Дискусия - какво трябва да бъде образованието на децата ни?

  • 9 743
  • 167
  •   1
Отговори
  • Мнения: 42
Здравейте. Аз съм отскоро татко и от два дни в този форум - моята дъщеричка Ема - http://www.snimka.bg/album.php?album_id=270904 другата седмица навършва 6 месеца. 

Може да съм нов в бащинството, но не съм нов с областта на образованието и науката и откакто съм баща се размислих сериозно какво се случва с децата ни в училище - тази вълна от насилие (имаше я още когато аз бях ученик през деведесетте - всеки час се опитваха да ме бият), този спад на нивото, който продължава 60 години вече (аз имам различно мнение за образованието по татово време), затова искам да започна дискусия тук какво да бъде образованието на децата ни?

Образованието има три главни цели:

1) Да предаде познания и умения

2) Да развие мисленето на децата

3) Да възпита морал (някакви ценности) и социални умения у тях.

Преди 1989, образованието се е справяло успешно с 1), провалило с 3) - Няма такова животно "социалистически морал" и системно потискало всякакви опити за изпълнение на 2). След 1989 нивото на 1) спадна с много, а на 2) и 3) се качи с много малко- за 2) - НБУ правят опити да развиват критично мислене, има лаборатория, развиваща образователни практики в тази област и си сътрудничат с някои училища, за 3) - обучението по аморалност отпадна (No more Pavlik Morozov), но не бе заместено с нищо, поне от това, което аз виждам. В момента в масовите училища върви едно наизустяване на материала БЕЗ РАЗБИРАНЕ, учебниците са едни и същи от сто години и материалът е максимално сух, липсват опити за мотивиране на децата да учат, т.е. да им бъде интересно и да знаят каква е целта на обучението им. Общо взето жалка картинка - дори елитни училища, които произвеждат олимпийски шампиони по информатика ,не успяват по т.2, защото уменията за критично мислене не се развиват за практически цели, а само за решаване на мат. задачи.

Кое смятате за първи и втори приоритет по тези три точки? 1) Морал
                                                                                                    2) Мислене
                                                                                                    3) Знание или друг вариант?

Въъобще всякакви идеи по темата са добре дошли. Много искам да чуя мнения на повече хора за образованието на техните деца, за да си съставя пълна и вярна картина за нещата Simple Smile

# 1
  • София
  • Мнения: 38 431
Миналата година покрай стачката май достатъчно чепкахме темата в Нашите деца.

Аз съм настроена празнично и не ми се пише.

Raylight, личи си, че си нов. Добре дошъл! И пусни една анкетка!

# 2
  • Мнения: 42
Нов и ъпгрейдван Simple Smile

Как се пуска анкета, казваш?  Rolling Eyes

# 3
  • София
  • Мнения: 62 595
Не може да се дели мисленето от знанията. Добиването на всяко знание е предимно мислене. Друг въпрос е какви методи се използват. Съмнявам се в близките години нивото на образованието да се вдигне поне до това, което беше преди десети.

Относно социалните умения - пак е въпрос на визия (чуждица, но добре звучи) и методика. В момента моралът сред възрастните е пряко отразен в морала в училище. Така че, зада се смени моралът трябва да се смени възрастното население.

Хубаво си се размислил за образованието на дъщеря си. За съжаление аз не съм много оптимистично настроена и след миналогодишните учителски стачки и конфликти разбрах, че нищо няма да се промени в близките години. Затова се спасявам индивидуално и правя каквото мога за обучението и развитието на децата си.

Реално погледнато, образованието хич не е безплатно, защото както много други родители и аз давам луди пари за езикови курсове и извънкласни занимания и харча своето време, за да вдигам нивото на знания на децата си. Обаче, като отидат на олимпиада или състезание с резултата се кичи и училището. Което, признавам, ме дразни.

# 4
  • Мнения: 81
И трите неща, които си пуснал трябва да ги има. Ако ме питаш за степенуване, за мен трябва да са в реда
Мислене
Морал
Знания

А, и да ти е жива и здрава дъщерята!  Grinning и добре дошъл У форОма!

# 5
  • Мнения: 9 814
Лично аз ги степенувам:
1.Мислене
2.Морал
3.Знания

А иначе преди 1989 г. определено образованието беше доста успешно.
Успешно беше може би до към 2000-та година.

# 6
  • Мнения: 2 129
Морал
Мислене
Знание
За мен трябва да е това.Иначе и аз се спасявам сама засега.И се надявам за промяна до 4-5години.
                                                                                       

# 7
  • Galaxy 13197853088
  • Мнения: 2 392
и трите.


п.с.
социалистически морал е нещо с което може би не си запознат, затова така пишеш ...

# 8
  • Мнения: 25 571
Грешиш, рожбе. Не ти е съвсем вярна картинката на преди и сега.
Навремето, колкото и да беше оковано всичко от марксистко-ленинската идеология, в училище все пак ни учеха да мислим. Програмите ли бяха такива, на учители ли случихме, не знам, но мисленето беше факт. Даже имахме учители, които ни учеха как да използваме недостатъците на системата да работят за нас.  Wink Laughing
Сега, доколкото имам поглед върху образованието покрай сина ми, в училище ги учат на всичко друго, само не и да мислят. На самите учители са им сложили пранги на мозъците. Единици са тези, които се осмеляват да вървят срещу системата и волята на техни светейшества чиновниците от МОН и Инспекторат. Щом учителят даже няма право сам да реши колко пъти и как да изпита един ученик, познай какво право има да прецени как да действа с учебния материал, който е поднесен по най-малоумния начин.
Мислене ли? Ха!

