Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

  • 6 юни 2019, 18:26 ч.

МОН - промените продължават (3)

  • 9 073
  • 200
  •   1
Отговори
# 105
  • Мнения: 2 142
Ще се опитам пак да обясня, защото останах неразбрана. Казвам, че ученици, които още от невръсни деца са възпитавани да четат, да са любознателни, да са амбициозни и да изпълняват не само някакъв минимум, който иска мон, за да не е оценка 2, са успели да се справят с нво с над 75т. Тези деца са концентрирани в гореизброените училища. И мисълта ми беше, че успехите в горния диапазон са благодарение на възпитанието на децата, както и неуспехите в долния диапазон са резултат от незаинтересоваността на родителите. Не за всичко е виновно мон.
Нямам идея какво образование дава смг. Никъде не твърдя, че смг дава добро образование, казвам, че учениците на смг нямат проблем с усвояването на мон-ския материал.
Ако мон пречи на смг или друго ду в нещо, то последните да се борят и да си кажат на мон с какво им пречат. Промените на мон се подлагат на обществено обсъждане. Ако имаше учителски възражения, да са сигнализирали.

# 106
  • Русе
  • Мнения: 9 699
Моето дете го възпитавам в любознателност от как може да говори. Смазваше навред с рисунки и знания по анатомия. Сам се включи на 10 години всред група геолози,  обаче резултатите в училище са по скоро добри, отколкото отлични.

# 107
  • София
  • Мнения: 663
Разликата е, че децата в изброените училища са научени да учат, да се развиват и са мотивирани още от най-ранна възраст (от семействата си). В другите училища също има такива деца, но са единици.
Да не мислите, че в смг учат по различни от мон-ските учебни планове? Не, желанието на децата да се развиват и средата от себеподобни деца са разковничето.
На мен напоследък все ми се върти в главата идеята във всеки квартал да има по едно училище с прием след 4-ти клас. Но прием с по-сериозен изпит, не с нво. Паралелка с бел, паралелка с мат, паралелка с език, паралелка с чп/чо. В тези паралелки да са събрани мотивираните деца от квартала, а не отличниците в кварталното училище да са аутсайдери, да ги наричат зубъри и единственото им спасение да е да търпят или да станат като масата. Мисля си, че около или дори над 50% от родителите не се вълнуват от образованието на децата си.

Огромната разлика е в това, че учителите в споменатите училища са подбрани, способни и мотивирани. В кварталните училища липсват добри учители, оттам лоша дисциплина, спад в мотивацията и интереса у децата. Надценявате ролята на семейството пред учителите. Когато материалът е разбран и усвоен в час, не ти трябва много, много да работиш в къщи под зоркия поглед на майка си Joy

Последна редакция: ср, 03 юли 2019, 19:06 от bazel

# 108
  • София
  • Мнения: 351
Привет! Включвам се с огромно желание в темата - бих искала да съм полезна някому с наблюденията си върху пълния цикъл обучение в БГ и това на запад от нас.
Дълго е и не съм сигурна дали всички искат да товаря темата .

