Забравена парола?
или
Регистрирай се Активация на акаунт


Ел. поща с която се опитвате да се регистрирате не съвпада
с тази използвана в BG-Mammma

Да Попълнете формата за регистрация Не Продължете с Facebook регистрацията

се променя - разгледайте новостите и споделете с нас впечатленията си Включете се
Основно и средно образование
За образователните системи по света и у нас
0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
1-14 от 3 329 отговора

Анкета

Доволни ли сте от образователната система където сте ?

 (Гласуването приключено: ср, 20 яну 2016, 17:25)
Въведи твоя глас

Around

Мнения: 5 355
Започвам тази тема след интерес към дискусия в друга за различните образователни системи по света .

Времето от раждането на детето ни до училищният чин е кратко и след него идват 12 години в училищата система ,в които и ние, както и децата ни ще претърпим редица метаморфози в нашите възгледи, виждания и мироглед.

Различните системи по света донякъде си приличат с нашата родна българска система , но има и съществени разлики .
Какво можете да разкажете за у-щето и системата ,в която е детето ви ?
Какво ви импонира и какво не ви допада в образ. система ?


Темата е за това да поговорим в контекст ,да разкажем , да събеседваме и да обсъдим добрите и не чак толкова добри страни на местното образование.

Цитирай

София

Мнения: 8 266
Благодаря за темата, Контеса! За момента искам само да се запиша в темата.
Все пак да кажа, че смятам, че системата у нас има нужда от сериозна преработка. За жалост на никой не му стиска да направи промените и се опитват да кърпят и да работат на парче, което все повече влошава нещата.
Цитирай


Мнения: 4 046
Като запис ще кажа, че днес смених училището на дъщеря си. Да се надявам, че попада на по- добро място.
Цитирай


Мнения: 5 953
Аз имам едно дете, което миналата година на 2.9 год. влезе в училище и друго, което догодина ще излезе от училище. Това, което наблюдавам е, че през първите години са доста натоварени ( миналата година от малкото се изискваше да може да си пише името, тази година започнаха да учат срички, ... ), а големият почти нищо не прави. Повтарят едно и също всяка година, повтарят класове, зарязват образованието и започват работа или някакви курсове, голяма част от децата и родителите смятат, че няма много смисъл да се учи. А това, което най-ме впечатли - не четат книги, две или три през годината като максимум.
Това, което ми харесва е, че в училищата до 6 клас са затворници, не могат да излизат и влизат когато си искат, няма магзинчета, павилиончета и други търговски обекти в училището.
Цитирай


Мнения: 4 215
Никак не съм доволна.
Цитирай


Мнения: 6 540
Баронеса, благодарности и от мен! bouquet
Тъкмо се чудех има ли такава тема, случайно я видях, а очаквах да я пуснеш.
Връщам се да чета!

По-късно ще пиша.
Цитирай

София

Мнения: 5 336
За сега съм сравнително доволна, на фона на голяма част от други училища.
Но като цяло не съм доволна от образователната система в България, която има ужасно много пропуски.
Баронеса  Hug
Цитирай

Around

Мнения: 5 355
Да започна аз тогава ..

Скрит текст :
Живеехме в Англия преди детето .Когато забременях се върнахме от Англия в 8мия месец в България за да родя там .Останахме 2 години и 8 месеца ,в които си бях у дома с детето .

След това се върнахме отново в Англия.
Когато започна предучилищната група в 'Монтесори' беше на 3 години и 5 месеца за по 2 непълни дни . Страшно  много й харесваше и веднага ми казваше "Чао мамо" и щастливо се заиграваше.
 Бях започнала с англ. език от раждането й да не е безпомощна и да може да комуникира нуждите си .

Нарочно я пуснах само за 2 дни, за по 6 часа на ден за да свикне и да й е лесно  с целодневната предучилищна в у-ще и се адаптира успешно без сълзи и тревоги .


На у-ще тръгна близо година след това на 4 години и 3 месеца  по цял ден от 9 до  3 и 30 и на клуб по четене и рисуване в у-ще след занятията до 4 и 30 два пъти седмично .

 Там се очакваше от децата да:
- са самостоятелни, да се придвижват сами в огромна сграда от 680 ученика от 4 до 12 годишни , да намират масата си с името, да си събират нещата в шкафчето си, да се редят на опашка , носят табла която да носят до масата си и да си сервират обяда ( избираха от 3 менюто за деня ) ,след което да си почистват нещата и занесат таблата до кухнята , да си разпознават местата и вещите (ние слагахме залепващи се стикери на вещите и на етикетите залепващи се с ютия етикети с имената на детето на всяко нещо ), да са научени на самостоятелно ходене до тоалетна , да си сменят дрехите и обувките сами, ако се намокрят да си намерят раницата и да се преоблекат сами в тоалетните ,да се слагат якета, ръкавици и шапки като си ги разпознават, да се мият преди хранене , да боравят с материали и да пазят/подредят след употреба , да са под строй , да стоят седнали и слушащи за по 15 мин , да си знаят адреса, тел . на родителя и имената , да пресичат улица с колело или скутер на зелено, да питат за всичко и т.н.


Отне и 2 дни да се социализира и няколко седмици за да свикне в голямата сграда и очакванията към тях като ученици .
 
Купихме и униформата заедно избирайки с ентусиазъм всичко ,чантите и обувките в края на юли и всеки ден пак говорехме за у-щето , децата ,  приятелите , многото забавления , двора за игра ,  игрите в парка до у-щето (където ние играехме 2 години преди това всеки ден и тя го познаваше и обичаше да е там ).

Преди началото на годината пак направихме 2 посещения за по половин ден с мама преди започването на уч. година като й показах класната й стая, учителката, тоалетните, столовата , библиотеката, интерактивните табла, кухнята, фитнеса, 7те двора за игра , входовете и изходите, зеленчуковата градина и цветята , за които те ще се грижат , сградата и докъде може да ходи и до къде не , да не тръгва с никого освен с учителите т.н..

В 4 училища е била досега (Монтесори частна предучилищна за 2 дни седмично , Предучилищна целодневна Ресепшън в англ държавно  у-ще, Киндергардън в друго държавно френско у-ще в Канада , и след това 1ви и сега 2ри клас в настоящето  ).

След изкарването на предучилищната в Англия започна и първи клас за 2 месеца ,но заминахме към Канада и там се върна за още 8 месеца в предучилищната ,защото въпреки ,че можеше да чете и пише и по техните стандарти си беше за 1ви клас възрастта и беше проблемна .
Бе само на 5 години и половина , а децата тръгват в първи клас на навършили 6 тук.

В Канада 8 месеца бе в държавно френско у-ще и след това я преместихме в католическо френско където е вече втора година и втори клас .

В новото и у-ще сме доста по-доволни от системата на обучение и ще разказвам предимно за него .

И така и ние започнахме годината вече имат 3 страници домашно на ден , 3 родителски книго-дневника да попълним как е минало домашното ,къде се е затруднило детето, какво е минало добре и подписи срещу прочетената книга ,страница от учебната тетрадка и срещу коментарите на учителя всеки ден .

Та така пишем и попълваме един тон формуляри .
При нас има практика да се плащат 40 купона за прясно мляко всеки 2 месеца , което мляко се раздава в малки картонени опаковки на децата закупили си на обяд . Та нашето момиче миналата година беше единствената ,която нямаше купони за шоколадово мляко .

