Има ли недостиг на работна ръка?

  • 77 423
  • 2 357
  •   1
Отговори
# 1 155
  • Мнения: 22 430
И в момента в България има професионални училища, които издават и документ за завършена Х-степен на професионална подготовка.

На теория всичко е прекрасно, има и подготвени преподаватели, учебният материал покрива всичко, което човек трябва да знае и умее да прави.
За съжаление обаче, в голяма част от тях учениците се водят там фиктивно и не посещават учебните часове (говоря за провинцията), а в други са толкова незаинтересовани, че някак достигат до 12ти клас без особено сериозна подготовка.
Част от тях разбира се учат и наистина умеят да правят онова, което са учили.

# 1 156
  • Мнения: X
В Швеция основното образование е по-лежерно, първите оценки са в четвърти клас. Но след това в гимназията е доста зор и учене. Поне така съм чувала, детето ми е на 13 години и все още нямам опит с гимназиалното образование. Никой няма да ти пише оценки по милост, да ти даде диплома за електротехник и да те прати да подпалиш някоя къща от некадърност.

# 1 157
  • Мнения: 24 467
В Швеция основното образование е по-лежерно, първите оценки са в четвърти клас. Но след това в гимназията е доста зор и учене. Поне така съм чувала, детето ми е на 13 години и все още нямам опит с гимназиалното образование. Никой няма да ти пише оценки по милост, да ти даде диплома за електротехник и да те прати да подпалиш някоя къща от некадърност.
Grinning
Тук никой не се вълнува от този и сходни въпроси.

А на колко години се записвате в гимназия, какви видове гимназии или средни училища имате и как става кандидатстването за тях?
А при университетите имате ли, като в Германия и Холандия, например, теоретични и практични /да го кажа общо/ ВУЗ?

# 1 158
  • Бургас
  • Мнения: 6 882
Откакто преименуваха техникумите в професионални гимназии нивото доста спадна. При техникумите последните две години се изучаваха само специални предмети, български и математика. Без история, гиография и др. А последната година 2-3 дни седмично имаше само практика. Сега не е така.

# 1 159
  • Мнения: 19 007
Хубуу е у Швеция...ама е за друго темата

Та...в Полша махат данък доход за младите с цел да ги задържат....

# 1 160
  • Мнения: 22 430
Irene Adler, не е точно така. Имат си практика още от 9ти клас, като в 12ти вече 90% от часовете са само практика.
Нали не мислиш обаче, че 100% от класа се вясва, или прави нещо.

За някои професионални училища, материалната база предназначена за професионална подготовка е изключително остаряла и не е подновена спрямо сегашните условия.
Това обезсмисля провеждането на практика като цяло.

# 1 161
  • Мнения: 24 467
Откакто преименуваха техникумите в професионални гимназии нивото доста спадна. При техникумите последните две години се изучаваха само специални предмети, български и математика. Без история, гиография и др. А последната година 2-3 дни седмично имаше само практика. Сега не е така.

Нали сега уж ще откриваме топлата вода с двете фази на обучение в средното образование...

# 1 162
  • Мнения: X
А на колко години се записвате в гимназия, какви видове гимназии или средни училища имате и как става кандидатстването за тях?
А при университетите имате ли, като в Германия и Холандия, например, теоретични и практични /да го кажа общо/ ВУЗ?

Гимназия записваш след завършен 9 клас. По време на основното образование има два пъти национални изпити по трите предмета математика, шведски и английски - в 6 и 9 клас. До трети клас няма оценки, а до пети клас оценките за всеки предмет сa с думи и възможните варианти за оценка са три:
- Ученикът рискува да не покрие материала
- Приемливи знания
- Повече от приемливи знания

От 6-ти до 9-ти клас вече има оценки А, B, C, D, E и F, където F двойка, а А е най-високата оценка.

Националните изпити имат за цел равни и справедливи оценки и оценяване на знанията на студента, т.е. дали има голямо разминаване в оценките, дадени от учителя и оценките от външното оценяване. Тази година детето ми държа изпитите в 6 клас. Оценките от тези изпити след 6 клас не са за класиране в по-добри училища, а да се провери нивото на учениците. Ние имаме късмет, че живеем в община, в която се намира едно от топ 5 основни училища в Стокхолм и детето ми беше прието в него след трети клас (училището е от четвърти до девети клас). Изпитът след трети клас беше само музикален (училището е музикално), но е и на едно от челните места в Стокхолм по резултати от трите предмета (математика, шведски, английски) от двата национални изпита в 6 и 9 клас в продължение на години.

Най-важни са националните изпити по трите предмета в 9 клас, защото участват в сформирането на бала за кандидатстване в гимназия. В линка долу може да се види с какъв бал са влезнали кандидат гимназистите предходните години.