Скрит текст:
Синът ми мина през школата на ПЧМГ, след това по СВОЕ първо желание избра ФЕГ /ФЕ-АЕ-МАТ-ИТ/, сега учи икономика и финанси в Люксембург. Какво забелязах, щото съм изкушена от образователната проблематика от дълги години-състудентите му от Западна Европа-основно французи, германци, белгийци и местни- страшно прагматично образовани. Владеят по 2-3  езика, посредствени по математика и необикновено знаещи и умеещи по счетоводство, статистика , макро и микро -  икономика, международни институции и право.
При моя син и няколко други източно-европейци и балканци- обратното- отлично подготвени по математика, отлично-владеещи езици, старателни, но неефективни по много от изброените по-горе предмети. Защо? Това се чудехме всички в къщи - отговорът ми го даде приятелка на сина ми- белгийка, с която учат заедно и си помагат взаимно. Та тя му каза ние учим в гимназиите много от предметите сега, като правим проучвания по статии, проекти и разработки по практически проблеми. Ти си супер по математика и статистика, по които аз не съм, но мога да компенсирам бързо, защото уча по различен начин от теб. Край- това е "Уча по различен начин от теб", т.е. не зазубрям, не възпроизвеждам ненужни чужди мисли, не уча това, което не ми трябва ей така, за да запълвам хорариуми на учители. Уча целенасочено, прагматично, самообучавам се дори. Интересен факт- синът ми мразеше от малък Историята / изкушена съм от нея/, а след първия и особено втория семестър различни типове история в Университета , тя му стана ИНТЕРЕСНА , почти я заобича. Е, как става това  - ПРЕПОДАВАТЕЛИ, това ми каза детето. Например като са говорели за манифактури и занаятчийски обединения / било е зимата/ , преподавателят го е вдигнал , защото е бил облечен с пуловер тип Арджил и по супер забавен начин е разказал историйка за появата на тези шарки . Примери от подобен тип при него бол, а в нашите училища?
Е, това е разликата - начин и стил на поднасяне на информация и изисквания и критерии за нейното интерпретиране от децата. Един негов преподавател по Макроикономика ТД /упр./, след лош финал на предварителен изпит му беше казал, че няма нищо лошо в това че няма 10 - случва се. По-добре да коригира начина си на учене- питат те конкретно нещо, намери самостоятелно решение на казуса, базирайки се на ученото, а не цитирай цялата лекция. Не се обяснявай - бъди конкретен , прагматично-кратък - не ни интересува дали си научил всичко, приложи го.
Е, вече го може и му харесва този начин на учене . Пожелавам си да се случи и у нас.

По темата с компетентността и родителската помощ и амбиция- понякога помагат , понякога- пречат - важно е детето- то и неговите потребности и особености - някои са по-самостоятелни, независими и визионери, други се нуждаят от подкрепа . Родителският капацитет, ех това е тема на цяла дискусия.

# 109
  • Мнения: 2 142
Учителите също са много важни, в това спор няма. Но в един клас има дете с над 90 и дете с под 30т., а учителят е един и същ. Темата тръгна, че за онези 33т по мат вина има и семейството. Друг пример: сложете най-прекрасния учител в 136-то училище (произволно избрано, намира се що годе в центъра, но винаги е на дъното на класациите), пък да видим колко деца ще имат над 90т. и колко време този учител ще има желание да се раздава. Всички сме партньори в играта да образоваме децата си, не може само да стоим на позицията да изискваме и да търсим виновни в мон. (Не съм някой луд фен на мон Simple Smile )

# 110
  • София
  • Мнения: 3 210
Моите наблюдения са, че добрите училища стават такива благодарение на добро ръководство, което събира добър екип от преподаватели и взема мъдри решения. Това помага да няма текучество, учителите да са спокойни, а атмосферата творческа, въпреки безумията на МОН. За 2-3 години се разчуват и там се юрват децата с "добрите" родители. Обратното също се случва с обобщението: "Абе новият директор го развали това училище, не е вече като преди".
90т. срещу 30т. в един клас може да има много варианти: Всички са получили сравнително добри оценки, само 1 дете лоши - добър учител и един немърлив ученик. Всички са получили посредствени оценки, само един 90т. - Слаб преподавател, интелигентно дете, което е надскочило средата. Шарени оценки - всеки се е спасявал по еденично с уроци, курсове и т.н. И тук единственото, за което могат да бъдат обвинени родителите е, че са дали 1500лв. за нов телефон или плазма, а не за курсове на отрочето. Т.е. имали са други приоритети. Но когато приоритет на мнозинството стане образованието вместо плазмата, тогава съм сигурна, че по естествен начин, ще имаме много по-добре функциониращо министерство на образованието.

