аз съм от Варна и не мога да ви помогна с намиране на специалисти ако е за Сф примерно или други части на бг. Пък и така да се каже малко съм се отдалечила от средата и дори за Варна не бих могла да бъда абсолюно адекватна със съвет за специалисти.
По принцип ехолалията е колкото лоша толкова и хубава.
Лоша защото показва
- неразбиране на разговора
- липса на адекватна реакция на детето на нещо казвано на него
- липса на средства за комуникация
или като общо - това се нарича по принцип проблеми във вербалното развитие.
ехолалията е хубава на някакъв по-късен етап , защото ясно указва че детето иска да комуникира, но му липса разбиране и изрази средства. Както казах в един етап от развитие на детето тя дори е добър показател, докато детето усвоява шаблони за отговор .. понякога означава, че то знае какво иска да отговори но не знае как.
Какви са нещата във вашия случай не знам но бих заложила на интуицията си че при вас става въпрос за етап едно- показател че имате някакви проблеми във вербалното развитие а не заместване на комуникационни средвта. Забавяне във вербалното развитие не означава точно страшни диагнози, но и да кажа че всичко е цветя и рози също не мога. Ако всичко беше наред сега нямаше да ми пишете а аз да ви отговарям. Майчината интуиция е велико нещо и щом една майка се пита дали всичко е наред, значи нещо не е както трябва. В случая просто ще трябва да се поработи ( и специалисти и вие обезателно ) с детето , възрастта му е добра и имате всички изгледи да го измъкнете от това затруднение. Дали това забавяне на говора ( показател за това е ехолалията ) е показател за някакви други поведенчески, социални проблеми- времето ще покаже, но мисля че нещата бих могли да бъдат преодолени с работа. Обикновено с много работа. За съжаление аз не можах навремето да се справя без специалисти. честно казано не мисля че родител сам по себе си би могъл да измисли как да помогне на детето си. според мен ви трябва работа с логопед и психолог, вероятно и специален педагог , защото... ами защото според мен и опита ми така трябва.Езикът е най-естественото средство за набавяне на информация за света, и четох някъде , че децата попълват поне 80-90% от речника си до шестата си годишнина. Забавено ли е вербалното развитие, не се ли работи по преодолването му - това рано или късно се отразява задължително и на поведението. За съжаление става много добре видимо по-късно- да кажем след 5-тата 6-тата година , но не винаги за родителите, които са способни да неглижират доста сериозни проблеми. След 5-тата годишнина да се работи за вербални пропуски е трудно ако целта е наваксване на пропуските за тръгване на училище . Постижимо е вероятно, но аз нямам такъв познат за да мога да дам оптимистична прогноза.
Извинете че така пиша - хем позитивно хем негативно ама поне е живата истина.
поздрави