Консултация с Логопед

  • 178 798
  • 1 011
  •   1
Отговори
# 15
  • Бу-у-урга-а-ас
  • Мнения: 2 708
Цитат на: yosarian
1. Синът ми замазва Ж,Л и Ч. Инъче говори добре. Може ли да прави някакви упражниния за да подобри изговора? Какви?
2. Дъщеря ми е на осем месеца и само крещи:) Аз не и се притеснявам много - то детето не може да вземе думата от мен и брат си, но кога всъщност е вече притеснително, ако не прави опити да казва каквото и да е? Мога ли с да я занимавам с някакви игри които да я подтикнат да говори и какви?



Започвам с отговорите. Ще помоля другите колеги да допълват.
1. Предполагам, че и "Ш" е в групата на трудно изговоримите звукове. Не казваш на колко години е детето, но ако има навършени 4, то е време да посетите някой логопед, който да прецени дали трябва да се работи по говора.
Какво да правиш ти.
 Пред огледалото му покажи по-пресилено как се изговарят звуковете. За Ж и Ш и Ч устните са силно издадени напред като хоботче.
Примерни игри: Изрязваш картинки от каталозите на супермаркетите с думи, в които се срещат въпросните звукове и играете на магазин, като детето трябва да се стимулира по-често да повтаря думата.
"Черен Петър", "Лото"...и др.
Желателно е думите, с които се упражнявате в началото, да са в съчетание със звукове, които запазват положението на устните напред. Пример:
Ш
шум, шоколад, шофьор, кашон, мишок, шишо, ботуш.....

Шепа шипки в шепа събрах,
шипки с шипчета по тях.
Бодливи шипки, стипчиви
щипливи шипки, бодливи.

Шаро, Шаро души.
Шаро наостри уши.
Нещо шава в шумака,
да не е жаба дългокрака?

Ж
Жужа, бижу, кожа, режа, нижа...Ако "Ж" е последен звук от думата се произнася като "Ш"

Жу-жу-жу  
хубаво бижу
жа-жа-жа
има тази госпожа.

Ч
За да упражнявате този звук, трябва да си сигурна, че детето произнася добре звук "ш", тъй като "Ч" е производен от Т+Ш

чорап, чук, чувал, чорба, чехли, чушка, човка....

По горската пътечка
вървяла стара мечка.
Бръмнала буболечка,
подскочила старата мечка.
Стъпила на клечка,
търкулнала се по пътечка.

Л
 Връхчето на езичето допира основата на горните зъби.

лук, лак, лек, лик, лък, лале, люляк, лозе....

Важно е да се обясни на детето къде бърка и да му се покаже правилната позиция на езика и устните.

2. За малката ти дъщеря е прекалено рано да се тревожиш. Важно е да се комуникира с детето. Използвайте бебешките звуци от гукането и гугу, баба, мама, тати, бати....

Ако все пак не си убедена в ефективността на проведените у дома упражнения - потърси логопед.  Grinning

# 16
  • София
  • Мнения: 18 679
Идеята е просто перфектна!Аз засега само ще чета, защото нямам въпроси, бебето ми е мъничко.Но такава информация винаги е полезна.Поздравления на инициаторите  newsm10   и благодарности на отзовалите се специалисти newsm20

