2. Дъщеря ми е на осем месеца и само крещи:) Аз не и се притеснявам много - то детето не може да вземе думата от мен и брат си, но кога всъщност е вече притеснително, ако не прави опити да казва каквото и да е? Мога ли с да я занимавам с някакви игри които да я подтикнат да говори и какви?
Започвам с отговорите. Ще помоля другите колеги да допълват.
1. Предполагам, че и "Ш" е в групата на трудно изговоримите звукове. Не казваш на колко години е детето, но ако има навършени 4, то е време да посетите някой логопед, който да прецени дали трябва да се работи по говора.
Какво да правиш ти.
Пред огледалото му покажи по-пресилено как се изговарят звуковете. За Ж и Ш и Ч устните са силно издадени напред като хоботче.
Примерни игри: Изрязваш картинки от каталозите на супермаркетите с думи, в които се срещат въпросните звукове и играете на магазин, като детето трябва да се стимулира по-често да повтаря думата.
"Черен Петър", "Лото"...и др.
Желателно е думите, с които се упражнявате в началото, да са в съчетание със звукове, които запазват положението на устните напред. Пример:
Ш
шум, шоколад, шофьор, кашон, мишок, шишо, ботуш.....
Шепа шипки в шепа събрах,
шипки с шипчета по тях.
Бодливи шипки, стипчиви
щипливи шипки, бодливи.
Шаро, Шаро души.
Шаро наостри уши.
Нещо шава в шумака,
да не е жаба дългокрака?
Ж
Жужа, бижу, кожа, режа, нижа...Ако "Ж" е последен звук от думата се произнася като "Ш"
Жу-жу-жу
хубаво бижу
жа-жа-жа
има тази госпожа.
Ч
За да упражнявате този звук, трябва да си сигурна, че детето произнася добре звук "ш", тъй като "Ч" е производен от Т+Ш
чорап, чук, чувал, чорба, чехли, чушка, човка....
По горската пътечка
вървяла стара мечка.
Бръмнала буболечка,
подскочила старата мечка.
Стъпила на клечка,
търкулнала се по пътечка.
Л
Връхчето на езичето допира основата на горните зъби.
лук, лак, лек, лик, лък, лале, люляк, лозе....
Важно е да се обясни на детето къде бърка и да му се покаже правилната позиция на езика и устните.
2. За малката ти дъщеря е прекалено рано да се тревожиш. Важно е да се комуникира с детето. Използвайте бебешките звуци от гукането и гугу, баба, мама, тати, бати....
Ако все пак не си убедена в ефективността на проведените у дома упражнения - потърси логопед.