Забравена парола?
или
Регистрирай се Активация на акаунт


Ел. поща с която се опитвате да се регистрирате не съвпада
с тази използвана в BG-Mammma

Да Попълнете формата за регистрация Не Продължете с Facebook регистрацията

Училища
0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
1-14 от 329 отговора

Анкета

В кое ЧУ учат децата ви? Или ще учат тази година? При две и повече деца в едно у-ще ще може да се гласува, ако се добави нова опция в анкетата. !!!!!!!!!! Анкетата не е представителна извадка и не е показателна за нищо, освен за временните  мнения!!!!!!!!

Може да изберете максимум 5 опции.
Въведи твоя глас


Мнения: 4 879
ДОБРЕ ДОШЛИ В

КЛУБА НА РОДИТЕЛИТЕ, ориентиращи се към ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ДЕЦАТА СИ!!!




КЛУБ НА РОДИТЕЛИТЕ, ориентиращи се към ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ДЕЦАТА СИ - 1 част
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=278827.0


КЛУБ НА РОДИТЕЛИТЕ, ориентиращи се към ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ДЕЦАТА СИ - 2 част + анкета "Най-доброто частно основно у-ще"
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=280201.0


КЛУБ НА РОДИТЕЛИТЕ, ориентиращи се към ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ДЕЦАТА СИ - 3 част + анкета "Най-добрата ЧДГ"
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=281630.0


КЛУБ НА РОДИТЕЛИТЕ, ориентиращи се към ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ДЕЦАТА СИ - 4 част + анкета "Най-добрата ЧГимназия/колеж"
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=286564.0

КЛУБ НА РОДИТЕЛИТЕ, ориентиращи се към ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ДЕЦАТА СИ - 5 част + анкета "Профил на родителите"
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=291097.0

КЛУБ НА РОДИТЕЛИТЕ, ориентиращи се към ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ДЕЦАТА СИ - 6 част + анкета "Защо се ориентирам към частно образование за децата/детето си? 150 ПРИЧИНИ!"
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=293924.0

КЛУБ НА РОДИТЕЛИТЕ, ориентиращи се към ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ДЕЦАТА СИ - 7 част + анкета "На какви занимания или игри от вашето детство бихте искали да научите детето/децата си през ваканцията/лятото?"
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=297145.0


КЛУБ НА РОДИТЕЛИТЕ, ориентиращи се към ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ДЕЦАТА СИ - 8 част + анкета "СЛЕД 7 КЛАС"
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=305330.0


КЛУБ НА РОДИТЕЛИТЕ, ориентиращи се към ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ДЕЦАТА СИ - 9 част + анкета "ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ"
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=309102.0


КЛУБ "РОДИТЕЛИ-ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ" 10 - ПОДГОТОВКА ЗА СЛЕД 7 КЛАС
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=312366.0


КЛУБ "РОДИТЕЛИ-ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ" 11
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=320440.0



КЛУБ "РОДИТЕЛИ-ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ" 12
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=341499.0



Мили мами и татковци,

с пълна сила продължаваме и дискусиите за ЧДГ, ЧУ + възможностите за кандидатстване след 7 клас+ възможностите за висше образование. Въобще поддържаме всички рубрики от предните теми.

Нека сега си попълним и анкетата "В кое ЧУ учат деца ви?". При повече деца в едно ЧУ може да се добавя отдолу опция, както съм го направила за няколко у-ща. Ако вашето ЧУ не е от споменатите, също може да бъде добавено. 

Важно е да спомена и мотото на нашето клубче:

"Животът е пълен с възможности. Искам да дам максимално най-много от тях на детето си да избира. Накъде ще тръгне в крайна сметка е негов избор, но от мен искам да получи билети за най-различни посоки".
radmila



Не забравяйте да гласувате и ЗА каузата - "Парите следват детето", т.е. да се отпуска държавна издръжка и на децата в ЧДГ/ЧУ (но само на лицензираните). Подкрепете ни в нашата.
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=279590.0




В предните теми ще намерите ЦЕННА информация за ЧУ/ЧДГ/ЧГимназии, образованието и университетите по света и у нас, препоръчани играчки, филми, песни, стихове, книги, забавления, екскурзии, дори ястия и бабини лекове.


ПОЛЕЗНИ ЛИНКОВЕ:
www.minedu.government.bg
http://bachu.dir.bg/
www.perspektivi.net
www.solora-bg.com/UserFiles/File/Kindergardens.doc
http://education.big.bg/base/spisuk_MON.html
www.solora-bg.com/UserFiles/File/Kindergardens.doc


НОРМАТИВНА БАЗА
Закон за народната просвета
http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/left_me … /zkn_prosveta.pdf

НАРЕДБА № 7 от 25.06.2001 г. за откриване, преобразуване, промени и закриване на частни детски градини и училища
http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/left_me … ni_uchilishta.pdf



КЛУБЪТ Е ОТВОРЕН!    Hug

ЗАПОВЯДАЙТЕ!
Цитирай


Мнения: 4 879
ЗАДЪЛЖИТЕЛНО СЕ ЗАПОЗНАЙТЕ И СЪС СЪВЕТИТЕ НА НАШИЯ ЛОГОПЕД:

КОНСУЛТАЦИИ И СЪВЕТИ ОТ НАШИЯ ГОСТ-ЛЕКТОР sophsan

1.   ЛЕГОТО помага ли за фината моторика? Кои други играчки препоръчваш и за какво? СПомена за пъзели и концентрация.
Легото и въобще конструкторите помагат по-скоро за развитие на мисленето, на въображението и в частност и за фината моторика. Пъзелите стават и за концентрация, и  за развитие на мисленето. За развитие на вниманието може да се правят следния тип упражнения - различаване на предмети от околната среда, групирани по даден признак - напр. посочване на всички дървени неща в стаята, всички кръгли, всички едноцветни и т.н.; използване на игри тип "Лото" с цел откриване на 2-3-4 и повече еднакви картинки и т.н.
2. Има ли занимателни детски книжки, които да ни препоръчаш и с които да се справим като родители по време на игра?
В предучилищна възраст много успешно работя с "Моливко" и бих искала да препоръчам серията от 15 книжки "Книга за детето". Тя съдържа 5 заглавия: "Моят свят", "Аз и другите", "Аз и природата", "Аз празнувам", "Светът е голям". Също бих искала да препоръчам книгите на Фидана Даскалова, издадени от издателство Даниела Убенова - "Моят речник", "Моят език", "Моята граматика", "Трудните и хитри звукове", "Пред прага на училището" и т.н. Наскоро издателство "Фют" е издало чудесен "Картинен буквар", който може да се ползва при деца от 1-7год.
3. А спорта (кои спортове)? Спомням си, че в ДГ логопедката го занимаваше с някакви физически упражнения, които са свързани с различни мускулни групи - не само за фина моторика. (не знам дали са вкъщи нейните тестове с детето - бяха много интересни) Защо се наблюдават всички групи?
Да, това са упражения за развитие на грубата/общата/ моторика. Спортът е нещо чудесно, действително. Зависи от конкретното дете - ако има логопедичен проблем, от нуждите му, от възможностите му, от темперамента му. Работила съм с момиченце, на което препоръчах художествена гимнастика, на едно момченце - карате и ти.н.
4. Кога е мързел и кога несръчност? Разпознава ли се?
Да, разпознава се от специалист. Има специални проби, които му позволяват да направи тази диференциална диагностика.   
5. Има ли спасение от грозното писане при момчетата?
Зависи на какво се дължи, това пак е специфично и зависи от конкретния случай.