# 17
  • САЩ
  • Мнения: 323
Дъщеря ми е на 3 години и половина и не може да произнася българско Р. Как мога да я науча?

# 18
  • Бу-у-урга-а-ас
  • Мнения: 2 708
Цитат на: PetiaK
Синът ми е с двустранна глухота, възраст - 15 месеца. От два месеца е със слухови апарати, вече ги носи постоянно (махаме ги само за сън).1.Има ли начин да го стимулирам да го прави по-често и евентуално да го учим да казва думички на тази възраст? Защото специалистите, които посещаваме са на мнение, че е рано да се работи върху говора, първо трябва да изгради рефрекси да чува и реагира. На въпросите ми как да го стимулирам да "говори" ми отговарят да повтарям след него. Аз го правя, но не помага, той не винаги се чува какво произнася, а мен също не ме чува когато го повторя.
2. Има ли някакви игри, подходящи за възрастта му, които да го стимулира да изговаря срички, думички и други? (в момента използваме книжки, песнички, игри да се опитва да повтаря след мен, но имам чувството, че не правя точно каквото трябва).
Притеснявам се да не му изчезне това желание да "говори", проблем при доста дечица със загуба на слуха.
Извинявам се, че написаното звучи малко обръкано. Благодаря предварително.


Децата се научават да говорят по подражание. За тези цел те използват най-вече слуховите си възприятия. Това е причината да ти отговорят по този начин от рехабилитационния център. Вие сега сте на етап стимулация на слуховия нерв. При тези упражнения, които вие правите, детето се приучава да използва остатъчния си слух, както и да използва слуховите апарати, които често създават дискомфорт, тъй като освен говора на околните, те усилват и шумовете от околната среда.
При нарушенията на слуха, слуховите възприятия не са водещи при усвояването на говорната реч. Тук другите сетива изпълняват компенсираща функция. Водещ е зрителният орган и тактилно-вибрационните усещания. Поради тази причина проговарянето при тези деца не е спонатанно явление, а резултат от добре организирана педагогична дейност.
Моите съвети
Набаветет си достатъчно книжки с картинки на животни, предмети, дейности от ежедневието, действия, природа...Разглеждайте заедно, но не за дълго, че на тази възраст вниманието на децата е изключително неустойчиво, и му говори, но като му държиш брадичката повдигната, за да си сигурна че те вижда. Използвай прости срички и думи - ПаПа, МаМа, Мие, муси, яде, БауБау, Ау, Иха, БуБу....
Зрителният контакт е много важен Използвай по-пресилена артикулация, за да е по-нагледно за детето. Когато го чуеш да бърбори започвай да го имитираш и се опитвай да разбереш какъв е стимула за това бърборене, за да се включиш в играта.  Използвай ситуациите от ежедневието - Ето вода; Мий ръцете; Дай; Яни яде; Виж; Мама реже; Тати спи; Ало-Ало; Няма. Бъди позитивно настроена и често му подарявай окуражителни погледи и любимата мамина усмивка. Това е най-добрата награда за него. Когато децата видят, че създават положителни емоции, те по всякакъв начин се опитват да задържат това внимание върху себе си, за да продължават възрастните да ги хвалят.
Интересно, но факт
Някои звукове могат да бъдат показани на детето посредством вибрациите им в човешкото тяло. За да покажеш звук "А", му сложи ръчичката на гърдите си, докато го произнасяш продължително. Звук "И" на темето; звук "М и Н" с ръка опряна на носа.
Успех! Винаги съм на разположение за съвет и помощ!

# 19
  • Мнения: 4 244
Имам следното питане
Моята дъщеря расте двуезична, интересува ме колко думи (горе-долу) е нормалния речников фонд на едно българче говорещо само 1 език на 5 години и как се смята ако е двуезично.
Тя имаше проблем с късно проговаряне и сме ходили на консултации с логопед за подобряване на речника на немски, в момента няма нужда да подобряваме нещо на български, искам просто да знам колко точно е нормално. Много и помогна за бързото напредване посещението в детската градина за немския и честите идвания на гости на баба и говоренето у дома на български.
Благодаря предварително!