Те са или шоколадово или бяло мляко .В  купоните упоменаваш кои дни искаш какво мляко .
Тази година разучих състава и видях ,че само има добавено какао и няма захар и ме изврънка да има и шоколадово мляко .Повечето деца са на схемата -3 дни бяло и 2 дни шоколадово -но аз направих само в петъците да е шоколадовото. Много е радостна .

Миналата седмица учителката ни изпрати поздравителни емайли ,в които разказва за себе си ,за това къде е учила, каква практика има и как ще се случват нещата в нейната класна стая през годината .

Въвела е много интересни мотивационни техники ,за които мога да напиша по нататък ако има интерес За сега само са въвели тази техника .
 Първо всеки ден всеки родител трябва да се подпише под задачите за деня ,да напише коментар и да попълни 14 формуляра за мед. състояние на детето, ваксини, хранителни навици ,алергии, емоц. и индивид. нужди, демографски формуляр, телефонни и Интернет контакти , формуляр за занималня и уч. автобус, за млякото , за набиране на средства за деца в нужда, за членството в  род. комитет и в  учил. настоятелство .
Детето получава стикер срещу всеки родителски подпис ,който служи като док-тво ,че домашната е направена .

 Родителят който  всеки ден си праща детето с подписи, попълнени формуляри и с изпратени пари в пликче както е упоменато в първата седмица  се пуска в лотария за насърчителна награда . Следят ме всеки ден ..Все едно някога съм забравяла да се подпиша  bowuu

Отделно всеки ден децата започват деня освен с молитва, пеене на химна ,разходка разрядка навън и поздрав за рожденици  и след това си обуват домашните обувки (т.е. обувките за у-ще ) и се грижат за своето растение в стаята, което е но проект в зародиш на учителката .

Учителката има 5 големи усмихнати лица в различен цвят на магнитната дъска и целия клас започва деня в зеленото лице ,което е индикация за  добро поведение, написана домашна , подредени чинове , обути обувки, връхни дрехи по закачалките и с извадени работни тетрадки и личен дневник на чина .

 Ако някое дете не се държи добре ,не слуша ,не изпълнява инструкциите , разрушава нечии вещи ,удря, крещи и т.н. минава в жълтото лице където получава предупреждение и след това в червеното лице където следва емайл до родителите и посещение на офиса с директора и училищния психолог .

А детето ,което си върши добре работата и внимава и взема активно участие минава от зеленото в синьото лице ,като  детето ,което помага без да бъде помолено, изпълнява зададеното самоинициативно , задава въпроси за което не му е ясно , помага на децата в нужда и се държи приятелски с останалите е в лилавото лице.

 Ако някоя дете е в лилавото лице то се праща купон от учителката у дома с насърчение за спец. награда за поведението през деня .

Нашето дете и 3 други деца са били в лилавото лице цялата първа седмица и за награда и поръчахме няколко желани книги от училищната система за закупуване на книги без данъци и на промо цени . Тези брошури с книги се раздават с нови заглавия на  всеки 2 месеца и по принцип не поръчвам много ,освен по Коледа и преди лятната ваканция ,но сега й поръчахме 16 книги на страхотни цени .Много е ентусиазирана.

Аз се чувствам по същия начин с френския. Не го говоря, трудно ми се вижда четенето ,но детето ни е във френска паралелка от предучилищната и се справя доста добре като е е в топ листата по четене от минала година .Вече мина 1ви клас на френски където 100 % от всичко препродавано бе на френски ,а сега е 90 % френския ,като математиката и религията са на англ. език.

Но вече са втори клас, а нека са на по 7 години повечето и малко отгоре ,и се очаква да разговарят , да пишат и да комуникират предметите само на френски . И домашните са повече и ангажиментите по езика също се увеличават ,както и изискванията към децата.

Започнаха годината с 10 билета всяко дете .
Всеки път когато говорят на англ . помежду си губят по един билет.
Нашето момиче си загубило билетите от несесера и не са могли да я глобят един билет за говорене на англ. в понеделник.

От вторник освен учителя и децата могат да се глобяват един друг ако чуят ,че някой говори на англ. и са в час .

Но нашата девойка имала уж 3 останали билета и вчера казала нещо на англ. на приятелката си ,извън междучасието , друго дете й поискало билет за глоба и тя не му дала нищо ,защото уж още не били започнали да се глобяват и децата едно друго ,а след това не ги и намерила .

Търсили са с госпожата ,но ги нямало .Много е тъжна ,но когато я питах защо не обясни на детето ,което те е чуло да говориш с друго дете на англ . ,че не сте започнали глобяването  от деца ..тя ми отговори ,че не знаела как да му го обясни .

Ще трябва да наблегнем на френския .Мисля и аз да се записвам да го уча ,че май няма да стане без помощ в къщи както обясняваха.
Добре ,че вчера намерила билетите и обяснила на госпожата и тя не позволила да бъда глобена от другото дете, защото по регламента започвали от днес глобите.

Надявам се да не си загуби всички билети скоро и предполагам е доста трудно да комуникираш на три езика постоянно .Но ние вярваме в нея и ако изпитва сериозни затруднения и ни се обърне внимание от учителите (а в момента само я хвалят за доброто и ниво в четенето и уменията с езиците ) сме решили да наемем учител за няколко часа седмично за помощ .


Идеята с билетите и глобите за говорене на англ. език е да се научат децата ,че в час се говори само на френски и не се шушука с приятелка докато Мадам обяснява нещо .
През междучасията и в часовете по англ. език такова правило няма по очевадни причини.

Аз особено се радвам ,че избегнахме българската система с ранното ставане, смените,  дълго-часови домашни, стари класни стаи , липси на технологии и оборудвани лаборатории ,позволяване на телефони в 1ви клас, големи класове и липса на дисциплина .
Но виж как всеки изхожда от различна гледна точка.

За езика аз съм на 100 % съгласна ,че така се учи и така се постигат най-добри резултати . Тук доста пп бавно се случват нещата и децата плавно започват да мислят на езика и да са истински двуезични деца ,а не да говорят езика като чужденци с втори език.

Канада е офиц. двуезична и избрахме френско у-ще ,защото е много важно да говори френски и за добрите работи и образование са все обвързани с френския. Интересното е че в англ. провинции имаме по равен брой френски у-ща ,а във френските провинции пък искат и имат англ.у-ща.
Така и така се говори даденият език навън то се набляга на другия/


По отношение на у-щето .

Тук ,както и в Англия където живеехме преди и детето е учило 2 години , католическите у-ща са светски у-ща и предоставят светско образование ,но са ръководени от католическия борд на директорите  ,ю не от правителството .

В Англия държаха да ходим на църква всяка седмица ,но в нашето у-ще .В у-щето на племенника ми не държаха и той посещава такова у-ще вече 4 години .

В Торонто катол. у-ща са с униформи примерно ,а при нас не са.
Униформите ми липсват от Англия ,но тук е различна демография и либерализъм .

Ние сме православни християни . Само нашата деноминация и католическата могат да учат в тези у-ща. Баптисти, адвентисти, методисти, протестанти и прочие не биха могли да учат и няма прием за тях .
Ние в Англия винаги сме ходели в гръцки църкви поради наличността на нашата ,но тук освен гръцката такава има и сръбска и украинска .
У-щето има спец. украинска програма ,защото те са много тук ,също както и германците . Първите заселници в нашата провинция са били германци, украинци и ирландци .