6. И още малко кога при логопед - при какво ниво на неразпознаване на цветовете, посоките, звуците...? Хиперактивен - задължително ли на логопед?
В най-общи линии ще дам насочващи маркери кога е добре родителят да направи логопедична консултация:
Ако до тригодишна възраст :
* детето Ви не говори

Ако в предучилищна възраст детето Ви :

* има проблем с овладяването на цветовете
* не се ориентира в посоките ляво-дясно, горе-долу
* е несръчно и се затруднява да се облича само, да закопчава копчета, да връзва връзки
* не артикулира /произнася/ правилно, пропуска или заменя някои звукове - с, з, ц, ш, ж, ч, щ, р, л, к, г, т, д, в, ф
* се затруднява да изговаря многосрични думи - размества, пропуска или разменя сричките в думата
* не подрежда правилно думите в изречението
* се затруднява да разказва, спазвайки последователност
* говори с дрезгав, прекалено тих или писклив глас
* заеква

Ако в начална училищна възраст детето Ви :

* не се справя с овладяването на писането, четенето или смятането, въпреки че е достатъчно умно, понякога с прояви на хиперактивност с или без дефицит във вниманието. Хиперактивните деца задължително ходят на логопед.   
И последно бих искала да кажа, че логопедичната консултация и терапия не са нещо страшно или травмиращо за детето. Всичко се поднася в игрова форма, с много нагледни средства.  По-добре, ако един родител има притеснения да направи консултация, на която логопедът може и да установи, че това са само родителски притеснения. Но, ако пък наистина има проблем, е добре да не се губи време и да се започне навреме терапията.

-кои са проблемните буквички? Как се коригират и кога?
Възможно е да нарушено звукопроизношението на к, г, т, д, с, з, ц, ш, ж, ч, щ, р, л. Най-рано подлежат на корекция к,г,т,д - към 3г.в. На по-късен етап с,з,ц,ш,ж,ч,щ - към 4г.6м. -5г. И най-късно р, л - може да се изчака до към 5г.6м.-6г.в. Това са най-често срещаните нарушения на артикулацията, имала съм обаче деца, които не са можели да казват и в,ф, например.
- какви упражнения се правят?
При такива нарушения се започва с т.нар. артикулационни упражнения - логопедът показва под игрова форма на детето упражения за раздвижване на езика и устните пред огледало. Впоследствие се пристъпва към постановка на звука - тоест приучаване към правилна арикулация. След което следва етап на автоматизация на новия звук - постепенното му включване в речта - автоматизация в срички, в думи, в изречения, в текст. Когато е необходимо се прави диференциация между два звука, които са били заменяни един с друг, например - ш-с.
- как се работи за фина моторика?
За развитие на фината моторика са полезни редица упражнения, които препоръчваме да се правят от родителите в домашна обстановка - работа с пластелин, оцветявяне на фигури без да се излиза от контура, нанизване на макарони за момченца и на мъниста за момиченца, рязане с детска ножичка, откопчаване и закопчаване на копчета, накъсване на лист хартия на малки парченца и т.н.
- тестове за констатиране на проблем/непроблем?
Тези тестове са специализирани, с тях работи конкретният специалист.
- как се работи за концентрация?
Много полезни са пъзелите, проследяване на лабиринти, на преплетени линии и т.н. Има и специални тестове.
- кога чужд език? А втори чужд език от гл.т. на логопеда?
Според един френски детски психолог Жан Пиаже детето до 7г.в. трябва да е овладяло поне два езика.   Според логопеда трябва да е добре овладяна структурата на родния език и тогава да се премине към овладяване на чужд. Тоест, ако едно дете е със специфично езиково нарушение, при което страда цялата езикова система - граматика, семантика и т.н., не е подходящо изучаването на чужд език преди да са коригирани проблемите в родния.
- до каква възраст на логопед?
Няма правила. Има и възрастни, на които им се налага да ходят на логопед - пациенти след инсулт, заекващи, нуждаещи се от корекция на дикцията и т.н. Разбира се, колкото по-рано е диагностициран проблемът, толкова по-благоприятна е прогнозата. Най-благодатна за корекционна работа е предучилищната възраст.   

- кога трябва да е първата среща с логопед?
В момента, в който майката има притеснения относно езиково-говорното развитие на детето си, тя би могла да потърси консултация с логопед. Широкоразпространено, но за съжаление погрешно мнение, дори сред личните лекари е, че дете под 5г. не може да работи с логопед. Вече има и т.нар. "ранни логопеди", които работят и със съвсем малки деца - под 1г.в. Зависи, разбира се, от проблема, който има всяко едно дете. Тази ранна терапия е наложителна при деца с ДЦП, с цепки на устна и небце и т.н. Общо-взето все повече майки се ориентират правилно и правят първа консултация между 2г.10м. и 3г.6м. Става въпрос за деца, които не проговарят до тази възраст. Тогава е абсолютно задължително да се проведе логопедична консултация, колкото и да не обичам думата "задължително".   Други майки търсят логопеда, когато детето им е около 5г.в. във връзка с това, че не произнася правилно определени звукове, заменя ги с други или има липсващи такива. При такъв тип проблеми обаче е добре да се отиде на логопед до към 4-4г.6м. Веднага ще кажа защо - логопедичната терапия е продължителна, отнема години, като детето трябва да бъде подготвено за училище. Защото част от нарушенията в предучилищна възраст прерастват в т.нар. "специфични обучителни трудности" в начален курс и това е възрастта, в която някои родители стигат до логопеда. След като са се чудили защо детето им има трудности с овладяването на четенето, писането и математическите умения. И ако ми позволите някой път аз да избера тема, бих искала да кажа няколко неща точно за този проблем.   
- как се работи с малки деца - само говор или цялостно наблюдение?
Логопедът прави задължително невро-психологично изследване, когато започва да работи с едно дете. Това изследване помага както да се диагностицира проблемът, така и да се изгради правилната стратегия за терапевтична работа. Тъй като езикът и говорът не са нещо изолирано, винаги се работи комплексно - развитие на фина и обща моторика /там, където се налага/; развитие на когнитивните процеси - памет, внимание, мислене; развитие на езиковите способности; преодоляване на артикулационни проблеми /свързани със звукопроизношението/; в начална училищна възраст - работа над писмената реч; при заекване - дихателна терапия и т.н. Всяка терапевтична програма е строго индивидуална - според проблемите на детето. Моят съвет е всеки родител, който има възможност да присъства, когато логопедът работи с детето, както и да изисква логопедът да описва в тетрадка, това което прави на всяко занятие. Задължително се отработват в къщи подадените от логопеда задачи. За да има ефект е изключително важно веригата логопед-дете-родител да сработва правилно.   
- кога се коригира "Р"?
Много родители се притесняват, че 3 год. им дете не казва "Р". Бих искала да им кажа, че няма място за притеснение. "Л" и "Р" са двата най-трудни звука за артикулация и те се появяват най-късно в езиково-говорното развитие на детето. Би могло да се изчака до 5г.6м-6г.в. преди да се потърси логопед. Той ще установи дали е налице анатомичен проблем /къса подезична връзка/. Ако това е така, ще ви насочи към стоматолог-хирург, който с лека манипулация да освободи езикът и едва тогава ще започнете работа с логопед. Ако не е налице такъв проблем, венага се започва логопедична терапия.





КАКВО Е ДИСЛЕКСИЯТА?

