайфуни,пожари и постоянно претворява всичко това в своите рисунки ще ви притесни ли?И каквото и да ви се казва,че трябва да бъде подготвено за такива ситуации,вие самите как бихте го приели?

# 5
  • Мнения: 4 187

И един практически казус.Ако вашето дете цяла година в детската градина слуша за бедствия и аварии,за земетресения и вулкани,за наводнения и тайфуни,пожари и постоянно претворява всичко това в своите рисунки ще ви притесни ли?И каквото и да ви се казва,че трябва да бъде подготвено за такива ситуации,вие самите как бихте го приели?


Не бих го приела добре естествено, едно е да си информиран, друго е да ти се насажда знание от такъв тип!
Не се хващам за думата, но не разбирам, за подобни практики ли ще иде реч в новият проект  newsm78?

Отивам да чета приложените материали .....

# 6
  • София
  • Мнения: 6 259

И един практически казус.Ако вашето дете цяла година в детската градина слуша за бедствия и аварии,за земетресения и вулкани,за наводнения и тайфуни,пожари и постоянно претворява всичко това в своите рисунки ще ви притесни ли?И каквото и да ви се казва,че трябва да бъде подготвено за такива ситуации,вие самите как бихте го приели?


Не бих го приела добре естествено, едно е да си информиран, друго е да ти се насажда знание от такъв тип!
Не се хващам за думата, но не разбирам, за подобни практики ли ще иде реч в новият проект  newsm78?

Отивам да чета приложените материали .....

 Peace

Моята дъщеря е за първа година в ДГ, но се сетих за 1 подобен казус от яслата - тъй като госпожите бяха от по-старата генерация, бяха плашили децата с баба Яга. Предполагам, ефектът ще е подобен и от вулкани и всякакви други експресивно описани природни катаклизми.  Whistling Та в тази ситуация аз направих следното - обясних й на моята щерка, че баба Яга е приятелка на една от сестрите и наминава през яслата, за да пият кафе.  Joy Надявам се да не се стигне до там, че да трябва да измислям подобни "утешителни" истории и за природни бедствия.  Crazy Иначе като цяло съм много доволна от грижата за децата в яслата, особено имайки предвид условията, в които живеем.

# 7
За съдържанието на проекта сами прочетете за сега,но от миналата година в градините бяха пощуряли по тази "актуална"тема.Онзи ден правих планиране за ноември по "Моливко"и ...е така.Родителите наистина трябва да знаете с какво се занимават децата ви.За да бъда още по-конкретна-и моето дете рисуваше наводнения и пожари,и не само...цяла година.

# 8
  • София
  • Мнения: 6 259
В нашата градина работят по "Изкуства".  Peace Засега малката ми е донесла рисунки на кака, батко и слънце; есенно листо с очички; замъка с "камъните" (от 1 филмче с Барби, което гледа вкъщи); дървета с птички. Слава богу, нищо, което да ми покаже, че детето ми е силно стресирано.

# 9
  • нейде там, където ....
  • Мнения: 5 366
Допада ми идеята за баба Яга.
За другите материали - отивам да чета, после ще мога да коментирам.

# 10
Обикновено тези теми са в социален свят.Обърнете внимание на:
1.Осъзнаване на правила за безопасно поведение в критични ситуации.
2.Осмисляне професиите на хора,които се грижат за живота и сигурността на другите.
Така предложения проект за коментиране дава само една обща представа.Какво точно включва ще се разбере чак когато се видят и темите,и книжките.

# 11
  • Мнения: 4
Родителят може и да не разбере всичко написано на висок академичен език в програмата, но при всички положения чувството му за съхранение на детето ще проработи и той ще усети кое къде не е както трябва. Така че, четете и коментирайте. Може пък педагозите да са пропуснали нещо, което родителят с непредубедено око ще види. http://bglog.net/Obrazovanie/23164

# 12
  • Мнения: 578
Прочетох ... останах с впечатление, че професорите дето са го писали това чудо, скоро с деца не са общували. Спомените от времето, когато те са били деца са отдавна заличени т.е понятие си нямат какво е да си дете!

Програмата е излишно амбициозна, товари децата с теоретично познание, за което те не са достатъчно зрели /забелязах елементи от училищния материал от  І до ІV кл./. Категорично съм против това "смъкване" на готова сдъвкана информация във все по-ранна възраст. /същото е характерно и в училище, на децата понякога им е нужен преводач за да осмислят какво точно е написано в учебниците/. Простички неща са засукани по невероятно сложен начин, изказани с чуждици и термини, които буквално пречат основната идея на урока да бъде разбрана!

За да развиват своята природна интелигентност децата трябва да достигат до знанията по метода на пробата и грешката, така благодарение на собствено усилие се приучават да търсят и откриват закономерности, да обобщават и да ползват наученото в аналогични ситуации. Във възрастта на детската градина това се случва под формата на игра ... тъжно и покъртително е вечер детето да разказва че е свързало щъркела с гнездото и синигерчето с дупката на дървото, но че не е излизало на двора, защото не е останало време за игра!
Голяма работа, че на пет- шест години ще е усвоило, че мишката е периферно устройство, което казва "клик-клик", а в същото време няма да може да запази равновесие на един крак, да кара колело, да тича координирано, да направи кълбо напред/дето и баба го може/, само защото от писане в тетрадки, анализиране на изречения, определяне на фонеми и морфеми, седене пред РС  Stop  не е останало време да се научи детските неща и да има спомен за истинско свободно, безгрижно детство!

Не съм учител ... имам две деца - на 8 и на 4 год.

Последна редакция: вт, 04 ное 2008, 12:28 от JuliaP

# 13
  • Мнения: 4
Юлия, радвам се че сте изчела всичко. Аз пък съм учител, но и моето мнение за проекта е подобно на Вашето.  По хоризонт http://bglog.net/Obrazovanie/23177проф. Гюров обяви, че е добре в дискусията да се включат и родителите със своето мнение. И аз си мисля, че е крайно време такива национално важни неща като образованието да бъдат дискутирани и сред учители, и сред управляващи, и сред родители. В крайна сметка децата са нашето бъдеще и ако не знаем какво да ги правим и как да ги възпитаваме и обучаваме, без да им вредим, горко ни.

# 14
  • Мнения: 3 506
JuliaP, напълно споделям мнението ти, но за съжаление не много хора мислят по този начин... Confused

Общи условия

Активация на акаунт