За да  бъдем приети ни искаха детето да е минало Свето кръщение, да сме женени и да имаме църковен брак и да сме в определената деноминация -православната или католическата. Толкова.
Имат си храм до у-ще където се ходи на литургии 1-2 пъти месечно и сутринта започват с кратка молитва .Имат час по религия и това е . Доста ненатрапливо подхождат и именно това ми допада също .

Избират се тези у-ща не заради религиозната насоченост само ,а заради това ,че са най-добрите академично по света.


Ако сте в масово държавно у-ще бордът на директорите е държавата и правителството и системата се спуска от МОН примерно. Ако сте в Монтесори то там учите съвсем различни неща по друг стил и програмата не е унифицирана от държавната образов. програма ,а се спуска от Монтесори института лицензиран от държавата .

В католическите у-ще пък системата не е обвързана с държавната и се ръководи от катол. училищен борд начело с църквата.

Ако сте в частно у-ще то си има негови правила и различна програма за 1ви клас от католическото ,от пансион борд у-ще ,от кварталното/държавно и от това на Монтесори.

Избрахме католическото не само заради добрият рейтинг , но и заради дисциплината, базата , но най-вече и заради уникалната програма .

Миналата учебна година примерно министъра начело с борда на директорите на всички държавни у-ща в нашата провинция /щат решили ,че от тази година в 5 годишен срок се пуска програма , в която на децата нямало право учителите да им налагат преподаване .

Децата трябвало да водят процеса ,а учителите трябвало да следват този интерес и да не им налагат знания ,които те не желаят .Значело ,че ако по математика детето не желае да слуша за дроби ,то не трябва това да му се налага. Не трябвало да се насилва да учи безинтересни за него уроци.

И дават някакъв завеян пример как ако децата изразявали интерес към калинките примерно да се обърнел урока към тях ,да се правели макети и опознавателни семинари само на тази тема докато интересът се изчерпел и не се минавало на друг. И какво добри резултати се постигали сн такъв не инвазивен стил на преподаване.  ooooh!

Учителите по закон вече нямали право да правят забележки ,да пишат оценки и да дават домашни ,да реагират на поведение с корпоративни наказания, не можели да оставят деца да повтарят класа  както и нямали право да преподават .Те са там да съблюдават интереси и да се водят по детето и да са наблюдатели .

Отне ми точно месец след този закон да влезе в сила и да намеря алтернатива в лицето на католическото у-ще ,което ми беше един от първите избори ,но чакахме място .Оказа се ,че трябвало да минем интервюто ,да покажем каквото искат като документи и  се отварят нови класове колкото нови деца приемат .

Тяхната програма е различна ,те не са обвързани със закона на държ. у-ща ,а в тях учителите преподават, наставляват, изискват и могат да се намесят при конфликт на интереси примерно.

 Направи ми впечатление как в другите 3 посетени у-ща децата бяха като свободни електрони и все някой беше по коридорите ,групички уж в час си шукваха навън ,а слободията водеше до едни типични поведенчески прояви ,които не желаех детето ми да усвои.

Много са толерантни тук за всичко ,но когато се принесе тази търсена полит-коректност към обучението на децата не смятам ,че ще води до добри резултати. Говорейки с учители колеги по семинари по програмата те също изказаха съмнения в този метод. Аз обаче взех друго решение и не исках да експериментират с моето дете.

Шокът ни беше голям идвайки от среда в Англия с униформи, ригидна програма , разделение на малки от големи класове в различни сгради , физк.салони и столова, дисциплина , домашни всеки ден с книжки според интереса и нивото на детето, деца под строй ,обръщения с Г-жо Джоунс и много добра база ,до разхайтени дрехи , свободни групи движещи се из сградата ,либерални учители (не по тяхно желание ) , към които се обръщаш на малко име , липса на дисциплина , шумни коридори и никаква домашна или 1-2 реда за четене за през уикиенда .

Това ме спечели идвайки на оглед с покана от директора и министъра (проповедника) в католическото у-ще в работен ден
- тихи коридори
- минимално минаващи деца говорещи си тихичко ,защото другите са в час, поздравяващи  усмихнати и учтиво на френски  директора
- подредени класни стаи със слушащи деца
- домашните
- огромната библиотека
-наличието на ресурси за деца с разнообразни нужди (като специален люлеещ се стол за дете с хиперактивност ; стол с безшумна мърдаща се рампа за деца с неспокойни крачета ; полумесец маси с илюминатор ползващ игрова и цветова терапия за децата с нарушено внимание и за такива в аутистичния спектър )
- индивидуални чинове с вградени работни плотове
определен тип маси за дете с ниска концентрация
- модифицирани музикални програми за деца с дефицити в четенето с разбиране  и т.н  н
- логопед работещ по една от най-добрите програми в Америка
- програма за взаимопомощ на родителите не говорещи френски ( система със СД-а за слушане по време на правенето на домашната по четене .Всяко СД е с отделни аудио клипове следващ страниците на учебника и спомагащ родителя в коригиране на изговора на четящото дете всеки ден )
- безплатни семинари по френски
- летни лагери за цялото семейство с френска насоченост
- бюлетини и информационни табла на двата езика за родителите и купища други инициативи) -организацията , реда и спокойствието ,което лъхаше от деца и преподаватели
...и още .


По принцип всяка система е сбор от положителни и отрицателни страни и търсехме нещо в т.нар. 'златна среда' и донякъде го намерихме .

Минахме през предучилищна в Монтесори през държавно у-ще в Англия  ,през държавно френско у-ще в Канада до католическо френско  у-ще в Канада и имам богата база за сравнение.
 Отделно ходехме на огледи в поне още 20 у-ща в двете страни ,а и работя в сферата на ранното детско развитие и образователната и социални системи .

Лично ние търсехме по дисциплинирана и академична среда ,защото масовото образование в Канада е супер либерално и не ни е по вкуса .Минахме и през 3 частни у-ща ,където само религиозното ни допадна като система ,докато това на Монтесори и другото взаимствано от системата на Валдорф ни накараха още от излизането от сградата да се спогледаме с мъжа ми и твърдо да кажем ,че там няма да си пратим детето .

Представете си една огромна стая в стара църква (това е у-щето по системата на Валдорф) в която деца от предучилищна до 7ми клас се занимават с каквото им харесва .Едно седи на дивана и чете , други 10 рисуват с учител, трети скачат на ластик до тях , група от 5ма разглеждат нещо с микроскоп ,а друга група се пързаля навън с шейни с друг учител .


Правеха арт проект с малките и нашето дете се включи с предложение от тяхна страна докато ние разглеждам сградата и говорим административни разговори с цени и програма . Детето беше очаровано ,всички бяха усмихнати и спокойни ,но нямаше структура и формално обучение по класове .
Всички ставаше в природата и кой както му хареса .

И се изискваше да се помага от родителите по поддръжката на сградата и за заниманията почти всяка седмица ,което за работещи родители като нас не беше възможност. Нямаха и занималня онсайт ,т.е. то беше по скоро родителски кооператив тип занималня въпреки статута си на у-ще.

Другото в Монтесори беше повече по вкуса ни ,но отново нямаше дефинирани класове и заниманията бяха продиктувани от интереса на детето Същото заложиха и в програмите на масовите у-ще ,от което ми настръхва косата като алтернатива. В това у-ще няма места с години наред въпреки високата такса на месец .