# 111
  • Мнения: 2 905
Дали целта на образованието е да получиш 90 точки на съответния изпит?
Ако имаш 90 точки на изпита, това означава ли, че си придобил необходимите за твоя живот базови знания? И значи ли, че си способен да ги приложиш на практика, решавайки самостоятелно нестандартна задача? Особено когато решението няма изражение в числа или формули?
Програмата на МОН отговаря ли на нуждите И на учениците от 136-то училище? Особено тези, които не мечтаят за кариера в академията или в СТЕМ? Назначения от МОН учител дали е квалифициран и мотивиран да обясни на учениците като как изучавания материал ще им е полезен в бъдещия им живот?
И не се безпокойте. Родителите на съответния контингент не губят времето на чадата си с метонимии и синекдохи, а ги учат на практика как да одерат кожата на отличник, неспособен да върже контакт, и да преговаря, докато получават помощи за безработни от данъците на същия, вземайки отпуска когато им се прииска и не работейки преди 10 и след 18:00 или през празниците.

# 112
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 2 231
Само допълнение - най-често родителите на контингента не ги учат на нищо. Самите те одират кожата на отличника и издържат детето...
как се постига 30% нищоделие на 25 годишни.
Мон се грижи мангала да е в клас и изкласил. Останалото е колатерал демидж. А образованието в нашите ръце. Все още може.

# 113
  • Sofia
  • Мнения: 14 960
То и сега не може. Първото желание е едно.


Подозирам, че не всички влизат по първо желание...

# 114
  • Мнения: 2 905

Може, ако МОН не пречи. Да, ама не - много е необходимо да има двустепенно гимназиално образование в СМГ и Американския колеж. А и на НЕГ не е нужно да стигат чак С1 ниво - В2.1 стига. Може би защото иначе ще лъсне недостига на гимназиални учители?

И за да не е спамочат:
- Как промените са обезпечени кадрово, материално и методически?
- Kак е осъществена взаимововръзката между изучавания в различните дисциплини материал?
- Как се сравнява заложеният хорариум с изискуемите резултати?
- Какъв е прогресът по независими оценки (например PISA)?
- Какви са заложените бъдещи цели за тези оценки?
- Какво е съответствието между резултатите от ДЗИ и тези от международно признати изпити (TOEFL, SAT, IELTS, DAF)?

Последна редакция: ср, 03 юли 2019, 22:57 от Ezhko

# 115
  • Мнения: 15 529
Не разбирам защо за пореден път тази тема иззе функциите на училищния спамо-чат.
Никой не пречи на училищата да гонят С 3, 14. Заложените нива са изискуемият минимум. По старата програма дори нямаше такъв.

# 116
  • София
  • Мнения: 351
Дали целта на образованието е да получиш 90 точки на съответния изпит?
Ако имаш 90 точки на изпита, това означава ли, че си придобил необходимите за твоя живот базови знания? И значи ли, че си способен да ги приложиш на практика, решавайки самостоятелно нестандартна задача? Особено когато решението няма изражение в числа или формули?
...