Първо са Yrkesförberedande program. Това са програмите за продавачи, ел-ехници, сервитьори, възпитатели в детски градини, лични асистенти, хотелиерство и туризъм, строители, градинари, шофьори и т.н. Вижда се с какъв бал са влезнали гимназистите през учебните години 15/16 и 16/17. В тези програми винаги имаш 200 точки за свободно избираеми дисциплини и можеш да учиш всички нива на английски, шведски, английски, биология и т.н., които не са задължителни за всички, но никой не те ограничава да не ги учиш. Можеш да ги избереш и учиш, съответно си запазваш шансовете за университет, въпреки че си в такава програма.

След това в таблицата виждаме Högskoleförberedande program, в превод на български - подготвителна програма за висше образование. Тук балът както се вижда е доста по-висок от Yrkesförberedande program. Тук дисциплините  както се вижда са икономически, технически, хуманитарни и т.н.

https://www.gymnasium.se/nyheter/inspiration/snittbetyg-gymnasiet-2017-12455



Висшето образование е безплатно в Швеция. Излишно е да казвам, че в Швеция висшето образование не е за всеки и не се раздават дипломи на кило.

Тук можеш да прочетеш повече за висшето образование в Швеция
https://studyabroad.bg/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%B8/%D0% … 1%86%D0%B8%D1%8F/

Последна редакция: сб, 03 авг 2019, 12:29 от Анонимен

# 1 163
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Темата не е за образованието в Швеция. Достатъчен беше примерът с това как наемат там.

# 1 164
  • Мнения: X
Мярнах нещо назад.
Между детската ми мечта - учителка, и продавачка, избрах продавачка. Не само заради заплатата - истината е, че не ми се занимава с нискоинтелигентни мързеливци с претенции до небето и техните пикльовци, също толкова неоснователно претенциозни. Не ми се слуша кифленски кикот и крясъци на мутиращи гласове. Не ми се занимава с едрогабаритни колежки на определена възраст, с вбесяващо бабешки вкус и евтини дрехи (въпреки ежегодната сума за облекло), с дребнавите им битовизми и интрижки, с това, че книгите за тях са останали в последния курс във ВУЗ; с опитите им да се правят на интелектуалки, които винаги увяхват пред по-гръмогласни родители. Не ми се занимава с пискливи мангали, които не могат да си кажат името, камо ли да го напишат, и са допуснати като глави в училището само заради издръжката. Не ми се занимава с бумащина, а накрая, като дойде време за изпитите, някоя фуста-орлица от друга професионална сфера да ми философства как некадърно съм подготвила децата и имат двойки, докато тя самата не е направила нищичко, за да възпита у собствения си келеш респект към книгата и училището.
Сега си работя с клиенти, разбирам си от работата, правя оборот и съм полезна. Не съм в някое ремонтирано по програма селско училище с 10 мангалчета и няколко беге мами да ме обсъждат, че заплатата ми е твърде голяма.

# 1 165
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Повечето описани неприятности при учителите, ги има и при продавачите. Даже като продавач търпиш повече. Поне мога да съпоставям.

# 1 166
  • Мнения: X
Същите са, само че като продавачка знаеш защо те гърчат, а ако клиентът е незаинтересован, лесно го приучваш да не ти губи времето. Като учителка трудно - не можеш да изгониш идиота, най-много да изядеш боя от някое съвременно 'дете със СОП' (това явно е евфемистичното на потомствен боклук). Я излязат 2-3 читави от 26 пикльовци, и то ако е бял клас, я не. Не мога да се примиря с мисълта за толкова слаб успех, виждам го като личен провал.
Ако визираш неуважението към продавачката - има го. Само че колко са случаите на набита продавачка, колко - на набита учителка?

# 1 167
  • Бургас
  • Мнения: 6 882
Gal, много добре си направила, че не си станала учителка. Аз лично се ужасявам от учители с такъв ужасен език. Толкова епитети в последните два поста не подхождат на човек с такава професия. Учителството е призвание и се върши с любов. Да наречеш дете със СОП потомствен боклук е срам за тази професия. Апропо дете със СОП може да бъде също глухо, сляпо или нямо дете. Те също ли са боклуци?

# 1 168
  • Мнения: 6 469
Има ги тези неща и в магазините, да. Но с големи хора. Като интелегентността им, житейския опит и възпитанието, би трябвало да са достатъчни, за да понесат обслужване от  една обикновена продавачка без излишни стойки, излишни претенции и чувство за превъзходство.

П. П. А Лиляна е учителка..............

Последна редакция: пт, 02 авг 2019, 20:35 от Thirteen#

# 1 169
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
Чета, чета темата и хоп, защо Х не е станала учителка и куп епитети за учениците. Много добре е направила, че не се занимава с интелектуален труд. То продавачка не може да стане учителка, но обратното не е проблем.
Само да спомене къде работи, че да отбягваме магазина.
Лошото е, че такива като нея продавачки бол. Дето се казва - сакън да не ги помислиш за обслужващ персонал.

Общи условия

Активация на акаунт