Напоследък все  попадам на статии за образов. системи по света  и ми направи впечатление следното. Навсякъде се сравняват образ. система на Финландия /Дания с нашенските и първите водят като най-добрите уж в света. Либералността е в основата им ,също както и родителския модел . Не разбирам какво им се харесва чак толкова .Едно е да четеш за нещо ,а съвсем друго д трябва да го живееш .

Като Пряк наблюдател и участник в две западни системи на предучилищната и ранна детска възраст мога смело да твърдя ,че са по-добри .По олекотени са на пръв поглед ,но са и доста по задълбочени и организирани и са доста индивидуалистично насочени.

Ползите са много ,като се започне от бройката в група/клас  и се достигне до чисто практичното като материалната база и автентичността на техниката на обучение  .

В частните ДГ и ЧУ в България се правят опити за доближаване на опита и взаимстване на подхода на тези системи за ранно детско обучение ,но  цялостнотното инфраструктура позициониране и професионалната подготовка на кадрите с остарели методики не позволява това да се случи напълно.

Всички говорят за Монтесори системата , за натуралистичната Щайнер-Уолдорф ,за домашното образование и Подходът "Реджо Емилия", новозеландската Те Уарики система , датските горски у-ще и т.н. Това ,което ни убягва е че побългарените им варианти са доста отдалечени от оригиналния подход и методика. Някой ,който за две вечери седмично е изкарал курс за 3 месеца и смята ,че е уловил философията на материята и гордо отваря група Монтесори е комико-трагично ,а реалността е ,че той /тя дори не се е сблъскал/а с основите на алгоритмите на работата.

Не напразно всеки се прехласва по финландската система на ранно образование ,но никой не приема предложените плахи опити за истинско взаимстване на похватите им за по олекотена програма , по малки бройки , ранно профилиране , личностен подход и повече индивидуален подход към всяко дете .

Моето мнение е че лично за себе си се радвам ,че детето ни ще има възможността да се докосне и да расте в среда където на практика ще й бъде даден шанс да успее и всеки ще работи за това именно тя да е успее и да има добър живот . Другото са подробности.

Всяка вечер имам задължение да сверя четенето на 2 страници на чужд език с правилния изговор . Слушам СД-то с произношението на едното ухо и поправям ако сгреши. Това е език ,който не говоря.

По математика имат сайт ,по чийто сайт се готвят сами в къщи. След като й обясня алгоритъмът на дадената задача тя си продължава с останалите 20 такива и си въвежда данните на компютъра сама .
Наблягам на самостоятелността и обяснявам ,както и учителката в у-ще между-впрочем ,че домашните всяка вечер и подготовката на раницата с различните книги и тетрадки , са нейни задължения ,а не на мама или тате.

Ако има нужда от помощ и видя ,че не се справя или й е трудно и изостава ще помагам .Но с френският другата година когато нещата се усложнят вече мислим за учител у дома 1-2 пъти седмично по няколко часа .

С англ. език ще й помагам ,но с френския няма как и търся начини за да не изостане , обезсърчи и да се налага да минава в англ. паралелка  .


През септември бяха много заети .

При нас днес почиват от нашето у-ще. Почти всеки месец има един понеделник ,който е  офиц. ваканция в страната и се почива от всички ,но днес има Ден за разпускане на учителя и ще ги водят на СПА хотел за деня .


Само учителите са на СПА . Децата щуреят у дома или по детски градини .
Тук едно дете до 12 трябва да е в детска градина (за училищна възраст са градините )и през тези почивни от у-щето дни и ваканции се ходи по цял ден там докато родителите са на работа .

Има още много работа ,но се ентусиазирам за зимното ни ежедневие с работа от дома . Няма да има бързане ,пътуване, чакане по спирки на -50 , не виждане по цял ден на детето ни и прибиране в 6 и започване с домашните тепърва.

Сега си уговорихме уч. автобус да я взема от нас в 8 и 40 -започват в 8 и 55 у-ще - и да си я докара в 4 и 10/15 , да си хапне спокойно  , да си напише домашната с другите деца и да поиграе преди децата да си тръгнат в 5.30  и да имаме времето заедно .

Преди започвах работа в 9 ,но в 7 и 30 бяхме на спирката за да стигне преди тръгването на уч.автобус в градината , в 8 хващаше уч. автобус ,пътуваше почти час в посока , прибираше се в градината в 4 и 30 и все нямаше останал снакс за нея ,бързаше да поиграе малко по-малко от час и в 5 и 30 си я вземах като тепърва се прибирахме , учеше , готвех ,вечеряше ,къпане и нямаше време за нищо.

 След това пък работех уикендите и почивните ми дни бяха когато тя е на у-ще и пак не беше добър вариант

Правя го най-вече заради нея ,защото аз работа мога винаги да си намеря в областта на образованието и в соц. грижи ,но така ще е най-добре за всички ни.
 Предпочитам да работя за себе си , да върша всичко сама без колеги ,но да е от дома ни и детето да има хем приятели за игра ,хем време за всичко .


Много се радва ,даже повече от мен .Тя е свикнала да е така ,защото и преди съм работела от дома си ,но последните две години тук беше различно и определено и тя предпочита този вариант .


По принцип всяка вечер ми отнема по 30 -40 мин за всичко .Само ако не прочела или запомнила някой емайл и ми се сервира вечерта в 7 ,че утре трябва еди какъв си костюм за еди кой си ден ,или еди какво си ..е малко тегаво ,но се случваше рядко .Иначе тук се работи по 7 часа и половина на ден и час обедна почивка ,та ходих в обедната почивка да и набавям неща за следващия ден .

Работех като ресурсен учител в ДГ и след това като програмен консултант в соц. грижи сме си само двамата с мъжа ми и той правеше рано сутрин воденето ,а аз взимането от градина след у-ще и се справяхме .

Имах 15 дни болнични и 15 дни ваканция годишно и ако се разболее детето си вземах болничен или пък той си оставаше да я гледа и се редувахме .
Но с две деца ще е доста по трудно или просто ще ми отнема 1 час с домашните и поне 40 минути подготовка на дрехи, обувки, сушене на якета и ботуши вечер  ,а не 30 минути на вечер примерно .

 Отделно почти всеки месец имат по един или два петъка ,в които няма у-ще и учителите са на семинари за усъвършенстване и дни на новостите в технологиите по преподаване и педагогическите методики .


Тук нямаме сборници за работа у дома и учебници , а само принтирани от учителите домашни ,както бях писала по горе .Имат си математически уеб сайт с платено членство за цялата година и с лична парола за всяко дете .

Учителката спуска задачите всеки месец и детето се упражнява у дома ,както и в у-ще, на този сайт .Всяка класна стая има по 12 таблета за индивидуална работа .В класа са 22 деца и работят на две смени с ползването като всяка смяна си има часове и дни и графика за да няма объркване .

Нашият клас спечели състезанието по попълването на документите от родителите. Party
 Нали ви бях писала ,че ако ние като родители си попълним каквото са ни дали първата седмица още, то класът ни ще влезне в лотария където могат да спечелят тематично парти за класа им .
 