# 20
Чудесна идея yosarian и предварителни благодарности към logo5ka и останалите специалисти, които ще се включят.
Моите въпросчета:
Голямата дъщеря е на 4г и 5м. Но много се притеснявам за нивото на владеенето на езиците Embarassed .За говоренето - говори, но речниковият й запас си мисля, че е малък и повече, което ме притеснява, че по някога не ме разбира въобще за какво й говоря Sad Записана е за консултация с тукашен специалист, но реда й все още не е дошъл.(пояснявам, че основно говори на английски Embarassed ).Малкото български думи, които използва изговоря ...много смешно Embarassed  Sad .Забелязвам, че много размеря съгласни - като М и Н. Л-то много ни се губи, за Р-то да не говоря. Прочетох предните примери за буквичката Л (много са сладки Simple Smile )
Какво трябва да правя аз?! Плаши ме и това, че в къщи се говори на български език и тя въпреки всичко този език почти не го разбира Confused Такъв проблем май ще имам и с малкото, въпреки че за сега поне виждам, че уж ме разбира. ..Ама думи....речниковият запас не й е много голям и като чета тук на нейната възраст децата как говорели Sad .Вчера точно я "учих" да си казва името в съкратен вариян ЕЛИ. Ми....и тя не може да каже Л - изговаря го като Еди, Ади, Теди, Тати ама не и Ели. Как да помагам и на нея?....
И още едно въпросче: Как въобще трябва да се подхожда с дву(много)езичните деца?
Благодаря Grinning

# 21
  • Мнения: 6 243
поздравления за прекрасната идея!
Въпросът ми е следният: Преди три години, когато синът ми беше в първи клас, ги посетил логопед, който след това изготвил списък на децата, нуждаещи се от специализирана помощ. Според нея синът ми е имал проблеми с произнасянето на Л. Той действително в някои думи не може да го произнася и казва УЪ (бащичко!). Тогава не можахме да започнем работа с логопед по ред причини: оказа се, че въпросната дама е рускиня и говори на безумен български, държеше да й се плаща, а беше на щатна длъжност, а ние в този момент плащахме на ортодонт и логопеда ни идваше вповече... Мои познати ме увериха, че този говорен дефект се израства. Сега синът ми е на 10 и действително стесни доста кръга на думите, в които не може да произнася Л. Да се надявам ли, че този естествен процес може да приключи нормално и без специализирана помощ? Детето е запознато как трябва да поставя езика и полага целенасочени усилия, сам иска да го преодолее. Нужно ли е на този етап да търся мнение от логопед или да продължаваме с домашните упражнения?

# 22
  • Мнения: 2 567
Ние също имаме проблеми с буквата Л. Винаги съм си мислила , че Р е проблемната буква, но сега виждам , че и други дечица имат проблеми с Л-то.

При нас проблема беше наистина много голям не само като изговаряне, но и когато почнахме да учим буквите и да правим срички беше кошмар. Даже урока в буквара с Л го прескачахме, защото Бети направо изпадеше в ужас. Знаеше как се чете сричката, но като се опитваше да я произнесе нищо не ставаше. Тогава не сме се консултирали с логопед въпреки че трябваше но баща и започна доста настоятелно да я кара да произнася думите дадени от логопедка с буквата Л като я караше да си прави устата по описания от нея начин.

Сега вече в първи клас проблема значително е отшумял въпреки , че някой думи все още Л-то е замазано, но поне не блокира като се налага да чете думи с Л.

Така, че от личен опит ви съветвам да се консултирате с логопед ако виждате някакви проблеми с дечицата си при изговарянето на някой букви , защото когато дойде време за четене може да се получи както при моето Бети.

Ако логопедка може още нещо да ме посъветва за буквата Л ще съм благодарна.

# 23
  • София
  • Мнения: 132
Цитат на: Ieppe
Аз нямам конкретен въпрос, но с интерес ще прочета отговорите на въпросите на другите майки. За сметка на това, бих помолила Логопед и logo5ka да ни се представят преди да ни консултират, защото всички ние сме разказали много за нас и дечицата ни, а за тях не знаем нищо. Поне аз. Embarassed
Ако това се сметне за разумно и необходимо, разбира се! Simple Smile