Дефиницията, най-общо използвана днес, е тази, формулирана от Световната здравна организация в рубриката F81, озаглавена "Специфични нарушения на развитието на училищните умения". Дислексията е синдром, който включва три симптома - специфични нарушения на четенето , специфични нарушения на писането  и специфични нарушения на математическите умения
Симптомите на дислексията варират при различните хора и могат да приемат различни форми, произходът на всяка от които, се корени в трудности при:
- овладяване на азбуката
- овладяване на писането
- различаване на букви - напр. ръкописна  "д" от ръкописна "в"
- четене на дума или текст
- образуване на срички
- познаване на часа
- научаване на таблицата за умножение
- следване на определен маршрут
- определяне ляво/дясно, изток/запад
- писмено изразяване
- намиране на "точната" дума

Съвременните автори обобщават някои от грешките, допускани от дислексиците:

1. Невъзможност да се откриват разликите между звукове, букви и думи - напр.  при писане с ръкописни букви  В се бърка с Д, М се бърка с Л,  П се бърка с Т,  И се бърка с П,  ЕН се чете като НЕ,  ОТ се чете като ТО и т.н.
2. Трудност да се "напусне" края на реда, намиращ се в дясно и да се "открие" началото на следващия ред, намиращ се в ляво. Мос и Даниелс описват тази невъзможност и я наричат "линейна дислексия".
3. Невъзможност да се произнесе нова дума, с тенденция да се гадае фонетичната й структура - "институция" например се превръща в "инстилуция".
4. Помръдване с устни и тихичко четене по време на упражнения за четене на ум.
5. Невъзможност за пълно разбиране на прочетенето.
6. Неправилно произнасяне на гласните - напр. "флакон" се превръща във "флокон".
7. Замяна на звучни и беззвучни съгласни - напр. "кожа" се превръща в "коша".
8. Разместване на букви, което може да доведе и до инверсия на звукове - напр. "тир" се превръща в "три",  или обратното "три" - "тир", "аеропорт" се превръща в "ареопорт".
9. Добавяне на неприсъщи за думата фонеми, които образуват епентези - напр. "пръстен" се превръща в "пъръстен".
10. Изпускане на срички - напр. "медикамент" се превръща в "мекамент".
11. Заместване на един звук с друг звук, на една дума с друга дума - напр. "един" се превръща  в "една".
12. Слято писане на думи - напр. "майкаси".
13. Добавяне на думи - напр. прочитане на "имало едно време наистина" вместо "имало едно време".
14. Изпускане на думи, феномен, наречен "отказ" - напр., ако трябва да прочете "един от най-интересните", прочита "един от най-" и спира.
15. При четене на глас - незачитане на ритъма, на фразите, на пунктуацията.

ИЗВЕСТНИ ДИСЛЕКСИЦИ :

Ханс Кристиян Андерсен
Марлон Брандо
Агата Кристи
Уинстън Чърчил
Том Круз
Шер
Уолт Дисни
Томас Едисон
Алберт Айнщайн
Майкъл Фарадей
Огюст Роден
Наполеон
Упи Голдбърг
Леонардо Да Винчи
Джордж Вашингтон
Стивън Спилбърг
Принц Чарлз

Държа да подчертая, че при хората с дислексия не са засегнати умствените способности, Напротив, те дори са обикновено в горните граници на тестовете за интелигентност. За да не става тук прекалено дълго,  ако ви е интересно, бихте могли да прочетете още един мой превод за дислексията:
http://logopedia.dir.bg/_wm/library/item.php?did=214238&df=8&dflid=3
Ако имам възможност тези дни ще снимам диктовки на деца с дислексия и ще ги кача, за да видите реално за какво става въпрос.

ЛЕКТОР: СОФИ
Цитирай


Мнения: 4 879
още инфо

ЛЮБОПИТНО от edu_daddy
Колко частни у-ща са със собствена база?
"Пет училища имат собствени сгради :
Меридиан,  - http://www.meridian22-edu.com/home/index.htm
Ровел,- http://www.rovel.bg/
П.Берон, - http://www.pberon.com/
Св.София - http://www.svetasofia.com/indexa1.html
Българско школо = Овергаз – строят в Младост , до Американския колеж. "
"Частните детски градини и училища в София са 70. 15 от тях продължават да ползват помещенията на общински детски градини, но вече са получили предупреждение, че договорите им за наем изтичат и трябва да си търсят нови сгради"
Досега щях да съм направил първата копка, още повече, че искат да освободим общински сгради, заяви Николай Муховски - директор на .
С четири училища общината е сключила договор за публично-частно партньорство - училищата получават безвъзмездно парцелите, върху които трябва сами да си построят нови сгради. Терените, които са получена, са за професионалното частно училище "Иван Апостолов"  в кв. "Мусагеница", училище "Веда" - в "Овча купел",  ЕСПА - в "Горубляне", и "Дорис Тенеди" -  в кв. "Борово".
http://www.zagrada.bg/show.php?storyid=474536 "


http://www.bg-mamma.com/index.php?action=profile;u=111263

Цитат на: edu_daddy в вторник, 15 април 2008, 14:40

Такса (евро/щ.долар) ЧУ на „запад” ( може и западна София )

- елитарно = над 30-40 000 годишно
- елитно  = над 15-30 000
- обикновено/нормално частно =  2 000-5 000
- посредствено частно=  до  2000


Публично ( публично-частно )

- елитно  = 2 000- 5 000 годишно
- обикновено/нормално = 500 -1500
- посредствено ( интеграция на ... с ... )  = 200 - 500



edu_daddy
"Няма лошо да е по-прозрачна финансовата част на ЧУ, според мен. Осветяването на основни параметри внася успокоение в обществото като цяло. Митове и легенди, обвиване в мистика, фукане са неприемливи, ненужни и  вредни.

Балансът, отчет за приходите и разходите,  на една фирма (  за съжаление ЧУ работят в такъв режим ) са основните документи, които изсветляват дейността. Затова законодателите приемат те да са публични и да се оповестяват.

В България все повече и повече се сбогуваме с характеристики на предходното десетилетие и се върви към по-голяма прозрачност на цялостната дейност. Особено за фирми с годишен оборот около и над 1 милион лева. И това е много добре.
Силно надценени са мнения за магическите възможности на професионални счетоводители, одитори и консултанти – едва ли не,  те могат да преобразуват годишния резултат, така, че да изглежда както искат собствениците (А те как искат?). Техните професионални умения, когато са в рамките за закона, са полезни и спомагат само да подобрят цифрите, щото да се платят текущо/дългосрочно по-малко данъци/такси в бюджета, но не могат да изкривят до неузнаваемост общата картина от дейността.

За БГ ЧУ, поради характера на дейността им, е още по-лесно да се ориентираш. Среден брой ученици, умножено със средна цена на услугата и...готово.
Когато декларираш публично таксите си, всеки средно интелигентен не-професионалист ( да не говорим за НАП, където не работят само тъпаци), знае размера на годишния оборот. А щом приходите са реално показани, разходите за всяка дейност са известни на професионалистите и...

Едно „средно софийско” БГ ЧУ:
- има годишен оборот 0,7-1,5 млн. Лева!
- печели м/у 400-700 евро на ученик годишно. Не сегментирам по образователна степен -  начално, основно, гимназия, 1-12 клас. Отчитам всички допълнителни приходи.
- има 160-180 ученици. Усреднен към горните параметри.