И те са спечелили по точки ,без дри да влизат в лотарията ,защото за 3 дни вместо за 5 сме изпратили всички родители попълнените формуляри и документи.
Ще имат парти на класа скоро изцяло платено от у-щето и са много ентусиазирани всички деца .Май са си поръчали да е пица парти  на гласуване от децата Shocked

В момента тече кампания с книги с купони.
На всяко дете дават по 2 книги с купони (при желание се вземета колкото искате кного за продан ) ,които трябва, само ако желаете , да продаде в квартала си .
Тези книги с купони са пълни с над 6000 купони  с отстъпки в най-популярните магазини, ресторанти и детски клубове в града.
Книгата струва 25 долара ,а отстъпките са за над 1000 долара .


Колкото повече книги се продадат от дадено дете толкова повече билети има на негово име за лотарията с награди .Наградите са таблети, ДВД -та, игри, книги и много други награди.

Всеки 10 долара от книгата ,която е 25 долара, отиват за детска фондация за раково болни деца и такива с увреждания ,а останалите 15 са за у-щето .

Постоянно се говори за децата непривилегировани да имат родители, да болните , за възрастните и децата ходят и зинасят концерти в старческите домове или помагат с Банката за храна (където на всяко пазаруване на входа на супермаркета има огромни контейнери където по желание се купуват екстра и се слагат трайни храна. продукти и такива от първа необходимост и децата ги раздават в у-щата след това в домовете за сираци и в шелтърите за нуждаещите се ) или в кампанията за топла супа на бездомни и бедни.
Миналата Коледа ние помагахме да разсипваме супа в шелтъра за бездомни и пяха в старчески дом коледни песни .

Трябва да бием рекорда си от миналата година с книгите с купоните когато събрахме над 5200 долара от продажбите .Ако тази година минем 5000 пак ,то директора и зам . директора ще участват в Сумо мач с оригиналните препаски  костюми за да се посмеят всички от добре свършената работа .
Миналата година пък правеха поливане с кофи вода на директора.
Детето говореше е месеци за тази инициатива.

Имаме още една седмица до 5ти Окт. за продажбите и сме вече на 3000 долара .Всеки ден получаваме емайли с носвости и новини покрай кампаниите и образов. процес .

Децата от у-ще също ще имат разходка от 2 км за съпорт на инициативата за децата с увреждания  и рак -Terry Fox, Raising Money for Cancer Research .

Останалите 15 долара от всяка книга с купони отива за уч. неща като  funding for Mathletics-сайта за математика у дома и в у-ще ,който е платено членство , Guided Reading-книгите ,които децата получават за четне всеки ден и си ги носят у дома и са нови и интересни за всеки клас , Transportation- уч. автобуси ,които са безплатни за нас ,но не и по принцип, Christmas Concert, additional resources for the library, French Literacy resources- книги за децата както и евтини курсове-уроци всяка седмица за родители, които не говорят френски,French Cultural Presentations and much more,..


Тази седмица пък ще участваме в разходка/маратон от 3 или 5км (който както си избере ) за подпомагане на детските болници и на децата болни от левкемия. Участието е със записване и самостоятелно по усмотрение дарение и се ходи еди колко си км за каузата .
Ще ходим семейно на разходката около езерото ,което е до нас на 1км .

Тази седмица е заета и е наречена 'Седмицата на продажбите ' Случва се всеки Септември .
Освен благотворителността на кампанията с книгите с купоните ще имат и няколко кампании всеки ден.

Вторник е Twizzler Tuesday.По време на междучасието си носиш 50 цента и ако желаеш си купуваш един Туизлър ,които пари са за благотворителност .
Ние си избрахме кои дни ще си носи пари за кои неща .  


 Сряда ще е  “Wearing Wednesday” = за 2 долара си носиш любимите тениска на отбор и шапка .
По принцип няма униформи ,но има дрес код като никакви мини поли, логота на отбори и марки, шорти под дупето, разголени кореми и тънки презрамки .Пише в уч. наръчник за уч. код ,че децата трябва да са облечени скромно като са изброени неприемливите неща ,но съм виждала деца облечени с подобни неща и не са върнати от у-ще,та не са много стриктни въпреки ,че няма ексцесии и децата са следени от учителите .


  Четвъртък October 1st is Active Thursday = за $2.00 децата получават екстра голямо междучасие и вместо 45 минути за обяд и игра ще имат час и половина почти .
 Your recess will be extended & you will get outside and get active.

 Петък е  FREEZIE FRIDAY = за  $2.00 след разходката за Терри Фокс ще им бъдат раздадени  Jumbo Freezies will be handed out after our Terry Fox walk.  We will start our walk at 1:15pm after a Terry Fox video in the gym.  Everyone is welcome to join us!
 

Понеделник  October 5 Munchin’ Monday =за $2.00 децата могат да си купят нещо ,което е извън правилникът ни за здравословното хранене ,на което всички ние сме членове в у-ще и тези неща ще са  био chips, Sun Chips or Nacho Chips!
В начаото на всяка година получаваме книжка с правилника на у-щето и там е описано какво може да се слага в кутиите за обяд и какво не заради алергии на децата и учителите. Та там е описано всичко от как протича деня до какво да не правим в автобуса .
 

Всички тези неща от тази седмица са избираеми и не са задължителни ,но на децата са им забавни ,говорят за тях , съграждат се щандове през междучасието , говорят каква полза има от тези неща и отварят страхотна дискусия и у дома ,освен ,че набираме пари за добри каузи и за повече неща в у-ще,на които всички се наслаждаваме през годината.

Всичко това като инфо и още за седмичната програма всяка седмица го получаваме на емайл и на мини книжки-бюлетини всеки петък за да знаем какво ще се случва всяка седмица и месец .
 Отделно учителката има блог ,в който описва всеки ден и публикува снимки на класа и активностите им ,както и забавни случки за да сме част от процеса на обучение на децата ни.

Имаме поне по 1 или 2 активности ,на които можем да присъстваме като родители всеки месец и да сме доброволци да помагаме на децата с придвижване , супервижън и помощ на учителката .

Другият месец е годишното rodeo AGRIBITION 2015 ,което ще е платено от у-щето за участие на децата и ще трябват родители за помощ на големите групи деца .

Всеки клас има нужда поне от 7ма доброволеца родители и всеки минава полицейски проверки преди да може да стане доброволец към у-щето. Всеки родител ще помогне с малки групи деца -около 3-4 на всеки -като  учителя ще води напред групите и класа.

Постоянно имаме такива събития с участия на басейни, музеи, дни на културата, боулинг, кино, фестивали и т.н. Когато мога винаги ходя с огромно удоволствие .

Отделно през Октомври ние сме поканени и ще присъстваме на семинари на родителя от католическия уч. борд .

Има три семинара през идните месеци на които ние ще ходим .Осигуряват се безплатни занимания на децата докато тече семинара за да не се пречи на родителите и напитки и храна за всеки .

Първият през Октомври е за дигиталния свят и как да си опазим детето от Интернет опасностите..
DIGITAL CITIZENSHIP EDUCATION: PROTECTING YOUR CHILD.
Пратиха ни и книжки за всяко дете за да знае как да се пази и да разпознава опасността от непознати онлайн, как да не се дава лична информация и да се споделя на родителя за срещи с непознати и въобще нет запознанства и проблематика. Разиграват се сценарии и се показва как да се реагира от детето и родителя .


Ние ще ходим на на тези двете без последната ,защото все още нямаме тийн Smile
November 24, 2015
Adventures in the Adolescent Brain: Drug and Alcohol Use and its Impact on Mental Health
Алкохолът и наркотиците и техните последстия за мозъка на подрастващите .