Не зная дали е разумно ,но сигурно е необходимо-особено щом питаш.Аз съм:
Явор Дудев
1996-2000  Завършена бакалавърска програма по логопедия в СУ ”Св. Климент Охридски”, Факултет по начална и предучилищна педагогика, със защита на дипломна работа на тема “Когнитивни нарушения при деца с езиков дефицит
2000-2002  Завършена магистърска програма по логопедия-“Комуникативни нарушения на развитието”, в СУ “Св. Климент Охридски”, Факултет по начална и предучилищна педагогика, със защита на дипломна работа на тема “Особености на семантиката при деца със специфично езиково нарушение”
Професионален опит:   
Държавен стаж в логопедична детска градина, гр.София.
Участие в проект към катедра “Специална педагогика”, СУ”Св. Климент Охридски”
 2002 -2004 г.   Логопедичен център "София" -логопед
Частна практика от 2002г.  
От няколко месеца чета и този форум.Разменихме мнения с някои от вас ,на други се опитах да помогна -дано съм бил полезен.Хареса ми идеята за онлайн консултация и затова се включих,въпреки че не съм 100%убеден в ефективността й.Имам предвид ,че развитието на всяко детае е индивидуално и такъв би трябвало да е подходът към него.
Ще се опитам да отговоря на всички въпроси -доколкото мога-но не гарантирам за това дали всички ще останат доволни и няма ли да ви се сторят нещата ,написани от мен за много общи.
Но както се разбрахме и с yosarian няма да ставаме канал 2001-няма да  правя диагностика без да съм получил изчерпателна информация и личен контакт.
наистина се надявам да ви бъда максимално полезен -така че питайте!

# 24
  • Мнения: 6 315
Идеята е чудесна! Ще следя темата с огромен интерес, тъй като моите въпроси се припокриват с тези на някои от мамите!

Благодаря на Логопед и лого5ка за отделеното време!

# 25
  • Мнения: 2 596
Браво!!!  newsm10  newsm20
Така и ние, мамите от другите градове ще можем да се включим.

# 26
  • София
  • Мнения: 132
Цитат на: firebird
Нямам конкретен въпрос, по-скоро искам логопед...
Детенцето ми е на 2 год., роди се с цепнатина на небцето, по-късно установиха комплекс на Пиер Робен - къса юздичка на езика, малка долна челюст и разположен назад език, плюс цепнатина на небцето. Детето не можеше да се кърми, нито да се храни с биберон или лъжица. На 17 ден му слажиха пластинка на небцето в Стоматологичния факултат и обещаха, че така ще се храни без проблем. При опитите за хранене от шише детето се задави получи аспирационна пневмония. Лежахме в болница.
После до 9 месец ехранено със сонда. Едва около 8 месец почна да  изяжда смислено количество каша или картофено пюре, към 9 мес. успя да се науи да яде и достатъано мляко с льжица и махнахме сондата.
На 4 мес. ни пратиха в клиниката на Чавдаров със съмнение за ДЦП и ходихме на процедури там. На 9 мес. след като махнахме сондата, детето започна да лази и да седи, а също и да се изправя - в рамките на 2 седмици имаше напредък за месеци.
На година и 2 мес. му оперираха небцето в Пловдив, а също направиха и пластика на юздичката под езика, зада се измести малко напраед и да се движи по-свободно.
Имаше закъснение с фината моторика, но напоследък бързо напредва, макар че е още назад.
Имахме си логопедка, която го занимаваше с игри за фината моторика, ама напоследък е много заета и не идва.
Детенце се държи адекватно, но не се опитва да говори, не повтаря наши думи, казва мама, мам-мъм, ба, отскоро чувам и в, бръмчи с уста.
Доцент Анастасов препоръча Златка Ботева като специалист за деца с ринолалии, но на мен ми се вижда по-комплексен проблема.  Тия дни ще се обаждам и на стара логопедка, и на З.Ботева да видя кой ще го занимава.
Според тази, която беше досега, детето като понавакса нещата с фината моторика, ще почне и да повтаря думи.
Сигурно е така, той напоследък и сам си напредва и става все по-сръчен, но с подходящ специалист би било по-добре...