Възвръщаемост от около 8% на годишна база се счита за нормална в нормалните страни т.е. успешна инвестиция. Освен това, когато е свързана и с недвижимо имущество – това носи допълнителен доход от дългосрочно нарастване на стойността му. Така, че не е безумно и лишено от икономическа/капиталова логика създаване и управление на едно големичко ЧУ. Дори когато се използват заемни средства при съответни лихвени равнища. Днес Б-я е наистина - страната на възможностите. Не Америка, не стабилните демокрации. По-нормална от нормалните – по отношение на възможности за бизнес. Не се шегувам! Така мисля."


СЪВЕТИТЕ на Ilion4o
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=278827.100 пост #116

"Мисля че всеки трябва да си отдели мнооого време и сам да отиде на място, защото аз гледам едно, друг гледа и набляга на друго. Трябва обаче преди да тръгне да обикаля, да си направи едно "списъче" с важните за него критерии и да да си направи скала за оценяване. Мога да кажа моите критерии, а някои друг ще допълни естествено.
- Най-важното беше да избера градина с език, които моите деца след това да продълат и в училището да изучават /това естествено ме ограничи до 5 - 6/
- Лиценза на градината
- Броя деца в групите
- Броя учителки на група
- Качеството им като педагози
- Броя облужващ персонал към групите
- Има ли медицинско лице в градината и следи ли се приема на деца сутрин
- Какво е храненето /не толкова като брой хранения, а като качество и здавословно/
- Хигиена
- Програмите, по които се водят занятията
- Отношенията между учителките и децата /все пак най-важните са те/
- Базата - помещения, двор, оборудване, учебни пособия
- Работно време през деня и през годината
- Транспорт - има ли ако ми трябва?
- Разбира се ТАКСАТА /слагам я едва тук, но тя може да е определяща особенно ако е непостижима/
- Допълнителни занятия, които се предлагат /спортни, изкуства, лагери, представления и т.н./
- Приемственост между детската градина и училището /важно, за да се избегне стреса от смяна на деца, приятели, обстановка/



детска градина 'Слънчице' - кв. Витоша
Prizma        http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=281630.200
"Избрах ги по не много на брой според мен критерии,  а именно:

1. Удобни са ни като местоположение и работно време /от 07:00 до 19:00/;
2. Храня илюзията, че кв. Витоша е една идея по-чист и прохладен от други Софийски кваратали, макар че и там много се строи и ми се стори шумно от строежите наоколо;
3. Освен на английския, наблегнаха и на другите занимания - дидактични игри, музика и танци, работят по системата 'Ръка за ръка', едната от учителките е и логопед, директорката също преподава -  в предучилищната група и познава всички деца - като особености в поведението и предпочитанията им /любими играчки напр., какво ги ядосва, какво ги успокоява/;
4. За имотното състояние и средата на родителите не стана дума. Само бяхме помолени да подбираме дрехи, за които няма да съжаляваме, че ще се цапат - имат двор с трева и явно дрехите позеленяват и се зацапват с кал след някои дъждовни дни, а също да има винаги резервен комплект за преобличане."

Цитат на: Prizma в вторник, 22 април 2008, 20:39
Доволна съм Smile
Вчера ни беше сефтето. Сутринта - пълен отказ, но след 15-тина минути увещания в двора и пред вратата, за наша радост ни обърна гръб и влезе. Вечерта пък не му се тръгваше. Имат около един декар затревен двор, заобиколен с висока ограда и когато времето е хубаво, освен свободните игри, част от заниманията са изнесени навън - тук таме има малки пластмасови мебели, а също навън им  провеждат някакви организирани игри. През лятото изнасят басейн с топки и надуваем басейн с вода.
Вчера са имали танци, песни и английски, днес - урок по тетрадка и английски. Разбрах, че са говорили за бухала и че са рисували и свързвали точки.
Работят по системата 'Ръка за ръка'. Едната от учителките е логопед и тя изяви желание да работи индивидуално с детето  2-3 пъти седмично /той определено има нужда/, въпреки че не е от нейната група.
Макар че все още градината не работи с пълен капацитет /относително нова е и има свободни места/, не правят компромиси със сборни групи - децата са разпределени и отделени по възрастови групи.
Днес го попитах какво най-много му е харесало, а той отговори- храненето Smile Мъже...





Цитат на: Stella Maria в неделя, 20 април 2008, 20:31
Не казвам, че в АК е лесно, дори напротив, но преподавателите успяват да стимулират децата и да поднесат материала достатъчно интересно, за да не обременят детето. Моят Теодор никак не е пример за трудолюбив ученик, дори напротив, повече обича да стои пред компютъра, но мога да кажа, че се справя много добре в колежа и то само благодарение на системата, която стимулира състезателен дух у децата, учи ги да работят в екип (много от проектите подготвят по двойки и тройки), учи ги на дисциплина, изобщо дава им много неща, които в никое българско училище за жалост няма. Щом детето ви е прието, значи има качества, а оттам нататък, ще надгражда. Като казваме, че критериите там са високи и учат много, изобщо нямам предвид, че зомбират децата и ги превръщат в зубъри - не, той може да има 200 думи да научи за следващия ден, но след като в часовете са правили куп упражнения с тях, и то интересни, не му отнема повече от час. Няма да ви разказвам с подробности, но дори на мен ми е интересно да гледам какво учат - дори по музика и по рисуванепостоянно се правят някакви супер интересни проекти, постери, пишат есета и всичко това на английски, а той още е в осми клас. Изобщо не съжалявам, че го записах там. Макар да си призная, че и аз се притеснявах, че няма да се справи (именно защото си е малко мързеливичък). Но се справя чудесно, да чукна на дърво и средата му определено ми харесва.

Относно курсовете - никакви знаци няма. Ние бяхме на курс в Магнет цяла година, после го приеха със стипендия. Smile))

Цитат на: TanyaMG в неделя, 20 април 2008, 20:54
Дали това ли представляват есетата за Американският колеж -  http://magnet-edu.com/index.php?page=ese1

Ако това са темите са много интересни, но не знам каква е относителната им тежест в крайното класиране. А оценката явно е доста субективна. Също доколкото знам, не показват на родителите есетата и да видят защо имат нисък процент.

Много благодаря на една мама, която ме насочи на лични, че в темата за седмокласниците имало подробно инфо за АК. Ето я - http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=278749.80 . Направи ми впечатление този пост от нея http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=278749.msg7258897#msg7258897 . Аз исках да кажа нещо подобно, за очакванията, резултатите, удовлетворението и детето.


Цитат на: rosss в понеделник, 21 април 2008, 12:33
[
Ако някой истински иска да бъде приет в колежа, мисля, че уроците биха му помогнали само, не да му навредят, защото си е все пак предварителен тренинг.
През тази година имаше смяна на Президента на колежа и дадоха малко по различен изпит - два раздела с елементарна математика, изискваща бързо пресмятане на елементерни, но дълги задачи, като : 3,14 х 7,68х 9,23 х 2,356, но при които от бързина можеш да допуснеш технически грешки. Но разделът "Логика" си го е имало и задчите не са били леки. При нас се е получило срив на "Рийдинга" от притеснение, но се радвам, че "Логиката" сигурно е компенсирала. Задачите от раздел "Логика" почти не се решават в училище или на уроците за националните изпити.