February 2016
Helping Kids Cope: Self –Harm Behaviours and Thoughts of Suicide
Самонараняване и самоубийство при децата .Превенции.

April 2016
Helping Teens with Anxiety Management

Та така .

Освен с у-ще , ремонт, оправяне на бизнес лицензи и документи се ходи и веднъж седмично на танци само. Като ви слушам колко неща имате като спорт, шах , пиано, тенис ..

Тя се прибира в 4 и 15 всеки ден и след домашно ,игра , вечеря , баня и четене преди сън и ляга най-късно в 8 ,а заспива в 8 и 30 и не знам как смогвате . Класът и по танци е от 7 до 8 вечерта веднъж седмично .

В у-ще имат хор ,драматичен състав , муз. състав (всяко дете от 3ти клас до 8ми клас  минава през всички инструменти и му се наблюдават интересите и заложбите и има възможност да учавства в духовият им уч. оркестър ).
Оркестърът ,който е съставен от деца от 6-8 клас има участия на празници  и изнасят концерти и постановки под личен духов акомпанимент постоянно в у-ще и близките у-ща.


Имат посещения на близките католически гимназии след 8ми клас където се запознават с порядките в гимназията, прекарват по един-два дни с големите деца и с учителите си и научават как да се движат из голямото у-ще ,изнасят се речи , концерти винаги там също и се гледат техни постановки и пиеси на френски.

Отделно имат огромен оборудван физк. салон,  в който 3 пъти седмично минават през елементите на почти всички олимпийски дисциплини и канадски популярни спортове като хокей ,кънки, ски, каяк и т.н. през годините като пак се наблюдават заложби у децата и се предават на родителите и на децата като опции извън у-ще.

Имат и кампания за велосипеди до у-ще и има стоянки за велосипедите .Децата живеещи под 1км до у-щето ходят до у-е или карат велосипеди ,а тези като нас над 1км (ние сме на 1км и половина ) имат право на безплатни уч. бусове и затова се ходи всеки ден сутринта и след обяд за да не се обездвижват децата .


Имат всяка сутрин разрядка от 15 минути разходка покрай у-ще с учителите и директора .Излизат всеки ден освен ако не е -28 градуса ,а при -45 спират и уч. автобуси ,но училищата са отворени и се очаква децата да присъстват ,просто ние трябва да си ги закараме . Flutter

В събота ходехме на очен лекар .Мина през 4 различни машини за очни дъна  и снимки на ретина ,направиха й с различни лещи теста с буквите и цветове и нюанси и съм много доволна ,че също както и зъбите и тук нямаше никакви проблеми .

Навсякъде обръщат много внимание, имат разкошни шарени кабинети с игри ,компютри ,аквариуми и забавки и все й дават да си избере играчка на тези прегледи и винаги много й харесва да ходи на лекар   Crazy

Нали помните за книгите които ви говорех ч ги купуваме на промо цени без такси от уч-ще? Тя получи няколко като награда за това ,че беше цяла седмица в Лилавото лице за добро държание и помоща на учителя и другарчетата й .

 Тук една книжка варира от 15-30 долара с данъците към нея ,а чрез бюлетина на у-ще (нац. програма за нови заглавия на детски книги ) взехме 18 за 40 долара .Всеки два месеца ни дават нова брошура с нови заглавия на френски и англ.езици и новите книжки и игри .



Дойдоха миналата седмица вече и чете всяка една от тях всяка вечер .Две са за приятелството и дойдоха с гривна и гердан със символа на приятелството ,които носи с удоволствие.

Отделно ни дойдоха и диска с портретните снимки и нейният код ,Поръчах онлайн портретите от кадрите и на фона на който ми харесаха и пак ще пратим на бабите разкошни снимки в рамки на есенен фон за Коледа .

Два поредни петъка родителите печем или купуваме сладки, бисквити, кейкове, пудинги, пайове и соленки за Петъчната разпродажба на печивата. Бордът на родителите организира щандовете в у-ще и на междучасието и след у-ще до 4 и 30 децата ,които са избрани продават всичко това на децата в у-ще, на минувачите ,на родители и баби дошли за вземане на децата и за разпродажбата , на кварталните съседи и т.н. Правихме плакати с рисунки у дома за да рекламираме събитието .

Събраните пари ще отидат за изграждането на новата програма предложена от нас -Родителският борд на у-щето -за топъл обяд в у-ще. Изпекох сума ти мъфини и всички са се разпродали Smile
Този петък пак ,но ще направя плодови пайове .

Засега толкова ,че отиваме да събираме листа от градината пред къщи ,да ги пълним в чували да ги оставим пред къщи за да ги събере градската рециклирана еко отпадъци  машина тази седмица .



Но въпреки ,че свършат по-късно в нашето у-ще ,както и в другите католически, си имат домашни .
В държавните нямаха освен малко за уикенда четене и това беше . Имам приятелки с първокласници и с 5токласници в държавни френски и англ. у-ща и те казват същото ,чебавно се случват нещата , нищо не учат съществено ,нямат домашни и т.н.


За губенето на неща тук сме си решили проблема с надписване на всичко по етикетите на дрехите , купувам и здрави стикери с имената ,които лепя на обувки, раница, кутии за обяд, несесери и т.н.

Тук се иска преди началото на учебната година да се има определен брой пастели, моливи (не пишат с химикали) , гуми, лепила, цветни моливи, несесери, папки и джобове и всяко едно от тези неща трябва да има етикет с имената на детето .

Бях ви пускала в лятната тема как тя си ги лепеше молив по молив ,а аз само купих онлайн етикетите/стикери с имената и и дотам .Тя си провери по списка колко бройки от всяко трябва да подготви и да налепи със стикери и сама се занимава един следобед .

През ден си забравя я бутилката за вода я някоя дреха като жилетка /ръкавица и т.н. и на другия ден има бойната задача да си ги търси из коша за загубени вещи в у-ще на междучасието. Обикновено си ги намира ,но тези пусти шалове и ръкавици ..купувах по не знам колко си комплекта и така. Ще се научи.



И в Англия и тук нямаме лавки и децата или се хранят на стол или си носят храна от вкъщи.
В Англия имахме 3 менюта на ден -стандартно, вегетарианско и Халал -от които всяко дете си избира на деня каквото му хареса .Имаше неограничени плодове млека, салати, плодове и мляко и това за 2 долара на ден или за 10 на седмица ,което е страхотна цена .


Имаха столова където всяко дете минаваше с табличка и си вземаше храната от витрините ,а готвачката  с яденето сипва с купички топлата храна и всяко дете си знаеше масата и как да от-сервира след себе си .

И майки предвид ,че тя беше в нормално държавно у-ще базата беше завидна и една от най-добрите в южен Лондон .
Тръгна на 4 на целодневна предучилищна и ми беше толкова мъничка и самостоятелна .  

Тук много малко у-ща имат столова и децата си ядат обяда на чина . Не ми харесва ,но е масова практика. Дори и у-щата със столова получават кетъринг от пицария, бургери и закусвални . Не съм очарована и детето ни си носи храна ,която приготвям прясна от предната вечер или сутринта преди у-ще.


Джобни няма и освен от Феята на зъбите и някой подарък от българин на празници не получава пари . Държи си ги в касичката и си ги похарчи за миналата седмица за седмицата ба разпродажбите като си избра кои дни какво ще си купи и колко пари и трябват .