Добре е да се консултиратете със Златка Ботева-особено ако може да ви приеме.Тя работи най-вече с деца с ринолалия и е вероятно най-добрия специалист в София.
Аз лично не съм убеден ,че точно натрупването в областта на фината моторика ще отключи говора и ще развие езиковата сфера ,но и това е възможно.
Определено ще получите по-бърз напредък ,ако се работи по програма ,изготвена и насочвана от специалист.
Бих искал да попитам две неща –с кого сте работили досега  и какво е развитието на детето по отношение на дъвкателната дейност?

# 27
  • София
  • Мнения: 132
Цитат на: tigonew
1. Каква е най-ранната възраст, от която детето може да работи с логопед?

2. Предполагам, че тези занимания не се покриват от Здравната каса и са платени. Каква е приблизителната цена  и с каква продължителност е едно занимание?

Логопедична терапия може да се започне  и преди две годишна възраст-зависи от нарушението ,което има детето .Малко логопеди правят ранна терапия –някои смятат ,че е неефективна ,на други просто им идва в повече като натоварване.Има клинична пътека ,покриваща 10 ч терапия годишно (надявам се да не греша ,а ако е така някои ще ме поправи),но това е изключително недостатъчно ,дори за чисто говорно нарушение.Клиниката в Красна поляна –ДЦП-работи по пътеката .Можеш да се опиташ да  запишеш детето си и в някои от кабинетите на Държавен логопедичен център –София(терапията е безплатна ,кабинетите са в цяла София-в училищата ,но определено са претоварени).Някои училища и детски градини също имат логопеди,но не зная дали приемат да работят с “външни ”деца.
Цените варират –15/20/30лв. на час по договорка.Продължителноста на терапията ,зависи най-вече от детето 20/40 мин.(има деца които работят и повече ).В частната си практика предлагам различни отстъпки –в зависимост от това колко пъти седмично  провеждам терапия,какво точно е нарушението ,до каква степен родителите се ангажират с детето си и тн.
Разбира се би могла да намериш и колеги ,предлагащи по-ниски цени ,но част от тях доста отдавна са се деквалифицирали.

# 28
  • София
  • Мнения: 132
Цитат на: cheta
Страхотна идея!  Simple Smile

Ето моят въпрос:
Синът ми е на 1 годита и 9 месеца. Все още не казва нито една членоразделна дума. Много, ама много рядко "мама". Иначе бърбори много. Понякога изглежда, че си говори сам на неговия си език, но истински думички не казва. Не имитира и животни с изключение на магарето и кончето, но го прави само когато го питат и то когато той реши - не всеки път.
Има ли повод да се притеснявам и трябва ли да го заведа при специалист или да изчакам и ако да, колко?
Иначе като цяло се развива нормално. Няма проблеми със слуха.
Благодаря!


Болести в семейството? Проговаряне на родителите?Кое дете е по ред?Протичане на бремеността и раждането ?Прохождане?Дъвкателна дейност?Семейна среда?Поддържа ли контакт с очи ?Заиграва ли се с необичайни предмети?Гука ли?Ако те притесняват въпросите пиши на лични.
Иначе говорното развитие следва индивидуални темпове-това обаче не означава ,че е нормално да се проговори на 3г.в. или речника на детето да е 5-10 думи.Отклоненията от нормата са до +/- 6-8 месеца,н опак казвам ,че е трудно да се говори наизуст.Ако имаш техническа възможност запиши детенце и прати записа по мейл

# 29
  • София
  • Мнения: 132
Цитат на: summer
Дъщеря ми е на 3 години и половина и не може да произнася българско Р. Как мога да я науча?


На тази възраст е нормално да не може – как го казва гърлено или с уволата (мъжец) ?Или въобще го пропуска/заменя(с какво най-често)?

Общи условия

Активация на акаунт