Как се подготвят кадри за нуждите на пазара на труда?

  • 5 321
  • 143
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: X
Общото образование не е подготовка за пазара на труда. Специализираното такова - курсове, професионални гимназии и висши училища - подготвя работници и служители. За курсовете и ПГ общото мнение е негативно. В момента не се сещам за престижно училище, което да е различно от подготвителна школа за кандидат-студенти.
Не разбрах какъв е проблемът. Хората от векове пътуват в други държави да учат, има стипендии, има почасова работа, даже има задължителна лятна работа (не стаж!).

# 46
  • Мнения: 5 307
Ако детето е амбициозно, ако родителите са си на място, се намират начини, има и студентски заеми. Говоря за България, за чужбина, не всеки може да си позволи да вземе 100к и да ги изплати ей така.

# 47
  • Другата България
  • Мнения: 37 205
Какво означава болна амбиция? И кой определя дали една амбиция е болна?
Скрит текст:
Животът не е пуберски филм за некадърното дете и неговият родител, които прецакват доброто, талантливочдете с неамбициозни родители, за което се появява изневиделица една фея под формата на ментор и по магичен път наказва лошите и дава славата на добрите. Не става така и всички го знаем, затова търсим за децата си най-добрата бавачка, детска градина, училище, записваме ги на спорт, език и изкуство, пращаме ги на уроци за какдидатстване, проучваме учебни заведения и т.н. Това е амбиция, пък дали е болна е субективно.  Във всеки случай родителските амбиции са основа за всичко нататък. Тук всички сме доказателство за амбициозни родители, а чуждите амбиции могат да са болни, но не и нашите собствени, нали? Wink
Болна амбиция, Андариел, означава, че целта е оправдала средствата. Че детето е учено не да търси най-доброто за себе си, а да бъде най-доброто от другите. Че са му налагани чужди амбиции и често пъти - меркантилни брандове за "успешност".
А дали една амбиция е чак болна - животът показва нагледно. Стресирани, често физически болни деца, неумеещи да посрещат правилно нито открилите се пред тях възможности, нито изненадите, които живота им поднася. Смятащи, че любовта и щастието се заслужават с успехи. Самотни и рядко усмихващи се. Всички сме виждали резултатите от болната родителска амбиция, малко или много съответстващи на горния, съвсем обективен, образ.
Не родителските амбиции, а родителската любов и подкрепа са в основата на "всичко нататък". Затова читавите родители предпочитат дългото майчинство пред кариерата си и нямат нужда от бавачка. Предпочитат места, където децата играят свободно на двора под погледа на роднини и съседи, вместо "елитни" детски градини. Търсят училище, където помагат да се заобича знанието, да се открият и развият собствените наклонности, а не това с най-високо НВО. Имат време да отидат на екскурзия в чужбина, в планината, на театър и на концерт, да им прочетат част от интересна книга или да гледат заедно хубав филм. Тогава няма да има нужда да записват децата на спорт и изкуство - те сами ще си намерят подходящите и ще ги посещават с желание.
Ако заедно с това децата видят и пример за щастливи семейни отношения, за живот с приятели, в който отсъства завистта - какво повече да иска човек освен много здраве и малко късмет?
Много отдавна не бях чела толкова добре формулирано, адекватно, смислено и обосновано мнение! Поздравления, казал си всичко, което искам да кажа и аз по въпроса. newsm10 smile3521 smile3525
Болна амбиция беше моята, Анди. Споменах за нея в другата тема. Понеже като всеки родител виждах къде са силните страни на сина ми го побутнах да учи езици, нещо, за което не съжалявам изобщо. Справи се отлично и оправда очакванията ми. Но понеже следваше една детска мечта от момента, в който тръгна в първи клас, та до самото завършване на средно образование, категорично реши, че ще кандидатства нещо, което ще му позволи да работи и да има професия, свързана с тази мечта. Какво ли не правих, какви ли не доводи и аргументи не му донесох от къде ли не, че в друга сфера /това, за което го побутнах, и още нещо/ ще е по-добре, не, не и не. Рече и отсече. А наистина имах големи амбиции, болни, здрави-имах ги. Точно както казва потребителят-моите амбиции. Чужди, не неговите.
Е, влезе от раз и завърши това, което искаше. Работи точно...почти година, и сам се отказа, основно заради ниско заплащане. Докато учеше също работеше по стажове, платени, и почти сам се издържаше. Сега работи нещо съвсем различно от това, което завърши, от мечтата. Laughing
Животът всъщност доказа, че съм била права, но той достигна до този извод едва сега, сам, помъдряп и "остарял" Grinning Heart Eyes И сам се справи със ситуацията, след абитуриентския му бал аз не съм се месила и взимала участие в нито едно негово решение, оставих го сам да ги взима решенията и сам да се оправя в живота. И е щастлив,  не знам ако беше завършил това, което аз исках дали щеше да е така. Peace

Последна редакция: ср, 04 сеп 2019, 16:37 от Merri_An

# 48
  • Варна
  • Мнения: 486
Общото образование не е подготовка за пазара на труда. Специализираното такова - курсове, професионални гимназии и висши училища - подготвя работници и служители. За курсовете и ПГ общото мнение е негативно. В момента не се сещам за престижно училище, което да е различно от подготвителна школа за кандидат-студенти.
Не разбрах какъв е проблемът. Хората от векове пътуват в други държави да учат, има стипендии, има почасова работа, даже има задължителна лятна работа (не стаж!).