"Ер. Кестнер"

Цитат на: Muhata в вторник, 22 април 2008, 19:39
За ДГ на ЕК нямам лични впечатления. Моите започнаха от предучилищната. От учителките бях много доволна. Сутрин имаха немски, а след обяда български. Отношението беше много добро, защото бяхме много злояди и те с много търпение успяваха да я накарат малката да се храни. Така както бяха отстъпчиви и търпеливи в това отношение, по отношение на ученето нямаше изключения от установения ред. Г-жа Данова успя да я научи на ред /като за 6 годишно дете естествено/ и в първи клас вече беше по-лесно с установени навици. В това отношение там има приемственност между екипа в предучилището и 1 клас и сигурно това е изградено и за стъпалото ДГ - Предучилище. Знам че в ЕК това е система, защото в края на 4 клас на посещения им влизаха пък съответно учителите по основните предмети от 5 клас. Той между другото си е пак много стресов, ако децата не са подготвени /така както е и 1 клас/.
Всеки трябва да отиде на място и да си направи лично анкетата, за да прецени. Моята дъщеря беше през тези 8 години едно щастливо дете. Научиха я на страшно много неща - е не е доволна от всичките си учители, но аз забелязвам, че е право пропорционална зависимостта - по-вече учене - повече недоволство - но и повече успехи на представяния тук и там.
Аз лично никога не съм имала проблеми с ръководството - като имам проблем отивам и директно си го поставям. Там има достатъчно хора към които можеш да се обърнеш и ако директорите не те чуват или не ти отговарят - винаги има и по-горе - управителите. Трябва само да искаш да си говориш, все някои там те чува и реагира или дава отговор на въпроса.



 http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=281630.180
"Миналата седмица посетих две училища, които специално за мен са удобни като локация.

Първото "Св. Наум" се оказа в старата  къща на мои познати. Просто към нея са доизградени някакви допълнителни стаи , плюс още един етаж.
В сайта им пише, че имат голям двор, а всъщност той е малък , почти изцяло бетониран , не
са направени никакви подобрения , само са свалени мрежите на огромните кучкарници ,които бяха там едно време .Изобщо двора е така разхвърлян , че има вид на запустял.
Вътре беше още по зле, с влизането ме   лъхна непоносима миризма на гадни манджи , стени, врати ,всичко беше мръсно.
Стаята на първокласниците, като килерче  , с мръсен,гол прозорец и няколко стари чина.
Децата имаха  "урок по музика" в импровизираната столова, бюфет, кабинет по музика и не знам си какво още помещение, където пък един от шофьорите  на раздрънканите микробусчета си четеше вестник.

И всичко това на цена 2900 евро с транспорт.
Не бих оставила децата си в тази мърсотия , дори и да ми предлагат пари , а не срещу заплащане.

Следващото училище беше "Св.София".
Нещо коренно различно. При такса 3900 евро с транспорт.
То наистина има вид на училище , чисто , уютно,подредено,  с истински двор и т.н.

Разлика -  огромна.
Мисля, че каквото е отношението на собствениците на училищата към  заобикалящата ги среда,
такова е и към ученици , обучение и вс. друго."


ПЧМГ?
Мillena:

Ходих до ПЧМГ.На късо: страхотни преподаватели с готин подход и огромен ентусиазъм. Кофти база, под наем са в част от държавно училище. Довечера - повече.
Твоето питане - Иван Симеонов ще води СИП във 2-ри клас.
Видяхме се случайно и с него Wink

Цитат на: Lennyh в сряда, 16 април 2008, 15:23
и аз да добавя за ПЧМГ.
...
Окончателно се потвърди впечатлението ми, че педагозите са подбрани и са страхотни. Директорката ни отдели доста време, като включително лично отговори на доста въпроси и ни разведе из част от кабинетите. Специално подискутирахме с нея по-темпераментните деца и подхода към тях. Останах с прекрасно впечатление от този слънчев човек и от виждането и за това, какво и как трябва да се случи в едно училище. Останах също така впечатлена и от познанието и за "пазара на ЧУ" / в смисъла на специфичен дял от образованието/ като цяло без да навлиза в чужда територия или да каже и една лоша дума за някои от колегите си направи пълен разбор на частните училища. Имах / поне за мен/ истинското удоволствие да се запозная с г-жата преподаваща английски и да разбера възгледите и за преподаване на чужд език. Концепциите и са блестящи, а очевидно има и опит. За Иван Симеонов - не мога да кажа нищо повече от суперлативите, които вече се пишат за него и очевидно има защо. Самото му присъствие е достатъчно.
Единственото, което ме притеснява е това че ползват под наем част от държавно училище и това спира развитието на част от базата им според мен.
Хубаво е че имат добре оборудвани кабинети по химия, физика и за езиково обучение. Кофтито е обаче, че стаите предвидени за по-малките лично на мен не ми допаднаха много. Но пък самите дечица ми направиха приятно впечатление. За големият ми син твърдо остават сред фаворитите ми, въпреки минусите си, за малкия ако не остане в Шилер, които за някои неща малко ме разочароват може би все пак ще отида на варианта държавно училище до 4-ти клас и пак СМГ или ПЧМГ, според зависи.

Цитат на: Millena в сряда, 16 април 2008, 15:38
...Аз съм очарована от преподавателите, с които говорихме, директорката, която разговаря и слуша, а не поучава и не се има за всезнайко, макар, че очевидно има и опит, и познания. Обича будните деца (голяяяяяям плюс!!!)
Всичко е перфектно като професионализъм и ентусиазъм. Но базата ме подтисна. Особено за 1-ви клас. Неизменната лафка с чипсове и боклуци, нямат нормална столова и т.н... Иначе чудесен голям вътрешен двор. Общо взето си е едно държавно училище + много добри специализирани кабинети (включително мултимедийни за езика, а учителката по английски беше прекрасна)

P.S. Само да добавя, че ми се видя много добре от към деца, т.е. доста ясно е, че родителите са математици (то и директорката го спомена), нямаше лъскави дрешки, мобилни телефони и т.н. а нормални деца. Видяхме 5-класниците и други дечица.


Цитат на: Lennyh в сряда, 16 април 2008, 15:39
първият човек с който се заприказвах когато влязох в СМГ преди 2 години беше Иван Симеонов. Бях убедена, че е нечий родител Laughing и се разприказвахме с него надълго и нашироко в коридора, докато той ми показваше къде е залата, в която трябва да отидем. За има няма 20-тина минути просто си говорихме като родители за децата си без изобщо аз да знам кой е. По-късно разбрах, че това е Иван Симеонов. Много готин човек според мен, а от деца учили при него чувам че явно и като преподавател е страхотен. Лично мен ме кефи много - явно е голям пич, а пък този имидж много помага децата да го възприемат като близък и да се стараят да правят нещата добре и като него. Добрия учител е като добрия пълководец той не казва "Напред", а казва "След мен"!



Цитат на: Alberta в четвъртък, 17 април 2008, 07:56

И понеже прочетох по-горе питане за ЕСПА за обучението след 7 клас да се включа с инфо...
тия дни бях там да разгледам и специално за средното им училище ми казаха, че голяма част от децата след седми клас били приети в АК, други престижни училища и т.н. и тия които останали били посъветвани да си намерят друго училище, а не ЕСПА, защото останали много малко...

Цитат на: Stella Maria в четвъртък, 17 април 2008, 08:36
Привет и от мен. Относно Американския колеж - действително се учи много математика. Синът ми сега е в осми клас и учат най-вече английски, но от 9 ги скъсват по математика и изобщо по сайънс и по всички предмети. Преподавателите по математика са на много високо ниво.