Ето това са точните въпроси, формулиращи едната страна на Проблема в нашето образование. Това се е опитал да обясни и преподавателят на сина ми на консултациите след неуспешния предварителен изпит - синът ми /типично по български / е започнал с думите че много съжалява за ниския си резултат /9,0/ и се е опитал да обясни, че той не е в резултат на подценяване и не учене... Човекът го е прекъснал с думите, че конкретната цифра няма никакво значение, ако не се отчете правилно причината за нея. /Между другото на въпросния предварителен изпит бяха накъсали точно 90% от явилите се./ Опитал се е да му обясни, че най-важен елемент е именно практическото приложение в конкретна задача, а не преразказ с обем 8 листа. Нашите от МОН тук сякаш мерят функциите на паметта преди всичко, издръжливостта на максимална концентрация и психическа устойчивост на напрежение. "Специалистите", правещи концепцията за тестовете изобщо, не са никакви специалисти в ТАЗИ конкретна област, а учители по дадения предмет , а това е мнооого различно. Важно е да са верни въпросчетата, да няма издънки с инфото, щото и такива глупости е имало в годините, ама защо точно такава задача е формулирана, какво мерим с нея, какво констатираме, какви са очакваните ползи от инфото в нея, тези и други въпроси изобщо не ги вълнуват хората в МОН-ския тестови център. Най-много сред тях да има някой и друг експериментален психолог, дето разбира от тестове, но психологически - ама какво от това, нали са тестове. И какво от това, че спецовете в този център са учили някъде в средата на миналия век и оттогава мнооого неща са се променили - нали имат тапии хората, какво като са некомпетентни,  говорят някакви  езици /преди всичко руски/ , ама ходят по чужбина на обучения.
Докато в такива хора е концентрирана оценката и измерването на знанията и уменията на децата ни, такива и ще са резултатите- непрактични, витиевати, обслужващи нечие его, но не и реално училища, учители .

# 117
  • Варна
  • Мнения: 3 333
Според мен най - справедливо е да се върнат изпитите за прием в конкретна гимназия. Не всяко дете обича математика и има амбиции за МГ СМГ... Да си остане възможност да запазване на място в старото училище, да има квоти, не може да ни подлагат на този стрес. Цяла година само това се мисли и се говори. Направооо ни задължиха да се хванем на хорото и да го играем докрай.

# 118
  • Мнения: 2 142
Според мен най - справедливо е да се върнат изпитите за прием в конкретна гимназия. Не всяко дете обича математика и има амбиции за МГ СМГ... Да си остане възможност да запазване на място в старото училище, да има квоти, не може да ни подлагат на този стрес. Цяла година само това се мисли и се говори. Направооо ни задължиха да се хванем на хорото и да го играем докрай.
Отделни изпити биха били още по-натоварващи за по-амбициозните деца. Изпит за смг, изпити за ЕГ, изпит за нпмг, изпит за професионални паралелки... Прозрачността в приема също ще падне. Децата съвсем ще спрат да учат (тазгодишните резултати са меко казано тъжни и страшни). Не всяко дете учи в СУ, че да може да си продължи в училище, т.е. децата от ОУ са дискриминирани.
Не може да се завърши етап от образование, да имаш диплома, а тя да е на база само на учителска преценка. Нищо им няма на децата да се явят на 2 изпита, дори не са задължителни, има училища, които приемат деца и с бал 30. Стресът го създават предимно родителите. Който няма амбиция за МГ, и с 0 на математика се влиза в училище. (Примерен бал за дете със слаба математика и добър бел: 2.35+2.80+39+50=319. С такъв бал спокойно може да учи и в профилирана "квартална" паралелка и в професионална непретенциозна паралелка. Не виждам какъв му е проблемът на дете, на което му се учи в кварталното училище, да продължи да си учи там с явяването на 2 изпита с трудност на класно? Изпитите са си на училищен материал и изборът за допълнителна подготовка е на родителя и показва някаква амбиция за училище извън "кварталното".)
За подбор в МГ това нво е елементарно и според мен също не е добро, но щом толкова години не са се преборили НОМ да им влиза в балообразуването, значи греша и не им е проблем този подбор.
Стига сме ги жалили тези деца как да учат по-малко! Много ниско образовано поколение расте, а това хич не е добре.

# 119
  • Мнения: 2 905
За СМГ (МГ) трябва да има само един изпит - по математика. Който да е съставен от училището. А на преподавателите в училището трябва да се забрани да дават частни уроци и да участват в подготовката и оценяването на математически състезания.
И да им се вдигне заплатата тройно.
Ама няма да стане...

Последна редакция: нд, 14 юли 2019, 12:16 от Ezhko

Общи условия

Активация на акаунт