Допълнихме и ние остатъка ,но джобни няма .То и няма къде да ги похарчи .Лавки няма и покрай у-щето  освен къщи друго съществено няма  hahaha

Баща и се опитва да прокара идеята за помощ и изкарване на джобни за нейни си покупки ,за които ние не сме склонни да купим точно сега ,но тя все помага и изчаква когато има повод за нещата ,които иска ,че не му се получи точно както го замисли .

Е ,онзи ден пренасяше пясък с една малка лопатка и му пълнеше количката за бетона и си изработи подарък книга ,защото предпочете книга пред парите . Помага  му няколко часа с желание и наистина си заслужи поощрението за положения труд.

Аз помня как около нашето у-ще беше пълно с кафета и лавки ,но как аз освен закуски със сирене и пастички друго не си купувах .

Но пък по-надолу от у-ще имаше разкошно малко павилионче с пресни палачинки/катми и такова с гофрети и там редовно си ходехме да си вземем нещо на обяд . Love

Иначе аз съм доста зарибена с кутиите за храна ,пазарувам различни зеленчуци и плодове с мисъл за тях и съобразявам менюто за седмицата с вечерите и закуските с тях . Общо взето по-голяма занимавка е ,но ми е по -спокойно така .


При нас нещата влизат в зимен режим почти.

Вече почти цял месец е към 13-15 градуса през деня ,а вечер е към -4 . Опадаха листата отдавна , оголени са клоните ,има скреж по колите сутрин и зимата май идва.
По радиото правят залози кога ще завали сняг  Rolling Eyes

Иначе имахме няколко епизодични дни с 28 градуса през седмица ,две и пак го дават да  е топло към 22 градуса този уикенд.

Детето си е у дома от днес до вторник.
 
Днес  ден за тренинг на учителите , утре пак е  ден TPD (ден за ваканция по закон на учителите ,които имат всеки месец по един петък,а децата нямат у-ще )  ,а в понеделник е Ден на благодарността и в магазините е пълно с пуйки, кранбериирис и тиквени пайове с орехи .
Ние си взехме бананов пай с орехи   Love , но пуйка няма да правим .

Нещо и тя понакашля и правим чайове с мед , фреш от моркови ,целина , портокал и магданоз и витамин Ц и ще се опитам да я стабилизирам тези 5 почивни дни . Нещо и аз се мъча да кашлям и не ми харесва ..

Ама и се събраха и дни със сладолед.

В понеделник бяхме на шопинг и след като учителката ми прати емайл ,че тя е отново в Лилавото лице и много е помогнала това и бе наградата . След това и във вторник и вчеряа отново от цял клас е била доброволец помагач и заслужи много нови книжки от училищния каталог .

Малко се поолях с 29 книги ,но бяха на супер цени ,а и тя си ги е заслужила с добро поведение .

Спечелихме и награда за писане на домашни и за подписани тетрадки от родителя за месец Септември и си дойде с грамота ,но нещо с диктовките не се справя идеално и ще наблягаме повече . През миналите седмици имаше 5 правилни думи от 5 на диктовка ,а вчера имаше 3.5 от 5 ,а бяха по-лесни думите от миналите пъти.

Нали ви бях писала за това,че класа им спечели парти за всички подадени на време документи ?
От цялото у-ще нейния клас вчера  спечели и вчера в последния един час от у-ще са им направили парти с филм и мелби .

Миналият месец темата на месеца беше Приятелството и учиха по Соц. науки как да бъдат добри приятели с анти-булинг насоченост.

А този месец е месеца на чудовищата и ще правят макети на чудовище за Холуин и ние родителите ще изпратим материали като ролки от тоалетна хартия, кутии от  сириръл, пластмасови чаши и чинии, цветна хартия, салфетки и т.н. за направата на чудовище от всяко дете .

Подготвят и училищно парти за Холуин с костюми, та ще търсим костюм .

Тя иска да е Пепеляшка ,но има един готин магазин с всякакви костюми и ще е пълно с тематични .

Миналата година си избра да е Монарх пеперуда с черно и оранжево  ,но на мен много ми харесаха едни с ангелчета и дяволчета и ще видим какво ще изберем тази година.

Аз бях вампир с черно и червено наметало ,червен маникюр , черни дрехи и червена маска на лицето в ДГ .
А вечерта след у-ще и работа детето беше вещица и събирахме по къщите лакомства със съседските деца  и майки  bowuu

В момента тече акция по събиране на храна .
 Пратиха ни кафяви пликове за в къщи , в които при желание да сложим трайна храна за децата в бедни семейства . Ние пратихме паста, ориз, леща, пакети чай и кафе, бисквити ,крекери, плодови десерти и консерви супа . Едвам щеше да ги занесе детето ,та ходих да ги занеса аз на само-ход .

Тази седмица имат няколко инициативи освен събирането на материали за чудовищата . Децата в четвъртък се обличат в зелено като начин да подкрепят футболни отбор на щата за победа в уикенда .Ще говорят за правилата на играта и ще гледат клип за опознаване на нац. спорт .
В петък ще имат маскараден парад .Всяко дете ще се облече като любим герой от книга и започва програмата Big and small reading buddy .

Тази програма позволява на малките деца да имат веднъж седмочни по един по-голям ученик за приятел за четене .Този ученик им чете и ги окуражава да четат интересни заглавия .Говоят за книги и слушат четенето на популярни книги за деца в Клуба по четене .
Нашето дете  има костюми на Спящата красавица, лекар, гръцка богиня , вещица, готвач, Аврора и Анна от 'Заледенето кралство' и ще има избор . Мисля ,че ще предпочете първият костюм ,защото ще си носи книгата от вкъщи за да чете в клас фрагменти от тематиката на костюма си и веч я е приготвила за утре.


Това е от мен засега .Вие сте на ход с вашите впечатления ...
« Последна редакция: пт, 23 окт 2015, 09:28 от Редактор* »
Цитирай

Around

Мнения: 5 355
Благодаря ви , момичета !   bouquet

Трябваше ми време да си изнамеря постовете и пак имам много ,които не успях .Заболя ме главата от четене  ooooh!

На мен по принцип никъде реално не ми харесва напълно ,но поне със смените досега  се движим във възходяща градация и съм обнадеждена .  Peace
Цитирай


Мнения: 5 775
Баронеса, хубаво е, че я направи тази тема!
Цитирай

Around

Мнения: 5 355
Баронеса, хубаво е, че я направи тази тема!
И аз благодаря .  bouquet
Интересна дискусия може да се получи .
Цитирай

Abu Dhabi

Мнения: 8 084
ау, ако може някак да си разделиш поста на няколко, защото няма изчитане.... тъкмо тръгнах да търся прилики и отлики и ми дойде твърде много.

от 5 години съм в IB програма, среща се в Западна Европа, в Австралия и всъщност все по-популярна е. Само най-малкият започна с бритиш система, напъват се да ги научат на писане и смятане.

При нас започват преучилищна на 4 навършени, на 6 - 1 клас. От самото начало имат арабски, всеки ден, но не знам някой експат да го е проговорил свободно. Иначе четат.
Всеки месец сменят темата - досега примерно работиха по "Кой съм аз в света около мен", после "Как изразявам себе си", големите имат "как показвам своята идентичност", малките "Човешкото тяло" и т.н. Това се дъвче месец и половина с проекти, мултимедия, табла, спортни състезания("как работим в екип") и т.н. В основата на програмата са залегнали креативността и работата самостоятелно и в различни екипи.
миналата година 4класниците правиха къщички, съобразени с различни климатични пояси. Първо пишат план, какво ще покажат, как и заЩо, после правиха експерименти с различни материали, описваха опитите, после самият строеж и накрая презентация. Родителите бяха също леко намесени.