Относно ЕСПА - да, имат лиценз до 12 клас, но реално имат паралелки до седми. Учениците им са добре подготвени за приемните изпити след седми клас и имат висока успеваемост. (Когато записвах втория си син там на ДГ директорката ми даде дори статистически данни, които за жалост не мога да цитирам, защото тогава ме интересуваше повече ДГ, не прогимназията).

Ако имате някакви конкретни въпроси за тези две учебни заведения, пишете ми на лични, защото не винаги успявам да следя темата .Smile) Ще отговоря в темата, за всички, които се интересуват.

За мен единственият недостатък на ЕСПА е, че не възстановяват суми при отсъствие на детето от ДГ. Ето сега синът ми цял месец няма да ходи, защото му предстои операция и не бива да има контакти с деца. Това означава 600 лв на вятъра (платени в началото на срока, плаща се на две вноски годишно). Но от друга страна, разбирам основанията им. Те си имат бюджет и трябва да си осигурят нужните средства предварително, не могат да разчитат на различни приходи всеки месец. Базата им се поддържа, имат квалифицирани учители по всички предмети (например по английски на малките преподава учителка с английска филология, а не с курс по английски, както е в много градини. Няма да казвам как в кварталната ДГ, която посещаваше около 2 седмици имаха тренировки по футбол, естествено допълнително платени, които водеше учителката им  35  35, прощавайте за отклонението ). Относно ЕСПА ми харесва също и че строят голяма нова сграда с много екстри (видях проекта), така че ще имат още по-добри условия след някоя година. (Сигурно и таксите ще скочат разбира се)


Цитат на: Тинкърбел в четвъртък, 17 април 2008, 16:03
Вчера направих консултация с жена (според моите наблюдения - обективна и деликатна), която е работила в БАЧУ. Та, тя ми препоръча да разгледам И Дрита. За двете основни, от които се интересувам - Св София и ПЧМГ, също даде много добри отзиви, с превес за екипа от ПЧМГ. Но много се изненада, че съм се насочила към училища в двата края на София
От немските даде хубава оценка за Е. Кестнер и Веда.

Цитат на: Alberta в четвъртък, 17 април 2008, 16:19
И аз мисля, че хубавото е субективно за всеки... затова най - добре се избира по лични впечатления, каквото и да се напише тук за различните учлища - не може да е миродавно за всички...
и аз например четох добри отзиви за Петър Берон, но останах разочарована като отидох да го видя... детската градина за мен е доста импровизирана, но може пък да не могат да си правят добра реклама, знам ли...
а за градината и школото на Овъргаз - разчитат прекалено много на новата си сграда, но как ще се организират там и на какво ниво ще тръгнат, може само да се гадае...
ЕСПА са супер амбициозни според мен (кой тук претендираше за мис каприс? Smile, май си има конкуренция), аз и по тая причина св. София не съм и ходила да го гледам... стори ми се че ги учат под военна дисциплина...



ИНТЕРЕСНО ПО СВЕТА


СЪВЕТИТЕ НА RADMILA
" За немскоговорящ университет за икономика St.Gallen  в Швейцария"


radmila http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=281630.60
"За Валдорф какво да ви кажа - близо до мястото където живеехме имаше Валдорф академия, където обучаваха преподавателите и едно училище, което по едно време го затвориха. Като студентка съм гледала и деца, които посещаваха това училище. Много учеха за природата, в двора непрекъснато садяха растения и зеленчуци, имаше и био плод и зеленчук в двора (една тиквичка - 2 евро #Crazy), учеха още от началото 3 езика. Тези деца се развиваха много добре - аз гледам винаги за преценка обща комуникативност и начин на изразяване, интелигентност, способност за логическо мислене, и едно добро самочувствие (в смисъл с покритие). Харесва ми когато децата са весели, щастливи и спокойни. Като го видя всичко това в едно дете в ранни години, считам че образованието постига целите си (в моите очи). Та тези деца имаха всичко това. Чувах, че рисуват много и в Австрия много от родителите, които си записват децата там са креативни личности (художници, музиканти....). Ако се търси развиване на конкурентноспособност, в смисъл икономическо мислене, зъби, нокти и лакти - не мисля, че там ще се намери. Те си живеят в красив свят без проблеми, без конкуренция и състезания и "рисуват" света както го виждат. Никой от това училище не ми е бил състудент в икономическия университет, за право и медицина също не съм чувала. Приятелка музикантка обаче, говореше за това училище с топли думи. Та това е моето впечатление и определено не беше "нашето" училище, защото моето дете е прекалено разсеяно, за да я пратя на място, където според мен се лети в облаците.
Иначе Валдорф училищата си бяха спонсорирани от държавата, програмата беше съгласувана и таксата - преди 10 години беше около 180 евро (да припомня - в Австрия)- сега сигурно е повече."

"Относно родителските кооперативи. В Австрия  има много такива детски градини. Схемата е доста проста. Наема се помещение, наемат се учители, месечните такси изплащат заплатите на учителките, наема на помещението, ток, вода, учебни материали. Изисква се дейно участие на родителите в организационния и учебен процес. На практика съм виждала д.градина, където родителите се сменяха да чистят, да перат килими, чаршафи на децата, да боядисват началото на всяка учебна година (обаче пък после даваха на децата да изрисуват стените  Mr. Green). Имаше дежурства за закуските - един родител прави закуските предиобедна и следобедна и ги носи сутрин (все много здравословни неща - нарязани чушки, плодове, био-хляб) и помага за готвенето на обяда, както и помага при следобедната разходка. И така се въртят като на дежурство - пада се веднъж в месеца, ако са 20 деца с 2 учителки. Предимствата - по-евтино е, има контрол над това какво правят децата, всеки родител има възможност да прекара малко време с детето в д. градина (взимаш дейно участие в соц. живот на детето), самите деца живеят като в голямо семейство. Не знам дали  за такъв тип д.градина ще е нужно лицензиране....
Недостатъци - базата. Обикновено това е апартамент, няма възможност за спорт, няма или рядко има градинка (трябва да е близо до хубав парк, за да ходят на разходка). При родителите трябва да има висока степен на консенсус по повечето въпроси - какво ще се яде, кога ще се излиза, как ще се обучават, какво ще е работното време и т.н.
Опита ми е от други деца, които съм гледала като студентка, те ходеха в подобна д. градина, аз поемах и 1 дежурство в месеца от гореописания тип. "


Цитат на: radmila в вторник, 15 април 2008, 11:01
Освен в кооперативи в Австрия имаше и още една форма на детска градина. Идеята беше следната: Можеше да се изкара един вид педагогически курс и след това да приемеш в апартамента си/къщата до 5-6 дечица и да се грижиш за тях например до обяд. Мястото трябва да изпълнява определени условия (на обезопасеност, площ, светлина....).

Най-често на такива места бяха оставяни дечица в ясленска възраст /но проходили/ за по няколко часа (например от 9-12). "Възпитателките" бяха често самотни мами, които не биха могли да си позволят да дадат детето на ясли и не биха могли да се изхранят само със социални помощи и детски. Резултата беше една много умерена такса, която осигуряваше на "възпитателката" някакъв приличен месечен доход и възможността да печели пари, отглеждайки и собственото си дете. Спомням си такси от рода на 100-120 евро.
« Последна редакция: вт, 17 фев 2009, 22:29 от май :) »
Цитирай


Мнения: 4 879
още инфо
Цитирай

София

Мнения: 762
Страхотна информация-много ще ми помогне да се ориентирам. Smile
Цитирай


Мнения: 4 879
Радвам се. Smile



.........................