Проблема ли? Проблема е в това, че се налага да го направи! А може да не иска ...

# 49
  • Мнения: X
Има разлика между това да се налага да ходи някъде, защото само там има специалност Х, и да не иска да ходи никъде поради някаква причина.
Или иска да учи, или не иска, нещо не разбирам за какво налагане става дума.

# 50
  • Мнения: 859
Винаги е от полза от малък град да отидеш в голям - разширява кръгозора, прави те адаптивен.

# 51
  • Мнения: 3 307
Цитат на: PURE

Искаш да учиш за лекар, кандидатстваш за [b
гимназиална програма с хуманитарен профил[/b], която програма те подготвя за кандидатстване във висше медицинско учебно заведение.


Тоест, медицината в Швеция се счита за хуманитарна наука, като историята и лингвистиката? Защото навсякъде по света за да кандидатстваш медицина се изисква да учиш биология, химия, физика, математика, тоест, гимназия с научен профил, а не хуманитарна гимназия. Интересно.

# 52
  • На остров
  • Мнения: 13 498
Абаджиева и в Швеция е така иска се природен профил с изброените от теб предмети.

# 53
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
И в България може да се учи профил биология и химия в хуманитарна гимназия. Синът ми завърши именно такава. После нямаше проблем на изпитите за медицина.

# 54
  • Мнения: X
Цитат на: PURE

Искаш да учиш за лекар, кандидатстваш за [b
гимназиална програма с хуманитарен профил[/b], която програма те подготвя за кандидатстване във висше медицинско учебно заведение.


Тоест, медицината в Швеция се счита за хуманитарна наука, като историята и лингвистиката? Защото навсякъде по света за да кандидатстваш медицина се изисква да учиш биология, химия, физика, математика, тоест, гимназия с научен профил, а не хуманитарна гимназия. Интересно.

Не! Стана ясно, че съм съм допуснала грешка при писането. За медицина се изисква профил Naturvetenskapsprogrammet, точно означава Научен профил.

Тук можеш да видиш всички програми

https://www.gyantagningen.se/programguide/hogskoleforberedande-program.html

Ето и Научната програма
https://www.gyantagningen.se/programguide/hogskoleforberedande-program/na.html

Тук са професионалните профили
https://www.gyantagningen.se/programguide/yrkesprogram.html

Последна редакция: ср, 04 сеп 2019, 18:47 от Анонимен

# 55
  • Мнения: 10 685
Родителя, колкото и да иска не е безпристрастен към детето си. За него то е най-доброто и най-умното. Понякога, в желанието си да му помогне без да иска му вреди. В желанието си да види всички хубави черти в детето си и да ги развие, за да му помогне, понякога не доглежда негативните ( каквито има всеки един от нас ) а точно те са определящи за някой професии.
     Детето само трябва да реши какво иска, а родителя може да разпали любопитството му и по този начин да му даде повече възможности да погледне напред. Ситуацията е много динамична и това, че една актална професия е много търсена днес, не означава, че ще е търсена утре. Като пример в последните 20 години - юристи, дизайнери, PR,мениджъри,архитекти .... на практика тези които се реализираха са много малък процент. Останалите работят съвсем друго. Имам познат завършил право които сега работи като болногледач в Германия, а не е човек, който няма акъл в главата. Избора на професия е нещо лично за човека, това което го влече. Вярно е, че при нужда професията се сменя - срамня работа няма.
  Изискванията към дадено образование са национални. Капитан на кораб в България може да стане човек завършил университет в съответната морска специалност, но в Англия - специално училище, което не е университет. Всичко зависи от държавата в която се живее.

# 56
  • Мнения: 859
Аз не се заблуждавам, че детето ми е най-умното и гениално същество на света. Мисля, че доста обективно преценявам качествата й, както и недостатъците. Още не е съвсем ясно кое на къде ще се промени - все пак е малка, всичко се развива..
Обаче някои тук са доста смешни с хвалбите на великите отрочета и само техните универсистети и училища са най-значими по някакви измислени класации. Ще си говорим (дай Боже) след някоя и друга година. Имам подозрения за определени студенти, че няма да са напуснали детските си стаи.....

# 57
  • Мнения: X
Бъдещ капитан на кораб в България може да излезе само човек учил във военноморското във Варна.
Дори и някой университет да има договорка с морския, квалификацията за първи помощник е само във Варна

# 58
  • София
  • Мнения: 62 595
Няма родител, който да е обективе относно  детето си и това е напълно нормално, защото е част от родителството.  Дори тестове да се използват, уж обектибни, пак не могат да измерят и да дадат обекривна оценка, защото мерят неща, които са до голяма степен въпрос на конвенция.  Ние говорим тук за мадценяване основно, защото ечпо-безопасно, но  никой нищо не казва за обратното - подценяване на качествата на децата и пренебрегване на възможностите. Ако може да се избира между две злини, то надценяването е за предпочитане - поне родителят е готов да се размърда и да вложи ресурси. Какво може да се очаква?

# 59
  • Мнения: 859
Аз съм прекалено критична към дъщеря ми - дори аз го усещам. Надявам се да не я повредя!

Общи условия

Активация на акаунт