ПП Моралът е задължение на родителите. От училището се иска само да го подкрепи и да не му противоречи.

# 9
  • Мнения: 2 448
Нямам пряко наблюдение върху сегашната образователна система. Детето ми догодина ще е в предучилищна. Но имам наблюдение върху учениците сега и преди. Е, може и да е защото съм остаряла, но такова чудо нямаше. Никакъв респект към по възрастните ( и учителите в частност ). Явно преди е било по добре, въпреки недостатъците на системата като цяло.


Цитат
ПП Моралът е задължение на родителите. От училището се иска само да го подкрепи и да не му противоречи.

Съгласна  теб, но сега има доста разминаване в ценностите на родителите много повече от преди. Трудно е в училище да те учат на едно, а в къщи на друго. Няма как детето да уважава учител, като в къщи някой от родителите се изкаже "абе, мани ги тия малоумници само пари искат, нищо не правят" или нещо от сорта.  Confused

# 10
  • Мнения: 7 821
Мислене, Знания и умения, Социални умения. По въпроса с морала, мисля като Как'сийка - това е работа на родителите.

# 11
  • Мнения: 25 571

Съгласна  теб, но сега има доста разминаване в ценностите на родителите много повече от преди. Трудно е в училище да те учат на едно, а в къщи на друго.

Разминаване в ценностите винаги е имало. Противоречие между домашното и училищното възпитание - също (спомни си псувните по адрес на Т. Ж. пред телевизорите...  Mr. Green). Не случайно когато избухна демокрацията и частният сектор получи пълна свобода, първите "бизнесмени" станаха точно двойкаджиите и тези, които бяха завършили най-непрестижните училища. Отличниците-висшисти - лекари, инженери, филолози и пр., едва оцеляващи с мизерните си заплати, бяха като паднали от луната. Докато са учили в университетите, хората са овладявали бизнес похвати и чалъми на Магурата...  Mr. Green
Срещу лошото отношение вкъщи учителят нищо не може да направи, освен да противопостави собствения си морал. Който също го е получил от собствените си родителите, не в университета със сигурност.

# 12
  • Мнения: 42
Основното на тази тема не е да се изобличава или не нечовечността на тоталитарното време (имаме закон, обявяващ комунистическия режим за престъпен), тъй като  очевидно няма консенсус по това, целта е да набележим какво липсва в образованието на децата ни:

1. Мотивирани ли са  те да учат?

2. Осигурява ли им се нормална обстановка за това?

3. Мотивирани ли са учителите им?

4. Дава ли се възможност за творчество на учениците или се кара по наизустяване?

5. Занимават ли се индивидуално с надарените деца, както и с тези, които изостават?

6. Колко практически занимания имат децата - приложно изкуство, занаяти, собствени научни проекти, разходки до музеи, галерии, паркове и т.н. и т.н.?

7. Поощрява ли се критичното мислене на децата - разрешава ли им се да поставят под съмнение преподаваните им тези аргументирано ?

8. Отразяват ли се всички възможни тези по спорните теми (например за образуването на  Българската държава) в учебниците или се налага официална доктрина в авторитарен стил?

9. Стимулира ли се състезателният принцип сред децата и техните амбиции?

10. Стимулират ли се солидарността и социалната интелигентност на  децата?

11. Имат ли свободата да избират част от преподавания им материал, за дивергиране на познанията (и специализацията на децата) или карат всичко "по стандарт"?

12. Учат ли се децата как да се справят с реални ситуации в живота - защита от дискриминации, от криминални действия?

Мога да задам поне 1001 въпроса, които чакат спешен отговор ОТ НАС - родителите.

Последна редакция: ср, 26 ное 2008, 21:29 от raylight

# 13
  • Мнения: 25 571
И като отговорим, какво?

# 14
  • София
  • Мнения: 62 595
Няма смисъл да отговарям на въпросите последователно, за да не се повтарям. С изключение на въпрос 8, всички отговори са ми НЕ. Не се стимулират децата, а ако са мотивирани по-скоро заслуга имат родителите, а не учителите. Не се поощряват за състезания, освен явяването под строй. И ето една истинска случка. Учителка казва на дете да престане да си учи уроците предварително. Причина - детето е показало знания по български, които са в повече от това, което е взето до момента в час. Същата случка след време и по математика - този път, защото детето е знаело друго решение на една задача. И в двата случая детето не е учило предварително, а родителите са му давали допълнителни знания, защото детето е проявило интерес и учи бързо. Резултат - на детето му е интересно да учи и знае допълнително, но се страхува да го прави и показва, за да не бъде обвинено отново в предварително учене.

Мисля, че това дава отговор на всички въпроси. Топката е в родителите. Те трябва да решат дали да оставят нещата такива, каквито са и да не правят нищо или да говорят с учителката с риск да се стигне до конфликт. Вие как бихте постъпили?

Общи условия

Активация на акаунт