Попаднах на интересен разказ http://www.kvostava.us/articles/entry/118 . Има много любопитни неща в него:



"Ани от САЩ: В американското училище системата на обучение е по-добра
02-08-08


Анита Стефанова е ученичка в 12-и клас. От 2 години живее с родителите си и учи в САЩ, в градчето Ег Харбър край Атлантик Сити. Тази година ще е абитуриентка и ще кандидатства в колеж. Ходи всеки ден на училище и е доволна от това, което й предлага образователната система там. Преди това е учила в столично училище. Когато отишла в Америка, разбрала, че „между българското и американското училище няма нищо общо. Тук всичко е като по филмите. На ръгби мачовете танцуват мажоретки, оркестър свири в паузата на мача, от вкъщи те взима един от онези жълти автобуси."

Анита учи в „Еgg Harbor Township High School", държавно училище (public school), където обучението е безплатно. То е едно от елитните в района.

-

Ето как Анита сравнява американското училището с българското:

-

Сутрин ставам, взимам рейса, който е само за ученици, и отивам на училище. Училището отваря в 7,34 часа. Ако закъснееш оставаш на "дитеншън" (б. а. - detention - задържане, арест), задържат те след училище.

-

Като влезем в час, въобще не пишем в тетрадки и не ни диктуват. Материалът, който трябва да вземем, ни се дава напечатан на листа. Урока ни го пускат като презентация на телевизионен екран. След първия час има т. нар. „хоум рум" (home room). Там отбелязват дали присъстваш на училище или не, след което на един екран се пуска нещо като патриотична реч и всички американци стават прави с ръка на сърцето и започват да повтарят думите от екрана. Аз не го правя това, защото не съм американка, само ставам права от уважение. После по телевизора ни казват какво ще е менюто за обяд или какви спортни събития ще има днес.

-

Всеки ден имаме по 8 часа. Интересното е, че всеки час е с различна продължителност. Например първият час е 37 минути, вторият е 45, третият е 43. Междучасията траят само по 4-5 минути, колкото да имаш време да отидеш до шкафчето си и да вземеш учебниците за следващия час. В междучасията въобще не излизаме навън. В България си спомням как всяко междучасие излизахме за по цигара. Тук и да излезеш, няма какво да правиш. Най-много по физкултура да излезем навън.

-

В часовете е малко лудница, както в България. В Америка, обаче, много рядко има учители, които се карат на учениците, че говорят в час или че са без домашно. По принцип целия час минава като учениците си говорят с учителя. Преподавателите се опитват да скъсят дистанцията и се опитват да ни задържат вниманието и вместо да говорим по между си, да си говорим с тях. В българските училища определно беше хаос в часовете, на който учителите не можеха да противодействат, пък и май се бяха отказали. Докато тук, сякаш непринудената хаотична обстановка в часовете е съзнателно създадена, за да има по-близки отношения между ученици и учители.

-

Моето училище "Egg Harbor Township School" се води едно от най-добрите училища в този район. Тук правилата и системата са доста строги. Но ако отидеш в някои от съседните градове, където има училища само за черни, можеш да видиш всичко. Там е много по-зле даже и от българските училища. Там децата се бият, тормозят учителите, даже се стрелят и т. н.

-

В моето училище, учениците също могат да правят щуротии, но не се сещат. Те могат да си правят каквото искат, но знаят, че не трябва, и затова не го правят.

-

В часовете съвсем спокойно може да се преписва. На контролните може да си извадиш учебника върху чина и всичко да препишеш и учителката въобще няма да разбере. Тя има голямо доверие на учениците, просто не вярва, че някой може да го направи. Например, ако накараш някое американче да препише и макар да е сигурно, че няма да го хванат, пак никога няма да го направи, защото знае, че не е позволено. Те са послушни.
Всичките са големи бъзльовци, дори и черните, които се правят на гангстери, са страхливци и не нарушават правилата. Тук всички си пишат домашните, учат си, държат се добре в час.

-

За разлика от това, което съм виждала в българските училища, тук учителите не могат да ти напишат по-ниска оценка, защото не си им симпатичен. Тях дори ги е страх, защото всеки ученик винаги може да отиде да се оплаче. Тук учениците си имат права и дори за такова нещо могат да осъдят преподавател.

-

Децата и въобще всички хора са много приятелски настроени. Никой не се държи лошо с теб и с всеки можеш да си станеш приятел. Каквито и недостатъци да имаш, колкото и да си странен, хората винаги ще общуват с теб и ще са любезни. Тук ги учат да са толерантни към различните. В България например, ако си нов в някаква среда, в училище или работа и не можеш да направиш нещо, както трябва, всички ще ти се смеят. Докато тук никой няма да ти се присмива, а ще дойде да ти помогне.

-

Аз сега например, като съм чужденка, и те не само че са любезни с мен, но даже съм им по-интересна. Постоянно ме разпитват за България. Като им разправям какво е в нашите училища и те не могат да повярват и много искат да дойдат в България.

-

Тук в американското училище има много правила. То и в българското има, но тук всеки ги спазва. Например мобилният ти телефон задължително трябва да е изключен и да стои в личното ти шкафче. Нямаш право да влизаш в час с MP3 player или iPod.

-
Има и правила за дрехите. Строго забранено е да идваш с пижама на училище. Звучи смешно, но американчетата редовно го правят това. Стават сутрин и понеже закъсняват, направо се качват на рейса с пижама и чехли.

-
През лятото за момичетата, презрамката на потника трябва да е широка минимум 3 инча. (1 инч е равен на 2,54 сантиметра - б. а.) Не можеш да носиш тези потници с тънките презрамки, защото ти се виждат рамената, а това според тях подтиква към някакви сексуални желания у срещуположния пол.

-

Има правила и за дължината на полата. Когато се изправиш и пуснеш ръцете си до тялото, полата ти трябва да стига минимум до края на пръстите на ръцете ти. Ако е по-къса, ти дават едни специални клинове, които трябва да обуеш. Тъмни очила също е забранено да носиш в час, освен ако не представиш медицинска бележка, че имаш проблем с очите. Не можеш да стоиш с шапка или кърпа на главата. Има хора, които нарушават тези правила и после ги наказват и остават на „дитеншън" след училище.

-

В България все още не е възприето учениците да работят през учебната година, но тук в Америка това е нещо съвсем нормално.
Тук 80% от децата, които са над 15 години, работят. Имат право на почасова работа (part-time job), която да не им пречи на училището. Тя най-често е в магазин или заведение за бързо хранене. Някои си пишат домашните още в училище, за да могат следобеда да отидат на работа. Разбира се родителите им осигуряват всичко, но учениците го правят главно, за да си изкарат джобните пари. Тук сякаш се е превърнало в мода, защото даже и по-богатите деца работят.

-

Не мога да кажа кое училище предпочитам повече, но според мен и американското, и българското училище си имат своите предимства и недостатъци. Едно от предимствата на българското училище е, че там имаш повече свобода. Там можеш в междучасията да излезеш, да изпушиш една цигара на двора, да си говориш с другите и да става много весело. Тук е по-стегнато, със съучениците си говориш за по няколко минути само по коридорите, едва ли не, докато се разминавате отивайки към следващия час.