айпади икомпютри са залегнали стабилно в програмата. Домашното се дава в неделя(когато започва учебната седмица тук) и се предава в четвъртък. Част от него е креативна, миналата седмица големият ми син трябваше да измисли игра, с която да обясни на съучениците си даден математически проблем. 
Родителите не се месят особено в класа. Два пъти годишно има Three way conference, където учителят само присъства, а ученикът кани родителите в класната стая и им демонстрира по предварително подготвен план какво е научил. Недостатък тук за мен е, че не си много наясно как се движат нещата - всеки вика, че е детето ти е ок, а като идеш на място, не ти изглежда съвсем ок Smile вкъщи изобщо не се учи. Но в училище се оказва, материалът се поднася и дискутира по много начини, има и тестове. Ние получаваме два пъти годишно репорт с характеристика и нещо като обяснителни оценки.

в класната стая са учител, асистент и понякога ресурсен учител или такъв, който при нужда да изведе изоставащото дете в коридора и там насаме да мъчат урока.

хубавото е, че ги карат да търсят начини и да мислят. недостатък ми е количеството информация. Нещо страхотно при нас - в училището са представени над 80 нации. В двора в земята вградиха плочки, на които е изписано на всички тези езици "Добре дошли" Smile

храна носят от вкъщи, в 7.45 започват часовете, след като са изслушали химна на двора. Свършват в 3 следобед. Имат право на едно безплатно извънкласно седмично като спорт, хор, театър, приложно изкуство.

След 8 клас сред родителите започва масово чудене дали детето трябва да се дипломира в бритиш система, ИБ или направо да го пращат в бординг скул.
Цитирай

Sofia

Мнения: 11 550
И аз да кажа, че никак не ми харесва. Нито учебници и програма, нито класни стаи, отношение ученик-учител... изобщо ситемата като цяло.
За повече... дали ще ми дойде муза...
Цитирай


Мнения: 6 540
Моето дете е в начална степен на обучение и до момента е сменило две училища. И двете са от добрите и желаните, съдейки по кандидатите.

На неговата възраст аз също бях сменила две.

Към училищата претенции нямам.
Но някои  общи методи на системата будят тревога у мен .Само споменавам, макар да съм го повтаряла многократно във форума,че в семейството ми и сред най-близките роднини има много учителки и освен мен, май няма др. жена/ от три поколения/, която да не е учителка.Т.е.,впечатления от системата имам много преди да тръгна на училище, както и много време след това, та до ден днешен.

Програмата е уж една и съща, но всяко училище има различни СИП и ЗИП- предмети, които са оценявани наравно с другите. Колкото по-желано е училището, толкова по-сериозни са СИП и ЗИП, най-често- български, математика, език.
В по-лежерните училища има СИП- туризъм, хореография и др.

Някъде има и рисуване към по-сериозните училища, но в нашия град често е пътечка към желано училище- има изпит по рисуване, по този начин децата децата влизат в желаното у-ще,често- не заради самото рисуване.

Тъй като почти всички са запознати със системата, ще спомена само това, което не одобрявам:


Учебници и помагала :
Намирам, че всичките "неща", както ги наричам аз, за да ги отброя при подреждане на чантата и да не забравим нещо обслужват предимно комерсиални цели.Учебник, учебна тетрадка, помагало и така по  почти всички предмети.

Например, да вземем учебна тетрадка 3 или 2- според класа по бълг. език, в която се пишат съчинения и преразкази.В учебника по БЕЛ е дадена темата,  в уч. тетрадка е оставено място, написани са предв. трудните думи и заглавието.

Някога, т. нар.предмет "Развитие на речта" протичаше по следния начин:
Една малка чиста тетрадка.
Учителката, в зависимост от класа- или ще донесе картинки/ І, ІІ клас/, или ще прочете разказ, който ще преразказваме или ще зададе тема на съчинението.

Тогава имаше наистина развитие на речта, впрягане на въображение,мисъл, познания по езика.

Сега се получава следното- по-съвестните деца или тези, които учат в частни занимални преснемат листа, многократно се упражняват предварително и при самата работа показват често не толкова владеене на езика, колкото добра, тренирана памет.

Творческият елемент е сведен до нула.

Обучение по езици:
Нямам представа как се провежда в частните, специализирани училища.
В редовите почти на всеки урок се взема лексика и граматика.
Преди около 20 години ,мисля, чуждоезиковото обучение започваше от 8 клас по западен език, от V по руски.В начална степен се изучаваше руски, но без оценка.

Последващо западният език "слезе" в пети клас, а към днешна дата- в първи или най-късно втори, според училището.

Така от първи до ІV клас се учи нещо, което в една ЕГ се взема може би за един срок, ако не и по-малко.Поне някога беше така.Почти всички деца, за да покрият на ниво училищния материал ходят на платени уроци, на школи.

Не отричам необходимостта от ранно езиково обучение.Но не мога да отчета , че ситуацията показва на дефицити в образователния процес по тези предмети.

Висока степен на абстрактност на преподаване и на поднасяне на учебния материал в учебниците.


Колкото и да е сърцат и талантлив един учител,при наличните стандарти и изисквания, трудно би могъл
да направи нещо,различно от заложеното.

Някога , в начална степен, особено в първи клас, че и в детската градина се предвиждаха "наблюдения"- децата се водеха по заводи, ферми,музеи, екскурзии, паметници и къде ли още не. Така уроците на малките се онагледяваха, придобиваха емоционален привкус, включва се зрителната, емоционалната памет.

Сега всичко почти се предлага като урок и най-много като "презентация".
Рядко се провеждат рецитали,викторини, драматизации.  Някога тези методи, които са лишени от притеснение за оценка, а носят радост за децата даваха също познание по много по-естествен начин, отколкото механичното "кълвене" на факти.

Възпитателна и обучителна роля на медиите.

Далече съм от мисълта,  че са длъжни.

Но не може да се отрече, че е имало времена, в които телевизия, кино носеха познание също по един естествен и лек начин.

В нормални часове от денонощието, нямаш 100 програми, имаш две, но веднъж ще гледаш драматизация по Вазов, друг път- филм за Йожени Гранде, интересни документални филми.

Сега телевизията залива с долнопробни риалита, безвкусни филми,рядко във време, в което детето би гледало ТВ може да се намери нещо стойностно.

Моето дете гледа NG, единственото нещо от което има полза, освен удоволствие.
Тук е и ролята на родителите да избират филми, театрални постановки, мюзикъли от привидното многообразие. но е много по-различно когато детето съпреживее това в естествената си, детска среда.









Цитирай

На остров

Мнения: 9 261
Баронеса хубава тема, но твоя пост вярно няма изчитане  bouquet . Като цяло ми се стори доста сложно вашето ежедневие  Peace . Оставам с впечатление, че ти си перфекционистка, особено изречението за хубавият живот и възможности  за детето  Wink .

Хубаво е другите мами да пишат за коя държава коментират иначе е трудно човек да се ориентира  Smile .

Аз ще споделя след малко за Швеция.

Цитирай
0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
1-14 от 3 329 отговора