-

В Америка, обаче, системата на обучение е по-добра. Тук никой не те задължава да учиш. Те ти казват, че за този срок трябва да имаш 50 кредита (б. р. - точкова система, при която според резултата от ученето трупаш "кредити"), и оттам нататък въобще не се интересуват какво ще правиш, къде ще ходиш, дали присъстваш в училище или не. Ако искаш не идвай на училище, но за да завършиш съответния клас, ти трябва да имаш съответния брой кредити. За да ги вземеш, трябва да си вършиш работата в клас, да си пишеш домашните, да се явяваш на контролните. Всичко това ти носи точки. Никой не ти се кара затова, че не си си написал домашното, просто ти напомнят колко кредита губиш от това. Искаш или не искаш, ти спазваш правилата и учиш, защото иначе просто няма да завършиш и отпадаш. Тук няма задни вратички, както в България. Дори родителите да са близки с директора, ако ученикът няма нужните кредите, просто не завършва съответния клас. Така по някакъв начин те карат да поемеш отговорността за бъдещето си в свои ръце.

-

Имаш право да отсъстваш 10 дни без бележка, без никой да се интересува къде си бил. На 11-ия ден, в който не отидеш на училище без причина, плащаш 400 долара и оставаш на лятно училище, защото ти трябват кредити. Тук фалшивите медицински бележки за отсъствия не минават. Всяка бележка се проверява, обаждат се на докторите и т. н.

-

В българските училища е малко безпорядък. Там знаеш, че можеш да минеш и без да спазваш правилата. Знаеш, че дори цяла година да не си присъствал в часовете, ако се помолиш на учителката, ще ти пише тройка и ще минеш. Тук, колкото по-високи оценки имаш, толкова по-добри възможности ти се отварят за колежите, в които можеш да учиш като завършиш. Дори, ако си момче и си играл в отбора на училището по баскетбол, или си момиче и си била мажоретка, това автоматично ти осигурява безплатен колеж. Защото един нормален колеж е около 20-30 хиляди долара на година. Затова всеки гледа да има високи оценки, да е активен в училищната дейност, за да си осигури по-добро бъдеще.

-


От друга страна, признавам, че всичките тези правила правят учениците като роботи. Те знаят, че това трябва да го направят и дори не се замислят много защо го правят. Учениците учат само за теста и за оценката. Те назубрят материала, за да минат и после всичко забравят. Българското училище може да ти даде по-голяма обща култура.

Теоретично и в България има почти същите правила като тук, но там никой не ги спазва. Спомням си как протичаха часовете по английски език през последната ми учебна година в България (2005 г.) Повечето сядахме на последния чин, учителката беше млада, току-що завършила.Тя само ни казваше да не шумим много, за да може да предава урока на хората отпред, които искат да научат нещо. А ние отзад сме си взели солети, ядем, гримираме се, слушаме музика, някои даже по телефона си говорят. После обаче, като ми се наложи да дойда тук и да използвам английския, много съжалявах, че така съм си прекарала часовете. В Америка просто, ако не учиш и не спазваш правилата, директно отпадаш от образователната система, докато в България винаги знаеш, че някак си ще избуташ и ще минеш между капките.

-

Тази година ще съм абитуриентка. Тук истерията около баловете не се различава особено от тази в България. Всички се подготвят от много рано и дават хиляди долари за най-скъпите рокли, обувки и коли. Миналата година бях на бала на дванадесетокласниците и ми направи впечатление, че нямаха никакви балони и никой не излезе да крещи от колите. А в ресторанта не се сервираше алкохол. Имаше само кани, пълни с кола, лимон и лед. Това беше явно, защото никой нямаше 21 години и нямаше право да пие алкохол. Аз направо не можах да повярвам, че никой не се напи. Американските абитуриенти въобще не се забавляваха, както българските.

-

Не крия, че България ми липсва, все пак ми е родина. Аз мога да се върна по всяко време там, но не виждам смисъл. Там ще отида на училище, а всъщност цял ден ще съм в някое кафе и ще си намеря бележка, за да си извиня отсъствията. Да не говорим и за множеството свободни часове, в които пак трябва да се чудим какво да правим. Тук поне в училище винаги има какво да правиш, винаги ти запълват времето, дори и с тъпотии, но ти го запълват.

-

Ако съм в България, като завърша, ако имам пари ще отида да уча в университет, където има голяма вероятност обучението ми да бъде подобно на това в училище. В България, колкото и голям отличник да си бил в училище, никой не може да ти плати университета. Докато в Америка те стимулират и ако имаш висок успех, влизаш да учиш в колеж със стипендия и всички разходи по таксата са ти покрити.

-
За момента, лично за себе си мисля, че в Америка имам повече възможности за развитие. Сега, като завърша, искам да отида да уча в колеж в Ню Йорк, защото там наистина кипи голям живот."




Цитирай


Мнения: 4 879
Сложих този разказ тук, защото някои неща някакси ми напомнят и за черти на бълг. ЧУ.
Цитирай


Мнения: 3 271
Беше интересно, благодаря ти! Малко едностранчиво, но интересно.
« Последна редакция: ср, 18 фев 2009, 04:21 от Millena »
Цитирай

на път

Мнения: 2 592
 Hug

Благодаря за синтезираното и много полезно инфо.
Цитирай

София

Мнения: 8 466
Продължаваме търсенето. Smile
Цитирай


Мнения: 4 879
За съжаление резюмето е въз основа май само на първата и втората тема на клубчето. В другите има още доста информация.

ДесиХ2, докъде стигнахте с търсенето?


Миленка, защо ти се струва едностранчиво? Аз не мога да преценя. Малко ми беше пресилено за бг у-ща, защото имам поглед само от наше време и сега по-скоро от слухове и медии. Разказът за амер. образователна система ли ти е едностранчив?

Мен ме потресе фактът, че има забрана да се ходи на у-ще по пижама.  35 35 35 35 35 Бива-бива, ама чак такова правило не бих се сетила, че съществува.  Shocked
Цитирай


Мнения: 3 271
Е, забрана да се ходи по пижама, но пък редовно има пижамени дни, в които се ходи точно по пижама.
Едностранчиво ми е как там учат, защото няма на къде и не завършват годината иначе, но пък зубрят механично. Докато в БГ получаваш по-широки знания, но не учиш понеже знаеш, че можеш да минеш и без да си учил  newsm78 Аз ли се обърках, тя ли  Crazy С една дума лашка се леко в двете крайности и някак писанието й не е изчистено. Може би, защото е тийн разказ все пак, но ми изглежда написан на прима виста без да е обмислен и редактиран.
Цитирай

В офиса

Мнения: 2 069
На мен разказът ми беше много интересен. Миленче, малка е, за това така й е необмислен на места. Но за сметка на това много непосредствен. Наистина е написан на един дъх.
Всъщност това, което аз не знам за у-щата в Америка е как се оценяват децата. Знам, че в университетите им е онази гадна "bell curve", дето ако мен трябваше да ме оценяват така, сигурно щях да психясам. Всъщност всички университети ли са така, или само елитните?
Цитирай


Мнения: 3 271
Тинки, това казах, че беше интересен. И да, оценявам, че е тийн разказ. Казвам само защо ми се видя малко краен и лашкащ се. А едностраннен може би и заради заглавието - че Алериканската е по-добра. Трудно е да се каже.
За Университетите - не знам много, съжалявам.
Цитирай

Sofia

Мнения: 3 482
И на мене ми беше интересно да прочета този разказ. Мисля си, че на девойката още са и пресни впечатленията, може би затова звучи противоречиво.
Цитирай
0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
1-14 от 329 отговора